Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Bob Sweden

New member
*nedkortat*
Ta mig tusan! Det är ett annat klimat på redaktionerna: jag fick faktiskt ett svar på mitt mail till Expressen, en förklaring och nästan något som kan liknas vid en ursäkt!
Första gången någonsin mina kommentarer till tokig rapportering av MC-olyckor gett någon slags reaktion. Och en ändrad notis dessutom! Expressen gjorde det enda raka - skrev om, skrev rätt och refererade till Ö-P.

Annat än Aftonbladet, där funkar inte adressen till journalisten...

Även jag fick svar på mitt mail till Expressen:
Tack för ditt mail. När jag pratade med polisen om olyckan gick polisen inte ut med någon information om motorcykeln eller föraren. Fanns inte ens någon brottsrubricering i det läget. Därefter hade jag så pass mycket att göra att jag inte hade tid att uppdatera artikeln tills för en kvart sedan. En ny version bör finnas ute på hemsidan snart. Har absolut inget emot motorcyklister.


Som sagt, faktan var alltså inte utelämnad, den fanns inte i skrivande stund
[/SIZE]

Och mycket riktigt, i går kväll uppdaterades artikeln.
Droppen som urholkar stenen?


/B
 

swischmc

New member
Oreggad crosshoj, inget körkort, hjälmen trillar av - död och elände:

http://op.se/lanet/harjedalen/1.5017349-flicka-avled-efter-att-ha-blivit-pakord-av-motorcykel

...återigen helt oskyldiga drabbade.
Förutom att tidningen skriver att en "motorcyklist" är inblandad så är dom mycket tydligare att beskriva vansinnigheterna bakom händelsen, jämfört med vad vi såg förra året.

Men ändå. Samhällets ointresse och föräldrars likgiltighet för vad deras barn tar sig för kommer att få återverkningar på oss - vi som kör hoj på allvar och som tar ansvar för vår framfart.

Ingen förälder skall behöva mista sitt barn på ett sådant vis.


H

En riktigt bra artikel måste jag säga. Det handlade inte per automatik om att mc:n körts för fort. Det skrevs att personen inte hade rätt att köra mc:n och att hojen inte ens får köras på väg. Rent objektivt tycker jag att det var en av de bättre artiklarna i ämne mc-olyckor hittills.

Bortsett från artikelns riktighet är det djupt tragiskt att ett barn ska få sätta livet till. Jag tänker på familj och vänner till flickan.

Edit: enligt http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...-av-crossakare (Galne Danskens inlägg) var föraren kanske även drogpåverkad... Inte många rätt på killen som körde. Extremt beteende trots att det verkar som om hastighetsbegränsningen hölls. Olyckan var så onödig, tänk om han gått hem istället.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Droppen som urholkar stenen?

Vi hoppas det!
SMCs kampanj, ihop med att vi alla som är engagerade i frågan skriver vettiga och upplysande kommentarer till journalister och redaktioner som är fel på det tror jag faktiskt har gjort nytta.

Och ärligt talat - visst är det en mycket smaskigare och kryddigare historia att skriva om drogfylla, körkortslöshet, oregistrerad "tävlingsmotorcykel" och tidigare förseelser än bara en lakonisk rapport om random "motorcykelolycka"...?
Om man skall se det ur ett kvällstidningsperspektiv, alltså?

Men: Aftonbladet ruckar man inte på så enkelt.
Deras artikel är fortfarande uppe med alla luckor och halvsanningar från start.

Inte så viktigt för oss...?
Artiklen var faktiskt mest läst på Aftobladet.se under gårdagen:

Mest läst på Aftonbladet skrev:
1 Elvaårig flicka död i motorcykelolycka

2 Vansinneskörde in på skolgård

3 Hon skrev den roligaste Blocketannonsen …

..så, jo - dessa avsikligt eller oavsiktligt vinklade artiklar hjälper till att bygga Svenssons skeva bild av oss motorcyklister.


För oss som har lite koll så fullbordas Aftonbladets självmålsblamage med att man skriver "Motorcrosscykel" i artikeln.
Någon som undrar vad det är för ett djur...? Tja, jag antar att det är sådan man tävlar på Nürnburgring med...

Fommar!




Hampe
 

Cawwa

New member
Annat än Aftonbladet, där funkar inte adressen till journalisten...

Även jag fick svar på mitt mail till Expressen:
Tack för ditt mail. När jag pratade med polisen om olyckan gick polisen inte ut med någon information om motorcykeln eller föraren. Fanns inte ens någon brottsrubricering i det läget. Därefter hade jag så pass mycket att göra att jag inte hade tid att uppdatera artikeln tills för en kvart sedan. En ny version bör finnas ute på hemsidan snart. Har absolut inget emot motorcyklister.


Som sagt, faktan var alltså inte utelämnad, den fanns inte i skrivande stund
[/SIZE]

Och mycket riktigt, i går kväll uppdaterades artikeln.
Droppen som urholkar stenen?


/B

Aftonbladets mailadress var felaktig. Fick detta torra svar:

Hej!

Tack för ditt mejl.

Enligt mejllistan här så kan jag inte hitta någon med den mejladressen eller med det namnet, det finns en niklas.h.eriksson@aftonbladet.se endast.

Ha en bra dag!


Med vänlig hälsning

Aftonbladet kundcenter
Lotta Häggström

Vår telefontid är vardagar kl 09.00-10.00.

Tja ett j som skulle vara ett h ... fommar var ordet!!
 

Hampe

Skriver massor!
Aftonbladet kan dom med!


En 19-årig man skadades svårt när han med motorcykel körde in i sidan på en personbil i centrala Söderhamn på söndagskvällen. Personbilsföraren skulle svänga och observerade inte mc-föraren och misstänks nu för vårdslöshet i trafik, enligt polisen Gävleborgs län.

Mc-föraren misstänks för olovlig körning. Han fördes till Hudiksvalls sjukhus med allvarliga skador.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15312216.ab

Våra två största problem, korrekt sammanfattade på några få rader i en liten notis:

* Bilister som inte uppmärksammar motorcyklar utan kör ut och korsar vår väg.
* Vildhjärnor som inte har utbildning, behörighet eller kanske ens fallenhet för att köra MC. Men gör det ändå. Med känt resultat...

Taskigt att raljera när någon ligger "allvarligt skadad" på sjukhus och en annan kanske blir av med körkortet? Nix Nope Nein.

Däremot förvånar det mig att dessa olovliga körningar och upprepade olyckor händer på mindre orter där man inbillar sig att de få kvarvarande poliserna borde ha lite koll på sitt fögderi och känna sina löss på gången. Tydligen inte.

...och tydligen lider dessa småhålor av något slags storstadshybris där man inte längre anser sig ha plats för det sociala kontrollsystemet där folk, anhöriga och löst bekanta vet att något är fel och gör något åt det innan det går snett på allvar.

Hur som helst - för att lite löst knyta tillbaka till trådämnet:
Jag är övertygad att den förbättrade nyhetsrapporteringen vi sett i år beror på oss själva: SMC centralt tillsammans med intresserade och indignerade motorcyklister som påpekar de värsta felaktigheterna. Riktiga motorcyklister. Sådana med körkort. Som vill köra nästa år också.


Hampe
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tyvärr gick inte regeringen på SMC:s förslag om att likställa provavgift för MC med bil. Istället höjs avgifterna ytterligare. Tillsammans med krav på tre prov för den som startar vid 16 år på MC betyder det drygt sex gånger högre avgift för att för köra MC med obegränsad effekt. Det är inte en signal i rätt riktning för att minska gruppen körkortslösa, tvärtom.
SMC kommer att kämpa vidare i frågan! http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-korkorten-blir-annu-dyrare/
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Under tiden som nya avgiftshöjningar publiceras, får jag frågan:

- Vad gör SMC för att flera ska skaffa sig körkort, istället för att köra utan? Frågeställaren, berättar sedan för mig att han har börjat att fråga kompisar om körkort. Och var chockerad eftersom han fick till svar från flera åk-kompisar, att dom inte har MC kort. Och förklaringen är enkel; Straffet är en liten ordningsbot, som man kan få 16+ gångar, innan kostnaden då närmar sig priset för ett körkort!

Har vi en sits vart folk börjar spekulera ekonomi "så extremt"? Att det bland annars goda samhällsborgare*, inte anses som en "kriminell" handling att fara runt på en MC utan rätt behörighet!
* Personerna i fråga, var inte som jag trodde yngre män - men, vuxna folk på vanliga MCs och med ordning på allt annat i livet..


Det var dessutom inte första gång i år, att någon har kommit till mig och talat om samma sak...
 

HkanB

New member
Under tiden som nya avgiftshöjningar publiceras, får jag frågan:

- Vad gör SMC för att flera ska skaffa sig körkort, istället för att köra utan? Frågeställaren, berättar sedan för mig att han har börjat att fråga kompisar om körkort. Och var chockerad eftersom han fick till svar från flera åk-kompisar, att dom inte har MC kort. Och förklaringen är enkel; Straffet är en liten ordningsbot, som man kan få 16+ gångar, innan kostnaden då närmar sig priset för ett körkort!

Har vi en sits vart folk börjar spekulera ekonomi "så extremt"? Att det bland annars goda samhällsborgare*, inte anses som en "kriminell" handling att fara runt på en MC utan rätt behörighet!
* Personerna i fråga, var inte som jag trodde yngre män - men, vuxna folk på vanliga MCs och med ordning på allt annat i livet..


Det var dessutom inte första gång i år, att någon har kommit till mig och talat om samma sak...

Det är i slutändan ett alltför enkelt svar på resonemanget/problemet/frågan som du tar upp ovan...

Plånboken är principlös!

[EDIT]Givet förstås att den ekonomiska premissen ovan är korrekt[/EDIT]
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Under tiden som nya avgiftshöjningar publiceras, får jag frågan:

- Vad gör SMC för att flera ska skaffa sig körkort, istället för att köra utan? Frågeställaren, berättar sedan för mig att han har börjat att fråga kompisar om körkort. Och var chockerad eftersom han fick till svar från flera åk-kompisar, att dom inte har MC kort. Och förklaringen är enkel; Straffet är en liten ordningsbot, som man kan få 16+ gångar, innan kostnaden då närmar sig priset för ett körkort!

Har vi en sits vart folk börjar spekulera ekonomi "så extremt"? Att det bland annars goda samhällsborgare*, inte anses som en "kriminell" handling att fara runt på en MC utan rätt behörighet!
* Personerna i fråga, var inte som jag trodde yngre män - men, vuxna folk på vanliga MCs och med ordning på allt annat i livet..


Det var dessutom inte första gång i år, att någon har kommit till mig och talat om samma sak...

Låter som att personerna exemplet ovan inte hade sämre körkunskaper än övriga i gänget....utan saknade en ren formalitet som ska betalas stora pengar för.... o dessutom dyrbar tid....lätt att förstå att dessa struntar i kortet om mc- intresset inte är så överväldigande starkt.

Vore betydligt intressantare att få veta hur stor del av dom mer eller mindre aktiva A-körkortslösa motorcyklisterna som orsakar olyckor...borde logiskt sett ligga på samma nivå som dom som fick körkortet på köpet eller??

Spontan körningar på fyllan av oerfarna personer är nog en helt annan sak...

För tråden handlar väl om att minska olyckor o inte om att idka moralism a la forntida prästerskapet??
Anders.J
 

påK-en

New member
..............................Vore betydligt intressantare att få veta hur stor del av dom mer eller mindre aktiva A-körkortslösa motorcyklisterna som orsakar olyckor...borde logiskt sett ligga på samma nivå som dom som fick körkortet på köpet eller??
................
Anders.J

Gissar att ålderns inverkan gör att de som fått körkortet "på köpet" inte är lika olycksbenägna.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Under tiden som nya avgiftshöjningar publiceras, får jag frågan:

- Vad gör SMC för att flera ska skaffa sig körkort, istället för att köra utan? Frågeställaren, berättar sedan för mig att han har börjat att fråga kompisar om körkort. Och var chockerad eftersom han fick till svar från flera åk-kompisar, att dom inte har MC kort. Och förklaringen är enkel; Straffet är en liten ordningsbot, som man kan få 16+ gångar, innan kostnaden då närmar sig priset för ett körkort!

Har vi en sits vart folk börjar spekulera ekonomi "så extremt"? Att det bland annars goda samhällsborgare*, inte anses som en "kriminell" handling att fara runt på en MC utan rätt behörighet!
* Personerna i fråga, var inte som jag trodde yngre män - men, vuxna folk på vanliga MCs och med ordning på allt annat i livet..


Det var dessutom inte första gång i år, att någon har kommit till mig och talat om samma sak...

Vi har granskat dessa postulat lite under dagen ang. "ordningsbot på mindra än 1.000 kr..
Sanningen är nog närmare att det inte är lönt att köra utan körkort - så ovanstående betraktning är ganska fel.
Att köra utan att ha körkorts behörighet är olaga körning, och det ger dagsböter och då kan det bli väldig dyrt (inkomstberoende). Samtidigt är det inte att bara ta körkort, eftersom man även får en vis spär tid..
Nästa kaka, är att försäkringsbolagen (om man nu har vald att ha en sådan), givetvis inte ger kasko ersättning.
På trafikdelen (dvs personskador) kan man oxå trassla till det, eftersom bolagen i stort har tatt möjligheten att ku reducera utbetalning. Hursomhälst kommer sannolikt Trafikförsäkrings Föreningen att betala initial´t - men, sen kan man regressa - och då är festen på alvår över..

Jag noterar att mina danska språk kunskaper, inte förstår allt 100% när jag läser om olika aktsamhets krav i försäkringsbolagens texter med pyttesmå bokstav. Vi kommer ta med försäkringsbranschen under vintern att dom bör skriva så alla förstår vad konsekvenserna är, eller kan bli...
 

Niklasinorr

New member
Vi har granskat dessa postulat lite under dagen ang. "ordningsbot på mindra än 1.000 kr..
Sanningen är nog närmare att det inte är lönt att köra utan körkort - så ovanstående betraktning är ganska fel.
Att köra utan att ha körkorts behörighet är olaga körning, och det ger dagsböter och då kan det bli väldig dyrt (inkomstberoende). Samtidigt är det inte att bara ta körkort, eftersom man även får en vis spär tid...

Eftersom man redan har körkort så räknas man som "utbildad" i konsekvensen och då räknas olaga körning automatiskt som grov olaga körning..., kan blir väääääldigt dyrt med många andra konsekvenser...
Precis som att köra med indraget körkort, det är värre än om man kör och aldrig har haft ett körkort.
 

Chopperbyggarn

New member
Korrekt - körkort på köpet gruppen, är mycket liten i olycks statistiken med svära skador.

Med andra ord skulle staten kunna bjussa på ett A-kort som 50års present (eller annan lämplig ålder däromkring) utan att ävetyra trafiksäkerheten .... ja, om det vore politiskt möjligt förståss!! Vilken 50års present för uttråkade svenssons!!;)

Anders.J
 
Last edited:

påK-en

New member
Korrekt - körkort på köpet gruppen, är mycket liten i olycks statistiken med svära skador.

Man ser tyvärr rätt många i min åldersgrupp som kan förflytta sig med motorcykel utan att egentligen kunna köra, men det behöver ju inte innebära att dom (vi) inte är inblandade i så värst många svåra olyckor.

Man kan ju undra om högriskgruppen utan körkort skulle bli så mycket mindre olycksbenägen om alla hade körkort - det kanske är omdömet som saknas.
 
Last edited:

Mirre

New member
Jag förundras över att en del mc-förare tycks närmast stolta över att köra utan körkort. De kan ju minsann köra hoj och det är så dyrt att ta körkort och det hela är bara ändå bara en formalitet som griniga elaka inspektör förvägrar dem... osv. (Argumentationen är liknande den som förs av de som "bombar" allmänna vägar för att "de har ju ingen bana".) Jag kan väl inte vara ensam om att tycka att detta beteende är hänsynslöst och faktiskt hånfullt mot oss som har körkort?? Hur många skulle tycka att samma argumentation är okej om det gällde bilkörning? Det kan inte vara en slump att flera allvarliga olyckor inträffat med körkortslösa förare inblandade! Det kan inte bara handla om att de haft otur på uppkörningen eller saknade pengar till risk-2:an! Eller?? :confused:
 
Top