Jag ringde min kontakt på Rikspolisstyrelsen, RPS. Både polisen och Trafikverket är väl medvetna om problemet och olycksrisken. RPS har på förekommen anledning undersökt frågan då både Trafikverket och Polismyndigheterna är medvetna om problemet med uppställda fordon, havererade eller uppställda av annan anledning. Under de senaste decenniet har minst 16 personer dött i olyckor relaterade till påkörning av stillastående fordon på vägkanten, främst på motorvägar/motortrafikleder och 2+1 vägar, alltså de mötesfria vägarna. Antalet svårt skadade är okänt.
Problemet är att ingen myndighet vill ta ansvaret för bärgnings- och uppställningskostnaderna. Polisen anser inte det är ett polisiärt ansvar utan att det borde vara väghållarens ansvar att hålla vägarna rena. Väghållarna, vill inte heller ta dessa kostnader i de flesta regioner/län. Vissa gör det, andra inte. RPS har kollat med samtliga polismyndigheter i Sverige. RPS ska lämna ett utlåtande i slutet av året till Trafikverket.
Om man läser Väglagen 26 § så borde ansvaret för bortforsling av fordon ligger på väghållaren:
§ 26 Väg ska hållas i ett för samfärdseln tillfredsställande skick genom underhåll, reparation och andra åtgärder.
Genom renhållning ska vägområdet hållas i ett sådant skick att olägenheter för människors hälsa förebyggs eller avhjälps och så att skäliga trevnadshänsyn blir tillgodosedda. Detsamma gäller i fråga om mark till en bredd av 25 meter intill parkeringsplats eller rastplats som är väganordning, i den mån allmänheten har tillträde till marken. Inom områden med detaljplan gäller detta stycke endast områden för motorväg eller motortrafikled. Ytterligare krav i fråga om renhållning inom områden där detta stycke gäller får inte ställas med stöd av miljöbalken.
De åtgärder som behövs för sådana ändamål som anges i första och andra styckena räknas till drift av väg. Till drift av väg räknas också serviceåtgärder och förbättringsåtgärder. Om särskilda skäl föreligger, får Trafikverket besluta om inskränkning i skyldigheten att vidta åtgärder för drift av väg. Trafikverket får i ett sådant beslut ange de villkor som behövs. Lag (2010:92).