Försäkringsbolagen ändrar regler för SMC-bankörning?

Status
Ej öppen för fler svar.
Visst finns det lag, http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-1975-1410/ Tolkar man det som att den inte gäller eftersom det är på en bana verksamheten pågår så är det i stället den här lagen som gäller http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-1976-357/
Antingen den ena eller den andra, det beror på tolkning, däremot går det inte att ta lite från den ena och lite från den andra.
Det är därför jag tycker det är konstigt att folksam säger att trafikförsäkringen gäller fast bara lite....

Motortävlingsförsäkring
Denna verkar bara ersätta publik eller individer som inte är aktiva i bankörningen. Det står ju såhär under 3:e paragrafen:

Ersättning utgår dock ej för
1. person- eller sakskada som tillfogas den som framför eller medföljer motordrivet fordon när det användes inom inhägnat tävlingsområde för ändamål som nyss nämnts.
2. skada på motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde eller egendom i sådant fordon, vare sig fordonet användes vid skadetillfället eller ej,
3. sakskada som tillfogas försäkringstagaren eller tävlingsområdets ägare eller nyttjanderättshavare.


Mao helt utan betydelse för utövarna. Det kanske redan var känt.

Trafikskadelagen
Om nu trafikskadelagen ska gälla och ett bolag skapar villkor som ej överensstämmer med denna, vad gör man då? Jag skulle inte vilja ge mig in i en konflikt men dem i ett sådant ärende oavsett om det är enligt lagen eller ej eftersom det både kostar tid och mycket pengar.

Utfallet av en rättslig prövning kunde ju vara intressant.

/Peter
 
Last edited:

VBK

New member
Nej, men det är ju inte på allmän väg. Det är på inhägnat område, en motorbana. Precis som att FB ej betalar ut (varken delkasko eller trafikdel) om det är en vanlig bandag eftersom det har likhet med motortävling så har de rimligen möjlighet att justera villkoren under dessa omständigheter. Dock är jag inte jurist så jag hävdar inte att det är så, bara att det kan vara så. Har inte djuplodat i lagstiftningen, tror bara att den ev. ej är applicerbar på en motorbana.

/Peter

Min försäkring tar vanlig bandag, iofs har jag bara ett bekräftelsemail för SSEMSE men har muntligt på annat.

Det är en djungel.
 

Juh@

New member
Det kan nog drabba många då Folksam är en stor aktör avseende MC försäkringar. Skulle även påverka SMC:s beläggning på kurserna…..vore ju negativt. Det har ju inget med sakfrågan att göra, bara en reflektion.

/Peter

Om jag minns rätt (från dom muntliga förklaringarna) så gäller Folksams försäkring som vanligt för den som har Folksam som försäkringsbolag, men oavsett vem som är vållande får man betala sin egen självrisk. Dvs även om jag blir påkörd av annan deltagare så får jag betala självrisk även om jag var "oskyldig". Problemet som kan uppstå är om jag som har Folksam som FB kör på någon som inte har Folksam. Då lär det uppstå en tvist mellan dom olika FB.

Men hur som helst så är informationen luddig och bör klargöras. Facit får vi kanske först om det uppstår en tvist någon gång.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Saken beror på tolkning av SMC 1234 och körning på inhägnad tävlingsområde.

Saken är löst, och SMC 1234 kommer tolkas under trafikförsäkringen. Därmed är vållande frågan löst.

Det är dock möjligt att Folksam kommer följa LF och If under 2014. Fast, vi vett först nångång i mars 2014, hur bolagen i stort ställer sig inför 2014 års kurser.

Ingen har 2013 varit drappad av vållande frågan med Folksam.
 
Saken beror på tolkning av SMC 1234 och körning på inhägnad tävlingsområde.

Saken är löst, och SMC 1234 kommer tolkas under trafikförsäkringen. Därmed är vållande frågan löst.

Det är dock möjligt att Folksam kommer följa LF och If under 2014. Fast, vi vett först nångång i mars 2014, hur bolagen i stort ställer sig inför 2014 års kurser.

Ingen har 2013 varit drappad av vållande frågan med Folksam.

Kanon!
 

enhjuling

New member
Jättebra att det är utrett. :tummenupp

För att inte förvirra borde då denna info på http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/ ändras
--------------------
1.) Folksam
Har ett undantag när det gäller vållande om en skada inträffar under utbildningen på inhägnat tävlingsområde. Fordonet som skadats får stå kostnaden oavsett vem som vållat skadan.
---------------------
/Stefan

Saken beror på tolkning av SMC 1234 och körning på inhägnad tävlingsområde.

Saken är löst, och SMC 1234 kommer tolkas under trafikförsäkringen. Därmed är vållande frågan löst.

Det är dock möjligt att Folksam kommer följa LF och If under 2014. Fast, vi vett först nångång i mars 2014, hur bolagen i stort ställer sig inför 2014 års kurser.

Ingen har 2013 varit drappad av vållande frågan med Folksam.
 
Det skadar ju inte att var och en tänker till i ett sådant här ärende även om det nu visar sig att trafikdelen gäller för Folksamkunder. Bra med ett besked :lemon:.

/Peter
 

VBK

New member
Jag har lyft fråga innan på ett helt annat forum.

Jag TROR att SMC bet av sig sin egen röv när man införde steg 5 och 6.

Jag skulle uppskatta om någon med någon typ av fakta motbevisar mig i att detta var det som fick försäkringsbolagen upp på tårna i denna fråga.

Nu vet jag att det är en MC-mässa där dom flesta som jobbar hårt för vår sak befinner sig och kanske inte kan svara.
 

Lotek

#82 Superbike
Jag har lyft fråga innan på ett helt annat forum.

Jag TROR att SMC bet av sig sin egen röv när man införde steg 5 och 6.

Jag skulle uppskatta om någon med någon typ av fakta motbevisar mig i att detta var det som fick försäkringsbolagen upp på tårna i denna fråga.

Nu vet jag att det är en MC-mässa där dom flesta som jobbar hårt för vår sak befinner sig och kanske inte kan svara.

Du får gärna utveckla det där lite. Frågan var en aning..kortfattad och kryptisk.
Tolkar jag den som jag tror så nej. Men som du kanske menar, så möjligen. Utveckla frågeställningen lite är du snäll.
 

Marie

Banned
Jag för min del tycker att misstankarna känns välgrundade.

Att man har steg 1-4 som krav för steg 5, kombinerat med att man i steg 1-4 tillämpar bankörningsregler och tejpning av speglar och h-mätare gör för mig - liksom sannolikt även för försäkringsbolagen - det kristallklart att man starkt kan ifrågasätta huruvida det verkligen handlar om trafiksäkerhetsövningar och inte grundutbildning för roadracing.

Jag har sagt det många gånger förut, och jag säger det åter igen. SMCs kurser på storbana befrämjar knappast säkerhet i trafiksituation på väg. Målet är sannolikt att kunna köra förtäckt racing (leka) med bibehållet försäkringsskydd, och det har förvånat mig att försäkringsbolagen inte reagerat förrän nu.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
SMC bet sig INTE i røven, med att dra igång SMC SPORT, set i relation till försäkring på verksamheten i SMC SCHOOL, tvärtom.

Bl. a SMC SPORT, har varit en del i processen med att reducera antal incidenter på SMCs fortbildningar.

SMC har på mässen haft den årliga genomgång med försäkringsbranchen. I vanlig ordning avstämmer SMC och bolagen efterföljande individuellt inför säsongen. Detta bör vara klart innan utgången av mars.
 
Jag för min del tycker att misstankarna känns välgrundade.

Att man har steg 1-4 som krav för steg 5, kombinerat med att man i steg 1-4 tillämpar bankörningsregler och tejpning av speglar och h-mätare gör för mig - liksom sannolikt även för försäkringsbolagen - det kristallklart att man starkt kan ifrågasätta huruvida det verkligen handlar om trafiksäkerhetsövningar och inte grundutbildning för roadracing.

Jag har sagt det många gånger förut, och jag säger det åter igen. SMCs kurser på storbana befrämjar knappast säkerhet i trafiksituation på väg. Målet är sannolikt att kunna köra förtäckt racing (leka) med bibehållet försäkringsskydd, och det har förvånat mig att försäkringsbolagen inte reagerat förrän nu.

Jag gick steg 1-4 förra året och skall gå steg 5 nu i vår. Dessutom kraschade jag under steg 1 dagen i blötan... Jag hör till målgruppen som tycker det är roligt att köra fort på bana, men steg 1-4 är inte förtäckt racing! Ett antal regler som t.ex. förbud av omkörning i ingång av kurva och mycket vaksamma instruktörer som stoppar ovälkommet beteende hindrar detta. Ibland går det ganska fort, men inte är det racing!

Grejen med kurserna i min värld är att man har roligt och har man roligt så är man också väldigt mottaglig för den kunskap som också förmedlas, dvs jag blir en bättre motorcyklist!
 

VBK

New member
Du får gärna utveckla det där lite. Frågan var en aning..kortfattad och kryptisk.
Tolkar jag den som jag tror så nej. Men som du kanske menar, så möjligen. Utveckla frågeställningen lite är du snäll.

Ok, jag tror faktiskt du vet prexis vad jag menar.

Men... Så länge SMC ägnade sig åt ren fortbildning för folk som är ute på dom riktiga, farliga vägarna så var allt ok då man ser att det gynnar försäkringsbolagen ekonomiskt med minsta möjliga egenkostnaderna.

När nu steg 5 och 6 finns så tror jag någon lyft det på något ledningsmöte och så var bollen i rullning.

Jag upprepar att det bara är vad jag tror och helt ärligt så hoppas jag bara att FB bara blivit mer asaktiga av den naturliga utvecklingen i samhället.
 

Lenchris

New member
Jag tycker att smc-utbildningen steg 1-4, åtminstone till steg 3, är fantastiskt nyttig för körning på väg. Men vi har inte lyckats få försäkringsbolagen att fatta det. Hur gör vi det? En del tror att vi leker på bana. Det gör inte jag. Jag lär mig att köra säkrare under säkra förhållanden för att köra bättre på allmän väg. Hur gör vi för att få försäkringsbolagen att förstå det?
 

HkanB

New member
Ok, jag tror faktiskt du vet prexis vad jag menar.

Men... Så länge SMC ägnade sig åt ren fortbildning för folk som är ute på dom riktiga, farliga vägarna så var allt ok då man ser att det gynnar försäkringsbolagen ekonomiskt med minsta möjliga egenkostnaderna.

När nu steg 5 och 6 finns så tror jag någon lyft det på något ledningsmöte och så var bollen i rullning.

Jag upprepar att det bara är vad jag tror och helt ärligt så hoppas jag bara att FB bara blivit mer asaktiga av den naturliga utvecklingen i samhället.

Eeh...steg 5 och 6 går väl rimligen helt oförsäkrade[vad gäller trafik & vagnskada] och har väl gjort så sedan start?
Nu går det väl inte att tillräckligt underskatta försäkringsbolagen girighet och tjänstemäns okunnighet men hur skulle
detta hänga ihop med de aviserade inskränkningarna för steg 1-4 har jag svårt att förstå.

Tanken med steg 5 & 6 är väl precis den motsatta! Att flytta risk dit från steg 1-4...
Nu har jag iofs inte sett och hört vad som pågått i kulisserna men jag kan inte tänka mig annat än att SMC informerat FB:n om
avsikterna.
 

VBK

New member
Eeh...steg 5 och 6 går väl rimligen helt oförsäkrade[vad gäller trafik & vagnskada] och har väl gjort så sedan start?
Nu går det väl inte att tillräckligt underskatta försäkringsbolagen girighet och tjänstemäns okunnighet men hur skulle
detta hänga ihop med de aviserade inskränkningarna för steg 1-4 har jag svårt att förstå.

Tanken med steg 5 & 6 är väl precis den motsatta! Att flytta risk dit från steg 1-4...
Nu har jag iofs inte sett och hört vad som pågått i kulisserna men jag kan inte tänka mig annat än att SMC informerat FB:n om
avsikterna.

Det är ju just det jag efterfrågar, en annan förklaring till att steg 1-4 har fått sämre villkor.

Jag är en konspiratoriskt tänkare och innan jag får en annan förklaring så håller jag mig till min tro.
 

doolar

New member
Jag vill ha klartecken i vad Svedea avser snarast möjligt så jag har möjlighet att byta bolag innan årsförfallodagen om så krävs. Tråkigt också att Svedea inte har informerat mig om ändringen. Hade jag inte varit inne och surrat på forumen så hade jag varit helt ovetandes om detta.
 

fjrdriver

New member
Jag vill ha klartecken i vad Svedea avser snarast möjligt så jag har möjlighet att byta bolag innan årsförfallodagen om så krävs. Tråkigt också att Svedea inte har informerat mig om ändringen. Hade jag inte varit inne och surrat på forumen så hade jag varit helt ovetandes om detta.

Jag har beställt ny hoj och behöver också få klarhet i vad Svedia menar med nedanstående i sina villkor angående SMC-kurs på bana.

"Försäkringen gäller för följande utbildningar: avancerade kurser som arrangeras av SMC (gäller endast fartgrupp Grön och Gul)"

Uppdelning i fartgrupper efter färg förekommer ju bara på Knixkurserna. Jag har mejlat Svedia och frågat vad som egentligen gäller vid BKK kurs med SMC steg 1-4 på stor bana. Inget svar ännu. Gäller inte försäkringen fullt ut på dessa kurser blir det inte Svedia för mig.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top