Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Hampe

Skriver massor!
Äsch - vi tar en "Extremt beteende"-grej till från nu i helgen och västra Sverige dessuton. Det finns ju att välja av...

Påstått hög hastighet inne i staden, krasch bom bang - passagerare kastas ut ur den påkörda bilen och avlider.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2867548-en-dod-i-trafikolycka-pa-hisingen

Att åka bil utan säkerhetsbälte AD 2015 - det motsvarar väl ändå dumheten i att köra motorcykel utan hjälm...?
Extremt beteende, med andra ord.

...och visst, någon körde fort som fan också.
Där måste fartkameran missat igen! Himla otur.


Vad jag vill komma till är att det är en akut brist på polisövervakning av den alldeles vanliga vardagstrafiken.
Respekten för lagar och regler vattnas ur - och folk dör.

I onödan...?
Tja, finns det onödig trafikdöd, så borde det som balans också finnas en nödvändig trafikdöd.
Death Race 2000?




Hampe
 

mbj

New member
Numera verkar det vara mer extremt beteende att ligga i lagstadgad hastighet.
När jag kör till arbetet, framförallt på morgonen, blir man var och varannan dag omkörd av bilar som kör snabbare än 130 km/h på 80 väg. Fråga mig inte varför jag vet att det går så fort.
Det verkar som om fler och fler har upptäckt att det inte är någon större risk att åka fast - och utnyttjar detta.
Att det finns så få/inga trafikpoliser på vägarna är inte bra för trafiksäkerheten.
Som det ser ut nu är det verkar det inte bara vara i trafiken som det är brist på poliser så man får hoppas att det pågår något arbete för att öka det totala antalet poliser, samt att de får arbeta som poliser och inte administratörer.
 

Hampe

Skriver massor!
Äsch - vi tar en "Extremt beteende"-grej till från nu i helgen och västra Sverige dessuton. Det finns ju att välja av...

Påstått hög hastighet inne i staden, krasch bom bang - passagerare kastas ut ur den påkörda bilen och avlider.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2867548-en-dod-i-trafikolycka-pa-hisingen

Att åka bil utan säkerhetsbälte AD 2015 - det motsvarar väl ändå dumheten i att köra motorcykel utan hjälm...?
Extremt beteende, med andra ord.

...och visst, någon körde fort som fan också.
Där måste fartkameran missat igen! Himla otur.


Vad jag vill komma till är att det är en akut brist på polisövervakning av den alldeles vanliga vardagstrafiken.
Respekten för lagar och regler vattnas ur - och folk dör.

I onödan...?
Tja, finns det onödig trafikdöd, så borde det som balans också finnas en nödvändig trafikdöd.
Death Race 2000?




Hampe


Såja, då kan vi tydligen lägga olovlig körning till denna extremstuvning också.

http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2....se&utm_medium=referral&utm_campaign=redirect

Poliser.
På vägarna.

Hur svårt kan det vara?




Hampe
 

Bob Sweden

New member
ikväll tas frågan om påföljder för rattfyllerister upp i Kalla Fakta: http://www.tv4.se/kalla-fakta/artik...isterna-som-går-fria-5624b78bfca38f45ec00056b

Jag kommer inte att titta på det där programmet.
Klarar det inte.

-Straffrabatter.
-"Saknade uppsåt".

Jag börjar så smått tappa tron på det svenska rättsväsendet.
Nej, jag kan absolut ingenting om juridik.
Nej, jag är inte politiskt aktiv och avstår därigenom aktivt från möjligheten att direkt påverka genom att delta.

Men jag har tilltro till demokratiska principer, jag förväntar mig alltså att valda politiker och anställda tjänstemän förvaltar det förtroendekapital som givits dom i allmänna val och genom tillsättandet av tjänster.
Kort sagt: Jag förväntar mig att alla gör sitt jobb.
Men just nu känns det mest uppgivet och skit alltihop.

Det är en fråga som är större än hälsokontroller av förare, övervakning och kontroll.
Det är en fråga om politiska beslut.
Alltså BESLUT.
Inte utredningar.
Inte tjafs om att det ena politiska partiets uppfattning är vida överlägsen det andra.

Jag bryr mig inte om vem som styr det här landet.
Det enda som intresserar mig är att saker och ting fungerar.
När utredning läggs till utredning, myndighet staplas på myndighet men ingen jäkel står rakryggad och säger att "-Jag tar på mig ansvar för att..." alternativt "-Det här blev inte bra, jag ska se till att det blir åtgärdat...", då känns det bara snömos av alltihop.

Så jag kanske ska lämna in körkortet och köra avställt och oförsäkrat jag också, tänk vad pengar jag kan spara på det.
Det där med skattekvitto på bilarna förr i världen kanske inte var så dumt trots allt trots att det kostade en slant.
Men det är klart att det var ett föråldrat system, det användes ju under den gyllende tidsålder då det fanns poliser ute på vägarna.
Alltså riktiga poliser, såna av kött och blod, dom som med känsla och erfarenhet upprätthöll lag och ordning.
Jo, dom finns fortfarande, men det är inte så många kvar numera.
Jag saknar dom.

Jag saknar även politiker med erfarenhet av den verkliga världen, den som vi medborgare lever i.
Den värld där fysiska ting finns, den värld där verkliga människor framlever sina dagar.
Den värld där kartan är en bild av verkligheten snarare än det omvända.

Ja, det är en fråga om Extremt beteende i trafiken.


Avslutningsvis:
För att arkivera inför framtiden, det här är puffen för det där TV4 programmet.
View attachment 7573
 

Chopperbyggarn

New member
Stressade trafikanter lika farliga som rattfyllerister?

Har spenderat många timmar i sadeln den här sommaren och kört i lagliga hastigheter och har även noterat en del extrema och andra farliga beteen.

Söndagar: För det mesta lugnt o fint.
Lördagar: Nästan lika lugnt som söndagar
Kvällar: Ganska lugnt
Måndag-fredag:
Här händer det grejer, omkörningar i kurvor, omkörningar vid backkrön, mobilsamtal mitt i korsningar, omkörningar i samband med möte, textare på fel sida vägen, mycket snäva omkörningar, mobil pratande trafikant svänger ut från parkering utan att se sig för, omkörning i hög fart på 50-sträcka för att 500 meter längre fram svänga in på arbetsplats, omkörning o mobilsamtal o möte samtidigt, etc,etc,etc.


Tider och platser som tyder på att det handlar om arbetes resor.
Beteende tyder på att man jagar klockan.
Ålder uppskattas till ca 30-60 år.
Merparten är män (kvinnor förekommer).
De allra flesta kör bil och några kör lastbil.

Det är tydligt att det handlar om vanliga hyggliga medborgare i sina bästa år i de allra flesta fall.'

Kan bara vara alkohol, droger och STRESS som kan förvandla hyggliga människor på detta vis. Jag gissar att det handlade om stress i nästan samtliga av dessa fall.

Hur många människor är medvetna om vad stress gör med våra hjärnor? Varför talas det så lite om detta? För att det ofta handlar om oss själva? Svårt att erkänna att man är lika farlig som rattfylleristen? Svårt att erkänna att man är stressad? Lättare att peka på andra?

Ett utdrag från en sida om körkorts teori:

Stress
Vi blir stressade när det ställs för höga krav som vi inte klarar av. Hur bra vi hanterar stress varierar från person till person. Vissa personer är betydligt stresståligare än andra.
Ju svårare en trafiksituation är, desto mer stressade blir vi. Måttlig stress ökar prestationsförmågan, men utsätts vi för hög stress kan prestationsförmågan bli betydligt sämre.
För att minska risken att vår prestationsförmåga försämras är det viktigt att försöka hantera stressen och behålla lugnet. Då blir det lättare att tänka och klara sig ur problemet.
Exempel på reaktioner på grund av hög stress:
• Sämre reaktionsförmåga
• Panik och black-out
• Feltolkar omgivningen
• Tänker sämre, tanketröghet
• Stirrighet
• Tunnelseende
• Ger upp, försöker inte ens att lösa situationen
Förhindra att du hamnar i stressituationer genom att:
• Köra lugnt, defensivt och hålla låg hastighet
• Köra vid tidpunkter då det är mindre trafik
• Ha god tid till körningen
• Välja lätta färdvägar



Stressade trafikanter måste väl vara det största trafikant problem vi har? Större än alla andra problem grupper tillsammans?

Här har vi god möjlighet att påverka då vi kan börja med oss själva!

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Det händer sällan men ibland blir föraren som vållar en olycka snabbt omhändertagen av polis. Ett exempel från helgen: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21605919.ab

100 km/h tillåtet, stopp-plikt för den som skall ut från rastfickan.
Inga accelerationskörfält, inga anpassningssträckor.
Smalt, dödsräcken - ingen chans att väja undan, utan slabam in i häcken på lastbilen.
...och hur var det med friktionen på den nylagda asfalten?

Anlägger Trafikverket dödsfällor med vilje, eller på grund av oförstånd?
Minns att denna sträcka innefattas i det omhuldade TEN-T vägnätet...


Eller handlar det bara om en äldre förare som inte såg en annan trafikant?
...och att även den andra föraren var till åren kommen och inte uppfattade situationen på rätt sätt och i rätt tid...?

Hursomhelst - 100 blås tillåten fart längs med vajerfållorna - så som dom är byggda nu är helt sinnessjukt!




Hampe


Robert Collin uppmärksammar samma olycka - och skjuter in sig på vajerräcket han med.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21613074.ab


Men, han lägger till en twist också:
Åklagaren har anhållit långtradarföraren för grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till annans död och grovt vållande till kroppsskada. Vad jag vet är det extremt ovanligt att den som blir påkörd bakifrån anses som vållande. Lagen säger, i princip utan undantag, att den som kommer ikapp för snabbt och inte som kan stanna bär skulden. Jag får en obehaglig känsla av att lastbilsförarens nationalitet, han kommer från Estland, har styrt åklagares agerande.

Det skulle väl i så fall vara första gången i modern tid som en utländsk yrkesförare blir negativt särbehandlad i Sverige... *lersurt*
I vanliga fall brukar det ju vara de med svenskt personnummer som får svara för sina missdåd på vägarna, medans det märkligt slappa systemet vi sett hittills i Sverige släpper iväg både förare, bil och betalningsansvar om det är registrerat utomlands.


Huckepack-trailer där föraren missat att fälla ner / säkra underkörningsskyddet bak...?
Struntat i det? Inte förstått vikten av det...?

Nu vet han.




Hampe


Och nej, man kan inte kommentera Collins blogginlägg. Det vågar dom väl inte längre...
 

Bob Sweden

New member
Självkörande bil fick böter.

Självkörande bil fick böter. Länk.
Inte utan att jag undrar vad ägaren tycker om att hans bil är ute och kör EXTREMT på egen hand...

"-Men, det var ju inte jag som körde..."
"-Jag är oskyldig, du får diskutera det där med väghållaren / entreprenören / programmeraren..."



View attachment 7574
 

Hampe

Skriver massor!
Självkörande bil fick böter. Länk.
Inte utan att jag undrar vad ägaren tycker om att hans bil är ute och kör EXTREMT på egen hand...

"-Men, det var ju inte jag som körde..."
"-Jag är oskyldig, du får diskutera det där med väghållaren / entreprenören / programmeraren..."



View attachment 7574


Ytterligare ett bevis på hur fruktansvärt fort utvecklingen går just nu, och att lagstiftarna är såå på efterkälken i ämnet.
...och att vi motorcyklister riskerar att hamna i fetkläm.
Om vi nu inte redan gjort det...?



Hampe
 

prose

New member
På förekommen anledning MC-jakt med polisen hack i häl i centrala Göteborg nu strax innan midnatt. 4e December, mitt i natten, mitt i stan, halvt storm ute, våt vägbana, löv överallt. Skitbra.
 

Hampe

Skriver massor!
Det var inte jag menade med att "fler borde prova på vinterkörning och sträcka ut sin säsong..."

Låter som någon som inte borde köra (annans?) hoj. Bra ändå att polisen engagerar sig.


H
 

Hampe

Skriver massor!
Vem skall stävja extremt beteende alldeles oavsett vilken trafikgrupp som gör sig skyldig till det - om det inte finns några poliser på vägarna?

Thomas Morell skrev:
Det förebyggande arbetet är fundamentalt för fortsatt god trafiksäkerhet. Förra veckan rapporterade SVT om det allvarliga läge som landets trafikpolis är i. Sveriges Åkeriföretag är mycket oroade och har vid ett flertal tillfällen lyft detta direkt till såväl politiker som polismyndigheten. Vad hjälper det att vi utbildar våra anställda, om inte staten tar sitt ansvar?

http://www.trailer.se/20554/


Para gärna svenska myndigheters tyckande att man kan lägga ner trafikpolisen, ihop med Norska TÖIs forskning som säger att:

i Norge körande utlandsregistrerade tunga fordon löper:

* Tre gånger så hög risk att bli inblandade i olyckor, jämfört med inhemska.
* Dubbelt så hög risk att bli inblandade i mötesolyckor
* Nästan dubbelt så stor att vara vållande till upphinnandeolyckor
* Förefaller ha högre risk att utlösa dödsolyckor

https://www.toi.no/sikkerhet-og-org...rfaring-skaper-ulykker-article33792-1643.html


Vägförhållanden i Norge både sommar- och vintertid är mycket krävande, och ett åtgärdspaket föreslås:


1. Øke kontrollene av tunge kjøretøy
2. Utdanning/informasjon om vinterkjøring og norske vegforhold rettet mot utenlandske sjåfører
3. Avklare (og øke) transportkjøperes ansvar
4. Mer myndighet til Statens vegvesen
5. Endre sanksjoneringsmulighetene fra anmeldelser til bøter og
6. Økt samarbeid mellom nasjonale myndigheter.


Som sagt, Norge har speciella körförhållanden, och dom sätter utökade kontroller som nummer 1 för att får bukt med den tunga trafikens framfart.


Hur mycket skiljer sig Norge från Sverige, vad gäller det tunga trafikens olyckor?
Tja, det är det ingen som vet - eftersom ingen undersöker.

Magkänsla, finger i luften och massa mil på vägen säger dock att bilden ser liknande ut här i Sverige.

Vem skall administrera intensifierade kontroller i Sverige - när man lägger ner trafikpolisen?



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Enkelt - det fixar Automatiska Trafiksäkerhets Kameror kallad ATK!

Ja, det är ändå något att glädjas åt: att endast de mest aningslösa och indoktrinerad har gått på Trafikverkets Orwellska nyspråksomskrivning.

I den verkliga världen som vi andra trafikerar så är en fartkamera en fartkamera.
...som inte klarar mer än så.


Hampe
 
Top