Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Hampe

Skriver massor!
SMC har arbetat med trafiksäkerhet för motorcyklister under snart 50 år. Olyckstalen har sjunkit under denna tid trots ökat antal motorcyklister. SMC når dock inte den grupp som har extremt beteende, som helt faller under polisens ansvar. SMC kan och vill däremot sprida kunskap om hur stor andel av alla dödsolyckor det faktiskt handlar om!

Tack! Tack som fan!

En tydlig distansering från fylla, idiotkörning på stulna hojar, körkortslöshet och allmän laglöshet på två hjul.
Jag kanske inte riiiktigt håller med fullt ut om det där med bakhjulsåk, men jag bjuder på det och ställer mig bakom denna pressrelease allt vad jag orkar!

Det är skillnad på att åka motorcykel och att vara motorcyklist!


Hampe
 

Petra

Super Moderator
Kul att höra!
Det är många som hört av sig till kansliet idag och sagt samma sak. Vanliga hojåkare tar verkligen avstånd från extrema beteenden.

PS. Om du råkat lyfta på framhjulet när du varit ensam på vägen, i normal hastighet, så är det nog ingen som anser att du är extrem Hampe. Men... man ska ha två hjul i backen! :tummenupp
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Äsch - skit i det, det var dumt att jag nämnde det;
jag fattar vad som menas, jag håller med och dessutom går det faktiskt fortare om man håller ner framhjulet.
...eller, jag menar... ...stabilare. Du vet!


N
 

Hansi

Skrivit för mycket
Mycket hög hastighet: MC-föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/h eller mer för fort. Gruppens andel är 36 % av alla omkomna.

Aggressiv körning: Till exempel om bakhjulskörning, aggressiv körning, omkörning i extrem fart och liknande. Gruppens andel är okänd för SMC, men enligt Trafikverkets djupstudier återfinns flera fall årligen där en aggressiv körstil varit en bidragande orsak till dödsfallet.

Vad skiljer detta från när en sporthojsåkare anser sig köra "inspirerat"?
 

990 Adventure

New member
Respekt !

Vad skiljer detta från när en sporthojsåkare anser sig köra "inspirerat"?

Vad skiljer från att köra inspirerat frågar du, hoppas det är ironi för skillnaden är väl enorm, precis som rubriken så kallas det respekt.

Förklaringen är enkel, köra inspirerat, fort,bakhjul,snäva linjer,bromsa sent eller vad det än är där det finns utrymme är en sak.

Att göra samma sak där det är mycket trafik, ex komma i ca 200 blås och bara svischa förbi en bil med lite marginal är inte respekt,förare,medpassagerare och inte minst barn blir rädda irriterade och inga bra ambassadörer för mc kollektivet vilket innebär att vi får fler som anser att mc borde förbjudas.

Med andra ord Respekt för medtrafikanter och övriga mc kollektivet är skillnaden,

Så även jag stöttar en bättre syn på vad mc åka innebär.

Med detta inlägg passar jag även på att önska er alla en aktiv och lång mc säsong, och hoppas vi alla är på benen även nästa säsong.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Förklaringen är enkel, köra inspirerat, fort,bakhjul,snäva linjer,bromsa sent eller vad det än är där det finns utrymme är en sak.

Att göra samma sak där det är mycket trafik, ex komma i ca 200 blås och bara svischa förbi en bil med lite marginal är inte respekt,förare,medpassagerare och inte minst barn blir rädda irriterade och inga bra ambassadörer för mc kollektivet vilket innebär att vi får fler som anser att mc borde förbjudas.

Med andra ord Respekt för medtrafikanter och övriga mc kollektivet är skillnaden,

Kan det vara så att vi som framför fordon i trafiken ofta jämför övriga trafikanter med oss själva. Kör någon 10km/h långsammare än vi själva gör så är dom "Jävla mähän som ligger och blockerar ytterfilen" och kör någon 20km/h snabbare så är dom "jävla fartgalningar"

När du och jag kör inspirerat "där det finns plats" och "har mycket marginal" så kan det ju vara så att andra som vi delar trafikmiljö med med all rätt tycker att vi ägnar oss åt "extrema beteenden"
 

Bighoj

New member
Jag tycker inte det spelar någon roll ifall där är gott om plats,om du inte ser ett fordon så långt ögat kan se.Man håller sig till de regler och de maxhastigheter som finns och förutom detta så kör man dessutom efter förhållandena.
Ska man köra "inspirerat" och iom detta bryter mot trafikreglerna så har man inte i trafiken att göra.
Oavsett hur jävla korkat det är skyltat så har man ingen som helst rätt att bryta mot detta genom att köra fortare.Däremot är det ens skyldighet att rätta sig efter de trafikregler som finns så långt man bara kan.
Sådana personer som tror sig kunna sätta sig över lagar och regler både i trafiken och i övrigt visar på ett sånt omoget beteende att dom inte har i trafiken att göra.
Det är också dessa personer som fördärvar för alla oss ordentliga och det är också dessa personer som är mest olyksdrabbade.Tyvärr drar dom med sig oss oskyldiga titt som tätt i olykorna.
 

SuperRetard

New member
När du och jag kör inspirerat "där det finns plats" och "har mycket marginal" så kan det ju vara så att andra som vi delar trafikmiljö med med all rätt tycker att vi ägnar oss åt "extrema beteenden"


Tror (tyvärr) det är lite huvudet på spiken.

Om vi för en sekund lämnar lagar & regleringar, och för den delen ainas syn på det:

Så är skillnaden för mig att (jag kör väldigt snellt på gata numer, så inga skällsord) även om det stundvis kan gå 150-200 på den roliga vägen, så slår jag av för att göra en hyfsat snygg omkörning istället för att överraska bilisten med 15.500 RPM ur ett öppet Akrapovic i 220 med nån halvmeters marginal. Även om jag skulle känna mig säker på en sån omkörning, så betyder det inte att det är det för andras del. Rycker bilisten till (som kanske är en gammal gumma med svagt hjärta) så kan en så enkel sak sluta tråkigt i diket.

Att 200 mellan filerna på E4an i tät trafik är "extremt beteende" skriver nog de flesta under på. Men vad gäller exemplet ovan? Vad gäller 150± 30 på den kurviga 70-vägen om vi undantar fula omköringar, övrig trafik och bombande förbi ridskolor och dagis? Vad gäller en liten bakhjulsrepa från rödljuset på den 2-filiga leden där det är fritt framåt och snabbt blev det bakåt?

Kort sagt, var går gränsen för vad som är normalt olagligt och "busigt", och vad som är "extremt beteende"?

----------------------

För egen del är distinktionen tydlig där jag utsätter andra för fara eller börjar agera irrationellt eller panikartat (polisjakt t.ex). En kontrollerad körning där jag ändå tar hänsyn till andra trafikanter och slår av för att anpassa mig så att DE hinner se mig och bli medvetna om vad som händer och sker är för mig "busigt" och kanske olagligt om det nu går alldeles för fort eller på för få hjul, men inte värt begreppet "extremt beteende".

Frågan är hur polis/allmänhet/SMC som organisation ser på det?
 

SuperRetard

New member
Jag har väldigt svårt att få in i mitt huvud att 150km/h och därutöver någonsin skulle kunna vara annat än extremt beteende på Svensk väg.

Så "extremt beteende" omfattar även förseelser som inte ens innebär indraget körkort? 150 på 120 väg t.ex.

Jag säger inte att 150 är lagligt eller ok. Frågan är var vi drar gränsen för "extremt beteende" vars syfte är att särskilja gemene man från en extrem minoritetsgrupp.

Nu kör jag som sagt inte gata i "rolighetssyfte" längre. Nån glasstur med tjejen och som transportmedel ja, men inte for fun. Gör man det däremot, så är 70 på 70-väg rena rama sömnpillret. 90 på de vägar som svänger mest är fortfarande på nivån att man kan sitta och fundera på annat eller köra med en hand på styret utan vidare. Och det är många som kör "för att det är kul". Ska ALLA dessa räknas in i "extremt beteende"? Eller är syftet att särskilja de som håller 240 förbi ridskolor, genom tätbebyggda områden och rakt igenom poliskontroller?
 

Bighoj

New member
Så "extremt beteende" omfattar även förseelser som inte ens innebär indraget körkort? 150 på 120 väg t.ex.

Jag säger inte att 150 är lagligt eller ok. Frågan är var vi drar gränsen för "extremt beteende" vars syfte är att särskilja gemene man från en extrem minoritetsgrupp.

Nu kör jag som sagt inte gata i "rolighetssyfte" längre. Nån glasstur med tjejen och som transportmedel ja, men inte for fun. Gör man det däremot, så är 70 på 70-väg rena rama sömnpillret. 90 på de vägar som svänger mest är fortfarande på nivån att man kan sitta och fundera på annat eller köra med en hand på styret utan vidare. Och det är många som kör "för att det är kul". Ska ALLA dessa räknas in i "extremt beteende"? Eller är syftet att särskilja de som håller 240 förbi ridskolor, genom tätbebyggda områden och rakt igenom poliskontroller?
Extremt beteende och vad det är för straffsats är helt skilda saker.På dig låter det som att-Så länge inte kk blir indraget så är det inte extremt beteende.
Att ligga på kurvig 90 väg med en hand på styret och tycka att detta är rena sömnpillret är för mig väldigt extremt beteende.Det är just sådana förare jag helst vill slippa att få möte med.Det räcker med en mikrosekund av oväntad händelse och du sitter i grillen på en oskyldig bilist.Tyvärr så händer detta också och då är vi en vårdslös mc förare mindre.
 

SuperRetard

New member
Extremt beteende och vad det är för straffsats är helt skilda saker.På dig låter det som att-Så länge inte kk blir indraget så är det inte extremt beteende.
Att ligga på kurvig 90 väg med en hand på styret och tycka att detta är rena sömnpillret är för mig väldigt extremt beteende.Det är just sådana förare jag helst vill slippa att få möte med.Det räcker med en mikrosekund av oväntad händelse och du sitter i grillen på en oskyldig bilist.Tyvärr så händer detta också och då är vi en vårdslös mc förare mindre.


Du gör ingen som helst skillnad på olika förare och hojar eller?

Är 90 i nämnd kurva precis lika galet för en nybörjare på en custom som för Filip Backlund på en sporthoj menar du?


(Ps. Var finns det kurviga 90-vägar?)


-------------------------------------------------------------------------
Edit:

För att förtydliga det här lite.

Hela den diskussionen handlar till syvene och sist om händelser liksom debatten som Kalla Fakta drog igång härom dagen. Ett beteende och förhållningssätt till hojåkande, medtrafikanter, lag och polis som 99,9% av hojåkarna i sverige fördömer. Det är då viktigt att SMC också fördömer det för att försöka "slippa" ta skulden för något som ligger utanför både ansvar och intresse. De är helt enkelt inte "kontaktbara" genom de verktyg vi inom SMC har till förfogande.

Att som du verkar tycka fördöma alla som kör utanför lagens ramar (dvs. nånsin kör för fort) är i det läget bara skenheligt. Inte ens min pensionerade, Guldvinge-åkande svärfar som är dygden själv kör helt lagligt när han är ute.

Frågan är alltså om man kan anpassa sina överträdelser till platser/situationer där det faktiskt måhända är olagligt, men ändå hanterbart och inte utsätter andra för fara - eller inte. Eller tom aktivt LETAR situationer där man kan skrämma livet ut tanter, få polisjakt osv..

Ang. en hand på styret i 90..

En duktig förare har bättre kontroll på sin hoj i kurvor, bromsar bättre osv. än många som har körkort (exempel på personer nära mig). Ska alla med nytagna körkort som inte är fd. tävlingsförare eller extrema naturbegåvningar klassas in under "extremt beteende" så fort de sätter sig på hojen då?
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Mycket välformulerat och ett viktigt budskap från SMC!

Kan inte låta bli att fundera på hur en motsvarande analys av "icke motorcykelolyckor" skulle se ut.


SMC's definition av extremt beteende tycker jag som "Svenssonförare" känns relevant:

Olovlig körning.
MC-föraren har inget körkort, har aldrig genomgått körkortsutbildning och har därför inte den kunskap som krävs för att köra motorcykel.

Körning i påverkat tillstånd.
MC-föraren är påverkad av alkohol, narkotika och läkemedel som påverkar körningen negativt.

Aggressiv körning:
MC-föraren kör på ett aggressivt sätt i förhållande till andra trafikanter.

Mycket hög hastighet:
MC-föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/h eller mer för fort.


Resten är en fråga om etik och moral och där är vi som bekant alla olika.
Att formulera en heltäckande moralhandbok för alla tänkbara situationer, inklusive regn, snö, ridskolor, daghem och högljudda hojar och alla andra variabler förknippade med vägtrafik låter sig knappast göras på ett forum som detta.
Jag är nöjd med det faktum att SMC på ett föredömligt sätt lyft ut de allra mest extrema faktorerna ur statistiken.

För att köra hoj är underbart och inte farligare än många andra aktiviteter.
Om man bara tänker efter före.


/B
 

Bob Sweden

New member
Det räcker med en mikrosekund av oväntad händelse och du sitter i grillen på en oskyldig bilist.

Eller så är det en oskyldig motorcyklist som sitter i grillen på en vårdslös bilist.

Trafik är en fråga om samspel och ömsesidig respekt.

Skuldfrågan är ointressant. Det är alltid det tyngre fordonet som vinner.

 

Bighoj

New member
Du gör ingen som helst skillnad på olika förare och hojar eller?

Är 90 i nämnd kurva precis lika galet för en nybörjare på en custom som för Filip Backlund på en sporthoj menar du?


(Ps. Var finns det kurviga 90-vägar?)

Det spelar ingen roll om man heter F.B eller Gösta för man är inte odödlig för det.Nu pratar vi om allmäna vägar.Givetvis måste man köra efter sin förmåga och efter vad för slags hoj man har.Ditt argument är typiskt för de som ofta kör på ett extremt sätt-Jag är duktig,det händer inte mig något,jag har en så bra hoj och så bra väghållning och bromsar.
För mig handlar det inte om att utnyttja sin racerhoj på allmäna vägar utan om att använda det man har i hjälmen.
Det är ju synd att många köper sporthojar för att ligga och köra rr på trafikerade vägar om man tänker på hur tekniskt bra dom är med chassi,bromsar m.m om man kör på ett klokt och bra sätt.
Bara ett stenkast från mig har vi en väg med mycket backar och svängar som växlar mellan 90/80/70.Problemet är att när det blir 80/70 fortsätter många att köra i 90.
 

SuperRetard

New member
Det spelar ingen roll om man heter F.B eller Gösta för man är inte odödlig för det.Nu pratar vi om allmäna vägar.Givetvis måste man köra efter sin förmåga och efter vad för slags hoj man har.Ditt argument är typiskt för de som ofta kör på ett extremt sätt-Jag är duktig,det händer inte mig något,jag har en så bra hoj och så bra väghållning och bromsar.
För mig handlar det inte om att utnyttja sin racerhoj på allmäna vägar utan om att använda det man har i hjälmen.
Det är ju synd att många köper sporthojar för att ligga och köra rr på trafikerade vägar om man tänker på hur tekniskt bra dom är med chassi,bromsar m.m om man kör på ett klokt och bra sätt.
Bara ett stenkast från mig har vi en väg med mycket backar och svängar som växlar mellan 90/80/70.Problemet är att när det blir 80/70 fortsätter många att köra i 90.


Nu läser du ju som satan läser bibeln.

Min poäng är, att det som kanske känns fort för gösta, inte alls är det för XXX. Om XXX tar en kurva i 110 på väg, men hade tagit motsvarande kurva i 160+ på bana så känns det långsökt att påstå att det är varken "extremt" eller "RR-på allmän väg".

Det går för fort, absolut. Det är fel, ja. Är det extremt? Nej, det är verkligheten.

Är syftet med "extremt beteende" att alienera sig med 60-70% av hojkollektivet eller att undvika att sammankopplas med den 1% grupp som kör som svin inne i stan, i tät trafik och totalt saknar hänsyn för sina medtrafikanter?
 

Skye

Kör Mycket!
Hela den diskussionen handlar till syvene och sist om händelser liksom debatten som Kalla Fakta drog igång härom dagen. Ett beteende och förhållningssätt till hojåkande, medtrafikanter, lag och polis som 99,9% av hojåkarna i sverige fördömer. Det är då viktigt att SMC också fördömer det för att försöka "slippa" ta skulden för något som ligger utanför både ansvar och intresse. De är helt enkelt inte "kontaktbara" genom de verktyg vi inom SMC har till förfogande.
Vad jag fattat av SMC skrivelse om extremt beteende så är det att förklara att denna lilla klick av åkare förstör väldigt mycket för den"normala" hojåkaren i form av:

* Lagförslag om skylt fram
* Höjda försäkringspremier
* Nya körkortsregler
* Höjd körkortsålder
* vajerräcken så att vi ska undvika att köra. Det är för farligt.

Samhället vill inte betala kostnaderna för detta bus och SMC måste överbevisa politiker och beslutsfattare att de med nya regler straffar ett helt kollektiv istället för avarten som inte varken har regplåt, körkort eller normalt beteende.

Kalla fakta tycker ju inte att polis ska jaga dessa vettvillingar i dom farterna. Alltså kommer vettvillingarna undan och lägger den allmänna opinionen mot oss alla som kör hoj
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Vad jag fattat av SMC skrivelse om extremt beteende så är det att förklara att denna lilla klick av åkare förstör väldigt mycket för den"normala" hojåkaren i form av:

* Lagförslag om skylt fram
* Höjda försäkringspremier
* Nya körkortsregler
* Höjd körkortsålder
* vajerräcken så att vi ska undvika att köra. Det är för farligt.

Samhället vill inte betala kostnaderna för detta bus och SMC måste överbevisa politiker att de med nya regler straffar ett helt kollektiv istället för avarten som inte varken har regplåt, körkort eller normalt beteende.

Kalla fakta tycker ju inte att polis ska jaga dessa vettvillingar i dom farterna. Alltså kommer vettvillingarna undan och lägger den allmänna opinionen mot oss alla som kör hoj

Precis, och de delarna är just pga "galningarna", och inte den random fart-momsaren.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Formulerar man det som att vi som ibland/ofta kör över gränsen till körkortsindragning när vi är ute och luftar våra motorcyklar hör till den "extrema" gruppen så sitter vi alltså i samma fack som fyllskallar, hojtjuvar och körkortsbehörighetsfattiga element på vägarna.

Som jag skrev tidigare, vi vill ju själva se oss som "normala" och de som är värre är ena jävla galningar.

Men i andras ögon så är det vi som är de jävla galningarna.

Och så ser ju statistiken ut, det är vi som kör sporthoj som krashar och gör illa oss mest.

Skillnaden är ju att vi som kör fort för att vi gillar att köra hoj går att påverka med utbildning och information. De som kör fort för att ge omvärlden långfingret och söker kickar och respekt är en annan ännu mer extrem grupp som är svårare att nå och som vi inte vill skall ingå i "vår fina välkammade grupp som inte alls kör lika riskfyllt"
 

990 Adventure

New member
Håller med dig i detta, men om du kör för fort och samtidigt respekterar dina medtrafikanter genom att använda ljustutan och hålla ett lagom avstånd samt ge lagom med gas vid omkörning så får du mer respekt än att du kommer på full rulle och svänger in framför med 3 cm marginal, Jag kan ge ett exempel som gäller 2+1 väg där du om du kommer på 1 vägen kan klippa dom flesta bilar trots detta på vilken sida som helst, detta föder ilska , kommer du istället ikapp en bil och gör ett blinkande ,ser att den observerat dig o håller lite åt höger så kan du passera genom att bara ge lite ätt gas, därefter en blinkning o sedan lite mer rulle så får du mer förståelse, och bilisten i detta fall var med på noterna, flyttar han sig inte så är det ju max ett par kilometer kvar innan du kan köra om och sedan glömma personen ifråga för resten av ditt liv.
Till Big Hoj o Smurfen kan jag bara konstatera att vårt sätt att leva skiljer sig åt, mitt liv har nyanser i färg ,erat verkar vara svart eller vitt, men det är bra gjort om ni kan leva så perfekt att ni rättar er efter reglerna jämt, ex rätt decibel på mc hela året inte bara när ni besiktigar. :)
 

roffe_s

Active member
Ptjaa, är det nu en gång för alla inte så att vi individuellt svarar för våra handlingar? SMC är ju en intresseorganisation för alla motorcyklister, jag skulle personligen tro att majoriteten av medlemmarna skulle anse att körning på t ex dubbla eller tredubbla hastigheten längs en 70-väg är extremt beteende oavsett om vi kallar det inspirerat eller inte. De flesta skulle nog dra gränsen när Du tangerar gränsen för vårdslöshet i trafik (kombination av hastighet och försvårande omständigheter i övrigt) - http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm

Nu svarar vi ju själva för våra handlingar som enskilda individer. Vill vi inte riskera att anses som extremister får vi väl hålla oss inom de ramar som omgivningen kan acceptera när vi befinner oss bland medtrafikanter.

Väljer vi att vrida mer på rullen - kan vi nog inte förvänta oss någon större förståelse eller absolution från våra bredare grupper medtrafikanter, oavsett antalet hjul. Om än det alltid "finns dom som är värre"...

Jag kanske tänker fel, men så uppfattar jag i varje fall den pågående debatten och tonläget.

Formulerar man det som att vi som ibland/ofta kör över gränsen till körkortsindragning när vi är ute och luftar våra motorcyklar hör till den "extrema" gruppen så sitter vi alltså i samma fack som fyllskallar, hojtjuvar och körkortsbehörighetsfattiga element på vägarna...
 
Last edited:
Top