Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

SuperRetard

New member
En polis i min direkta närhet på ett tidigare jobb sa en gång:

"Lagar är till för dem som inte kan tänka själva"!


Ett synnerligen intelligent uttalande från en synnerligen sympatisk och vettig polis/person. Hans poäng var kort och gott att i stort sett alla lagar kunde brytas utan moraliska tveksamheter (vilket även t.ex mord kan enl. lag) om det skedde under rätt omständligheter.

Att rödljuskörningar t.ex är så hårt straffsatt är för att konsekvenserna kan bli så extrema, och det visat sig nödvändigt. Men hade man haft "rätt" att köra mot rött om det var riskfritt, vilket händer väldigt ofta på många platser där ljusen är enbart tidsstyrda eller reagerar för långsamt på sensorerna (när man blir stående 90 sek. i en helt tom korsning mitt i natten t.ex).

Hastighetsgränserna idag är inte satta för unga förare med stort intresse och körteknisk förmåga på högst potenta fordon en söndagförmiddag på tomma vägar. Utan efter fredageftermiddagens husvagnskaravan med trötta pensionärer som kör vägen med ekipaget TILL campingen på våren, och därifrån på hösten.

210an från söderköping mot St.Anna t.ex skulle jag i racetempo marscha kanske 180-230 på, trivsamt men roligt tempo utan nåt direkt pirr i magen eller osäkerhet 130-160.. Skyltningen säger 70.

Någonstans mellan 70 och 230 går alltså gränsen för "extremt beteende", eller? Är det kanske så att det egentligen inte är farten som är den avgörande farten, utan hanteringen av övrig trafik och respekten för boende och riskfaktorer runt/utanför vägen?

Vad vet jag, jag är ju bara en av de som inte borde släppas ut öht enligt vissa...

/ Diesel-Doris
 

SuperRetard

New member
Vad är problemet med att köra efter gällande trafikregler ? Problemet är snarare dom som kör på ett extremt vis och struntar helt i reglerna.

Jag kan nog säga att jag helt eller delvis skiter i reglerna. Däremot skiter jag inte i konsekvenserna av mitt handlande både gällande mig själv och 3e part.

Om 70 är helt ok på Essingeleden kl. 3 en fredagseftermiddag, så ser jag inte syftet med att begränsa den tomma, 4-filiga motorvägen till 70 en söndagsmorgon.

Börjar logiken klarna för dig eller är det fortfarande paragrafrideri på överstenivå som gäller?
 

Hampe

Skriver massor!
Om 70 är helt ok på Essingeleden kl. 3 en fredagseftermiddag, så ser jag inte syftet med att begränsa den tomma, 4-filiga motorvägen till 70 en söndagsmorgon.

Agile, jag håller dig högt i ditt skrivande - du brukar leverera klarsyntheter som på ett pärlband, lika troget som en... ...hund.

Här tänker du dock för snävt, ur ditt egna perspektiv och med avstampet i trafiksäkerhet.
Trafik i urban miljö är mer än trafiksäkerhet - det är buller, emissioner, partiklar och vibrationer. Trafiken är en störning helt enkelt, och hastighet - speciellt variabel sådan, kostar liv.

Nej, inte hos oss som kör, utan hos kringboende. En stadig, jämn bullermatta eftersträvas - som kringboende kan förhålla sig till och koppla bort som varande "normal".
Skulle man släppa upp 70 km/h till låt säga 90 km/h mellan vissa klockslag förändras ljudbilden på ett sätt som kroppen har svårt att ställa om till. Pulsen går upp hos nästan alla som deltar i sådan här försök, vissa känner odefinierbar oro och ytterligare andra får sömnproblem.
Sedan kan man ge sig fan på att någon hänsynslös norrlänning på genomresa tar sig rätten att köra "30 över" eftersom han har långt hem, och när han dessutom sitter på en antikvitet som "kräver" 'luft och buller' för att klara trafiktempot så inser man att... ...det är förbannat dumt att bo i hus längs en genomfartsled, och att det är förbannat dumt att ha en genomfartsled rakt genom centrum på en huvudstad.

Herregud! Både Byhåla och Knäckebrödhult byggde kringfartsleder både 30 och 40 år sedan!
Varför är Stockholmare så handlingsförlamade? stor är inte stan att asfaltsverken inte mäktar med att framställa den beläggning som behövs till en förbifart. Eller lever dom i villfarelsen att alla landets medborgare verkligen vill få en skymt av stadshuset var gång vi egentligen är på väg någon annanstans...?

Det får vara som det vill med det. Vad jag vill få sagt är att hastighetsgränser avpassas för fler faktorer än bara strikt trafiksäkerhetstänkande. Det är därför vi får stå ut med en genomfartslid i form av en 70 km/h begränsad motorväg genom en världsstad som Stockholm. Och Borås....



För övrigt är vi ense - om man sätter fartgränser lite hipp som happ, och dessutom tydligt baserar dom på den sämst lämpade individen man kan gräva upp med en tveksam dödsattest så urholkar man respekten för dessa hastighetsgränser.
Den genomförda splitten som ger oss 30-40-50-60-70-80-90-100-110 och 120 som fartgränser kan ha varit spiken i kistan.
Och om inte det lyckas, så kommer avgjort försöken med variabla hastighetsgränser som just nu rullar här i Halland att göra det. Där sitter någon klåfingrig jävel någon annanstans och beslutar att jag inte får köra fortare än 100 km/h på en 120-väg för att... ...ja, fan vet. För att det regnat tidigare under dagen...?

Om någon annan än jag, någon annanstans än där jag är, drar ner högsta tillåtna hastighet för mig för att någon annan än jag kan tänka slarva med profildjupet på sina däck så, JA! då sjunker min respekt för hastighetsgränser.
Över hela linan, i ren jävla protest!



...men, det var inte mycket av det vi skulle diskutera egentligen.
"Extremt beteende" är väldigt mycket mer än hastighet!
Jag är glad att SMC pekar finger åt alla dom som rubriceras "motorcyklist" i media utan att vara det.



Hampe
 
Last edited:

swischmc

New member
Jag har brutit mot många trafiklagar,men jag försöker göra allt jag kan för att följa lagarna på bästa möjliga sätt.
Jag bryter inte mot trafiklagar med flit bara för att jag tycker att jag har rätt att göra det.
Alla gör vi fel i trafiken,men många gör fel trots att dom vet om det medan jag gör fel pga mänskliga faktorn och på grund av misstag.Ibland kan man tycka att reglerna är helt ur banan men det ger ju inte mig rätt att bryta mot reglerna för det.
Hur skulle det se ut om alla skulle följa sina egna regler och köra hur dom vill.Där finns regler att följa i trafiken och dom anser jag att man ska följa så gott man kan oavsett vad man tycker om reglerna.Gjorde alla detta skulle olyckorna minska avsevärt.Skulle däremot alla köra som dom själv tyckte och strunta i trafikreglerna kan man ju lätt tänka sig hur olycksstatistiken skulle sett ut.
De som kör extremt farligt råkar ju ut för betydligt fler och värre olyckor än de som kör vettigt och följer reglerna.
Vad är problemet med att köra efter gällande trafikregler ? Problemet är snarare dom som kör på ett extremt vis och struntar helt i reglerna.

Det här blir hårklyverier! De allra flesta försöker, så gott vi kan, följa trafikens regler. Men alla gör fel ibland! Inte har man ett extremt beteende i trafiken för att man inte är nere i exakt 30km/h vid skylten vid skolan, eller missar den där högerregeln i korsningen...

Det är en jäkla skillnad mellan att skita totalt i alla regler, eller att då och då missa eller glömma bort dem.

Vi som har mc-kort, som gått utbildningar (via smc, verkliga livet eller annan utbildare) och som tar hänsyn till vår omgivning - vi är inte de extrema personer som ställer till det för oss!

Agile/hund och Bighoj får stå för ytterligheterna i denna diskusion. Den ena väljer själv när lagara gäller. Den andre håller stenhårt på de lagar som finns i lagboken. Ingen av dessa hamnar i kategorin extremt beteende. Varför? Jo, båda två bryr sig om sina medtrafikanter. (Nej, jag kan inte säkert veta att detta är sant, men det är den uppfattning jag fått av dessa två när jag läst deras trådsvar.)

Att bråka om dessa småsaker ger ingenting. Vi borde i stället fokusera på att lösa de problem som de med verkligt extremt beteende ställer till med för oss hojåkare. (Se Hampes inlägg nr 32.) Hur får vi bort fulla, påtända eller allvarligt psykiskt sjuka personer från trafiken? Hur stoppar vi självmordspiloter med noll insikt i egen körskicklighet? Hur får vi stopp på dessa stulna hojar som körs tills de är skrot?
Både vi och smc måste trycka mycket mer på att det inte är hojkollektivet som ställer till det. Vi måste stå enade utåt, för att få allmänhet och politiker att förstå skillnaden. Smc gör ett bra jobb i motvind. Låt oss hjälpa dem i stället för att diskutera hårklyverier.
 

HkanB

New member
Det här blir hårklyverier! De allra flesta försöker, så gott vi kan, följa trafikens regler. Men alla gör fel ibland! Inte har man ett extremt beteende i trafiken för att man inte är nere i exakt 30km/h vid skylten vid skolan, eller missar den där högerregeln i korsningen...

Det är en jäkla skillnad mellan att skita totalt i alla regler, eller att då och då missa eller glömma bort dem.

Vi som har mc-kort, som gått utbildningar (via smc, verkliga livet eller annan utbildare) och som tar hänsyn till vår omgivning - vi är inte de extrema personer som ställer till det för oss!

Agile/hund och Bighoj får stå för ytterligheterna i denna diskusion. Den ena väljer själv när lagara gäller. Den andre håller stenhårt på de lagar som finns i lagboken. Ingen av dessa hamnar i kategorin extremt beteende. Varför? Jo, båda två bryr sig om sina medtrafikanter. (Nej, jag kan inte säkert veta att detta är sant, men det är den uppfattning jag fått av dessa två när jag läst deras trådsvar.)

Att bråka om dessa småsaker ger ingenting. Vi borde i stället fokusera på att lösa de problem som de med verkligt extremt beteende ställer till med för oss hojåkare. (Se Hampes inlägg nr 32.) Hur får vi bort fulla, påtända eller allvarligt psykiskt sjuka personer från trafiken? Hur stoppar vi självmordspiloter med noll insikt i egen körskicklighet? Hur får vi stopp på dessa stulna hojar som körs tills de är skrot?
Både vi och smc måste trycka mycket mer på att det inte är hojkollektivet som ställer till det. Vi måste stå enade utåt, för att få allmänhet och politiker att förstå skillnaden. Smc gör ett bra jobb i motvind. Låt oss hjälpa dem i stället för att diskutera hårklyverier.

Det blir väl mest ett "håller med föregående talare" men du verkar på något sätt ha reducerat det hela till dess kvintessens. Tack för det.

Högst osannolikt är någon av oss som förekommit i tråden, mig själv inkluderad vill jag gärna tro i alla fall, självklara att inkludera i gruppen för extremt beteende! Passar man där syns man nog inte alls här! Så med undantag för en del av de hårklyverier vi ägnar oss åt, så tror jag nog att vi ändå har mer gemensamt än vad som skiljer oss åt.
Det verkar som om vill jag gärna tro att vi nog är ense i sak men bitvis rätt så oense i ord! Vi väger nog vare sig våra egna eller andras ord på samma våg skulle jag tro.

Till sist...snyggt sammanfattat.
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
*klipp*
Hur vi än använder motorcykeln så är vi alla motorcyklister!
Vi är motorcyklister för att vi sparat ihop till hojen och inte stulit den från någon annan - som sparat ihop till den.
Vi vill fortsätta köra, därför är det angeläget för oss att inte dö i onödan.
Vi tänker på nära och kära, och vill slippa sätta dom i en jobbig situation.
Vi vill verkligen inte ha andra människors liv på vårt samvete!
Vi har alla funderat över och vägt riskerna med det vi håller på med, och funnit det värt att fortsätta.
Vi har alla varit med om något som påmint oss om vår egen dödlighet.
Vi har alla känt eller känt till någon som kört ihjäl sig på hoj.
Vi har behörighet för det fordon vi framför.
Vi stannar för polismans tecken och tar konsekvensen av vår egen körning.
Vi är nyktra och fria från drogpåverkan.
Vi stannar i högre utsträckning än bilister för att se om vi kan hjälpa till när någon har problem - oavsett fordon.
Vi vinkar åt barnen på trottoaren.
Vi växlar upp vid hundar och hästar.
Vi hjälper bilister att justera in sina backspeglar.

Vi är motorcyklister. Det krävs lite för att bli motorcyklist.

*klipp*

Hampe

Hampe,
Du har just skapat "motorcyklistens 14 budord"!

Eller för att citera Byrådirektör H.K. Bergdahl:
"Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades."
 

Paerhc

New member
När jag var ny motorcyklist för ett antal decennier sedan körde jag som en riktig idiot. Jag hade en sådan tur att jag jag inte satt fast i grillen på en mötande bilist. Det gör att jag förstår att det är lockande att ändra reglerna inför sig själv och att inte se sig själv som en idiot. Men det gör också att jag förstår om Claes Tingvall och transportstyrelsen ser motorcyklism som osäker.

Numera kör jag MC på ett moget sätt, dvs jag försöker att alltid hålla hastighetsbegränsningarna och hålla alla andra trafikregler, eftersom jag inte vill ge politiker och trafikverk en anledning att ytterligare försvåra det för oss alla som kallar oss motorcyklister, alldeles oavsett om man själv håller sig till reglerna eller inte. Det jag kan göra mig skyldig till är att inte hålla hastighetsbegränsningarna på motorväg, men även där så håller jag en rimlig hastighet. Just för att hela MC-kollektivet inte ska behöva lida pga min körning.

Jag respekterar det SMC gör och de ansträngningar de gör för oss motorcyklister, så låt då heller inte SMC:s arbete bli förstört bara för att man ser sig själv som stående över alla begränsningar i trafiken! SMC jobbar för oss alla och det är inte ok att förstöra det.

Ingen, vare sig bilist eller MC-förare, håller sig alltid till de regler som finns. Det måste få finnas lite utrymme, men de som inte håller sig till gällande lagstiftning utan kör direkt vårdslöst, vilket jag själv gjorde under mina första MC-år, borde hyra in sig på en bana och köra av sig det som behövs där. Då får vi ett mer ansvarstagande MC-kollektiv och vi ger inte transportstyrelsen mer ved på sin anti-mc-brasa.

Kanske kan SMC göra en insats där och ha bankörning för alla dem som vill testa sig och sina motorcyklars gränser. Det är bättre om det sker där än att det sker ute i trafiken. Eller är det för djärvt?
 
Last edited:
.............Högst osannolikt är någon av oss som förekommit i tråden, mig själv inkluderad vill jag gärna tro i alla fall, självklara att inkludera i gruppen för extremt beteende! Passar man där syns man nog inte alls här! Så med undantag för en del av de hårklyverier vi ägnar oss åt, så tror jag nog att vi ändå har mer gemensamt än vad som skiljer oss åt.............

Det du säger ovan är nog så riktigt tror jag...

Lagars förträfflighet
”Rosa Parks” liknelsen är ett utmärkt exempel som illustrerar vad myndigheter vid ett tillfälle kan tycka för att senare vid ett annat tillfälle tycka något annat. Enligt lagen är det ju riktigt första gången…. men inte nästa gång efter lagen ändrats.

Förhållnings sätt till regler
Jämförelsen ovan gäller även trafik regler, dvs ingen absolut sanning men de finns där eftersom många av oss inte kan göra en egen bedömning på ett riktigt vis och reglerna ska passa många olika personer. Tro inte att vi är bättre i Sverige än något annat land i det hänseendet. Man ska givetvis använda sitt goda omdöme. Reglerna får man ta för vad de är och undvika slavisk tolkning, så kallat paragraf rytteri. Det finns ju länder som beivrar överträdelser på ett för medborgaren kränkande sätt, typ som det var i de gamla öststaterna. Att förvisa folk till Gulag för att de gått mot röd gubbe…om ni förstår vad jag menar.. Det vill vi väl inte bli utsatta för?

Avvikare
Det som gundj påvisar i sitt inlägg är ett exempel på extremt beteende som jag tyvärr inte tror att vi över huvud taget kan styra. Det av den enkla anledningen att föraren inte är en ”motorcyklist” och således skiter i alla de kriterier vi här diskuterar. Det är till 100 % ett polis ärende som vi gemensamt kan ta vår hand ifrån. Vi har inget kollektivt ansvar för en sådan händelse.

Vi kan väl istället försöka påverka de personer vi har i vår närhet till att agera på ett riktigt vis.

Så här kan det gå till
När jag är ute och åker på favoritsträckorna på landet så blir jag ibland lite nervös när jag hinner ifatt ett gäng MC åkare körande mitt i vägen i en kurva osäkert vinglande i 50 km/h i upprätt läge. Vederbörande bör säkert inte köra fortare. Omkörningen jag gör sker med god marginal eftersom man inte vill ”skrämma” folk i onödan, efter det kan man köra i sin egen takt igen men absolut inte extremt. För den jag körde om är det kanske en extremt omkörning, men inte för mig just då, detta oavsett vilken hastighetsbegränsning som gäller. (Vi förutsätter avsaknad av vägkorsning, bra sikt + bra beläggning på platsen ifråga).

I tätort kan man lämpligen slaviskt titta på hastighetsmätaren för att minska irritation från medtrafikanter och riskexponering tycker jag. Det är helt enkelt ganska praktiskt.:eek:

Summering
Som grupp har vi inget för att kasta skit på varandra utan vi kan istället använda vår livserfarenhet till att göra sprida användandet av gått omdöme istället.

/Peter
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Agile, jag håller dig högt i ditt skrivande - du brukar leverera klarsyntheter som på ett pärlband, lika troget som en... ...hund.

Här tänker du dock för snävt, ur ditt egna perspektiv och med avstampet i trafiksäkerhet.

Hampe

Just exemplet Essingen kanske blir lite extremt ur ditt perspektiv. Jag har dock bott med en balkong alla har sett, jag kunde kasta sten på era bilar på leden från den ungefär och är HÖGST medveten om vad bullret gör för de boende nära stora leder.

Det renderar fortfarande i samma problem. En Nissan Micra i 100 hörde man knappt, ett 24-meters ekipage på 40+ ton däremot kunde knappt stereon överrösta. Vad var syftet med 70 för alla nu igen?

Att det är 70 där en fredagseftermiddag är dessutom lite ointressant, eftersom det inte går fortare än 15, så det enda man stördes av där var nåt enstakande tutande från nån grinig jäkel eller sirener om det hänt nåt i Solna eler Västberga.
 
By the way - Att mästra varandra med ”paragrafer” är opassande upplysta människor emellan. Man kan ju alltid hänvisa till att något är ”olagligt” och därmed felaktigt, och automatiskt få ”rätt”.

Det köper inte jag. Det får ju konsekvensen att man aldrig ifrågasätter eventuella tokiga regler…. De är gjorda av människor som bevisligen värderar frågor olika!

/Peter
 

Bighoj

New member
Visst är det väl så att vi alla här på forumet vill ha bort dom som är det där lilla extra extrema på våra vägar.Givetvis är det dom som är påverkade,drar ifrån snuten,kör stulna hojar,inget körkort osv osv är den typen av folk som förstör mest för alla andra.
De som kör lite tuffare och fortare än vad skyltarna säger är inte det stora problemet om dom samtidigt kör med huvudet så att säga.
Mina inlägg låter värre än de är menat,det blir så i all upphetsning när man diskuterar.Inget illa ment om nu någon skulle ta illa vid sig.
 

Skye

Kör Mycket!
#offtopic

Den här tråden har blivit SM i "quotning"
Lär Er att klippa ut det specifika ni vill svara på eller sätt ett @ framför den ni vill adressera.

En rörig tråd som blir ännu rörigare av att läsa samma postningar om och om igen...
Scrollhjulet fick härdsmälta och la av redan på sida 1
 
Last edited:
Jag sällar mig till gruppen som ser beteendefrågan hos nyktra, körkortsförsedda icke-hojstjälande individer som bredare än svart (olagligt/straffbart) eller vitt (lagligt). Jag tror att två viktiga kodord är hänsyn och omdöme, och med dem som ledning finns egentligen inget behov av att veckla in sig i snäva definitioner. När inspirerad körning, må det vara i 30+ eller 100+, förläggs till rätt plats och rätt tid så menar jag att problemet är ganska litet.
 

Bighoj

New member
Av de som omkom i mc olyckor förra året så saknade 30% körkort så då var det 70% som hade körkort som omkom.Detta talar sitt tydliga språk-Det är alltså betydligt säkrare att köra utan körkort.
 

Hampe

Skriver massor!
Sant. Det är bara om man utgår från att huvuddelen av motorcyklisterna verkligen har behörighet för sitt fordon som de presenterade siffrorna är alarmerande. Är det så att fler än hälften kör utan körkort så är dom alarmerande på ett annat sätt.

Vad tror du? Egentligen?


H
 

Bighoj

New member
Jag hoppas ju verkligen att det finns fler som har kk en de som kör utan,och verkligheten är sannerligen så också.
Man kan undra hur många av de 70% som omkom förra året som någon gång gått en Smc utbildning.Borde finnas statistik på detta tycker man.
 

SuperRetard

New member
Det var ju inte bara körkortinnehavet som var alarmerande. En stor del av de förolyckade saknade antingen körkort, var onyktra eller satt på ett stulet fordon.

Det skulle va kul att se en mer utvecklad statistik där det mer tydligt framgick hur många som dödde trots att:

De var nyktra, hade körkort och fordonet i fråga i "laga fång". De siffrorna vore det sen intressant att jämföra med hur som aldrig gått respektive har gått en förarutbildning med SMC eller liknande.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
.. Man kan undra hur många av de 70% som omkom förra året som någon gång gått en Smc utbildning.Borde finnas statistik på detta tycker man.

Självfallet är detta en ytterst intressant fråga. Och det finns inga handfasta statiska svar på detta i dagsläget tyvärr!

När ett SMC medlem dör - har samtliga data tagits bort hos SMC. Dvs, vi därmed inte har någon möjlighet att få till en sam-körning med annan databas, t. ex. Trafikverkets data över avlidna i trafiken.
Vi har set över en evt. ändring i detta, så vi i en framtid sku få en eventuell möjlighet att göra så.

Det pågår ett mycket intressant MC forskningsprojekt på Karolinska. Här kommer ett stort antal databaser att samköras, t. ex. fordons - körkorts - sjukhus - brotts - SMC:s medlems - SMC kurs - register, mf..
Studien, kommer sannolikt att bli klar under 2013.. Och vi hoppas att vi där kan se effekten av SMC:s fortbildningar.

----- NB - Jag hade inte för avsikt att få stop på debatten i tråden ---

Trådens ämne om Extremt Beteende, visar tydligt att det är värd att vi har en öppen debatt...
 
Top