Försäkringsbolagen ändrar regler för SMC-bankörning?

Status
Ej öppen för fler svar.

HkanB

New member
Om fler än du...

Det finns ett problem med 2013 års dödsolyckor som inte smc kan hantera. Bortåt 40 % saknade körkort för mc, och eller var påverkade av alkohol eller droger. Olyckor på stulna hojar o.s.v.

Dom grupperna når inte Smc. Det är vanligtvis polisen som får kontakt med den gruppen i många fall för sent.

Dessa grupper söker sig knappast till smc.

Om du bara kunde få "våra" politiker att komma till samma insikt. :tummenupp
De som "lever utanför" systemet lär inte låta sig påverkas av eller bry sig om ändringar i eller av själva systemet.
Så systemändringar når aldrig stora delar av den tilltänkta målgruppen utan gör det bara svårare för alla som ändå, på det hela taget ändå sköter sig rätt väl.

Krångligare körkortsprov bryr sig väl knappast den körkortslöse föraren om...
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Om smc vill nå ungdomarna, då måste man också inkludera 15 åringarna på eu mopparna i verksamheten på ett lämpligt sätt. Eu moppen har idag tagit mycket av 125 cc roll som transportmedel och nöjesfordon för ungdomarna. Det är ett fåtal ungdomar i varje stad med 125 cc och körkort a1 och dom har ofta föräldrar med stort mc intresse.

Dessa moppe ungdomar har idag en omfattande kör och teori utbildning för att få sina körkort.
 
Last edited:

Avarage

New member
Om smc vill nå ungdomarna, då måste man också inkludera 15 åringarna på eu mopparna i verksamheten på ett lämpligt sätt. Eu moppen har idag tagit mycket av 125 cc roll som transportmedel och nöjesfordon för ungdomarna. Det är ett fåtal ungdomar i varje stad med 125 cc och körkort a1 och dom har ofta föräldrar med stort mc intresse.

Dessa moppe ungdomar har idag en omfattande kör och teori utbildning för att få sina körkort.

Hur hade du tänkt detta skulle kunna inkluderas i SMC:s verksamhet idag?
Kom med förslag på lösningar!
 

CB_Tobbe

New member
Hur hade du tänkt detta skulle kunna inkluderas i SMC:s verksamhet idag?
Kom med förslag på lösningar!
Jag har inte funderat på några detaljer. Men jag inser samtidigt att frågor kring eu 45 moppen i högsta grad påverkar reglverk kring t.ex 125 cc och begränsad mc. Det kan gälla körkortsålder och utbildningskrav. T.ex höjning av ålderskrav för 125 cc till 18 ger automatiskt en höjning till 20 för a 2 efterom det skall var två år mellan dom enligt eu direktiv

Ett annat viktigt argument se den som en del av mc-världen är att den framförs på gator och vägar. Den är ju inte välkommen på cyckelbanor längre.
 
Last edited:

Avarage

New member
Jag har inte funderat på några detaljer. Men jag inser samtidigt att frågor kring eu 45 moppen i högsta grad påverkar reglverk kring t.ex 125 cc och begränsad mc. Det kan gälla körkortsålder och utbildningskrav. T.ex höjning av ålderskrav för 125 cc till 18 ger automatiskt en höjning till 20 för a 2 efterom det skall var två år mellan dom enligt eu direktiv

Ett annat viktigt argument se den som en del av mc-världen är att den framförs på gator och vägar. Den är ju inte välkommen på cyckelbanor längre.

Med minskat antal dödade och allvarligt skadade motorcyklister som mål, vilket är vårt övergripande mål med avancerade kurser, ser jag inte den direkta kopplingen till moped.

Ur ett lite längre tidsperspektiv finns självklart (skulle jag vilja påstå) en koppling mellan motorburen ungdom, oavsett ålder, och olycksstatistik. Men då skulle jag vilja gå ännu längre än att nöja sig med mopedålder. Börja jobba med trafiksäkerhet/riskmedvetenhet redan i förskoleåldern. Följ sedan upp i lågstadie, mellanstadie osv.. Fast detta ligger långt utanför SMC:s värld/ansvar så som det ser ut idag.

Jag förstår helt enkelt inte hur du hade tänkt att SMC skulle jobba med mopedister???
 

CB_Tobbe

New member
Mycket bra id'e.
Man knyter kontakt med ungdomarna som förhoppningsvis återkommer med t.ex sin a 2 hoj när 18 årsdagen närmar sig.
 

CB_Tobbe

New member
Med minskat antal dödade och allvarligt skadade motorcyklister som mål, vilket är vårt övergripande mål med avancerade kurser, ser jag inte den direkta kopplingen till moped.

Ur ett lite längre tidsperspektiv finns självklart (skulle jag vilja påstå) en koppling mellan motorburen ungdom, oavsett ålder, och olycksstatistik. Men då skulle jag vilja gå ännu längre än att nöja sig med mopedålder. Börja jobba med trafiksäkerhet/riskmedvetenhet redan i förskoleåldern. Följ sedan upp i lågstadie, mellanstadie osv.. Fast detta ligger långt utanför SMC:s värld/ansvar så som det ser ut idag.

Jag förstår helt enkelt inte hur du hade tänkt att SMC skulle jobba med mopedister???

Nu gick vi kanske lite utanför smc's arbetsområde.

Just 15 åringen och moppen är intressant eftersom det är den första motordrivna tvåhjulingen som ungdomarna kommer i kontakt med. Den går relativt snabbt vad gäller personskador och den framförs på gator istället för cyckelbanor där cycklande barn ofta finns.

All laglig motorsport under 15 år sker alltid på olika banor.

Trafiksäkerhetsfrågor under 15 år kan med fördel hanteras inom skolan och vanliga idrottsklubbar.

Dagens moped är ofta väldigt lika en lätt mc förutom hastigheten. Det finns ju mc idag som är helt olika en vanlig mc, då tänker jag sidvagnsmc, Can am ( trehjulig bil /gocart chassiemässigt) alla fyrhjuliga mc (atv). Dessa fordon är bara mc i regelboken, men chassiemässigt är dom bilar.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag vet inte om SMC Västernorrland ff driver detta. Det finns kontaktuppgift i artikeln - kolla med honom! Jag har sett tidningsartiklar från Övik där moppe-ungdomarna verkade ha riktigt kul!
 

CB_Tobbe

New member
För att återgå ämnet...

Det är helt fel att kommunicera ut ordet snabb , snabb grupp m.m. i en trafiksäkerhetsutbilning, det skapar enbart problem med försäkringsteckning.

Det är då bättre att skriva följande på hemsidan V i erbjuder två fartgrupper dels en medelgrupp och dels en grupp med lite lägre hastighet som är anpassat för folk med ett lugnare körsätt, i den gruppen platsar även glidarmotorcycklar samt även 125 or . Sedan gör man en fördelning i medelgrupperna där dom lägre stegen åker i en och dom högre kör i en annan grupp. I praktiken blir ofta en högre grupp mindre långsam.
Då använder man inga ord som förknippas med racing i marknadskommunikation med deltagare och övriga.

Vad gäller steg 4 så tror jag det behövs en tydligare kursplan för det steget om det skall kunna vara kvar om ett försäkrat kurssteg. Det duger inte med orden individuell coachning. Jag tror det behövs en mer definierad kursplan för steget likt steg 1-3 om steg 4 inte skall behöva bli steg 7. Alltså någon form av oförsäkrat steg.

Ett annat alternativ kan vara erbjuda en snabb mer raceanpassad utbildning som komplement till steg 1-4 som innehåller stegens kursinnhåll lätt modifierat. Försäkringslösning får antingen bli någon svemo lösning eller sma försäkring.
Den lösningen ger en tydlighet mot marknden och försäkrngsbolagen att den trafikförsäkrade verksamheten är trafikövningar och inte förberedelse inför racing.

En variant kunde vara om svemo godkänner den lösning.
Att man driver den snabba gruppen som en slags förlängd licensutbildning som levererar tävlingsförare av hög kvalitet med en utbildning i anvacerad mc körning likväl startträningar och reglementen. Den utbildningen mynnar ut i en rr-licens samt en svemo funktionärlicens.
 
Last edited:

Peter1980

New member
Vad gäller steg 4 så tror det behövs en tydligare kursplan för det steget om det skall kunna vara kvar om ett försäkrat kurssteg. Det duger inte med orden individuell coachning. Jag tror det behövs en mer definierad kursplan för steget likt steg 1-3 om steg 4 inte skall behöva bli steg 7. Alltså någon form av oförsäkrat steg.

Den stora fördelen med steg 4 är ju just att det är lite individuellt vad man övar på, att jag själv kan välja ut de detaljer som jag tycker att jag behöver öva mer på. Vill jag öva på t ex gaskontroll och blick så kan jag göra det vid samma tillfälle i steg 4 och behöver inte boka 2 separata kurser för det.

Möjligtvis att det kan vara tydligare att man fortfarande övar på delar ur de övriga stegen och inte övar på att köra fortare, bakhjulsåkning eller liknande.. Men att ta bort valfriheten tror jag är helt fel väg att gå, då är det bättre att ta bort steg 4 helt och hållet.
 

HkanB

New member
För att återgå ämnet...

Det är helt fel att kommunicera ut ordet snabb , snabb grupp m.m. i en trafiksäkerhetsutbilning, det skapar enbart problem med försäkringsteckning.

Det är då bättre att skriva följande på hemsidan V i erbjuder två fartgrupper dels en medelgrupp och dels en grupp med lite lägre hastighet som är anpassat för folk med ett lugnare körsätt, i den gruppen platsar även glidarmotorcycklar samt även 125 or . Sedan gör man en fördelning i medelgrupperna där dom lägre stegen åker i en och dom högre kör i en annan grupp. I praktiken blir ofta en högre grupp mindre långsam.
Då använder man inga ord som förknippas med racing i marknadskommunikation med deltagare och övriga.

Vad gäller steg 4 så tror det behövs en tydligare kursplan för det steget om det skall kunna vara kvar om ett försäkrat kurssteg. Det duger inte med orden individuell coachning. Jag tror det behövs en mer definierad kursplan för steget likt steg 1-3 om steg 4 inte skall behöva bli steg 7. Alltså någon form av oförsäkrat steg.

Ett annat alternativ kan vara erbjuda en snabb mer raceanpassad utbildning som komplement till steg 1-4 som innehåller stegens kursinnhåll lätt modifierat. Försäkringslösning får antingen bli någon svemo lösning eller sma försäkring.
Den lösningen ger en tydlighet mot marknden och försäkrngsbolagen att den trafikförsäkrade verksamheten är trafikövningar och inte förberedelse inför racing.

En variant kunde vara om svemo godkänner den lösning.
Att man driver den snabba gruppen som en slags förlängd licensutbildning som levererar tävlingsförare av hög kvalitet med en utbildning i anvacerad mc körning likväl startträningar och reglementen. Den utbildningen mynnar ut i en rr-licens samt en svemo funktionärlicens.

Steg 5 & 6 någon....???

Man skall kalla saker vid dess rätta namn...de som åker fortare är oftare snabbare...
Fast om man nu skall ge sin in på språkliga hårklyverier och nysvenska för ovana så är jag inte den som är den.

Hastighetsskillnader är ett reellt problem...dessutom så utgår du, det verkar iaf så, ifrån att en deltagare går varje steg bara en gång, eller att den som går steg 1 aldrig har kört på bana innan t.ex.
Det finns de som gått alla stegen flera gånger och de som gått steg 4 många gånger, kansliet har förmodligen lite statistik på lager...och det finns de som både åkt bandagar och tävlat innan de går kurs med SMC.
Så med det i handen så kan en deltagare i vilket steg som helst vara snabbare, långsammare eller vad det nu råkar bli för dagen.

Och som jag skrev tidigare i tråden...det är de långsammare och vanligen osäkrare deltagarna man gör en tjänst genom att låta de som kör något fortare åka i en annan grupp. Sen om man kanske skall börja dela in grupperna i äpplen, päron och bananer i stället för lugn, medel och snabb för att lugna ned FB så är det helt OK för mig. Jag skulle få såna dagisvibbar att åka i en bananväst! :D Barn på nytt. Och så kallar man samlingen före och efter för fruktstund! Helgjutet :tummenupp Eller varför inte Pingvin, Albatross, Labb! Pinguväst någon! :p Det spelar ingen större roll vad man kallar det...mer än för en kort övergående stund. Ungefär som när alla blev så glada över att kalhyggena försvann! Alltså, innan man upptäckte att de bara bytt namn till föryngringsytor!
Skulle man på allvar ta bort "snabb grupp" och insistera på att hålla sig i bara i de hastigheter som är tillåtna på allmän väg, vilket du förefaller att förespråka, så förutom att stor del av vitsen med det skulle gå förlorad så skulle sannolikt en stor del av deltagarskaran också gå förlorad.

Nu är jag själv inte någon som åkt/kört på bana sådär väldans länge...men utgångsläget för dina resonemang får mig att undra om du inte är ännu mindre van eller inte alls van vid SMCs kurser? Fast jag kan ha fel, och det har jag rätt ofta! :p
 

CB_Tobbe

New member
En viktig förutsättning att få dom stora grupperna att deltaga i kurserna är att deras vanliga försäkringar gäller. Annars försvinner dom vanliga mc-förarana från kurserna av ekonomiska skäl. Då är det bättre att plocka bort den lilla gruppen snabba deltagare från den trafikförsäkrade verksamheten och ge dom en lite mer race inspererad utbildning samtidigt som den försäkrade verksamheten kan leva kvar i övriga grupper. Alternativet kan bli att försäkringsbolagen tar bort avtalen om försäkringsteckning på storbanekurser. Då kommer hela konceptet att falla ihop.

Fördelen är att deltagare som vill satsa på rr eller snabba bandagar inte påverkar den stora massan vanliga mc förare som bara har som mål att öka sina marginaler vid landsvägsturer.
 

Peter1980

New member
Då är det bättre att plocka bort den lilla gruppen snabba deltagare från den trafikförsäkrade verksamheten och ge dom en lite mer race inspererad utbildning samtidigt som den försäkrade verksamheten kan leva kvar i övriga grupper.

Inte för att låta dryg(are än vanligt :) ) , men det är ju precis det SMC gör med steg 5 och 6.

Vet inte hur många kurser du kört, eller om det var väldigt längesen, men jag känner inte alls igen mig i beskrivningen som du men framförallt Marie lägger fram, att det är någon sorts anarki och ren raceträning. Jag har kört ett 30-40tal knix:ar och åtminstone ett 20-tal AK som deltagare tidigare men gått över mer till vanliga bandagar just för att SMC-kurserna varit för fokuserade på trafiksäkerhet och körning i trafik för min del.

Försöker dock fortf. dra mitt strå till kollektivet genom att jobba som funkis när det behövs.
(ska köra steg 5 i april, så kan återkomma med en recension av det sen :) ).
 

CB_Tobbe

New member
Den stora fördelen med steg 4 är ju just att det är lite individuellt vad man övar på, att jag själv kan välja ut de detaljer som jag tycker att jag behöver öva mer på. Vill jag öva på t ex gaskontroll och blick så kan jag göra det vid samma tillfälle i steg 4 och behöver inte boka 2 separata kurser för det.

Möjligtvis att det kan vara tydligare att man fortfarande övar på delar ur de övriga stegen och inte övar på att köra fortare, bakhjulsåkning eller liknande.. Men att ta bort valfriheten tror jag är helt fel väg att gå, då är det bättre att ta bort steg 4 helt och hållet.
En variant är att skrota steg 4 i nuvarande form och kunna använda steget som coaching steg direkt efter steg 1, om det skulle behövas för att träna på något grundläggande som t.ex gaskontroll eftersom det är en förutsättning vissa moment i efterföljande steg
 
Last edited:

SGM

Moderator
En variant är att skrota steg 4 i nuvarande form och kunna använda steget som coaching steg direkt efter steg 1, om det skulle behövas för att träna på något grundläggande som t.ex gaskontroll eftersom det är en förutsättning vissa moment i efterföljande steg

Nu jobbar förmodligen de flesta instruktörer så redan, märker jag att en elev stressat förbi grunderna så nöter jag vidare där...

Men steg4 - ÄR riktigt bra, om man arbetar tillsammans, ingen släpps vind för våg med fri fart...

Hade du gått något kurssteg, och har faktisk insikt i vad vi jobbar med? :)
 

CB_Tobbe

New member
Nu jobbar förmodligen de flesta instruktörer så redan, märker jag att en elev stressat förbi grunderna så nöter jag vidare där...

Men steg4 - ÄR riktigt bra, om man arbetar tillsammans, ingen släpps vind för våg med fri fart...

Hade du gått något kurssteg, och har faktisk insikt i vad vi jobbar med? :)
Jag har gått steg 1- 3 , kurser på gocartbana, bandagar samt licenskurs. Fungerar även som ledande tävlingsfunktionär (ej tävlingsledare) bil och rr upp till stcc
 

HkanB

New member
Jag har gått steg 1- 3 , kurser på gocartbana, bandagar samt licenskurs. Fungerar även som ledande tävlingsfunktionär (ej tävlingsledare) bil och rr upp till stcc

Det är inte utan att jag blir lite lätt förvånad!
Den linje och de teser du drivit ovan i tråden har i alla fall jag svårt, till mycket svårt att matcha med en sådan meritlista.
Men det är aldrig för sent att bli överraskad.
 
Last edited:

Juh@

New member
Det viktigaste med kurserna måste väl att vara att öka säkerheten för alla motorcykelåkare? Då måste det finnas plats för alla, men för att vi ska få fortsätta göra detta måste vi hålla oss själva och deltagarna på hjulen. Det måste alltid vara prio 1. Sen om vad vi väljer att kalla grupperna är en bisak även om det kan ha ett signalvärde.

Steg 4 tycker jag är ovärderlig för dom som verkligen vill utveckla sin körning. Det ska alltid och finns nästan alltid en bra plan för vad som övas under dagen. Om instruktören är duktig och deltagaren är lyhörd så övar man precis på det som är deltagarens svagaste punkt i körningen och därigenom minskar risken. Många av dom återkommande steg 4 deltagarna vill inte köra snabbare, men säkrare och snyggare. Dom som vill köra snabbare och vill utveckla det har vi skapat steg 5-6 för och där har SMC-sport passerat 200 medlemmar så det verkar varas helt rätt väg att gå.

Jag tycker uppdelningen vi har idag är riktigt bra. Dom som vill utveckla farten går vidare till steg 5-6. Övriga har den vanliga kursverksamheten att tillgå. Men då gäller det att alla håller sig på hjulen oavsett hastighet på banan. Vi kommer aldrig ifrån att vi kommer ha olika hastigheter på banan eftersom vi har olika fart som vi är bekväm med, går det för långsamt så ger inte övningarna någon nytta och går det för snabbt så börjar folk ramla och lär sig inget heller.

Tyvärr så är försäkringsbolagen relativt kortsiktiga i sitt tänkande och även om det sker vurpor på bana som kostar dom pengar så har olyckorna med MC minskat rejält senaste 10 åren på landsväg. Där tror jag att SMC och även kursverksamheten har bidragit starkt. Bara en sådan sak som att vi ställer krav på skyddsutrustningen inför kursdagarna tror jag har ökat det allmänna riskmedvetandet i allra högsta grad. Användningen av bra skyddsutrustning och även ryggskydd och bröstplatta har ökat dramatiskt under samma tidsperiod.

Sen får man inte glömma bort att det som sker om vi tar bort dom 5-10% som är snabbast på kurserna just nu så finns det i stället nya som är snabbast nästa gång, ska vi då ta bort dom också? Till slut är vi utan deltagare för att det alltid finns dom snabbaste att ta bort.

Min lösning är fortfarande att hitta riskindividerna så fort som möjligt och håll alla på hjulen. Ingen lätt uppgift, kräver också bra instruktörstäthet, bra instruktörer och ett bra samarbete mellan alla instruktörer där man hjälps åt att stävja problem oavsett vems deltagare det är.




En viktig förutsättning att få dom stora grupperna att deltaga i kurserna är att deras vanliga försäkringar gäller. Annars försvinner dom vanliga mc-förarana från kurserna av ekonomiska skäl. Då är det bättre att plocka bort den lilla gruppen snabba deltagare från den trafikförsäkrade verksamheten och ge dom en lite mer race inspererad utbildning samtidigt som den försäkrade verksamheten kan leva kvar i övriga grupper. Alternativet kan bli att försäkringsbolagen tar bort avtalen om försäkringsteckning på storbanekurser. Då kommer hela konceptet att falla ihop.

Fördelen är att deltagare som vill satsa på rr eller snabba bandagar inte påverkar den stora massan vanliga mc förare som bara har som mål att öka sina marginaler vid landsvägsturer.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top