Gå ur NTF NU!

Titania

New member
SMC tänkte inte som Wikipedia.se när vi använde termen Öppet brev. SMC anser att medlemskapet i NTF är en intern fråga för våra medlemmar. Det finns andra och vktigare budskap att sprida i pressmeddelanden än detta.
Brevet är publicerat på hemsidan, öppet för alla att ta del av och inte bara NTFs styrelse. Det gäller media, medlemmar, motorcyklister och andra. Brevet är skickat till media; MC-Folket som är SMCs medlemstidning. Innehållet kommer att publiceras där. Brevet är skickat till 21distriktsorganisationer.
Jag är övertygad om att vi får ett offentligt svar, eftersom SMCsmedlemskap i NTF ifrågasätts i en motion.

Okej. Som jag ser det så är tre sidor kommentarer kring NTFs olika utspel och en halv sida kringinfo om motionen. Ett mycket bra brev att använda som Öppet brev och skicka ut som pressmeddelande. Men, och här är ett av problemen som jag framförde till Dansken och Larz G ute i Fjällnora, varför vara så förtvivlat mjäkiga och köra med någon form av missriktad diplomati? Hur länge tänker SMC fortsätta med det?

Här finns ett dokument som sågar NTF, skicka det då till pressen och försök få publicitet.

Trist men brevet, jag kallar det inte öppet för det är det endast efter SMC egenhändiga definition, faller platt. Vi är nästan tillbaka på ruta ett och nu handlar det mer om SMC amatörmässiga förhållningssätt till NTF och deras påhopp. Skaffa en PR-byrå som vet hur en slipsten ska dras istället för att försöka själva.
 
P

Pingo

Guest
Här finns ett dokument som sågar NTF, skicka det då till pressen och försök få publicitet.

Du kan ju själv maila någon trevlig tidning och tipsa om NTF's spektakel med en länk till skrivelsen på SMC's hemsida.

//Gunnar
 

Titania

New member
Du kan ju själv maila någon trevlig tidning och tipsa om NTF's spektakel med en länk till skrivelsen på SMC's hemsida.

//Gunnar

Självklart redan gjort inlindat i en trave lösnummersäljande ord. Men min impact är lika med noll i relation till om det kom från SMC centralt i form av ett pressmeddelande.
 

Birger

New member
Och dom kommer att finnas - oavsett om vi går ur, oroa dig inte.

Däremot kan inte SMC vara med i en organisation som verkar för att förbjuda motorcyklismen. Helt oavsett årsmöten och taktiska funderingar dristar jag mig till att påstå att det vore ett stadgebrott att stödja sånt.

Enda chansen att jag skulle ha en gnutta förståelse för att vi stannar kvar i NTF är om vi kan få bindande löften om en konstruktiv ny MC-policy och att mediachefen omedelbart befrias från alla arbetsuppgifter och sägs upp så snart som möjligt.

ok jag håller med dig. det är rätt som du säger. ntf kan jobba själv men inte i mot mc.
 

Tyrannosaurus

New member
SMC:s öppna brev

Jag har precis läst SMC:s öppna brev till NTF och kan konstatera att det var bra rutet :cool:

Vad det gäller utträde eller inte är jag lite splittrad. Om det inte medför kostnader för SMC att vara medlem kan det vara bra att stanna såvida det ger möjligheter att vara med på möten och ställa till med lite "oreda". Men det skulle egentligen vara enda anledningen att stanna kvar som medlem. Om däremot NTF fortsätter att konsekvent motarbetar SMC och motorcyklisterna finns det ingen anledning att vara kvar.

Vi kan också konstatera att NTF är tillsatt av regering och riksdag och har avdankade politiker i sin styrelse. Att sen politiker (både nuvarande och f.d.) är bland det mest verklighetsfrämmande som går i skor och att folk har börjat genomskåda det börjar synas i opinionsmätningarna. Det är också vad vi ser i NTF:s uttalanden som talar som "mc-döden" osv. Man verkar glömma att det i en mycket stor del av de s.k. "mc-olyckorna" bilister är vållande och då spelar det ingen roll om motorcyklisterna så skulle krypa fram i 30km/h.
Moppar får gå i 30 km/h (eller 25 för klass 1 mopparna) har det minskat olyckorna?

Jag har aldrig på 30 år krockat med en bil, men det är varken NTF:s VV:s eller bilisternas förtjänst, utan min egen och att jag har pulver i motorn och snabbt kan ta mig ifrån farliga situationer. Så effekt och fartresurser är inte bara av ondo.

Men jag har även lite kritik mot SMC. Förutom några bra uttalanden så framstår SMC alltför ofta som en snäll knähund som sitter och tigger smulor vid husses bord. I Nederländerna heter SMC:s motsvarighet MAG (om jag inte minns fel) och är snarare en elak pitbullterrier som biter husse i ar**** om han inte uppför sig.

Det skulle behövas lite jävlar anamma hos SMC. Vi är en organisation med 70,000 (eller nåt) väljare och som dessutom kan utöva ett visst inflytande på landets övriga 250,000 motorcyklister. Det är en maktfaktor som kan ändra utgången av ett riksdagsval eller totalt kan korka igen Stockholm.

Det har skett tidigare. Dom som var med i mc-demonstrationerna på Sveavägen på 80-talet vet vad jag menar. Motorcyklister skulle avvisas från mötesplatsen p.g.a. buller. Det resulterade i att stan korkades igen i 20 km/h varje dag i över en veckas tid och därefter "race" på stadens gator för att skapa så mycket buller som möjligt. Det resulterade i att politikerna gav med sig och att det aldrig blev något förbud eftersom vi ägnade oss civil olydnad och även sa att ett förbud skulle medföra körning utan regskylt.

Det är så det fungerar även idag. De som skriker och väsnas mest speciellt särintressen (oftast betydligt mer speciella är mc-åkare) får igenom sina krav på den tysta majoritetens bekostnad. Det hela har gett en konstigt demokratidefinition där majoriteten ska följa minoritetens ofta udda viljor. Det skulle gå att ta massor med exempel men det är ofta känsliga frågor med s.k. minoritetsgrupper. Men jag kan ju ta en viss "rondellhund" som exempel.

Vad det gäller i fallet motorcyklister så kräver vi inte att andra befolkningsgrupper eller demokratin ska rättas efter oss utan bara att vi ska få åtnjuta samma rättigheter som alla andra.
Detta gäller f.ö. även trafikförsäkringsskatten som särbehandlar en stor befolkningsgrupp (inte bara mc-åkare) som inte ska omfattas av den allmänna obligatoriska socialförsäkringen. Men det är en annan sak som vi har snackat om på ett annat ställe.

Men vad det gäller riksårsmötet i helgen och NTF:s idiotier så har jag en uppmaning till både SMC, medlemmarna och motionsskrivarna (kan tyvärr själv inte komma):

På'rom, klå'rom, flå'rom, ta inga fångar!
Vi är 70,000 medlemmar och stöds mer eller mindre av ytterligare 250,000 mc-åkare i denna fråga så vi behöver inte vara snälla och undfallande utan nu är det dags att ta för oss. Vi är skattebetalare och väljare så gör som vi vill annars... :mad: :cool:
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
En sak till föresten. Måste även ta upp diskussionen om regskylt fram.

Det är troligen bland det dummaste jag har hört och typiskt verklighetsfrämmande politiker, avdankade dito eller myndighetsperson.
Ska dom inte passa på att förbjuda heltäckande hjälmar också så att föraren går att identifiera? Dessutom kan ju heltäckande hjälmar användas som maskering vid rån, så bort bort, förbjud förbjud.
Nationalföreningen för TrafikOsäkerhetens Främjande förnekar sig inte. Puckon är bara förnamnet!

Bättre förslag är i så fall att vända på kamerorna, men då måste man införa ägaransvar vilket innebär att fortkörning hamnar i samma kategori som parkeringsböter = en avgift och inte kan leda till indraget körkort. Tack för det, bara att sätta ett prisma (finns att köpa på nätet) över regskylten och det blir fri fart :D
 
P

Pingo

Guest
På'rom, klå'rom, flå'rom, ta inga fångar!
Vi är 70,000 medlemmar och stöds mer eller mindre av ytterligare 250,000 mc-åkare i denna fråga så vi behöver inte vara snälla och undfallande utan nu är det dags att ta för oss.

Tack för de uppfriskande orden nu känns det lite bättre för mig.

Ja inte ska vi behöva vara slagpåse åt en grupp människor som blandar ihop begreppen till den grad att man undrar om de är riktigt friska. Nu gäller det bara att slå tillbaka civiliserat med glimten i ögat så behöver vi inte bekymra oss om NTF mera. Hoppas bara att våra mera tatuerade "vänner" inte blandar sig i konflikten för då går det riktigt snett.

//Gunnar
 

Tyrannosaurus

New member
Hoppas bara att våra mera tatuerade "vänner" inte blandar sig i konflikten för då går det riktigt snett.
"Våra mera tatuerade vänner" skulle NTF m.fl. knappast våga jävlas med ;). Å andra sidan kör dom såna hojar som inte går fort oavsett hur mycket dom gasar. Och lyckas man få dom att gå fort (går förvisso att fixa) så går dom istället inte så långt ;)

Men jag glömde en sak på tal om fortkörningskontroll.
Det har ju även nämnts den mer avancerade metoden med någon slags obligatorisk GPS som mäter hastighet och sen automatiskt skickar hem boten. Men det finns två men...
1. Återigen ägaransvar.
2. "Hoppsan, kabeln gick visst av och fick en strömbrytare" :D
3. Böterna blir ren skatt (straffskatt) och har inget längre med trafiksäkerhet att göra. Så är det iofs redan idag. De gånger (ganska få) jag har fått böter så känner man efteråt för hämnd, att straffa och att man måste få valuta för pengarna, och gick det kanske 130 på motorväg innan så går det 200 efteråt så det har ofta klart motsatt effekt.

Ett annat exempel är den som kommer ihåg "Mr.X" (inte samma person som "Goast Rider") som vann med ca. 30 minuter över X2000 Göteborg ---> Stockholm.
Han hade blivit av med kortet på en skitgrej och skulle "hämnas" och det är långt ifrån bara han som tänker så.

PS/ Resan var f.ö. en sann historia till skillnad mot tvåan när han körde Stockholm ---> Helsingfors mot Silja Symphony vilket var båg. /DS

PPS/ Ur detta kommer även svaret när "Tusse" tycker att det gick "fort".
"Hade jag kört fort så hade du inte hunnit ifatt" :D /DDS
 
P

Pingo

Guest
"Våra mera tatuerade vänner" skulle NTF m.fl. knappast våga jävlas med ;).

Just därför väljer låtsaspolisen istället att jävlas med oss. Så har man ju gjort med jägare och pistolskyttar för att man inte vågat jävlas med de riktiga brottslingarna för att stävja bruket av vapen bland kriminella.

//Gunnar
 

Guzzi-Leif

New member
Själv så är jag medlem i en stor MC-klubb med nästan uteslutande yrkeschaufförer med hela alfabetet i körkortet. Deras levebröd hänger på körkortet och förlorar man det så är det ju alla bokstäverna som åker på en gång. Dessa människor skulle inte ens tänka tanken att köra vårdslöst eller på tok för fort. Bakhjulsåka är inte heller tänkbart för dem.

Den kategorin motorcyklister kanske du inte har hört talas om men nu vet du i alla fall att de finns i verkligheten och inte är någon sorts fantasi eller utopi.

//Gunnar

Jag tillhör just denna kategori själv.
Absolut ingen ängel men försöker i alla fall bli en vägens riddare.
Kör kanske lite mesigt men i alla fall säkert. Och är rädd om mitt ABECEDE-kort förstås.
Stuntning ligger bortom såväl vilja som förmåga liksom "dra ifrån snuten" och "tävla i decibel"
Har, med tur och en gnutta omdöme, kört mc skadefritt sedan 1974 och fått fortkörningsböter en gång (det förtjänade jag).

Just därför tror jag att såna som du och jag har huvudansvaret i väntan på att "de andra" endera ska tappa intresset eller rätta in sig i ledet.
Därför tror jag också på att stanna i NTF och faktiskt försöka anpassa oss till samma trafiksyn som "Svensson" har samtidigt som vi visar upp vårt rätta jag (ett heterogent gäng där merparten är skickliga och omdömesgilla förare) vilket torde täppa till truten på de mc-negativa.
 
Last edited:

Guzzi-Leif

New member
En organisation som vi tillsammans med NTF (och VV med flera) skulle kunna ställa betydligt högre krav på är polisen.
Det är orimligt att de inte plockar undan alkohol/drogpåverkade samt de som gör sig skyldiga till vårdslöshet i trafik (omkörning med möte, stuntning på allmän väg, grava hastighetsöverträdelser med mera).
Egentligen är det inte kollektivets sak att ta ansvar för dessa farliga individer - kritiken borde i stället falla på en polismakt som stillatigande låter sig förnedras.
Trist!
 
P

Pingo

Guest
Jag tillhör just denna kategori själv.

Kanon, då förstår du mig.

Att några behöver dämpa farten på vägarna är ju inte endast ett problem bland motorcyklister utan rätt allmänt bland alla kategorier förare. Det ger ju inte NTF någon sorts rätt att göra oss till syndabockar för vårdslösa bilister som köpt sig en dyr fin bil med bra skyddsverkan.

Att högkonjukturen spelar in i den tråkiga statistiken är nog rätt troligt men även att just bilförarna ägnar sig åt ren riskkompensering är även rimligt.

Rent ensidiga och propagandistiska utspel från NTF's sida värdigt representater från den gamla Sovjetunionen är ju inget som ska behöva förekomma i ett modernt samhälle. Kanske dags för den nya regeringen att se över vilken politik som bedrivs av socialistiska föredettingar med ekonomiskt stöd från staten. I den översynen har inte NTF något att hämta om jag tolkar Alliansen rätt. NTF har allt att förlora med sitt agerande, kanske till och med sin existens.

//Gunnar
 

Guzzi-Leif

New member
Kanon, då förstår du mig.

Att några behöver dämpa farten på vägarna är ju inte endast ett problem bland

*SNIPP*

har inte NTF något att hämta om jag tolkar Alliansen rätt. NTF har allt att förlora med sitt agerande, kanske till och med sin existens.

//Gunnar

Du och jag har samma krav på att NTF ska vara sakliga i sin kritik, vi är däremot oeniga om i vilken mån vi motorcyklister är "skyldiga" till dagens debatt samt i vilken ände förändringen skall börja.
Till allt elände är jag dessutom (oorganiserad) gammelsosse och folkrörelsemänniska så jag förstår att vi ser med olika ögon på dilemmat.

Oenigheten minskar inte min respekt för dig och din ståndpunkt!
 

Tyrannosaurus

New member
vi är däremot oeniga om i vilken mån vi motorcyklister är "skyldiga" till dagens debatt samt i vilken ände förändringen skall börja.
Om man börjar i "rätt" ända. Hur får man hojåkare att köra långsammare?
Mja... Jo... Ehh... HA! Kom på det! Gammalt sosseknep! Vi slår sönder deras ekonomi!
Meeeeen....... Är verkligen hojåkare så snälla, lydiga, har inte ett spår av civilkurage och svarar "hur högt?" när "Der Führer" kommenderar "Hoppa!"?
Troligare är nog att dom svarar "FAR ÅT H-VETE!" med eftertryck, plockar bort skylten och kör ändå.

Sen hör det till saken som jag och andra har skrivit tidigare. Hojåkare är dom de trafikanter som de svenska vägarna som är bäst utbildade och bäst kontrollerar sina fordon. Så vad uppnår man? Inte mycket.
Ta bort alla livsfarliga bilister, fylleskallar, folk utan körkort eller som har fått det på köpet och på gamla dagar införskaffat ett "rebellkit" från Hardley Parkinson, Vägverkets underlåtenhet att hålla vägarna fria från grus, olja, bottenlösa hål osv. så kommer "mc-olyckorna" att minska till nästan noll även om det skulle vara fri fart på vägarna.

De s.k. "mc-olyckorna" är alltså inte primärt motorcyklisternas fel utan beror oftast på en mängd andra omständigheter. Visst skadar man sig värre om man kör in i en bergvägg i 230 än i 30, frågan är bara vad man ska in i bergväggen att göra.
Men i vanlig ordning för de sju sossepartierna i riksdagen så handlar det om att skylla sina egna misslyckanden på andra och motorcyklister är en bra grupp att hoppa på, och inte kan dom skrika "rasism" eller "någontingfobi" i högan sky heller.
I Tyskland skyllde man allt på judarna, i Sovjet allt på kapitalisterna och i Sverige allt på rasis... förlåt jag menar förståss motorcyklisterna. Hoppas du inte tycker jag är orättvis :D

Till allt elände är jag dessutom (oorganiserad) gammelsosse och folkrörelsemänniska så jag förstår att vi ser med olika ögon på dilemmat.
Och det säger du utan att skämmas? :p :rolleyes:
Nåja, själv är jag oorganiserad demokrat och tror på en ickesocialistisk arbetarrörelse. För varför måste man inskränka demokratin, den fria vilja och individualismen bara för att man vill organisera sig? Titta på SMC. Hela landet skulle kunna styras som en ideell förening.
Problemet är att makt korrumperar och att mycket vill ha mer vilket vi har 349 exempel på i landets riksdag och en hel hög med exempel på ute i kommunerna, landstingen och alla politiskt tillsatta tjänstemän, chefer mm. inom olika statliga verk och företag.

Oenigheten minskar inte min respekt för dig och din ståndpunkt!
Men den kommer nog att minska respekten för mig p.g.a. mina elakheter ;)
Eller som skorpionen sa till grodan: "I'm sorry, but it's in my nature" ;) :eek:
 

Katarina

Helt okej
Därför tror jag också på att stanna i NTF och faktiskt försöka anpassa oss till samma trafiksyn som "Svensson" har samtidigt som vi visar upp vårt rätta jag (ett heterogent gäng där merparten är skickliga och omdömesgilla förare) vilket torde täppa till truten på de mc-negativa.

Med andra ord lära känna sin fiende. Och alltid föregå med gott exempel. :)
 

Titania

New member
Med andra ord lära känna sin fiende. Och alltid föregå med gott exempel. :)

Ja, och det har ju fungerat jättebra hittills. :rolleyes:

Vi ska kanske komma ihåg att det här har pågått ett tag och att SMC kört sitt diplomatiska stuk vilket innebär att vi inte varken sett eller hört nåt och utan någon som helst framgång. NTF fortsätter ju sitt korståg.
 
Last edited:
P

Pingo

Guest
Kanske dags för en protestkortege

Jag undrar om en kortege av motorcyklister som luskör på Björn Erikssons gata i Rimforsa här i Östergötland skulle vara en bra ide´. Karln är ju den enda levande person som lyckats få en gata uppkallad efter sig.

Självklart behövs inbjudna journalister som kan dokumentera spektaklet och få möjlighet att intervjua uppretade motorcyklister.

Finns bättre idee´r så lägg fram dem.

//Gunnar
 
P

Pingo

Guest
Finns bättre idee´r så lägg fram dem.

Själv så åker jag ner i morgon och rekognoserar gatan så inte den också är farlig för motorcyklar eller bara en gågata.

Kanske man ostört kan urinera på gatan vilket ju skulle skänka en viss lättnad.

//Gunnar
 

HonkyTonkMan

New member
NTF säjer själva i sitt policydokument för 2008/2009: "Medlemsorganisationerna ger NTFs roll som paraplyorganisation legitimitet." :D :rolleyes:

Skäl nog att gå ur. Glöm bara inte att hänvisa till den här skrivningen.

Sen undrar jag vad fackföreningar (bortsett från Transport) och sportorganisationer gör i en organisation som Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande. Borde det inte bara vara organisationer för olika trafikantgrupper som samlas där? Jag tror faktiskt att det är närvaron av en massa mediahoror utan nån som helst förankring i trafiksäkerhetsarbetets gräsrotsorganisationer, som orsakar fenomen i stil med den senaste tidens kampanj mot hojkollektivet.

Det NTF kan göra för att återupprätta sitt anseende är främst att lägga ner den här kampanjen mot motorcyklar. De kan ju använda energin och pengarna till att återuppliva Barnens Trafikklubb. Det vore en bra idé, då skulle fler unga trafikanter få sej lite trafikvett till livs.

Vad SMC bör göra är främst att varje gång som talesmän för NTF går ut med utspel som är hojfientliga, högt och tydligt förklara för media att talesmannen talar inte för organisationen, han framför bara sin personliga åsikt. Eftersom NTF inte är nåt utan sina medlemsorganisationer. Sedan måste något hända med vårt förhållande till NTF oavsett om vi stannar kvar eller inte. Kan vi kanske verka för att om vi ska fortsätta att vara med i NTF så borde organisationen renodlas? Bort med alla föreningsproffs som saknar anknytning till trafikantorganisationer!

Vad gäller min personliga åsikt om utträde eller inte ur NTF, så är det bara oron för hur det skulle uppfattas bland den icke hojåkande allmänheten som håller mej tillbaka. Snart är vi dock vid den punkt där inget vi själva gör spelar nån roll, och vi utan risk för att göra nånting värre än det är, kan anta Eddie Meduzas raggarmotto: "Svensson anser att vi är fyllkajor och skitiga obildade jävlar bara för att vi är raggare (läs:bikers) och då ska vi faen visa dom det också!"
 

Reborn

New member
Ja måste erkänna att jag inte har läst alla 14 sidorna...
Men iaf nära hälften.:cool:


Efter att ha begrundat de som nämts och de fakta som lagts fram, så vill jag mena att SMC och alla motorcyklister är bäst hjälpta av att SMC kvarstår som medlem i NTF.

Det är så här:
NTF som organsiation skulle mycket väl kunna bedrivas på ett lämpligt och korrekt sätt, även med det ursprung den har.
Problemet sitter då i stället i de nyckelpersonerna som leder verksamheten.

Att går ur förändrar inte NTF:S agerande, utan kan i stället ge extra badwill till motorcyklisterna.

Om man sitter kvar så kan man iaf höra vad som sägs i korridorerna, och kan agera (i tid?) för att samverka/motverka.

Skall man skaka om i getingboet för att försöka få till stånd förändringar så skall man, vad man än gör, inte tala illa om NTF i sig, utan endast kritisera dumma oanalyserade fakta och förslag.
Om man oblygt körs över ändå så är det i så fall dags att öppet kritisera och ledningen och styrka denna kritik med ihopsamlade fakta om brister i deras agerande!
Sedan går man ut till media med detta.



Förresten, Kan SMC minska sitt "bidrag" till NTF och ändå vara kvar som medlem?
Om så är fallet så skall detta absolut göras.
Om SMC:s röster inte påverkar innifrån NTF så behöver man nästan bara bibehålla nyttan med inside-informationen man har som medlem.
 
Top