Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Bob Sweden

New member
Frågan är hur man ska få "trafiksäkerhetskameror" ska komma åt "extremt beteende"?
Bom där man får scanna körkortet och blåsa alkotest för att komma vidare kanske ;-)


För inte kan det väl vara så att fartkamer... flåt, TRAFIKSÄKERHETskamerorna finansieras av samma budget som alla annan trafikövervakning?


http://www.expressen.se/nyheter/600-nya-fartkameror-kan-sattas-upp/


Men det är klart, skulle polisen börja göra lite intensivare kontroller av körkort och annat så blir det väl bara fler som "blir jagade till döds". Oskyldiga stackare...
 

Chopperbyggarn

New member
Frågan är hur man ska få "trafiksäkerhetskameror" ska komma åt "extremt beteende"?
Bom där man får scanna körkortet och blåsa alkotest för att komma vidare kanske ;-)
QUOTE]

Lätt genomförbart likt betalstationer i många länder o behöver inte ta längre tid än betalvägar heller. Dom kan vara kamera bevakade med larm till polisen samt punteringspiggar som åker upp ur backen framför o bakom fordonet som blåser rött eller ej godkänns i körkorts scannern.Dessa stationer kan vara obemannade.

Frågan är om vi vill ha den här typen av kontroller eller ej ??

Hur funkar det med körkort utfärdade av stater utanför EES :confused:

Anders.J
 

Lenchris

New member
Det låter väl bra att sänka priset för körproven för motorcykel. Orimligt högt med nya reglerna! Men om det är så att det kostar mer (eftersom det bl.a. krävs ett extra fordon) kan man undra vem som ska betala. Tror tyvärr inte att kostnaden för förarproven har med olyckor med körkortslösa hojförare att göra, annat än möjligen på marginalen. Det är nog en attitydfråga. För egen del känner jag ett mindre motstånd mot att bryta mot vissa regler när jag kör hoj än när jag kör bil, och jag är ändå 47 år och har haft mc-kort i 30 år.
 

Q_Ball_Racing

New member
jag är lite fundersam över hur detta kan vara en så stor sak att diskutera här på smc´s forum. alla verkar överens om att det är en liten klick mc åkare som förstör för den stora massan. men ändå har diskutionen vart fram och tillbaka och ibland närmat sig pajkastning om vad som är extremt beteénde. men ingen erkänner att dom har ett extremt beteénde, plus att dom som har ett extremt beteénde inte ens finns på detta forum. diskussionen finns på sporthoj.com med och där kan jag förstå att den finns då "den lilla klicken" finns där. det tråkiga med att diskutera på sporthoj är dock att det är ungefär som att resonera med en samling vacuum klockor. det hyllas och hejas på när det är någon som lägger upp film med sin senaste bombar repa på favorit vägen. någon som kör 3 gånger hastigheten på vägen/i stan talar folk om hur tuff denna person är.... och sen kom denna diskussion upp/ polis och diverse andra instanser börjar ta tag med hårdhandskar mot folk som kör på sådant sätt. och då gnäller folk om hur elaka poliserna är och att smc inte gör något för motorcykel åkarna i sverige (vilket jag tycker smc gör). så jag tror att allt som politikerna och polisen gör nu för att få bort sådana motorcyklister från vägarna är något motorcyklisterna själva har sett till att det händer, dvs hårdare tag mot extremt beteénde, dyrare och svårare körkort.

vänta bara, dom som "busar" på mc kommer troligen självsaneras vart efter. och det kommer då inga nya pga att ingen tar mc kort längre, så folk nöjer sig med bil kort. och oavsett fordon så kommer dom som har ett extremt beteénde att fortsätta ha det. så det kommer liknande saker på "bil sidan" med sen. bollen är i rullning......
 

SuperRetard

New member
vänta bara, dom som "busar" på mc kommer troligen självsaneras vart efter.

YUp, självsanerande är nog rätt uttryckt. Problemet är väl att man måste lyckas bromsa tillväxten i sin linda, och då kanske kanske det här en vettig strategi?

Det finns som jag ser det också ett problem i att definitionen av "extremt beteende" enl. var individ oftast är 10-20% över dennes egne nivå. Oavsett om denne kör prick lagligt, eller 50+.

Personligen tycker jag att situationen måste innefatta tredjeman för att jag ska se det som extremt. Alltså, 250 på en tom motorväg må va alldeles galet fort och oavsvarigt. Men "extremt beteende" blir det i mina ögon inte riktigt förrän man kryssar mellan bilarna eller smiter från polisen. Jag ser hellre att "folk" kör 140 på tomma 70-vägar och 250 på tomma motorvägar, än 50 förbi lekparken eller dagiset.

Det är kort och gott (för mig) en fråga om respekt och förståelse för de konekvenser man utsätter andra för i trafiken.
 

roffe_s

Active member
Problemet är att "den lilla klicken" har en nyrekrytering, moppepojkar som skaffar 125 (gärna färdigtrimmad gammal 2T), sedan en gammal avstrypt R6 och därefter sina drömmars R1 eller Gixxer... Dessa unga män (ja, det är till övervägande del pojkar/män) ligger och åker efter de populäraste stråken (om dom bor i närheten), punktbevakar SH.com och tuben efter nya filmer och lär sig snabbt retoriken bakom tangentbordet.

Det är fortfarande en liten klick. Men de syns, hörs och är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken.

Den hårda kärnan, idolerna, blir vi nog aldrig "kvitt" via lagstiftning eller hårdare polisiära insatser. De är inga dumbomar, har överlevt rätt länge trots sin körning och de går utmärkt att tala med. Om de tar intryck och lyssnar - har inte en aning! De vi kan hoppas komma åt att påverka är de unga wannabees som beundrar sina huv- eller kållitchtröjjeförsedda idoler vid Sveavägen.

Strategin är bra, det verkar finnas bred uppslutning kring drogpåverkan, skyddsutrustning och ägande av fordonet bland flertalet på SH.com. Diskussionen är helt inriktad kring om 21/31 km/h (körkortsåterkallande) i hastighetsöverträdelse verkligen ska kunna utgöra grund för beslagtagande av fordon. Handen på hjärtat blir vi många trafikanter som helt plötsligt faktiskt blir utpekade som extrema och jämställda med pundare. Oavsett hur vi själva resonerar finns det en poäng i att upprepade drogrelaterade trafikbrott jämnställs med en förseelse där straffskalorna inte ens är jämförbara? Ett övervägande vore kanske att titta över formuleringen kring hastigheten och i vart fall knyta den till ett brott enligt brottsbalken, t ex vårdslöshet i trafik?

Vi når fortfarande, i viss mån, de unga genom School/Sport samt ett tidvis rätt intensivt engagemang i trådarna på SH.com. Det känns inte bra alls om vi skulle ge upp när det gäller de unga, entusiastiska och i verkligheten ofta oerhört sympatiska yngre sporthojsåkare som faktiskt går att påverka och fånga upp i en bredare gemenskap.

Mina 2p

jag är lite fundersam över hur detta kan vara en så stor sak att diskutera här på smc´s forum. alla verkar överens om att det är en liten klick mc åkare som förstör för den stora massan...

vänta bara, dom som "busar" på mc kommer troligen självsaneras vart efter. och det kommer då inga nya pga att ingen tar mc kort längre, så folk nöjer sig med bil kort. och oavsett fordon så kommer dom som har ett extremt beteénde att fortsätta ha det. så det kommer liknande saker på "bil sidan" med sen. bollen är i rullning......
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Våra hastigheter fortsätter att debatteras: http://www.dn.se/nyheter/sverige/varannan-kor-for-fort

Jag kollade upp lite rapporter på VTI:s hemsida för att referera till bilisterna. Hittade tre rätt intressanta rapporter, bifogar länkar samt tre relevanta diagram ur den första rapporten.

http://www.vti.se/sv/publikationer/...ghetsgranssystemet--effekter-pa-hastighet.pdf
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/hastighetsspridning-och-trafiksakerhet.pdf
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/vagtrafikens-hastigheter--kunskapsinventering.pdf

Slutsatsen är väl att motorcyklisterna inte verkar utmärka sig i förhållande till bilisterna, dock framgår ingenstans hur stor andel av motorcyklisterna som klockas för hastigheter >30 km/h över gällande hastigheter. För bilisterna talar vi ca 5%. Jag är rädd att vi "visar upp oss" med högre andel i den nya rapporten. Det är med skräckblandad förväntan jag ser fram emot facit...

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=371209&d=1349601179
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=371210&d=1349601180
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=371211&d=1349601180
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Lite fakta från VTI så vi får lite referenser, rapporten finns här.
Alla data nedan från denna rapport.


Summering, från sidan 32 i rapporten.
Andelen motorcyklister som körde fortare än gällande hastighetsgräns på de studerade vägarna var 66 procent, motsvarande andel för bilister var 60 procent.

Ja vi är sämre än bilisterna på att hålla skyltad hastighet.
View attachment 5254


Bilisters trafikbetende när hastighetsgränserna för ett par år sedan höjdes / sänktes.
Innan justeringen körde 68,9% för fort på 110 väg. Efter = 48,3%.
View attachment 5255


Samma sak för tunga fordon men ännu mer skrämmande om du frågar mig!
Det är inte nödvändigtvis enbart hastigheten som avgör hur omfattande krockvåldet blir.
Hastighet x massa = rörelseenergi om jag inte minns helt galet.

Över 90% (!!) av tunga fordon med släp kör fortare än tillåten hastighet på vissa vägtyper enligt den här VTI rapporten.
Börjar man gräva i det träsket lär det dyka upp en del otrevligheter så det är väl ingen journalist beredd att göra, eller? Räkna total körsträcka för fordonstypen, totala vikter och konsekvenser vid olyckor. :slagen:

View attachment 5256


När vi ändå är inne på det där med tunga fordon...
View attachment 5257

Och avslutningsvis, hur är det med hastighetsefterlevnaden hos bilister?
View attachment 5258


Slutsats:
Vi på två hjul är inga änglar, men det är ta mig tusan inte övriga trafikanter heller...
Börjar vi sedan titta på summan av antal körda kilometer och transporterade ton, då är vi ett försvinnande litet problem.


/B
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Lite fakta från VTI så vi får lite referenser,


Andelen motorcyklister som körde fortare än gällande hastighetsgräns på de studerade vägarna var 66 procent, motsvarande andel för bilister var 60 procent.

Ja vi är sämre än bilisterna på att hålla skyltad hastighet.


Fast för att sticka ut hakan (för ovanligeheten skull ;)) så är det rätt irrelevant.

Givetvis finns en korrelation mellan fart och olycksfrekvens. Problemet som jag ser är dock att både debatten och statistiken blir alltför ensidig, och det skulle va jäkligt kul att på nåt magiskt sätt kunna se den faktiska korrelationen i förhållande till den som presenteras i rapporterna.

Min poäng är att av alla tusentals orsaker som kan ligga som grund för en olycka, så är fart en (1).

Felet uppstår när resonemangen brister i sin kausalitet på så sätt att:

1. Många motorcyklister dör eller skadas allvarligt i trafik
2. Dessa har kört för fort
3. Många motorcyklister kör för fort (över gränsen)

Alltså: Motorcyklister är farliga djur

Vad som missas är att den "normale" motorcyklisten kanske kör 5-40 km/h för fort, medan de som står för den statistik som skapar rubriker kör >100 km/h för fort.

Jag har viss förståelse för att Bengt och Ann-Britt som ska fatta besluten inte har insikt och förståelse för skillnaden, när deras begreppsvärld skiljer sig så markant (oj nu har vi bråttom, vi kör 115 på E4an för att hinna till stugan innan det blir mörkt). Och däri ligger nog både utmaningen och problemet för SMC att kunna förklara, motivera och på något outgrundligt sätt kunna försvara skillnaden. För trots allt är det väldigt svårt att inför lagstiftarna försvara vår rätt att köra 80, 90 eller 110 på en 70-väg, även om just de farterna ytterst sällan är orsaken till några olyckor.

Resultatet blir sannolikt dock att vanliga svenssons som tycker det är kul att köra hoj får ta straffet, och de som kör i hjäl sig i 190-200< på samma väg skiter i vilket och kör ändå.
 

Ghost79

New member
Olovlig körning: Kommer fortsätta, tyvärr. Finns alltid de som skiter i allt.

Körning i påverkat tillstånd: Samma här. Tror dock att största andelen berusade trafikanter sitter bakom en ratt och inte ett styre.

Aggressiv körning: Kul att dra på korta sträckor givetvis men som SVMC säger, rätt ställe och under rätt former. Bana är ett mkt bra exempel.
Att göra förbjudna saker ligger dock i människans natur så även detta kommer att fortsätta.

Mycket hög hastighet: Är 30km över gällande hastighet mycket hög? På 30, 50 och 70 väg, ja. På 110 och 120 väg? Nej det anser jag inte. 30 km/t på 30 väg är 100% snabbare än gällande hastighet. Snabbt alltså. 30km/t på 120 väg är ca 35% högre. Det innebär att i förhållande till övriga trafikanter som kör i 120 är 150 inte en särskilt extrem hastighet, enl mig.
Jag skulle faktiskt kunna slå ett slag för högre fart för MC åkare på motorvägar. Alltså ENDAST 110 och 120 vägar.
Det får jag nog skit för, men det är min åsikt.

I övrigt finns inget nytt att läsa om denna rapporten. Det är exakt samma som gäller för personbilar och dess förare.
En annan "rapport" jag läst säger att 2/3 av alla MC olyckor är det en personbil som är den som orsakat olyckan.

Jag gillar att kritisera. Bli inte arga :)
 

Biker64

New member
Tycker SMC:s ställningstagande är bra. Men debatten gör en förbannad att vi utses som syndabockar här. Gör äntligen något mot bilister som kör mot rött, inte använder blinkers, sms:ar under körning och helt enkelt inte ser oss!
 

Bansaie

New member
30km/t på 120 väg är ca 35% högre. Det innebär att i förhållande till övriga trafikanter som kör i 120 är 150 inte en särskilt extrem hastighet, enl mig.
Eftersom mitt andra namn är herr petimeter så måste jag ju påpeka att 30km/h över skyltad 120 endast 25% över satt hastighet, så förhållandet är ändå gynnsammare. :)
Själv har jag resonerat i att det borde vara en procentsats istället, typ 50% över skyltat. Det skulle i.o.f.s. betyda indragning av kortet om du kör förbi i 45 på 30-sträckan utanför ett dagis. Hårt? Ja kanske men i rätt proportion till resonemanget du var inne på. Det är ju ändå den typen av platser som dagis, skolor, besvärliga korsningar och andra platser där det rör sig mycket folk som det är extra viktigt att hålla igen och visa hänsyn.
Å andra sidan kan du köra 180 på 120-sträckan utan att det ska anses extremt.
 
Last edited:

Bansaie

New member
Men för långtradaren som kör 90 och just ska påbörja omkörningen av husvagnsekipaget som kör 80 kan det ju upplevas som rätt extremt.
Jo kanske det, men oavsett om vi har fri fart på vägarna eller att alla vägar är begränsade till 30 så gäller alltid Trafikförordningen kap 2
1§ För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.


Det är nått som väldigt många trafikanter verkar ha glömt när de hävdar sin "rätt".
Den enda rätt man har i trafiken är att man får utnyttja hela sin körbanas bredd och ingen annan får inkräkta i den så du måste flytta på dig i sidled eller bromsa.
Annars har du inga rättigheter bara skyldigheter. T.ex. är du skyldig att lämna företräde för fordon som kommer från höger om inget annat sägs på skyltar men den ifrån höger kommande har ingen "förkörsrätt" utan denna ska fortfarande iaktta "omsorg och varsamhet".
 
Last edited:

challe

Member
För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Du har alldeles rätt!

Men många trafikanter som gör en annan bedömning än du och jag och tycker dessvärre att myndigheterna ska komplettera ovanstående med i många fall alldeles för kraftiga hastighetsbegränsningar. I princip borde trafikförordningen räcka.

Det som är märkligt att många som kräver 30 km/t vid sin egen hemmaadress ofta kör för fort utanför någon annans bostad.
 
Top