Kalla det "TV-spelsolyckor", eller "extremt beteende" eller vad tusan du vill, men ytterligare en tragisk olycka
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16400918.ab
visar att vettlöst vansinne inte på något sätt är kopplat till just tvåhjulingar.
Det är ett samhällsproblem att folk stjäl fordon, väljer att köra trots att man inte har behörighet - och kör så man har minimal kontakt med både verkligheten och terra firma.
Återigen är det en vägbom, och återigen är det i vissa kretsar "polisens fel" att folk tar apdåliga beslut i sina liv. Sina korta liv.
Kan ingen se att vi utanför de tre storstädernas absoluta stadskärnor har så få poliser ute i yttre tjänst att man helt enkelt har svårt att förhindra pågående brott?
Det områden som en sketen patrull skall täcka upp är ggiiggaannttiisskkaa redan innan man kommit till "Norrland", och "sätta upp en vägspärr" som folk så enkelt kläcker ur sig är i det flesta fall helt enkelt inte möjligt längre. Inte nattetid, inte på helger, inte under semesterperioder - inte utan några dagars varsel som tillåter schemaläggare att pussla lite med resurserna.
Att beordra öppning av Hjulstabron kan ytligt verka som att någon på LKC -
ursäkta uttrycket - "gjort ett smart drag."
Jag tror faktiskt inte att det är så. Jag tror att man skall se det som en desperat åtgärd av någon som i frustration över att inte ha schackpjäser nog på brädet ändå försöker tjäna samhället efter bästa förmåga.
Det gick så där, kan man säga...
Rätt eller fel? Självklart är det underligt med en tjyvtankning för 800 spänn som leder till döden för två personer.
Bättre då att låta bli att sno soppa. Bättre att stanna på polismans tecken. Bättre att inte inbilla sig att man är odödlig.
Jag har aldrig känt speciellt stark dragning till polisyrket, men fy fan för att vara polis när varenda liten knatte skall vara gangsta, och talkören på andra sidan drar luft och vrålar "Einz, Zwei, Drei..." när man försöker styra upp lite av det som föräldrar skulle gjort för länge, länge sedan!
Nej, jag applåderar inte det som hänt, men fan - dumt beteende får konsekvenser. När skall folk lära sig?
Hampe