Försäkringsbolagen ändrar regler för SMC-bankörning?

Status
Ej öppen för fler svar.

VBK

New member
Det går alltid att trolla...med eller utan ngt påhittat alias! Grejen är att det nog krävs ett visst mått av i alla fall nåt för att se kopplingar på det viset som du gjort. Det är i vilket fall som helst inte tråkigt! :)


Ja jag trollar inte, sen om folk tor det så är det deras problem.

Men om ingen frågar dom där lite annorlunda frågorna så får ju alla som bara läser här inte svar på det som det funderas över.
 

doolar

New member
Jo, men färgindelningen på storbanekurs brukar inte ha att göra med steg eller hastighet utan bara just en gruppindelning.

Hmm jag har starkt för mig att det är grön, gul, blå och röd som är hastighetsindelningen, oberoende av steg eller färg på västen. Sista två kurserna jag körde i somras på Knutan var det gul grupp (hastighet). Hade nog blå väst.

Nåväl, det är ointressant vem som har rätt i detta egentligen, huvudsaken är att Svedea förtydligar. Bättre då att de uttrycker att försäkringen inte gäller i de två snabbaste grupperna till exempel. Det är ju omöjligt att tolka fel, förutsatt att SMC i hela Sverige har samma antal hastighetsgruppindelning.

Jag vill bara veta så jag kan byta försäkringsbolag om jag måste, jag stannar gärna hos Svedea pga den fördelaktiga premien.
 

nir_scorpio

New member
Hmm jag har starkt för mig att det är grön, gul, blå och röd som är hastighetsindelningen, oberoende av steg eller färg på västen. Sista två kurserna jag körde i somras på Knutan var det gul grupp (hastighet). Hade nog blå väst.

Vid steg och fartindelning på storbanekurser är en vanlig metod att lägga ut fyra rader med västar på marken med tre olika västar i varje rad. En rad för respektive steg och en väst för respektive fartgrupp. Deltagarna får sedan gå ställa sig vid den väst som markerar det steg de anmält sig till och den fartgrupp de vill/får köra i. Vilka färger som används på västarna i detta sammanhang är helt godtyckligt. Enskilda SMC distrikt kan dock internt kommit överens om att alltid göra på ett visst sätt. Det finns även andra sätt att göra indelningen. Ansvaret för detta ligger på träningsledaren ("TL") för den aktuella kursen.

Den väst som man därefter får och ska ha på sig under hela dagen har ingen direkt koppling till steg och fartindelningen. Den är till för att instruktören och ev. aspiranter ska veta vilka deras deltagare är.
 
Last edited:

fjrdriver

New member
Hmm jag har starkt för mig att det är grön, gul, blå och röd som är hastighetsindelningen, oberoende av steg eller färg på västen. Sista två kurserna jag körde i somras på Knutan var det gul grupp (hastighet). Hade nog blå väst.

Nåväl, det är ointressant vem som har rätt i detta egentligen, huvudsaken är att Svedea förtydligar. Bättre då att de uttrycker att försäkringen inte gäller i de två snabbaste grupperna till exempel. Det är ju omöjligt att tolka fel, förutsatt att SMC i hela Sverige har samma antal hastighetsgruppindelning.

Jag vill bara veta så jag kan byta försäkringsbolag om jag måste, jag stannar gärna hos Svedea pga den fördelaktiga premien.

Hämtar ny hoj till veckan. Bästa premie hos Svedia Yamaha märkesförsäkring. P.g.a. oklarheterna gällande kurs på bana skrev jag till Svedia och frågade vad som gäller. Fick följande svar.

"Vad det gäller bankörning så gäller vår försäkring INTE i ”Snabb” fartgrupp. Så om du vill att försäkringen ska gälla får man se till att hamna i en långsammare grupp. Indelningen i de olika grupperna sker ju lite olika beroende på vilket distrikt eller instruktör så det kan vara därför våra villkor inte passar in exakt på de kurser du deltagit på."

Det blir ett annat bolag för mig. Inte läge att behöva jiddra med försäkringsbolaget om vilken "fartgrupp" man åkte om olyckan skulle vara framme och man råkar klota vid någon BKK-kurs.
 

Avarage

New member
Hämtar ny hoj till veckan. Bästa premie hos Svedia Yamaha märkesförsäkring. P.g.a. oklarheterna gällande kurs på bana skrev jag till Svedia och frågade vad som gäller. Fick följande svar.

"Vad det gäller bankörning så gäller vår försäkring INTE i ”Snabb” fartgrupp. Så om du vill att försäkringen ska gälla får man se till att hamna i en långsammare grupp. Indelningen i de olika grupperna sker ju lite olika beroende på vilket distrikt eller instruktör så det kan vara därför våra villkor inte passar in exakt på de kurser du deltagit på."

Det blir ett annat bolag för mig. Inte läge att behöva jiddra med försäkringsbolaget om vilken "fartgrupp" man åkte om olyckan skulle vara framme och man råkar klota vid någon BKK-kurs.

Här kan det dessutom bli lurigt om du anmäler dig till en fartgrupp osm är ok enl. fb. och sedan blir förflyttad (pga. för stor ahastighetesskillnader) till en snabbare fartgrupp (där din försäkring INTE gäller). Lurigt ur flera perspektiv.
 

påK-en

New member
Här kan det dessutom bli lurigt om du anmäler dig till en fartgrupp osm är ok enl. fb. och sedan blir förflyttad (pga. för stor ahastighetesskillnader) till en snabbare fartgrupp (där din försäkring INTE gäller). Lurigt ur flera perspektiv.

Detta är nog en sak som SMC måste hantera på rätt sätt så att kursdeltagare inte riskerar komma i kläm, kan alltså ställa till problem under kurserna, kanske det blir så att ingen vill åka snabb grupp tex.
Jag kommer nog att minska risken för problem genom att byta från SVEDEA till annat bolag.
 

Avarage

New member
Detta är nog en sak som SMC måste hantera på rätt sätt så att kursdeltagare inte riskerar komma i kläm, kan alltså ställa till problem under kurserna, kanske det blir så att ingen vill åka snabb grupp tex.
Jag kommer nog att minska risken för problem genom att byta från SVEDEA till annat bolag.

Nja, jag skulle nog vilja påstå att huvudansvaret i den fårgan, eftersom vi pratar vagnskadeförsäkringsdel, nog lär ligga hos den enskilde försäkringstagaren.

MEN för den sakens skull behöver SMC naturligtvis inte skita i frågan. Vi kan ju försöka jobba in en rutin där vi frågar/kollar med deltagarna/instruktörerna (båda kan hamna i samma sits) om inte deras försäkring påverkas av ett ev. gruppbyte.
 

påK-en

New member
Nja, jag skulle nog vilja påstå att huvudansvaret i den fårgan, eftersom vi pratar vagnskadeförsäkringsdel, nog lär ligga hos den enskilde försäkringstagaren.

MEN för den sakens skull behöver SMC naturligtvis inte skita i frågan. Vi kan ju försöka jobba in en rutin där vi frågar/kollar med deltagarna/instruktörerna (båda kan hamna i samma sits) om inte deras försäkring påverkas av ett ev. gruppbyte.

Man kan alltså helt enkelt vägra att köra i snabb grupp med hänvisning till försäkringen.
Indelningen i fartgrupper sker ju i början på kursdagen, risken finns då att det blir snedfördelning i fartgrupperna, möjligheten finns att väldigt få vill åka snabb grupp.
Det är ju klart att lösningen finns, man delar bara in i långsam och medel och struntar i snabb grupp. :tummenupp
 

Reese

New member
Risk för att bli hatad. Skriver detta ändå. Är det ingen av er som kör fort och som lägger hojen i tid och otid. Som fattar att vi som krypkör inte är intresserad att betala högre premier? För det är det som är pudelns kärna här. Folk tränar för att bli bättre men kör fortare än sin dagsform (för sig själv, mc & underlag). Lägger den får repor på mc, kläder och hjälm. Kostnad från 10 kkr. Och detta är inget Svedea tänk. Flera FB har anammat denna policy. Det FB som inte gör det lär få många kunder som kostar.
 

HkanB

New member
Varför skulle någon hata dig? Vi är ledsna för att du inte kan ha lika kul!

Risk för att bli hatad. Skriver detta ändå. Är det ingen av er som kör fort och som lägger hojen i tid och otid. Som fattar att vi som krypkör inte är intresserad att betala högre premier? För det är det som är pudelns kärna här. Folk tränar för att bli bättre men kör fortare än sin dagsform (för sig själv, mc & underlag). Lägger den får repor på mc, kläder och hjälm. Kostnad från 10 kkr. Och detta är inget Svedea tänk. Flera FB har anammat denna policy. Det FB som inte gör det lär få många kunder som kostar.

Varför skulle någon hata dig? :confused: Det är väl snarare så att vi beklagar att du inte sett tjusningen, det nyttiga och lärorika med att faktiskt öva sig på att köra och skaffa sig färdigheter under på det hela taget kontrollerade former. I alla fall jämfört med den vanliga vägen...

Kan inte låta bli att tänka på Ralph Nader och "Unsafe at any speed"...som visserligen handlar om ngt helt annat, men titeln...säger nästan allt.
Vad som är för fort för någons dagsform beror väl på? Så rimligen löper väl du en viss risk att köra fortare än din dagsform även om du till vardags enligt egen utsago "krypkör". Om du verkligen krypkör, så klarar du väl knappt att under idealiska förhållanden nå upp till, ens skyltad hastighet...och utgör då ett orosmoment, om än formellt lagligt sett, just det laglig men likväl en potentiell riskkälla för dina medtrafikanter. Fart i sig bygger rörelsemängd...men fartskillnader skapar oroshärdar och risker. Vem vet, du är kanske närmare din maxpotential i 50 än vad andra är i mätbart högre hastigheter?

Det låter som någon som har en släng av ngt passivt-aggressivt idag? :wink:
Har du provat på att köra KNIX eller testat en dag på storbana? Det låter inte så...

Apropå de som testar sina gränser...det gör de där det går! Om inte på bana så någon annanstans...där det inte finns några avåkningszoner och/eller sandfållor. Vilket i stor utsträckning får till följd att det inte bara är hojen som går sönder...personskadorna blir mycket större. En hoj är då billig i jämförelse.
 

Peter1980

New member
Man kan alltså helt enkelt vägra att köra i snabb grupp med hänvisning till försäkringen.
Indelningen i fartgrupper sker ju i början på kursdagen, risken finns då att det blir snedfördelning i fartgrupperna, möjligheten finns att väldigt få vill åka snabb grupp.
Det är ju klart att lösningen finns, man delar bara in i långsam och medel och struntar i snabb grupp. :tummenupp

Känns som att det hänger lite på vad Svedea menar med att deras försäkring inte gäller i snabb grupp.
Menar dom att inte ens deras trafikförsäkring gäller i snabb så känns det riskfyllt att tillåta Svedeakunder på kurserna ö ht..

Kan bli dåligt om någon Svedeakund råkar hamna i snabb grupp och smäller med någon annan deltagare isåfall.

Men men, vi får säkert ett förtydligande när det börjar dra ihop sig. Bara hoppas att det kommer så snart som möjligt så att folk får en chans att avsluta försäkringen innan ett nytt avtalsår eller liknande börjar.
 

roffe_s

Active member
Risk för att bli hatad. Skriver detta ändå. Är det ingen av er som kör fort och som lägger hojen i tid och otid. Som fattar att vi som krypkör inte är intresserad att betala högre premier? För det är det som är pudelns kärna här. Folk tränar för att bli bättre men kör fortare än sin dagsform (för sig själv, mc & underlag). Lägger den får repor på mc, kläder och hjälm. Kostnad från 10 kkr. Och detta är inget Svedea tänk. Flera FB har anammat denna policy. Det FB som inte gör det lär få många kunder som kostar.
Nej, det finns ingen risk för det - vad vi gör och vad vi säger tål att vridas och vändas på. Det finns nog andra FB som redan fått den erfarenheten, och fortfarande slickar såren efter den panikartade reträtten... ;)

Till Din fråga - Mitt svar är att - det beror på. Beror på vad Du anser vara "för fort" och vad Du anser vara "i tid och otid". Nu kan jag naturligtvis börja gissa vad Du anser vara för fort, och om det avser fart på bana, på gata eller bägge delarna. Jag kan också gissa om "for fort" har ett direkt samband med att "lägga hojen i tid och otid" och att omkullkörningen skulle vara ett objektivt bevis på att det "gått för fort". Jag skulle även kunna anta att "i tid och otid" innebär mer än X antal omkullkörningar per säsong, per antal tusen körda mil eller något annat. Alternativt att ingen omkullkörning någonsin skulle anses acceptabel.

Men det skulle bli ett mycket långt, rörigt och osammanhängande svar, med stor risk att jag missförstått Din fråga. Därför kanske Du skulle kunna utveckla frågan genom att ange:
- vad är "för fort" enligt Din bok? När en vurpa sker - på bana eller gata? Över skyltad hastighet? Så fort vi närmar oss gränsen för vår nuvarande komfortzon?
- vad är "i tid och otid"? Är det nolltolerans som är acceptabelt? Skulle Du kunna leva med "färre olyckor än på landsväg"? Finns det, enligt Dig, någon gång en fördel med att trilla och därmed inse sin egen dödlighet, sina begränsningar och därmed erhålla en större insikt i vilka marginaler vi faktiskt har ute på våra hojar?

Men vi fattar nog alla att färre skador och lägre premier är önskvärt och eftersträvansvärt, det är vad hela School-verksamheten fokuserat på under de senaste åren...
 
Last edited:

Reese

New member
Jag har TKC 80 fram och skulle inte vilja nöta ut dom på bana. Om jag på en smc grusbus kurs lägger hojen så kliver jag upp lyfter upp den och fortsätter. Lade min mc tre ggr på föra kursen. Om någon på knix kursen som ofta går parallellt gör dylikt så kostar det pengar.

Tycker det är jättebra att ni tränar osv. Men ta ansvar ekonomiskt för era missar också. Är ni kass så kostar det. Alternativt kör med insidan. Se vart farliga situationer kan uppstå och undvik dom. På samma sätt som artikeln i senaste MC Folket.
 

Avarage

New member
Jag har TKC 80 fram och skulle inte vilja nöta ut dom på bana. Om jag på en smc grusbus kurs lägger hojen så kliver jag upp lyfter upp den och fortsätter. Lade min mc tre ggr på föra kursen. Om någon på knix kursen som ofta går parallellt gör dylikt så kostar det pengar.

Tycker det är jättebra att ni tränar osv. Men ta ansvar ekonomiskt för era missar också. Är ni kass så kostar det. Alternativt kör med insidan. Se vart farliga situationer kan uppstå och undvik dom. På samma sätt som artikeln i senaste MC Folket.

Alla som kraschar TAR sitt ansvar oavsett om man har gällande försäkring eller ej. Har man försäkring som täcker kostar det alltid självrisk dessutom har man betalat premie mm. Så ansvar tar de som kraschar.

Men om vi en gång skull backar bandet lite och ser till hur Schoolverksamheten på storbana och GoKartbanor över huvud taget startade och varför, dvs. samma fråga som Rolf tog upp. Så var motivet mängden dödsolyckor där män 20-29 år, ägare av supersportmotorcyklar som de haft i kortare tid än 2 år stod för >50% av dödsolyckorna. Och SMC:s bodrag till den MC-OLA som startade 2002/2003 kom upp med VÅRT bidrag i form av "utbildning av mc-förarna".

Med målgruppen i tydligt fokus skapades dessa kurser utefter förutsättningen att så många av dem som möjligt skulle kunna gå utbildning. Så kursverksamheten drogs igång med kravet "ingen vinst". Av det enkla skälet att dessa killar har inte råd med samma kursavgift som oss äldre gubbar som närmar oss 50-strecket. Så alla kostnader hölls nere.

I denna MC-OLA ingick även fb., väl medvetena om problematiken OCH vilken målgruppen var. Deras "strå-till-stacken" var gällande försäkringar. Med senaste årets utveckling visar fb. att de inte längre är lika intresserade/beredda att dra just sitt strå till stacken. Kvar står SMC med samma målsättning, att minska antalet dödsolyckor bland i huvudsak densamma målgrupp.

Vi motorcyklister vinner på lyckat resultat vare sig vi åker bakåtlutat, grusbushoj, GW eller annat som klassas som mc. Dvs. det BORDE finnas ett egentintresse bland oss motorcyklister att minska antalet dödsolyckor oavsett vem som råkade stå på öronen under en verksamhet som har just detta som huvudsakliga syfte och mål. Kan jag tycka!!!
 

doolar

New member
Jag har TKC 80 fram och skulle inte vilja nöta ut dom på bana. Om jag på en smc grusbus kurs lägger hojen så kliver jag upp lyfter upp den och fortsätter. Lade min mc tre ggr på föra kursen. Om någon på knix kursen som ofta går parallellt gör dylikt så kostar det pengar.

Tycker det är jättebra att ni tränar osv. Men ta ansvar ekonomiskt för era missar också. Är ni kass så kostar det. Alternativt kör med insidan. Se vart farliga situationer kan uppstå och undvik dom. På samma sätt som artikeln i senaste MC Folket.

Tänk att man kan vara så här bitter. :)

Vi tar ju ansvar, vi har tecknat en försäkring med villkor i. Det råder avtalsfrihet i Sverige (förutom tv-licensen men det kan vi ta någon annan stans :)) vilket i detta fall innebär att försäkringsbolaget försäkrar mig och min motorcykel mot att jag betalar min premie och uppfyller villkoren. Om försäkringsbolaget inte längre vill detta så får de ändra i sina villkor alternativt välja att inte ingå avtal med mig. Svårare än så är det inte.

Jag kör lugnt, snudd på mesigt. Även om jag är försäkrad så vill jag inte klota, varken på bana (fast hellre där) eller i trafiken. Men om det händer, så vill jag gärna ha ersättning för min otur/dålighet/kasshet eller vad du nu vill kalla det. En vacker dag har du oflyt på grusbuset och har sönder dig själv eller hojen, är det inte bra att kunna få lite hjälp då?
 

roffe_s

Active member
Jag har TKC 80 fram och skulle inte vilja nöta ut dom på bana. Om jag på en smc grusbus kurs lägger hojen så kliver jag upp lyfter upp den och fortsätter. Lade min mc tre ggr på föra kursen. Om någon på knix kursen som ofta går parallellt gör dylikt så kostar det pengar.

Tycker det är jättebra att ni tränar osv. Men ta ansvar ekonomiskt för era missar också. Är ni kass så kostar det. Alternativt kör med insidan. Se vart farliga situationer kan uppstå och undvik dom. På samma sätt som artikeln i senaste MC Folket.
Ja, det var väl kanske inte direkt svar på mina frågor - men okey, vi gör väl ett försök då :)

1 - Jupp, vi är alla "kassa" och det är därför vi tränar. Den självinsikten brukar komma rätt snart när man börjar träna. På riktigt. ;) När vi tränar kan det hända saker, ungefär som för Dig med Dina tre vurpor.
2 - Nej, långt ifrån alla vurpor på en Knix eller Storbana blir försäkringssak, en hel del körs även där utan kasko.
3 - Jag tolkar det som att Du själv tycker det är okey att vurpa, så länge det inte kostar pengar? Men om Du nu lagt hojen tre gånger under en gruskurs, vad hade hänt om Du skadat Dig? Om Du brutit benet eller på annat sätt blivit oförmögen till arbete några veckor? Hade Du stått för fiolerna själv eller hade det blivit försäkringssak?
4 - Avarage utvecklar bakgrunden till kursverksamhet typ storbana och Knix i sitt inlägg. I ärlighetens namn är målgruppen breddad till samtliga motorcyklister numera. Att alla vurpor kostar, oavsett underlag, förklarar han också förtjänstfullt. Så nuff said i den saken.
5 - I de sammanhang jag kört som instruktör har jag sett vurpor. En hel del vurpor. Men aldrig någon där föraren lagt sin MC med vett och vilja, eller för att de med berått mod balanserat på gränsen. De flesta har snopet konstaterat att något oförutsett inträffat, något de missbedömt när de anpassade farten innan händelsen.

I School försöker vi bli bättre på att undvika dessa onödiga vurpor. Vi vill att FB ska finna det "värt" att vi utbildar motorcyklister, att de tjänar mer på uteblivna olyckor i trafiken än de skador som sker under kurserna. Så har läget inte upplevts de senaste åren.

Inom School har vi tidigare fokuserat mycket på att fräscha upp eller träna/utveckla vår färdighet. Det är vi också bra på. De senaste åren har vi försökt bli ännu bättre på att även förmedla riskmedvetenhet, hur vi kan och bör tänka kring situationer som kan innebära risk för oss själva såväl som vår omgivning. Att lära oss känna igen och hantera våra överlevnadsreaktioner. Det börjar sitta nu. Den "holländska modellen" med landsvägsövningar som syftar till att eliminera risker så tidigt som möjligt, helst innan de ens hunnit uppstå, är helt klart ytterligare en pusselbit för vårt arbete som borde kunna skärpa till vår medlemsservice ännu ett snäpp.

Men som sagt, låt oss fortsätta jobba för möjligheten att träna med ett bibehållet, rimligt skydd. Till så små skadekostnader som bara är möjligt. Att skicka ut folk på egen hand på favoritvägen och bara en ryggtavla på en snabbare, mer erfaren kamrat som enda pedagogiskt hjälpmedel känns väl inte som ett förnuftigt beslut vare sig för FB eller för oss motorcyklister?
 
Last edited:

BMW R90s

New member
Tänk att man kan vara så här bitter. :)

Vi tar ju ansvar, vi har tecknat en försäkring med villkor i. Det råder avtalsfrihet i Sverige (förutom tv-licensen men det kan vi ta någon annan stans :)) vilket i detta fall innebär att försäkringsbolaget försäkrar mig och min motorcykel mot att jag betalar min premie och uppfyller villkoren. Om försäkringsbolaget inte längre vill detta så får de ändra i sina villkor alternativt välja att inte ingå avtal med mig. Svårare än så är det inte.

Jag kör lugnt, snudd på mesigt. Även om jag är försäkrad så vill jag inte klota, varken på bana (fast hellre där) eller i trafiken. Men om det händer, så vill jag gärna ha ersättning för min otur/dålighet/kasshet eller vad du nu vill kalla det. En vacker dag har du oflyt på grusbuset och har sönder dig själv eller hojen, är det inte bra att kunna få lite hjälp då?
Huvudsaken är väl att trafikdelen gäller. Plastbitar och annat skrot får väl deltagaren själv stå för?
Det är ju så ''säkert'' att köra på bana
 

påK-en

New member
Känns som att det hänger lite på vad Svedea menar med att deras försäkring inte gäller i snabb grupp.
Menar dom att inte ens deras trafikförsäkring gäller i snabb så känns det riskfyllt att tillåta Svedeakunder på kurserna ö ht..

Kan bli dåligt om någon Svedeakund råkar hamna i snabb grupp och smäller med någon annan deltagare isåfall.

Men men, vi får säkert ett förtydligande när det börjar dra ihop sig. Bara hoppas att det kommer så snart som möjligt så att folk får en chans att avsluta försäkringen innan ett nytt avtalsår eller liknande börjar.

Så här säger Folksam i den försäkringspresentation som SMC lagt upp:

1.) Folksam
Har ett undantag när det gäller vållande om en skada inträffar under utbildningen på inhägnat tävlingsområde. Fordonet som skadats får stå kostnaden oavsett vem som vållat skadan.

Alltså gäller inte trafikförsäkringen fullt ut. En försäkring som en annan kursdeltagare har, kan alltså låta bli att gälla även om han förorsakar skada för någon, tex. mig.
Är det egentligen ok när det krävs att man har försäkring för att få delta i kurs?
Jag har ju ingen koll på vilka försäkringar de runtomkring mig har, det gäller alltså att hålla sig väldigt långt från alla andra i så fall, man kan ju bli påkörd och få stå för kostnaden själv.
 

HkanB

New member
Huvudsaken är väl att trafikdelen gäller. Plastbitar och annat skrot får väl deltagaren själv stå för?
Det är ju så ''säkert'' att köra på bana

Det låter/luktar frustrerad trygghetsnarkoman lång väg...

Jämfört med rätt så mycket annat så är det rätt säkert, inga mötande bilar t.ex, vilket är ett klart plus. Strävar man efter en totalt riskfri tillvaro så blir det inte så mycket kul kvar här livet.
Ingen fotboll, simning, kampsport, klättring, parcour, studsmatta...m.m, m.m

Bara sitta hemma i soffan och låta....livet och tiden gå ifrån en....
 

enhjuling

New member
Om man tänker lite till så kanske det handlar om att man vill kunna ta ansvar för vad man eventuellt kan ställa till med.
Trafikförsäkringen är först och främst en ansvarsförsäkring som ersätter eventuella skador man åsamkar nån annan, person eller sakskada.
Jag tycker det skulle vara surt om nån blir skadad och får men för livet och det sen visar sig att det fanns ingen giltig försäkring.
Är jag dessutom orsak till olyckan genom nån form av klumpighet så skulle det kännas riktigt surt...
Men det är väl fjolligt att tänka så?

Det låter/luktar frustrerad trygghetsnarkoman lång väg...

Jämfört med rätt så mycket annat så är det rätt säkert, inga mötande bilar t.ex, vilket är ett klart plus. Strävar man efter en totalt riskfri tillvaro så blir det inte så mycket kul kvar här livet.
Ingen fotboll, simning, kampsport, klättring, parcour, studsmatta...m.m, m.m

Bara sitta hemma i soffan och låta....livet och tiden gå ifrån en....
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top