Förklaringen lär vara att det sker olyckor med kostnader för försäkringsbolagen på smc:s utbildningar. Svedeas tanke torde vara att det sker fler olyckor i de högre fartgrupperna, varför man begränsar villkoren. Min gissning är att alla kommer att vilja köra i de lägre fartgrupperna, vilket innebär att skillnaden mellan olika förare i hastighet kommer att bli högre. Med fler olyckor som följd. Om inte smc lyckas övertyga bolagen om att vi bli säkrare förare, mer medvetna som kör med större marginal, efter att ha gått på smc-kurser.
Jag skulle vilja se statistik över olyckor på smc:s kurser. Är det någon som har det?
/Lennart Christianson
Det intressanta med "tanken" är att det inte verkar vara, och som många påpekat ovan i tråden, så väldigt väl tänkt. Fast de hade kanske bara otur när de tänkte! Korrelationen västfärg -> Fartgrupp stämmer bara, om ens där, på KNIX, på AKK/BKK blir det bara som det råkar bli utifrån vad [valfri religiös figur här] vet.
Det vore mycket olyckligt, och skulle iaf initialt skapa massa trassel, och precis som du skriver skapa fler tillbud genom alltför stora fartskillnader om de tidigare deltagarna i blå och röd får för sig att vilja åka grön och gul istället!
Nettoresultatet med att försämra villkoren lär på sikt bli att tillbuden/olyckorna flyttar ut på vägen igen, med fler och svårare och dyrare personskador som följd...