Men om det är att vara troll att man agerar utifrån verklig upplevd erfarenhet, och bekämpar den företeelse man upplevt som totalt felaktig, ja då har du och jag helt olika definition på begreppet troll.
När det blir halt så sätter man på vinterdäcken och kör lika fort som på sommaren.
Egentligen borde man sätta på vinterdäck, sänka farten, öka marginalerna, öva på halkbana och dessutom öka sin riskberäkningsförmåga (fantasi för vad som kan hända). Vinterdäck är ingen "Quick Fix" som många tror utan det är som med allting annat en av många parametrar som behöver filas på om man skall öka trafiksäkerheten.
För att bli en säkrare motorcyklist så måste man bli duktigare på att KÖRA hoj. Att vara "Bra" på att köra hoj innebär INTE att man åker 3000 mil hoj per år på gata och väg. 3000 mil på gatan innebär att man blir duktig på att åka 3000 mil på gatan, inget annat. Att köra massor av mil och många år på gatan tränar upp förmågan att förutse händelser, blivande situationer men är bara EN parameter av många, man blir inte bättre på att svänga, bromsa, titta och sitta rätt, det måste man öva på på annat sätt. Om man inte kan svänga, bromsa, titta och sitta rätt så är man ingen duktig hojförare tyvärr, sen får man säga vad man vill, hur många mil man än har kört.
Sen finns det tusentals hojåkare som överlevt i massor av år genom en kombination av försiktighet, fantasi och ibland ren och skär tur. Detta innebär inte att man är duktig på att köra hoj bara att man är duktig på några fler parametrar.
För att öva till exempel bromsning så måste man lära sig gränserna. Om man inte bromsar och framhjulet låser sig så har man ingen aning om hur mycket man kan bromsa. Om man inte testar att lägga ner tills fotpinnen tar i så har man ju ingen aning om hur mycket man kan svänga. Bägge dessa färdigheter är två parametrar som man kanske behöver i ett verkligt läge där fantasin och riskmedvetenheten inte räckte till. T ex när en medtrafikant gör något så urbota dumt att jag trots mina 30 år på hoj inte klarar av att förutse detta. Jag måste helt enkelt svänga och bromsa och ju hårdare jag svänger och hur hårt jag bromsar kan bli direkt avgörande för att jag överlever eller åtminstone inte blir allvarligt skadad.
Tanken med SMC:s stegutbildning är att man skall bli duktig på dessa färdigheter eftersom man får öva många gånger på samma sak, dvs att man så småningom kan ha rätt reaktion i ryggmärgen som krävs för en viss situation. Eftersom detta kräver MASSOR av övning så måste man gå många kurser. Fär att få människor att gå många kurser så måste man locka folk med att det blir nånting nytt varje gång och då är just flera steg ett utmärkt sätt att göra det på. Det man får på köpet är att man träffar likasinnade flera gånger, man träffar också en stor mängd instruktörer som (förhoppningsvis) pratar trafiksäkerhet och man får då som deltagare inte bara färdighet på banan, man blir också påverkad av andra människor och deras erfarenheter. Just detta är en stor del av trafiksäkerheten och den totala (duktiga) hojföraren.
Att köra motorcykel är SKITSVÅRT och om man inte kan erkänna detta för sig själv och vara lite ödmjuk inför detta faktum så borde man kanske inte köra hoj...
Att som du gör Marie och kallar ditt korta besök på en kurs som en "erfarenhet" av kursen är ju rent ut sagt patetiskt. Du är ju en intelligent människa som måste fatta det absurda i detta påstående? Att dessutom åka hem från nämnda kurs bara för att du inte vill följa de få och enkla regler som är uppsatta är ju precis lika patetiskt. Du kan inte tänka dig att det finns ett syfte med ha olika regler såsom att ex tejpa backspeglar?
Jag anmälde mig till en kurs i tennis, när jag kom på första mötet så krävde jag att jag skulle få spela tennis med min biljardkö. När instruktören sa att jag inte fick använda biljardkö eftersom jag kunde sticka ut ögonen på mina medspelare så åkte jag hem, det var en riktig skitkurs eftersom jag inte lärde mig nånting!!!!