Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Avarage

New member
Det var ett strålande exempel av polisen att försöka få fast de två kriminella utan ytterligare våld, man förväntar sig att även sådana inser när det är dags att stanna.
Och vad vi skattebetalare har sparat nu är en jäkla massa pengar som dessa kriminella skulle ha kostat samhället.
Detta var ju inte deras första brott så tydligen hade dom valt karriär.

Du skriver som om du kände personerna, i så fall kan jag förstå dina inlägg bättre, annars sitter du och fantiserar ihop hur fantastiska dessa kriminella var. Jag vågar påstå att oavsett vad han betydde för sina anhöriga så betydde dom inte ett skit för honom. Hade dom gjort det borde han gjort andra val i livet.

ALLA människor fattar dåliga beslut ibland så även du. Konsekvensen av dina dåliga beslut har än så länge inte kostat dig livet. När/om det gör det anser du då att omgivningen, som INTE kände dig, skall resonera så som ni gör här och nu "Du fick skylla dig själv, du tänkte inte på andra" och en massa andra förutfattade meningar om varför du fattade detta dåliga beslut som kostade dig livet?

Det är sjukt att ha så lite medkänsla, inget annat än sjukt!

Man behöver inte känna en individ för att anse att det var ett allt för högt pris att betala! Det räcker med LITE empati och EQ.

HkanB

New member
Man skall förtjäna vissa saker...

ALLA människor fattar dåliga beslut ibland så även du. Konsekvensen av dina dåliga beslut har än så länge inte kostat dig livet. När/om det gör det anser du då att omgivningen, som INTE kände dig, skall resonera så som ni gör här och nu "Du fick skylla dig själv, du tänkte inte på andra" och en massa andra förutfattade meningar om varför du fattade detta dåliga beslut som kostade dig livet?

Man behöver inte känna en individ för att anse att det var ett allt för högt pris att betala! Det räcker med LITE empati och EQ.

Det låter som om du förväxlar medkänsla med ursäktande eller tillåt mig att omformulera mig; det ser i mina ögon ut du som du argumenterar med hela kroppen! Med sådan emfas och sådana formuleringar så kan man inte annat än som jag själv gjorde i en annan tråd och som andra undrat i denna vad för sorts närkontakt du haft/har med utsatta och eller utmanade människor. Enligt egen utsago så har du ingen sådan koppling vilket får det hela att verka än mer obegripligt.

Visserligen är jag ingen Maximilian Kolbe eller ngt liknande och jag är förmodligen med dina mått mätt kanske totalt i avsaknad av många av de kvaliteter som kännetecknar någon med medkänsla och det är kanske just därför som jag tycker att du använder "väldigt stora ord"!
Medkänsla, respekt och en hel räcka liknande skall förtjänas, inte godtyckligt delas ut till höger och vänster.
De som olyckligen åkte ner i drickat när Tjörnbron skadades den 18 januari 1980 finns/fanns det medkänsla över till.

T.ex just det specifika som tråden handlat om på slutet...de som kör mot bommar och signaler, rakt över kanten...har på något vis inte direkt arbetat ihop till något av det du antyder att många av oss saknar förmåga till att ge uttryck för nämligen medkänsla.

Det var väl bara rent tur att det inte var en båt som passerade just då[det kunde ju ha varit en "riktig" broöppning som de ignorerat]...snyggt om de hade kört in på bryggan eller bostadsdel i "hög hastighet?" och tagit med kanske några till in i döden. Vem skulle man då ha haft medkänsla med?

Last edited:

Bansaie

New member
Det kan inte jag heller!
Följdfråga, för resultatet vart inte bra, kan det göras bättre nästa gång?
Det kan säker göras bättre nästa gång, men motfrågan bli i så fall om det över huvud taget går att gardera sig helt mot kamikatze-piloter?
Polisen ska givetvis följa lagar och uppsatta regler för sitt arbete vilket ev. antyddes att så inte skett fullt ut i det aktuella fallet men förra frågan ger ändå följdfrågan; i vilken utsträckning kan och ska polisen skydda brottslingen från sig själv?

Nu kan vi tyvärr inte få reda på hur de förolyckade tänkte innan de körde genom bommarna. Ifall de trodde att de skulle kunna hoppa över en öppen vridbro (inte ens Hollywood fixar den) eller trodde de att bomfällningen var en hoax och att bron fortfarande var körbar? En undersökning på plats som visar om det bromsade eller ej innan de gick över kanten skulle kunna ge en fingervisning.
I vilket fall verkar de ha chansat vilt utan tanke på eventuella följder.
Polisen antog nog att de hade en något så när normal självbevarelsedrift och kunde svårligen förutse att de skulle ignorera alla varningssignaler.

Marie

Banned
Jag anser inte att det skall vara dödsstraff på varken bensinstöld eller vårdslöshet i trafik, som en del verkar tolka det till, men vad gäller det senare brottet så blir det emellanåt det i praktiken - det ligger i det brottets natur, liksom att det brottet kan utveckla sig till vållande till annans död. Men både domare och skarprättare är i det fallet föraren själv.

Fakta i detta fallet är att det i mina ögon handlade om MINST ETT suicid (föraren), för jag kan inte tolka att man kör mot rött ljus vid en rörlig bro och dessutom genom en fälld bom, på något annat sätt. Eventuellt kombinerat med vållande till annans död alt dråp då föraren saknade all omsorg om passagerarens liv och hälsa.

Däremot ser jag polisen som totalt oskyldig i sammanhanget. Alla beslut och åtgärder som polisen stod för hade föraren, genom att själv agera annorlunda än vad han gjorde, kunnat bemöta på sätt som hade förhindrat vad som inträffade. Han kunde stannat före bommen, och detta ser jag som en självklarhet. Det hade nog varit en annan sak om de båda avlidit genom att polisen aktivt prejat dem av vägen på ett direkt olämpligt ställe, men här fanns allt som föreskivs vid riskmoment i normal trafik; varningsskyltar, ljussignaler och bommar. Dessa struntade föraren totalt i, och därmed beseglade HAN sitt eget och passagerarens öden. HAN och inte polisen.

Last edited:

Avarage

New member
Det låter som om du förväxlar medkänsla med ursäktande eller tillåt mig att omformulera mig; det ser i mina ögon ut du som du argumenterar med hela kroppen! Med sådan emfas och sådana formuleringar så kan man inte annat än som jag själv gjorde i en annan tråd och som andra undrat i denna vad för sorts närkontakt du haft/har med utsatta och eller utmanade människor. Enligt egen utsago så har du ingen sådan koppling vilket får det hela att verka än mer obegripligt.

Visserligen är jag ingen Maximilian Kolbe eller ngt liknande och jag är förmodligen med dina mått mätt kanske totalt i avsaknad av många av de kvaliteter som kännetecknar någon med medkänsla och det är kanske just därför som jag tycker att du använder "väldigt stora ord"!
Medkänsla, respekt och en hel räcka liknande skall förtjänas, inte godtyckligt delas ut till höger och vänster.
De som olyckligen åkte ner i drickat när Tjörnbron skadades den 18 januari 1980 finns/fanns det medkänsla över till.

T.ex just det specifika som tråden handlat om på slutet...de som kör mot bommar och signaler, rakt över kanten...har på något vis inte direkt arbetat ihop till något av det du antyder att många av oss saknar förmåga till att ge uttryck för nämligen medkänsla.

Det var väl bara rent tur att det inte var en båt som passerade just då[det kunde ju ha varit en "riktig" broöppning som de ignorerat]...snyggt om de hade kört in på bryggan eller bostadsdel i "hög hastighet?" och tagit med kanske några till in i döden. Vem skulle man då ha haft medkänsla med?

Ärt orden "att önska livet ur någon" mindre ord? Är det mindre värdeladdadt än "medmänsklig/medkänsla"? Knappast!

Med sådan emfas och sådana formuleringar så kan man inte annat än som jag själv gjorde i en annan tråd och som andra undrat i denna vad för sorts närkontakt du haft/har med utsatta och eller utmanade människor. Enligt egen utsago så har du ingen sådan koppling vilket får det hela att verka än mer obegripligt.

Frågan vid det tillfället handlade om jag själv varit krimienell/missbrukare eller blivit utsatt. Vilket är rätt stor skillnad mot "...haft/har med utsatta och eller utmanade människor"... att göra. För där blir svaret annorlunda. Nu på vilket sätt det över huvud taget är relevant.

Avarage

New member
Det kan säker göras bättre nästa gång, men motfrågan bli i så fall om det över huvud taget går att gardera sig helt mot kamikatze-piloter?
Polisen ska givetvis följa lagar och uppsatta regler för sitt arbete vilket ev. antyddes att så inte skett fullt ut i det aktuella fallet men förra frågan ger ändå följdfrågan; i vilken utsträckning kan och ska polisen skydda brottslingen från sig själv?

Nu kan vi tyvärr inte få reda på hur de förolyckade tänkte innan de körde genom bommarna. Ifall de trodde att de skulle kunna hoppa över en öppen vridbro (inte ens Hollywood fixar den) eller trodde de att bomfällningen var en hoax och att bron fortfarande var körbar? En undersökning på plats som visar om det bromsade eller ej innan de gick över kanten skulle kunna ge en fingervisning.
I vilket fall verkar de ha chansat vilt utan tanke på eventuella följder.
Polisen antog nog att de hade en något så när normal självbevarelsedrift och kunde svårligen förutse att de skulle ignorera alla varningssignaler.

Det är väl INGEN i detta forum som tror eller antytt att polisen medvetet ville ta livet av pojkarna? Självklart gjorde polisen så gott de för stunden kunde. MEN de kan garanterat lära sig av detta och göra bättre nästa gång.

stefan.

New member
Det är väl INGEN i detta forum som tror eller antytt att polisen medvetet ville ta livet av pojkarna? Självklart gjorde polisen så gott de för stunden kunde. MEN de kan garanterat lära sig av detta och göra bättre nästa gång.

Och vad ska de göra bättre? Släppa det helt? "Oj, de försöker köra ifrån oss, så bäst vi släpper det och åker och tar en kaffe istället så ingen blir skadad!"?
Nä, folk får faktiskt börja ta eget ansvar för sina val istället för att försöka få det till någonannans ansvar. En rubrik i Aftonbladet tror jag det var så något i stil med "Hade det behövt gå såhär långt?". Nej, det hade det inte. De kunde ha låtit bli att smita från bensinstationen, de kunde ha valt att stanna för polisen, de kunde valt att stanna vid den nedfällda bomen. Väljer man att strunta i allt det, så får man nog inse att det kan få konsekvenser, inte minst att blåsa genom en fälld bom vid en bro.
Undrar hur det hade låtit om bron inte varit öppen, de hade passerat den och senare mejat ner en oskyldig fotgängare eller krockat med en annan bil? Hade polisen gjort förlite för att stoppa dem istället då?

Avarage

New member
Och vad ska de göra bättre? Släppa det helt? "Oj, de försöker köra ifrån oss, så bäst vi släpper det och åker och tar en kaffe istället så ingen blir skadad!"?
Nä, folk får faktiskt börja ta eget ansvar för sina val istället för att försöka få det till någonannans ansvar. En rubrik i Aftonbladet tror jag det var så något i stil med "Hade det behövt gå såhär långt?". Nej, det hade det inte. De kunde ha låtit bli att smita från bensinstationen, de kunde ha valt att stanna för polisen, de kunde valt att stanna vid den nedfällda bomen. Väljer man att strunta i allt det, så får man nog inse att det kan få konsekvenser, inte minst att blåsa genom en fälld bom vid en bro.
Undrar hur det hade låtit om bron inte varit öppen, de hade passerat den och senare mejat ner en oskyldig fotgängare eller krockat med en annan bil? Hade polisen gjort förlite för att stoppa dem istället då?

Tja, hur hade det funkat med ett stop utmed vägen som inte innebar livsfara...kanske? Hur hade det funkat med att titta på övervakningsfilmen och ta dem hemmavid...kanske!

Vad var brottet från första början, snatteri (under 1000kr) kanske? Vad hade chansen varit att de gjorde det igen? Övervakningskamera, kanske igenkänd av någon?

Var brottet av sådan karraktär att man MÅSTE få tag i dem OMEDELBART? Eller hade man kunnat göra som man ofta gör, väljer bättre tillfälle?

Så som de körde var de, tydligen enl. den fakta vi har, en fara för andra såväl för sig själva. Hade det verkligen varit så farligt, efter ett relativt långt efterföljande att släppa dem med motivet att skydda passageraren? Vad hade det kostat, 748 spänn???

Nu gjorde man inte det och poliserna gjorde uppenbarligen bedömningen att det bästa de kunde göra var att beordra att bron skulle öppnas. Inte kunde de fantisera om att det skulle gå som det gjorde. Men nu vet de...

Marie

Banned
Så som de körde var de, tydligen enl. den fakta vi har, en fara för andra såväl för sig själva. Hade det verkligen varit så farligt, efter ett relativt långt efterföljande att släppa dem med motivet att skydda passageraren? Vad hade det kostat, 748 spänn???

Vänd på resonemanget.
Hur är den funtad som anser att bensin för 748 kr, eller att undkomma straff för en bensinstöld, är värt att dö för...

Du får ursäkta, men jag tycker inte synd om sådana idioter.

HkanB

New member
Är inte ett litet barn anledning nog...?

Ärt orden "att önska livet ur någon" mindre ord? Är det mindre värdeladdadt än "medmänsklig/medkänsla"? Knappast!

Frågan vid det tillfället handlade om jag själv varit krimienell/missbrukare eller blivit utsatt. Vilket är rätt stor skillnad mot "...haft/har med utsatta och eller utmanade människor"... att göra. För där blir svaret annorlunda. Nu på vilket sätt det över huvud taget är relevant.

Jag tänkte bl.a på det här:
Avarage skrev:

Vi nyligen diagnostiserade tackar dig för den kostnadsfria konsultationen. :wink:
För några av oss bekräftar det väl snarast vad alla andra redan tror sig veta, men i alla fall.

Med det sagt så.

Det pris de här omtalade personerna hade på sina liv satte de alldeles själva. Det var inte högt satt utan tvärtom väldigt, väldigt lågt.
Så lågt att inte ens tydligen ett litet barn var värt att hålla sig vid liv för.
Då har man satt ett verkligen lågt pris på sitt liv. Undrar just i vilka banor barnets mamma tänker...

stefan.

New member
Tja, hur hade det funkat med ett stop utmed vägen som inte innebar livsfara...kanske? Hur hade det funkat med att titta på övervakningsfilmen och ta dem hemmavid...kanske!

Aha, polisen har alltså obegränsade resurser, och står med bilar med jämna mellanrum redo att sätta upp andra typer av stop? Och de visste givetvis redan under förföljandet att de kunde identifiera dem på övervakningsfilmen? "Kanske"... inte!

Var brottet av sådan karraktär att man MÅSTE få tag i dem OMEDELBART? Eller hade man kunnat göra som man ofta gör, väljer bättre tillfälle?

Och det händer ju aldrig att de som smiter från bensinmackarna är drogade eller onyktra? Så det är alltid bättre att strunta i dem, låta dem vingla omkring tills de bestämmer sig att åka hem, eller köra ihjäl någon, och hämta dem där? Håller inte riktigt med.

Skydda passageraren? Jag är nog inte för att skydda den som begår brottet på samma sätt som du verkar vara. Jag har svårt att tro att han satt och sov under tankstoppet och absolut inte var medveten om det och den efterföljande jakten.

Nu gjorde man inte det och poliserna gjorde uppenbarligen bedömningen att det bästa de kunde göra var att beordra att bron skulle öppnas. Inte kunde de fantisera om att det skulle gå som det gjorde. Men nu vet de...

Ja.. Har vi tur kanske dock andra också läst om olyckan, och nu då fått den nya revolutionerande kunskapen att om bommar är fällda och det dessutom står bilar och väntar, så kan faktiskt bron vara uppfälld... Väljer man att köra genom bomen då kan det vara förenat med fara.

Som jag skrev tidigare, om de istället kört ihjäl någon oskyldig, då hade det ifrågasats varför inte polisen gjorde mer istället.
Tycker polisen gjorde rätt.

DearHunter

New member
Och då sluter vi cirkeln....... problemet ska tacklas i tid. Man måste ta tag i ungdomar i tidig ålder så att de inte spårar ur eller rekryteras av Björnligan AB.
Här har politikerna och samhället det största ansvaret eftersom kompetensen och resurserna lyser med sin frånvaro samtidigt som flumpolitiker och daltande pseudo-humanister (det är synd om brottslingarna) hånar oss genom att så fort en ligist blir tagen så släpps han ut igen, eller att en missbrukare eller psykiskt sjuk inte får den hjälp han/hon söker självmant! Det om något är kriminellt!

Avarage

New member
Så då är vi överens:
1.) Det var bra att de dog
2.) Det finns ingenting att lära för någon från situationen. Polisen kan inte heller förbättra insatsen i liknande situationer i framtiden för agerandet var perfekt.

Nöjda?

Pilgrim

New member
Undrar hur debatten hade sett ut om dessa tjyvar hade fått fortsätta sin vilda framfart och någon oskyldig hade skadats allvarligt eller dödats och det hade blivit känt att polisen hade haft möjligheten att stoppa färden genom att öppna bron? :confused: Förmodligen hade de som nu kastar skit på polisen gjort det även då. Nej, all heder åt polisen för det arbete ni gör. :tummenupp

Tror istället att polisens regler vid förföljande skapar farliga jakter eftersom buset vet att om det går nog fort o farligt så avbryter polisen. Har själv hört från körkortslös mc-åkare "...det är bara att köra fort så avbryter de, gör de inte det så kastar jag hjälmen för då måste de ha chefs-beslut för att fortsätta och då är jag redan borta."

Avarage

New member
Vi nyligen diagnostiserade tackar dig för den kostnadsfria konsultationen. :wink:
För några av oss bekräftar det väl snarast vad alla andra redan tror sig veta, men i alla fall.

Tja, diagnosen var inte speciellt avancerad. Önskar man livet ur någon för så banalt brott som snatteri skulle till och med en 5-åring göra samma diagnostisering.

Avarage

New member
Jag funderar just på vem/vilka som kastar skit på polisen i denna tråden?
Jag har säkert missat det men än så länge har jag inte läst något inlägg som anger att polisen gjorde fel.

Men däremot finns flera inlägg som anger att polisen kanske kan förbättra sig inför liknande situationer i framtiden. Men det är ju inte samma sak så det är säkert några andra inlägg du tänker på!?

Pilgrim

New member
Jag funderar just på vem/vilka som kastar skit på polisen i denna tråden?
Jag har säkert missat det men än så länge har jag inte läst något inlägg som anger att polisen gjorde fel.

Men däremot finns flera inlägg som anger att polisen kanske kan förbättra sig inför liknande situationer i framtiden. Men det är ju inte samma sak så det är säkert några andra inlägg du tänker på!?

Menar debatten i allmänhet efter denna händelse. Syftet med polisens agerande var ju aldrig att döda någon, däremot utsattes grabbarna för en risk och det är ju detta som nu ska granskas i efterhand om den risken stod i proportion till de brott de begått. Troligen kommer polisens agerande att kritiseras, för egen del kan jag acceptera att buset utsätts för en relativt hög risk om det innebär att risken för 3:e man reduceras.

Slutsatsen för mig i detta fall blir då att risken med den öppnade bron var acceptabel i förhållande till nyttan att stoppa den vilda framfarten och att upprätthålla respekten i samhället för polismans tecken. Så det blir :tummenupp ännu en gång till polisen.

HkanB

New member
Känner man andra som sig själv?

Tja, diagnosen var inte speciellt avancerad. Önskar man livet ur någon för så banalt brott som snatteri skulle till och med en 5-åring göra samma diagnostisering.
Det finns några poänger som sannolikt skulle gå att göra utfrån ovanstående och annat du skrivit men jag avstår från det. Istället några korta reflektioner med beröringspunkter i det som avhandlats.

Avståndet mellan att konstatera det begångna självmålet och att aktivt önska något ur livet är rätt, nej väldigt, väldigt långt. Att inte vilja krama dem förbehållslöst är inte samma sak som att "önska livet ur någon"!
Jag kan inte riktigt tänka mig vad du skulle använda för ord för det de tillfällen då någon verkligen vill ta någon av daga! Du gör slut på orden i förtid känns det som...vad finns det kvar att säga då riktigt elände visar sitt fula tryne?

Sett så här lite från sidan...så är jag både på en gång fascinerad av och smått oroad över ditt starka engagemang för de som så uppenbart tillbringar sin mesta tid i samhällets skuggor. Både sannolikt beundransvärt -jag är inte rätt person egentligen att förstå sånt, därför sannolikt- och lite skrämmande på en och samma gång. Alla har något som driver en...jag undrar bara vad.

Avarage

New member
Slutsatsen för mig i detta fall blir då att risken med den öppnade bron var acceptabel i förhållande till nyttan att stoppa den vilda framfarten och att upprätthålla respekten i samhället för polismans tecken. Så det blir :tummenupp ännu en gång till polisen.

Det står ju fritta att tycka och att tala om vad man tycker. Det är bra!
Åklagaren tycks fn. dock inte ha samma uppfattning som dig och heller inte så vitt jag förstått det polisen själva i och med det reglemente de har att följa lär vara en produkt de själva varit inblandade i att ta fram. Och jag tänker då på åklagarens 1:a uttalande där slutsatsen dragits att tjänstefel tyvärr kan ha begåtts då man inte använt polisbilar med påslaget blåljus för att varna att bron var öppen. Vilket tydligen, enl. åklagaren, är så den här typen av hinder skall hanteras.

Vad som kommer ut av detta får tiden utvisa. Men en sak är klar och det är att det inte blev bra och att flera personer nu torde må kass inklusive de poliser som varit involverade. Och så skall det inte behöva vara på en arbetsplats.

Avarage

New member
Det finns några poänger som sannolikt skulle gå att göra utfrån ovanstående och annat du skrivit men jag avstår från det. Istället några korta reflektioner med beröringspunkter i det som avhandlats.

Avståndet mellan att konstatera det begångna självmålet och att aktivt önska något ur livet är rätt, nej väldigt, väldigt långt. Att inte vilja krama dem förbehållslöst är inte samma sak som att "önska livet ur någon"!
Jag kan inte riktigt tänka mig vad du skulle använda för ord för det de tillfällen då någon verkligen vill ta någon av daga! Du gör slut på orden i förtid känns det som...vad finns det kvar att säga då riktigt elände visar sitt fula tryne?

Sett så här lite från sidan...så är jag både på en gång fascinerad av och smått oroad över ditt starka engagemang för de som så uppenbart tillbringar sin mesta tid i samhällets skuggor. Både sannolikt beundransvärt -jag är inte rätt person egentligen att förstå sånt, därför sannolikt- och lite skrämmande på en och samma gång. Alla har något som driver en...jag undrar bara vad.

Flera inlägg i debatten har tydligt deklarerat att de anser att konsekvensen (dvs döden) stod i paritet med det misstänkta brottet de var misstänkta för och att de anser att de fick vad de förtjänade. Om man formulerar sig så hur tolkar då du det om inte att man önskade livet ur dem? Finns det något annat sätt att tolka det på?

Man ger ju ingen som helst fingervisning om att visa på någon som helst förståelse för att det var ett misstag från killarnas sida såväl från polisens sida med ett resultat INGEN från början önskade. Samma personer uppvisar dessutom ingen som helst vilja/intention eller förståelse för att arbetssättet som polisen använde KANSKE går att förbättra! Dvs., skall man raljera, så anser de att det var helt perfekt. Och att man gärna ser att fler kriminella, oavsett brott de är misstänkta för, skall gå samma väg (dvs. en för tidig död) samt att man anser det vara bra!

Mina val av ord är inget annat än en reaktion på den alldeles för överdrivna inställningen som uppvisats i tråden där man, som jag skrev ovan, anser att snatteri skall leda till döden och att man anser det är bra. Fast det kanske inte du anser är överdrivet? Du kanske dessutom anser att det är helt ok med en sådan inställning?

Som tur är sitter individer med NÅGOT mer nyanserad bild av livet i våra domstolar, som ibland också fattar fel beslut. Framför allt har de flesta av dessa nämndemän en förståelse för livets vedermödor parallellt med vilka lagar som gälle roch hur de bör tolkas SAMT vilka alternativ till lagföring som finns.

Dvs. i korta ordalag. Jag hade aldrig behövt ta till så starka uttryck om inläggen varit aningen mer nyanserade med en gnutta innehåll av förståelse (vilket INTE är samma sak som acceptans).

Kan jag känna att jag önskar livet ur någon? Japp, klart jag också kan känna att man skille vilja betala tillbaks med samma mynt. Men att TÄNKA en tanke är rätt stor skillnad från att uttrycka den. Ger jag den i tryck eller verbalt påverkar jag min omgivning vilket jag INTE gör om jag behåller den för mig själv. Om jag verkligen skulle vilja livet av någon försöke rjag påverka för att det skall ske.

Jag är emot dödsstraff trots att jag ibland känt att det vore det enda rätta. Emot det därför att det inte finns något felfritt system och jag accepterar INTE att oskyldiga människor bestraffas med döden.

Så, skilj på förståelse och acceptans!