Försäkringsbolagen ändrar regler för SMC-bankörning?

Status
Ej öppen för fler svar.

roffe_s

Active member
...Jag var faktiskt en gång anmäld till en kurs på bana...

...Men om det är att vara troll att man agerar utifrån verklig upplevd erfarenhet, och bekämpar den företeelse man upplevt som totalt felaktig...
Marie,

Precis som andra medlemmar har Du samma möjlighet och rätt att inom SMC:s oerhört demokratiska organisation verka och propagera för Dina åsikter. Du är t ex fri att lämna motioner eller på annat sätt säkerställa att Dina åsikter och förslag verkligen presenteras och föredras.

Sedan hör det liksom till att även kunna acceptera majoritetens beslut och att i vart fall acceptera (dela behöver Du inte!) stämmans eller organisationens samlade åsikt. Då sköts allt okey.

Att tillskriva försäkringsbolagen för att på egen hand försöka ändra de demokratiskt beslutade förhållningssätten i en förening är inte okey, inte i min bok. Det innebär i förlängningen att Du försöker diktera och påtvinga föreningens medlemmar villkor som dessa ej delar eller önskar. Det strider mot demokratin i föreningen, jag skulle mer kalla det "personlig vendetta" eller "korståg". Men det är min personliga åsikt som Du naturligtvis tar för vad den är värd.

Det positiva är att Du förefaller bry Dig om, faktiskt rätt mycket.

Det som är trist är att Du inte provat någon mer gång sedan den där gången för ca åtta år sedan. Naturligtvis är avståndet Vejbystrand - Norrbotten rejält men å andra sidan har jag förstått att Du ju inte är särskilt rädd för att köra hoj. Skulle Du befinna Dig i närheten av de nordligaste distrikten skulle jag med glädje ta med Dig på en grundkurs eller KNIX där Du får köra med ett reglemente som Du kan acceptera.

Jag kommer med all säkerhet att be Dig vika undan backspeglarna och tejpa mätaren, med argumentet att övningarna kräver Din fulla uppmärksamhet på det som ligger framför, ej bakom. Däremot, om nu detta är en så viktig principsak för Dig tänker jag inte vara påstridig - i värsta fall får vi köra i en egen grupp, Du och jag. Så får Du i vart fall chansen att bilda Dig en uppfattning om hur vi försöker jobba i trafiksäkerhetens namn. För mig är nämligen trafiksäkerheten betydligt viktigare än personlig prestige. Så mycket viktigare.

Detta är ett seriöst förslag, släng upp ett PM om det skulle passa. Erbjudandet är inte allmänt, det skulle ta för mycket energi att skräddarsy utbildning åt var och en. Men på grund av Ditt brinnande engagemang i utbildningsfrågan och för att Du skulle få en realistisk möjlighet att testa anser jag att det definitivt är värt den åtgärden, jag vill bara vara säker på att vi ser till att vi är rätt bemannade vid det tillfället. Grundkurs eller Knix väljer Du själv, kurskostnaden står jag för. Se det som att Du kanske skulle få valuta för den där avgiften som frös inne?

Hör av Dig om det skulle funka :)
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Min åsikt är tydlig i frågan kring kurserna.

SMC som organisation skall bedriva utbildning som gagnar den normala mc föraren och det är steg 1, 2, 3 i två fartområden lugn och medel. Mer parten av den den snabba utbildningen har ingenting med laglig vägkörning att göra i norden. Alltså anser jag att många av försäkringsbolagen tänker rätt. Försäkringsbolagen kan knappast vara intresserade av att stödja en verksamhet där folk tränar på att köra snabbare än vad som är tillåtet på vanliga vägar. Allt annat är en verksamhet som kan hanteras av befintliga motorklubbar och privata bandagsarrangörer. Det sätter tydliga spelregler mellan trafikutbildning och motorsport på bana. Om vi skall ha klubbarrangerade rr tävlingar i framtiden är det bättre att smc jobbar tillsammans med befintliga motorklubbar och inte driver sitt ''dotterbolag'' smc sport.
Om inte klubarna får nya mc medlemmer, då utvecklas dom till rena bilklubbar där dom ''stora'' pengarna finns. Då försvinner även intresset att arrangera större rr-tävlingar när bullerdagarna kan användas till att arrangera biltävlingar både svenska och utländska.

Det naturliga är att smc diststikten samarbetar med motorklubbarna i sitt distrikt och stödjer dom med mc resuser på t.ex utbildningsområdet och funktionärer med mc kompetens. Samtidigt finns det många funktionärer i motorklubbarna som är utmärkta som resurser på smc utbildningar
 
Last edited:

Marie

Banned
Att tillskriva försäkringsbolagen för att på egen hand försöka ändra de demokratiskt beslutade förhållningssätten i en förening är inte okey, inte i min bok. Det innebär i förlängningen att Du försöker diktera och påtvinga föreningens medlemmar villkor som dessa ej delar eller önskar. Det strider mot demokratin i föreningen, jag skulle mer kalla det "personlig vendetta" eller "korståg". Men det är min personliga åsikt som Du naturligtvis tar för vad den är värd.

Demokrati är inte precis nånting som jag uppfostrades att betrakta som ett honnörsord, och föreningsbeslut är inget jag känner mig bunden av i mitt privata agerande. Jag har ju inte skrivit till försäkringsbolagen i SMCs namn utan som privatperson.

Jag tackar för erbjudandet, men under den tid som det är någotsånär dåligt skidföre i de nordligare delarna av landet (dvs 1 maj till 15 oktober) bor jag i Österrike med Italien och Slovenien inom synhåll, och då är det lite väl dyrt och avigt att bege sig till Norrland.
 

roffe_s

Active member
Min åsikt är tydlig i frågan kring kurserna...
Grattis Tobbe, Du e duktig Du. För själv känns det som att ju äldre jag blir, desto mindre vet jag eller är säker på... :)

...SMC som organisation skall bedriva utbildning som gagnar den normala mc föraren och det är steg 1, 2, 3 i två fartområden lugn och medel. Mer parten av den den snabba utbildningen har ingenting med laglig vägkörning att göra i norden. Alltså anser jag att många av försäkringsbolagen tänker rätt...
Jag förstår hur Du tänker. Men Du inser att Du med detta ställningstagande utesluter en mängd unga hetsporrar, alldeles för unga, på alldeles för snabba hojar och med alldeles för lite erfarenhet för sitt eget bästa, från SMC:s verksamhet? De där som dominerar statistiken över svårt skadade och döda? När de då är hänvisade till att utveckla sig själva på landsvägen, i bästa fall med en kamrats snabbare rygg att följa, hur tänker Du då att vi ska kunna nå dessa? Ökade polisinsatser? Flyers utdelade på Rosenhill och andra fik med käcka slogans och förnumstiga pekpinnar? Eller helt enkelt ett ilsket påpekande att de ska kamma till kalufsen, skärpa sig och skaffa sig ett jobb?

...Försäkringsbolagen kan knappast vara intresserade av att stödja en verksamhet där folk tränar på att köra snabbare än vad som är tillåtet på vanliga vägar. Allt annat är en verksamhet som kan hanteras av befintliga motorklubbar och privata bandagsarrangörer. Det sätter tydliga spelregler mellan trafikutbildning och motorsport på bana. Om vi skall ha klubbarrangerade rr tävlingar i framtiden är det bättre att smc jobbar tillsammans med befintliga motorklubbar och inte driver sitt ''dotterbolag'' smc sport.
Om inte klubarna får nya mc medlemmer, då utvecklas dom till rena bilklubbar där dom ''stora'' pengarna finns. Då försvinner även intresset att arrangera större rr-tävlingar när bullerdagarna kan användas till att arrangera biltävlingar både svenska och utländska.
Jag tror tvärt om att försäkringsbolagen är tämligen intresserade av att nå de som dödas och skadas mest med information, ökad riskmedvetenhet och attitydförändringar. Detta klientel kör redan idag fortare än vad skyltarna säger, kunde vi bara övertyga bolagen såväl som oss själva om att vi verkligen lyckas med den ambitionen skulle det vara värt en hel del. Problemet är att påvisa detta...

Traditionella bandagar ingår inte och kommer förmodligen inte att ingå i SMC:s verksamhet, gråzonen mellan trafiklagstiftning och motortävlingslagen är inget område som uppfattas intressant att grotta ner sig i.

De befintliga klubbarna har tyvärr i många fall misslyckats med att rekrytera gatans kungar till sin verksamhet, steget in i RR-världen upplevs som för stort och alltför krångligt. Det förefaller som att SMC Sport lyckas bättre. Att sedan de duktigaste och/eller mer ambitiösa förarna går vidare till klubbarna och riktig racing på hög nivå är inget som motverkar syftet med Sport, tvärt om. Så varför vill Du återgå till den tidigare situationen? Varför skulle klubbarna, ur ett nationellt perspektiv, lyckas bättre denna gång om SMC avbröt sin Sport-satsning?

...Det naturliga är att smc diststikten samarbetar med motorklubbarna i sitt distrikt och stödjer dom med mc resuser på t.ex utbildningsområdet och funktionärer med mc kompetens. Samtidigt finns det många funktionärer i motorklubbarna som är utmärkta som resurser på smc utbildningar
Här är vi helt överens och jag hoppas verkligen att det samarbetet både fortsätter och fördjupas. Den naturliga kontaktytan med klubbarna är SMC Sport, som kan guida intresserade förare in i den riktiga racingvärlden. Eller ser Du någon anledning till varför det inte skulle kunna fungera?

Det verkar som att vi diskuterar två olika frågor - farten på trafikkurserna och Sports för- och nackdelar. Eller kan det vara så att det ena är orsaken till Dina åsikter i det andra?

...Jag tackar för erbjudandet, men under den tid som det är någotsånär dåligt skidföre i de nordligare delarna av landet (dvs 1 maj till 15 oktober) bor jag i Österrike med Italien och Slovenien inom synhåll, och då är det lite väl dyrt och avigt att bege sig till Norrland.
OK, jag kan förstå Ditt val, men tycker ändå det var trist. På riktigt. :)
 
Last edited:

Lullen

New member
Min åsikt är tydlig i frågan kring kurserna.

SMC som organisation skall bedriva utbildning som gagnar den normala mc föraren och det är steg 1, 2, 3 i två fartområden lugn och medel. Mer parten av den den snabba utbildningen har ingenting med laglig vägkörning att göra i norden. Alltså anser jag att många av försäkringsbolagen tänker rätt. Försäkringsbolagen kan knappast vara intresserade av att stödja en verksamhet där folk tränar på att köra snabbare än vad som är tillåtet på vanliga vägar. Allt annat är en verksamhet som kan hanteras av befintliga motorklubbar och privata bandagsarrangörer. Det sätter tydliga spelregler mellan trafikutbildning och motorsport på bana. Om vi skall ha klubbarrangerade rr tävlingar i framtiden är det bättre att smc jobbar tillsammans med befintliga motorklubbar och inte driver sitt ''dotterbolag'' smc sport.
Om inte klubarna får nya mc medlemmer, då utvecklas dom till rena bilklubbar där dom ''stora'' pengarna finns. Då försvinner även intresset att arrangera större rr-tävlingar när bullerdagarna kan användas till att arrangera biltävlingar både svenska och utländska.

Det naturliga är att smc diststikten samarbetar med motorklubbarna i sitt distrikt och stödjer dom med mc resuser på t.ex utbildningsområdet och funktionärer med mc kompetens. Samtidigt finns det många funktionärer i motorklubbarna som är utmärkta som resurser på smc utbildningar
Oavsett vilket steg eller vilken nivå du går så gasar alla max på rakorna så skillnaden i hastighet har att göra med hur bra man bromsar och hur bra man kan ta en kurva. Är inte det viktigt att kunna bromsa och ta en kurva bra? En person som kan ta en kurva i 150 men kör i 70 har troligtvis större sannolikhet att klara något oväntat i kurvan än någon som ligger på gränsen redan vid 70. Eller om den snabba personer kan stanna 10m tidigare när en bil kör ut framför en, vad händer med den som är dålig på att bromsa?

Ska man bli bättre behöver man tänja gränserna på samma sätt som om man ska träna löpning tar man inte och går en promenad. Med andra ord behöver folk bli snabbare. Så varför ska man ta bort snabb grupp? Ska en snabb förare behöva ta det lugnt på raksträckorna, där det är säkrast att gasa, för att inte bli för snabb? Eller ska man låta de snabba köra snabbt i medel och därmed öka fartskillnaderna? Vet inte om du har kört i snabb grupp någon gång men snabb grupp är inte alls snabb på smcs körningar. Så att rejspiloter ska köra där är inget att oroa sig för. Jag antar att du som jag har sett många på gatan som försöker köra snabbt på gatan och egentligen inte har någon aning om vad dom gör, är det inte bra att utbilda dom alls?

Hur tänkte du när du vill ta bort steg 4? Steg 4 är ju det viktigaste steget, det är under detta steg jag förbättrat min körning som mest! På detta steg får du mycket mer feedback på vad just du behöver träna på. Visst du kan gå steg 1-3 om och om igen men att höra gång på gång att man ska gasa igenom kurvan ger inget i längden.

Och om du undrar så har jag alltid haft halvförsäkring på de dagar jag kört och ska ta licens så kan egentligen inte bry mig mindre.
 

CB_Tobbe

New member
Med ditt sett resonera roffe kring försäkringsfrågan, då borde smc jobba för att alla bandagsarrangörer som inte arrangerar träning inför tävling eller tävling har möjlighet till fullt försäkringsskydd för deltagarna och deras hojar. Det gör att dessa personer får ändå fler tillfällen att köra med full försäkring på bana istället för bulten eller ''lyngnenring'' utanför Göteborg. Det ger även ett större intresse för dom att ha riktiga föråkare, flaggposter och ambulans på plats. Det ger också ett egenintresse för arrangören att ''utreda'' vurpor och rapportera dessa till fb. Naturligtvis skall allt ovanstående vara ett krav för att komma i åtnjutjande av försäkringsteckning.
 
Last edited:

Avarage

New member
Med ditt sett resonera roffe kring försäkringsfrågan, då borde smc jobba för att alla bandagsarrangörer som inte arrangerar träning inför tävling eller tävling har möjlighet till fullt försäkringsskydd för deltagarna och deras hojar. Det gör att dessa personer får ändå fler tillfällen att köra med full försäkring på bana istället för bulten eller ''lyngnenring'' utanför Göteborg. Det ger även ett större intresse för dom att ha riktiga föråkare, flaggposter och ambulans på plats. Det ger också ett egenintresse för arrangören att ''utreda'' vurpor och rapportera dessa till fb. Naturligtvis skall allt ovanstående vara ett krav för att komma i åtnjutjande av försäkringsteckning.

Hur hade du tänkt att SMC skulle "påtvinga" övriga arrangörer för bandagar rollen att utbilda? För skillnaden, som du mycket väl känner till, mellan SMC och bandagsarrangörer är just vår utbildning med bl.a. riskmedvetenhet mm. mm.

Färdighetsträningen kan man få var som helst (Actionpics, Raceworld, Humlans, mfl. mfl.) men utbildning i riskmedvetenhet, förståelse för hur vi reagerar/fungerar etc. etc. får de idag hos SMC.
 

roffe_s

Active member
Med ditt sett resonera roffe kring försäkringsfrågan, då borde smc jobba för att alla bandagsarrangörer som inte arrangerar träning inför tävling eller tävling har möjlighet till fullt försäkringsskydd för deltagarna och deras hojar. Det gör att dessa personer får ändå fler tillfällen att köra med full försäkring på bana istället för bulten eller ''lyngnenring'' utanför Göteborg. Det ger även ett större intresse för dom att ha riktiga föråkare, flaggposter och ambulans på plats. Det ger också ett egenintresse för arrangören att ''utreda'' vurpor och rapportera dessa till fb. Naturligtvis skall allt ovanstående vara ett krav för att komma i åtnjutjande av försäkringsteckning.
Tyvärr tror jag inte SMC har mycket att tillföra på bandagsfronten på grund av risken för processkostnader i det fall något riktigt allvarligt skulle inträffa. Som Du så riktigt påpekade tidigare - antingen gäller tävlingsreglemente och licensförsäkringarna enligt SVEMO (via SMC Sport). Eller så gäller trafikförsäkringslagstiftningen under instruktörsledd utbildning steg 1-4. Det är solklart på SMC:s egna arrangemang.

Bandagarna lever sitt liv i gråzonen där emellan. Med tredjeman försäkrad via banlicens, föraren inte alls. De mest seriösa arrangörerna erbjuder en olycksfallförsäkring som tillägg, villkoren för den känner jag inte till - förmodligen liknar den licensförsäkringen.

Fortfarande tror jag personligen att vi gör trafiksäkerheten en tjänst om "gatans kungar" kör bandagar i stället för landsväg när det ska pangas. Bäst vore dock att de började köra under riktig licens, via Sport eller någon av klubbarna.
 
Last edited:

SGM

Moderator
Utan att medvetet försöka kliva på ömma tår...här är mina 5 ören runt hastighetsstegen som verkar vara ett både missförstått, och känsligt ämne.

Jag har jobbat några år som instruktör på avrostningar, grundkurser (knix) och kurser på storbana, i alla hastighetssteg/grupper. :)

Den största skillnaden mellan lugn / snabb grupp är enligt min uppfattning frågan om eleven tagit till sig det vi lär ut.
Finns blicken där (vet vi var vi är på väg, grunden till må-bra-feelingen hos mig iaf), gasar vi rätt (grepp, vilket vi är intresserade av va?), bromsar vi rätt (säkerhet om något?) och kan vi verkligen styra hojen effektivt (aktiv motstyrning, säkerhet igen).
Det är när man börjar få ihop alla dessa detaljer tempot höjs, det är ofrånkomligt.

Jag kan bara gå till mig själv, drar jag ned på mitt "grundtempo" 40-50%, så behöver jag inte köra värst aktivt längre...(det är ju det som gör att jag har kapacitet över att jobba som instruktör, och att kika på mina elever). :)


Hastighetsindelningen är en säkerhet i sig, vi måste låta osäkra (eller försiktiga) förare få en lugn miljö att utvecklas i, likväl som att en förare som nått längre i utvecklingen, ha ett grundtempo där de tillåts öva effektivt, och inte åka och fundera på annat...
Vi vill ju nästan vara på gränsen att trigga de otrevliga överlevnadsinstinkterna vi dras med för att inse att vi:

a, har dem
b, kan göra något åt dessa...

Att vara där och nosa är det som utan jämförelsen gett mig mest insikt i mina egna problem som förare. :tummenupp

Det finns inget positivt med att ta en erfaren förare och tvinga in den i lägre tempo, likväl som att man höjer stressen i de lugnare grupperna (något jag ser en potentiell risk med nu, om vi inte skrämmer bort mer erfarna förare).


Och, nej, det går sällan värst fort i en snabb grupp, men för en oinvigd, som står och tittar vid rakan, så kan jag förstå att det ter sig som rena rama roadracingträningen.

/J
 

CB_Tobbe

New member
Tyvärr tror jag inte SMC har mycket att tillföra på bandagsfronten på grund av risken för processkostnader i det fall något riktigt allvarligt skulle inträffa. Som Du så riktigt påpekade tidigare - antingen gäller tävlingsreglemente och licensförsäkringarna enligt SVEMO (via SMC Sport). Eller så gäller trafikförsäkringslagstiftningen under instruktörsledd utbildning steg 1-4. Det är solklart på SMC:s egna arrangemang.

Bandagarna lever sitt liv i gråzonen där emellan. Med tredjeman försäkrad via banlicens, föraren inte alls. De mest seriösa arrangörerna erbjuder en olycksfallförsäkring som tillägg, villkoren för den känner jag inte till - förmodligen liknar den licensförsäkringen.

Fortfarande tror jag personligen att vi gör trafiksäkerheten en tjänst om "gatans kungar" kör bandagar i stället för landsväg när det ska pangas. Bäst vore dock att de började köra under riktig licens, via Sport eller någon av klubbarna.
Jag menade inte att smc skulle arrangera dessa bandagar utan tillsammans med dom olika ledande bandagsarrangörerna och försäkringsbolagen jobba fram rikt linjer. Det finns inom t.ex byggbranshen bransch regler som inte är lagkrav, men som seriösa företag ändå arbetar efter t.ex certifierad för våtrum.
I dagsläget ser man tydligt att fb t.om har börjat o ifrågasätta delar av smc 's storbanekurser. Detta eftersom flera bolag har infört specialregler för vissa steg och fartgrupper.
 

roffe_s

Active member
Jag menade inte att smc skulle arrangera dessa bandagar utan tillsammans med dom olika ledande bandagsarrangörerna och försäkringsbolagen jobba fram rikt linjer. Det finns inom t.ex byggbranshen bransch regler som inte är lagkrav, men som seriösa företag ändå arbetar efter t.ex certifierad för våtrum.
I dagsläget ser man tydligt att fb t.om har börjat o ifrågasätta delar av smc 's storbanekurser. Detta eftersom flera bolag har infört specialregler för vissa steg och fartgrupper.
Ja, där är vi överens - personligen tror jag det vore bra om SMC, som en service till betalande medlemmar, kan bidra med sin kompetens till en gemensam tolkning av lagrummet.

Jag tror däremot Du drar lite för stora växlar på Svedeas beslut, de förefaller ha dragit egna enkla slutsatser baserade på statistiken och tror sig vinna på denna modell. Utan mer djupgående kunskaper om kurserna, hastigheter och utan att ta till sig SMC:s argument. Tror jag.
 

Ricken

Member
Min åsikt är tydlig i frågan kring kurserna.

SMC som organisation skall bedriva utbildning som gagnar den normala mc föraren och det är steg 1, 2, 3 i två fartområden lugn och medel. Mer parten av den den snabba utbildningen har ingenting med laglig vägkörning att göra i norden. Alltså anser jag att många av försäkringsbolagen tänker rätt. Försäkringsbolagen kan knappast vara intresserade av att stödja en verksamhet där folk tränar på att köra snabbare än vad som är tillåtet på vanliga vägar. Allt annat är en verksamhet som kan hanteras av befintliga motorklubbar och privata bandagsarrangörer. Det sätter tydliga spelregler mellan trafikutbildning och motorsport på bana. Om vi skall ha klubbarrangerade rr tävlingar i framtiden är det bättre att smc jobbar tillsammans med befintliga motorklubbar och inte driver sitt ''dotterbolag'' smc sport.
Om inte klubarna får nya mc medlemmer, då utvecklas dom till rena bilklubbar där dom ''stora'' pengarna finns. Då försvinner även intresset att arrangera större rr-tävlingar när bullerdagarna kan användas till att arrangera biltävlingar både svenska och utländska.

Det naturliga är att smc diststikten samarbetar med motorklubbarna i sitt distrikt och stödjer dom med mc resuser på t.ex utbildningsområdet och funktionärer med mc kompetens. Samtidigt finns det många funktionärer i motorklubbarna som är utmärkta som resurser på smc utbildningar

Så då anser du att jag inte får delta i en trafiksäkerhetskurs?

Det låter ju jättekul. Varför ska jag då vara medlem i SMC?
 

CB_Tobbe

New member
Ja, där är vi överens - personligen tror jag det vore bra om SMC, som en service till betalande medlemmar, kan bidra med sin kompetens till en gemensam tolkning av lagrummet.

Jag tror däremot Du drar lite för stora växlar på Svedeas beslut, de förefaller ha dragit egna enkla slutsatser baserade på statistiken och tror sig vinna på denna modell. Utan mer djupgående kunskaper om kurserna, hastigheter och utan att ta till sig SMC:s argument. Tror jag.

Nu tänker jag inte enbart på Svedea 's beslut utan på flera andra bolag som tagit bort vagnskadeförsäkringen på steg 4. Det gör i förlängningen att man delvis underkänner smc kursplaner på storbana
Det gör att man inte vet vad som blir nästa steg för bolagen. För fem år sedan hade t.ex folksam försäkringsrabbat för förare som genomgick smc kurser regelbundet.
 
Last edited:

Avarage

New member
Nu tänker jag inte enbart på Svedea 's beslut utan på flera andra bolag som tagit bort vagnskadeförsäkringen på steg 4. Det gör i förlängningen att man delvis underkänner smc kursplaner på storbana
Det gör att man inte vet vad som blir nästa steg för bolagen. För fem år sedan hade t.ex folksam försäkringsrabbat för förare som genomgick smc kurser regelbundet.

Inget av dessa bolag hade infört begränsningar innan år 2013 då IF införde sina begränsningar. De följde helt enkelt bara med och har sett att de tjänar mer pengar på att ha begränsningarna än utan dem.

En gissning, om vi lyckas fortsätta med det jobb som vi håller på med sedan et tbra tag tillbaks, är att dessa kommer följa IF oavsett vad IF fattar för beslut. Åtminstånde merparten av övriga fb.

Precis som roffe_s skriver tror inte heller jag att de har hela bilden klar för sig annat än vad som står på sista raden i resultat & balansräkningen.
 

HkanB

New member
Min åsikt är tydlig i frågan kring kurserna.
SMC som organisation skall bedriva utbildning som gagnar den normala mc föraren och det är steg 1, 2, 3 i två fartområden lugn och medel. Mer parten av den den snabba utbildningen har ingenting med laglig vägkörning att göra i norden. Alltså anser jag att många av försäkringsbolagen tänker rätt.

Snabbt är relativt! Att hålla isär de vanligtvis långsammare och osäkrare från de som har större vana och färdigheter är att göra de långsamma en tjänst, inte tvärtom. Man skall inte glömma bort att vad som kan vara den enas komfortzon mycket väl kan rymmas inom någon annans panik d.o. Steg 4 är det inget konstigt med. Det är ju bara ett Steg 1-3 som ett smörgåsbord..där man plockar de godbitar man behöver bäst! Inte någon friåkning i löjliga hastigheter.

Är det något som är fel med att vara duktig eller rentutav skicklig på att bromsa, styra, sitta m.m i hastigheter som är högre än de skyltade?
Det skapar marginaler för och till otrevliga händelser i vardagstrafiken. Det man kan och behärskar i 100+ är om inte lätt så iaf enklare att fixa i 60-70!

Försäkringsbolagen kan knappast vara intresserade av att stödja en verksamhet där folk tränar på att köra snabbare än vad som är tillåtet på vanliga vägar. Allt annat är en verksamhet som kan hanteras av befintliga motorklubbar och privata bandagsarrangörer. Det sätter tydliga spelregler mellan trafikutbildning och motorsport på bana.

Högsta lagliga hastighet är, rätta mig om jag har fel, 120 km/h i Sverige. Det är så pass fort för många (oroväckande många dessutom) att de högst sannolikt bara tangerar eller kommer över den på de allra längsta raksträckorna. Resten av banan/orna passeras i mycket blygsammare hastigheter. Och oavsett hur fort det egentligen går...så är det och det är jag övertygad om att vår FB också tycker, trots allt, bättre och säkrare att öva på bana, med avåkningszoner m.m än att göra det på egen hand på landsväg.

Man behöver dessutom med jämna mellanrum närma sig sina marginaler och gränser för att förstå och känna igen dem. Och utan den kännedomen hur skall man kunna träna på ett vettigt sätt. Det blir som vissa varianter på "kampsporter" där somliga inte tillåter ngn kontakt alls...att det sen gör ont, och emellanåt väldigt ont att träna ngt som tillåter och uppmuntrar fullkontakt gör skillnaden mellan, snyggt och prydligt på uppvisning, en kata ingen kämpe gör eller hur man nu skall säga och något som faktiskt är användbart på riktigt. För sakens skull det finns de som är väldigt duktiga på båda. Efter den utvikningen så, att träna och aldrig närma sig sina gränser aldrig ens bara lite...gör inte mycken nytta.

Om vi skall ha klubbarrangerade rr tävlingar i framtiden är det bättre att smc jobbar tillsammans med befintliga motorklubbar och inte driver sitt ''dotterbolag'' smc sport. Om inte klubarna får nya mc medlemmer, då utvecklas dom till rena bilklubbar där dom ''stora'' pengarna finns. Då försvinner även intresset att arrangera större rr-tävlingar när bullerdagarna kan användas till att arrangera biltävlingar både svenska och utländska.

SMC såvitt jag förstår har inga ambitioner att arrangera några tävlingar, annat ett med glimten i ögat hållet klubbmästerskap för SMC Sport. Steg 5 och 6 syftar snarare till att få de som kört steg 4 för ofta och för länge att ta steget vidare. Och göra de mindre rutinerade en tjänst.

Det naturliga är att smc diststikten samarbetar med motorklubbarna i sitt distrikt och stödjer dom med mc resuser på t.ex utbildningsområdet och funktionärer med mc kompetens. Samtidigt finns det många funktionärer i motorklubbarna som är utmärkta som resurser på smc utbildningar
Igen, SMC såvitt jag förstår har inga ambitioner att arrangera några tävlingar. Och steg 1-4 är inte avsedda för men kan vara lämplig grund för att gå vidare till att tävla.

Det är i grund och botten trafiksäkerhetsutbildning som SMC sysslar med...och mina egna erfarenheter är att det är precis just det, det handlar om, utbildning och färdighetsträning i trafiksäker miljö...på bana. Sen finns ju dessutom en hel del annan utbildning, icke att förglömma.

Att sen det kanske inte vore fel att samarbeta, samarrangera gör inte att, steg 4 på något sätt och vis, är "olämplig" den är och skall vara ett urval från steg 1-3, inget annat.

Som påpekats på annan plats i tråden...vad som ser fort ut i depån...är en helt annan och lägre siffra på banan. Och jämfört med de som kör för att vinna, på riktigt, så är snabbt på en kursdag med SMC på det hela taget rätt långsamt.
 
Last edited:

HkanB

New member
Inget av dessa bolag hade infört begränsningar innan år 2013 då IF införde sina begränsningar. De följde helt enkelt bara med och har sett att de tjänar mer pengar på att ha begränsningarna än utan dem.

En gissning, om vi lyckas fortsätta med det jobb som vi håller på med sedan et tbra tag tillbaks, är att dessa kommer följa IF oavsett vad IF fattar för beslut. Åtminstånde merparten av övriga fb.

Precis som roffe_s skriver tror inte heller jag att de har hela bilden klar för sig annat än vad som står på sista raden i resultat & balansräkningen.

Det är dessutom rätt svårt att mäta på ett korrekt sätt något som inte händer? D.v.s t.ex vad som inte händer i trafiken p.g.a utbildning...
 

Avarage

New member
Det är dessutom rätt svårt att mäta på ett korrekt sätt något som inte händer? D.v.s t.ex vad som inte händer i trafiken p.g.a utbildning...

Sant!

5% av motorcyklisterna står för 50% av dödsolyckorna (och förmodligen för minst samma andel allvarligt skadade). Om vi hade lyckats förmå 75% av dessa 5% att komma på våra kurser, om än bara för en dag, och detta inom en förhållandevis kort period (säg 1-2 år) och därefter studerar antalet dödade/allvarligt skadade BORDE det gå att dra slutsatser.

Kruxet är att vi inte lyckats få så stor andel av dessa 5% till oss. Och då antalet dödade (som tur är) är förhållandevist lågt till antalet räknat blir det inte så många kvar som vi kan/skulle kunna påverka. Detta tror jag är huvudorsaken till att man än så länge inte ser en mätbar skillnad utbildning vs. icke utbildning.
 

CB_Tobbe

New member
Det finns ett problem med 2013 års dödsolyckor som inte smc kan hantera. Bortåt 40 % saknade körkort för mc, och eller var påverkade av alkohol eller droger. Olyckor på stulna hojar o.s.v.

Dom grupperna når inte Smc. Det är vanligtvis polisen som får kontakt med den gruppen i många fall för sent.

Dessa grupper söker sig knappast till smc.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top