Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Hampe

Skriver massor!
I en annan tråd kom detta upp:

Jag håller med om att polisen kan göra mer. Men, jag konstaterar att nästan dagligen stoppas någon som kör på fyllan, kör en stulen hoj eller liknande. Faktiskt beslagtas en och annan motorcykel också!
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...eende/Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/

Fy tusan vad det ser ut i listan när man klickar på din länk.
Bara ett exempel ur högen:

Den drogpåverkade mannen sågs dra i väg på sin motorcykel vid Metallvägen i Skövde vid 18-tiden i går. En kvinnlig passagerare fanns med på motorcykeln.

Mannen, som är känd av polisen sedan tidigare, vägrade stoppa för polisens signaler och när polispatrullen började följa efter blev färden allt farligare.

Föraren ska ha kört i fel färdriktning och försökte fly söderut mot Grevagården. Han ska ha kastat sin mc-hjälm mot polisen och även pekat finger. Dessutom ska ha han druckit öl under färden.
http://www.sla.se/skovde/article1604075.ece

Va...?
Full och galen - och hög dessutom. Lobbar hjälmen, "för då måste ni avbryta jakten"-kantänka, flippar fingret och dricker lite öl. Under körning.
Herre min je...
Man blir fan mörkrädd när det står uppspaltat så, månad för månad.
Kan man se någon trend redan nu? Värre eller bättre än de senaste åren?
Om inte annat så känns det som media beskriver bättre vad det handlar om - droger, alkohol, stulna hojar, saknade körkort.
Tack för det, ni som jobbat med frågan.

Jag funderar över så många skeenden som beskrivs som att Polisen inlett en jakt/efterföljande/kalladetvadduvill och att motorcyklen därefter "stannat".
Undrar hur många gånger hojen inte stannar - alltså kommer undan. Inte mycket att skicka pressrelease om, antar jag...
Är det rimligt att anta att det händer lika mycket till av liknande karaktär som aldrig leder till ett gripande? Ändå mer...?

Klicka på Marias länk här ovan och inse hur långt vi har att gå innan vi kan fjärma oss från dessa "olyckor".



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Jag är fast i rapporteringen kring årets idioti, och plöjer artikel för artikel.

Men, när jag läser om detta:
http://hd.se/helsingborg/2014/07/01/mc-tjuv-gripen-pa-planteringen/
Väl på plats hann patrullen ikapp tjuven sedan han vurpat ordentligt med motorcykeln. Han greps och misstänks nu för tillgrepp av motorcykel, drograttfylleri, narkotikabrott för eget bruk samt grov olovlig körning, det sistnämnda eftersom han saknar körkort.


så ser jag även en annan story i HD från förra veckan som inte finns med i vår sammanställning:


http://hd.se/landskrona/2014/07/23/greps-efter-brak-pa-olycksplats/

På tisdagen kom en mc-förare i alldeles för hög hastighet på Tågarpsvägen i Asmundtorp. Föraren kunde inte bemästra fordonet utan välte och brakade med kraft först in i en personbil, sedan över vägen och in i en traktor.

Han har dock rättsliga efterräkningar att vänta då polisen rubricerar det hela som vårdslöshet i trafik. Dessutom körde han på ett fordon som var avställt.

Det hela stannade dock inte vid detta. När den polispatrull som var på plats höll på att utreda olyckan trängde sig en man i 30-årsåldern fram och började argumentera med poliserna.

Han vägrade att lämna olycksplatsen och plötsligt slog han till en av poliserna i bröstet. Mannen kunde, efter våldsamt motstånd, till slut gripas men släpptes några timmar senare efter förhör.
Min fetning



Jösses...? Vad är det som händer? Skulle en sådan kallas för motorcyklist så vill jag nog hellre vara något annat.

Maria kanske är igång med uppdatering fortfarande? Annars platsar detta som hand i handske när det gäller "Extremt beteende": inte många rätt och en skam för motorcyklismen.




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Aha?
Oseriös mediarapportering, alltså?
Sitter du på lokalkännedom?
Vill du dela med dig?

Det inträffade låter helt bisarrt när man läser om det.

H
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack för tipset Hampe. Ja, man häpnar ibland när man ser vad människor hittar på. Skulle önska att man tog ett annat fordon istället för motorcykel vilket skulle minska dödade och allvarligt skadade samtidigt som vårt rykte skulle förbättras.
 

Hampe

Skriver massor!
..and the beat goes on.


Varför inte ta fyllemoppen hem från stan?
Utan hjälm, stulen vaddetnuärförnågot, drogmisstanke - check, check, check.

GT skrev:
Varken mannen eller kvinnan hade hjälm på sig och motorcykeln saknade också registreringsskyltar.
http://www.expressen.se/gt/tva-till-sjukhus-efter-trafikolycka-i-goteborg/

645@70.jpg

Foto: Läsarbild från GT
Det spelar ingen roll om det i slutändan visar sig vara en avskyltad EU-moppe; den är bokförd som ännu en MC-olycka i folks sinnen. Och! Även på moppe skall man ha hjälm.

Varför stoppas inte sådana här knarkare innan det blir en olycka av det?




Hampe
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Jag tror det kan finnas flera orsaker t.ex fler o fler sporthojar har elektronisk startspärr vilket gör dom svårare att stjäla för busungar. Många busungar använder integralhjälm för att skydda sig och sin identitet för övervakningskamror. Hjälmanvändning och mer motader och basichojar gör att riskerna att dödas sjunker. Men dom kan bli mycket svårt skadade istället.
 

Hampe

Skriver massor!
Glädjande siffror! Låt oss hoppas att dom håller året ut.
Vill minnas att vi hade dödsolyckor ända in i på vintern ifjol, tyvärr.

Jag undrar om sporthojars startspärr kan påverka resultatet så mycket bara mellan två kalenderår.
Om dom kriminella ens använder hjälm, så är det stor chans att dom kör med integralhjälm, ja - men inte heller det är något som skett just i år.
Tidigare år har vi sett dödskörningar enligt "Extremt beteende" på alla sorts hojar ända ner till oreggade crosshojar med fulla tanter på, och gubbar på veteranhojar som trillat ur register redan innan det nya skyltsystemet infördes 1972.
Är huvudet dumt så får kroppen lida - alldeles oavsett val av redskap för dagen.

Kanske är det slumpen, kanske är det så att dom som har körkort och går att kommunicera med har snappat upp att det kan vara en björntjänst att låna ut hoj till en körkortslös kompis. Möjligen har någon annan förstått att bara lämna ut nycklar till en saluhoj är en dum idé - alldeles oavsett "extremt beteende".
Många har blivit av med sina hojar till "spekulanter" och inte fått ett nickel på försäkringen. Kanske har budskapet gått hem.

Det är förhoppningsvis många små droppar som urholkar stenen, och kommer dropparna dessutom från olika håll så är det ännu bättre.

...eller också är det bara en anomali, som slår tillbaka med fördubblad kraft 2015.
Vem vet?

Jo, en sak vet vi! 4 motorcyklister har dött mot räcke hittills i år!
Samtidigt som folk på allvar tror att snacket om dödsräcken bara är nys och att ingen någonsin dött mot ett räcke.
Shame on them!

Sveriges trafikanter behöver upplysas om den dödliga risk som dessa illa utformade och felaktigt placerade räcken innebär.
4 döda mot räcken är dubbelt så många som vi idag kan lista som "Extremt beteende" - utan att ha insikt i eventuell överlappning. edit: "körkortslösa" är mer korrekt. Det finns förvisso fler sätt att vara extrem på.

Dubbelt så många kan läsas ut som 100% fler - det brukar slå bättre i masskommunikationen.
I vilket fall som helst är de 4 räckesdödade 22% av de totalt förolyckade!

Dags att lägga förnyad kraft i arbetet mot dödsräcken...?
Förbättrad trafikmiljö kommer 2 snäpp före "Extremt beteende" i listningen "Gemensam strategi för ökad säkerhet..."


1. Ökad hastighetsefterlevnad
2. Ökad ABS-användning
3. Säkrare vägar och gator för motorcyklister
4. Ökat fokus på synbarhet och uppmärksamhet
5. Minska extremt beteende


Det måste bli ett stopp på att Trafikverket tillåts sabotera vår trafikmiljö med kalleankaräcken som är både dyrare och farligare än riktiga räcken.



Hampe
 
Last edited:

Lenchris

New member
Har möjligen budskapet om att inte köra MC utan körkort gått fram? Av årets 18 dödade finns körkortsuppgifter för 16 personer. 14 hade A-behörighet, två saknade detta. 18 dödade under årets sju första månader är lägre än tidigare år. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Dodsolyckor-pa-MC/

Det är fortfarande för många som dör i trafiken. Hoppas att allt arbete, bl.a. SMCs kommer att vara fortsatt lyckosamt.

En sak som jag ofta funderar över när jag läser statistik om "mc-döden" är frågan om körkort. Det är väl bara om det handlar om föraren som det är relevant att diskutera om personen hade körkort, men statistiken verkar inte skilja mellan förare och passagerare. Omfattas även passagerare av statistiken? Tas de bort när man ser till körkortsinnehav?

/Lennart Christianson
 

Hampe

Skriver massor!
Maria,

Om vi vidgar kriteriet "extremt" från bara körkortslös till att omfatta det totala begreppet med fylla, warpspeed, hjälmlöshet osv - hur ser årets siffror ut då? Finns sådan statistik framme redan nu?

H
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Lenchris: passagerarna ingår i statistiken över dödade på MC (i personbil däremot särskiljs bilförare från passagerare). Ingen passagerare har dött i år på MC.
Hampe: Nej, statistik över alkohol/andradroger, hjälmanvändning, hastighet osv är uppgifter som SMC får först i samband med genomgång av djupstudier i mitten av nästa år. Av artiklar i media framgår dock att i minst ett par av dödsolyckorna kördes en crossmotorcykel, som inte får framföras på väg.
 

VBK

New member
Det är sällan eller aldrig som vi som sitter i sadlarna får en klapp på axeln och en eloge för att vi bättrat oss och dött mindre.

Kram på oss och bra jobbat.

Krille.
 

roffe_s

Active member
Maria,

Om vi vidgar kriteriet "extremt" från bara körkortslös till att omfatta det totala begreppet med fylla, warpspeed, hjälmlöshet osv - hur ser årets siffror ut då? Finns sådan statistik framme redan nu?

H
Jag har försökt följa med i olycksrapporteringen under den första delen av säsongen och hade då en bestämd känsla av att faktorer som warp speed stod tillbaka eller mer var en kombinationsfaktor med droger och/eller avsaknad av körkort. Men det är som sagt inte statistiskt säkerställt utan mer en personlig uppfattning baserad på den tillgängliga rapporteringen...

Visst vore det skönt om vi när statistiken för 2013 och 2014 analyserats kunde se att de 22% av dödsolyckorna med warp speed som enda "extrem" faktor kraftigt reducerats i förhållande till djupstudien med statistik t o m 2011 (presenterades 2012)? I min värld skulle det utgöra ytterligare ett exempel på att vi motorcyklister inte ryggar för en besvärande situation utan drar egna slutsatser och vidtar åtgärder för att komma tillrätta med ett problem...

Bra inlägg, VBK :)
 

Hampe

Skriver massor!
Det är mycket säsong kvar, och som man brukar säga när man vill skjuta något framför sig: "Indata måste kvalitetsäkras..." :p
Icke förty så delar jag samma känsla - motorcyklisterna verkar ha tänkt ett varv till.


I min värld skulle det utgöra ytterligare ett exempel på att vi motorcyklister inte ryggar för en besvärande situation utan drar egna slutsatser och vidtar åtgärder för att komma tillrätta med ett problem...

Precis! Vi drar vårt lass, och mer ändå.
Vad har de övriga deltagarna i projektet gjort?
Polisen? Har dom bidragit med något? Positivt, alltså?
Trafikverket? Övriga?


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Om ni tycker att jag är tjatig, så är det ett intet mot hur jag själv känner det...

http://www.expressen.se/nyheter/tva-skadade-i-allvarlig-olycka-vid-skanstull/
– Mannen i bilen körde på tok för fort och sladdade in i baken på en kvinna på cykel. Hon flög som en projektil in i räcket mot tunnelbanan, säger mannen som blev vittne till olyckan och som snabbt larmade SOS.

Mannen i bilen misstänks vara samma person som tidigare försökt stjäla en motorcykel på Södermalm. Han misstänks bland annat för grovt rattfylleri.

Den här vansinneshistorien med kluven bil och omkommen cyklist hade precis lika gärna kunnat vara en "MC-olycka" och den påtände vettvillingen som hade ihjäl kvinnan kunde mycket väl ha benämnts "motorcyklist" - om han bara fått fara ostörd några sekunder till.

Den erbjuder i blixtbelysning en beskrivning av problemet - det handlar om vandrande katastrofer som bara letar efter ett tillfälle att få inträffa.
Vid detta tillfälle satt gärningsmannen i en bil, dödade en annan och klarade sig själv. Nästa gång lyckas tjyven i sitt uppsåt och drar iväg på stulen hoj i stället. Och skapar död och rubriker, men kanske i en lite annan form.

För, ja! det blir en nästa gång. Kanske inte just med denna dödspiloten i sadeln, men med någon av hans trettio efterträdare som väntar i skuggorna - väntar på sin chans att träda fram och ställa till elände,

Varför? Varför har inte samhället bättre styr på alla dessa "yrkeskriminella", "livstilsbrottslingar" och gud vet vad dom kallas denna veckan.
Varför är det möjligt att knalla runt veckans alla dagar, oavsett timme på dygnet och bara lägga vantarna på andras grejer?
Köra på tvärs med allt och alla för att det råkar passar en själv?


Just denna gången vart det inte "MC-DÖDEN" på alla löpsedlar - men det fanns alla chanser till det.
Vad skulle vi gjort då? Hukat i bänkarna, bett om ursäkt och försökt förklara igen. Ånyo. Ännu en gång. På nytt...

Tvi håken - inte bara för folk som inte kan hålla isär mitt och ditt, utan framförallt för ett samhälle som låter dom hålla på!



Hampe
 

Bansaie

New member
De får ta mig tusan ge polisaspiranterna en ordentlig kurs i grammatik och stavning. Inte ens jag med lätt dyslexi producerar sån undermålig text.

"Mannen som försöker stjäla motorcykeln avbryter sitt försök och lämnar i en personbil. En av de patrullerna som är beodrade att åka till området möter den personbil som mannen lämna och ser hur föraren kör vidare söderut i riktning mot Gullmarsplan."


Undrar var mannen lämnade bilen han fortsatte att köra!? Eller var det mannen som lämnade bilen som föraren körde vidare i? Inte lätt det där.
 
Top