För att återgå ämnet...
Det är helt fel att kommunicera ut ordet snabb , snabb grupp m.m. i en trafiksäkerhetsutbilning, det skapar enbart problem med försäkringsteckning.
Det är då bättre att skriva följande på hemsidan V i erbjuder två fartgrupper dels en medelgrupp och dels en grupp med lite lägre hastighet som är anpassat för folk med ett lugnare körsätt, i den gruppen platsar även glidarmotorcycklar samt även 125 or . Sedan gör man en fördelning i medelgrupperna där dom lägre stegen åker i en och dom högre kör i en annan grupp. I praktiken blir ofta en högre grupp mindre långsam.
Då använder man inga ord som förknippas med racing i marknadskommunikation med deltagare och övriga.
Vad gäller steg 4 så tror det behövs en tydligare kursplan för det steget om det skall kunna vara kvar om ett försäkrat kurssteg. Det duger inte med orden individuell coachning. Jag tror det behövs en mer definierad kursplan för steget likt steg 1-3 om steg 4 inte skall behöva bli steg 7. Alltså någon form av oförsäkrat steg.
Ett annat alternativ kan vara erbjuda en snabb mer raceanpassad utbildning som komplement till steg 1-4 som innehåller stegens kursinnhåll lätt modifierat. Försäkringslösning får antingen bli någon svemo lösning eller sma försäkring.
Den lösningen ger en tydlighet mot marknden och försäkrngsbolagen att den trafikförsäkrade verksamheten är trafikövningar och inte förberedelse inför racing.
En variant kunde vara om svemo godkänner den lösning.
Att man driver den snabba gruppen som en slags förlängd licensutbildning som levererar tävlingsförare av hög kvalitet med en utbildning i anvacerad mc körning likväl startträningar och reglementen. Den utbildningen mynnar ut i en rr-licens samt en svemo funktionärlicens.
Steg 5 & 6 någon....???
Man skall kalla saker vid dess rätta namn...de som åker fortare är oftare snabbare...
Fast om man nu skall ge sin in på språkliga hårklyverier och nysvenska för ovana så är jag inte den som är den.
Hastighetsskillnader är ett reellt problem...dessutom så utgår du, det verkar iaf så, ifrån att en deltagare går varje steg bara en gång, eller att den som går steg 1 aldrig har kört på bana innan t.ex.
Det finns de som gått alla stegen flera gånger och de som gått steg 4 många gånger, kansliet har förmodligen lite statistik på lager...och det finns de som både åkt bandagar och tävlat innan de går kurs med SMC.
Så med det i handen så kan en deltagare i vilket steg som helst vara snabbare, långsammare eller vad det nu råkar bli för dagen.
Och som jag skrev tidigare i tråden...det är de långsammare och vanligen osäkrare deltagarna man gör en tjänst genom att låta de som kör något fortare åka i en annan grupp. Sen om man kanske skall börja dela in grupperna i äpplen, päron och bananer i stället för lugn, medel och snabb för att lugna ned FB så är det helt OK för mig. Jag skulle få såna dagisvibbar att åka i en bananväst!
Barn på nytt. Och så kallar man samlingen före och efter för fruktstund! Helgjutet :tummenupp Eller varför inte Pingvin, Albatross, Labb! Pinguväst någon!
Det spelar ingen större roll vad man kallar det...mer än för en kort övergående stund. Ungefär som när alla blev så glada över att kalhyggena försvann! Alltså, innan man upptäckte att de bara bytt namn till föryngringsytor!
Skulle man på allvar ta bort "snabb grupp" och insistera på att hålla sig i bara i de hastigheter som är tillåtna på allmän väg, vilket du förefaller att förespråka, så förutom att stor del av vitsen med det skulle gå förlorad så skulle sannolikt en stor del av deltagarskaran också gå förlorad.
Nu är jag själv inte någon som åkt/kört på bana sådär väldans länge...men utgångsläget för dina resonemang får mig att undra om du inte är ännu mindre van eller inte alls van vid SMCs kurser? Fast jag kan ha fel, och det har jag rätt ofta!