Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

HkanB

New member
Rättsmedvetande?

Jag tror att problemet är mycket djupare än att bara prata om "extremt beetende" nämligen våran (folket, svennebanan, pöbeln, individerna i sverige):s syn på lagar och förordningar.
Vi har en oerhörd dubbelmoral där vi uppfostrar våra barn till att bli likadana dubbelmoralister dvs vi respekterar lagar och förordningar som passar oss som person och inte vad som verkligen är lagligt. Jag ser folk på forum och i sociala medier som skriker över än det ena och än det andra, journalister t ex älskar ju att dubbelmoralisera, politiker och poliser likaså men det beror ju på att vi alla är människor och vi alla har den här dubbelmoralen i att vi kan motivera oss själva till att välja vilka lagar vi skall följa.

Hastighet är ju ett slående exempel. Vi ( de flesta ) som kör ett fordon i trafiken tycker att det är okej att bryta mot hastighetsbestämmelser. Man kan "momsa" lite grann men det är viktigt att det är under körkortsgränsen, så länge vi gör det så är det okej i gemene mans ögon. Detta gäller åtminstone bland alla de människor jag känner i alla sammanhang som vi pratar om eller antyder sådana saker. Om man gör en gallup på detta får man säkert ett annat svar men jag hävdar att det är okej bland 95% av oss.]....en del bortklippt...

Vi får de medborgare som vi själva skapar, antingen genom uppfostran eller genom att vända bort huvudet när något "annan" gör något som bryter mot dessa regler.
Ska vi skapa ett samhälle där det inte finns extrema beteenden så måste vi börja hos oss själva, ett extremt beteende är bara extremt i betraktarens ögon och ju mer vi själva väljer vilka regler vi skall följa, desto högre hissas ribban för vad om som är ett extremt beteende.

SMC gör ett bra jobb i det här avseendet, speciellt genom att informera om hur det egentligen funkar med mc-olyckor, men vi som samhällsmedborgare måste också börja hjälpa till och uppfostra våra barn så att de kan uppfostra sina barn...

Med risk för...en uppenbar sådan dessutom att upprepa mig: Lag är per automatik inte moraliskt etisk OK på något sätt.

Jag har inte hitills träffat på någon-det kan väl iofs bero på umgänget-som efter att funderat en stund, kunnat, med handen på hjärtat säga att jag bryter aldrig mot, har aldrig gjort det och kommer inte heller att göra det kosta vad det kosta vill!

Den i varierande grad moraliska flexibilitet som "vanligt folk" uppvisar när det gäller t.ex just i trafiken, hastigheten som våra myndigheter är så fixerade vid, tomma släpvagnar som är för tunga![E-Kort] med mera är ett tydligt tecken på att det finns ett alldeles för stort avstånd mellan lag/föreskrifter o.s.v och vad som allt som oftast är sunt förnuft.

Ta t.ex den nyligen och sannolikt sedan länge planerade övergripande omskyltningen (hastighetssänkningen) som pågår i riket. Den är förövrigt briljant genomförd...men det är inte det jag tänkte beröra egentligen utan konsekvenserna av den.

Genom att införa de nya jämna hastigheterna och sedan inte helt och hållet men snudd på -åtminstone i mitt närområde iaf-konsekvent ersätta ex. 70 med 60 o.s.v så har vad som var lagligt i förra veckan blivit olagligt utan att något i övrigt ändrats. Vem i hela fridens namn känner då inte av lite moralisk flexibilitet?

Senast i förra veckan hamnade jag i moraliska bryderier. På en 11-13 metersväg som över åren successivt skyltats ned från 70 (ev. högre t.o.m men jag är inte säker) till 40! Det är söndagmorgon och inte en enda annan människa eller ett enda annat fordon i sikte. De närmaste 10 meter från kanten längs vägen är tomma!
Att hålla 40 för att det står så på skylten eller hålla en annan hastighet (ev. den som gällde tidigare) det är frågan. Oavsett vad jag gjorde så är det för mig ett tydligt exempel på en situation där avståndet mellan lag och egen uppfattning lätt kan få både mig och sannolikt andra att fundera på att vara lite "flexibel"!

Någon eller flera -jag kommer på rak arm inte ihåg, vem eller vilka- har sagt något i stil med "...att en bra uppsättning med lagar är den som speglar och är i samklang med det allmänna rättsmedvetandet."

Hade vi mer och fler av sådana lagar skulle de redan från början tagit hänsyn till och speglat vår inneboende "moraliska flexibilitet" på sånt sätt att vi inte känt något akut behov av att tänja på dem, alls.

Det gör mig ont, av flera skäl att igen läsa inlägg som går ut på att lagar skall följas oavsett konsekvenser!
En uppsjö av vad vi har att följa har tillkommit för att staten (vilket paradoxalt nog borde vara vi egentligen) anser sig behöva intäkter, vilja kontrollera/styra. Det finns inget inslag av någon moralisk kvalitet de flesta dylika pappersprodukter.

Det behövs dessutom givet att vår värld ser ut som den gör ett rätt stort mått av vardagsflexiblitet som smörjmedel i tillvaron. Handen på hjärtat utövar vi inte alla? lite sådan mer eller mindre dagligen.

[EXEMPEL]
Det går liksom inte att ena dagen kalla folk för hycklare för att de kör för fort och ev. nästa dag kräva att [fyll i lämplig myndighet här] skall tänja på reglerna för att X i Y situation skall få/kunna göra/slippa [valfritt obehagligt men enligt lagen]. Regler är ju regler och de skall väl alltid hållas/följas även när människor kommer ikläm. Eller?
[/EXEMPEL]

För att åter landa i trafiken igen efter ovanstående utsvävning så finns det en hel del att göra för vårt kollektiv t.ex den upplysningsdrive som SMC så förtjänstfullt driver både mot/till myndigheter och media.
Inte för att jag vet om jag är någon större vän av vår ordningsmakt som den ser ut och fungerar idag men jag skulle trots mina egna kända fel och brister i trafiken gärna se fler av våra poliser på plats ute i verkligheten bland oss! För det är bara där de kan plocka bort, hindra eller lindra konsekvenserna av de personer som har ett verkligt extremt beteende.
För den lilla skara som trots sin beteendeprofil faktiskt har ett körkort så finns det och har länge funnits medel och metoder för att förhindra att de överhuvudtaget skulle fått något alls. Det är idag möjligt att förhindra åtminstone de allra mest riskbenägna/olämpliga från att ta körkort, om man bara ville!
Fast det är sannolikt politiskt/socialt omöjligt att genomföra till skillnad från en del oönskade dumheter.

Hypotetisk konversation:
-Har du körkort?
-Nej!
-Varför då?
-eehh, jag får inte för jag är olämplig!

Vad mer skulle man dessutom vara olämplig för? Så vi lär nog inte se något sånt initiativ från våra myndigheter även om det skulle göra vår tillvaro säkrare.

Till slut...man bör vare sig vara mer "flexibel" eller paragrafryttare än att man kan stå för det!

Kom ihåg Maximilian Kolbe, han var moraliskt flexibel givet den juridiska verklighet han vistades i, skulle inte heller han ha brutit mot reglerna?

Immanuel Kants "Kategoriska Imperativ" skulle nog behöva funderas på lite till mans?
 
Last edited:

HkanB

New member
Om Kant

Slår ett slag för att alla som inte gjort det ska läsa den.. Jag ska banne mig gå ned i förrådet och gräva fram mitt ex ur nån av boklådorna och läsa om den.

Tack!

Och i övrigt bra inlägg också för den delen :)

För den som inte känner till Immanuel Kant och/eller det Kategoriska Imperativet så...
Det finns formulerat i Grundläggning av sedernas metafysik.

Det går att hitta mer om Kant och annat läsvärt som han skrivit via Wikipedia länkarna.
 

Niklasinorr

New member
Hmmm, jag hoppas inte att någon här trodde att JAG menade att vi måste leva efter lagens bokstav hela tiden?
Jag är väl medveten om att lagarnas TOLKNING ligger långt ifrån hur vi människor tittar på saker och ting. Rättvisan är extremt blind för nyanser och jag tror att hela samhället skulle behöva rivas upp och ändras till lite mer "sunt förnuft" tänk. Många av lagarna är det egentligen inga fel på heller utan det är dels tolkningen och dels att människor VÄLJER att tolka lagarna på sitt eget sätt.

Precis som Carnivore var inne på för en stund sedan, vi har redan grundläggande lagar som vi borde följa, då skulle det inte behöva finnas en massa specifika lagar om allt möjligt trams.

I trafiken så räcker ju egentligen lagen om att visa hänsyn, om alla gjorde det så skulle det inte behövas fler lagar. Tyvärr så kan inte vi människor hantera detta eftersom vi inte är kapabla att visa hänsyn, åtminstone inte hela tiden beroende på humör, trött/pigg/varit ute kvällen innan/grälat med frun/inte fått sig något av frun/maken... Ja de sistnämda punkterna hänger nog ihop...:)

Min poäng med det hela är att ifall vi skulle följa lagarna, även skitlagar, så skulle vi ha ett bättre samhälle. Tråkigt? Ja, förmodligen men vi hade kanske kunnat slippa lägga energi på att svära över idioter i trafiken eller de som knuffar mig i ryggen när jag stannar för röd gubbe...

New York modellen är ju en variant. Michael Farrel trodde att om polisen tar varenda liten småbuse ner till folk som kastar ett papper och hugger på allt på gatan så kommer även morden att minska.

På 20 år minskade brottsligheten i NY med 70% efter att han tillträdde och började sitt projekt.
Jag tycker det är en intressant tanke även om jag finner det en smula extremt (beteende:) ) plus att jag inte vill se en polis i precis varenda gathörn...

http://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/apropa/2008-10-01-new-york-modellen-i-fokus.html
 

HkanB

New member
Du lurade åtminstone mig i början..

Hmmm, jag hoppas inte att någon här trodde att JAG menade att vi måste leva efter lagens bokstav hela tiden?

Menade eller inte? Du gav åtminstone initialt det intrycket:wink:

Jag är väl medveten om att lagarnas TOLKNING ligger långt ifrån hur vi människor tittar på saker och ting. Rättvisan är extremt blind för nyanser och jag tror att hela samhället skulle behöva rivas upp och ändras till lite mer "sunt förnuft" tänk. Många av lagarna är det egentligen inga fel på heller utan det är dels tolkningen och dels att människor VÄLJER att tolka lagarna på sitt eget sätt.

Vettigare lagar o.s.v redan från början skulle sannolikt minska "behovet" av alternativa tolkningar.

Precis som Carnivore var inne på för en stund sedan, vi har redan grundläggande lagar som vi borde följa, då skulle det inte behöva finnas en massa specifika lagar om allt möjligt trams.

I trafiken så räcker ju egentligen lagen om att visa hänsyn, om alla gjorde det så skulle det inte behövas fler lagar. Tyvärr så kan inte vi människor hantera detta eftersom vi inte är kapabla att visa hänsyn, åtminstone inte hela tiden beroende på humör, trött/pigg/varit ute kvällen innan/grälat med frun/inte fått sig något av frun/maken... Ja de sistnämda punkterna hänger nog ihop...:)

Håller nog med...bättre att tillämpa befintliga lagar istf. nya extremt specifika d.o.
Att hålla på med ngt annat än att framföra fordonet som exemplifierats ovan i tråden t.ex sms:a, sminka sig väl ryms inom befintliga lagar. Det behövs bara en prejudicerande dom i HD och ett rättssystem som vågar driva det dit.

Min poäng med det hela är att ifall vi skulle följa lagarna, även skitlagar, så skulle vi ha ett bättre samhälle. Tråkigt? Ja, förmodligen men vi hade kanske kunnat slippa lägga energi på att svära över idioter i trafiken eller de som knuffar mig i ryggen när jag stannar för röd gubbe...

Skitlagar borde i stället tas bort!

New York modellen är ju en variant. Michael Farrel trodde att om polisen tar varenda liten småbuse ner till folk som kastar ett papper och hugger på allt på gatan så kommer även morden att minska.

På 20 år minskade brottsligheten i NY med 70% efter att han tillträdde och började sitt projekt.
Jag tycker det är en intressant tanke även om jag finner det en smula extremt (beteende:) ) plus att jag inte vill se en polis i precis varenda gathörn...

http://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/apropa/2008-10-01-new-york-modellen-i-fokus.html

Nåja, god tanke men NY hade väl relativt oss får jag förmoda ett något sämre utgångsläge än vad vi har även om vi i gammal god ordning verkar vara på väg att importera ytterligare en usel sak från USA, organiserad brottslighet i helt ny skala
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Menade eller inte? Du gav åtminstone initialt det intrycket:wink:


Tänkte mest starta en debatt ur ett "öppet" perspektiv...;)



Vettigare lagar o.s.v redan från början skulle sannolikt minska "behovet" av alternativa tolkningar.

Självklart! Men vem skall göra dessa sk "vettiga lagar" De du anser vettiga kommer förmodligen en massa människor att förkasta...
Jag tror att det är en omöjlighet tyvärr...



Håller nog med...bättre att tillämpa befintliga lagar istf. nya extremt specifika d.o.
Att hålla på med ngt annat än att framföra fordonet som exemplifierats ovan i tråden t.ex sms:a, sminka sig väl ryms inom befintliga lagar. Det behövs bara en prejudicerande dom i HD och ett rättssystem som vågar driva det dit.

Håller med fullständigt...




Skitlagar borde i stället tas bort!

Håller med, men vem bestämmer vad som är en skitlag och vad som inte är det?

Nåja, god tanke men NY hade väl relativt oss får jag förmoda ett något sämre utgångsläge än vad vi har även om vi i gammal god ordning verkar vara på väg att importera ytterligare en usel sak från USA, organiserad brottslighet i helt ny skala

Vi kan naturligtvis inte jämföra oss med NY, sverige är en mygglort i jämförelse men själva principen tror jag på, men kanske inte lika extremt?

Hela det här resonemanget är ju såklart en utopi i många fall. Vi har de lagar vi har och de kommer förmodligen att utökas så det är som det är. Min poäng är kanske mer att vi borde lite till mans fundera på vad vi kan bidra med för att göra trafiken säkrare, utan en massa lagar.

Det vanliga sättet att hantera en olycka i sverige är ju att stifta fler lagar men om de ursprunliga lagarna hade följts så hade olyckan inte inträffat. Till slut så kommer vi att ha lagar som detaljstyr precis allt! Tänk vad förvånade makthavarna kommer att bli när det ÄNDÅ sker olyckor...;)
 

Smurfen

Airhead Traveller
Jag håller med om ditt senaste inlägg "Niklas".

Det är ju det som är lite grejjen - vi har ju alla olika åsikter om allt möjligt, regler, lagar, moral, etik, hänsyn, osv; men är det verkligen en bra idé att alla skulle ha nån sorts rättighet att tolka det på sitt sätt?

Det är väl en bra grej med vårt svenska samhälle att vi kan och tillåts att försöka påverka politiker och samhället i stort för att få till stånd förändringar som vi önskar.

Jag är på intet sätt nån paragrafryttare och jag förespråkar inte heller en polisstat men jag tycker att alla medborgare och alla besökare som vistas i vårt land ska följa de regler och lagar som finns stipulerade. Om man väljer att inte göra det ska man lagföras - och får stå sitt kast. Bestraffning, böter, samhällstjänst, vedergällning, eller vad man nu vill kalla det ska vara av sån beskaffenhet att det avskräcker alla, oavsett ekonomi eller social status.

Jag har fyllt 50 så jag är "uppvuxen" på 70-80 talet i en mindre stad i Norrland, men/och jag har varit sjöman i snart 30 år och farit runt hela världen så jag har sett lite annat än mammas gata, och jag är av den åsikten att vårt svenska samhälle i många avseenden har försämrats avsevärt sen den tiden. Det gäller särskilt trafikmoralen, där jag tycker att just hastighetsbegränsningen är en av de lättare reglerna att följa.

Qui custodiet ipsos custodes?
[h=1][/h]
 

Chopperbyggarn

New member
Så - för att skapa lite balans: en tom meningslöshet. Vassegoda:


"Ursprungligen postat av Chopperbyggarn

Miniblinkers: Dom flesta miniblinkers som säljs numera är fullt lagliga och EU godkända."

Just precis! Det är därför allt fler satsar på microblinkers som är så små att man måste veta var man skall titta för att se dem.
I pipelinen: Nanoblinkers, bestående av en enda nittitalsdiod man måste kupa händera kring i normalt dagsljus för att se om den blinkar. Om man hittar den. Beauty knows no pain.

Hampe - u'schäkta!
QUOTE]


:D:D !

I min värld existerar inte blinkers lampor på motorcyklar utan här är det PLACERING o TYDLIGA HAND TECKEN som gäller!:) Miniblinkers sätts dit som en kompromiss från 1975 års modell o nyare (1984- upp E märkt) för att slippa problem med besiktning o konstapeln (lagen) men man kör fortfarande med tydlig placering o tydliga handtecken.:)

Ska dock tilläggas att det finns miniblinkers som lyser mycket skarpt gul/orange sken och som syns tydligt i dagsljus!

Var blinkersen sitter? Jo det ska jag tala om....det är där det blinkar ett gul/orange sken.:wink:

Anders.J
 

Niklasinorr

New member
Jag håller med om ditt senaste inlägg "Niklas".

Det är ju det som är lite grejjen - vi har ju alla olika åsikter om allt möjligt, regler, lagar, moral, etik, hänsyn, osv; men är det verkligen en bra idé att alla skulle ha nån sorts rättighet att tolka det på sitt sätt?

Det är väl en bra grej med vårt svenska samhälle att vi kan och tillåts att försöka påverka politiker och samhället i stort för att få till stånd förändringar som vi önskar.

Jag är på intet sätt nån paragrafryttare och jag förespråkar inte heller en polisstat men jag tycker att alla medborgare och alla besökare som vistas i vårt land ska följa de regler och lagar som finns stipulerade. Om man väljer att inte göra det ska man lagföras - och får stå sitt kast. Bestraffning, böter, samhällstjänst, vedergällning, eller vad man nu vill kalla det ska vara av sån beskaffenhet att det avskräcker alla, oavsett ekonomi eller social status.


[h=1][/h]

Min poäng är ju just det att vi inte klarar av att tolka lagarna på individuell nivå, det skulle bli anarki just på grund av att vi har så många olika sätt att se på saker och ting. Sunt förnuft är ju en ganska luddig definition... ;)

Däremot så skulle lagboken behöva gås igenom av en "jury" som städar upp bland alla lagar utifrån ett "sunt förnuft" scenario och ifrågasätta om en viss lag verkligen är rimlig och följderna av den specifikt. Problemet är att många lagar dessutom är i förhållande till andra lagar så det vore ju inget lätt jobb...

Nu är vi ju inne på lite OT här men jag tycker att det här hänger ihop med trafiken och samhället i övrigt...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tillbaka till problemet att man kör MC utan att ha körkort och/eller vara MC-ägare. I lördags dog två unga killar i Skåne på motorcykel. I en tidigare artikel visade det sig att killen i Helsingborg inte hade körkort och körde en lånad hoj. Idag visar det sig att även den andre killen saknade körkort och sannolikt körde långt över hastighetsgränsen. Mycket bra att media uppmärksammar detta! http://www.sydsvenskan.se/lund/omkomne-foraren-saknade-mc-kort
 

swischmc

New member
Efter en resa i Sverige på ca 400 mil har jag fått mig en tankeställare ang. Extremt beteende.

På en 30-stäcka (jodå jag höll hastighetsbegränsningen) kör en bil ut från en parkering och jag får bromsa hårt för att undvika att hamna i sidan på den. Rent lagligt har jag all rätt på min sida. Ändå tror jag att jag just då uppfattades som en hojåkare med extremt beteende. Bilistens ansiktsuttryck visade tydligt att han inte sett mig och att jag uppenbarligen måste kört i "100 km/h". Jag kunde utläsa många svordomar och en hel del hyttande med näven... Jag tror inte att det är en kvalificerad gissning att denne bilist åker hem och berättar om den hemska mc som plötsligt dök upp från ingenstans i hög fart och höll på att köra in i bilens sida.

Rent generellt uppfattade jag det som att bilister i tätbebyggt område var sämre på att ha uppsikt och sämre på att följa tex. högerregel/väjningsplikt än bilister/traktorer på landsbygden. Det var också i tätbebyggda områden jag blev omkörd på 30-50 sträckor, för att sedan köra om samma fordon på 70-90 sträckor...

Detta kanske inte tillför debatten så mycket, men jag vill ändå berätta hur lätt det är att uppfattas som Extrem i trafiken.
 

SGM

Moderator
Efter en resa i Sverige på ca 400 mil har jag fått mig en tankeställare ang. Extremt beteende.

På en 30-stäcka (jodå jag höll hastighetsbegränsningen) kör en bil ut från en parkering och jag får bromsa hårt för att undvika att hamna i sidan på den. Rent lagligt har jag all rätt på min sida. Ändå tror jag att jag just då uppfattades som en hojåkare med extremt beteende. Bilistens ansiktsuttryck visade tydligt att han inte sett mig och att jag uppenbarligen måste kört i "100 km/h". Jag kunde utläsa många svordomar och en hel del hyttande med näven... Jag tror inte att det är en kvalificerad gissning att denne bilist åker hem och berättar om den hemska mc som plötsligt dök upp från ingenstans i hög fart och höll på att köra in i bilens sida.

Rent generellt uppfattade jag det som att bilister i tätbebyggt område var sämre på att ha uppsikt och sämre på att följa tex. högerregel/väjningsplikt än bilister/traktorer på landsbygden. Det var också i tätbebyggda områden jag blev omkörd på 30-50 sträckor, för att sedan köra om samma fordon på 70-90 sträckor...

Detta kanske inte tillför debatten så mycket, men jag vill ändå berätta hur lätt det är att uppfattas som Extrem i trafiken.

Det är just därför man undviker att vistas på hoj i tätbebyggda områden, det är så tunnsått med krokiga landsvägar där med. ;)
 

HkanB

New member
Extremt även i låg fart!

Efter en resa i Sverige på ca 400 mil har jag fått mig en tankeställare ang. Extremt beteende.

På en 30-stäcka (jodå jag höll hastighetsbegränsningen) kör en bil ut från en parkering och jag får bromsa hårt för att undvika att hamna i sidan på den. Rent lagligt har jag all rätt på min sida. Ändå tror jag att jag just då uppfattades som en hojåkare med extremt beteende. Bilistens ansiktsuttryck visade tydligt att han inte sett mig och att jag uppenbarligen måste kört i "100 km/h". Jag kunde utläsa många svordomar och en hel del hyttande med näven... Jag tror inte att det är en kvalificerad gissning att denne bilist åker hem och berättar om den hemska mc som plötsligt dök upp från ingenstans i hög fart och höll på att köra in i bilens sida.

Rent generellt uppfattade jag det som att bilister i tätbebyggt område var sämre på att ha uppsikt och sämre på att följa tex. högerregel/väjningsplikt än bilister/traktorer på landsbygden. Det var också i tätbebyggda områden jag blev omkörd på 30-50 sträckor, för att sedan köra om samma fordon på 70-90 sträckor...

Detta kanske inte tillför debatten så mycket, men jag vill ändå berätta hur lätt det är att uppfattas som Extrem i trafiken.

Det har nog mer med det här att göra än man kan tro vi första anblicken.

Låt för resonemangets skull "din" bilförare åka hem och berätta det du antagit ovan och som för mig tyvärr inte verkar helt osannolikt.

Det sätter fingret på något mycket intressant nämligen det här med referensramar, erfarenheter och omvärldskontroll. Låt dessa därtill vara i ordning, små, få och usel så har vi beskrivit vill jag tyvärr tro en oroväckande stor del av vanliga normala bilister.
Givet sådana förutsättningar så är de flesta medtrafikanters framfart extrem och extra mycket extrem blir då motorcykeln som bara dyker upp ur tomma intet, nåja inte på riktigt men för vår bilförare i exemplet.
Du körde förmodligen minst 100 när det hela berättades hemma i soffan eller vid matbordet!

Hur kan det bli så här?

  • Brist på utbildning!
    • Inkl. fortbildning
  • Frånvarande polis!
  • Kassa attityder

Botemedlet är inte att försöka göra något åt vår utbildning, vår synlighet och våra attityder. Våra omfattar då här "vanliga motorcyklister", den genomsnittlige SMC-medlemmen. Jag tror ni förstår vad jag syftar på.

Bilisterna behöver utbildas!
Kassa attityder och dålig omvärldskontroll måste kosta!
Det måste bli dyrt att säga: Jag trodde det var en moppe! eller det reflexmässiga "den körde så fort, den kom från ingenstans!
Det innebär också att utredning av olyckor måste tas ett steg vidare så det verkligen blir klarlagt vad som hänt!

Vår egen utbildningsnivå och det interna kampanjandet är nog snart om vi nu inte redan nått dit, på väg mot den punkt där vi börjar få allt mindre tillbaka på varje investerad krona och timme. (Jo, jag vet att det finns undantag)
Det skulle ge mycket bättre nettoresultat att lägga tid och resurser på att utbilda bilister!

Gör något åt bilisternas extrema beteende...det är liksom inte bara farten det handlar om utan som i exemplet ovan kass uppmärksamhet kombinerat med kass attityd och utbildning som redan i mycket låg fart adderar ihop till ett extremt beteende!

Utbilda våra bilister och låt dem ta ansvar för vad de faktiskt ställer till med.
 
Last edited:

swischmc

New member
Det är just därför man undviker att vistas på hoj i tätbebyggda områden, det är så tunnsått med krokiga landsvägar där med. ;)

Även de mest härliga landsvägar går tyvärr genom städer ibland... :(
Sedan tillhör jag det där jobbiga släktet som måste äta och sova, vilket trots allt är lättare i en stad än mitt ute i ingenstans. ;)
I övrigt håller jag med dig till 110%.
 

swischmc

New member
Det har nog mer med det här att göra än man kan tro vi första anblicken.

Låt för resonemangets skull "din" bilförare åka hem och berätta det du antagit ovan och som för mig tyvärr inte verkar helt.

Hur kan det bli så här?

Bilsterna behöver utbildas!
Kassa attityder och dålig omvärldskontroll måste kosta!
måste bli dyrt att säga: Jag trodde det var moppe! eller det reflexmässiga "den körde så fort, den kom från ingenstans!
Det innebär också att utredning av olyckor måste tas ett steg vidare så det verkligen blir klarlagt vad som hänt!

Gör något åt bilisternas extrema beteende...det är liksom inte bara farten det handlar om utan som i exemplet ovan kass uppmärksamhet kombinerat med kass attityd och utbildning som redan i mycket lågfart adderar ihop till ett extremt beteende!

Utbilda våra bilister och låt dem ta ansvar för vad de faktiskt ställer till med.

En något nedkortad quote.

Jag tror att du kommit en bit på rätt väg. Det är inte per automatik alltid mc-istens fel att olyckor händer, men dagens tanke- och synsätt om mc-ister får oss att alltid framstå som svarta fåret. Om en bilist vid en olycka säger: jag såg inte/trodde det var en moppe så kommer denne undan. En mc-ist som inte uppmärksammat gruset i utgång kurva får i stället höra att denne varit ouppmärksam och kört för fort.

England är ett föregångsland, med filmer som "se oss", som går på tv då och då. Det ger allmänheten ett hum om att även vi är människor med familj och liv - inte extrema fartdårar som till varje pris försöker bryta mot alla trafikregler som finns.

Vad jag förstår får de som kör upp för B-kort numera också gå risk 1:an och 2:an? Ingår det inte i dessa kurser info om utsatta trafikgrupper, som att bl.a. hojåkare som kan vara svåra att se?
 

Hampe

Skriver massor!
Oreggad crosshoj, inget körkort, hjälmen trillar av - död och elände:

http://op.se/lanet/harjedalen/1.5017349-flicka-avled-efter-att-ha-blivit-pakord-av-motorcykel

...återigen helt oskyldiga drabbade.
Förutom att tidningen skriver att en "motorcyklist" är inblandad så är dom mycket tydligare att beskriva vansinnigheterna bakom händelsen, jämfört med vad vi såg förra året.

Men ändå. Samhällets ointresse och föräldrars likgiltighet för vad deras barn tar sig för kommer att få återverkningar på oss - vi som kör hoj på allvar och som tar ansvar för vår framfart.

Ingen förälder skall behöva mista sitt barn på ett sådant vis.


H
 

Hojkul!

New member
Kloka ord Hampe.
Ingen förälder ska behöva mista sitt barn.

Crosshojar brukar vara oregistrerade, eftersom de endast ska framföras på en bana.
Hjälmen for av huvudet? Antingen var den inte fastsatt på rätt sätt eller så var den år fanders för stor.

Och givetvis kommer nu många MC-motståndare att säga "de där crossåkarna är ju inte riktigt kloka...!"
Åhhh..... så ledsamt, att alla crossälskare nu kommer att få ytterligare motgångar, pga. en person som inte kunde förstå bättre.
 

Hampe

Skriver massor!
...bara det att bredmedia - antingen utan koll, eller kanske med onda avsikter att skapa opinion mot motorcyklismen väljer att berätta en annan historia:

http://www.expressen.se/nyheter/flicka-blev-pakord-av-mc--dog/

Vet folk om att det är en oregisterad crosshoj, då får mycket riktigt den lokala SVEMO-klubben sin släng av sleven att dom inte håller rent i sitt fögderi.
Om allmänheten inte bibringas den informationen, då fastnar skiten på oss alla.



Hampe

Edit:
Ta mig tusan! Det är ett annat klimat på redaktionerna: jag fick faktiskt ett svar på mitt mail till Expressen, en förklaring och nästan något som kan liknas vid en ursäkt!
Första gången någonsin mina kommentarer till tokig rapportering av MC-olyckor gett någon slags reaktion. Och en ändrad notis dessutom! Expressen gjorde det enda raka - skrev om, skrev rätt och refererade till Ö-P.
Lite metahumor i all tragiken...
H
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Om allmänheten inte bibringas den informationen, då fastnar skiten på oss alla.
Hampe

Lite mail skickade till Text-tv, Expressen och Aftonbladet.

Men vad hjälper det, den lilla tjejen är fortfarande död, det kan vi inte ändra på.
Det kunde lika gärna varit varit mitt barn. Eller grannens. Eller någon annans.

Men kanske kan vi få en och annan förälder att haja till och fråga sig var junioren egentligen far runt på den där crosshojen om vi får media att skriva lite tydligare, så där så att alla förstår att det faktiskt finns lite annat bakom, att det inte var "bara en vanlig motorcykelolycka".
För det var det inte.
Olyckan var ett resultat av en hel rad medvetet olagliga handligar.
Ett resultat av... Extremt beteende.

Men det gör henne inte mera levande, det gör bara det hela så ofattbart onödigt.
 
Last edited:

Cawwa

New member
Skickade också mail till Expressen men Aftonbladets mail till journalisten funkade inte.

Usch ja vilken tragisk händelse!
 
Top