SMC:s öppna brev
Jag har precis läst SMC:s öppna brev till NTF och kan konstatera att det var bra rutet
Vad det gäller utträde eller inte är jag lite splittrad. Om det inte medför kostnader för SMC att vara medlem kan det vara bra att stanna såvida det ger möjligheter att vara med på möten och ställa till med lite "oreda". Men det skulle egentligen vara enda anledningen att stanna kvar som medlem. Om däremot NTF fortsätter att konsekvent motarbetar SMC och motorcyklisterna finns det ingen anledning att vara kvar.
Vi kan också konstatera att NTF är tillsatt av regering och riksdag och har avdankade politiker i sin styrelse. Att sen politiker (både nuvarande och f.d.) är bland det mest verklighetsfrämmande som går i skor och att folk har börjat genomskåda det börjar synas i opinionsmätningarna. Det är också vad vi ser i NTF:s uttalanden som talar som "mc-döden" osv. Man verkar glömma att det i en mycket stor del av de s.k. "mc-olyckorna" bilister är vållande och då spelar det ingen roll om motorcyklisterna så skulle krypa fram i 30km/h.
Moppar får gå i 30 km/h (eller 25 för klass 1 mopparna) har det minskat olyckorna?
Jag har aldrig på 30 år krockat med en bil, men det är varken NTF:s VV:s eller bilisternas förtjänst, utan min egen och att jag har pulver i motorn och snabbt kan ta mig ifrån farliga situationer. Så effekt och fartresurser är inte bara av ondo.
Men jag har även lite kritik mot SMC. Förutom några bra uttalanden så framstår SMC alltför ofta som en snäll knähund som sitter och tigger smulor vid husses bord. I Nederländerna heter SMC:s motsvarighet MAG (om jag inte minns fel) och är snarare en elak pitbullterrier som biter husse i ar**** om han inte uppför sig.
Det skulle behövas lite jävlar anamma hos SMC. Vi är en organisation med 70,000 (eller nåt) väljare och som dessutom kan utöva ett visst inflytande på landets övriga 250,000 motorcyklister. Det är en maktfaktor som kan ändra utgången av ett riksdagsval eller totalt kan korka igen Stockholm.
Det har skett tidigare. Dom som var med i mc-demonstrationerna på Sveavägen på 80-talet vet vad jag menar. Motorcyklister skulle avvisas från mötesplatsen p.g.a. buller. Det resulterade i att stan korkades igen i 20 km/h varje dag i över en veckas tid och därefter "race" på stadens gator för att skapa så mycket buller som möjligt. Det resulterade i att politikerna gav med sig och att det aldrig blev något förbud eftersom vi ägnade oss civil olydnad och även sa att ett förbud skulle medföra körning utan regskylt.
Det är så det fungerar även idag. De som skriker och väsnas mest speciellt särintressen (oftast betydligt mer speciella är mc-åkare) får igenom sina krav på den tysta majoritetens bekostnad. Det hela har gett en konstigt demokratidefinition där majoriteten ska följa minoritetens ofta udda viljor. Det skulle gå att ta massor med exempel men det är ofta känsliga frågor med s.k. minoritetsgrupper. Men jag kan ju ta en viss "rondellhund" som exempel.
Vad det gäller i fallet motorcyklister så kräver vi inte att andra befolkningsgrupper eller demokratin ska rättas efter oss utan bara att vi ska få åtnjuta samma rättigheter som alla andra.
Detta gäller f.ö. även trafikförsäkringsskatten som särbehandlar en stor befolkningsgrupp (inte bara mc-åkare) som inte ska omfattas av den allmänna obligatoriska socialförsäkringen. Men det är en annan sak som vi har snackat om på ett annat ställe.
Men vad det gäller riksårsmötet i helgen och NTF:s idiotier så har jag en uppmaning till både SMC, medlemmarna och motionsskrivarna (kan tyvärr själv inte komma):
På'rom, klå'rom, flå'rom, ta inga fångar!
Vi är 70,000 medlemmar och stöds mer eller mindre av ytterligare 250,000 mc-åkare i denna fråga så vi behöver inte vara snälla och undfallande utan nu är det dags att ta för oss. Vi är skattebetalare och väljare så gör som vi vill annars...