Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Avarage

New member
Jag tittar nästan aldrig på hastighetsmätaren - jag tittar på vägen :tummenupp

Ja det är ju bra. Men det var inte jag som skrev att man måste köra fort för att hålla sig vaken och allert. Jag tittar också sällan på hastighetsmätaren men tänker aktivt på vad jag gör när, hur och hur mycket. Dvs. ett aktivt tänk och detta gör jag oavsett hur fort jag kör.

Gör jag då inga misstag? Självklart, jag är ju människa. Men om jag tänker på min körning på ett aktivt sätt när jag kör håller jag mig åt minstånde vaken och allert och minskar risken för olyckor.
 

Hojkul!

New member
Apropå Extremt beteende, ska HD pröva ett ärende om hur stor okunskap hos en polisman som är acceptabel. Det handlar ännu en gång om jakt på en MC som inte stannar och slutar med en krasch: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=5355765

Antar (kanske felaktigt) att det handlar om det som utspelade sig i slutet av sommaren 2009 - dvs. en civil polisbil som jagar en MC-förare.
Filmen finns (såklart?!) att bevittna på u-tuben. 6.36 in i filmen hörs tydligt att poliserna får order att avbryta jakten, vilket de inte gör.
Jag försvarar inte på något sätt om MC-föraren ev. gjort sig skyldig även till annat allvarligt brott, men reagerar mot att poliserna inte följer ordern om att avbryta, och därmed riskerar andra människors hälsa (och kanske liv).

Intressant är att numera finns inte text i filmen, vilket det gjorde för någon vecka sedan. (Eller är det möjligen en annan film av samma händelse som jag tittade på då?).
Det jag också reagerar över är hur "någon" kan komma över denna film, och "publicera" den, som uppenbarligen finns i polisens ägo. Det bör inte vara så att filmen är offentlig.
 

powerglide

New member
Jag funderar lite på den klappjakt på "icke-motorcyklister" som kör hoj.
Dvs. körkortslösa, knarkare och annat otyg som får tag på en hoj och "bättrar på" statistiken.

I USA fick en liknande jakt på 50-talet på motorburen organiserad kriminalitet ett hårt motslag i form av 1%-symbolen.

Biker let into Canada after telling officials that his ‘1%’ patch stands for ‘honesty, openness and respec… http://zite.to/W4rzau via @zite

The term 1% emerged in the biker subculture in the 1950s after high-profile stories on scandalous biker behaviour; a statement by the American Motorcycle Association was apparently issued that 99% of motorcyclists are law-abiding citizens. Those revelling in being outlaws proudly claimed to be the 1% who flaunts the law.

Som tur är så är den som grupp jagas nu inte organiserad. Men det hindrar inte att en motreaktion uppstår hos den del som tvingas in i grupperingen. Dvs. vi som drar på rullen lite extra när omständigheterna tillåter det.

30+ kan få en helt ny innebörd ;)
 
Last edited:

HkanB

New member
Jag funderar lite på den klappjakt på "icke-motorcyklister" som kör hoj.
Dvs. körkortslösa, knarkare och annat otyg som får tag på en hoj och "bättrar på" statistiken.

I USA fick en liknande jakt på 50-talet på motorburen organiserad kriminalitet ett hårt motslag i form av 1%-symbolen.

Biker let into Canada after telling officials that his ‘1%’ patch stands for ‘honesty, openness and respec… http://zite.to/W4rzau via @zite



Som tur är så är den som grupp jagas nu inte organiserad. Men det hindrar inte att en motreaktion uppstår hos den del som tvingas in i grupperingen. Dvs. vi som drar på rullen lite extra när omständigheterna tillåter det.

30+ kan få en helt ny innebörd ;)

1%-gängen kom hit och är redan här utan någon sorts anträngning från etablisemangets sida alls...
Med lite mer ansträngning och prevention hade kanske Lill-Anders inte blivit grundligt misshandlad och fått resten av sitt -alltför korta- liv förstört.
Att de vi talar om här med "extremt beteende" är redan i vissa fall redan inne i svängen...men att de skulle organisera sig? Jag kan ha fel och har det ofta...:confused:
 

Hampe

Skriver massor!
Sveriges fördjupade intresse för "Extremt beteende" i trafiken och att man nu dammar av lagstiftningen kring hur man tar fordon i beslag fångar uppmärksammheten hos utländsk media:
http://www.lloydsloadinglist.com/fr...24baf8-LLL_11_March3_11_2013&utm_medium=email

"Lloyds Loading List" är ett nyhetsbrev inom shipping, och det vinklas mot att seriekrocken på Transarpsbron, E4 tidigare i år skulle vara det som får myndigheterna att titta skarpare på den tunga trafiken.



Hampe
 

powerglide

New member
Och folk tycker att motorcyklister är dåliga på att hålla hastigheten :brinnerupp

Från artikeln ovan:
The report, which analysed commercial traffic speed data taken from motorways and secondary roads in January and February, concluded that around 70% of truck drivers with trailers had breached road speed limits. The incidence of speeding was 40% for trucks carrying heavy loads.
 

DearHunter

New member
Man ser det som man vill se...man söker det man vill finna... Att sedan allt annat tyder på att motorcyklister till nästan 100% är vanliga trevliga människor...öööh..ja ;)
 
Last edited:

Jalooja

New member
D
Ptjaa, är det nu en gång för alla inte så att vi individuellt svarar för våra handlingar? SMC är ju en intresseorganisation för alla motorcyklister, jag skulle personligen tro att majoriteten av medlemmarna skulle anse att körning på t ex dubbla eller tredubbla hastigheten längs en 70-väg är extremt beteende oavsett om vi kallar det inspirerat eller inte. De flesta skulle nog dra gränsen när Du tangerar gränsen för vårdslöshet i trafik (kombination av hastighet och försvårande omständigheter i övrigt) - http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm

Nu svarar vi ju själva för våra handlingar som enskilda individer. Vill vi inte riskera att anses som extremister får vi väl hålla oss inom de ramar som omgivningen kan acceptera när vi befinner oss bland medtrafikanter.

Väljer vi att vrida mer på rullen - kan vi nog inte förvänta oss någon större förståelse eller absolution från våra bredare grupper medtrafikanter, oavsett antalet hjul. Om än det alltid "finns dom som är värre"...

Jag kanske tänker fel, men så uppfattar jag i varje fall den pågående debatten och tonläget.[/QUOTE
 

Jalooja

New member
Varför skulle en 23.årig mc:ist bli undantagen från trafikverkets regelverk, dom verkar hävda att ju mer hk per kilo mc så måste man ut nyttja det allmän väg????
 

Avarage

New member
Är alla motorcyklister lika?

Kan man dra några slutsatser om personligheten (med avseende på hur vi tänker ang. säkerhet) hos en motorcyklist med avseendet på val av mc-typ?

Försäkringsbolagen har ju sin "trappstege" baserad på ålder (och mc-modell) men bevisligen finns det ju unga människor som kör bra ur trafiksäkerhetssynpunkt likväl som det finns äldre som inte gör det. Så ålder är bara EN delfaktor för extremt mc-beteende verkar det ju som.

// Niklas
 

SuperRetard

New member
Är alla motorcyklister lika?

Kan man dra några slutsatser om personligheten (med avseende på hur vi tänker ang. säkerhet) hos en motorcyklist med avseendet på val av mc-typ?

Försäkringsbolagen har ju sin "trappstege" baserad på ålder (och mc-modell) men bevisligen finns det ju unga människor som kör bra ur trafiksäkerhetssynpunkt likväl som det finns äldre som inte gör det. Så ålder är bara EN delfaktor för extremt mc-beteende verkar det ju som.

// Niklas

Riskanalysens CBA kommer nog begränsa värderingen av en försäkringstagare till kvantifierbara fakta en lång tid framöver, inte särskilt märkligt egentligen.

Men när FB t.ex erbjuder GPS-puckar som kan logga en färd för att man ska kunna dokumentera hur lugn och snäll man är, men då slår kollektivet bakut vilket i mina ögon talar sitt tydliga språk.
 

Hampe

Skriver massor!
Kalla det "TV-spelsolyckor", eller "extremt beteende" eller vad tusan du vill, men ytterligare en tragisk olycka

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16400918.ab

visar att vettlöst vansinne inte på något sätt är kopplat till just tvåhjulingar.
Det är ett samhällsproblem att folk stjäl fordon, väljer att köra trots att man inte har behörighet - och kör så man har minimal kontakt med både verkligheten och terra firma.

Återigen är det en vägbom, och återigen är det i vissa kretsar "polisens fel" att folk tar apdåliga beslut i sina liv. Sina korta liv.

Kan ingen se att vi utanför de tre storstädernas absoluta stadskärnor har så få poliser ute i yttre tjänst att man helt enkelt har svårt att förhindra pågående brott?

Det områden som en sketen patrull skall täcka upp är ggiiggaannttiisskkaa redan innan man kommit till "Norrland", och "sätta upp en vägspärr" som folk så enkelt kläcker ur sig är i det flesta fall helt enkelt inte möjligt längre. Inte nattetid, inte på helger, inte under semesterperioder - inte utan några dagars varsel som tillåter schemaläggare att pussla lite med resurserna.

Att beordra öppning av Hjulstabron kan ytligt verka som att någon på LKC - ursäkta uttrycket - "gjort ett smart drag."
Jag tror faktiskt inte att det är så. Jag tror att man skall se det som en desperat åtgärd av någon som i frustration över att inte ha schackpjäser nog på brädet ändå försöker tjäna samhället efter bästa förmåga.

Det gick så där, kan man säga...

Rätt eller fel? Självklart är det underligt med en tjyvtankning för 800 spänn som leder till döden för två personer.
Bättre då att låta bli att sno soppa. Bättre att stanna på polismans tecken. Bättre att inte inbilla sig att man är odödlig.

Jag har aldrig känt speciellt stark dragning till polisyrket, men fy fan för att vara polis när varenda liten knatte skall vara gangsta, och talkören på andra sidan drar luft och vrålar "Einz, Zwei, Drei..." när man försöker styra upp lite av det som föräldrar skulle gjort för länge, länge sedan!

Nej, jag applåderar inte det som hänt, men fan - dumt beteende får konsekvenser. När skall folk lära sig?


Hampe
 
Last edited:

Bansaie

New member
En tragisk händelse att 2 personer fick sätta livet till och jag sympatiserar sannerligen inte alltid med polisen då jag ibland kan tycka att de tar till alldeles för drastiska åtgärder i jakter. Huruvida detta var en hetsjakt går dock inte att bedöma utifrån tidningsartikeln.

Det var ju å andra sidan inte så att nån helt plötsligt ryckte undan bron under hjulen för bilföraren, för vad betyder det när man i bil kommer mot en bro där det blinkar rött, bommarna är nere och det redan står en bil och väntar där?
Jag har i.a.f. fått veta att det betyder att broöppning pågår och att det definitivt inte är en god idé att braka igenom bommarna och ut på bron.

Hade det gjort nån skillnad om det faktiskt kom en båt och bron höll på att öppna för den och det inte var en öppning påbjuden av polisen? Skulle inte tro det, inte för bensinsnattarna i.a.f.

Nog för att samhället i stort drar mer och mer mot en UPA-inställning (Utan Personligt Ansvar) men nånstans måste individen ta sitt eget ansvar och bedöma kausaliteten av sina handlingar oavsett om man tar beslutet att köra genom bommarna vid en broöppning eller kör inspirerat på en avskild väg. Det förra är förmodligen mer riskabelt än det senare.
 
Last edited:

DearHunter

New member
Antagligen så räddades andra från att bli påkörda i framtiden.... Om man som vuxen sig in i leken ger, får man leken tåla!
 

Marie

Banned
De där nötterna hade ett antal chanser att besinna sig och fatta andra beslut.
1) De kunde låtit bli att ta soppan på springnota.
2) De kunde åtlytt polismans tecken och stannat när de fick polisen efter sig.
3) De borde ha insett att om det blinkar rött och bommarna är nere vid en rörlig bro, så KAN faktiskt bron i fråga vara öppen. Om den sen är öppen för att polisen ringt brovakten eller för att ett fartyg skall passera är tämligen ointressant. Bron är öppen och föreskrivna varningssignaler är i funktion. Att hoppa framgångsrikt över öppna broar lyckas bara i Hollywood...

Jag kan bara tycka att den som lät öppna bron gjorde ett genidrag. Man fick ett definitivt stopp på vansinnesfärden utan att direkt utsätta tredje man för fara.
 
Top