Gå ur NTF NU!

Guzzi-Leif

New member
Om man börjar i "rätt" ända. Hur får man hojåkare att köra långsammare?
Mja... Jo... Ehh... HA!

*SNIPP*

Men den kommer nog att minska respekten för mig p.g.a. mina elakheter ;)
Eller som skorpionen sa till grodan: "I'm sorry, but it's in my nature" ;) :eek:

Närå; jag tycker inte du är elak och jag tappar inte respekten för dig!
Däremot är vi oense till den milda grad att jag tycker du har helt fel.
OM det vore så att vi mc-förare är en grupp som ställer oss utanför och själva bestämmer reglerna och dessutom gör som i de senaste numren av MC-Folket med flera mc-tidningar och bara skriker "Det är bilisternas och Vägverkets fel, alltihopa", i så fall har NTF fått rätt. I så fall hör vi inte hemma i trafiken och ska tas bort.
Men: Vi är inte såna!
"Anpassning eller bortforsling" är vad som gäller. Jag hoppas intensivt på anpassning eftersom jag älskar att åka mc samt vill att även dottern och en massa andra unga ska få fortsätta med det.

Ha en bra kväll och helg, förresten! Kör försiktigt och njut av varje meter!

P

Pingo

Guest
Rapport från Björn Erikssons gata

I morse sken solen och det var endast tunna höga moln. Det var helt vindstilla så dagen var helt perfekt för en liten expedition till Rimforsa och Björn Erikssons gata. Motorcykeln spann så fint och alla 19 hästarna verkade ivriga att komma fram så jag behövde inte ens piska dem för att komma upp i 90 km/h.

Framme i Rimforsa så stannade jag vid macken och köpte en stor läsk för att liksom bättra på inspirationen. Efter lite letande så fann jag Björn Erikssons gata eller Björnstigen som den också kallas. Det var en asfalterad 70 väg helt ute på landet så där gäller inte någon lokal ordningsstadga av den typ vi är vana med i städerna. Gatan var rätt lång och det fanns många bra ställen där man inte behövde känna sig generad.

Stannade på ett fint ställe och utövade min protest mot NTF och dess ordförande Björn Eriksson. Bildbevis finns men många skulle nog tycka att det var äckligt och stötande så den får väl förevisas i ett mer slutet sällskap.

Hur som helst så inställde sig en oerhörd lättnad och jag kan varmt rekommendera de som passerar att ta tillfället i akt och utöva sin protest.

//Gunnar

Tyrannosaurus

New member
Närå; jag tycker inte du är elak och jag tappar inte respekten för dig!
Tack :eek: :cool:

OM det vore så att vi mc-förare är en grupp som ställer oss utanför och själva bestämmer reglerna och dessutom gör som i de senaste numren av MC-Folket med flera mc-tidningar och bara skriker "Det är bilisternas och Vägverkets fel, alltihopa", i så fall har NTF fått rätt. I så fall hör vi inte hemma i trafiken och ska tas bort.
Så långt är det sant, OM det var så ja. Men det är det inte.

Motorcyklister som kollektiv gör betydligt mer för trafiksäkerheten och är betydligt mer trafiksäkerhetsmedvetna kanske än alla andra trafikantgrupper tillsammans. Och anledningen är enkelt, det handlar om överlevnad.
Skulle vi röka, snacka mobiltelefon, skälla på barn, leta grejer på golvet och hålla styvt på högerregeln och andra trafikregler och i stort sett vara lika okoncentrerade på vad man håller på med under körning och ovilliga till aktiv körning var man som många bilister så skulle det inte finns många överlevande motorcyklister kvar (vilket jag och andra iofs har tolkat "nollvisionen" till vid ett flertal tillfällen "noll överlevande motorcyklister").

De flesta aktiva och erfarna hojåkare ser bilister som älgar fast fler och värre och den insikten gör man överlever.

Det handlar inte om att "bara skrika" "Det är bilisternas och Vägverkets fel, alltihopa". Detta är vedertagen fakta, men något vi troligen inte kan göra något åt. Så då handlar det om att anpassa sig till verkligheten vilket kan sammanfattas som ovan att: "Se alla bilister som älgar fast fler och värre".

Tack och lov har jag en snabb hoj och lika tack och lov väsnas den en del... Ja tack och lov för det väcker en del sömntutor i trafiken när man lägger en "bullermatta" mot plåten på dom. Ok, dom gillar det inte, blir förbannade, det kanske ger hojåkare dåligt rykte. Men vem bryr sig? Jag överlever och det är vad som gäller.

Men vad får SMC för sitt trafiksäkerhetsarbete och vi andra för vårt trafiksäkerhetsmedvetande? Skit, mera skit, ännu mera skit och rop på förbud och restriktioner!
Det är vad jag menar när jag pekar på bilisternas och VV:s skuld och det är samma ruttenhet i hela vårt samhälle när brottslingar skyddas och offren får fan och trycks ner i skorna.

Att köra bil (eller hoj) ska inte vara var mans rättighet. Det får man göra om man klarar av det, och klarar man det inte så har man inget i trafiken att göra. Och det handlar inte heller om man är laglydigt till punkt och pricka utan hur man beter sig. Jag träffar hellre en hojåkare i 200 men som behärskar sitt fordon än en bilist i helt lagliga 90 eller 110 men som har noll-koll.

Problemet med organisationer som NTF är att dom befolkas av de sistnämnda noll-kollarna som tycker att 110 är en svindlande hastighet där man måste hålla ratten i järngrepp "10 i 2" och absolut inte får distraheras av barn och annat. Sen åker dom till Tyskland och kör av vägen så det stänker om den på "Schwedenstrecke" mellan Puttgarden och Hamburg.

Själv har jag inga problem med att köra 140 med en hand på styret, men det skulle väl NTF-noll-kollarna kalla "grov vårdslöshet".
Men som Einstein sa: Allt är relativt. Tycker man att 110 är en "svindlande hastighet" (jag har träffat såna IRL - totalt livsfarliga - har t.o.m. såna i min släkt) så ska man varken ha bil eller körkort.
Man kanske borde ta bort halkbanan och införa racebana för körkort. Föraren i bilen blir filmad och man har en viss minimitid att ta sig runt. Sen bedöms både tid, uppträdande och sätt på hur fordonet framfördes.

Jag hoppas intensivt på anpassning eftersom jag älskar att åka mc samt vill att även dottern och en massa andra unga ska få fortsätta med det.

Ha en bra kväll och helg, förresten! Kör försiktigt och njut av varje meter
Jag håller med till viss del och är också för anpassning men inte på ens villkor. Det är som när vissa grupper skriker att man ska visa respekt och tolerans, men dom glömmer tre saker:
1. Respekt och tolerans (och anpassning) går i båda riktningarna.
2. Det måste förtjänas.
3. Den som kräver ska ha och är inte värd annat än förakt.

Ha det bra själv och detsamma.

VFunRider

New member
Det som förvånar mig mest är detta korståg mot motorcyklister. Varför ser man inte NTF, pressen och andra gaphalsar protestera mot att 50 fotgängare dör i trafiken, att 38 cyklister dör i trafiken? Borde inte det vara ett lika bra anledning till att argumentera för ett förbud mot cyklande och promenerande? Är vi i Sverige så hårt drabbade av trafikolyckor om man jämför mot internationella sifror, eller är debatten ett byråkratisk skrivbords skapelse från den svenska utredningsindustri?

Dags att sluta med klappjakten på motorcyklister; Sverige har tredje bästa olyckstatistiken i Europa. Kolla här:

www.vv.se/templates/Pressrelease____21781.aspx

P

Pingo

Guest
Dags att sluta med klappjakten på motorcyklister; Sverige har tredje bästa olyckstatistiken i Europa. Kolla här:

www.vv.se/templates/Pressrelease____21781.aspx

Kanske vi istället ska börja klappjakten på de som fått sina körkort konverterade från andra länder till ett svenskt motsvarande utan kompletterande utbildning.

Detta inlägg pga en incident idag där jag nästan blev klippt av en bilist med utländskt utseende som var skymd av en lastbil och som skulle ha väntat till sikten blev klar. Tur att jag kört manöverbana under avrostningen ( Tack för denna SMC utbildade instruktör) så att jag kunde kasta hojen över i mötande fil och sedan ge järnet för att komma ifrån det hela. Föraren hade utländskt utseende och verkade inte förstå vad som hände!!

Kanske alla behöver en regelbunden repetition av viktiga saker med utbildad instruktör, alltså inte bara vi motorcyklister. Ett friskintyg någon gång ibland skulle kanske inte heller skada.

//Gunnar

Monica

New member
I morse sken solen och det var endast tunna höga moln. Det var helt vindstilla så dagen var helt perfekt för en liten expedition till Rimforsa och Björn Erikssons gata. Motorcykeln spann så fint och alla 19 hästarna verkade ivriga att komma fram så jag behövde inte ens piska dem för att komma upp i 90 km/h.

Framme i Rimforsa så stannade jag vid macken och köpte en stor läsk för att liksom bättra på inspirationen. Efter lite letande så fann jag Björn Erikssons gata eller Björnstigen som den också kallas. Det var en asfalterad 70 väg helt ute på landet så där gäller inte någon lokal ordningsstadga av den typ vi är vana med i städerna. Gatan var rätt lång och det fanns många bra ställen där man inte behövde känna sig generad.

Stannade på ett fint ställe och utövade min protest mot NTF och dess ordförande Björn Eriksson. Bildbevis finns men många skulle nog tycka att det var äckligt och stötande så den får väl förevisas i ett mer slutet sällskap.

Hur som helst så inställde sig en oerhörd lättnad och jag kan varmt rekommendera de som passerar att ta tillfället i akt och utöva sin protest.

//Gunnar

tummen upp :D (det behövs fler smileys på forumet!)

Monica

New member
Javisst men jag är lite vacklande om jag ska visa bilderna men Björn har nog annat att tänka på just nu så de har nog inte längre någon betydelse.

//Gunnar

Ironi på:
Annars kan du ju skicka bilderna inramade till Leif G W Persson så kan han ju skriva Björns memoarer :rolleyes: Ironi av

P

Pingo

Guest
Ironi på:
Annars kan du ju skicka bilderna inramade till Leif G W Persson så kan han ju skriva Björns memoarer :rolleyes: Ironi av

Vet du vad. jag tänkte på just det idag för bilderna är så talande så men om Björn låter oss vara ifred så kan jag låta udda vara jämt och låta bli att publicera bilderna.

//Gunnar

Tyrannosaurus

New member
:D
Kanske vi istället ska börja klappjakten på de som fått sina körkort konverterade från andra länder till ett svenskt motsvarande utan kompletterande utbildning.
Men fyyy på dig *slår Pingo på fingarna* så får man inte säga. Tänk på vad det kan ge för signaAAAaler ;) :D :p
Som sagt, det behövs fler smileys på forumet... :D

Jag tror nog inte det skulle vara några problem att lägga ut bilden. De flesta av oss har nog sett betydligt elakare bilder på diverse bloggar ;)

P

Pingo

Guest
tummen upp :D (det behövs fler smileys på forumet!)

Jag ger mig så på allmän begäran kommer bilden här.
Originalet är på 7.2 Mpixlar och kanske passar på någon T-shirt med lite trevlig text. //Gunnar

NTF_Liten.jpg