Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

enhjuling

New member
Definition av extremt beteende går inte att göra med procent-siffror eller si och så många km/h.
Inte heller kan man själv avgöra om man uppträder extremt egentligen.
Det är ju hur betendet upplevs av omgivningen som avgör.
Skrämmer man tant Agda genom att blåsa förbi i det som hon upplever som hög fart så är det ju inte konstigt om hon tycker att det var extremt oavsett om hon körde 60 på 70-vägen och den omkörande körde svindlande 80.
Det är ju det där med omsorg, varsamhet och hänsyn som nämdes ovan som är viktigt.
Är man ensam på vägen och kör i 300 så är det ju ingen där som kan uppleva det som extremt eller?
/Stefan
 

Cyborg

New member
Jo dessvärre. Personer utom synhåll men inom hörhåll hör av sig till polisen. Det hörs ganska tydligt att det går undan.

Och hur seriöst tar polisen eller allmänheten på ett samtal som går:
- Ja hej, det är någon galning som kör här i närheten, jag vet inte vem det är, var den kör, vad det är för fordon eller hur snabbt det går men jag hör att det går fort, jag hörde ljudet i ca 10 sekunder när jag låg i hängmattan och sov.
 

HkanB

New member
km/h inte dBa

Jo dessvärre. Personer utom synhåll men inom hörhåll hör av sig till polisen. Det hörs ganska tydligt att det går undan.

En del icke motorcykel åkande mäter tydligen hastighet/fart i decibel?:confused:
Dopplermätning på distans. :wink:

Nånstans här på SMC:s sidor fanns i alla fall(jag kan inte hitta den just nu) information om en händelse där en av SMC:s fonder gick in och stöttade anhöriga till en omkommen motorcyklist för att få till en vettig utredning av olyckan.
Vittnesuppgifter talade om 200 kmh och vansinnigt fort eller ord med sådan/liknande betydelse...och inte ens en mc-polis lyckades hålla vittnesfarten ens med sträckan avspärrad...

Den oberoende tekniska utredningen gav vid handen om jag nu inte kommer ihåg alldeles fel att den omkomne färdats i ca 90 kmh...vilket är väsentligt lägre än vad vittnena var "säkra" på.
Det var visserligen över den på platsen aktuella hastighetsbegränsningen men mycket långt från vad vittnena uppgett.

Vittnen är helt enkelt kassa på att bevittna! Möjligen om man skulle kunna höra någon köra hela växellådan igenom till varvstopp på varje växel att det ev. skulle kunna gå att anta något om farten i efterhand...men annars är det bara gissningar.
 

challe

Member
Och hur seriöst tar polisen eller allmänheten på ett samtal som går:
- Ja hej, det är någon galning som kör här i närheten, jag vet inte vem det är, var den kör, vad det är för fordon eller hur snabbt det går men jag hör att det går fort, jag hörde ljudet i ca 10 sekunder när jag låg i hängmattan och sov.

Polisen tar det nog inte så seriöst. Det kan vi nog vara överens om.

Dock bidrar det till den inte helt ovanliga fördomen att alla motorcyklister kör alldeles för fort.
 

Marie

Banned
Jag blir så trött av detta ständiga tjatande om hastighetsgränser.

Här där jag nu varit sedan några månader, är det de facto dödsstraff på att överskrida hastighetsgränsen på många vägar. Ja i praktiken går det inte att överskrida de 100 km/h som är genrell hastighetsgräns på landsväg, på många av de roligare hojvägarna i bergen.
Långt innan dess har man missat en kurva och tagit "snabbhissen" några hundra meter nedåt....
 

Avarage

New member
Vittnen är helt enkelt kassa på att bevittna! Möjligen om man skulle kunna höra någon köra hela växellådan igenom till varvstopp på varje växel att det ev. skulle kunna gå att anta något om farten i efterhand...men annars är det bara gissningar.

Och så finns det dem som är alldeles i allra högsta grad kompetenta att göra en reell uppskattning som ligger relativt nära sanningen. Det finns både och och vilken av dessa som ledningscentralen hos polisen tar emot vet man ju aldrig i förväg, eller hur?

Det händer att, i mån av tid, polisen åker till området/platsen där rapporten om farligt trafikbeteende rapporterades från skall ha förekommit. Så helt säkra på att inte vara övervakad av lagens långa arm kan man aldrig vara.
 

HkanB

New member
Att mäta är att veta!

Och så finns det dem som är alldeles i allra högsta grad kompetenta att göra en reell uppskattning som ligger relativt nära sanningen. Det finns både och och vilken av dessa som ledningscentralen hos polisen tar emot vet man ju aldrig i förväg, eller hur?

Det händer att, i mån av tid, polisen åker till området/platsen där rapporten om farligt trafikbeteende rapporterades från skall ha förekommit. Så helt säkra på att inte vara övervakad av lagens långa arm kan man aldrig vara.

Jovisst, står man och (hör man) så att man kan se riktmärken i terrängen och endera klocka eller räkna pilsner mellan lyktstolpar eller annat med kända avstånd emellan så...
Då är det ändå mycket tvivelaktigt trots någon sorts mätning.
Jag håller nog med om att det sannolikt finns en eller annan kapabel till en mer eller mindre bra gissning...men även Valentino Rossi eller Peter Sköld eller vem man nu skulle ha tillgänglig skulle fortfarande bara anta, kanske något mer välgrundat än åtminstone jag iaf men de skulle likväl inte veta!
Omgivningsfaktorer som man inte förstått eller känt till har spelat både kunniga och angelägna lyssnare spratt tidigare.:wink:

Att mäta är att veta!:tummenupp

Visserligen en utvikning....

Från engelska Wikipedia William Thomson, 1st Baron Kelvin:

"In physical science a first essential step in the direction of learning any subject is to find principles of numerical reckoning and practicable methods for measuring some quality connected with it. I often say that when you can measure what you are speaking about and express it in numbers you know something about it; but when you cannot measure it, when you cannot express it in numbers, your knowledge is of a meagre and unsatisfactory kind: it may be the beginning of knowledge, but you have scarcely, in your thoughts, advanced to the stage of science, whatever the matter may be.[SUP][24]"[/SUP]
 

Avarage

New member
Att mäta är att veta!:tummenupp

Visserligen en utvikning....

Visst är det så. MEN vi måste inte VETA för att ha en uppfattning om ett beteende är extremt och därför tillkalla hjälp, om nödvändigt. Veta MÅSTE man i tingsrätt/hovrätt så när/om polis anländer kommer DE att mäta om möjligt!
 

HkanB

New member
Visst är det så. MEN vi måste inte VETA för att ha en uppfattning om ett beteende är extremt och därför tillkalla hjälp, om nödvändigt. Veta MÅSTE man i tingsrätt/hovrätt så när/om polis anländer kommer DE att mäta om möjligt!

Vad gäller uppmärksamheten där och då så vete...med närmaste polisbil på 15 mils håll eller något liknande så spelar det nog ingen roll om ens Rossi skulle höra rätt på en kilometer i timman när eller för den delen vilken fart den (hackas-)trimmade bilen har ute på riksvägen.

Problemet i rätten är väl just "Om möjligt". Allt för ofta -verkar det iaf-så utgör teknisk bevisning inte alls så stor del som man skulle kunna önska...

Men hur det uppfattas och vad som är fakta är som du och andra antyder helt, precis som tro och vetande skilt från varandra.
 

enhjuling

New member
Det är ju det där med omsorg, varsamhet och hänsyn som nämdes ovan som är viktigt.
Är man ensam på vägen och kör i 300 så är det ju ingen där som kan uppleva det som extremt eller?
/Stefan

Ni förstod inte riktigt vad jag menade tror jag så jag får förtydliga.
Om ingen märker (varken ser eller hör) att man kör fort så har man visat hänsyn trots att man kör jättefort och det var det där med omsorg, varsamhet och hänsyn jag ville framhålla.
Men givetvis är det så att om man håller på och leker på en bakgata i ett industriområde så hörs det och folk blir störda och "vet" att det körs extremt.
/Stefan
 

Bansaie

New member
Definition av extremt beteende går inte att göra med procent-siffror eller si och så många km/h.
Inte heller kan man själv avgöra om man uppträder extremt egentligen.
Det är ju hur betendet upplevs av omgivningen som avgör.
Skrämmer man tant Agda genom att blåsa förbi i det som hon upplever som hög fart så är det ju inte konstigt om hon tycker att det var extremt oavsett om hon körde 60 på 70-vägen och den omkörande körde svindlande 80.
Det är ju det där med omsorg, varsamhet och hänsyn som nämdes ovan som är viktigt.
Är man ensam på vägen och kör i 300 så är det ju ingen där som kan uppleva det som extremt eller?
/Stefan
Håller helt med, men eftersom hela den här diskussionen (och även motsvarande på Sporthoj) har hängt upp sig på detta med 30+ som extremt så var mitt inlägg ovan ett förslag på hur man skulle kunna se på hastigheten som en parameter i detta med extremt beteende.
 
Last edited:

Ghost79

New member
Jag blir så trött av detta ständiga tjatande om hastighetsgränser.

Här där jag nu varit sedan några månader, är det de facto dödsstraff på att överskrida hastighetsgränsen på många vägar. Ja i praktiken går det inte att överskrida de 100 km/h som är genrell hastighetsgräns på landsväg, på många av de roligare hojvägarna i bergen.
Långt innan dess har man missat en kurva och tagit "snabbhissen" några hundra meter nedåt....

Dödsstraff? Du menar alltså om du kör för fort så kör du av och dör i en avgrund nånstans... ?
Eller står polisen bakom en krök med en laser och en giljotin :)
 

challe

Member
Möjligen om man skulle kunna höra någon köra hela växellådan igenom till varvstopp på varje växel att det ev. skulle kunna gå att anta något om farten i efterhand...men annars är det bara gissningar.

Här beskriver du precis det jag upplever några gånger varje säsong när jag blir väckt på morgontimmarna. Det var också detta jag hade i tankarna när jag skrev.

När en sex-sekunders ljudupplevelse enligt din beskrivning hörs från en väg en så där 600 m bort där man vet att hastighetsbegränsningen är 50 km/t får man som i mitt fall lätt uppfattningen att här körs det extremt fort. Själv somnar jag om ganska fort och störs inte av den som jag tror extrema fortkörningen. Trots allt är det väl knappast någon som kan bli överkörd vid halvfyratiden på morgonen. Dock tror jag att de drygt hundra lägenheter och radhus som ligger i närheten av vägen kan det nog upplevas annorlunda.

Givetvis går det inte att med någon säkerhet avgöra hur fort motorcykeln kan ha kört, men att det med råge överskrider hastighetsbegränsningen torde man kunna avgöra.

Även moster Agda torde komma till slutsatsen att detta inte är ljud från en moped, svensson-volvo eller scania lastbil.
 

HkanB

New member
Lät fort redan i låg fart...

Här beskriver du precis det jag upplever några gånger varje säsong när jag blir väckt på morgontimmarna. Det var också detta jag hade i tankarna när jag skrev.

När en sex-sekunders ljudupplevelse enligt din beskrivning hörs från en väg en så där 600 m bort där man vet att hastighetsbegränsningen är 50 km/t får man som i mitt fall lätt uppfattningen att här körs det extremt fort. Själv somnar jag om ganska fort och störs inte av den som jag tror extrema fortkörningen. Trots allt är det väl knappast någon som kan bli överkörd vid halvfyratiden på morgonen. Dock tror jag att de drygt hundra lägenheter och radhus som ligger i närheten av vägen kan det nog upplevas annorlunda.

Givetvis går det inte att med någon säkerhet avgöra hur fort motorcykeln kan ha kört, men att det med råge överskrider hastighetsbegränsningen torde man kunna avgöra.

Även moster Agda torde komma till slutsatsen att detta inte är ljud från en moped, svensson-volvo eller scania lastbil.

Jag hade för länge sedan en kompis som åkte en CB 350F-det var så länge sen- som förledde allt och alla till att tro att Bonneville Flats, Oulton Park m.fl låg bakom varje gathörn eller någonstans i nästa kvarter.
Summan av hojen och det 4-1 som satt på fick mången förstagångslyssnare att tappa hakan när "rejshojen" i maklig takt rundade hörnet på väg från genomfarten in till torget där vi brukade slösa bort vår tid mellan åkturerna.
Redan i 50 lät den för minst det dubbla...
Upplevelsen lever i betraktaren öra...
 

powerglide

New member
Att ligga på kurvig 90 väg med en hand på styret och tycka att detta är rena sömnpillret är för mig väldigt extremt beteende.Det är just sådana förare jag helst vill slippa att få möte med. Det räcker med en mikrosekund av oväntad händelse och du sitter i grillen på en oskyldig bilist.
Det lär hända om man inte planerar sin körning aktivt, ja.
Därför är 90 på 70-väg för långsamt i en hel del fall.
Det blir enformigt och man börja tänka på annat som en annan söndagsbillist :crash
Då är det farligt.
 

Hojkul!

New member
Spinner vidare på powerglide´s inlägg;

Kan tänka mig att en del MC-förare säger så här:
"Jag måste köra lite "aktivt" för att vara uppmärksam. Att alltid respektera varje hastighetsbegränsning, och att "smyga" fram på en väg där det uppenbart inte finns någon risk på något sätt, ja då somnar jag ju!"
Med detta menar h*n troligen att köra aktivt ställer högre krav på föraren och att denne därför blir mer alert och en säkrare förare.

När jag själv tränade motocross så var det faktiskt så som det beskrivs ovan; om jag "fiskörde" så tappade jag koncentrationen och därmed även kontrollen över hojen, och vurpa var ett faktum. Givetvis har jag även kört omkull under "full attack", fast de få gångerna kan jag enkelt räkna på färre än ena handens fingrar. Jag körde motocross under längre tid än 15 år.
 

Avarage

New member
Spinner vidare på powerglide´s inlägg;

Kan tänka mig att en del MC-förare säger så här:
"Jag måste köra lite "aktivt" för att vara uppmärksam. Att alltid respektera varje hastighetsbegränsning, och att "smyga" fram på en väg där det uppenbart inte finns någon risk på något sätt, ja då somnar jag ju!"
Med detta menar h*n troligen att köra aktivt ställer högre krav på föraren och att denne därför blir mer alert och en säkrare förare.

När jag själv tränade motocross så var det faktiskt så som det beskrivs ovan; om jag "fiskörde" så tappade jag koncentrationen och därmed även kontrollen över hojen, och vurpa var ett faktum. Givetvis har jag även kört omkull under "full attack", fast de få gångerna kan jag enkelt räkna på färre än ena handens fingrar. Jag körde motocross under längre tid än 15 år.

Att köra aktivt måste inte innebära att man kör fort. För vi pratar ju om att vara aktiv i hjärnan inte i det fysiska utförandet av att med höge rhandled vrida gasrullen fram och tillbaks eller med 2 fingrar dra i bromsgreppet lite grann.

Är man aktiv i hjärnan men avslappnad gör man färre misstag!
 
Top