Försäkringsbolagen ändrar regler för SMC-bankörning?

Status
Ej öppen för fler svar.

HkanB

New member
Det är ju just det jag efterfrågar, en annan förklaring till att steg 1-4 har fått sämre villkor.

Jag är en konspiratoriskt tänkare och innan jag får en annan förklaring så håller jag mig till min tro.

Alltså, en begriplig förklaring till något obegripligt? Lycka till.

Lenchris

New member
Förklaringen lär vara att det sker olyckor med kostnader för försäkringsbolagen på smc:s utbildningar. Svedeas tanke torde vara att det sker fler olyckor i de högre fartgrupperna, varför man begränsar villkoren. Min gissning är att alla kommer att vilja köra i de lägre fartgrupperna, vilket innebär att skillnaden mellan olika förare i hastighet kommer att bli högre. Med fler olyckor som följd. Om inte smc lyckas övertyga bolagen om att vi bli säkrare förare, mer medvetna som kör med större marginal, efter att ha gått på smc-kurser.
Jag skulle vilja se statistik över olyckor på smc:s kurser. Är det någon som har det?
/Lennart Christianson

HkanB

New member
Förklaringen lär vara att det sker olyckor med kostnader för försäkringsbolagen på smc:s utbildningar. Svedeas tanke torde vara att det sker fler olyckor i de högre fartgrupperna, varför man begränsar villkoren. Min gissning är att alla kommer att vilja köra i de lägre fartgrupperna, vilket innebär att skillnaden mellan olika förare i hastighet kommer att bli högre. Med fler olyckor som följd. Om inte smc lyckas övertyga bolagen om att vi bli säkrare förare, mer medvetna som kör med större marginal, efter att ha gått på smc-kurser.
Jag skulle vilja se statistik över olyckor på smc:s kurser. Är det någon som har det?
/Lennart Christianson

Det intressanta med "tanken" är att det inte verkar vara, och som många påpekat ovan i tråden, så väldigt väl tänkt. Fast de hade kanske bara otur när de tänkte! Korrelationen västfärg -> Fartgrupp stämmer bara, om ens där, på KNIX, på AKK/BKK blir det bara som det råkar bli utifrån vad [valfri religiös figur här] vet.

Det vore mycket olyckligt, och skulle iaf initialt skapa massa trassel, och precis som du skriver skapa fler tillbud genom alltför stora fartskillnader om de tidigare deltagarna i blå och röd får för sig att vilja åka grön och gul istället!

Nettoresultatet med att försämra villkoren lär på sikt bli att tillbuden/olyckorna flyttar ut på vägen igen, med fler och svårare och dyrare personskador som följd...

Lotek

#82 Superbike
Ok, jag tror faktiskt du vet prexis vad jag menar.

Men... Så länge SMC ägnade sig åt ren fortbildning för folk som är ute på dom riktiga, farliga vägarna så var allt ok då man ser att det gynnar försäkringsbolagen ekonomiskt med minsta möjliga egenkostnaderna.

När nu steg 5 och 6 finns så tror jag någon lyft det på något ledningsmöte och så var bollen i rullning.

Jag upprepar att det bara är vad jag tror och helt ärligt så hoppas jag bara att FB bara blivit mer asaktiga av den naturliga utvecklingen i samhället.

Dito..
Tyvärr säger det en hel del om din människosyn. Det som är ännu värre är att jag delar den.
Jag är inte heller säker på att handläggare och chefer på FB fattar vad som görs.

VBK

New member
Alltså, en begriplig förklaring till något obegripligt? Lycka till.

Om ingen ifrågasätter det alla ja-sägare hävdar så avstannar all utveckling fortare än man anar.

Och det var inte riktat till dig utan en reflektion över hur jag tror jag tänker.

HkanB

New member
Om ingen ifrågasätter det alla ja-sägare hävdar så avstannar all utveckling fortare än man anar.

Och det var inte riktat till dig utan en reflektion över hur jag tror jag tänker.

Jag trodde inte det heller.
Intressant...jag brukar nog fundera över mina interna tankebanor, helst skumma såna lite mindre offentligt....
Fast det finns väl alla sorters folk...

Nåja, vad gäller FB så finns det väl som för vilka andra moderna "företag" ingenting viktigare än kortsiktiga vinster!
Det är väl bara att följa efter pengarna...så finns svaren där någonstans.

Last edited:

VBK

New member
Jag trodde inte det heller.
Intressant...jag brukar nog fundera över mina interna tankebanor, helst skumma såna lite mindre offentligt....
Fast det finns väl alla sorter folk...

Nåja, vad gäller FB så finns det väl som för vilka andra moderna "företag" ingenting viktigare än kortsiktiga vinster!
Det äär väl bara att följa efter pengarna...så finns svaren där någonstans.

Det är inget fel i att vara blyg!

Avarage

New member
Jag förstår inte vad ni inte förstår?

Försäkringsbolagen ändrar vilkoren (gjordes inför 2013) pga. att de anser att de haft för höga kostnader. Och väljer att behålla full försäkring i vissa utbildningssteg/fartgrupper baserat på den statistik som redovisats i kombination med planerade åtgärder för säsong 2013.

Staistiken för 2013 års kurser har presenterats nu i helgen. Nu behöver fb hem och "tänka". Vi kan bara hålla tummarna för att de anser att vi gjort ett tillräckligt bra jobb för att de skall fortsätta att tro på oss.

Vad gäller kopplingen till steg 5 och 6 finns ingen då dessa utbildningssteg inte åverkar fb. ett skvatt.

Vi har en tämligen bra bild av varför olyckorna på kurserna sker OCH vi har flera åtgärder som har satts in (inför 2013 års särong) och som gett bra utfall. Nu gäller det bla. att sprida dessa arbetssätt mm. till samtliga instr./TL för att få ännu bättre resultat (skriver jag utan att i detalj veta hur det sett ut på andras kurstillfällen än dem jag varit med på).

// Niklas

@ Maria: När gick du kurs på stór bana för SMC senast?

Avarage

New member
Svedea har ändrat efter det. Se tidigare poster i tråden.

De har kanske sätt en förändring valt att inte vänta tills SMC presenterade statistiken för fjolårets kurser!? Inget lär vara spikat i dagsläget, jag tror även Svedea tvingas anpassa sig om de stora drakarna (ex. IF) väljer att gå åt motsatt håll.

Ingen idé att spekulera än, det är för tidigt. Avvakta februari ut precis som Jesper skrev.

doolar

New member
Jag har beställt ny hoj och behöver också få klarhet i vad Svedia menar med nedanstående i sina villkor angående SMC-kurs på bana.

"Försäkringen gäller för följande utbildningar: avancerade kurser som arrangeras av SMC (gäller endast fartgrupp Grön och Gul)"

Uppdelning i fartgrupper efter färg förekommer ju bara på Knixkurserna. Jag har mejlat Svedia och frågat vad som egentligen gäller vid BKK kurs med SMC steg 1-4 på stor bana. Inget svar ännu. Gäller inte försäkringen fullt ut på dessa kurser blir det inte Svedia för mig.

Det är väl visst färgindelning på BKK? Har varit de tre jag kört iaf med Väst och Skåne.

VBK

New member
Jag förstår inte vad ni inte förstår?

Du har säkert rätt, men ett sånt svar är inte ok.

Om det pratas om det ute bland oss som kör så är väl frågan befogad.

Och att införandet av steg 5 och 6 sammanfaller med försämrade villkor för fortbildningsdelen gör ju inte att frågan är oviktig.

nir_scorpio

New member
Steg 5 och 6 sammanfaller med försämrade villkor för fortbildningsdelen gör ju inte att frågan är oviktig.

Steg 5 och 6 var en av de åtgärder som infördes som en reaktion på signaler från försäkringsbolagen att de var missnöjda med den olyckstrend de sett. Dvs, de var en konsekvens av signaler om försämrade villkor - inte en orsak till dem.

Försäkringsbolagen valde dock att genomföra sina förändringar utan att vänta på den ev. positiva effekt på olyckstrenden som införandet av steg 5 och 6 tillsammans med andra åtgärder förväntades att ge. Hur det blir i år återstår att se.

Avarage

New member

Och att införandet av steg 5 och 6 sammanfaller med försämrade villkor för fortbildningsdelen gör ju inte att frågan är oviktig.

Vad jag menar är att informationen är inte ny även om vilkoren hos Svedea är ny. Vi har ju haft samma scenario under hela 2013 fast för andra bolag så frågorna har varit uppe och besvarats ett antal gånger redan.

Införandet av steg 5 & 6 har att göra med att utveckla verksamheten och samtidigt öka omsättningen inte att reducera antalet vurpor för försäkringspliktiga fordon. Det blev bara en effekt av redan tidigare fattat beslut om att starta upp SMC Sport och sedermera steg 5 & 6.

Det kan kanske vara lätt att dra paralleller med steg 5/6 och försämrade vilkor men separerar man denna händelse från övriga åtgärder ter det sig ologiskt att försäkringsbolagen skall försämra vilkoren i steg 3/4 snabb grupp för att SMC startar steg 5 & 6 (där ingen försäkring gälle roch således ej heller påverkar fb.).

HkanB

New member
Sannolikhet....och statistik

Som det så fint heter och sägs: Korrelation medför/innebär inte kausalitet!
Att sedan korrelationen dessutom är svag i sig...gör ju att man så smått börjar ana ett litet troll någonstans. Eller kanske en liten och symbolisk foliehatt?

Last edited:

Peter1980

New member
Att sedan korrelationen dessutom är svag i sig...gör ju att man så smått börjar ana ett litet troll någonstans. Eller kanske en liten och symbolisk foliehatt?

Det som skulle kunna bli ett problem är väl att om man inte väljer att ta sin licens någon annanstans så är (åtminstone var) steg 1-4 ett krav för att få köra steg 5. Så man skulle kunna få folk i trafiksäkerhetskurserna som inte är det minsta intresserade av trafiksäkerhetsbitarna utan bara går dem för att bli snabbare och nå sitt mål som är racing. Det kan man väl tänka sig att bolagen kan ha en åsikt om.

Men jag håller med i övrigt. Att villkoren under 2013 för steg 1-4 skulle ha påverkats av att steg 5-6 som är helt frikopplade från försäkringsbolagen infördes känns väldigt "foliehattigt".

VBK

New member
Steg 5 och 6 var en av de åtgärder som infördes som en reaktion på signaler från försäkringsbolagen att de var missnöjda med den olyckstrend de sett. Dvs, de var en konsekvens av signaler om försämrade villkor - inte en orsak till dem.

Försäkringsbolagen valde dock att genomföra sina förändringar utan att vänta på den ev. positiva effekt på olyckstrenden som införandet av steg 5 och 6 tillsammans med andra åtgärder förväntades att ge. Hur det blir i år återstår att se.

Tack.

VBK

New member

Jag har ingen foliehatt..... Min är mer en hjälm.

Men om vi nu är på detta forumet så vill det väl till att öppenhet är det man vill ha åstadkomma... jag har ingen lust att sitta och lusläsa alla protokoll och färggranna presentationer egentligen.

Och jag tror att trollstämpeln är ytterst orättvis, jag gömmer mig inte bakom nått påhittat alias! VBK är det alla i soliga södern tilltalar mig med sedan en djävla massa år och skulle någon fråga efter Krille så är jag mer anonym..och jag tror utan att ta på mig präktighetskepsen att många vet prexis vem jag är och vad min kanske från utsidan tråkiga attityd baseras på, att vi skall få det så bra det bara kan bli.

HkanB

New member
Jag har ingen foliehatt..... Min är mer en hjälm.

Men om vi nu är på detta forumet så vill det väl till att öppenhet är det man vill ha åstadkomma... jag har ingen lust att sitta och lusläsa alla protokoll och färggranna presentationer egentligen.

Och jag tror att trollstämpeln är ytterst orättvis, jag gömmer mig inte bakom nått påhittat alias! VBK är det alla i soliga södern tilltalar mig med sedan en djävla massa år och skulle någon fråga efter Krille så är jag mer anonym..och jag tror utan att ta på mig präktighetskepsen att många vet prexis vem jag är och vad min kanske från utsidan tråkiga attityd baseras på, att vi skall få det så bra det bara kan bli.

Det går alltid att trolla...med eller utan ngt påhittat alias! Grejen är att det nog krävs ett visst mått av i alla fall nåt för att se kopplingar på det viset som du gjort. Det är i vilket fall som helst inte tråkigt! :)

Status
Ej öppen för fler svar.