Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

SuperRetard

New member
Nu svarar vi ju själva för våra handlingar som enskilda individer. Vill vi inte riskera att anses som extremister får vi väl hålla oss inom de ramar som omgivningen kan acceptera när vi befinner oss bland medtrafikanter.
Väljer vi att vrida mer på rullen - kan vi nog inte förvänta oss någon större förståelse eller absolution från våra bredare grupper medtrafikanter, oavsett antalet hjul. Om än det alltid "finns dom som är värre"...


Det markerade budskapet är nog den avgörande skillnaden i min bok.

0,50
 

swischmc

New member
Helst vill jag skriva: kör som du vill bara du tar ansvar för dina handlingar. Men så fungerar det inte i verkligheten och därför krävs hänsyn i trafiken.
Visst, du kan stanna när polisen stoppar dig, men skadar/dödar du någon annan i trafiken, hur ska du då kunna ta ansvar? Eller om du själv blir skadad, tar du då ditt eget ansvar för sjukvård, rehabilitering och ev hjälp resten av ditt liv?

Med DU menar jag nu dessa människor som anser att det inte går att köra inspirerat i vanlig trafik utan att bryta i princip alla trafikregler som finns, främst hastighetsbegränsningarna. Är det så viktigt att köra FORT finns det banor. Håll er till dem!

I Sverige idag är det ok att tumma lite på farten, det gör vi nog alla till mans lite då och då - oavsett fordonsslag. Det hela den här debatten handlar om är hur man ska komma åt de som gör mer fel än den genomsnittlige hojföraren. Den som med sitt beteende sticker ut och på så sätt skrämmer/gör folk upprörda. Den som inte är villig att ta konsekvenserna av sitt handlande.

SMC gör helt rätt i att gå ut och påpeka att man jobbar för att få fram bättre förare och försöker nå även de aggresiva förarna, samtidigt som man påpekar att dessa är en liten del av hojkollektivet. Bra jobbat Maria!
Hoppas nu att vi kan slippa fler program som Kalla "fakta" där det blir pajkastning mellan polis och sporthojsförare. Ingen av dessa tjänat på ett sämre rykte, snarare tvärt om!
 

Skye

Kör Mycket!
Jag skulle vilja tillägga utan att få hela sporthojskollektivet på mig att jag är en surmört att:

Finns en anledning att försäkringspremierna ligger som de ligger på sporthojar.
En sporthoj inbjuder till att tänja på gränserna och att inte alla riktigt klarar av att bemästra dom. (gränserna alltså)
Då pratar vi inte moms på hastighetsgränser utan förare som lägger på 100% + moms. Hojen kan lika gärna kan vara stulen av en 16-åring och som kör utan hjälm men vem ser det i 300 blås?
 

Smurfen

Airhead Traveller
Om nu ca 1% (ta vilket litet värde ni vill, 0,1 eller 5 %, whatever) av hojåkarna kör 240 förbi skolor, kör på bakhjulet, mot rött, sticker finger i luften vid hastighetskameror, har stulit en hoj eller kör på fyllan, bla, bla, bla , så är det ju illa, mycket illa t o m - men/och en sak för polisen.

Då tycker jag att det är betydligt allvarligare om/att 60-70% (som har nämnts tidigare i tråden som ett exempel) av alla andra tycker det är helt OK och antagligen också mer eller mindre alltid kör så pass mycket för fort att man ändå hoppas få behålla körkortet om man åker dit, den s k momsen. Personligen tror jag att det är betydligt fler.

Det ger ju signalen/uppfattningen att alla motorcyklister alltid kör för fort.

Och det är ju där vi ligger illa till. Jag tror att vi är fel ute om vi försöker försvara eller förklara det på nåt sätt.

"Ja, vi tar avstånd från extremt beteende, men jag kör bara 25-29 km/h för fort och det är inte extremt eftersom jag är duktig/utbildad och har en modern mc med bra bromsar och väghållning"

Men hallå!!

Det kan väl ändå inte vara så att vi har en sorts norm där en mycket stor del av hojåkarna, %-sats osagt, tycker det är ok att köra för fort, upp till en gräns. Vem ska bestämma den gränsen? Det är ju uppenbart att det inte går att lämna det till varje individs "sunda förnuft".

Nä, normen måste ju naturligtvis vara den lagstadgade maxhastigheten, och den som bryter däremot skall lagföras.

Det är ju sånt beteende/attityd som gör att det kommer idéer och förslag från politiker och myndigheter som förbud mot mc-körning på vissa vägar/tider, förbud mot gps med fartkameravarning, regskylt fram, ägaransvar, gps med kilometerräknare eller vad det heter idag, som lastbilar, där polisen kan gå in och kolla ett chip vart man kört och hur fort.
Flera av de här "dumheterna" är redan verklighet här och där ute i Europa och till slut kommer inte Sverige att kunna stå emot EU-reglerna längre. Och det gör också att man på äldre dar börjar fundera på att stödja dessa idéer.

SMC gör här ett jättebra och viktigt arbete med att försöka få fram/behålla rimliga regler. Eftersom jag själv "varit med/intresserad", som motorcyklist alltså, sen -77-78 nån gång och en gång i tiden så intresserad att jag också studerade vad SMC gjort före den tiden, så vet jag vad bra de har gjort för oss motorcyklister, även om jag inte kan citera specifika årtal eller händelser just nu. Jag tror inte vi skulle vara där vi är idag utan SMCs förtjänst.

Om jag inte minns helt fel fanns det då, när jag började köra, ca 35-50000 reggade hojar, 0,1-1% hade antagligen "extremt beteende" och 15% kunde nog troligen lagföras för fortkörning och annat. Resterande får man väl anta var "normala".
Idag finns det ca 300000 reggade hojar, 0,1-1% har extremt beteende och 85% kan/borde lagföras för fortkörning eller annan anledning varje gång de är ute och kör.
Då vore det väl fördj---igt tråkigt om de där 85% skulle förstöra allting. Det retar mig att de förstör för mig. Ingen respekt från mig i alla fall.

Det är ju synd/tur att inte jag är trafikpolis, beroende på hur man ser det:).

Nä, tredubbla trafikpolisen, och kör amerikansk stil - stå bakom en stor vägskylt med en hagelbössa på instrumentbrädan, höj fortkörningsböterna 10-falt, dra in körkortet i flera år - eller för alltid, beslagta fordonet; och vad gäller fyllkörning så kunde polisen lösa det direkt i diket med 226:an:tummenupp.

Have a nice ride.
 

990 Adventure

New member
På något sätt, kalla det dubbelmoral eller vad, men jag anser inte det vara EXTREMT betende att tänja lite på gränsen vad gäller hastighet, åka lite bakhjul, prova en stoppies (trots att jag är närmare 50 bast) eller som jag älskar , en långsladd på en grusväg :)

Har hunnit med ca 50 mil mc på denna sida året, all den åkningen har varit inriktad på att få igång mig och mitt förtroende för min mc, farten har inte varit hög, jag väljer vägar som är lågtrafikerade, jag utför bromsprov osv, detta tror jag inte alla gör (det gör inte mig till en bättre person med rätt att döma andra) jag gör det för att jag skall bli en bättre mc förare och därmed ha för mig ett roligare utbyte av min mc körning samtidigt som jag kör säkrare i trafiken , men fortfarande inte en extrem och oansvarig mc förare, vilket jag trodde tråden handlade om.

Ut och åk och passa på att lek med er mc för att bli en bättre mc förare och samtidigt ha roligt för det är vad mc åkning handlar om för oss alla tror jag .

Döm själva, men jag tar ansvar för mina handlingar och skulle aldrig få för mig att köra ifrån polisen om dom vill stoppa mig, skulle det ske så är det mitt körkort som har en lång bokstavskombination som stryker med, det är inte där jag sätter gränsen, gränsen går vid vad jag utsätter andra trafikanter för och förhoppningsvis uppfattar dom att jag respekterar deras sätt att föra fram ett fordon.

Jag tycker det är kanon att SMC jobbar för att få bort extremt beteende men det verkar inte som dom behöver jobba lika mycket för mig som vissa andra då min gräns är högre satt vilket innebär att mitt mål är lättare att nå .
 

BMW R90s

New member
Det måste skapas ett grupptryck på de som kör extremt att det de håller på med inte är ok!
Fyllskallarna och tjyvarna kommer vi inte åt.
Det är de yngre med nya körkort som kanske går att påverka.
 

Bighoj

New member
Formulerar man det som att vi som ibland/ofta kör över gränsen till körkortsindragning när vi är ute och luftar våra motorcyklar hör till den "extrema" gruppen så sitter vi alltså i samma fack som fyllskallar, hojtjuvar och körkortsbehörighetsfattiga element på vägarna.

Som jag skrev tidigare, vi vill ju själva se oss som "normala" och de som är värre är ena jävla galningar.

Men i andras ögon så är det vi som är de jävla galningarna.

Och så ser ju statistiken ut, det är vi som kör sporthoj som krashar och gör illa oss mest.

Skillnaden är ju att vi som kör fort för att vi gillar att köra hoj går att påverka med utbildning och information. De som kör fort för att ge omvärlden långfingret och söker kickar och respekt är en annan ännu mer extrem grupp som är svårare att nå och som vi inte vill skall ingå i "vår fina välkammade grupp som inte alls kör lika riskfyllt"

Alla gör vi fel,så är det.Men då man bryter mot lagar och trafikregler med berått mod (Med eller utan utbildning spelar ingen roll) enbart för att man tycker det är kul att rasta av sin hoj,Svar JA, då tycker jag att ni tillhör samma extrema grupp som fyllskallar,hojtjuvar och som de utan körkort.
Är man "duktigare"när man bryter mot hastighetsbestämmelser för att man är utbildad ? Jag vill påstå precis tvärtom dvs att -Har man utbildning borde man föregå med gott exempel och rätta sig efter trafikreglerna.
Det är ok att lära sig köra fort,MEN detta hör definitivt hemma på bana och inte i trafiken.
Ju mer utbildning man har desto viktigare är det att INTE göra fel,utan att verkligen vara ett bra föredömme inför andra.
 

HkanB

New member
Det verkar som om oroväckande många vill omdefiniera "Extremt beteende" eller i vilket fall utvidga det till att omfatta allt...-inkl. överstigande av de oftast helt godtyckligt satta hastighetsgränserna- som ens kan påminna om att vara politiskt kontroversiellt. Det förtar liksom värdet på hela begreppet! Extremt är relativt vill jag hävda, inte absolut. Det finns oroväckande många ute i trafiken som uppvisar vad som enligt min mening är "extrema beteenden" trots att de formellt rör sig inom lagens råmärken m.a.p både hastighet och vad annat lagen kräver. Ralph Nader gjorde på 60-talet filmen "Unsafe at any speed" som visserligen om jag inte missminner handlade om Chevrolet Corvair...vad jag är ute efter här är att det finns förare -och inte bara av mc även om nu tråden handlar om just det-som är farliga i vilken hastighet som helst. Låg eller hög!
Med eller utan större mängd medtrafikanter så utgör de "minor" i trafiken som när som när som helst slumpmässigt ser det ut som kan brisera och skapa kaos och elände omkring sig.
En annan sak i någras resonemang ovan som jag undrar något över är den -på allvar eller inte, det är svårt att veta vilket-koppling som en del verkar göra mellan lagligt och moraliskt och underförstått god!
Det finns ett flertal -allt för många för att radas upp här men googla på t.ex Rosa Parks- exempel både nutida, historiska, inhemska och utländska på att så inte nödvändigtvis är fallet. Det leder då till att det enligt min mening är fullt möjligt att både tänja på och ibland bryta mot både det ena och det andra och med personlig etik och övertygelse intakt efteråt. En lag är inte per automatik god! Andra har ovan mycket väl, tycker jag i alla fall argumenterat för att omständigheterna måste från gång till avgöra vad som är extremt. Framför ett dagis vid 7.30 en måndag ligger man sannolikt närmare "extremt" tidigare än ensam på en 13-metersväg en söndagmorgon! Det är helt enkelt inte samma sak. Om nu omdefinitionsivern är driven av politisk korrelerad anpasslighet eller begynnande preventiv? moralpanik är för mig förstås inte möjligt att veta men det inte så lite tråkigt att se vad jag svårt att tolka som annat än begynnande tecken på preventiv självcensur...
Vart i hela friden namn är vi på väg? Erich Mielke bor inte här!

"Um sicher zu sein muss man alles wissen."
 
Last edited:

HkanB

New member
Om man tycker att inskränkningar i den fria farten är att jämföra med rasförtryck så är det inte mycket att diskutera.
Låt var och en åka efter eget huvud så länge det går. Stora delar av allmänheten uppfattar motorcyklar som extrem verksamhet i vilket fall och med vårt sätt att framföra dom medverkar vi till att underlätta för lagstiftande politiker att införa begränsningar.

Kör idag, imorgon kan det vara förbjudet :very_drunk:

Det står dig givetvis fritt att läsa texten som du vill...jag vill trots det tro att du nog inte helt litet missade poängen med det jag skrev. Visst berör det hastighet eller mer den bisarra tron att allt ont har sitt upphov i hastigheten men det är inte det som är poängen utan begynnande moralpolitiskt motiverad anpasslighet...det verkar du...kreativt ha ignorerat.

Ok...Rosa Parks....vald för att illustrera en princip!
Ett tydligt exempel. Kopplingen eller snarare bristen på sådan mellan lag, godhet och moral. Det är väl inte så svårt! Inte borde det då heller vara särskilt svårt att lista ut att det Rosa Parks och det som tråden egentligen handlar om har gemensamt är bara just exemplet! Det är inte direkt samma ämne. Hur övertydlig skall man behöva vara?
Oavsett problemområde innebär inte lag att det med automatik innebär rätt, gott, moraliskt eller något annat med liknande betydelse. En lag kan givetvis vara sådan men det finns, än en gång ingen automatik. För de som till äventyrs verkligen tror det så finns ett flertal länder att besöka och eller flytta till för att utforska ämnet .

"För helvete Helge! Det är ju bara ett exempel"
Olle
 
Last edited:

swischmc

New member
Sedan när handlar denna tråd om "rätten till fri fart efter eget huvud"?
Jag uppfattar inte att någon här tycker att vi ska återgå till fri fart på våra vägar. Snarare att det ibland känns ologiskt med de nya fartgränserna. Ena dagen är 90 km/h okej, nästa är det fullständigt regelvidrigt och förmodligen rent livsfarligt (!) att köra fortare än 80.

Så vad är då extremt beteende i trafiken? Att köra 2 km/h för fort? 5, 10, 20? Spelar det någon roll var man gör det? Motorväg en söndag klockan sju? Förbi skola en måndag klockan åtta?
Eller kanske att tränga sig fram i köerna under rusningstrafik med bil? (Då handlar det inte om fortkörning, utan oväntat eller aggresivt beteende.)

Ingen är helt felfri. Någon gång har nog alla missat ett rödljus, gjort en dålig omkörning, tummat på hastighetsbegränsningen, legat för nära framförvarande, rullat förbi en stopplikt... Ska jag fortsätta? Det gör inte oss alla till extrema trafikanter.

Låt inte denna tråd enbart handla om hastigheter (inser att jag själv fallit i samma grop...), utan om det som verkligen är extremt beteende. Hur når vi denna grupp? Hur förklarar vi för dem att de utsätter både sig själva och andra för fara? Förstår de att de genom sitt beteende skadar hela mc-kollektivet och med tiden kan få mc:n förbjuden?
 

HkanB

New member
De Tingvallska apologeterna finns tydligen här i detta forum. Ständigt beredda att ställa sig längst fram och försöka fäkta undan allt som ens alldeles så lite påminner om logik och ett förnuftigt steg tillbaka för att fundera. Dogm och trossatster får ej ifrågasättas!

Hur tror någon att de som valt, hamnat, drogat sig, supit sig utanför -och förmodligen någit mer som jag missat- systemet skall kunna påverkas genom att ändra systemet!

Jag skulle i alla fall vilja veta hur det skall gå till.

Not sent from an IThing
 

Hampe

Skriver massor!
Man behöver inte göra detta till ett ställningskrig mellan olika sorters motorcyklister. Vi åker hoj av olika anledningar - vissa vill fika med kompisar, andra använder motorcykeln för att få en stund för sig själv. En annan sort kör helst vilse, medans deras motsats helst kör trygga rundan som dom brukar göra. Ingen är mer värd än någon annan, och den som pekar finger åt en speciell sorts motorcyklist visar bara upp hur trångsint han eller hon själv är.

Hur vi än använder motorcykeln så är vi alla motorcyklister!
Vi är motorcyklister för att vi sparat ihop till hojen och inte stulit den från någon annan - som sparat ihop till den.
Vi vill fortsätta köra, därför är det angeläget för oss att inte dö i onödan.
Vi tänker på nära och kära, och vill slippa sätta dom i en jobbig situation.
Vi vill verkligen inte ha andra människors liv på vårt samvete!
Vi har alla funderat över och vägt riskerna med det vi håller på med, och funnit det värt att fortsätta.
Vi har alla varit med om något som påmint oss om vår egen dödlighet.
Vi har alla känt eller känt till någon som kört ihjäl sig på hoj.
Vi har behörighet för det fordon vi framför.
Vi stannar för polismans tecken och tar konsekvensen av vår egen körning.
Vi är nyktra och fria från drogpåverkan.
Vi stannar i högre utsträckning än bilister för att se om vi kan hjälpa till när någon har problem - oavsett fordon.
Vi vinkar åt barnen på trottoaren.
Vi växlar upp vid hundar och hästar.
Vi hjälper bilister att justera in sina backspeglar.

Vi är motorcyklister. Det krävs lite för att bli motorcyklist.
Egen hoj, behörighet och intresse är en bra start, men det behövs något mer för att verkligen vara en motorcyklist


Förra året var fullt av trista händelser där folk trillade ner från parkeringsdäck, lånade crosscyklar på fyllan utan hjälm, körde oreggade veteranmaskiner utan hjälm rakt in i träd, åkte stulna motarder påtända rakt in trafikljus , styrde skenregisterarade oskyltade hojar rakt in i avspärrningar, körde ihjäl gående på gångbanor mm etc osv in infinti
I de flesta fall dog man döden död där och då, i alla dessa fall skapade feta, negativa rubriker som slår mot oss motorcyklister.

För vi är motorcyklister. Inte dom!
Det pågår en animerad diskussion på SH just nu där TS vill göra en liknande parallell, och det är just precis detta SMC vill ha sagt med sitt uttalande:

Har man inte ens körkort för fordonet, inte grundläggande respekt för vare sig själv eller andra, ingen känsla för spelreglerna så är man helt enkelt inte motorcyklist!
Deras brott mot allt och alla har inte med oss att göra. Lagvårdande myndigheter måste göra ett bättre jobb för att minska denna typen av olyckor där vi som intresseorganisation står helt bakbundna - eftersom dessa individer saknar intresse för motorcyklism.

Fler rutinkontroller!
Mer övervakning av trafikbeteende!
Bättre rensning av oregistrerad lekskit som idioter kör omkring och retar gallfeber på folk med!
Snabbare respons och inhämtning av upphittade stulna hojar:
Det duger inte att en stulen hoj "stjäls" om och om igen tills någon verkligen kör ihjäl sig.


Oj! Är det någon ärthjärna som riskerar att skada sig när dom väljer att inte stanna för polismans tecken?
Så synd. Men det är en simpel generationsfråga. De som inte vuxit upp och fått "Barettas Theme" inympat med standardmjölken tyx helt enkelt inte veta vad som är rätt eller fel. Sammy Davis Jr som folkbildare, who could have guessed...



Jag välkomnar SMCs pressrelease, men misstänker att budskapet behöver hamras in gång på gång i nyhetsredaktioner runt om i landet. Har ni förresten hört om den stackars motorcyklisten som Polisen nästan jagat ihjäl nu i veckan...?


En mc-förare skadades allvarligt efter att ha kört in i en bergvägg söder om Östhammar på torsdagen. Mannen vårdas nu på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Olyckan föregicks av att en polisbil följde efter motorcykeln. Enligt Uppsalapolisens presstalesman ska polisbilen inte haft blåljusen påslagna och ska ha hållit ett avstånd till till motorcykeln på minst 400 meter när olyckan inträffade.
http://www.tv4.se/1.2616266/2012/04/19/mc_forare_korde_in_i_bergvagg_utanfor_osthammar


Nå, lokalblaskan har lite bättre koll:

Mannen är misstänkt för drograttfylleri, narkotikabrott , vårdslöshet i trafik och grov olovlig körning då han saknar körkort. Motorcykeln var dessutom stulen.

http://www.knivstabygden.se/osthammar/skadad-mc-forare-brottsmisstankt-1726210.aspx


Motorcyklist?
...eller kriminellt påtänt kräk med vår nästa premiehöjning mellan benen?


Det är där rågången skall läggas - mellan dom som vill fortsätta köra motorcykel, och dom som inte har den blekaste aning om vad dom håller på med!




Hampe
 
Last edited:

HkanB

New member
Sedan när handlar denna tråd om "rätten till fri fart efter eget huvud"?
Jag uppfattar inte att någon här tycker att vi ska återgå till fri fart på våra vägar. Snarare att det ibland känns ologiskt med de nya fartgränserna. Ena dagen är 90 km/h okej, nästa är det fullständigt regelvidrigt och förmodligen rent livsfarligt (!) att köra fortare än 80.

Så vad är då extremt beteende i trafiken? Att köra 2 km/h för fort? 5, 10, 20? Spelar det någon roll var man gör det? Motorväg en söndag klockan sju? Förbi skola en måndag klockan åtta?
Eller kanske att tränga sig fram i köerna under rusningstrafik med bil? (Då handlar det inte om fortkörning, utan oväntat eller aggresivt beteende.)

Ingen är helt felfri. Någon gång har nog alla missat ett rödljus, gjort en dålig omkörning, tummat på hastighetsbegränsningen, legat för nära framförvarande, rullat förbi en stopplikt... Ska jag fortsätta? Det gör inte oss alla till extrema trafikanter.

Låt inte denna tråd enbart handla om hastigheter (inser att jag själv fallit i samma grop...), utan om det som verkligen är extremt beteende. Hur når vi denna grupp? Hur förklarar vi för dem att de utsätter både sig själva och andra för fara? Förstår de att de genom sitt beteende skadar hela mc-kollektivet och med tiden kan få mc:n förbjuden?

Inte för att jag är Gert Fylking men: ÄNTLIGEN!

Och tack för en frisk fläkt i något som allt mer börjat likna en övning i självspäkning och nedvärdering.

Det enda som är perfekt med perfekt är att perfekt är den enda perfekta utopin!
Den som förefaller vara perfekt försöker endera inte tillräckligt mycket eller är nog inte riktigt helt sanningsenlig om saker och tings tillstånd. Som du nämner vi göra alla fel mer eller mindre mycket och ställer till det lite här och där men allt som oftast inte värre än att det går att rätta till.
Jag och de flesta med mig vill inte bli ihopblandade med de i många fall -åtminstone de där de om inte är höga så knallfulla-där helt oförhappandes liv. både eget och annat riskeras utan att ens minsta lilla tanke tänkts...
En kort anekdot för att exemplifiera det hela -och nej det handlar inte om Rosa Parks- utan en kort ögonblicksbild från verkliga världen.
Bil på grusväg, en allmän väg med trafik mer eller mindre regelbundet...efter lite skruvande skall det till att provköras. Ut och iväg. Fullt ut på högsta växeln vilket då var ungefär 160-170. Stanna och vända. Passageraren frågar föraren: Hörru du? Har du aldrig funderat på att faktiskt kan komma någon från andra hållet? Ungefär samtidigt som kopplingen släpps upp igen kommer svaret: Nää!
Som sagt fläkt från det förflutna men fortfarande helt relevant...fri från tanke, fri från konsekvenser?

Någon vis person sa -vem kommer jag tyvärr inte ihåg- att det som skiljer de som kör fort från de som kör löjligt fort är en gudabenådad avsaknad av insikt och förståelse för de potentiella konsekvenserna.

Svaret på bryderierna om detta så kallade extrema beteende är inte att hemfalla till diverse kålsuparteorier och mysko självförnedring utan att lista ut hur vi alla helst via SMC skall kunna övertyga våra polititiker att de ev. svaren på problemen inte finns någonstans inom systemet d.v.s körkortsutbildning, åldersgränser m.m då de som behöver nås är som bl.a flera i denna tråd påpekat och så förtjänstfullt gjorts också av vår eminente Jesper Christensen inte är en del av systemet utan svävar fritt omkring helt onåbara av alla tänkbara förändringar av systemet.
Det måste alltså gå att övertyga våra politiker om att t.ex mer synliga ni vet "sånadär" riktiga poliser behövs. Att de [polisen] genom faktiskt och påtaglig närvaro på rätt tid och rätt plats plockar bort ur trafiken de som verkligen INTE hör hemma där. Att vår missbruks- och psykvård behöver vara detta inte bara till namnet utan också på riktigt.
Dessa och sannolikt andra liknande åtgärder är långt mer angelägna att få genomförda än de reflexmässiga mantrat om kameror, skyltar och åldergränser och vad för annat skoj de nu har på lager.
Sen finns det nog handen på hjärtat en och annan sak vi själva kan göra...för det "Stora helas bästa" i akt och mening att förbättra våra medtrafikanters bild av oss motorcyklister...
Men att inte göra något åt det riktiga, egentliga problemet...de som rör sig körkortslösa, intellektuellt utmanade, berusade, påverkade av både det ena och det andra och som lite lök på laxen emellanåt också allt eller delar av det utövat på ett stulet fordon så lär inget vettigt hända...

Fräls Tingvall och hans uppdragsgivare med detta den som kan.
 
Last edited:

Bighoj

New member
Man behöver inte göra detta till ett ställningskrig mellan olika sorters motorcyklister. Vi åker hoj av olika anledningar - vissa vill fika med kompisar, andra använder motorcykeln för att få en stund för sig själv. En annan sort kör helst vilse, medans deras motsats helst kör trygga rundan som dom brukar göra. Ingen är mer värd än någon annan, och den som pekar finger åt en speciell sorts motorcyklist visar bara upp hur trångsint han eller hon själv är.

Hur vi än använder motorcykeln så är vi alla motorcyklister!
Vi är motorcyklister för att vi sparat ihop till hojen och inte stulit den från någon annan - som sparat ihop till den.
Vi vill fortsätta köra, därför är det angeläget för oss att inte dö i onödan.
Vi tänker på nära och kära, och vill slippa sätta dom i en jobbig situation.
Vi vill verkligen inte ha andra människors liv på vårt samvete!
Vi har alla funderat över och vägt riskerna med det vi håller på med, och funnit det värt att fortsätta.
Vi har alla varit med om något som påmint oss om vår egen dödlighet.
Vi har alla känt eller känt till någon som kört ihjäl sig på hoj.
Vi har behörighet för det fordon vi framför.
Vi stannar för polismans tecken och tar konsekvensen av vår egen körning.
Vi är nyktra och fria från drogpåverkan.
Vi stannar i högre utsträckning än bilister för att se om vi kan hjälpa till när någon har problem - oavsett fordon.
Vi vinkar åt barnen på trottoaren.
Vi växlar upp vid hundar och hästar.
Vi hjälper bilister att justera in sina backspeglar.

Vi är motorcyklister. Det krävs lite för att bli motorcyklist.
Egen hoj, behörighet och intresse är en bra start, men det behövs något mer för att verkligen vara en motorcyklist


Förra året var fullt av trista händelser där folk trillade ner från parkeringsdäck, lånade crosscyklar på fyllan utan hjälm, körde oreggade veteranmaskiner utan hjälm rakt in i träd, åkte stulna motarder påtända rakt in trafikljus , styrde skenregisterarade oskyltade hojar rakt in i avspärrningar, körde ihjäl gående på gångbanor mm etc osv in infinti
I de flesta fall dog man döden död där och då, i alla dessa fall skapade feta, negativa rubriker som slår mot oss motorcyklister.

För vi är motorcyklister. Inte dom!
Det pågår en animerad diskussion på SH just nu där TS vill göra en liknande parallell, och det är just precis detta SMC vill ha sagt med sitt uttalande:

Har man inte ens körkort för fordonet, inte grundläggande respekt för vare sig själv eller andra, ingen känsla för spelreglerna så är man helt enkelt inte motorcyklist!
Deras brott mot allt och alla har inte med oss att göra. Lagvårdande myndigheter måste göra ett bättre jobb för att minska denna typen av olyckor där vi som intresseorganisation står helt bakbundna - eftersom dessa individer saknar intresse för motorcyklism.

Fler rutinkontroller!
Mer övervakning av trafikbeteende!
Bättre rensning av oregistrerad lekskit som idioter kör omkring och retar gallfeber på folk med!
Snabbare respons och inhämtning av upphittade stulna hojar:
Det duger inte att en stulen hoj "stjäls" om och om igen tills någon verkligen kör ihjäl sig.


Oj! Är det någon ärthjärna som riskerar att skada sig när dom väljer att inte stanna för polismans tecken?
Så synd. Men det är en simpel generationsfråga. De som inte vuxit upp och fått "Barettas Theme" inympat med standardmjölken tyx helt enkelt inte veta vad som är rätt eller fel. Sammy Davis Jr som folkbildare, who could have guessed...



Jag välkomnar SMCs pressrelease, men misstänker att budskapet behöver hamras in gång på gång i nyhetsredaktioner runt om i landet. Har ni förresten hört om den stackars motorcyklisten som Polisen nästan jagat ihjäl nu i veckan...?



http://www.tv4.se/1.2616266/2012/04/19/mc_forare_korde_in_i_bergvagg_utanfor_osthammar


Nå, lokalblaskan har lite bättre koll:



http://www.knivstabygden.se/osthammar/skadad-mc-forare-brottsmisstankt-1726210.aspx


Motorcyklist?
...eller kriminellt påtänt kräk med vår nästa premiehöjning mellan benen?


Det är där rågången skall läggas - mellan dom som vill fortsätta köra motorcykel, och dom som inte har den blekaste aning om vad dom håller på med!




Hampe
Jag håller nästan med dig i allt.Skulle han stannat för polisen skulle han heller aldrig blivit jagad.Jag tycker bara det är synd att det slutar i dödsfall för mc föraren,det skulle varit bättre om han fått sitta förlamad resten av sitt liv det puckot.
Att där finns de personer som själ mc,kör påverkade osv gör det ju bara ÄN VIKTIGARE att vi övriga motorcyklister följer lagen till punkt och pricka så att vi kan visa att de flesta mc förare är skötsamma och ordentliga i trafiken.
Just därför fattar jag inte hur folk här på forumet kan argumentera för att inte följa lagarna så mycket det bara går.Att tycka det är ok att t ex köra för fort bara för att vägen inbjuder till det och för att man har en supersnabb hoj samt gått utbildning är ju så korkat det bara kan vara.
Alla oavsett hojtyp borde istället följa trafikregler och lagar fullt ut för att visa att vi är seriösa och skötsamma mc förare som inte vill ha med mc slöddret att göra.Om inte ens vi som har mc kort,har gått utbildning och är skötsamma i övrigt kan köra enligt gällande trafikregler i alla lägen tycker jag att då ska man hålla tyst och inte gnälla på dom andra som kör olagligt.Tala om att kasta sten i glashus.
 
Last edited:

HkanB

New member
En hel del bortklippt.....
Alla oavsett hojtyp borde istället följa trafikregler och lagar fullt ut för att visa att vi är seriösa och skötsamma mc förare som inte vill ha med mc slöddret att göra.Om inte ens vi som har mc kort,har gått utbildning och är skötsamma i övrigt kan köra enligt gällande trafikregler i alla lägen tycker jag att då ska man hålla käft och inte gnälla på dom andra som kör olagligt.Tala om att kasta sten i glashus.

Var samlas de perfekta någonstans?
Regler, lagar, förordningar skall alltid ifrågasättas och nagelfaras. Inte slaviskt och okritiskt följas...då blir det kvickt alltför religionsliknande för att det skall kännas komfortabelt. Men visst det finns kanske oaktat detta lite hos var och en av oss att städa undan. I mitt fall inte då för lagens skull utan för att det är (jag tycker det är)rätt sak att göra. Man skall göra rätt oavsett vad lagen kräver och säger om vad som är rätt. Flertal exempel finns där allmän uppfattning och lag inte direkt överlappar helt och hållet. Skall man då bara säga som..."Jag följde bara reglerna".
Trafik och religion hör inte ihop.


Not sent from an IThing
 

Bighoj

New member
Var samlas de perfekta någonstans?
Regler, lagar, förordningar skall alltid ifrågasättas och nagelfaras. Inte slaviskt och okritiskt följas...då blir det kvickt alltför religionsliknande för att det skall kännas komfortabelt. Men visst det finns kanske oaktat detta lite hos var och en av oss att städa undan. I mitt fall inte då för lagens skull utan för att det är (jag tycker det är)rätt sak att göra. Man skall göra rätt oavsett vad lagen kräver och säger om vad som är rätt. Flertal exempel finns där allmän uppfattning och lag inte direkt överlappar helt och hållet. Skall man då bara säga som..."Jag följde bara reglerna".
Trafik och religion hör inte ihop.


Not sent from an IThing
Det var det dummaste jag hört på länge.Jag pratar trafik,vad du pratar vet jag inga ord på.Du är tydligen en sådan person som sticker när polisen vinkar in dig just för att DU tycker det är rätt.Du skiter i hastighetsbegränsningarna bara för att DU TYCKER ATT DU HAR RÄTT ATT GÖRA DETTA.
Har tanken fallit dig in att det är just dom som skiter i reglerna som gör skit för oss som följer dom ?
SMC som organisation har verkligen visat att man kan förändra inställningen till oss mc burna UTAN att bryta mot trafiklagarna.SMC har lyckats påverka med kloka argument och med hjälp av grupptryck.
Att ha inställningen att -Jag gör som jag tycker är rätt och skiter i vad lagen säger verkar inte speciellt moget i den världen jag lever i.Vilken planet du är född på och vilka av djunglens regler ni följer där har jag ingen aning om,men dom hör inte hemma på Tellus.
 

goofy 1

New member
Du Bighoj eftersom du uppenbarligen är perfekt så måste
jag fråga dig, med handen på hjärtat har du aldrig brutit
mot en trafiklag?
 

HkanB

New member
Det var det dummaste jag hört på länge.Jag pratar trafik,vad du pratar vet jag inga ord på.Du är tydligen en sådan person som sticker när polisen vinkar in dig just för att DU tycker det är rätt.Du skiter i hastighetsbegränsningarna bara för att DU TYCKER ATT DU HAR RÄTT ATT GÖRA DETTA.
Har tanken fallit dig in att det är just dom som skiter i reglerna som gör skit för oss som följer dom ?
SMC som organisation har verkligen visat att man kan förändra inställningen till oss mc burna UTAN att bryta mot trafiklagarna.SMC har lyckats påverka med kloka argument och med hjälp av grupptryck.
Att ha inställningen att -Jag gör som jag tycker är rätt och skiter i vad lagen säger verkar inte speciellt moget i den världen jag lever i.Vilken planet du är född på och vilka av djunglens regler ni följer där har jag ingen aning om,men dom hör inte hemma på Tellus.

Jag skall väl passa på att tacka för analysen. Och det snabba intelligenstestet. Jag har nog känt på mig på sistone att nåt inte stått riktigt rätt till.
Om jag vore det du tydligen tror att jag är så bör vi nog inte träffas. Med det sagt så...förresten...nej förresten nu var jag nästan på väg att skriva något lika fint som du.
Såvida du inte tillhör en liten utvald skara så är oddsen hyfsat goda att du är rätt mycket mer riskbenägen än vad jag är. Du verkar inte förstå eller vara förmögen till att se att det finns mer än en väg till samma ställe. Vad skulle du vara kapabel att göra och bara ha följt reglerna när man frågar varför?
Jag anser även efter den fina analysen och det eminenta intelligenstestet att våra regler, lagar och o.dyl. inte på något sätt är oss givna av [välj lämplig högre makt] och därför bortom ifrågasättande. Det sunt att ifrågasätta! Och något annat att ständigt bara gilla läget!
Vi har ett problem på halsen och jag betvivlar att det i lösningsmängden ingår tvivelaktiga om än roande personlighetsanalyser och ett uppgivet följande av reglerna oavsett vad det långsiktigt kostar.

Först kom de efter...
Jag gjorde ingenting...
 
Last edited:

Bighoj

New member
Du Bighoj eftersom du uppenbarligen är perfekt så måste
jag fråga dig, med handen på hjärtat har du aldrig brutit
mot en trafiklag?
Jag har brutit mot många trafiklagar,men jag försöker göra allt jag kan för att följa lagarna på bästa möjliga sätt.
Jag bryter inte mot trafiklagar med flit bara för att jag tycker att jag har rätt att göra det.
Alla gör vi fel i trafiken,men många gör fel trots att dom vet om det medan jag gör fel pga mänskliga faktorn och på grund av misstag.Ibland kan man tycka att reglerna är helt ur banan men det ger ju inte mig rätt att bryta mot reglerna för det.
Hur skulle det se ut om alla skulle följa sina egna regler och köra hur dom vill.Där finns regler att följa i trafiken och dom anser jag att man ska följa så gott man kan oavsett vad man tycker om reglerna.Gjorde alla detta skulle olyckorna minska avsevärt.Skulle däremot alla köra som dom själv tyckte och strunta i trafikreglerna kan man ju lätt tänka sig hur olycksstatistiken skulle sett ut.
De som kör extremt farligt råkar ju ut för betydligt fler och värre olyckor än de som kör vettigt och följer reglerna.
Vad är problemet med att köra efter gällande trafikregler ? Problemet är snarare dom som kör på ett extremt vis och struntar helt i reglerna.
 
Top