Gå ur NTF NU!

henken

New member
Jag röstar för ett uttåg av den simpla anledningen att de utspel och den attityd som visas från vissa håll i NTF inte rimmar väl med den ambitionen att värna om alla medlemmar som ska råda. Artikeln i Aftonbladet (ja, det är en skittidning) där en person uttalade sig visar klart & tydligt att han är bortom rim & reson. Han ser uppenbarligen oss motorcyklister som ett busåkande pack som ska kuvas.
 

Claes

New member
Det tråkiga i denna diskusion är att vi bara lyfter fram 2-3 personers mediala utspel. Dessa personer kan redan få stå med skam då dom pratar mot sin egen organisations verksamhet.

Här i Örebro har vi från SMC ett väl fungerande samarbete med NTF, detta har lett till att vi har en helt ny fortbildning att erbjuda motorcyklisterna.
Denna utbildning har NTF fått pengar av vv för att genomföra med SMCs instruktörer som sakkunniga.

Så jag tycker absolut inte att vi skall gå ur NTF, däremot bemöta kritiken lika högljutt som den kommer om den inte är saklig.

Desutom tror jag säkert vi kan påverka organisationen inifrån om fler motorcyklister bara får för sig att angagera sig ,gå på möten och fortbilda sig i stället för att bara gnälla.
 
M

magne

Guest
Stanna kvar i NTF

Angående arbeta i organisationer och för att kunna påverka policys och andra dokument måste vi finnas där och jobba aktivt. Vi bör försöka aktivt att få MC åkare in i styrelsen för NTF. Om vi lyckas med det så kan vi även lyckas med att få NTF att få ett mera nyanserad bild av MC-åkarna.

Detta tycker Magne i Stockholm.
 

Tubbe

New member
Mitt förslag är att SMC försöker göra en mediahändelse av sitt avhopp med temat att vi behövs för landets motorcyklister och att vi bedriver verkligt trafiksäkerhetsarbete.

Instämmer 100%. Gör så mycket ståhej som det går och gå ur skiten sedan.

/Tubbe
 

Jåke

New member
Så jag tycker absolut inte att vi skall gå ur NTF, däremot bemöta kritiken lika högljutt som den kommer om den inte är saklig.

Desutom tror jag säkert vi kan påverka organisationen inifrån om fler motorcyklister bara får för sig att angagera sig ,gå på möten och fortbilda sig i stället för att bara gnälla.
Bemöta är bra! Dessutom tycker jag ert samarbete är utmärkt, önskar vi hade haft nåt liknande.

Gå på möten också bra, men köra dit? Mindre bra, alla vet väl om att man inte får använda motorcykel som färdmedel till NTF's möten så det där med 2-3 personers utspel är en förenkling...
 
Last edited:

morsan

New member
Bemöta är bra! Dessutom tycker jag ert samarbete är utmärkt, önskar vi hade haft nåt liknande.

Gå på möten också bra, men köra dit? Mindre bra, alla vet väl om att man inte får använda motorcykel som färdmedel till NTF's möten? Åtminstone här i Dalarna, så det där med 2-3 personers utspel är en förenkling...

VA!!!

Medlem i NTF:s styrelse http://www.ntf.se/omoss/default.asp?RecID=8580
Inga-Britt Kronnäs-Samils, ledamot
(Ordf. NTF Dalarna, ordf. Polisstyrelsen Dalarna, politiskt förtroendevald med fokus på kollektivtrafiken)

OK dådå, fokus på kollektivtrafiken...
 

morsan

New member
Det tråkiga i denna diskusion är att vi bara lyfter fram 2-3 personers mediala utspel. Dessa personer kan redan få stå med skam då dom pratar mot sin egen organisations verksamhet.

Här i Örebro har vi från SMC ett väl fungerande samarbete med NTF, detta har lett till att vi har en helt ny fortbildning att erbjuda motorcyklisterna.
Denna utbildning har NTF fått pengar av vv för att genomföra med SMCs instruktörer som sakkunniga.

Så jag tycker absolut inte att vi skall gå ur NTF, däremot bemöta kritiken lika högljutt som den kommer om den inte är saklig.

Desutom tror jag säkert vi kan påverka organisationen inifrån om fler motorcyklister bara får för sig att angagera sig ,gå på möten och fortbilda sig i stället för att bara gnälla.

Och varför ska pengarna från VV gå genom NTF?
Och vilka möten ska vi gå på? Lokala NTF, för min del NTF Dalarna eller?

VV och TSV finns ju, varför ska vi ha NTF också, som existerar på pengar från VV?
kopierat från hemsidan
"Finansiering
NTF finansieras av allmänna medel via Vägverket. NTF får organisationsstöd samt bidrag till genomförande av projekt."
 

Melchet

New member
Jag vill inte spamma sönder tråden men när man ser på vilka som sitter i NTF styrelse, så tycker i alla fall jag att det är ganska kul att en gubbe som heter Ruus är representant för Motormännens Helnykterhetsförbund.

I övrigt tycker jag att en förutsättning för en dialog är att båda parter lyssnar, vilket NTf inte gör. Lämna mao.
 

Ella

New member
Tyvärr är det så att många gör idiotiska uttalanden pga okunskap (syftar inte på denna tråd utan Riksdag, Regering, VV och NTf). Jag vet att SMC redan nu har en stor uppgift, men jag tror ändå det ligger på oss att sprida kunskap och vara exakta i uppgifter när andra gör fel... Själv tror jag det är förhastat att vi går ur. Det är nog bättre att jobba på förändring istället. Dock vet jag att det är svårt.
 

faceplant

New member
Gå ur eller ej?

Jag måste nog säga att jag har lite för lite kunskap om hur samarbetet med NTF fungerar i mitt distrikt. Rent generellt tror jag mer på att försöka få in rätt folk i NTFs styrelse, försöka förändra allmänhetens och myndigheters syn på oss som trafikgrupp, än att gå ur samarbetet helt. Men, som sagt jag vet inte riktigt vilka problem som har funnits i de lokala distrikten. Och uppenbarligen finns det distrikt där samarbetet fungerar bra (t.ex. Örebro)

Uttalandet som de Tomas Carlson har kommit med i skräp-kvällstidningen Aftonbladet har jag däremot inget till övers för. Undersökningen, som visar riktigt mörka tal vad gäller hastighetsbegränsningarnas efterlevnad bland mc-förare, är gjord på drygt 1000 av 250000 mc-förare. Vad säger det, egentligen? Under hur lång tid har de mätt, hur ser motsvarande siffror ut för bilister?
Vidare visar han gång på gång sin okunnighet och sitt skeva syn på oss mc-åkare:
"I en bil överlever man men på en mc är det bara händerna som håller en kvar och det är inte mycket, säger Thomas Carlson vid NTF"
Inressant. De flesta av oss sitter ju på motorcykeln och håller i oss mer med benen än med händerna.

"- Riskmomentet måste få större plats. Dessutom måste möjligheten att upptäcka fortkörare bli större. De klarar sig i hastighetskontroller idag."
Vad svamlar han om? Om han inte hittar/upptäcker fortkörarna, hur vet han då att de finns?

Och så slutklämmen:
"- Men det hjälper inte att säga något till dem. De är bortom möjligheten att kommunicera. Det de håller på med är ren galenskap."
Tack för den. Det är den sista raden i artikeln och läsaren VET nu att alla motorcyklister är idioter. Det stod ju i tidningen. :eek:

Nej, personer som har denna inställning tycker jag nog att NTF kan klara sig utan. Det är ju svårt att samverka om man från början intagit en "dom-har-fel"-attityd.

/faceplant (Stockholmsmedlem)
 

klabbarpan

New member
Eftersom NTF...

-är den viktigaste lobbyorganisationen avseende svensk trafiksäkerhet
-disponerar stora resurser
-av "Svensson" uppfattas som seriösa, trovärdiga och viktiga
-,blandat med en del negativa tendensiösa osanningar, också berättar en hel del sanningar om oss motorcyklister som vi i vår strutsmentalitet vägrar lyssna på
-påverkar såväl allmänhetens syn på oss som lagstiftning och försäkringsbolag med flera
-och SMC har uppsmorda samverkanskanaler sedan många år

...ska vi absolut vara kvar!
Vi ska dessutom lyssna och begrunda vad de egentligen säger/menar innan vi sågar dem för att sedan bemöta dem i de punkter de har fel.


När det gäller de passiva skyddssystemen (som är en viktig bit i nollvisionen) har de inte fel. Avseende att många av oss kör som om man kunde bestämma reglerna själv och strunta i hur vi påpekar omvärlden på och vid sidan av vägen har de inte fel. När det gäller att konsekvenserna av en olycka/omkullkörning på mc ofta leder till rullstol eller bårhus har de inte fel.
Det ska vi lära oss av.

Det de missat är att man med mc kan få ner sannolikheten för olycka/omkullkörning till bilisternas värden. De har missat våra förbättrade dödstal relaterat till trafikarbetet. De har negligerat skuldfrågan. De presenterar sina åsikter på ett otrevligt sätt.
Det ska vi ta debatt om.


För övrigt är det vi som har serven nu alldeles oavsett hur orättvist det kan verka.
Först blir vi "söndagsskolebarn i trafiken" och sedan kan vi kräva respekt från "Svensson" och de som påverkar/bestämmer! Inte en minut innan dess och klarar vi inte detta har vi inte på allmän väg att göra!


MVG till Guzzi-Leif, väl formulerat (som vanligt) av Leif.
 

morsan

New member
roy-egon hade några bra frågor i sitt inlägg. Vad görs just nu från SMCs sida i NTF?
Det skulle vara intressant att höra något från Styrelsen eller Galne Dansken om det finns någon dialog mellan SMC och NTF....

Jörgen

Inlägg från Galne Dansken på http://www.sporthoj.com/forum/
"2007-08-24, 22:19
Har bl. a haft en längra dialog med Aftobladet idag (som har fått mycket credit från bilister som är rädda för högfartsmissilerna)- och yttrad mig argt till NTF ..........."
Så jodå, han jobbar på
 

BeBe

New member
roy-egon hade några bra frågor i sitt inlägg. Vad görs just nu från SMCs sida i NTF?
Det skulle vara intressant att höra något från Styrelsen eller Galne Dansken om det finns någon dialog mellan SMC och NTF....

Jörgen

Läser precis denna personens insändare. Han kan se väldigt objektivt på saken o vi medlemmar skall helt klart inte sitta som ankor o vänta. Inte om det inte är för att ladda med hela armen o drämma näven i bordet så NTF vaknar o hoppar i sina stolar.

De får f-n vara slut på dessa propaganda apparater som inte kan framställa sakliga fakta i ärenden, som med de riktiga underlagen snarare svider i egen röv än ger opinion åt deras egen konservativa inskränkhet! :mad:
 
M

McAlbert

Guest
Självinsikt

Eftersom NTF...

-är den viktigaste lobbyorganisationen avseende svensk trafiksäkerhet
-disponerar stora resurser
-av "Svensson" uppfattas som seriösa, trovärdiga och viktiga
-,blandat med en del negativa tendensiösa osanningar, också berättar en hel del sanningar om oss motorcyklister som vi i vår strutsmentalitet vägrar lyssna på
-påverkar såväl allmänhetens syn på oss som lagstiftning och försäkringsbolag med flera
-och SMC har uppsmorda samverkanskanaler sedan många år

...ska vi absolut vara kvar!
Vi ska dessutom lyssna och begrunda vad de egentligen säger/menar innan vi sågar dem för att sedan bemöta dem i de punkter de har fel.


När det gäller de passiva skyddssystemen (som är en viktig bit i nollvisionen) har de inte fel. Avseende att många av oss kör som om man kunde bestämma reglerna själv och strunta i hur vi påpekar omvärlden på och vid sidan av vägen har de inte fel. När det gäller att konsekvenserna av en olycka/omkullkörning på mc ofta leder till rullstol eller bårhus har de inte fel.
Det ska vi lära oss av.

Det de missat är att man med mc kan få ner sannolikheten för olycka/omkullkörning till bilisternas värden. De har missat våra förbättrade dödstal relaterat till trafikarbetet. De har negligerat skuldfrågan. De presenterar sina åsikter på ett otrevligt sätt.
Det ska vi ta debatt om.


För övrigt är det vi som har serven nu alldeles oavsett hur orättvist det kan verka.
Först blir vi "söndagsskolebarn i trafiken" och sedan kan vi kräva respekt från "Svensson" och de som påverkar/bestämmer! Inte en minut innan dess och klarar vi inte detta har vi inte på allmän väg att göra!


Jag kan bara hålla med.
Att motorcyklister är kända för gemene man som fartdårar, regelvidriga kamikazepiloter, omdömeslösa trafikanter, livsfarliga, mm, mm...
(Alla vet vad vi är kända för)
Det är upp till oss att bevisa motsatsen.
Att kräva uttåg ur NTF baserat på barnsliga åsikter och en rädsla för att vi kan bli kvästa, styrda, tvingade till samma lagar som alla andra är inte seriöst.
Att vara med i en organisation är alltid bättre än att visa sin ansvarslöshet genom att anklaga den för oseriöst arbete och sedan fortsätta värna om sina egna, självpåtagna friheter...

Varje mc som kraschar ett träd, varje mc som möter en bil på fel sida, åker av vägen på bakhjulet, visar upp sitt flådiga 4-1 system med ett ljud som får JAS att blekna, visar sina prestanda utanför varje skola, centrum, dagis, mm
Vi har alla sett dom, vi kanske inte är en av dom, men...
Vi bör ju själva värna om trafiksäkerhet, för oss och andra, innan vi kan kritisera de organ som finns.

Självinsikt, eftertanke och ödmjukhet, det kanske leder oss i rätt väg snarare än rädslan för att vi inte ska få göra och köra som vi vill...
 

bikermort

New member
Hela tråden fokuserar på utträde eller inte, som om utträde vore enda sättet att visa att vi inte accepterar detta. Självklart kan vi i längden inte vara medlemmar i en organisation vars mål är att få bort oss från vägarna, men är det verkligen så, och framför allt, måste det vara så?

Vad som håller på att hända är att toppskiktet inom NTF har valt att visa handlingskraft genom att slå hårt mot en grupp som utan tvekan är olycksdrabbad, och håller på att trumma in bilden av den oansvarige motorcyklisten i allmänhetens medvetanden. Om inget görs åt det kommer de att lyckas med det.

Så vad kan vi göra? Vi kan förstås gå ur NTF. Det kommer att ge en del publicitet i samband med att vi gör det, vilket vi i så fall måste passa på att utnyttja till max, men vad händer sedan? Kommer vi att få lättare att nå ut med vårat budskap sedan? Kom ihåg att NTF är en organisation som åtnjuter ett visst förtroende både bland politiker och allmänhet, oavsett om vi anser att det är välförtjänt. Jag vet inte, men kan tänka mig att den seriositet som medlemskapet i NTF bidrar till öppnar en del dörrar för oss själva att komma ut i tv-soffor och liknande.

Så vad kan vi annars göra då? Ja, om vi ändå förlikat oss med tanken på att leva utan inflytande över NTF, vilket vissa säger att vi redan gör, och vi definitivt skulle göra om vi går ur, så kan SMC faktiskt välja att ta en seriös konflikt med dem som medlemmar. Givetvis på sakliga grunder, men utan att vara rädd för att trampa på tår. Det finns flera fördelar med detta som jag ser det:

- Det kommer att vara mycket svårare för NTF att idiotförklara SMC om vi tar strid med dem som medlemmar, än om vi först går ur NTF.
- Risken minskar att vi framstår som en bortskämd unge som springer till skogs när vi inte får som vi vill.
- En intern stridighet borde vara saftigare för media att sätta tänderna i än en missnöjd organisation som väljer att gå ur.
- Om vi håller debatten på en seriös, om än tuff, nivå så finns det faktiskt en väg tillbaka till ett mer reellt inflytande i framtiden.

Under en tid framåt kommer detta förstås att ge ganska frostiga relationer mellan NTF och SMC, men det kan vara ett acceptabelt pris. Det är i regel bättre ta tag i en konflikt än att låta den ligga och pyra, det leder bara till fördjupat misstroende. Det kan vara jobbigt när man gör det, men när det väl är gjort har man antingen skapat förutsättningar för att komma vidare, eller så vet man att man ska gå skilda vägar.
 

Chanders

New member
Syns vi inte så finns vi inte!

(Detta inlägg har även lagts upp i tråden för Trafiksäkerhets- och försäkringsfrågor)

Jag fick en e-hint om att farhågorna härjar i SMC garaget. SMC är endast en mycket liten del av alla NTF:s medlemmar. Gick vi ur NTF skulle ingen märka detta, samt att vi skulle uppfattas ta avstånd från allt vad trafiksäkerhet står för. Vi skulle patetiskt få fortsätta värna om vårt "utrotningshotade" minoritetsintresse. Att tillämpa strutsmetoden eller avstå demokratin är således ingen framgångsfaktor.

Jag har tagit del av samtliga inlägg, NTF:s policy och inriktningsdokument. NTF har bra mål och tyvärr finns skickliga media skribenter även i den organisationen som vet hur man lobbar (eller droppar) en subversiv synergi-flash i betraktarens öga.

När jag sammanfattat intrycken ställde jag mig följande :confused: frågor:
  1. Delar SMC:s styrelse uppfattningen att NTF inte lyssnar på SMC?
  2. Vem inom SMC har mandat som ledamot att medverka i kallade NTF möten och hur ser engagemanget, rapporter och deltagande ut från NTF möten?
  3. Vilka frågor har SMC-ledamoten fått i uppdrag att föra fram och vilka remisser har SMC deltagit i?
  4. Hur ser mandatfördelningen ut bland NTF:s 73 medlemmar?
När jag fått svaren på dessa frågor ska jag ställa följdfrågor under tråden om det visar sig finnas brister i svaren tills vi har korten på bordet. Jag kan inte bilda mig en uppfattning förrän jag vet varför vissa SMC medlemmar känner misstro mot både SMC och NTF.

Dessutom står det SMC fritt att på sin hemsida driva samma typ av ensidiga information som NTF, men med fokus på övriga trafikanters olyckor i stället för MC relaterade. Som ex. läste jag om en cyklist som trodde sig har företräde mot en stor tung lastbil som gjorde en högersväng varpå cyklisten som skulle rakt fram hamnade under lastbilen. NTF har som policy att ta parti för de svagaste i trafiken. Därför skriver NTF aldrig om klantiga fotgängare eller :p ungar som inte kan skilja mellan en gata och gräsmatta. Frågan är om detta ska ske genom att all trafik ska lämna cyklister företräde eller ska vi tillämpa ”sjöregeln” som säger att minst väjer först (men det får kanske tas upp i en annan tråd)!? En annan lösning vore att alla som har en IQ över 105 tillåts vistas i trafiken samt att de som vistas i trafiken skall göra det på lika villkor, d.v.s. ha genomfört godkänd trafikutbildning. Först då skulle nuvarande obildade fotgängare fatta vad det är för skillnad mellan en cykel, moped, MC och ”bil” (men det får ju stå för mig).

Jag är övertygad om att den MC förare som omkom p.g.a. att några ungar kastade sten från en bro finns med i statistiken över MC olyckor i negativ bemärkelse för oss motorcyklister men det tillhör lobbyistens verktyg.

Jag ska erkänna att jag i min :eek: -ungdom svor ve och förbannelse över många husvagnsekipage som inte körde ut i vägrenen på motorvägarna tills jag själv körde med husvagn och förstod varför man inte kör ut i vägrenen mer än en gång. Samma förbannelser flödade över långtradarekipagen som inte heller de kunde köra åt sidan tills jag själv fick tillfälle att ratta en långtradare med fullt släp. Idag har jag framfört det mesta på hjul och har en bättre förståelse för olikheternas utmaningar (läs…tror).


Många talar varmt om olika manifestationer i protest för att uppnå vishet. Jag delar inte den uppfattningen att vi ska protestera hit och dit i patetisk trots. De flesta MC åkare är också bilförare. Jag hävdar att vi som har en mer allsidig trafikfärdighet bör visa att vi lätt klarar av att anpassa oss till alla visionära NOLL-åtgärder VV inför. Att åka i kortege eller singel genom vajer försedda vägavsnitt i högst 30 km/h slår tyvärr tillbaka på oss själva. MC åkare är oftast bättre trafikanter än genomsnittet och vi ska visa att ingenting är omöjligt. När jag tog körkort 1968 (fanns NTF) och då hette det att hastigheten skulle anpassas efter föraren, fordonet och vägen. Därför kör jag långsammare på vajerstråken. Klarar vi att anpassa oss, överlever vi! Ett väl fungerande samhälle överlever och blomstrar endast om dess medborgare lever på lika villkor. För att detta ska lyckas måste samhället ta sitt ansvar och möjliggöra tillgång till avlysta områden där bakhjulsåkning och fortkörning är tillåtet som sport. Att inte använda samtliga hjul på ett fordon i rörelse är inte förbjudet, bara olämpligt i vissa situationer. Motocross (sport) är ett exempel där man medvetet riskerar skador, men det tas inte upp i NTF skadestatistik därför att det just är sport. (Om nu någon skulle protestera eftersom NTF vill skydda de oskyldiga och svaga så händer det ibland inom motorsporten att tävlingsbilar hamnar bland åskådarna (de oskyddade).)

Enligt NTF statistik för 2005 dödades bl.a. 46 på MC, 38 på cykel och 50 var fotgängare. 25 % av cyklisterna hade ”hjälm” och vilken skyddsutrustning de dödade fotgängarna saknade framgår inte.
Dessutom framgår inte hur många av dödsfallen som orsakats av t.ex. stenkastning från vägviadukt.

I vårt samhälle får en medborgare vara precis hur okunnig som helst utan gränser. Desto okunnigare, desto mer måste den mer kunnige anpassa sig. Vi ska samverka i trafiken på olika villkor med tron att inget ska hända. NTF är en av regeringens sakkunniga remissinstanser och förordar mer och mer regler istället för att initialt rekommendera obligatorisk trafikvettsutbildning åt de körkortslösa trafikanterna (cyklister och fotgängare samt nyblivna barnvagnsförare). Känslomässigt får 99 % lida för att 1 % omedvetet lider. Bortsett från detta kan vem som helst råka ut för punka i en kurva. Det viktiga i budskapet är inte vad jag skriver utan vad jag exemplifierar och hur ni sedan tolkar det.

Jag kommer att yrka avslag på motionen att SMC går ur NTF. Ett alternativ är att Årsmötet avslår motionen med motivering att en utredning tillsätts i frågan om medlemskap i NTF eller inte.
 

Molle

New member
Varje mc som kraschar ett träd, varje mc som möter en bil på fel sida, åker av vägen på bakhjulet, visar upp sitt flådiga 4-1 system med ett ljud som får JAS att blekna, visar sina prestanda utanför varje skola, centrum, dagis, mm
Vi har alla sett dom, vi kanske inte är en av dom, men...
Vi bör ju själva värna om trafiksäkerhet, för oss och andra, innan vi kan kritisera de organ som finns.QUOTE]


Tyvärr så är det ovanstående,en liten klick av mc-kollektivet
som orsakar denna snedvridna debatt om mc:ns berättigande på
våra vägar.
 

arachnid

New member
ska det va så här?

Innan jag börjar slå i borden och skrika för full hals så ska jag försöka sammanställa det hela lite:

SMC:
Verkar FÖR Sveriges motorcyklister, att säkra motorcyklismens framtid och fortbildning *Punkt*

Vägverket:
Statligt verk som verkar för vägnät och trafik, med både skyldighet att lyssna till folkets önskemål och befaranden och rättigheterna till att göra något åt dem.

NTF:
Klassat som en ideell organisation (?) som på sin sida säljer en vision.
Får dock ändå finansiering av staten (65 mille) .
(dessutom fifflar med finanserna)
Har samma ändmål och uppgifter som VV verkar för med säkerhet osv.

Blev en "pläderande" (läs Reklam, Propaganda, opinionsbildning) instans efter att förhållandet mellan VV och NTF's arbete jämförts.

.....


Vad har vi för resultat då?

Jo överst är regering och stat
som betalar för en nödvändig instans (VV)
och en instans som vars mål är att "informera" folket om risker och faror, utan krav på vare sig faktaenlighet eller sanningshalt.


Det jag läst sedan innan frågan om medlemskap i ntf kom upp, så har smc sällan fått vare sig gehör eller ens samarbetsförmåga från NTF's sida.
Lovar en massa, för att sen följa sin egen agenda, vilket vanligtvis är tvärt emot.


Om då själva frågan:

Mitt svar måste bli ett rungande JA!
till att lämna denna bromskloss och sabotör; NTF.



Jag tror att ett nära samarbete med Vägverket istället för NTF skulle göra otroligt mycket mer nytta och att de ypperliga förslag som faktiskt frambringats genom åren, äntligen går fram till de som bör höra dem!

Gå ur med buller och bång, under stor proklamation att NTF är ena lurendrejare och bedragare som snyltar på skattepengar som skulle kunnat T ex läggas på att byta ut/ mc-säkra vajerräckena i sverige och således förhindrat många dödsfall/skador
(eller någon annan av de tusen åtgärder som motarbetats/förkastats av NTF).

Därefter skapa nån sorts intresseorganisation i direkt samarbete med VV och sedan börja frambringa de förslag till deras (trafikmaktens) öron.

Bitterhet från NTF's sida tjänar knappast nåt till efter de facto, förutsatt att hela befolkningen är införstådda med vad som sker.

att bilda opinion genom media är ett väldigt skarpt Tveeggat svärd.
Det är dags att NTF får smaka på sin sida av klingan!

Men detta är ju blott bara en vanlig människas åsikt och tankegång och efter denna min vinäger hjälper nog en liten nypa salt ;)
 
Last edited:
Top