Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

CB_Tobbe

New member
Det kanske är ett bra grepp..
Men inget av ovan spelar ju någon roll om det inte finns tillräckligt med polis som kom bevaka, agera och plocka in buset..

Problemet är att ett stulet fordon kan se fullt lagligt ut när det körs i lungt tempo trots att det är en stulen klass 1 moppe.
 

gundj

New member
Det händer mycket här ute på landet. Nyss kom en motard av något slag, KTM tror jag, glidandes förbi tomten i ett snyggt gnistregn. Föraren verkade klara sig bra, kompisarna hans stannade.
När dom åkt mätte jag lite grovt hur långt hojen glidit, ca 200 meter och före skrapspåret var det märken efter däcken 50 meter eller så.
Det intressanta är att det är spikrak väg, torr och fin asfalt med bra grepp och före skrapspåret är det 90 kmh, 70 där han kom glidandes.
Det hade varit kul att se vad som orsakade vurpan. Av motorljudet att döma före jag såg gnistorna så gick det undan, eller på bakhjulet.
 

Chopperbyggarn

New member
Idag såg jag en hjärndöd idiot på en sporthoj här i Ljung som höll på att klippa mötande bil när han körde om två bilar på olämpligt ställe. Man blir förbannad när man ser hur enstaka individer utsätter andra trafikanter för fara:mad:
Det håller inte att ge bilisterna skulden till olyckor om man själv betraktar allmän väg som en räserbana...

Anders.J
 

Niklasinorr

New member
Idag såg jag en hjärndöd idiot på en sporthoj här i Ljung som höll på att klippa mötande bil när han körde om två bilar på olämpligt ställe. Man blir förbannad när man ser hur enstaka individer utsätter andra trafikanter för fara:mad:
Det håller inte att ge bilisterna skulden till olyckor om man själv betraktar allmän väg som en räserbana...

Anders.J

Tycker det Annie Seel sa i tv4 soffan var väldigt viktigt. Att alla som kör motorcykel (och alla andra fordon) i trafiken måste ta sitt ansvar för sin egen framfart. Det är väldigt lätt för många att skylla på andra än sig själv.
Som i olyckan på Bulten häromveckan där en nisse i bil kör om en lastbil mitt i fotokurvan och frontar med en hojåkare... Att köra om en lastbil i en en sån kurva tycker jag definitivt går under beteckningen "extremt beteende"...
 

Bob Sweden

New member
Körkortslösa i bil och på MC

Källa: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/Extrema-i-bil-och-pa-MC/

Två enkla ledord:
1: Håll dig nykter och drogfri, iallfall när du framför fordon.
2: Se till att ha körkort för den fordonskategori du framför.

Om jag summerar och grupperar det hela så ser det ut som att:

38% av de omkomna på motorcykel var påverkade av alkohol eller droger.
(motsvarande siffra för bil: 26%)

30% av de omkomna på motorcykel saknade körkortsbehörighet för motorcykel.
(motsvarande siffra för bil: 7%)

24% av de omkomna på motorcykel saknade körkort och var påverkade av alkohol eller droger.
(motsvarande siffra för bil: 17%)

Notering:
-Vissa olyckor saknar notering om alkohol / droger.
-Det finns inga noteringar om huruvida både alkohol och droger varit inblandat.
-Felräkningar finns det säkert...
 

challe

Member
Intressant statistik. Men vad avses med "påverkad". Talar vi om straffbar alkoholpromille? Hur många av de som saknar körkortsbehörighet har fått sitt körkort tillfälligt indraget pga t.ex. fortkörning? Man kan inte utgå ifrån att alla som saknar körkort saknar kunskaperna.
 

Bob Sweden

New member
Intressant statistik. Men vad avses med "påverkad". Talar vi om straffbar alkoholpromille? *klipp*

Hur det ser ut just i detta fall vet jag inte, men det är intressant att du lyfter frågan.
Som ett exempel bifogas nedan ett utdrag ur en rapport från VTI som behandlar just ämnet alkohol / droger / läkemedel.
Utdraget är från sidan 15 i den här rapporten:
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/alkohol-droger-och-lakemedel-hos-omkomna-personbilsforare--ar-20052013.pdf

VTI-rapport skrev:
Är koncentrationen i lårblod minst 0,2 promille har detta värde använts, lägre koncentrationer har satts som okänt.
Även koncentrationer i blod över 0,2 promille kan dock ha bildats efter döden.
Om alkohol endast har hittats i urin har värdet också satts till okänt eftersom det speglar alkoholhalten i urinblåsan vilket kan skilja
sig ganska mycket från halten i blodet. Alkohol i urinblåsan kan till exempel finnas kvar efter att alkoholen i blodet har försvunnit.
Om det inte funnits någon bestämning av koncentrationen i lårblod men däremot i blod från annat ställe än låret eller i ögonvätska har värdet fått kvarstå.

En annan osäkerhet beror på att föraren kanske inte omkommit direkt i samband med olyckan utan har överlevt ett antal timmar eller dagar. Det kan leda till dels att eventuell alkohol- och drogförekomst hinner minska betydligt eller brytas ner helt så att förekomsten inte går att bekräfta i den rättskemiska analysen, dels att sjukvårdsinsatser görs så att läkemedel tillförs efter olyckan.
I en del av dessa fall har djupstudieutredarna angett att förekomst är okänd men inte alltid.
För att få så tillförlitliga uppgifter som möjligt har följande bearbetningar gjorts.
I materialet finns olycksdatum, olyckstidpunkt och dödsdatum.
Om skillnaden mellan olycksdatum och dödsdatum är 2 dygn eller mer exkluderas den föraren från materialet.
Om skillnaden är ett dygn har olyckor som inträffat före kl. 12.00 exkluderats, det betyder att det gått minst 12 timmar sedan olyckan. Om olycksdatum eller dödsdatum är samma har föraren inkluderats i materialet.
Vi vet dock inte hur många timmar det gått mellan olyckan och dödsfallet i dessa fall.
Så okomplicerat är det då rakt inte...
Jag förutsätter, intill dess att jag motbevisats, att Trafikverket i sina djupstudier tillämpat liknande kriterier.


*klipp* Hur många av de som saknar körkortsbehörighet har fått sitt körkort tillfälligt indraget pga t.ex. fortkörning? Man kan inte utgå ifrån att alla som saknar körkort saknar kunskaperna.

Är det verkligen relevant att gå ner på den nivån? Jag tycker inte det.
"-Jo men du vet X, han har ju kört hoj lääänge, och han var säker som förare trots att han aldrig tagit MC-kort"...
Vem bedömer?

Jag tolkar det så här:
Dom som omnämns i statistiken som "körkortslösa" har inte följt de spelregler vi gemensamt (i demokratisk ordning) kommit fram till:
Ska du köra motorfordon i trafiken ska du ha körkort. Punkt.
 

Assar

New member
38% av de omkomna på motorcykel var påverkade av alkohol eller droger.
(motsvarande siffra för bil: 26%)

30% av de omkomna på motorcykel saknade körkortsbehörighet för motorcykel.
(motsvarande siffra för bil: 7%)

24% av de omkomna på motorcykel saknade körkort och var påverkade av alkohol eller droger.
(motsvarande siffra för bil: 17%)

Är det överlappande siffror?
De 24% som både saknade lapp och nykterhet, är de även inräknade i 38% (onyktra) resp 30% (körkortslösa)?

Om inte så utgör alltså onyktra och/eller körkortslösa 92% av de omkomna. Annars "bara" 68%.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Läs allt på sidan och ställ frågor sedan. jag ber er eftersom det just nu finns ytterst begränsad tid att svara på frågor. Hade hoppats att text, statistik, tabeller och diagram skulle vara tillräckligt tydligt för att svara på allt! Observera att de tre studierna utgår från om personerna hade körkort eller inte vid olyckstillfället. Det handlar om tre jämförande studier.
1. Dödsolyckor på MC 2011-2014.
2. Svårt skadade på MC 2010-2014, särskild koll på ägarförhållande och körförbud 2013-2014.
3. Jämförelse dödade på MC och dödade i bil 2010-2014.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...t-beteende/Olovlig-korning-ett-stort-problem/
 

Bob Sweden

New member
Är det överlappande siffror?
De 24% som både saknade lapp och nykterhet, är de även inräknade i 38% (onyktra) resp 30% (körkortslösa)?

Om inte så utgör alltså onyktra och/eller körkortslösa 92% av de omkomna. Annars "bara" 68%.

Nej, siffrorna är inte på något sätt överlappande.
Hade det varit så hade jag skrivit ut det i klartext.

38% av dom dödade var påverkade. (65 av 172)
30% av dom dödade var körkortslösa. (52 av 172)
24% av dom dödade var både påverkade och körkortslösa. (41 av 172)


Ja, antalen (172 / 166 / 161) haltar något, kan bero på att det är från olika studier eller att uppgifter saknas.
Därför har jag valt att räkna enbart baserat på det högsta antalet. Så dom verkliga sifffrorna på full/drogad kan vara ännu högre.

Nej, jag har inget med SMC centralt att göra, jag gillar bara siffror. Enkla siffror.
Basdata har jag enbart fått från http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/Extrema-i-bil-och-pa-MC/.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Körkortslös yngling rammar och dödar åldrig bilist.

http://www.smp.se/vaxjo/tva-personbilar-i-allvarlig-trafikolycka/

Bilolycka - men extremt beteende likförbannat.

Hur kan man tycka att det är okay att tuffa runt med barn, familj, kompis/anhörig(?) i bil utan att ens ha körkort?
Hur kan man tillåta åldringar att köra när dom inte förmår att se ens en bil / bedöma en trafiksituation korrekt?
Okay - denna gången var det gubben som fick betala det slutgiltiga priset, och hans fru ligger allvarligt skadad.
...men det kunde precis lika gärna varit någon av oss som plötsligt får ut gamm-gubbens bil framför oss.
Han hade klarat sig, vi hade dött.
Hur hade urskuldsmaskineriet låtit då...?
Hade motorcykeln kört alldeles för fort? Varit svår att bedöma farten på? Kanske inte haft ljuset på, eller sett ut som en moped?
Kanske inte synts alls...? Verkar troligt.
Eftersom han tydligen inte ens såg en bil.

Ingen av dessa två förare skulle varit ute i trafiken!
Ja, jag vet att jag retar gallfeber på en del av er, men det är min absoluta uppfattning.

Så, vem var mest extrem?
Han som körde utan körkort, men inte är vållande?
Eller, farbrorn med körkort, som inte längre förmådde tolka en trafiksituation korrekt utan satte allas liv på spel genom att dra ett crazy stunt...? Han kanske rent av "hade väntat länge nog"? Penschisar har ju ibland förbannat bråttom...


Nej, rätt svar på frågan vem som är mest extrem i uppspelet till denna dödsolycka med en allvarligt skadad som extra garnering, är....

#trumvirvel *waitforit* #trumvirvel


Våra myndigheter!!!

Oh yes - utan inbördes ranking:

Transportstyrelsen som gladeligen låter vem som helst framföra bilar utan bortre parentes, läkarkontroller eller lämplighetsprövning.
"Ride on, damn it" Ad infinitum...


Polisen som genom att inte längre finnas ute på våra vägar gör att allt fler förare känner sig bekväma med att köra omkring som dom känner - både vad gäller hur man kör, och huruvida man kör med utbildning och/eller formell kompetens.
"Tjö fö fan, det är ingen som kollar"


Trafikverket som skapat helt bisarra dödsfällor där man mellan smala stållineräcken tillåts köra 100 blås.
...utan att korsningarna är planskilda!

120 km/h på "de mest säkra motorvägarna"
110 km/h på övriga motorvägar, med planskilda korsningar, accelerationsfält och anpassningszoner
100 km/h på gamla kostigar, breddade och försedda med dödsräcken - samt korsningar i ett och samma plan.


Extremt beteende!






Hampe
 

Bob Sweden

New member
Det jag funderar över är vad påföljden blir för den som orsakade det hela.
Någon som vet?
Allmänt åtal?
Polisanmälan?
Nedlagt i brist på spaningsuppslag?
I just det fall Hampe refererade till vet jag också att det är futtigt att diskutera sånt; en människa är död, vållande eller ej, det är inte ett slut man önskar någon.

Oavsett vilket, här kom det en extrem bil-ist till;
http://www.expressen.se/gt/tva-bilar-i-frontalkrock--flera-har-skadats/

Citat:
"Han berättat att kollisionen inträffade då en bil i mycket hög hastighet körde om två bilar.
– Bilen som gjorde omkörningen har kört in i sidan på den andra bilen som den körde om. Den påkörda bilen snurrade runt och ner i ett dike. Bilen som gjorde omkörningen stannade först efter hundra meter ute på ett gärde efter att den hade voltat färdigt. "

"Bilen som stannade ute på gärdet var, enligt polisen, belagd med körförbud och föraren saknade körkort.
– Det kommer också att göras en kroppsbesiktning eftersom man misstänker att han var påverkad, säger Thomas Fuxborg, presstalesman vid polisen region Väst, till TT."

Körförbud, körförbud på fordonet, misstänkt drogad förare.
Suck.
Den gången dog ingen, men det är bara en tidsfråga.
 

Chopperbyggarn

New member
Nej, rätt svar på frågan vem som är mest extrem i uppspelet till denna dödsolycka med en allvarligt skadad som extra garnering, är....

#trumvirvel *waitforit* #trumvirvel


Våra myndigheter!!!

Oh yes - utan inbördes ranking:

Transportstyrelsen som gladeligen låter vem som helst framföra bilar utan bortre parentes, läkarkontroller eller lämplighetsprövning.
"Ride on, damn it" Ad infinitum...


Polisen som genom att inte längre finnas ute på våra vägar gör att allt fler förare känner sig bekväma med att köra omkring som dom känner - både vad gäller hur man kör, och huruvida man kör med utbildning och/eller formell kompetens.
"Tjö fö fan, det är ingen som kollar"


Trafikverket som skapat helt bisarra dödsfällor där man mellan smala stållineräcken tillåts köra 100 blås.
...utan att korsningarna är planskilda!

120 km/h på "de mest säkra motorvägarna"
110 km/h på övriga motorvägar, med planskilda korsningar, accelerationsfält och anpassningszoner
100 km/h på gamla kostigar, breddade och försedda med dödsräcken - samt korsningar i ett och samma plan.


Extremt beteende!

Hampe


Och dessa myndigheter som inte på något sätt klarar att göra något rätt när det gäller regler och trafiksäkerhet i vårt land anser artikelförfattaren vara fullt kapabla att införa en korrekt och rättssäker obligatorisk läkarkontroll av äldre körkortsinnehavare??

Kom tillbaks med dessa läkarkontrolls ideér när våra trafiksäkerhets myndigheter verkligen går att lita på...

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Det händer sällan men ibland blir föraren som vållar en olycka snabbt omhändertagen av polis. Ett exempel från helgen: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21605919.ab

100 km/h tillåtet, stopp-plikt för den som skall ut från rastfickan.
Inga accelerationskörfält, inga anpassningssträckor.
Smalt, dödsräcken - ingen chans att väja undan, utan slabam in i häcken på lastbilen.
...och hur var det med friktionen på den nylagda asfalten?

Anlägger Trafikverket dödsfällor med vilje, eller på grund av oförstånd?
Minns att denna sträcka innefattas i det omhuldade TEN-T vägnätet...


Eller handlar det bara om en äldre förare som inte såg en annan trafikant?
...och att även den andra föraren var till åren kommen och inte uppfattade situationen på rätt sätt och i rätt tid...?

Hursomhelst - 100 blås tillåten fart längs med vajerfållorna - så som dom är byggda nu är helt sinnessjukt!




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Och dessa myndigheter som inte på något sätt klarar att göra något rätt när det gäller regler och trafiksäkerhet i vårt land anser artikelförfattaren vara fullt kapabla att införa en korrekt och rättssäker obligatorisk läkarkontroll av äldre körkortsinnehavare??

Kom tillbaks med dessa läkarkontrolls ideér när våra trafiksäkerhets myndigheter verkligen går att lita på...

Anders.J


Systemet är som tidigare diskuterat igång sedan många år - för förare med utökad behörighet.
Läkarundersökningar från 45 års ålder om man vill behålla någon bokstav bortanför B***.
Självklart kan ett sådant system inte plocka bort alla olämpliga förare, men det sker en gallring i vart fall.

Second opinion från annan läkare är möjligt, Transportstyrelsens eventuellt negativa beslut kan överklagas till förvaltningsrätten - systemet är uppe och rullar. Självklart kan det förbättras och förfinas - och lika självklart borde det omfatta alla fordonsförare från, låt säga 65 års ålder.

Var detta verkligen det viktigaste i den post du citerade?



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Mer vansinne i helgen:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2867896-korkortslos-svart-skadad-i-olycka

Warp speed, körförbud, körkortslös, misstänkt drograttfylleri.
Där måste fartkameran missat lite grann...


Nej, det är ingen motorcykel inblandat - men "extremt beteende" är inget specifikt motorcykelproblem.
Kanske syns det mer hos oss eftersom vi är oskyddade och dumt huvud leder till dramatiska resultat - men precis samma laglöshet finns, och ökar även på bilsidan.

Vi har definierat problemet på MC-sidan, och föreslagit åtgärder.
Vad gör bilistorganisationerna för att komma till rätta med sina rogue drivers?




Hampe
 
Top