Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Hampe

Skriver massor!
Me too.
Ett sådant jävla påhopp. Såg det i morse och mailade snubben i eftermiddags.


Men, lika upprörd blir man av citatet från polisen de intervjuat:
– Vi kommer inte kunna ta bort det helt och hållet. Det är en så pass etablerad del av närvaron, säger Christoffer Bohman vid polisen.

"Etablerad del av närvaron"
Vad betyder det? Och! hur kunde det bli det...?

Minst ett decennium av "titta åt ett annat håll" har lett fram till den situationen vi ser nu, och som vi riktiga motorcyklister får sota för.

Det jävliga är att det från början var en simpel kostnadsfråga som fick det hela att spåra ur;
Om polisen lägger manken till och verkligen jagar rätt på de små kriminella svinen som sladdar runt på andras motorcyklar så uppstår ett dilemma: föraren hystar man in i polisbilen, men vad gör man med MCn?

Den som beställer bärgare blir också den som måste betala för bärgningen - och vart skall man dra allt skrot?
Dessutom behöver patrullen vara kvar på plats tills bärgaren anländer, annars försvinner hojen in i skuggorna direCkt och dyker upp på en gångbana nära dig dagen därpå istället.

Kostnader för polisen, och resurser bundna under minst en timma extra.
...så mycket enklare då att centralt uppmana bilarna till att "skit i det; vi har viktigare saker för oss".

Det hela spårade ut för lite mer än 10 år sedan - när kinaskiten blev allmängods, buskörningen exploderade och de vanliga handlarna slog ifrån sig när flakbärgarna rullade in på måndag förmiddag med helgens fångst.
Det fanns inte plats, det fanns inte tid, det fanns inte intresse att ta reda på grejerna, och inga pengar att hämta in på vidareförsäljning för att täcka och administrera hanteringen av oregisterat, oförsäkrad skit.

Där är vi nu. Polisen har sedan länge tappat greppet om illegalkörningen, och att nu - i den rådande situationen, försöka hämta hem något blir svårt. Svårt, men inte omöjligt - om man inte är exceptionellt defaitistisk, som den intervjuade polisen i artikeln.


Problemen är många.

* Ett är att polisen inte har ett sökbart register över oreggade motorcyklar som är anmälda stulna.
Även om ägare X går till polisen och anmäler att han blivit bestulen, och uppger korrekt ramnummer, så kan "ägare" Y ringa polisen i samma distrikt ett halvår senare med frågan "är denna MCn stulen?" och få svaret: "Nej, den ser grön ut, den står inte med här någonstans som jag ser" av den dom talat med.

* Ett annat är kostnaden för bärgning av motorcyklar med oklar identitet. Någon måste betala, så mycket är klart.
Polisen? Ja, sett ur perspektivet att man genom att ta en initialkostnad (bärgningen) sparar sjufalt på följdkriminalitet och -skador så är det en samhällsvinst om man bärgar direkt.

Men, det finns två andra intressenter man skulle kunna väva in i kostnadsbiten.

Det ena är Larmtjänst - det av försäkringsbolagen samägda utredningsföretaget.
När det gäller nyare, stulna hojar som vid stöldtillfället var försäkrade i något av försäkringsbolagen så finns det absolut ett incitament att se till att få in hojen från gångbanorna och rädda vad som räddas kan. Är stölden redan reglerad mot kund så kan den ändå säljas till skrotfirma och i vart fall minst täcka sin egen bärgningskostnad.


Den andra är TFF - Trafikförsäkringsföreningen, som funkar som skyddsnät vid olyckor med oförsäkrade fordon.
Även dessa borde ha ett intresse av att olagliga motorcyklar med tveksam försäkringsstatus slutar cirkulera runt, runt, runt och generera kostnader.
Och ja, dom har råd: https://www.tff.se/Documents/Om oss/Årsredovisningar/Årsredovisning 2015.pdf
Dom sitter på en fet kassakista, som liksom inte rör sig så mycket, N.B! Siffrorna avser 1000-tal...


Så, det enda ^^ som behövs är att någon visar på fördelarna med att plocka bort dessa olagliga motorcyklar från vägarna.
För, det finns bara fördelar med att rensa undan i träsket!
Bara. Fördelar. Ser det som en motoriserad variant av "Broken Window Theory"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Broken_Windows


En av de kategorier som skulle vinna extra mycket på att detta styrdes upp är vi motorcyklister. Vi riktiga motorcyklister.

...och därför är det också vi som behöver se till att få bollen i rullning. Ingen av de tre institutionerna jag räknade upp kan hitta fram till varandra själva för att åstadkomma något. Det är ett jobb för Dun Dunn Daaaaa - SMC!

Am aj rajt or am aj rajt...? :)




Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
...och problemet med "extremt beteende" är ingalunda isolerat till motorcyklar:

Minderårig förare bakom ratten i frontalkrock.

OLYCKA. Två trafikolyckor med minderåriga förare inträffade under natten utanför Nässjö. Efter en frontalkrock mellan två personbilar har fyra personer förts till sjukhus. Vid den andra olyckan fanns två pojkar i bilen, men båda ska ha klarat sig utan skador.
Fyra personer har förts till sjukhus efter en frontalkrock sydost om Nässjö. I den ena bilen fanns tre ungdomar i 15-årsåldern, i den andra bilen fanns en person.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24758326.ab
 

Hampe

Skriver massor!
Exemplariskt rapporterat dock: allt framgår - körkortslös knarkare på stulen hoj misstänkt för vårdslöshet i trafik.
Ingenstans nämns "motorcyklist". Bara att tacka och ta emot.
...om det inte vore så sorgligt, då.


Hampe
 

ATGATT Micke

New member
Du gör ingen som helst skillnad på olika förare och hojar eller?

Är 90 i nämnd kurva precis lika galet för en nybörjare på en custom som för Filip Backlund på en sporthoj menar du?


(Ps. Var finns det kurviga 90-vägar?)
Mellan Idre och Flötningen strax innan Norska gränsen. Den 90 vägen är kurvig nog att den nog borde vara 80 väg, om inte 70. Rätt skarpa kurvor att åka bil i 90 igenom.
 
Top