Jag har TKC 80 fram och skulle inte vilja nöta ut dom på bana. Om jag på en smc grusbus kurs lägger hojen så kliver jag upp lyfter upp den och fortsätter. Lade min mc tre ggr på föra kursen. Om någon på knix kursen som ofta går parallellt gör dylikt så kostar det pengar.
Tycker det är jättebra att ni tränar osv. Men ta ansvar ekonomiskt för era missar också. Är ni kass så kostar det. Alternativt kör med insidan. Se vart farliga situationer kan uppstå och undvik dom. På samma sätt som artikeln i senaste MC Folket.
Ja, det var väl kanske inte direkt svar på mina frågor - men okey, vi gör väl ett försök då
1 - Jupp, vi är alla "kassa" och det är därför vi tränar. Den självinsikten brukar komma rätt snart när man börjar träna. På riktigt.
När vi tränar kan det hända saker, ungefär som för Dig med Dina tre vurpor.
2 - Nej, långt ifrån alla vurpor på en Knix eller Storbana blir försäkringssak, en hel del körs även där utan kasko.
3 - Jag tolkar det som att Du själv tycker det är okey att vurpa, så länge det inte kostar pengar? Men om Du nu lagt hojen tre gånger under en gruskurs, vad hade hänt om Du skadat Dig? Om Du brutit benet eller på annat sätt blivit oförmögen till arbete några veckor? Hade Du stått för fiolerna själv eller hade det blivit försäkringssak?
4 - Avarage utvecklar bakgrunden till kursverksamhet typ storbana och Knix i sitt inlägg. I ärlighetens namn är målgruppen breddad till samtliga motorcyklister numera. Att alla vurpor kostar, oavsett underlag, förklarar han också förtjänstfullt. Så nuff said i den saken.
5 - I de sammanhang jag kört som instruktör har jag sett vurpor. En hel del vurpor. Men aldrig någon där föraren lagt sin MC med vett och vilja, eller för att de med berått mod balanserat på gränsen. De flesta har snopet konstaterat att något oförutsett inträffat, något de missbedömt när de anpassade farten innan händelsen.
I School försöker vi bli bättre på att undvika dessa onödiga vurpor. Vi vill att FB ska finna det "värt" att vi utbildar motorcyklister, att de tjänar mer på uteblivna olyckor i trafiken än de skador som sker under kurserna. Så har läget inte upplevts de senaste åren.
Inom School har vi tidigare fokuserat mycket på att fräscha upp eller träna/utveckla vår färdighet. Det är vi också bra på. De senaste åren har vi försökt bli ännu bättre på att även förmedla riskmedvetenhet, hur vi kan och bör tänka kring situationer som kan innebära risk för oss själva såväl som vår omgivning. Att lära oss känna igen och hantera våra överlevnadsreaktioner. Det börjar sitta nu. Den "holländska modellen" med landsvägsövningar som syftar till att eliminera risker så tidigt som möjligt, helst innan de ens hunnit uppstå, är helt klart ytterligare en pusselbit för vårt arbete som borde kunna skärpa till vår medlemsservice ännu ett snäpp.
Men som sagt, låt oss fortsätta jobba för möjligheten att träna med ett bibehållet, rimligt skydd. Till så små skadekostnader som bara är möjligt. Att skicka ut folk på egen hand på favoritvägen och bara en ryggtavla på en snabbare, mer erfaren kamrat som enda pedagogiskt hjälpmedel känns väl inte som ett förnuftigt beslut vare sig för FB eller för oss motorcyklister?