Tja - http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtlandsnytt/flicka-pakord-av-crossakare
Kanske även droger.....
Djupt tragisk...
Kanske även droger.....
Djupt tragisk...
*nedkortat*
Ta mig tusan! Det är ett annat klimat på redaktionerna: jag fick faktiskt ett svar på mitt mail till Expressen, en förklaring och nästan något som kan liknas vid en ursäkt!
Första gången någonsin mina kommentarer till tokig rapportering av MC-olyckor gett någon slags reaktion. Och en ändrad notis dessutom! Expressen gjorde det enda raka - skrev om, skrev rätt och refererade till Ö-P.
Oreggad crosshoj, inget körkort, hjälmen trillar av - död och elände:
http://op.se/lanet/harjedalen/1.5017349-flicka-avled-efter-att-ha-blivit-pakord-av-motorcykel
...återigen helt oskyldiga drabbade.
Förutom att tidningen skriver att en "motorcyklist" är inblandad så är dom mycket tydligare att beskriva vansinnigheterna bakom händelsen, jämfört med vad vi såg förra året.
Men ändå. Samhällets ointresse och föräldrars likgiltighet för vad deras barn tar sig för kommer att få återverkningar på oss - vi som kör hoj på allvar och som tar ansvar för vår framfart.
Ingen förälder skall behöva mista sitt barn på ett sådant vis.
H
Droppen som urholkar stenen?
Mest läst på Aftonbladet skrev:1 Elvaårig flicka död i motorcykelolycka
2 Vansinneskörde in på skolgård
3 Hon skrev den roligaste Blocketannonsen …
Annat än Aftonbladet, där funkar inte adressen till journalisten...
Även jag fick svar på mitt mail till Expressen:
Tack för ditt mail. När jag pratade med polisen om olyckan gick polisen inte ut med någon information om motorcykeln eller föraren. Fanns inte ens någon brottsrubricering i det läget. Därefter hade jag så pass mycket att göra att jag inte hade tid att uppdatera artikeln tills för en kvart sedan. En ny version bör finnas ute på hemsidan snart. Har absolut inget emot motorcyklister.
Som sagt, faktan var alltså inte utelämnad, den fanns inte i skrivande stund[/SIZE]
Och mycket riktigt, i går kväll uppdaterades artikeln.
Droppen som urholkar stenen?
/B
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15312216.abEn 19-årig man skadades svårt när han med motorcykel körde in i sidan på en personbil i centrala Söderhamn på söndagskvällen. Personbilsföraren skulle svänga och observerade inte mc-föraren och misstänks nu för vårdslöshet i trafik, enligt polisen Gävleborgs län.
Mc-föraren misstänks för olovlig körning. Han fördes till Hudiksvalls sjukhus med allvarliga skador.
Under tiden som nya avgiftshöjningar publiceras, får jag frågan:
- Vad gör SMC för att flera ska skaffa sig körkort, istället för att köra utan? Frågeställaren, berättar sedan för mig att han har börjat att fråga kompisar om körkort. Och var chockerad eftersom han fick till svar från flera åk-kompisar, att dom inte har MC kort. Och förklaringen är enkel; Straffet är en liten ordningsbot, som man kan få 16+ gångar, innan kostnaden då närmar sig priset för ett körkort!
Har vi en sits vart folk börjar spekulera ekonomi "så extremt"? Att det bland annars goda samhällsborgare*, inte anses som en "kriminell" handling att fara runt på en MC utan rätt behörighet!
* Personerna i fråga, var inte som jag trodde yngre män - men, vuxna folk på vanliga MCs och med ordning på allt annat i livet..
Det var dessutom inte första gång i år, att någon har kommit till mig och talat om samma sak...
- Vad gör SMC för att flera ska skaffa sig körkort, istället för att köra utan? Frågeställaren, berättar sedan för mig att han har börjat att fråga kompisar om körkort. Och var chockerad eftersom han fick till svar från flera åk-kompisar, att dom inte har MC kort. Och förklaringen är enkel; Straffet är en liten ordningsbot, som man kan få 16+ gångar, innan kostnaden då närmar sig priset för ett körkort!
Har vi en sits vart folk börjar spekulera ekonomi "så extremt"? Att det bland annars goda samhällsborgare*, inte anses som en "kriminell" handling att fara runt på en MC utan rätt behörighet!
* Personerna i fråga, var inte som jag trodde yngre män - men, vuxna folk på vanliga MCs och med ordning på allt annat i livet..
Det var dessutom inte första gång i år, att någon har kommit till mig och talat om samma sak...
..............................Vore betydligt intressantare att få veta hur stor del av dom mer eller mindre aktiva A-körkortslösa motorcyklisterna som orsakar olyckor...borde logiskt sett ligga på samma nivå som dom som fick körkortet på köpet eller??
................
Anders.J
Gissar att ålderns inverkan gör att de som fått körkortet "på köpet" inte är lika olycksbenägna.
Vi har granskat dessa postulat lite under dagen ang. "ordningsbot på mindra än 1.000 kr..
Sanningen är nog närmare att det inte är lönt att köra utan körkort - så ovanstående betraktning är ganska fel.
Att köra utan att ha körkorts behörighet är olaga körning, och det ger dagsböter och då kan det bli väldig dyrt (inkomstberoende). Samtidigt är det inte att bara ta körkort, eftersom man även får en vis spär tid...
Korrekt - körkort på köpet gruppen, är mycket liten i olycks statistiken med svära skador.
Korrekt - körkort på köpet gruppen, är mycket liten i olycks statistiken med svära skador.
Ytterligare en artikel inom samma tema: http://www.hoglandsnytt.se/nyheter/kvinna-fick-skjuts-av-rattfyllo-brot-ryggen/
...på grusvägar söder om rv 40