Försäkringsbolagen ändrar regler för SMC-bankörning?

Status
Ej öppen för fler svar.

KentK

New member
Lite synd att motorcyklister argumenterar mot varandra så? Inte mycket konstruktivt, väldigt tydligt i denna fråga.
Det är väldigt många i vårt avlånga land som inte tycker om att se motorcyklar och motorcyklister, oavsett typ, på vägar eller bana eller i skogen.

SMC har ganska länge jobbat för motorcylisters bästa, på väldigt bred front.
Det innebär säkert att alla delar inte är av intresse för alla medlemmar, men vore det inte då bättre att enas och stödja SMC's arbete i stort?
 

Marie

Banned
Men ja, jag kallar individer för troll som upprepat genom åren lyfter samma i sammanhanget tomma argument mot verksamheten i tråd efter annan, och vägrar att se de positiva effekter kurserna har och det aktiva arbete som SMC gör för att vidareutveckla motorcyklister och trafiksäkerhet i stort.

Jag antar att det är mig du åsyftar som troll, eftersom detta är ett korståg jag bedrivit ett antal år.

Jag var faktiskt en gång anmäld till en kurs på bana, men då man först av allt fick lära sig reglerna för hur man kör på bana (nej bevars, köra efter vanliga trafikregler var ju otänkbart) och det sedan ställdes krav på tejpning av backspeglar och hastighetsmätare, vilket jag naturligtvis tvärvägrade eftersom detta är hjälpmedel man både bör och skall använda i verklig trafik.
Eftersom kursledaren var mycket bestämd beträffande tejpningen, så slutade det hela med att jag lämnade kursen och lät kursvgiften "brinna inne" då jag ansåg att kursen under de premisserna inte kunde syfta till ökad trafiksäkerhet (som jag i min enfald hade trott när jag anmälde mig), utan var enligt min upplevelse en introduktion till fortkörning på bana, och absolut ingenting annat.
Det var väl sådär åtta år sedan nu, men tydligtvis är ingenting annorlunda idag av vad jag hört, och äntligen har försäkringsbolagen efter ständiga propåer börjat lyssna och ta sin hand ifrån det här utbredda missbruket av trafik- och kaskoförsäkringarna.

Men om det är att vara troll att man agerar utifrån verklig upplevd erfarenhet, och bekämpar den företeelse man upplevt som totalt felaktig, ja då har du och jag helt olika definition på begreppet troll.
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Men om det är att vara troll att man agerar utifrån verklig upplevd erfarenhet, och bekämpar den företeelse man upplevt som totalt felaktig, ja då har du och jag helt olika definition på begreppet troll.

När det blir halt så sätter man på vinterdäcken och kör lika fort som på sommaren.
Egentligen borde man sätta på vinterdäck, sänka farten, öka marginalerna, öva på halkbana och dessutom öka sin riskberäkningsförmåga (fantasi för vad som kan hända). Vinterdäck är ingen "Quick Fix" som många tror utan det är som med allting annat en av många parametrar som behöver filas på om man skall öka trafiksäkerheten.

För att bli en säkrare motorcyklist så måste man bli duktigare på att KÖRA hoj. Att vara "Bra" på att köra hoj innebär INTE att man åker 3000 mil hoj per år på gata och väg. 3000 mil på gatan innebär att man blir duktig på att åka 3000 mil på gatan, inget annat. Att köra massor av mil och många år på gatan tränar upp förmågan att förutse händelser, blivande situationer men är bara EN parameter av många, man blir inte bättre på att svänga, bromsa, titta och sitta rätt, det måste man öva på på annat sätt. Om man inte kan svänga, bromsa, titta och sitta rätt så är man ingen duktig hojförare tyvärr, sen får man säga vad man vill, hur många mil man än har kört.
Sen finns det tusentals hojåkare som överlevt i massor av år genom en kombination av försiktighet, fantasi och ibland ren och skär tur. Detta innebär inte att man är duktig på att köra hoj bara att man är duktig på några fler parametrar.

För att öva till exempel bromsning så måste man lära sig gränserna. Om man inte bromsar och framhjulet låser sig så har man ingen aning om hur mycket man kan bromsa. Om man inte testar att lägga ner tills fotpinnen tar i så har man ju ingen aning om hur mycket man kan svänga. Bägge dessa färdigheter är två parametrar som man kanske behöver i ett verkligt läge där fantasin och riskmedvetenheten inte räckte till. T ex när en medtrafikant gör något så urbota dumt att jag trots mina 30 år på hoj inte klarar av att förutse detta. Jag måste helt enkelt svänga och bromsa och ju hårdare jag svänger och hur hårt jag bromsar kan bli direkt avgörande för att jag överlever eller åtminstone inte blir allvarligt skadad.

Tanken med SMC:s stegutbildning är att man skall bli duktig på dessa färdigheter eftersom man får öva många gånger på samma sak, dvs att man så småningom kan ha rätt reaktion i ryggmärgen som krävs för en viss situation. Eftersom detta kräver MASSOR av övning så måste man gå många kurser. Fär att få människor att gå många kurser så måste man locka folk med att det blir nånting nytt varje gång och då är just flera steg ett utmärkt sätt att göra det på. Det man får på köpet är att man träffar likasinnade flera gånger, man träffar också en stor mängd instruktörer som (förhoppningsvis) pratar trafiksäkerhet och man får då som deltagare inte bara färdighet på banan, man blir också påverkad av andra människor och deras erfarenheter. Just detta är en stor del av trafiksäkerheten och den totala (duktiga) hojföraren.

Att köra motorcykel är SKITSVÅRT och om man inte kan erkänna detta för sig själv och vara lite ödmjuk inför detta faktum så borde man kanske inte köra hoj...

Att som du gör Marie och kallar ditt korta besök på en kurs som en "erfarenhet" av kursen är ju rent ut sagt patetiskt. Du är ju en intelligent människa som måste fatta det absurda i detta påstående? Att dessutom åka hem från nämnda kurs bara för att du inte vill följa de få och enkla regler som är uppsatta är ju precis lika patetiskt. Du kan inte tänka dig att det finns ett syfte med ha olika regler såsom att ex tejpa backspeglar?

Jag anmälde mig till en kurs i tennis, när jag kom på första mötet så krävde jag att jag skulle få spela tennis med min biljardkö. När instruktören sa att jag inte fick använda biljardkö eftersom jag kunde sticka ut ögonen på mina medspelare så åkte jag hem, det var en riktig skitkurs eftersom jag inte lärde mig nånting!!!!
 

Ricken

Member
Jag antar att det är mig du åsyftar som troll, eftersom detta är ett korståg jag bedrivit ett antal år.

Jag var faktiskt en gång anmäld till en kurs på bana, men då man först av allt fick lära sig reglerna för hur man kör på bana (nej bevars, köra efter vanliga trafikregler var ju otänkbart) och det sedan ställdes krav på tejpning av backspeglar och hastighetsmätare, vilket jag naturligtvis tvärvägrade eftersom detta är hjälpmedel man både bör och skall använda i verklig trafik.
Eftersom kursledaren var mycket bestämd beträffande tejpningen, så slutade det hela med att jag lämnade kursen och lät kursvgiften "brinna inne" då jag ansåg att kursen under de premisserna inte kunde syfta till ökad trafiksäkerhet (som jag i min enfald hade trott när jag anmälde mig), utan var enligt min upplevelse en introduktion till fortkörning på bana, och absolut ingenting annat.
Det var väl sådär åtta år sedan nu, men tydligtvis är ingenting annorlunda idag av vad jag hört, och äntligen har försäkringsbolagen efter ständiga propåer börjat lyssna och ta sin hand ifrån det här utbredda missbruket av trafik- och kaskoförsäkringarna.

Men om det är att vara troll att man agerar utifrån verklig upplevd erfarenhet, och bekämpar den företeelse man upplevt som totalt felaktig, ja då har du och jag helt olika definition på begreppet troll.

Lite nyfiken blir jag.

Hur har du bedrivit detta korståg?
Har du varit på möten och pratat om att smc borde avsluta sin verksamhet på bana?
Mötte du då några andra som hade samma åsikt som dig?
 

Martin Eves

New member
Det finns knappast någon dubbelmoral i att kräva eller förvänta sig steg 1-4 innan steg 5 och 6!
Inte sjutton vill någon ha en Marquez-aspirant utan rimligt kända färdigheter på ett steg 5 pass. :wink:
Det är sannolikt ren självbevarelsedrift att kräva vissa "kända" förkunskaper innan man går vidare, att sedan 1-4 redan finns och är väldefinierade gör det bara lättare att veta vad folk som kommer till steg 5 åtminstone kan.

Inte heller ser jag vart det finns utrymme för dubbelmoral i nummerordningen som sådan...för oavsett vad man kallar det så måste man kunna det...:confused:

Vi kanske inte ska tjafsa om våra bagatella I-landsproblem om rättigheten att åka med gatförsäkrade på en bana när det finns de som blivit av med sina söner och bröder i olyckor. Tyvärr har jag sett och pratat med gallskrikande morsor som bryter ihop efter att konstaterat att livet tog slut för deras son i ett vajerräcke en vacker sommardag. Man glömmer det aldrig..

Hade han åkt av i ejes luriga utgång så hade det sannolikt inte varit så.
Vilket är mest moraliskt, mänskligt, billigast eller tom roligast kanske vi inte behöver diskutera.

Men oavsett vad vi tycker så kommer FB vilja ha marginaler så att dom kan driva sina vinstintressen. Så återigen är det upp till kollektivet att sköta sina spelade kort och knäppa en knapp i vuxenkragen bevisa att dom kan sköta detta med trafikövningar på bana.

Som average beskriver finns det bara ett ekonomiskt motiv för FB medan för oss hojåkare finns flera motiv.

SMCs vision och motiv om att utbilda gatåkare är inte dubbelmoral men det gäller att övertyga och motivera FB och sköta detta och bevisa värdet om att det både är ekonomiskt och moraliskt rätt.

Kan man det med vetenskap, trafikforskning och beprövad erfarenhet?
 
Last edited:

HkanB

New member
Vi kanske inte ska tjafsa om våra bagatella I-landsproblem om rättigheten att åka med gatförsäkrade på en bana när det finns de som blivit av med sina söner och bröder i olyckor. Tyvärr har jag sett och pratat med gallskrikande morsor som bryter ihop efter att konstaterat att livet tog slut för deras son i ett vajerräcke en vacker sommardag. Man glömmer det aldrig..

Hade han åkt av i ejes luriga utgång så hade det sannolikt inte varit så.
Vilket är mest moraliskt, mänskligt, billigast eller tom roligast kanske vi inte behöver diskutera.

Men oavsett vad vi tycker så kommer FB vilja ha marginaler så att dom kan driva sina vinstintressen. Så återigen är det upp till kollektivet att sköta sina spelade kort och knäppa en knapp i vuxenkragen bevisa att dom kan sköta detta med trafikövningar på bana.

Som average beskriver finns det bara ett ekonomiskt motiv för FB medan för oss hojåkare finns flera motiv.

SMCs vision och motiv om att utbilda gatåkare är inte dubbelmoral men det gäller att övertyga och motivera FB och sköta detta och bevisa värdet om att det både är ekonomiskt och moraliskt rätt.

Kan man det med vetenskap, trafikforskning och beprövad erfarenhet?

Helt rätt, ingen anledning att tjafsa. Om sen nu någon levt i villfarelsen att vi har något som ens påminner om en rättighet att köra kurs på bana försäkrat är det bara att beklaga. Hela grejen med försäkring vid kurser på bana, beror ju på att FB trott sig kunna räkna hem det...

Det självklara i att FB som vilka företag som helst har som enda mål att maximera kvoten mellan In och Ut är väl inte heller något att orda om, eller?
Att de nu eller i alla fall under förra året började dra öronen åt sig...beror på just att kvoten inte riktigt ser ut som den borde...
Trist nog är det svårt, för att inte säga omöjligt att säga något om hur utfallet skulle ha sett ut utan några SMC-kurser alls...och därmed också svårt att kunna för i bevis vad de ger för vinster...

Om inte vid vägs ände så i alla fall på väg in i en återvändsgränd...
 

Marie

Banned
För att öva till exempel bromsning så måste man lära sig gränserna. Om man inte bromsar och framhjulet låser sig så har man ingen aning om hur mycket man kan bromsa. Om man inte testar att lägga ner tills fotpinnen tar i så har man ju ingen aning om hur mycket man kan svänga.

Och detta har jag lärt mig på egen hand, utan några av SMCs kurser. Jag är inte dummare än att jag inser att man behöver kunna både bromsa till låsning och lägga ned vid kurvtagning tills fotpinnarna når asfalten. Det lär väl var och en sig på egen hand ändå?

Men allt ditt snack om att det skulle vara svårt att köra motorcykel håller jag definitivt inte med om. Det skriver du bara för att SMC skall kunna sälja dyra kurser och märkvärdifiera det här med motorcykelkörning.
Hade det varit så förbenat svårt hade jag inte kunnat lära mig det helt på egen hand. Jodå jag har cornflakeskort så du behöver inte insinuera det också.


Du kan inte tänka dig att det finns ett syfte med ha olika regler såsom att ex tejpa backspeglar?
Nej, det kan jag definitivt inte. Skall övningarna ha någon trovärdighet och mening som trafiksäkerhetsövningar så skall jag ha samma föreskrivna utrustning som jag har i trafiken, dvs både backspeglar och hastighetsmätare.


Lite nyfiken blir jag.

Hur har du bedrivit detta korståg?
Har du varit på möten och pratat om att smc borde avsluta sin verksamhet på bana?
Mötte du då några andra som hade samma åsikt som dig?


Nej men jag har i ett antal år upprepade gånger tillskrivit flera försäkringsbolag angående det orimliga i att tillåta hastighetsövningar på bana förklätt till "trafiksäkerhetsövningar" med bibehållet försäkringsskydd, bara för att en del tomtar vill leka roadracingförare på låtsas.
 
Last edited:

Avarage

New member
Nu har diskussionen om försäkringsfrågan spårat ur fullständigt!

@Marie: Starta en ny tråd så kan vi försöka föra en vettig konstruktiv dialog där i stället. För det finns mycket att tillägga till det du skriver.
 

Herr Fuggle

New member
Håller med Avarage...

Säger som Ingemark Stenmark:

”He löns int' förklar' för dem som int' begrip”

Men vi måste om vi ska kunna fortsätta med det vi älskar!

Precis som Marie har jag träffat folk med Gestapomentalitet på SMCs kurser och jag kan själv, måste tyvärr medges, också vara lika grinig som Marie.
MEN om jag istället vänder det till en övning att inte bli arg på "idioter" i trafiken kan jag fortsätta (och maktpersonen kommer inte ens att märka att jag blev irriterad om jag gör det bra!) och har vänt det till något positivt.:tummenupp

Sedan förstår jag Marie som tycker att hon är tillräckligt bra motorcyklist utan SMCs kurser på bana.

Marie är normal! (Sug på det ni! :D)

Om människan skulle förstå hur lite man kan skulle vi lägga oss ner och dö så det är helt normalt att överskatta sin förmåga. Vi måste det för att överleva.

Så vi motorcyklister har två problem här...
- få förståelse för att vi alltid kan, och måste, bli bättre
- att försäkringsbolagen måste tjäna pengar på att vi blir bättre

Att det dessutom är djä...siskt kul att bli bättre, speciellt på bana, sticker ju i ögonen på en del, medicinen får inte vara god, och kostnaden får inte övarstiga vinsten.
Mätt i pengar naturligtvis, det är det enda mått vi har i den moderna världen.:(

Jag "vet" att jag blivit bättre både med och utan SMC men hur mycket har mitt försäkringsbolag tjänat?
Eftersom jag väldigt sällan får sladd, väldigt sällan behöver bromsa hårt och väldigt sällan blir trängd av bilister kan det bero på tur de få mil jag är ute i trafiken eller att jag är duktig på att anpassa farten och läsa trafiken eftersom jag har god kunskap, lång erfarenhet och hela tiden vill förbättra mig.

Och det borde jag väl kunna lära mig utan att ha kul på bana?:tomte:
 

Martin Eves

New member
Ingen rök utan ...

Fast vad ligger orsaken till att vissa FB tvekar, förutom pengarna förstås.
Finns det statistik eller annat som visar att SMC-trafikövningar på storbana är förenat med ökad incidens av försäkringsärenden/olyckor.
 
Fast vad ligger orsaken till att vissa FB tvekar, förutom pengarna förstås.
Finns det statistik eller annat som visar att SMC-trafikövningar på storbana är förenat med ökad incidens av försäkringsärenden/olyckor.

Det är nog så enkelt att det har klotats en del på kurserna. Min första kursdag förra året klotade sju förare inkl jag i regnet... Sånt händer och man lär sig något på det, men FB ser kanske inte att det minskar antalet krascher i andra änden för att folk dels blir duktigare och dels får en bättre förståelse för sina egna begränsningar och sin förmåga.
 

Avarage

New member
Fast vad ligger orsaken till att vissa FB tvekar, förutom pengarna förstås.
Finns det statistik eller annat som visar att SMC-trafikövningar på storbana är förenat med ökad incidens av försäkringsärenden/olyckor.

Nej, statistik, i tillräcklig omfattning, saknas även om flera har gjort försök. Det kraschas/dör bla. för få motorcyklister sedan SMC startade upp dagens kursverksamhet (vilket vi skall vara glada för). Fram tills totala antalet skadade/dödade motorcyklister uppgår till tillräckligt stort antal får vi förlita oss på att Fb tror på det vi gör OCH vill fortsätta vara en del i detta aktiva arbetet mot mc-döden.
 

Peter1980

New member
Fast vad ligger orsaken till att vissa FB tvekar, förutom pengarna förstås.
Finns det statistik eller annat som visar att SMC-trafikövningar på storbana är förenat med ökad incidens av försäkringsärenden/olyckor.

Problemet är väl egentligen att det är svårt att mäta olyckor som inte inträffar. Så resultatet av kurserna ute i trafiken syns aldrig i någon statistik.

Sen kan jag personligen känna att FBs inställning kunde ha varit annorlunda om folk inte gjort försäkringsärende för minsta lilla repa eller buckla som de skaffat sig medans de försökte få sitt första knäskrap.
 

påK-en

New member
Problemet är väl egentligen att det är svårt att mäta olyckor som inte inträffar. Så resultatet av kurserna ute i trafiken syns aldrig i någon statistik.

Sen kan jag personligen känna att FBs inställning kunde ha varit annorlunda om folk inte gjort försäkringsärende för minsta lilla repa eller buckla som de skaffat sig medans de försökte få sitt första knäskrap.

Kanske en förhöjd självrisk på kurser? :confused:
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
En generell kommentar som inte har varit lyft.

SMC SCHOOL´s verksamhet hade för inte så lång tid tillbaka ett årligt deltagare antal på ca. 2.500, härav var endast ett fåtal vid körning på bana. Vi har under senare perioden producerad 15.000 kursplatser, härav nästan 70 kurser på RR-banor och över 130 på Gokartbanor. Detta betyder också att SMC SCHOOL unikt stora, även i globalt perspektiv - Sveriges storlek tagit i beaktning.

Självfallet ger en sådan massiv ökning, också en ökning av incidenter. Detta ger alldeles en naturlig sits hos försäkringsbolagen, som ska se över sitt hus!
SMC har har i samarbeta med försäkringsbolagen införd en 0-vision på kurserna, dvs vi vill inte att incidenter ska inträffa, när man utbildar sig. Nu vett vi alla, även försäkringsbolagen, att olyckor kan inträffa - på trots av detta är vi överens om att vi inte vill ha incidenter!
Denna process eller visions arbeta, har nu pågått under ett par år - och det känns glädjande att förståelse och respekt för detta sprids i verksamheten och hos deltagarna.
SMC SPORT, anser båda vi och flera försäkringsbolag är ett klokt initiativ - eftersom deltagare som vill köra fort, får möjligheten för detta under ordnade former - och utan att försäkrings premier berörs.

Vi har fortfarande några avslutande möten kvar med flera bolag ang. försäkringssitsen inför 2014 - allt eftersom vi börjar få in resultat kommer dessa publiceras på svmc.se.

Att försäkringsbolagen stöttar SMC SCHOOL ska vi vara glada över och ta bra hand om i fortsättningen.
----

Jag noterar att det annars väldigt aktive internet, inte har diskuterad detta fall:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/motorcyklist-forsokte-lura-forsakringsbolag
 

Hampe

Skriver massor!
Jag noterar att det annars väldigt aktive internet, inte har diskuterad detta fall:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/motorcyklist-forsokte-lura-forsakringsbolag

E4an är lurig! Långa sträckor med vajerräcke och sånt...

Skall vi utgå från att det dessutom ligger en dubbeltrix i detta följande:
SVT skrev:
Han är skriven i Umeå men bor i Stockholm.


Ämnet!
Jag har förståelse för att försäkringsbolagen vill se om sitt hus nu inför säsongen 2014.
Larmtjänst är vassare än man tror - dom har nosat reda på att Hampe skall köra landsvägshoj i år, såatte...


H
 

HkanB

New member
Det är kanske självklart för alla andra men....
Informationen omfattar och nämner bara svenska försäkringsbolag och allt om besiktning m.m verkar bara förutsätta svenska ekipage...

Utlandsregistrerade och utlandsförsäkrade hojar?
Där försäkringsskyddet högst sannolikt inte är, vad det borde vara...
Får man köra kurs med en dylik farkost?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top