Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Hampe

Skriver massor!
Att hoppa framgångsrikt över öppna broar lyckas bara i Hollywood...

Chicago, om jag får be! Och bara om man är "on a mission from God!" Viktigt.

Va? "Off topic...?"
Polisbil, rödljus, bro - check, check, check

"Osmakligt att skoja när folk har dött...?
Jovars, men vad skall man göra? Det hela är ju så bisarrt underligt att man inte kan mer än att undra över vart landet är på väg.
Dopeheads ute på turné. Det gick ju Galant... Stannar man inte för blåljus så varför skall man stanna för rödljus...?

Alla präktiga si-och-så titlar som uttalar sig i media om hur man skall stanna fordon, spikmattor och yada-yada-yada:
Var finns poliserna som skall åstadkomma allt detta?
Jag skulle tro att det är jäkligt svårt för polisdistrikten kring Stockholm att på en och samma gång både bevaka och säkra ett högprofilerat statsbesök från Turkiet och samtidigt kunna upprätthålla en acceptabel nivå på lag, ordning och säkerhet för alla andra innevånare i Mälardalen.

Så det är turkarnas fel...?
Nej, men allokering av tillgängliga resurser hos polismyndigheten kanske har något med det hela att göra?

Två snubbar fick ett instant dödsstraff för en tanksmitning, någon hos polisen kommer att få dingla i rånocken - eller i värsta fall bli degraderad till något så föraktfullt som trafikövervakning únder resten av sin anställning hos polisen för något som väldigt många upplever som berättigat och vettigt.

Det hela är tragiskt ur vilken vinkel man än betraktar det.

H

Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Intressant med Blues Brothers klippet. Finns väl hur många Hollywood filmer som helst med polis jakter där poliserna "gör bort sig"? kan det vara så att det är precis det som många vansinnes körningar går ut på? Trotsa "makten" indirekt som en sport genom att locka poliser till jakt och försöka komma undan?

Krävs det inte här att försöka "tänka som personerna som gör dessa körningar" för att förstå vad man kan göra åt detta?

Många av dessa blir ju en slags hjältar av all uppmärksamhet. Nu finns internet och youtube med vansinnes körningar från alla möjliga hörn i världen.... om inte detta hade funnits så kanske total tystnad hade varit effektivt??

Anders.j

Avarage

New member
De där nötterna hade ett antal chanser att besinna sig och fatta andra beslut.
1) De kunde låtit bli att ta soppan på springnota.
2) De kunde åtlytt polismans tecken och stannat när de fick polisen efter sig.
3) De borde ha insett att om det blinkar rött och bommarna är nere vid en rörlig bro, så KAN faktiskt bron i fråga vara öppen. Om den sen är öppen för att polisen ringt brovakten eller för att ett fartyg skall passera är tämligen ointressant. Bron är öppen och föreskrivna varningssignaler är i funktion. Att hoppa framgångsrikt över öppna broar lyckas bara i Hollywood...

Jag kan bara tycka att den som lät öppna bron gjorde ett genidrag. Man fick ett definitivt stopp på vansinnesfärden utan att direkt utsätta tredje man för fara.

De??? Hur många rattar, gaspedaler, broms och kopplingar har du i din bil?
EN av dem lär ha kört bilden, det brukar sällan vara fler. Vad passageraren kunde och inte kunde ha gjort kan vi bara spekulera i. Men man kommer rätt långt i dessa spekulationer genom att fantisera sig in i rollen som passagerare i vilken bil som helst. Och inte är det speciellt mycket du/jag kan göra då så varför skulle denna passagerare kunna göra mer?

DearHunter

New member
Du är inte lite synsk du!

Om någon riktar ett vapen mot polisen eller allmänheten så har polisen rätt att öppna eld för att skydda!
I det här fallet så skyddade man allmänheten från två galningar som utgjorde en stor livsfara för alla som var i vägen!
Låt oss hoppas på att färre blir sugna på att dra från snuten efter det här!

gundj

New member
I det här fallet har polisen all min sympati.
Faktiskt ett riktigt smart drag att öppna bron.

Avarage

New member
Om någon riktar ett vapen mot polisen eller allmänheten så har polisen rätt att öppna eld för att skydda!
I det här fallet så skyddade man allmänheten från två galningar som utgjorde en stor livsfara för alla som var i vägen!
Låt oss hoppas på att färre blir sugna på att dra från snuten efter det här!

Du får gärna försöka förklara för anhöriga att det var bra att deras söner dog. Speciellt till efterlevande till passageraren!

OM nu situationen var så farlig för allmänheten (vilket du/vi bara kan gissa om) borde man avbrutit efterföljandet med motiveringen att brottet de var misstänkta för inte var av sådan art att det motiverade fortsatta risker.

OM nu polisen känt sig så trängda att det vara fara för deras liv finns snabbare, träffsäkrare, metoder än att öppna en bro ex. skjutvapen. Men då de inte användes kan man dra slutsatsen att poliserna knappast lär ha varit speciellt trängda. Och ännu mindre varit utsatta för livsfara så till vida man inte räknar in deras egen körning som en faktor.

Last edited:

Avarage

New member
I det här fallet har polisen all min sympati.
Faktiskt ett riktigt smart drag att öppna bron.

När det gäller allt som inte blir bra skall man utreda/analysera och försöka dra slutsatser om man kunnat gjort något annat som varit ännu bättre.

Det är naturligtvis alltid enkelt så här i efterhand att vara kritisk och påstå att man kunnat gjort si eller så. Men faktum är att situationen härom dagen var inte speciellt akut och poliserna befann sig knappast i ett trängt läge där man i vissa fall kan motivera dödligt våld. Det BORDE ha gått att hitta en lösning som gjör att killarna hade kunnat vara vid livet idag.

Japp, killen som körde bilden fattade beslut att begå brott. Men det fråntar inte polisen ansvar för hur de hanterar efterföljandet. De ÄR och förblir professionellt utbildade av dina/mina skattepengar och skall klara en liknande situation bättre än att den slutar med 2 döda kroppar!

gundj

New member
Polisen gjorde att bra jobb.
Deras uppdrag var att få stopp på de kriminella i bilen.
De kriminella valde att köra vårdslöst i trafiken, strunta i polisens order att stanna och föraren valde att forcera rödljusförsedda bommar och köra ut i vattnet.
Det finns inget förmildrande i de kriminellas beteende, även om jag vet att du Avarage tycker synd om sådana.
Det enda tråkiga är att en av dom efterlämnade ett litet barn.
Passageraren hade gjort sitt val också, dels var han redan känd kriminell dels valde han att delta i bensinstölden. Ett dåligt val kan man tycka.
Jag hoppas detta får någon att fundera en extra gång innan man försöker köra ifrån polisen.
Det dödliga våldet du skriver om tillfogade de kriminella i bilen sig själva, de hade valet att låta bli.
Åter igen, polisen skötte sitt jobb.

påK-en

New member
............................................. Men faktum är att situationen härom dagen var inte speciellt akut och poliserna befann sig knappast i ett trängt läge där man i vissa fall kan motivera dödligt våld. ........................!

Kan inte se att polisen använde något våld överhuvudtaget, bilföraren tog ett dåligt beslut och passerade såväl en bil + stoppljus och en bom.
Situationen var väl ganska lika som om det varit en broöppning för en passerande båt, skillnade är att bilen i värsta fall landat på en båt med ovisst resultat.
Tror knappast att beslutsfattaren hos polisen tänkte sig det scenario som blev.
Det är inte värt att någon dör för några liter bensin, men skall man bara låta smitare vara ifred bara för att de inte stannar utan drar iväg, olycksfall händer inom de flesta yrken och drabbar alltför ofta slumpartat?
Frågan är väl, skall det vara fritt fram eller skall man försöka ta brottslingarna?
I USA tränger man folk av vägen, här i Sverige tar man det trots allt lite försiktigare.

HkanB

New member
Och vad hade polisen med de felaktiga besluten att göra?

Du får gärna försöka förklara för anhöriga att det var bra att deras söner dog. Speciellt till efterlevande till passageraren!

OM nu situationen var så farlig för allmänheten (vilket du/vi bara kan gissa om) borde man avbrutit efterföljandet med motiveringen att brottet de var misstänkta för inte var av sådan art att det motiverade fortsatta risker.

OM nu polisen känt sig så trängda att det vara fara för deras liv finns snabbare, träffsäkrare, metoder än att öppna en bro ex. skjutvapen. Men då de inte användes kan man dra slutsatsen att poliserna knappast lär ha varit speciellt trängda. Och ännu mindre varit utsatta för livsfara så till vida man inte räknar in deras egen körning som en faktor.

Det är väl inget bra med att någon dör, alls. Även om ibland somliga ev. har jobbat på och kanske snudd på förtjänat det. Huruvida det är fallet här har jag ingen aning om.
Jag tror o.b.s tror som i gissar,antar o.s.v att de anhöriga nog inte är så överraskade som ledsna och bedrövade.
Ingen här vill nog ta ifrån dem rätten att sörja de sina.

Men och det är ett stort men...det är liksom ingen vanlig trafikolycka det handlar om...utan en brist på omdöme deluxe.

Backa bakåt i händelsekedjan och det finns sannolikt ett flertal tillfällen där båda de nu omkomna fattade fel beslut!
Med snudd på vilka mått mätt som helst så skapade de själva vägen till sitt eget frånfälle.
De hade kunnat stannat, avbryta, ge sig, kalla det vad du vill ett flertal gånger.

Det slutliga testet misslyckades de med, tyvärr:
Nedfällda bommar, rött ljus, stillastående bil, vad gör du nu?....och svaret på frågan skall vi stanna eller inte blir...alldeles fel.
Och att de två svarade fel på den frågan har polisen ingen skuld till. Inte heller till det som ledde fram dit.
Är det så svårt att stanna? Och hur mycket bättre blev det nu?

Vi verkar åter vara på väg tillbaka till trygghetsnarkomanins träskmarker där polisen passivt förväntas i bästa fall följa efter på håll, och då ett säkert sådant.

Man skall helt enkelt inte vara med och leka om man inte tål reglerna.

Last edited:

DearHunter

New member
Man kan nog lugnt anta att vi slipper se dom i statistiken framöver över mc- olyckor i kategorierna: utan körkort, stulen mc, extremt beteende och påverkade!

Bansaie

New member
Jag kan inte heller se att polisen hade skuld i detta.
Det var ingen som ryckte undan bron för dem och ingen som knuffade/prejade ner dem så det inte hade en chans att undvika det.
Varningsljus och signal signalerade broöppning och bommarna var redan nere och det är ju inte direkt skymd sikt fram till rödljus och bommar så det fanns gott om tid att reagera på såvida de inte körde fortare än 300 knyck.
View attachment 5570
Ljus och bommar skymtar bortanför den gula byggnaden. Borde ha synts bra i mörker.
Avståndet fram till bommarna från bilden position är mer än 230 m mätt med Hitta.se's mätverktyg. Sen från bommarna och fram till kanten där den rörliga delen möter landfästet är det ytterligare 80 m.

Och som tidigare nämnts, hade det varit nån skillnad om det verkligen var en båt på väg igenom eftersom de brukar signalera broöppning i ganska god tid innan båten passerar? Har själv varit vid nämnda bro vid broöppning och båtpassage.
Visst bara spekulationer, men föraren lär inte ha vetat om skillnaden när han körde genom bommen. I värsta fall hade de t.o.m. kunnat störta ner på en passerande båt med risk att skada ytterligare personer.

Last edited:

Hojkul!

New member
De??? Hur många rattar, gaspedaler, broms och kopplingar har du i din bil?
EN av dem lär ha kört bilden, det brukar sällan vara fler. Vad passageraren kunde och inte kunde ha gjort kan vi bara spekulera i. Men man kommer rätt långt i dessa spekulationer genom att fantisera sig in i rollen som passagerare i vilken bil som helst. Och inte är det speciellt mycket du/jag kan göra då så varför skulle denna passagerare kunna göra mer?

Average,
jag är nog inte den enda här på forumet och i övrigt som tycker att du är ute och "seglar" ganska rejält i detta inlägg. Men ditt inlägg var troligen i ren frustration över något annat som du inte var nöjd med för tillfället. Så tolkar jag det.

Som skrivits tidigare, såklart att ingen vill att en annan människa förolyckas. Aldrig.

Du antyder i princip att passageraren var "kidnappad" och inte hade en egen vilja att följa med i bilen. VET du att det var så? Sannolikheten för att det var precis tvärtom är bra mycket större.

Och VET du exakt vad polisen försökte med under färden/jakten? Var du där kanske?

Avarage

New member
Average,
jag är nog inte den enda här på forumet och i övrigt som tycker att du är ute och "seglar" ganska rejält i detta inlägg. Men ditt inlägg var troligen i ren frustration över något annat som du inte var nöjd med för tillfället. Så tolkar jag det.

Som skrivits tidigare, såklart att ingen vill att en annan människa förolyckas. Aldrig.

Du antyder i princip att passageraren var "kidnappad" och inte hade en egen vilja att följa med i bilen. VET du att det var så? Sannolikheten för att det var precis tvärtom är bra mycket större.

Och VET du exakt vad polisen försökte med under färden/jakten? Var du där kanske?

Jag vet lika lite som de som anser att båda två förtjänade att dö. De anser att brottet bensinstöld och vårdslöshet i trafik skall bestraffas med döden bara de kombineras samtidigt. Finns det något annat sätt att tolka inläggen som anser att det var bra att två unga personer avled???

Någgra tycks dessutom tro att jag anser att polisen gjort fel. Det måste ha kommit från deras egen förutfattad mening för de har inte läst vad jag skrivit. Finner dock ingen mening med att försöka förklara när "man" har en så skev bild av sina medmänniskor. Eller är jag ensam om att anse att 2 unga som fattat dåliga beslut skall straffas med döden? Precis som om de som anser så aldrig fattat ett enda dåligt beslut eller aldrig begått ett enda brott!

I samma anda som dödsförespråkarna tycks det ju inte brottets art spela någon roll. Mord, våldtäkt, kodnappning, vårdslöshet i trafik, köra för fort, bensinstöld, snatteri alla som det skrivs om i media och som på ett eller annat sätt lett till döden där polisen varit involverad anses det vara ok eller i vissa fall till och med bra att de dör.

Jag ger mig den på att samma människor förfäras över misshandelsfall och uttalar sig om hur hänsynlösa människor kan vara. Hur hänsynsfulla är de själva? Och här kommer någon lustig individ klippa och klistra och skriva "Ja men hur hänsynsfulla var dessa två muppar då???" Som om det skulle vara ok för alla att vara hänsynslösa bara för att någon annan är det då, eller? Är det så ni lär era barn?

Eftersom du tar upp frågan om kdnappning. Nej, som jag skrev i början, jag vet inte mer än ni om detta fall. Men jag vet att jag som passagerare i en bil som färdas vårdslöst inte har så mycket annat val än att hänga med. Och jag kan fantisera mig till att samme person mycket väl, i ungdomligt oförstånd, kan tycka att smita från bensinnotan (som kan klassas som snatteri beroende på beloppet, MEN samtidigt kan samme individ anse att färden som startade när efterföljandet blev et faktum är för mycket.

VAD är det som säger att han INTE har försökt förmå bilföraren att avbryta eller köra saktare? Lika lite som talar för att han skall ha hejat på föraren.

Men du har kanske en lösning som passagerare i en bil som färdas i tillräckligt hög hastighet och på ett sådant sätt att åtminstånde inte jag skulle vilja börja brottas med föraren för att komma åt nyckeln än mindre rycka handbromsen!?

Avarage

New member
Man kan nog lugnt anta att vi slipper se dom i statistiken framöver över mc- olyckor i kategorierna: utan körkort, stulen mc, extremt beteende och påverkade!

Så länge du inte tror på spöken eller pånyttfödelse så stämmer ju ditt påstående. Samtidigt slipper vi också skattebetalare, riskerar i högre grad ökade socialbidrag pga. barn som växer upp utan far (hur det påverkar vet vi inte det kan gå skitbra men det kan också gå åt helvete och risken för att det skall gå snett ökade i och med dödsfallet, och här kommer någon synsk mupp skriva något i stil med att dessa individer kanske redan gick på socialbidrag och att barnet kanske får en bättre uppfostran utan kriminell far (som snattade och körde för fort). Det är fler barn som mår sämre utan föräldrar än med även om båda alternativen finns).

Vi kanske också slapp en ny förebild för ungdomar som kommit snett. Eller en framgångsrik företagare som skapade jobb till flera familjer. Vi slapp definitivt en individ som betydde väldigt mycket för sitt barn och övriga anhöriga.

Så jag antar att du med ditt inlägg vill förklara för omgivningen hur bra det var att DU tycker det är när 2 unga människor dör. Vet du vad, jag tror budskapet har gått fram.

Avarage

New member
Vi verkar åter vara på väg tillbaka till trygghetsnarkomanins träskmarker där polisen passivt förväntas i bästa fall följa efter på håll, och då ett säkert sådant.

Man skall helt enkelt inte vara med och leka om man inte tål reglerna.

Att polisen ibland väljer att avbryta efterföljande är inget nytt, det sker ofta och nästan alltid i syfte att skydda utomstånde ej inblandade men OCKSÅ ibland för att skydda dem som jagas då de för stunden inte alltid har sitt egna livs bästa i åtanke eller passagerarnas.

I Helsingborg hade man under sommaren 2012 stora problem med en motorcyklist som körde vårdslöst, utan nummerplåt. Polisen hade fler gånger efterföljande (mc-poliser) som avbröts pga. fara för liv då motorcyklisten körde i områden där risken ökade för olycka.

Då mc-föraren återkommande vistades på gatorna/vägarna kring Helsingborg var det bara en tidsfråga innan man skulle få syn på honom igen. Polisledningen fattade då beslut att ge klartecken till bilburna kollegor att köra på motorcyklisten om han stod still eller nästan still eftersom det var ett bra tillfälle att ta honom utan att utsätta andra eller honom själv för livsfara.

Sagt o gjort, ett tag senare kördes hans mc på när han satt på den och man fick fatt i föraren utan förlust av människoliv. Mission completed!

Detta är ett TYDLIGT exempel på bra polisarbete. Man löser uppgiften OCH sparar liv. Så det GÅR men det kräver mer av enskilda poliser samt dess ledning.

Det är precis detta jag ifrågasätter om inte polisen i framtiden kan sköta ett ärende med 2st bilburna bensinsnattare kan sköta ärendet på annat sätt än med 2 omkommna som resultat! Hur vanligt är det inte med övervakningskameror på bensinstationer till exempel?

gundj

New member
Det var ett strålande exempel av polisen att försöka få fast de två kriminella utan ytterligare våld, man förväntar sig att även sådana inser när det är dags att stanna.
Och vad vi skattebetalare har sparat nu är en jäkla massa pengar som dessa kriminella skulle ha kostat samhället.
Detta var ju inte deras första brott så tydligen hade dom valt karriär.

Du skriver som om du kände personerna, i så fall kan jag förstå dina inlägg bättre, annars sitter du och fantiserar ihop hur fantastiska dessa kriminella var. Jag vågar påstå att oavsett vad han betydde för sina anhöriga så betydde dom inte ett skit för honom. Hade dom gjort det borde han gjort andra val i livet.