SuperRetard
New member
En polis i min direkta närhet på ett tidigare jobb sa en gång:
"Lagar är till för dem som inte kan tänka själva"!
Ett synnerligen intelligent uttalande från en synnerligen sympatisk och vettig polis/person. Hans poäng var kort och gott att i stort sett alla lagar kunde brytas utan moraliska tveksamheter (vilket även t.ex mord kan enl. lag) om det skedde under rätt omständligheter.
Att rödljuskörningar t.ex är så hårt straffsatt är för att konsekvenserna kan bli så extrema, och det visat sig nödvändigt. Men hade man haft "rätt" att köra mot rött om det var riskfritt, vilket händer väldigt ofta på många platser där ljusen är enbart tidsstyrda eller reagerar för långsamt på sensorerna (när man blir stående 90 sek. i en helt tom korsning mitt i natten t.ex).
Hastighetsgränserna idag är inte satta för unga förare med stort intresse och körteknisk förmåga på högst potenta fordon en söndagförmiddag på tomma vägar. Utan efter fredageftermiddagens husvagnskaravan med trötta pensionärer som kör vägen med ekipaget TILL campingen på våren, och därifrån på hösten.
210an från söderköping mot St.Anna t.ex skulle jag i racetempo marscha kanske 180-230 på, trivsamt men roligt tempo utan nåt direkt pirr i magen eller osäkerhet 130-160.. Skyltningen säger 70.
Någonstans mellan 70 och 230 går alltså gränsen för "extremt beteende", eller? Är det kanske så att det egentligen inte är farten som är den avgörande farten, utan hanteringen av övrig trafik och respekten för boende och riskfaktorer runt/utanför vägen?
Vad vet jag, jag är ju bara en av de som inte borde släppas ut öht enligt vissa...
/ Diesel-Doris
"Lagar är till för dem som inte kan tänka själva"!
Ett synnerligen intelligent uttalande från en synnerligen sympatisk och vettig polis/person. Hans poäng var kort och gott att i stort sett alla lagar kunde brytas utan moraliska tveksamheter (vilket även t.ex mord kan enl. lag) om det skedde under rätt omständligheter.
Att rödljuskörningar t.ex är så hårt straffsatt är för att konsekvenserna kan bli så extrema, och det visat sig nödvändigt. Men hade man haft "rätt" att köra mot rött om det var riskfritt, vilket händer väldigt ofta på många platser där ljusen är enbart tidsstyrda eller reagerar för långsamt på sensorerna (när man blir stående 90 sek. i en helt tom korsning mitt i natten t.ex).
Hastighetsgränserna idag är inte satta för unga förare med stort intresse och körteknisk förmåga på högst potenta fordon en söndagförmiddag på tomma vägar. Utan efter fredageftermiddagens husvagnskaravan med trötta pensionärer som kör vägen med ekipaget TILL campingen på våren, och därifrån på hösten.
210an från söderköping mot St.Anna t.ex skulle jag i racetempo marscha kanske 180-230 på, trivsamt men roligt tempo utan nåt direkt pirr i magen eller osäkerhet 130-160.. Skyltningen säger 70.
Någonstans mellan 70 och 230 går alltså gränsen för "extremt beteende", eller? Är det kanske så att det egentligen inte är farten som är den avgörande farten, utan hanteringen av övrig trafik och respekten för boende och riskfaktorer runt/utanför vägen?
Vad vet jag, jag är ju bara en av de som inte borde släppas ut öht enligt vissa...
/ Diesel-Doris