Glädjande siffror! Låt oss hoppas att dom håller året ut.
Vill minnas att vi hade dödsolyckor ända in i på vintern ifjol, tyvärr.
Jag undrar om sporthojars startspärr kan påverka resultatet så mycket bara mellan två kalenderår.
Om dom kriminella ens använder hjälm, så är det stor chans att dom kör med integralhjälm, ja - men inte heller det är något som skett just i år.
Tidigare år har vi sett dödskörningar enligt "Extremt beteende" på alla sorts hojar ända ner till oreggade crosshojar med fulla tanter på, och gubbar på veteranhojar som trillat ur register redan innan det nya skyltsystemet infördes 1972.
Är huvudet dumt så får kroppen lida - alldeles oavsett val av redskap för dagen.
Kanske är det slumpen, kanske är det så att dom som har körkort och går att kommunicera med har snappat upp att det kan vara en björntjänst att låna ut hoj till en körkortslös kompis. Möjligen har någon annan förstått att bara lämna ut nycklar till en saluhoj är en dum idé - alldeles oavsett "extremt beteende".
Många har blivit av med sina hojar till "spekulanter" och inte fått ett nickel på försäkringen. Kanske har budskapet gått hem.
Det är förhoppningsvis många små droppar som urholkar stenen, och kommer dropparna dessutom från olika håll så är det ännu bättre.
...eller också är det bara en anomali, som slår tillbaka med fördubblad kraft 2015.
Vem vet?
Jo, en sak vet vi! 4 motorcyklister har dött mot räcke hittills i år!
Samtidigt som folk på allvar tror att snacket om dödsräcken bara är nys och att ingen någonsin dött mot ett räcke.
Shame on them!
Sveriges trafikanter behöver upplysas om den dödliga risk som dessa illa utformade och felaktigt placerade räcken innebär.
4 döda mot räcken är dubbelt så många som vi idag kan lista som "Extremt beteende" - utan att ha insikt i eventuell överlappning.
edit: "körkortslösa" är mer korrekt. Det finns förvisso fler sätt att vara extrem på.
Dubbelt så många kan läsas ut som 100% fler - det brukar slå bättre i masskommunikationen.
I vilket fall som helst är de 4 räckesdödade 22% av de totalt förolyckade!
Dags att lägga förnyad kraft i arbetet mot dödsräcken...?
Förbättrad trafikmiljö kommer 2 snäpp före "Extremt beteende" i listningen "Gemensam strategi för ökad säkerhet..."
1. Ökad hastighetsefterlevnad
2. Ökad ABS-användning
3. Säkrare vägar och gator för motorcyklister
4. Ökat fokus på synbarhet och uppmärksamhet
5. Minska extremt beteende
Det måste bli ett stopp på att Trafikverket tillåts sabotera vår trafikmiljö med kalleankaräcken som är både dyrare och farligare än riktiga räcken.
Hampe