Gå ur NTF NU!

Mikaman

New member
NTF:s avsiktsförklaring 2008-2009

NTF har publicerat sin policy för 2008-2009 "NTF anser....". Där finns bra och dåliga idéer, där finns anledningar till att SMC bör fortsätta samarbetet med NTF och anledningar att avbryta det. Läs och begrunda! :)

Länk till avsiktsförklaringen
 

Lelle K

New member
Jag tycker att SMC skall fortsätta vara med i NTF.
NTF är inte bättre än deras styrelse, och vad dom anbelangar så kan dom bli utbytta/gå i pension. Är SMC då med (samtidigt som SMC har gott om medlemmar) tror jag SMC kan göra stor skillnad och få mer inflytande.

Och om det är som du säger Jåke, att "sitta med eller inte gör ingen större skillnad" så tycker jag gott SMC kan sitta med.

Därmed inte sagt att NTF just för tillfället har MSC's fulla stöd i alla frågor.


Jag tvivlar på att SMC kan påverka tankegångarna i NTF, i all fall så länge de har en yrkesbyråkrat som högsta chef (Skogö). Ska SMC gå ur, anser jag att vi ska göra det TYDLIGT och ange orsakerna.
 

Lelle K

New member
NTF har publicerat sin policy för 2008-2009 "NTF anser....". Där finns bra och dåliga idéer, där finns anledningar till att SMC bör fortsätta samarbetet med NTF och anledningar att avbryta det. Läs och begrunda! :)

Länk till avsiktsförklaringen

Jag har svårt att se ett samarbete med NTF, när de formulerar sig som att grundpelaren för deras verksamhet är en vision som kommer att krascha fullständigt i år. Och när huvudorsaken de pekar på är hastigheter - utan att ta andra saker i beaktande - har de i mina ögon helt förlorat trovärdighet.

Hade de pekat starkare på samarbete mellan trafikantgrupper, vikten av såväl vidareutbildning/fortbildning samt diskuterat vad som ska göras åt drogimssbruk i trafik, nonchalans och slöhet och inte minst arbetat för att bygga bort rent felaktigt planerande vägar/förbindelser hade jag trott mer på NTF.
 

Hårding

New member
NTF vill ha uppmärksamhet för att kunna berättiga sin existens och håva in nya sköna miljoners från Vägverket(från Staten dvs vi skattebetalare), hjälp till detta använder de sig av statistik som kvällspressen kan göra svarta rubriker av och chocka allmänheten.

SMC gör bättre att använda sin tid och resurser på andra projekt och organisationer med en positiv inställning till motorcyklismen än NTF.
 

janric

New member
Ntf

NTF är ju en tyckarorganisation som genom att komma med drastiska uttalanden försöker skapa debatt inom vägtrafiksäkerhetsområdet. Tomas Carlsson, NTF's "mediechef" (är han chef för nåra människorna eller bara för medie), använder samma ansats i dessa frågor som när han var kvällstidningsjournalist vill jag minnas. Försök tysta en journalist får ni se!
Av 1180 st påstådda hastighetsmätningar drar han t.ex. slutsatsen att alla motorcyklister, nästan 300000 st, kör i genomsnitt fortare än bilister.
Man har mätt 4 PROMILLE av Svergies alla motorcyklister! Oseriöst och säkert ovärdigt t.o.m. för NTF att dra sådana slutsatser. Men dock typiskt för en gammal murvel. Vad vill han egentligen?

Med motsvarande resonemang vill jag hävda att billisterna kör avsevärt MYCKET fortare än oss motorcyklister (dock inte jag när jag byter till bil). Under sommarens mcfärder med mer än 500 mil på det svenska vägnätet har frugan och jag gjort en studie av hastigheterna. Vi har blivit omkörda (egen laglig fart givetvis) av 2 mc (en cutomhoj på 70-sträcka och en sporthoj i stan) och mer än 500 bilar. Med bilar menas allt från personbilar till bussar och långtradare. Ge mig något för den statistiken.

SMC bör göra sitt yttersta att få in folk i NTF's styrelse. Se till att fylla möteslokalen för NTF's nästa årsmöte med NTF-ansluta SMC-medlemmar. Lägg egna förslag på styrelseledamöter och rösta in dessa. Vad som sedan händer med NTF's medieavdelning får väl diskuteras på detta medlemsforum.

Notera för övrigt att NTF har som mål inga dödade eller allvarligt skadade i trafiken. Det vi andra möjligen har som vision. Man har dessvärre glömt ange när målet skall uppfyllas. Bör också ändras.

Således - gå inte ur NTF.

Och! Åk aldrig bil för nöjes skull. Det är livsfarligt - se den dystra semesterolycksstatistiken.

janric
 

ingemar

New member
Man måste tänka på att NTF är en organisation som nog har ett tämligen brett stöd i samhället och i politiken. De flesta har stött på namnet i olika massmedia och har nog klart för sig att NTF verkar för trafiksäkerhet på olika sätt.
OM vi skulle dra oss ur samarbetet med NTF skulle det tyvärr nog mest drabba vår egen image.
Budskapet till allmänheten skulle nog bli att SMC och motorcyklister inte är intresserade av trafiksäkerhet... och så är det väl inte?

Nej, bättre då att intensifiera arbetet INOM NTF. Målen att minska/få slut på skador och dödsfall i trafiken tycker jag är odiskutabla. Sedan är det detta med metoder och åtgärder som passar oss mc-åkare... Det är där vi ska påverka NTF:s arbete..
 

Katarina

Helt okej
Spontant känner jag…

…att SMC borde gå ur, varför vara med i nåt som bara motarbetar? Jag är inte så insatt än i samspelet NTF — SMC, håller på att ta körkortet men det jag läser hittills känns som att SMC mest blir motarbetade och dumförklarade, både av media och NTF. Vi är en hoper idioter som inte kan nåt annat än köra omkull, köra in i bilar, köra alldeles för fort, på fyllan etc. Vi är rena rama banditerna och alla är vi släkt med tveksamma mc-klubbar, kort förklarat.

Fylla och mc hör inte ihop, tänk på att när ni läser artiklar där nån kört mc på fyllan så kan det lika gärna vara en fyrhjuling som är mc-reggad men media skriver mc och inte fyrhjuling. Kan vara att polisen som ringer media bara säger mc om det står att den är mc-reggad och då blir det en mc med en fyllskalle på.
 

morsan

New member
Jag tvivlar på att SMC kan påverka tankegångarna i NTF, i all fall så länge de har en yrkesbyråkrat som högsta chef (Skogö). Ska SMC gå ur, anser jag att vi ska göra det TYDLIGT och ange orsakerna.

Hur får du in Skogö i sammanhanget?

NTF:
Styrelse
Björn Eriksson, ordförande
(Landshövding Östergötland)

Centrala kansliet
Monica Öhman
Funktion: VD

VV: Generaldirektör Ingemar Skogö / Vägverket

När jag läser på NTF:s hemsida blir jag lätt skräckslagen. Vad svamlar de om?

http://www.ntf.se/medlemmar/default.asp
Som exempel kan nämnas att under 2006 genererade NTF-organisationen 250.000 frivilligtimmar inom ramen för de nationella projekten.

http://www.ntf.se/omoss/default.asp?RecID=6047
Finansiering
NTF finansieras av allmänna medel via Vägverket. NTF får organisationsstöd samt bidrag till genomförande av projekt. Inom ramen för organisationsstödet bedriver NTF och NTFs medlemsorganisationer ett kontinuerligt och långsiktigt folkbildningsarbete i syfte att utveckla attityder och kunskaper kring viktiga trafiksäkerhetsfrågor.

Får medlemsorganisationerna betalt för de frivilligtimmarna eller får de betala??

Om flera av medlemmarna går ur med buller och bång kan det nog ha effekt, varför ska en flumorganisation ha en massa pengar från VV som kan användas till annat. Skrota NTF !!!
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Och den som inte har möjlighet att ta sig till årsmötet?

Då har du bara en sak att göra... Gå ur SMC. Du har ju ingen möjlighet att påverka. ;)

Nä, skämt å sido, det går alltid att lägga fram sina argument till någon som skall upp och som delar din syn.
 

Esquire

New member
OM vi skulle dra oss ur samarbetet med NTF skulle det tyvärr nog mest drabba vår egen image.
Budskapet till allmänheten skulle nog bli att SMC och motorcyklister inte är intresserade av trafiksäkerhet... och så är det väl inte?
Japp, det skulle ytterligare cementera bilden i media av att motorcyklister är egoistiska lagförbrytare som det inte går att tala med. Bästa chansen vi har skulle nog vara att arbeta inifrån med NTF istället för utifrån mot dem.

Är det förresten någon som vet exakt vad som menades i Aftonbladets artikel om dödsolyckor på mc när det i slutet av artikeln stod "- Men det hjälper inte att säga något till dem. De är bortom möjligheten att kommunicera."? Har de försökt prata med någon eller baserade Thomas Carlsson uttalandet på någon vag känsla baserad på att knappt någon motorcyklist vill ha regskylt fram på motorcykeln? Eller har han bara gått fram till en slumpmässig motorcyklist på stan och gnällt?

NTF känns just nu som propagandaskapare som gör allt för att skapa dålig publicitet för motorcyklister. MEN skulle man kunna få bort alla drog- och fyllerirelaterade trafikolyckor så skulle FLER liv sparas än om man införde ett totalförbud mot motorcyklar.
 

Lelle K

New member
Hur får du in Skogö i sammanhanget?

NTF:
Styrelse
Björn Eriksson, ordförande
(Landshövding Östergötland)

Centrala kansliet
Monica Öhman
Funktion: VD

VV: Generaldirektör Ingemar Skogö / Vägverket

....... Skrota NTF !!!

Ok, morsan. Jag härsknade till och skrev fel. Fick ett lika positivt intryck av den "karln" i intervjun MC-Folket hade, som jag får vibbar av en del som uppenbart vill ha bort alla hojåkare.
 

Sad Glad

New member
Arbetar inte NTF även för motorcyklisternas intressen så tycker jag att SMC skall gå ur. Jag tror inte på idén att vara med i en organisation bara för att kunna påverka den inifrån. Det är jävligt naivt, som att gå med i Sverigedemokraterna för att kunna påverka dem inifrån...

Edit: Så... kan ni inte avsätta den mc-fientliga styrelsen så tycker jag det är bättre att gå ur.
 

OH-

Member
Gå inte ur ntf. Dom behövs

Och dom kommer att finnas - oavsett om vi går ur, oroa dig inte.

Däremot kan inte SMC vara med i en organisation som verkar för att förbjuda motorcyklismen. Helt oavsett årsmöten och taktiska funderingar dristar jag mig till att påstå att det vore ett stadgebrott att stödja sånt.

Enda chansen att jag skulle ha en gnutta förståelse för att vi stannar kvar i NTF är om vi kan få bindande löften om en konstruktiv ny MC-policy och att mediachefen omedelbart befrias från alla arbetsuppgifter och sägs upp så snart som möjligt.
 

Göken

New member
Ett utträde ur NTF bör förgås av noggranna förberedelser. Annars kommer utträdet uppfattas som en signal om motorcykelkollektivets bristande ansvar och intresse för trafiksäkerhet. Det vore självklart inte bra. Vårt rykte hos allmänheten tål knappast att belastas ytterligare. Utträdet behöver alltså motiveras tydligt och motiveringarna måste nå ut till pressa och direkt till allmänheten. Motiven som jag ser, men som måste utvecklas, är dels att NTF är en stelnad och otidsenlig organisation utan egentlig folklig förankring och att SMC själva har betydligt större kunnighet och förmåga att arbete med MC-säkerhet.

En synpunkt, som egentligen ligger vid sidan av ursprungsfrågan (men som anknyter till den i ett annat inlägg refererade policyn) är att trafiksäkerhetsarbetet delvis tycks har blivit en kapplöpning om synlighet. Frågan är om det verkligen är rimligt att alla oskyddade trafikantgrupper i slutänden skall behöva ha neonfärjade kläder för uppmärksammas av (oss) bilister. Säkerhetsarbetet bör mer riktas in på att öka uppmärksamhet och varsamhet än att avtrubba bilisternas varseblivningsförmåga ytterligare.

Åter till huvudfrågan; SMC bör antingen gå ur NTF, med välförberett medialt buller och bång, eller ställa absoluta krav på tydligare kollektivt inflytande från MC-kollektivet. Det senare kräver dock förmodligen ett större och mognare engagemang från oss hojåkare som grupp (vilket inte självklart går att uppbringa)
 

Guzzi-Leif

New member
Eftersom NTF...

-är den viktigaste lobbyorganisationen avseende svensk trafiksäkerhet
-disponerar stora resurser
-av "Svensson" uppfattas som seriösa, trovärdiga och viktiga
-,blandat med en del negativa tendensiösa osanningar, också berättar en hel del sanningar om oss motorcyklister som vi i vår strutsmentalitet vägrar lyssna på
-påverkar såväl allmänhetens syn på oss som lagstiftning och försäkringsbolag med flera
-och SMC har uppsmorda samverkanskanaler sedan många år

...ska vi absolut vara kvar!
Vi ska dessutom lyssna och begrunda vad de egentligen säger/menar innan vi sågar dem för att sedan bemöta dem i de punkter de har fel.


När det gäller de passiva skyddssystemen (som är en viktig bit i nollvisionen) har de inte fel. Avseende att många av oss kör som om man kunde bestämma reglerna själv och strunta i hur vi påpekar omvärlden på och vid sidan av vägen har de inte fel. När det gäller att konsekvenserna av en olycka/omkullkörning på mc ofta leder till rullstol eller bårhus har de inte fel.
Det ska vi lära oss av.

Det de missat är att man med mc kan få ner sannolikheten för olycka/omkullkörning till bilisternas värden. De har missat våra förbättrade dödstal relaterat till trafikarbetet. De har negligerat skuldfrågan. De presenterar sina åsikter på ett otrevligt sätt.
Det ska vi ta debatt om.


För övrigt är det vi som har serven nu alldeles oavsett hur orättvist det kan verka.
Först blir vi "söndagsskolebarn i trafiken" och sedan kan vi kräva respekt från "Svensson" och de som påverkar/bestämmer! Inte en minut innan dess och klarar vi inte detta har vi inte på allmän väg att göra!
 
Last edited:
Top