Gå ur NTF NU!

Guzzi-Leif

New member
Den stora majoriteten behöver troligen inte ändra på sitt körsätt. Stör? Ja visst,

*SNIPP*

vi kör så kanske du förstår hur jag menar.
http://forum.aftonbladet.se/thread.jspa?threadID=10889
Som man ställer en fråga får man svar.

Visst; allt är inte vårt fel!

Däremot gynnar det inte vår sak att kräva avåkningszoner och nyasfalterat (i stället för att anpassa framfarten) och vi vet alla att en hel del olyckor där bilisten formellt varit vållande i själva verket beror på att vi ställt bilisten inför omöjliga bedömningar beroende på vår hastighet.

Jag är helt enig med dig om att mycket av kritiken mot oss är orättvis samt att det tas för lite hänsyn till oss. Det jag tycker är viktigt är ordningsföljden: Först ser vi till att förtjäna respekten, sedan kan vi kräva den!
 

morsan

New member
Visst; allt är inte vårt fel!

Däremot gynnar det inte vår sak att kräva avåkningszoner och nyasfalterat (i stället för att anpassa framfarten) och vi vet alla att en hel del olyckor där bilisten formellt varit vållande i själva verket beror på att vi ställt bilisten inför omöjliga bedömningar beroende på vår hastighet.

Jag är helt enig med dig om att mycket av kritiken mot oss är orättvis samt att det tas för lite hänsyn till oss. Det jag tycker är viktigt är ordningsföljden: Först ser vi till att förtjäna respekten, sedan kan vi kräva den!

Jag följer olycksrapporteringen på http://www.wighsnews.se/ http://www.sverigesnyheter.se/ och på polisens sida http://www.polisen.se/inter/nodeid=2251&pageversion=1.jsp

Antalet bilar som voltat (djupa diken) lastbilar som vält (djupa diken) kanske skulle göra det lönsamt med avåkningszoner. Bilisterna tjänar också på nyasfalterat jmf med dåliga gropiga vägar = mindre slitage. Du skulle bara sett hur R26 och R70 såg ut innan de asfalterades om. Många vägar här uppe är rent undermåliga, även för bilar!

Förtjänar respekten skriver du. Hur ska vi lyckas med det när många tror att ALLA MC-förare är som de i filmerna Vild Ungdom (kom -53) De vilda änglarna (kom -66) The Trip - tripp till helvetet (kom -67) och Easy Rider (kom -69) Många nu äldre (jag är själv 62) bildade sig en uppfattning då och har inte lyckats ändra den, speciellt om de inte har någon kontakt med MC, förutom det som tidningarna skriver. Plussa sedan på med "Kriget mellan MC-klubbarna" http://www.aftonbladet.se/helsingborg/article637552.ab
så är det kört :(
Vi syns visst inte alls ibland
Tisdag 28/8
Kronoberg
17.21 Trafikolycka. Olofsgatan, Ljungby. En mc som stannade vid ett övergångsställe, blev påkörd bakifrån av en personbil. Mc föraren fördes till vårdcentralen med skrubbsår.
http://www.polisen.se/inter/util/nod...icleid=9886284
 
Last edited:

Guzzi-Leif

New member
Jag följer olycksrapporteringen på http://www.wighsnews.se/ http://www.sverigesnyheter.se/ och på

*SNIPP*

som stannade vid ett övergångsställe, blev påkörd bakifrån av en personbil. Mc föraren fördes till vårdcentralen med skrubbsår.
http://www.polisen.se/inter/util/nod...icleid=9886284

Jag läser "din" olyckstråd på Sporthoj varje dag och tror att det faller ut en hel del eftertanke av den. Bra jobbat!
En allmänt sett mer förlåtande trafikmiljö är förstås viktig för alla som vistas på vägarna. Det ska vi ha efterhand det finns resurser även om alla vi trafikanter alltid bär huvudansvaret för att anpassa körningen efter förhållandena. Det jag verkligen håller med om att vi kan KRÄVA, det är ordentlig skyltning när det hänt något alldles extra; gruslass på vägen, kokande asfalt, med mera.
Och du: Vägnätet i Värmland är också under all kritik på sina håll. Fast det är ju i första hand ett problem för de boende i området och allra mest yrkestrafiken som har ett jobb att utföra - inte för nöjeskörningen.

Sedan håller jag inte med om att vi motorcyklister alltid varit illa sedda, snarare tvärtom.
 
Last edited:

Kent@

New member
Tjaaaa...det framgår inte vart brevet skickades mer än till NTF. Brevet är bra formulerat men jag tror det behövs mer av upprors-stämning och vinkling för att tidningarna ska ta upp saken.

Det är trots allt en bra början och jag väntar på vad svaret blir från NTF.
 

morsan

New member
*SNIPP*
Och du: Vägnätet i Värmland är också under all kritik på sina håll. Fast det är ju i första hand ett problem för de boende i området och allra mest yrkestrafiken som har ett jobb att utföra - inte för nöjeskörningen.

Sedan håller jag inte med om att vi motorcyklister alltid varit illa sedda, snarare tvärtom.

Jo, jag vet, R26 går ju till viss del genom Värmland.

"Motorburen ungdom" har så vitt jag vet alltid varit illa sedda (uppvuxen i Karlskoga, flyttade till Gbg -64), minns raggartiden :) och MC-killarna var inte populära i Gbg på 60-talet... Knuttarna och "siskorna" (läroverksungdomarna) hade heta fighter om vilka som hade rätt till Kopparmärra...
 

Guzzi-Leif

New member
Under nyheter på svmc.se finns SMC styrelses skrivelse till NTF styrelsen

LÄNK

Den var bra!
Det enda jag inte förstår är vår halsstarrighet avseende främre regskylt och ägaransvar samt att vi blundar så mycket i kopplingen fart/bilisters varseblivning. Fast det är så mycket jag inte förstår...

Bra rutet! Blir intressant att se vad bröderna på NTF svarar - hoppas de klarar att vara lika konstruktiva och sakliga!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Brevet går inte ut som pressmeddelande, det är enbart ställt till NTF. SMC kommer ut med andra nyheter i samband med Tylösandsseminariet nästa vecka, att gå ut med något.
Då det gäller regskylt fram, läs vår halsstarriga ståndpunkt här: http://www.svmc.se/templates/Topical.aspx?id=287
En betydligt enklare variant om fartkameror ska fota motorcyklar är att ta kort bakifrån, då slipper vi frågan om skylt fram. Men, eftersom svensk lagstiftning kräver föraransvar och inte ägaransvar är idén ogenomförbar innan lagen ändras. Varken framifrån eller bakifrån kan kameran identifiera vem som kör motorcykeln efterom majoriteten av svenska motorcyklister använder integralhjälm (som är bättre ur en trafiksäkerhetssynpunkt). Självklart gäller lagar och regler även motorcyklar. Motorcyklister som kör för fort kan fortfarande tas i en vanlig poliskontroll.
 

Guzzi-Leif

New member
Brevet går inte ut som pressmeddelande, det är enbart ställt till NTF. SMC

*SNIPP*

motorcyklar. Motorcyklister som kör för fort kan fortfarande tas i en vanlig poliskontroll.

Jag tycker nog det är just halsstarrigt.
Bränsleförukningen lär ju inte bli någon särskilt betungande historia. Det estetiska kan jag inte uppfatta som relevant i sammanhanget trafiksäkerhet.
Handlar det inte egentligen om att vi vill leva under mindre koll än bilisterna gör?
Ägaransvaret då? Den som får låna min båge (vilket snart sagt aldrig inträffar) lär väl ha så mycket ryggrad att han/hon tar skulden på sig!
Helgon? Nejdå; jag missar också på en hel del!
 

OH-

Member
Jag tycker nog det är just halsstarrigt.

Vad är det som är så halsstarrigt med att påpeka att man i andra länder fotograferar fordonen bakifrån? Varför vet man mindre om det på VV och NTF än vad en glad amatör i Göteborg snappat upp?

Och var skall skylten sitta? Framför strålkastaren, det lär väl påverka säkerheten på natten? Under strålkastaren, kräver EXTREMT hårda gaffelfjädrar (stelopererat) på sisådär 2/3 av motorcyklarna. Ovanför, framför styret kan ju funka för all del, med mycket strul beroende på halvkåpor osv.
Problemet är väl att fotograferbar skylt inte finns på nån viktig MC-marknad så fabrikerna har inte ens tänkt tanken. Men, som sagt, "problemet" är redan löst på annat sätt.
 

OH-

Member
Det jag tycker är viktigt är ordningsföljden: Först ser vi till att förtjäna respekten, sedan kan vi kräva den!

Visst, varför skall vi behandlas som alla andra? Inte fan har fotgängare, cyklister, mopedister eller bilister förtjänat nån respekt. Ändå lägger NTF ner en massa jobb på att förebygga olyckor för dessa grupper.

I Göteborg är laglydiga cyklister en helt försummbar minoritet. Ändå kallas cyklisterna inte "systemfel" och ingen skulle komma på tanken att be dom stanna hemma så man slapp besväret med att bygga cykelbanor, cykelövergångar och bedriva hjälmkampanjer.

Unga, manliga, motorcyklister är en extremt svår grupp ur trafiksäkerhetssynpunkt. SMC har aldrig kapitulerat för svårigheterna utan har gjort så gott man har kunnat. Åtminstone detta borde ge oss rätten att förvänta oss en liten gnutta "respekt" eller ännu hellre samarbete och resurser att förbättra verksamheten.
 

Pyrex

New member
Jag tycker SMC ska vara med i NTF

Jag är från Örebro (kassör och instruktör) och åtnjuter därmed frukterna av det samarbete som Claes tidigare beskrev. Igår skrev Nerikes Allehanda om detta: http://www.na.se/artikel.asp?intId=1209581

Jag är även sedan några år invald i NTF Örebros styrelse som suppleant och var på NTFs Kongress som NTF Örebros representant (en av två) i april i år. Jag använde min röst till att formulera om och lägga in veto under kongressen i frågor som rör MC. Hade vi varit fler hade vi kunnat påverka mer...

Pengarna som NTF får för sina projekt går till viss del ut till medlemsorganisationerna. Vi var med och arbetade i deras projekt "Lyktgubbar" och fick ersättning.

Kostnaden för oss att vara medlem i NTF lokalt är 100:-/år, kostnaden för SMC centralt är 1000:-/år alltså ingen ekonomisk anledning att gå ur.

Med mina erfarenheter av både samarbetet lokalt med NTF och mitt deltagande på kongressen tycker jag absolut att vi ska vara kvar som medlem i NTF och se till att vara med och påveka ännu mer.

Det kräver förstås att vi engagerar oss...
 

Guzzi-Leif

New member
*SNIPP*

Unga, manliga, motorcyklister är en extremt svår grupp ur trafiksäkerhetssynpunkt. SMC har aldrig kapitulerat för svårigheterna utan har gjort så gott man har kunnat. Åtminstone detta borde ge oss rätten att förvänta oss en liten gnutta "respekt" eller ännu hellre samarbete och resurser att förbättra verksamheten.

SMC förtjänar all respekt i världen!
För ambitionen och ofta också för vad som görs.

Jag kan inte tycka samma sak, lika självklart, om det som borde vara trafikmogna, vuxna människor på mc. Jag tycker absolut inte att vi förtjänar hat, förakt och förtryck men absolut en rejäl skopa ovett och skarp kritik för vårt sätt att skapa ett eget regelverk för beteenden på allmän väg.
 

Guzzi-Leif

New member
Vad är det som är så halsstarrigt med att påpeka att man i andra länder fotograferar fordonen bakifrån? Varför vet man mindre om det på VV och NTF

*SNIPP*

, med mycket strul beroende på halvkåpor osv.
Problemet är väl att fotograferbar skylt inte finns på nån viktig MC-marknad så fabrikerna har inte ens tänkt tanken. Men, som sagt, "problemet" är redan löst på annat sätt.

Monteringen är en särskild historia och inte helt bekymmersfri, det håller jag med om. På kåpmaskiner går det nog lätt (gärna självhäftande) och på nyproduktion likaså (fabrikanten kommer att lösa det efter en stunds gnäll). I övriga fall har du en point även om jag tycker du tar i lite.

Jag tycker inte vi ska begränsa oss till kamera-biten. Främre skylt ger ju faktiskt dubbel identifikationsmöjlighet i en massa fall vilket är bra i sig.
 
P

Pingo

Guest
SMC förtjänar all respekt i världen!
För ambitionen och ofta också för vad som görs.

Jag kan inte tycka samma sak, lika självklart, om det som borde vara trafikmogna, vuxna människor på mc. Jag tycker absolut inte att vi förtjänar hat, förakt och förtryck men absolut en rejäl skopa ovett och skarp kritik för vårt sätt att skapa ett eget regelverk för beteenden på allmän väg.

Själv så är jag medlem i en stor MC-klubb med nästan uteslutande yrkeschaufförer med hela alfabetet i körkortet. Deras levebröd hänger på körkortet och förlorar man det så är det ju alla bokstäverna som åker på en gång. Dessa människor skulle inte ens tänka tanken att köra vårdslöst eller på tok för fort. Bakhjulsåka är inte heller tänkbart för dem.

Den kategorin motorcyklister kanske du inte har hört talas om men nu vet du i alla fall att de finns i verkligheten och inte är någon sorts fantasi eller utopi.

//Gunnar
 

Katarina

Helt okej
Fast å andra sidan…

– Kan det vara bra att spela i fiendens läger modell ”lär känna din fiende”. Då kanske NTF inte kan få alltför fritt spelutrymme. Ett utträde kan också innebära att NTF får större makt och ingen som drar i handbromsen. De kanske lyssnar ännu mindre då.
Uttalanden som de gjort kan betyda att de vill röra om för att reta SMC.
SMC kanske snarare är en nagel i ögat hos NTF och då kläcker man ur sig den ena idiotiska kommentaren efter den andra för att få en reaktion att gå ur NTF. Dumt nog målar han dessutom ut sig själv som korkad med dessa kommentarer som stod att läsa. Men de kanske har en stor ”marknad” att de kan kosta på sig lite dumheter också.

Modellen ”lära känna sin fiende”, jag kan dra en kort liknelse vad jag gjorde med grannen som roade sig med att springa runt i grannskapet och samla namnunderskrifter. Min bil väsnades för mycket tyckte hon och jagade namn. Ett halvår senare när det var snö ute såg jag att hon stod och skottade sin infart. Jag tog soppåsen och fick ett ärende till soptunnan varpå jag var tvungen att gå förbi henne och kläcker ur mig: Nej men inte ska du stå där och skotta helt själv, vänta ska jag hämta snöslungan så hjälper jag dig få bort all snö! och gjorde så. Hon visste inte att jag visste vad hon hade i görningen. Sen var min muskelbil hur fin som allra helst efter det.

Så lär känna fienden ibland om man vill ha lugn och ro och det jag menar är att det kanske är bra om SMC är med ändå? Ibland kan det vara bra att simma motströms.
Jag vet att jag skrev tidigare att SMC borde gå ur men efter lite funderande undrar jag om det inte är bättre att vara med och spela på fiendens planhalva…?
 

Titania

New member
Brevet går inte ut som pressmeddelande, det är enbart ställt till NTF. SMC kommer ut med andra nyheter i samband med Tylösandsseminariet nästa vecka, att gå ut med något.

Va? :confused:

Min definition av ett öppet brev överensstämmer med wikipedias

wikipedia.se skrev:
Ett öppet brev är ett brev som inte bara skickas till mottagaren utan även till journalister för att dessa ska offentliggöra brevet i en tidning. Ett öppet brev kräver oftast ett offentligt svar.

Mest används öppet brev när en känd person eller en institution (myndighet, företag) gjort omstridda påståenden eller inte uppfyllt något enligt vad som utlovats.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Öppet_brev

Om pressen inte informerats är det således inte något öppet brev. Vilket i sin tur innebär att kravet på offentligt svar inte finns.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC tänkte inte som Wikipedia.se när vi använde termen Öppet brev. SMC anser att medlemskapet i NTF är en intern fråga för våra medlemmar. Det finns andra och vktigare budskap att sprida i pressmeddelanden än detta.
Brevet är publicerat på hemsidan, öppet för alla att ta del av och inte bara NTFs styrelse. Det gäller media, medlemmar, motorcyklister och andra. Brevet är skickat till media; MC-Folket som är SMCs medlemstidning. Innehållet kommer att publiceras där. Brevet är skickat till 21distriktsorganisationer.
Jag är övertygad om att vi får ett offentligt svar, eftersom SMCsmedlemskap i NTF ifrågasätts i en motion.
 
Top