Närå; jag tycker inte du är elak och jag tappar inte respekten för dig!
Tack
OM det vore så att vi mc-förare är en grupp som ställer oss utanför och själva bestämmer reglerna och dessutom gör som i de senaste numren av MC-Folket med flera mc-tidningar och bara skriker "Det är bilisternas och Vägverkets fel, alltihopa", i så fall har NTF fått rätt. I så fall hör vi inte hemma i trafiken och ska tas bort.
Så långt är det sant, OM det var så ja. Men det är det inte.
Motorcyklister som kollektiv gör betydligt mer för trafiksäkerheten och är betydligt mer trafiksäkerhetsmedvetna kanske än alla andra trafikantgrupper tillsammans. Och anledningen är enkelt, det handlar om överlevnad.
Skulle vi röka, snacka mobiltelefon, skälla på barn, leta grejer på golvet och hålla styvt på högerregeln och andra trafikregler och i stort sett vara lika okoncentrerade på vad man håller på med under körning och ovilliga till aktiv körning var man som många bilister så skulle det inte finns många överlevande motorcyklister kvar (vilket jag och andra iofs har tolkat "nollvisionen" till vid ett flertal tillfällen "noll överlevande motorcyklister").
De flesta aktiva och erfarna hojåkare ser bilister som älgar fast fler och värre och den insikten gör man överlever.
Det handlar inte om att "bara skrika" "Det är bilisternas och Vägverkets fel, alltihopa". Detta är vedertagen fakta, men något vi troligen inte kan göra något åt. Så då handlar det om att anpassa sig till verkligheten vilket kan sammanfattas som ovan att: "
Se alla bilister som älgar fast fler och värre".
Tack och lov har jag en snabb hoj och lika tack och lov väsnas den en del... Ja
tack och lov för det väcker en del sömntutor i trafiken när man lägger en "bullermatta" mot plåten på dom. Ok, dom gillar det inte, blir förbannade, det kanske ger hojåkare dåligt rykte. Men vem bryr sig? Jag överlever och det är vad som gäller.
Men vad får SMC för sitt trafiksäkerhetsarbete och vi andra för vårt trafiksäkerhetsmedvetande? Skit, mera skit, ännu mera skit och rop på förbud och restriktioner!
Det är vad jag menar när jag pekar på bilisternas och VV:s skuld och det är samma ruttenhet i hela vårt samhälle när brottslingar skyddas och offren får fan och trycks ner i skorna.
Att köra bil (eller hoj) ska inte vara var mans rättighet. Det får man göra om man klarar av det, och klarar man det inte så har man inget i trafiken att göra. Och det handlar inte heller om man är laglydigt till punkt och pricka utan hur man beter sig. Jag träffar hellre en hojåkare i 200 men som behärskar sitt fordon än en bilist i helt lagliga 90 eller 110 men som har noll-koll.
Problemet med organisationer som NTF är att dom befolkas av de sistnämnda noll-kollarna som tycker att 110 är en svindlande hastighet där man måste hålla ratten i järngrepp "10 i 2" och absolut inte får distraheras av barn och annat. Sen åker dom till Tyskland och kör av vägen så det stänker om den på "Schwedenstrecke" mellan Puttgarden och Hamburg.
Själv har jag inga problem med att köra 140 med en hand på styret, men det skulle väl NTF-noll-kollarna kalla "grov vårdslöshet".
Men som Einstein sa: Allt är relativt. Tycker man att 110 är en "svindlande hastighet" (jag har träffat såna IRL - totalt livsfarliga - har t.o.m. såna i min släkt) så ska man varken ha bil eller körkort.
Man kanske borde ta bort halkbanan och införa racebana för körkort. Föraren i bilen blir filmad och man har en viss minimitid att ta sig runt. Sen bedöms både tid, uppträdande och sätt på hur fordonet framfördes.
Jag hoppas intensivt på anpassning eftersom jag älskar att åka mc samt vill att även dottern och en massa andra unga ska få fortsätta med det.
Ha en bra kväll och helg, förresten! Kör försiktigt och njut av varje meter
Jag håller med till viss del och är också för anpassning men inte på ens villkor. Det är som när vissa grupper skriker att man ska visa respekt och tolerans, men dom glömmer tre saker:
1. Respekt och tolerans (och anpassning) går i båda riktningarna.
2. Det måste förtjänas.
3. Den som kräver ska ha och är inte värd annat än förakt.
Ha det bra själv och detsamma.