Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Hampe

Skriver massor!
Ett utspel i rättan tid!
Med den illavarslande utvecklingen 2011 som tyvärr är ändå mer tydlig 2012 så var det bara såå rätt att tydligt markera avstånd inför säsongen.

Hur följer vi upp detta nu? Hur fortsätter vi att belysa att "dom" inte är "vi" och att "dom" är ett ärende för ett samhälle som allt mer verkar handlingsförlamat. Vi agerar och har en kontinuerlig dialog med vettiga, kommunikabla motorcyklister.

"Vi" når inte fram till "dom" som skapar rubrikerna - kanske mest för att "dom" saknar MC-intresse:
saknar intresse att överleva och köra MC även nästa år.

Vad blir vårt nästa steg?
Vi kan serva satan just nu och slå över denna heta potatis på rättsvårdande myndigheter som gör ett dåligt jobb med att förhindra stölder av MC, segar sig med att plocka in stulna hojar som rapporteras upphittade, inte åker ut och plockar in kids som ligger och bränner djävulen på stulna hojar trots att folk ringer så basstationerna glöder, inte agerar så att buset förstår att det blir konsekvenser av att köra utan kort, utan hjälm, utan sans & balans.

Vi drabbas av samhället gör ett dåligt jobb. Dra liv i kampanjen igen och peka på skillnaderna mellan utbildad motorcyklist med hjälm och en vilja att fortsätta köra hoj jämfört med ligist som råkat få en hoj mellan benen och är ute för att ställa till maximalt med elände på kortast möjliga tid. För sig själv. För andra. För motorcyklister.



Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag blev uppringd av Aftonbladet häromdagen med anledning av årets MC-olyckor. Berättade att årets dödsolyckor hittills är på lägre tal än tidigare år och problematiken kring extremt beteende. Journalisten avslutade samtalet med att säga att han var mycket förvånad, att han fick fakta han inte hade en aning om och det har hittills inte blivit någon sensationsartikel. Och, han har nu mitt direktnummer.
 

swischmc

New member
BRA jobbat SMC/kansliet!
Äntligen når vi ut till allmänhet och media med riktig fakta. Kanske kan synen på mc-kollektlivet ändras med dessa nya infallsvinklar. Att köra hoj är inte riskfritt, men för oss "normala" hojåkare är det inte är fullt så farligt som det framställs.

Riktigt bra jobbat med att lyfta fram Extremt Beteende. Fortsätt på samma spår. :)
 

Hampe

Skriver massor!
Journalisten avslutade samtalet med att säga att han var mycket förvånad, att han fick fakta han inte hade en aning om och det har hittills inte blivit någon sensationsartikel. Och, han har nu mitt direktnummer.

Bra där! Men det visar vilken uppförsbacke vi har att slåss i...
"Hade ingen aaning..." typ.




Vi har på "kanseliet" noterat att media allt oftare berättar fakta om olyckor som har anknytning till extremt beteende vilket är väldigt bra.
Ser det med, det är en stor skillnad mot 2011. Jag tackar SMCs kampanj "Extremt beteende" fullt ut för detta.

Galne Dansken skrev:
SMC fortsätter att ha Extremt beteende som en av tre toppnyheter. När media ringer för att diskutera olyckor lyfter vi detta.

Bra där igen! Det jag är ute efter är att man kanske skulle köra en re-run på kampanjen till media med en liten summering av säsongen och lista den stora andelen totalt vettlösa "olyckor" i jämförelse med sanna olyckor som drabbar verkliga motorcyklister. Detta för att minska utrymmet för sådana här pinsamheter i rapporteringen:

Galne Dansken skrev:


Det var just precis den artikeln som fick mig att ta upp denna tråden igen! Har ni läst den, gott folk? Jag förstår att ni inte reagerat på den som jag gjorde. Vad säger han egentligen, polisen...?
N.B! Jag tar till ett fult litet journalistknep här och kastar om satsföljden i "citatet" ur Helsingborgs Dagblad för att "citatet" skall passa mina syften denna gången.


Helsingborgspolisen citerad i HD.se skrev:
Polisen har, enligt Sjunnesson, inga resurser att stävja buskörningen med snabba motorcyklar.
– Vi är ute så mycket vi kan, men vi kan inte vara överallt

Oh, så platt! "Vi kan inte vara överallt"
Så enkelt för oss alla att skriva under på den utsagan - självklart kan inte polisen vara överallt. Det är inte ens önskvärt. Samhället bygger på att vi alla vet vad som är rätt och fel, och rättar oss därefter.
Det fåtal som väljer att skita i regler och sunt fönuft skall veta att det finns en påtaglig risk att bli haffad av polisen och att man får bära de rättsliga konsekvenserna av sitt asociala beteende. Jag påstår att det rent generellt handlar om individer som rättsvårdande myndigheter tidigt förlorade greppet om - man misslyckades alltså gång på gång att inympa den nödvändiga viljan att fungera i den grupp vi kallar "samhället" enligt de regler som gäller.
Så, "buskörningen med snabba motorcyklar" är i detta fallet bara toppen på ett mycket större, underliggande problem. Vi alla förstår komplikationerna i att ligga och jaga motorcyklar utan nummerskylt på ringlederna kring städer. Så mycket viktigare då att att få tacklat upp sådan här individer på ett avsevärt mycket tidigare stadie i livet - innan dom får en dödsmotorcykel inom räckhåll. Det är det vi måste kommunicera! Motorcykelkraschen är den synliga och - alltför ofta det slutgiltiga resultatet av åratals systematiska tillkortakommanden av rättsvårdande myndigheter.


Helsingborgspolisen citerad i HD.se skrev:
Bertil Sjunnesson är kritisk till att en motorcykel avsedd för vägtrafik kan tillåtas ha prestanda i racingklass.

– Den motorcykeln som var inblandad i olyckan kan närmast liknas vid en formelbil ifråga om prestanda. Jag ser ingen mening med att tillåta maskiner som kan köras i 300 kilometer i timmen.

...eller inte. Det var alltså egentligen motorcykelns fel! Förbjud motorcyklar!
Varför är det ingen av er som reagerar på detta uttalande? Att inte journalisten ställer några rimliga följdfrågor är väl inte så konstigt, men att ingen av oss far i taket?

Jesper!
Polisen vill få slut på att idioter utan varken körkort eller självbevarelsedrift kör ihjäl sig själva och andra genom att helt sonika förbjuda en av dina motorcyklar!
Lämna genast in den, be om ursäkt för ditt beteende och sitt på torget och begå självkritik!
Hur kunde du vara så dum att du köpte en sådan?

Hur kan vi vara så dumma att vi tillåter ett sådant här virrpanneuttalande från en myndighetsperson i ansvarig ställning få stå okommenterat? Det är just sådana här små, små detaljer som formar allmänhetens bild av oss riktiga motorcyklister: "Till och med polisen anser att sådana motorcyklar borde förbjudas..."

Vad mer skall förbjudas när vi ändå är igång?
Att några förvildade stuntstollar påstår att dom kört 250 km/h tidigare under dagen blir till en slags tidningssanning för händelsen.
Att dom sedan bara inte kan ha hållt den hastigheten vid den aktuella olyckan försvinner i den allmänna desinformationen.

Så vad hjälper då polisens önskan att förbjuda hojar som gör 300 km/h?
Även dom som gör 100 km/h kan ha ihjäl folk. Förbjud!
Bilar? Mer tyngd, större träffyta - även i riktigt låga hastigheter om man bestämmer sig för att styra in på en gågata full med folk. Var det någon som ropade på ett bilförbud i samhället då när en stolle slaktade folk i Gamla Stan...?

I takt med att vi riktiga motorcyklister blir färre och försiktigare så ökar de vettlösas andel i den bild som media skapar av "motorcykelolyckor".
Vi tjänar på att sätta ljuset på det sjuka i ett system som höjer tröskeln för laglig motorcykelkörning så högt att vissa istället väljer att köra utan utbildning, behörighet och förankring i verkligheten.



Hampe
 
Last edited:

Bansaie

New member
Tyvärr går det inte att kommentera artikeln och jag betvivlar att redaktionen skulle bry sig så mycket om man ringde och påpekade bristerna i vissa resonemang och orimligheten i 250km/h

I vilket fall så skulle förmodligen den föraren gjort samma sak vare sig han hade haft ett 700 hästars 4-hjuligt jänkestål eller en gatlaglig sån häringa makapär;
View attachment 4919
 

Carnivore

New member
Bra nyhetsskrivning och extra bra att ni kryddade med lite färska siffror från 2012 och inte bara samma siffror från 2005-2010 också. :tummenupp
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hampe - underbart inlägg - fast det veta tusind om jag vill lämna in sporthojen.....

Jag förstår reaktionen hos den lokala konstapel - vars kollegor hängs i TV rutan, när en extremt beteende kille kör ihjäl sig..
Klippet har iövrigt över en halv miljon titt´s på youtube..
(amerikanerna är lite mera kontanta!)

Jag är aningen lugnare, eftersom dom högsta poliser/myndigheter, är överens om att det är föraren som är farlig och inte motorcykeln i sig! Sånt, sprids ofta ner och inte upp.. (nu är det viktigt att jag inte tar fel..)

Jupp - vi jobbar vidare i frågorna här på "kanseliet" - sen hoppas vi att instruktörerna på alla SMCs kurser oxå sätter sig in i problematiken och sprider denna till alla kursdeltagarna..
 

Niklasinorr

New member
Jag tror att problemet är mycket djupare än att bara prata om "extremt beetende" nämligen våran (folket, svennebanan, pöbeln, individerna i sverige):s syn på lagar och förordningar.
Vi har en oerhörd dubbelmoral där vi uppfostrar våra barn till att bli likadana dubbelmoralister dvs vi respekterar lagar och förordningar som passar oss som person och inte vad som verkligen är lagligt. Jag ser folk på forum och i sociala medier som skriker över än det ena och än det andra, journalister t ex älskar ju att dubbelmoralisera, politiker och poliser likaså men det beror ju på att vi alla är människor och vi alla har den här dubbelmoralen i att vi kan motivera oss själva till att välja vilka lagar vi skall följa.

Hastighet är ju ett slående exempel. Vi ( de flesta ) som kör ett fordon i trafiken tycker att det är okej att bryta mot hastighetsbestämmelser. Man kan "momsa" lite grann men det är viktigt att det är under körkortsgränsen, så länge vi gör det så är det okej i gemene mans ögon. Detta gäller åtminstone bland alla de människor jag känner i alla sammanhang som vi pratar om eller antyder sådana saker. Om man gör en gallup på detta får man säkert ett annat svar men jag hävdar att det är okej bland 95% av oss.

Varför respekterar vi inte fartgränser? Vi tycker i regel att de är omotiverat låga för "vi kör minsann mycket bättre än genomsnittet så vi kan hantera fordonet i dessa farter"
Eller så säger "vi" att "-Jag kör aldrig för fort utanför skolor eller i stan men ute på en tom landsväg är det ju skoj att gasa på lite..." Jag väljer var det är olagligt...

Jag lärde mig beteendet av min pappa, han var precis en sådan, ögontjänare, som valde vilka lagar som skulle följas och jag har fått det med mig. Hur många av oss resonerar precis likadant?

Vad finns det mer för lagar som det är politiskt korrekt att bryta? Jag garanterar att många av de som skriker högt, bland annat i den här tråden kör med något olagligt på hojen. Det kan vara exempelvis andra än originalgrejer på hojen, vanligtvis avgassystem. Inte bara att det är olagligt att frångå typgodkännandet, de flesta bullerrören låter för mycket dvs man bryter mot flera lagar i och med bytet. Blinkers? Däcksbredd? Liten skylt? Ingen reflex?

Visst, skitsaker men likafullt är det i de flesta fallen ett lagbrott, men det är okej att bryta mot dessa lagar. Lägg märke till att JAG tycker detta är skitsaker, min granne tycker kanske att det är ett extremt beteende och ren huliganism att ha öppna pipor...

Vi säger till våra barn att vi absolut inte får stjäla, det är väldigt fult och "-Polisen kommer minsann att komma och ta dig om du snattar..."
Sen tittar vi bort när ungarna laddar ner olaglig film, program och musik...eller vi själva laddar ner olagliga licenser, vi stjäl helt enkelt detta från någon som faktiskt jobbat en ohygglig massa timmar för att skapa något, det tar vi helt frankt och skyller på att det minsann skall vara fritt på internet eller något annat flummigt.

Vi kanske är duktiga och säger till våra barn att de inte får ladda ner grejer, dessutom håller vi koll på att de inte laddar ner...
För att de är så duktiga att de inte stjäl film och musik så går vi och köper dem ett spel att köras på Xboxen, kanske det senaste spelet som alla ungarna kör. Det står från 18år på kartongen men det väljer vi att skita i och ger det till våran 13-åring...

Hembränning? I många delar av samhället och i många delar av landet är det eller har det åtminstone varit helt okej att "...bränna lite för husbehov, det skadar ju ingen..."
Tjuvjakt/tjuvfiske? Samma sak där, vissa "tycker minsann att jag har rätt att fiska i farfars gamla sjö..."

Hur många av oss har kört moppe olagligt i våran ungdom? Antingen före vi fyllt 15 eller genom att vi trimmat lite, med pappas goda minne eller till och med med lite hjälp...

Visst, kanske skitsaker för många, det är i många fall kanske inte ens är ett lagbrott men vi väljer aktivt att bortse från samhällets regler, vi lär våra barn att det är okej att ibland, efter eget tycke och smak så kan vi bortse från samhällets regler...

Vi får de medborgare som vi själva skapar, antingen genom uppfostran eller genom att vända bort huvudet när något "annan" gör något som bryter mot dessa regler.
Ska vi skapa ett samhälle där det inte finns extrema beteenden så måste vi börja hos oss själva, ett extremt beteende är bara extremt i betraktarens ögon och ju mer vi själva väljer vilka regler vi skall följa, desto högre hissas ribban för vad om som är ett extremt beteende.

SMC gör ett bra jobb i det här avseendet, speciellt genom att informera om hur det egentligen funkar med mc-olyckor, men vi som samhällsmedborgare måste också börja hjälpa till och uppfostra våra barn så att de kan uppfostra sina barn...
 

Skye

Kör Mycket!
Förstår att polisen vill förbjuda dessa fartvidunder till Sporthojar.
Efter senaste misslyckade jakten har Stockholmspolisen fått begränsade resurser att haka på en eventuell jakt.

20120815-200607.jpg
 

Carnivore

New member
Jag tror att problemet är mycket djupare än att bara prata om "extremt beetende" nämligen våran (folket, svennebanan, pöbeln, individerna i sverige):s syn på lagar och förordningar.
Vi har en oerhörd dubbelmoral där vi uppfostrar våra barn till att bli likadana dubbelmoralister dvs vi respekterar lagar och förordningar som passar oss som person och inte vad som verkligen är lagligt. Jag ser folk på forum och i sociala medier som skriker över än det ena och än det andra, journalister t ex älskar ju att dubbelmoralisera, politiker och poliser likaså men det beror ju på att vi alla är människor och vi alla har den här dubbelmoralen i att vi kan motivera oss själva till att välja vilka lagar vi skall följa.

Hastighet är ju ett slående exempel. Vi ( de flesta ) som kör ett fordon i trafiken tycker att det är okej att bryta mot hastighetsbestämmelser. Man kan "momsa" lite grann men det är viktigt att det är under körkortsgränsen, så länge vi gör det så är det okej i gemene mans ögon. Detta gäller åtminstone bland alla de människor jag känner i alla sammanhang som vi pratar om eller antyder sådana saker. Om man gör en gallup på detta får man säkert ett annat svar men jag hävdar att det är okej bland 95% av oss.

Varför respekterar vi inte fartgränser? Vi tycker i regel att de är omotiverat låga för "vi kör minsann mycket bättre än genomsnittet så vi kan hantera fordonet i dessa farter"
Eller så säger "vi" att "-Jag kör aldrig för fort utanför skolor eller i stan men ute på en tom landsväg är det ju skoj att gasa på lite..." Jag väljer var det är olagligt...

Jag lärde mig beteendet av min pappa, han var precis en sådan, ögontjänare, som valde vilka lagar som skulle följas och jag har fått det med mig. Hur många av oss resonerar precis likadant?

Vad finns det mer för lagar som det är politiskt korrekt att bryta? Jag garanterar att många av de som skriker högt, bland annat i den här tråden kör med något olagligt på hojen. Det kan vara exempelvis andra än originalgrejer på hojen, vanligtvis avgassystem. Inte bara att det är olagligt att frångå typgodkännandet, de flesta bullerrören låter för mycket dvs man bryter mot flera lagar i och med bytet. Blinkers? Däcksbredd? Liten skylt? Ingen reflex?

Visst, skitsaker men likafullt är det i de flesta fallen ett lagbrott, men det är okej att bryta mot dessa lagar. Lägg märke till att JAG tycker detta är skitsaker, min granne tycker kanske att det är ett extremt beteende och ren huliganism att ha öppna pipor...

Vi säger till våra barn att vi absolut inte får stjäla, det är väldigt fult och "-Polisen kommer minsann att komma och ta dig om du snattar..."
Sen tittar vi bort när ungarna laddar ner olaglig film, program och musik...eller vi själva laddar ner olagliga licenser, vi stjäl helt enkelt detta från någon som faktiskt jobbat en ohygglig massa timmar för att skapa något, det tar vi helt frankt och skyller på att det minsann skall vara fritt på internet eller något annat flummigt.

Vi kanske är duktiga och säger till våra barn att de inte får ladda ner grejer, dessutom håller vi koll på att de inte laddar ner...
För att de är så duktiga att de inte stjäl film och musik så går vi och köper dem ett spel att köras på Xboxen, kanske det senaste spelet som alla ungarna kör. Det står från 18år på kartongen men det väljer vi att skita i och ger det till våran 13-åring...

Hembränning? I många delar av samhället och i många delar av landet är det eller har det åtminstone varit helt okej att "...bränna lite för husbehov, det skadar ju ingen..."
Tjuvjakt/tjuvfiske? Samma sak där, vissa "tycker minsann att jag har rätt att fiska i farfars gamla sjö..."

Hur många av oss har kört moppe olagligt i våran ungdom? Antingen före vi fyllt 15 eller genom att vi trimmat lite, med pappas goda minne eller till och med med lite hjälp...

Visst, kanske skitsaker för många, det är i många fall kanske inte ens är ett lagbrott men vi väljer aktivt att bortse från samhällets regler, vi lär våra barn att det är okej att ibland, efter eget tycke och smak så kan vi bortse från samhällets regler...

Vi får de medborgare som vi själva skapar, antingen genom uppfostran eller genom att vända bort huvudet när något "annan" gör något som bryter mot dessa regler.
Ska vi skapa ett samhälle där det inte finns extrema beteenden så måste vi börja hos oss själva, ett extremt beteende är bara extremt i betraktarens ögon och ju mer vi själva väljer vilka regler vi skall följa, desto högre hissas ribban för vad om som är ett extremt beteende.

SMC gör ett bra jobb i det här avseendet, speciellt genom att informera om hur det egentligen funkar med mc-olyckor, men vi som samhällsmedborgare måste också börja hjälpa till och uppfostra våra barn så att de kan uppfostra sina barn...

Ett populärt samtalsämne bland några vänner jag har... frågan jag anser man skall ställa sig, vad är det för regler och lagar som ställs i samhället och hur mycket kommer defakto från samhället eller från politiker som bara vill skapa något eller testa något?

Ja, vi bör leva efter samhällets regler och lagar men försöka bekämpa de vi inte är ok med via politiska vägar, det förstår jag också. Men ibland känns det helt galet vilka regler och lagar som kommit på senaste tid, min favorit när det gäller lagar som diskuteras är den om "SMSförbud under körning", hur f-n kan man skapa en sådan SPECIFIK lag när vi redan har "vårdslöshet i trafik"??? Eller skall man tolka det som att det skulle bli förbjudet att SMS:a men det är ok att uppdatera facebook? Eller skicka mail? Eller skriva noteringar? Eller läsa dagstidningen? Eller raka sig? Eller sminka sig? Eller ja vad som helst... med tanke på alla förslag som föreslås skulle jag inte bli förvånad om det snart blir förbjudet för medpassagerare att tilltala den som kör.
Och med dessa "härliga" lagförslag så kommer en total miss, nämligen uppföljning och praktisk tillämpning av densamma.

Eller om vi skall ta något mer handfast, det är olagligt att gå mot röd gubbe men det finns ingen straffsats... så det enda som händer är att man får lite skäll och sen kan gå vidare.
För mig är det utmärkta sätt att urholka hela regelverket!

Nej, jag säger nej till fler lagar och regler kring hur vi skall uppföra oss och sätt in lite resurser till att faktiskt se till så att samhället defakto håller sig till de regler som gäller.

Så för att återknippa detta till "Extremt beteende" så är det just vad man klassat detta beteende som, det är inte ett "Olagligt beteende" utan det är ett EXTREMT!!! Nej, det är inte extremt att köra med eftermarknadssystem, det är inte extremt att köra med miniblinkers, det är inte extremt att köra med 10km/h för fort... det är snarare ett beteende som ryms inom samhällets gränser men fortfarande utanför paragrafryttarnas gränser, så frågan är vems gränser man bör hålla sig inom egentligen?

Och nej, jag är inte den som står och snackar om att folk skall sätta på eftermarknadssystem eller köra för fort eller dylikt... men jag är inte heller den som går på Sveavägen en onsdag och påpekar hur fel folk gör med sina miniblinkers.
 

Smurfen

Airhead Traveller
Jag gillade "Niklasinorr:s" inlägg och då kände jag att jag ville berätta en liten anekdot med tanke på den allmänna inställningen till lagar och förordningar.

Jag spenderade påskhelgen 2011 i Lubeck och hade tagit mig dit med tåg via Köpenhamn. Efter några dar hade jag noterat att alla tåg och bussar avgick och ankom på utsatt tid(och då menar jag exakt:)). Men det var ändå nåt annat som kändes ovanligt och det tog flera dar att konstatera vad.
(Jag är sjöman och besökte Lubeck många gånger under slutet av 80-talet och tyckte det var en trivsam stad, nu var jag där på semester 25 år senare, åkte på båtturer och tog långa promenader i staden och åt och drack gott och hade det allmänt ganska bra:cool:).

Jo det var så här att jag till slut förstod vad det var - ingen, och jag menar ingen, gick mot röd gubbe. Inte jag själv heller, det kändes helt naturligt att göra som alla andra. Och när jag i flera dar suttit på uteserveringar med kalla pilsner och filosoferat lite över "kulturchocken" så kom jag på mig själv med att jag gillade det.

Innan nån kommer med påhopp om att det var "Tyskland" vill jag säga att jag är medveten om att det säkert finns "problem" där också och i många avseenden säkert värre än i Sverige, men det skulle inte förvåna mig om man "i allmänhet" har mycket mer respekt för lagar och förordningar inklusive hastighetsbegränsningar.

Det intressanta här var att jag gillade det!
 

Chopperbyggarn

New member
Hör även plikttrogne "Olle" som kör till o från jobbet efter en dålig natts sömn ..för att inte göra sig obeväm på arbetsplatsen och hos chefen till kategorin extremt beteende:confused:
Ingen pratar om detta trots att det kan vara väl så farligt som att köra onykter...varför? Kan det vara så att dom flesta av oss som måste använda eget fordon i vardagen emellanåt själva kör/kört när vi varit allt för sömniga/trötta....jag har inte hört någon i vardagen som har några moraliska betänkligheter över detta o i synnerhet inte chefer på arbetsplatser....

Ang lagar: Jag vill inte leva i ett samhälle där varenda människa följer varenda lag med militärisk diciplin...gud så tråkigt samhälle det skulle bli!!

Miniblinkers: Dom flesta miniblinkers som säljs numera är fullt lagliga och EU godkända.

Anders.J
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...
Så för att återknippa detta till "Extremt beteende" så är det just vad man klassat detta beteende som, det är inte ett "Olagligt beteende" utan det är ett EXTREMT!!! Nej, det är inte extremt att köra med eftermarknadssystem, det är inte extremt att köra med miniblinkers, det är inte extremt att köra med 10km/h för fort... det är snarare ett beteende som ryms inom samhällets gränser men fortfarande utanför paragrafryttarnas gränser, så frågan är vems gränser man bör hålla sig inom egentligen?

... men jag är inte heller den som går på Sveavägen en onsdag och påpekar hur fel folk gör med sina miniblinkers.

Jag noterade en formulering i senaste nummer av MC Nytt, som jag tycker är bra:

- "Vi får som motorcyklister själv välja rätt tid och plats, och inte ha en olycksstatistik som domineras av avsaknad av körkort, alkohol, droger och extreme hastigheter med polisen efter!"
 

Carnivore

New member
Jag gillade "Niklasinorr:s" inlägg och då kände jag att jag ville berätta en liten anekdot med tanke på den allmänna inställningen till lagar och förordningar.

Jag spenderade påskhelgen 2011 i Lubeck och hade tagit mig dit med tåg via Köpenhamn. Efter några dar hade jag noterat att alla tåg och bussar avgick och ankom på utsatt tid(och då menar jag exakt:)). Men det var ändå nåt annat som kändes ovanligt och det tog flera dar att konstatera vad.
(Jag är sjöman och besökte Lubeck många gånger under slutet av 80-talet och tyckte det var en trivsam stad, nu var jag där på semester 25 år senare, åkte på båtturer och tog långa promenader i staden och åt och drack gott och hade det allmänt ganska bra:cool:).

Jo det var så här att jag till slut förstod vad det var - ingen, och jag menar ingen, gick mot röd gubbe. Inte jag själv heller, det kändes helt naturligt att göra som alla andra. Och när jag i flera dar suttit på uteserveringar med kalla pilsner och filosoferat lite över "kulturchocken" så kom jag på mig själv med att jag gillade det.

Innan nån kommer med påhopp om att det var "Tyskland" vill jag säga att jag är medveten om att det säkert finns "problem" där också och i många avseenden säkert värre än i Sverige, men det skulle inte förvåna mig om man "i allmänhet" har mycket mer respekt för lagar och förordningar inklusive hastighetsbegränsningar.

Det intressanta här var att jag gillade det!

När jag är ute och går med mina barn så stannar jag vid alla röda gubbar och väntar på grön gubbe, det har gjort att jag försöker göra så annars också... gissa om man känner sig ivägen och nästan blir utputtad i gatan.

Men det är tyvärr ett praktexempel på tandlös lag och något som bara hjälper till att urholka respekten för de lagar vi har... finns en teori som jag gillar att tänka på vid sådana här tillfällen, nämligen "Broken Window".
Skapar man "tramslagar" så skapar man också en automatisk urholkning och misstro till samhällets regelverk.

Hör även plikttrogne "Olle" som kör till o från jobbet efter en dålig natts sömn ..för att inte göra sig obeväm på arbetsplatsen och hos chefen till kategorin extremt beteende:confused:
Ingen pratar om detta trots att det kan vara väl så farligt som att köra onykter...varför? Kan det vara så att dom flesta av oss som måste använda eget fordon i vardagen emellanåt själva kör/kört när vi varit allt för sömniga/trötta....jag har inte hört någon i vardagen som har några moraliska betänkligheter över detta o i synnerhet inte chefer på arbetsplatser....

Ang lagar: Jag vill inte leva i ett samhälle där varenda människa följer varenda lag med militärisk diciplin...gud så tråkigt samhälle det skulle bli!!

Miniblinkers: Dom flesta miniblinkers som säljs numera är fullt lagliga och EU godkända.

Anders.J

Det Niklasinorr syftade på med miniblinkers och allt sånt är att nya motorcyklar (kommer inte ihåg från vilket år) är typgodkända, man får alltså egentligen inte byta avgassystem, blinkers eller något annat... har t.o.m för mig att man befinner sig i gråzonen om man byter däck på den.
 

Hampe

Skriver massor!
Jag blir så glad att det går att föra vettiga resonomang här inne, att det läggs tid på utmejslade inlägg där man känner att det finns engagemang bakom. En sådan underbar kontrast till oneliners och tomma meningslösheter.





Så - för att skapa lite balans: en tom meningslöshet. Vassegoda:

Miniblinkers: Dom flesta miniblinkers som säljs numera är fullt lagliga och EU godkända.

Just precis! Det är därför allt fler satsar på microblinkers som är så små att man måste veta var man skall titta för att se dem.
I pipelinen: Nanoblinkers, bestående av en enda nittitalsdiod man måste kupa händera kring i dagsljus för att se om den blinkar. Om man hittar den. Beauty knows no pain.




Hampe - u'schäkta!
 

SuperRetard

New member
Måste få slå ett slag för att alla ska läsa Carnivores inlägg ett varv till. Ovanligt klarsynt.

Någon sågade argument som "jag kör minsann bättre än genomsnittet". Det behöver inte ens formuleras så, givet den nivå hastighetsbegränsningarna är satta idag så räcker det med att köra bättre än de sämsta 10 procenten.

Jag kör ibland ekipage av alla möjliga konstellationer, storlekar och skick. Vad som är en "trygg" hastighet på en 70-väg skiljer sig rätt markant beroende på om man sitter i en ny BMW eller en 15 år gammal Saab med 1 ton kåpsläp bakom. Men lagen ser inte skillnaden!?

Jag åkte en sväng på babytwinnen igår med skjuts. Låg i 50-60 på en krokig bonn-slinga och mös lite, hade kunnat köra snabbare utan fara om jag tittat mer på vägen och mindre på kossorna, men vi håller där.. På en mer potent hoj, utan skjuts och med full fokus på körningen hade jag säkert kunnat snitta 120+, 80-90 och fortfarande ha marginaler. Lagen är fortfarande färgblind.

Som sägs ovan är vissa lagar väldigt lätta att respektera. Och den uppfostran som nämns ovan tycker jag inte är fel på något sätt. Jag kommer fostra mina barn till en sund värdegrund, jag vill att de ska tänka själva snarare än bli paragrafridande lemmlar som följer minsta vink, rätt eller fel.

Att det är fel att stjäla, skada, kränka och/eller såra andra är lätt att förstå. Men är det ok att såra sin granne för att lagen inte säger att det fel? Nej!
Är det ok att skita i blinkers i en tom korsning trots att lagen säger att DET är fel? Ja vaffan!

Det rättspatos som är väg att byggas upp i det här landet bygger på ren och skär konsekvensetik. Man får inte stjäla.. Jo, om man inte kan åka fast (nedladdning). Man ska göra rätt för sig... Men att salta avdragen i deklarationen och jobba lite svart är ok.

Listan kan göras lång. Frågan är om vi vill ha ett samhälle där folk följer regler uppsatta av någon som i grund och botten inte riktigt förstår dem. För så är det i 90% av fallen. De som stiftar lagar kan omöjligen ha koll på de detaljer som är viktiga för var enskilt exempel. Eller om vi vill ha ett samhälle som bygger på en respekt och där vi gör vad vi kan för att hjälpa varandra?
 

SGM

Moderator
Problemet kommer sig väl i att - om vi fokuserar på hastighetsgränser - att gränser sätts, så att den sämsta möjliga föraren, under sämsta möjliga omständigheter skall klara av det.

Vi vaggas sakta in i en falsk säkerhet, med trafikdöden som argument till sänkta hastigheter, och våra kameraskåp/livräddare snart i varenda buske.
Med moderna bilar, och tillsynes så lågt tempo att uttråkade kan tillåtas fippla med telefoner, mata ungar eller tänka på vad vi skall göra till helgen, och drömmer oss bort, istället för att fokusera på vad vi håller på med.
Jag observerar det här beteendet varenda dag på väg till/från jobbet - det är skrämmnade vad kort framförhållning den gemene bilisten har idag (notera hur många som stannar innan rondeller, trots god sikt, och inga bilar i rondellen).

Sätts gränser på en ibland orimligt låg nivå, så är det inte undra på att många tappar respekten för dessa (inkl undertecknad, jag är inte nå' bättre själv).


Att lagen sedan fokuserar på fel saker (om man får välja vad som är "mer" fel :wink: ) - gör inte saken bättre, riktigt farliga beteenden i trafik kräver resurser på plats vilket kostar pengar, hastighetsöverträdelser regleras med livräddarna (och årliga punktinsatser där man slår sig för bröstet och bättrar på statistiken :tummenupp ).

Senast förra veckan fick jag pallnita och kraftigt väja in på vägrenen på E18 då en drönare med telefonen i näven, under omkörning missade min svarta S80, och var på väg att ge mig en bredsida på väg in i högerfil igen (jag satt med farthållaren på).


Miniblinkers som saknar e-märkning, eller andra ljuddämpare kan jag se som jäkligt världsliga grejer - men då lägger jag ju egna värderingar i det hela, och väljer att tulla lite på vad jag anser rimligt eller inte.

/J
 
Top