Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Kapten Stofil

New member
I och för sig alldeles illa nog. Med lite "tur" kör den mannen aldrig bil mer.

66 år, man kunde tycka att han hade lärt sig något, uppenbarligen är en del fall hopplösa.
 

Kapten Stofil

New member
De får ta mig tusan ge polisaspiranterna en ordentlig kurs i grammatik och stavning. Inte ens jag med lätt dyslexi producerar sån undermålig text.

"Mannen som försöker stjäla motorcykeln avbryter sitt försök och lämnar i en personbil. En av de patrullerna som är beodrade att åka till området möter den personbil som mannen lämna och ser hur föraren kör vidare söderut i riktning mot Gullmarsplan."


Undrar var mannen lämnade bilen han fortsatte att köra!? Eller var det mannen som lämnade bilen som föraren körde vidare i? Inte lätt det där.

Förr var det nu fast jävligare var det desto värre men så här jävla sämre har det ta mej fan aldrig varit dåligt!
 

Hampe

Skriver massor!
Men hoppsan...?


001_zps4fc163b9.jpg



Övergiven lastbil, som står mitt i vägen?

Eller nej, inte mitt i vägen:

002_zps5762095b.jpg


...den tar bara upp halva körfältet.
Svensk trailer, Polsk dragbil.

003_zps7154850b.jpg



Gdansk, minsann. Men ingen Gdansk i närheten som borde ha kört bilen sin. Mysko.

Och plotten tjocknar;

005_zpsde10d3e8.jpg


Snubben hämtad av polisen? Fylla, smuggelgods eller våldsamt överlass?

Nja. Om dessa siffror som stod skrivna i smutsen på skåpsidan är aktuellt för just denna resan så har han 1000 kg för mycket fördelat över trailerns trippel, och 3 ton för mycket i totalvikten för landsvägstrafik på kontinenten.

004_zps22699489.jpg


Däremot faktiskt rent tekniskt lagligt i Sverige, frånsett de där marginalkilona utfördelade över trailerns tre axlar.
Såvida inte killen har 18 ton på driven...


Men var är han? Plötslig sjukdom...? Well well, polisen har varit där i vart fall. Bilen blockerar halva körbanan, utan ljus, varningsblinkers eller ens varningstriangel. Klart att Polisen ordnar så den kommer bort i god tid innan skymningen - avspärrningsbanden visar att polisen har koll.


Har koll...? Inte fan!

RIMG0163_zps3c61b8b5.jpg


När jag kommer tillbaka från stan så står lastbilen kvar, helt mörklagd.
Det är återskenet från hojens varningsblinkers som lyser upp sidan.
Stänger jag av så ser det ut så här;

RIMG0164_zpsb48c1a1c.jpg


Röda lamporna är från en bil som passerat. Han tvärbromsade och höll på att styra upp på refugen där jag stod när han överraskades av lastbilen. Det går att skymta konturerna av trailern i bilden om man vet var man skall titta.

Att en full Gdansk lämnar sin bil vind för våg där den står och liftar hem igen eftersom han inte fått betalt på 3 månader är inte helt ovanligt, faktiskt. Att en plötsligt sjuk förare tvingas åka ambulans och kanske är oförmögen att göra allt rätt är heller inte otänkbart - men att polisen åker ut och sätter dit "avspärrat-band" och åker hem igen med 43 ton lastbil helt osynlig tvärs över halva vägen är fanimej helt otroligt!

Vad är det för ett land vi fått...?

Självklart ringer jag LKC Halmstad - via farsinrättningen 11414.
"Öhhh... ...kan du bokstavera orten? Jag hittar inte något som heter 'Frillesås'...."

Killen på LKC är däremot skärpt och korrekt. Han hittar märkligt nog ingen notering i dagens liggare om något tidigare ingripande, men han förstår att det kan inte stå övergivna lastbilar och blockera en länsväg med 70-begränsning mitt i natten.

..så då bärgade dom bort den?

Självklart inte.
Det som sker i vilket civiliserat land som helst - tvångsbärgning till låst parkering där den som har intresse av last, trailer eller dragbil tvingas visa bevis på att dom äger last eller bil, betala sina böter och betala kostnaden för bärgning, uppställning och andra kringkostnader innan dom kan köra vidare. Det mest naturliga i världen, ute i världen. Men inte i Sverige.


003_zps88cb1eb9.jpg


Här bjussar vi på en trasig, låghalt varningstriangel, och fläker på lite mer tejp,

005_zps27e7ac1a.jpg


så är allt frid och fröjd. Eller...?



Vilket jävla KalleAnka-land vi bor i.



Hampe
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
*klipp*

Eller nej, inte mitt i vägen:

002_zps5762095b.jpg


*en massa klok text bortklippt*

Vilket jävla KalleAnka-land vi bor i.



Hampe

Amen på det där med KalleAnka-land.

Men egentligen, det där med att smacka in i en parkerad lastbil, det kan väl inte vara så farligt, jag har ju en massa trebokstavskombinationer på mitt fordon så jag klarar mig väl alltid, eller........?

Tänk en gång till.
 

Hampe

Skriver massor!
...och hur såg det ut i morse då...?

002_zps7d98a7f8.jpg


Som man kan vänta sig.

Men faktiskt - det var inget egentligt fel på den låghalta triangeln som polisen satt ut igår kväll:

003_zps2d7dc611.jpg


Det var bara den vanliga amatörtabben att man inte brytt sig om att fälla ut alla ben som den skall stå på.

004_zpsb59297a7.jpg


Så enkelt var det.
Göra jobbet.
Göra jobbet rätt.
Göra jobbet rätt första gången.
Så enkelt.

Men, det klart man hjälper sina kollegor och stöttar dom när det behövs. *sardonisktleende*


Så, varför blir jag alldeles postal över en liten polistabbe, ett olycksfall i arbetet, en mänsklig missbedömning?

För att det är ingen tabbe att lämna en 40 tons lastbil på en 70-väg.


Ingen tabbe av polisen - det är ett medvetet handlande, ett agerande som inte bara är sanktionerat uppifrån utan till och med beordrat uppifrån - satt i system!

Vakthavade på våra olika LKC - Länskommunikationcentraler runt om i landet FÅR inte begära bärgning av bilar som står illa till i trafiken.
Får inte, får inte, får inte.

...för då landar kostnaden för bärgningen på polisen, och man anser sig inte ha någon möjlighet att ta ut denna kostnad någonstans.
Därför står det övergivna och/eller havererade bilar och lastbilar på de mest bisarra ställen runt om i vårt land.
Därför tillåts lågprischaufförer sitta på huk i dagar UTE PÅ VÄGEN och försöka nödreparera bromsar som slagit över eller byta hjullager som skurit. På plats där det rasade, mitt i trafiken - med polisens goda minne.

Det gör mig förbannad, och förutom den uppenbara trafiksäkerhetsaspekten så snedvrider polisens flathet hela konkurrenssituationen i transportbranschen. Jag skulle kunna skriva floder över hur sjukt detta är, men det får bli en annan gång.
Det finns något viktigare att tala om här, i tråden om "Extremt beteende":


Detta exemplet visar hur ohyggligt perverterad myndigheters syn på "trafiksäkerhet" är.

Från start så ansåg man att hastighetsöverträdelser med mer än 30 km/h inte bara skulle leda till körkortsindragning, utan även (vid upprepade överträdelser) kunna resultera i beslagtaget fordon. För 141 km/h på motorväg i bra väder.
Jajamän. Det spelar ingen roll att SMC ensidigt plockat bort just denna delen i projektet "Extremt beteende" - myndigheterna tycker fortfarande att det är på det viset. Kör man för fort så skall både körkort och på sikt även bilen ryka. Wham-bam!

Men polisen parkerar mörklagda lastbilar på 70-vägar, sätter tejp i dörrhandtagen och är cool med det...?
Nej, inte på individ- och patrullnivå - men så ser polismyndighetens syn på trafiksäkerhet ut.
Idag, i nådens år 2014. 40 ton lastbil mitt i färdvägen, nattetid, omärkt. Inga problem.

Helhetssyn? Kameler vs. myggor?
En sådan ynkedom!



Hampe
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Ingen tabbe av polisen - det är ett medvetet handlande, ett agerande som inte bara är sanktionerat uppifrån utan till och med beordrat uppifrån - satt i system!

Vakthavade på våra olika LKC - Länskommunikationcentraler runt om i landet FÅR inte begära bärgning av bilar som står illa till i trafiken.
Får inte, får inte, får inte.

...för då landar kostnaden för bärgningen på polisen, och man anser sig inte ha någon möjlighet att ta ut denna kostnad någonstans.
Därför står det övergivna och/eller havererade bilar och lastbilar på de mest bisarra ställen runt om i vårt land.

:( Detta i ett land som yrar om att man jobbar för trafiksäkerhet. Det normala vore väl bortforsling och ägaren får betala kostnaden och ev. böter! (Jösses!)

Men polisen parkerar mörklagda lastbilar på 70-vägar, sätter tejp i dörrhandtagen och är cool med det...?
Nej, inte på individ- och patrullnivå - men så ser polismyndighetens syn på trafiksäkerhet ut.
Idag, i nådens år 2014. 40 ton lastbil mitt i färdvägen, nattetid, omärkt. Inga problem.

Helhetssyn? Kameler vs. myggor?
En sådan ynkedom!

:p Ynkedom är ett för milt uttryck men jag kan inte finna bättre i mitt begränsade vokabulär när det gäller invektiv.
Kanske vore idé att tipsa NTF? Inte för att jag tycker att dom gör något för oss, men dom verkar ha politikernas öron. Att damma in i ändan på en mörklagd lastbil är lika farligt för en bilist som att köra in i ett vajerräck för en motorcyklist och det kan vara ett gott skäl till engagemang från det hållet.

På E18 väster om Karlstad fick jag för ett antal år sedan se en personbil damma in i en gödselspridare utan baklyktor som drogs av en traktor. Precis före att jag mötte dom träffade bilen spridaren och vi fick en skur med krossat glas över vår bil. Bilen välte och blev liggande i vår fil med föraren kvar i så jag fick att göra med att stoppa trafik från båda hållen och på väldigt kort tid blev det kilometerköer. Konstigt nog klarade sig killen i bilen från alltför svåra skador men hastighetsskillnaden blev ju mindre eftersom traktorn höll minst 40 och spridaren var dessutom relativt mjuk i bak.
Bilisten hade alltså inte en chans att upptäcka den gödselfärgade spridaren i den svaga vänsterkurvan det handlade om och han hade dessutom en mötande bil (jag) emot sig. Det hängde inte ens en polisremsa i handtaget på traktorn. :p
 

Hampe

Skriver massor!
Hur såg det ut idag då?

Jovars, ungefär som väntat...

019_zpsf9452ae5.jpg


Polisens leksakstriangel låg både kvarglömd och omkullvält på vägen, men jag är inte överraskad. Ytterst få tänker på / bryr sig om att gå de extra stegen som behövs för att plocka in en varningstriangel efter det att man fått liv i bilen.

Men vänta...? Vad är det där?
Står biljäveln kvar?

0292_zps8d8da87c.jpg


Ja, ta mig tusan!

0242_zps9a444de2.jpg


Själva dragbilen är kvar. Polisen har varit där, kopplat isär och kört fram dragbilen tillräckligt mycket för att en annan dragbil skall kunna koppla trailern och dra iväg.

Men varför lät man bilen stå kvar ute på vägen? Nu är det bara en tredjedel av körbanan som den blockerar, men den står där. Mitt i natten, mörklagd och utan någon (fungerande) varningstriangel. Ungefär lika illa som för ett dygn sedan, alltså. Längre remsor på dörren, men vad gör det för nytta...?

Ny påringning till 11414. "Vad hette orten, sade du?" "Frillesås...? Var ligger det?"
Jag försöker hålla det kort, men hon har 1000 frågor om sådant som jag antingen redan berättat eller förklarat.
Allt vad jag säger verkar tolkas aningens aningens fel, och när det skall förtydligas så blir felförståelsen bara större och större.

"Men lugn - bara ring LKC Halmstad och berätta att det gäller en övergiven lastbil på N905. Dom vet vad det är, och dom vet vem jag är. Jag talade med dem igår om precis samma sak."

Det blir en evighetsväntan i en tyst telefon. 11414 ringer LKC Halmstad, och dom vill ju såklart inte tala med mig nu igen. Inte när bilen står kvar ute på vägen för tredje dygnet eller så.

...och mycket riktigt. "Jag har talat med LKC, och dom har jätte-jätte mycket att göra, men dom ber mig hälsa att dom gjort bedömningen att bilen står bra där den gör och att inget behöver åtgärdas."

Nähäpp...?
...hade någon annan än jag sagt.

Jag tänder till och blir irriterad samt säger att hon skall be LKC ringa upp mig när det blir lite lugnare. Närsomhelst innan midnatt går bra.

"Eh...?"

"Ja...? Jag måste få höra med den som fattat beslutet hur han eller hon tänker. Alternativet är att jag tvingas polisanmäla polisen, och det känns ju lite underligt - och onödigt framförallt, om det går att lösa med lite samtal"

"Jag skall se vad jag kan göra"

Yeah right...

En timme senare ringer jag igen för att påminna. Ny förmåga i luren. "Trillesås, var ligger det?"
"Inte 'Trillesås', utanFrillesås,med ett 'F'. Norra Halland"

Efter mycket tjafs blir jag framkopplad, och svaret är lakoniskt.
Polisen har haft patrull på plats, och dom har gjort bedömningen att bilen står bra där den gör,

"På vägen?"

"Ja, jag måste lita på dom patruller vi har ute, och deras bedömningar"

"Men dom har fel! Bilen tar upp en tredjedel av körfältet, och är fortfarande mörklagd."

"Tja...."

"Men tänk så här då - om jag har bilar som jag inte får plats med hemma på gårdsplanen, inte kan väl jag bara köra ut och parkera dem ute på en 70-väg - utan belysning eller något"

"Nä, det så klart att man inte kan."

"Så att...?"

"Ja, alltså, vi har fattat ett beslut - vi gör inget mer i saken."


"Okay, en annan fråga. Om ni nu har haft folk ute ute idag och låtit speditören komma åt trailern, varför ställde ni då inte undan dragbilen på pendelparkeringen på andra sidan motorvägen?"

"Jag har ingen notering om det"

...eller körde upp den på någon av refugerna i den omedelbara närheten - dom som polisen själva står på när när det är hastighetskontroll ute på E6?"

"Ah! Dom där refugerna.
...jag vet inte"

"Eller körde in den i Rya industriområde där den lätt kunde stå uppställd några dagar utan att störa speciellt mycket?

"Jag vet inte"

"Okay, bilen fick stå kvar ute på vägen. Varför satte man inte på varningsblinkern?"

"Jag vet faktiskt inte"

"Okay, det hade kanske laddat ur batterierna på ett dygn eller tvp, men varningsblinkers får väl ändå sägas vara ganska grundläggande när det gäller fordon som hindrar trafiken...?"

"Jag vet inte"

"Vet du inte?"

"Alltså, jag vet inte varför man inte satt på dem"

"Lastbilar i internationell trafik brukar alltid ha en batteridriven blinklampa med sig eftersom det är lagkrav i många länder. Hur kom det sig att ni inte använde den för att säkra bilens bakre yttre hörn...?

"Jag vet inte"

"Okay, och bilens egen varningstrianglar var inget att sätta upp för dubblera er egen som hela tiden blåser omkull...?


Ja, ni kan tänka er? Dom har tagit beslut på att inget mer skall göras, och då är det så.
Vad skall jag göra? Blir förbannad, gapa och polisanmäla polisen på fläcken?

Det hela slutar med att jag min dumme fan säger till dem att jag själv åker ut och kompletterar med egna grejer för att det skall likna något i vart fall. Vi avslutar i en civiliserad ton.

För att jag gillar poliser så mycket?
För att jag gillar polacker så mycket?
För att jag gillar mig själv så mycket och vill känna mig redig?
För att jag är en oegennyttig altruist?

Nope, nope, nope - och fuck altruismen. Den är en chimär.

Helt enkelt för att jag med alla mina år på vägen sett och identifierat risken - främst för oskyddade trafikanter som oss: mopedister och motorcyklister, men även cyklister, faktiskt.

Jag har sett risken, men inte lyckat övertyga den som är ansvarig. Kan jag då sova gott i natt? Kan jag se mig själv i spegeln om någon slaskar in i den kolsvarta lastbilen i natt och skadar sig eller dör ihjäl sig på fläcken?


Nu står det i vart fall en riktig gammal hederlig trebening med tunga järntassar där polisens lättviktssegel med spindelben förut låg och simmade.
"Lightversionen" står nu istället i vindskugga bakom lastbilen och får stöd av stänklappen, och kring vänster baklampa sitter ett löparslap-band med 4 röda blinkade dioder.

Nu har jag gjort det jobb polisen borde gjort - när dom nu är förbjudna att bärga bort övergivna fordon.
Jag gjorde det för min egen skull i första hand, men det kommer en prislapp på jobbet i morgon; ett surt mail till polisen i Halland med en länk hit till denna tråden. Jag förväntar mig ett svar.

Kul om ni hinner in och kommentera vad ni anser om Polisens syn på trafiksäkerhet i sådan här fall innan dess, och gärna lägger till eventuellt egna erfarenheter från hur polisen hanterar övergivna fordon på andra ställen i landet. "Flärpar" har jag sett är ett populärt sätt att slippa ta ansvar för skit längs vägen...

Imorgon skall jag också försöka nysta i hur det kommer sig att en hel lastbil lämnas övergiven på vägen och hur speditören och kanske även varuägaren samt godsmottagaren ser på det inträffade.



Hampe


Fotnot:

Resonemanget med 11414 och LKC samt mina repliker står inom citattecken.
Det är dock inte några ordagranna citat, eftersom jag varken spelat in eller skrivit ner samtalet. Det är mer en beskrivning kring hur snacket gick, okay...?
 
Last edited:

Marie

Banned
Jag har precis kommit upp från Österrike och så får jag se detta...

Jag har god lust att vända på stubinen, för i det här rövarnästet vågar ju inte ens fan själv längre vistas på vägarna....
 

Avarage

New member
Tag direktkontakt med SMC:s kansli och ev. vår jurist!

Vid nästa kontakt med 11414 alt. LKC kan du ju påminna dem om den tragiska olycka som dödade ung mor samt litet barn (om jag minns rätt) på gamla E6:an ca. 2-3km söder Kungsbacka för ett fåtal år sedan. Och fråga dem om de anser att "Se & synas" är viktigt i trafiken??? Med följdfrågan "Syns en liggande varningstriangel lika bra som en upprätstående?"

Funderat på att kontakta Hallandsposten alt. Afonbladet?

Tycker att hanteringen av ärendet när man inte ens är intresserad av att hindret skall synas är direkt kontraproduktivt mot allt vad trafikpolisen jobbar för. Eller om man skall sätta enkla banala lättförståerliga ord på det som alla förstår SKITKASS!!!

Tycker du gör rätt som fortsätter försöka få hjälp att skapa en trafiksäker situation!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Håller med Niklas, tipsa media. SMC har ingen egen jurist. Jag ska dock tipsa mina kollegor på RPS om tråden. Vi har ju också två poliser i SMC:s styrelse.
 

Hampe

Skriver massor!
Men det är inte bara så enkelt som att "tipsa media".

Detta med övergivna bilar längs vägarna och illa uppställda lastbilar under chaufförsreparation är ett problem som är nästan lika gammalt som det vi omväxlande kallar "Östutvidgningen" eller "Europas enande".

Nej nej - jag tycker att det är en bra sak i stort, men det finns problem som måste hanteras.

Tyskland och andra länder tog till med hårdhandskarna och har en absolut nolltolerans mot skrot på vägarna - vare sig det står i vägkanten eller fortfarande rullar.

Stopp på platsen!
Böter på platsen!!
Tvångsbärgning!!!
Till verkstad, eller Dekrastation!!!!
Inte godkänd? Inte råd att reparera i Tyskland?
Trist. Varsågod att bärga hem den till vilket land du hellre vill reparera i - här kör du inte en meter!
Och - innan du släpps ut från uppställningsplatsen: här är utläggen vi haft för att bärga din bil.
Betala, eller vi förverkar ditt fordon.

Hårt? Ja.
Orättvist? Kanske ibland.
Men, trafiken rullar och trafiksäkerheten hålls på topp.
...och framförallt: yrkestrafiken tar till sig budskapet och ser till att rätta sig därefter.

Sverige? Kapitulerar, parkerar lastbilar på gatan och sätter plastremsor i dörrhandtagen...

I mer än 15 år har jag retat mig på polisens undfallenhet mot övergivna bilar och den utländska yrkestrafiken.
Under hela den tiden har jag "bråkat med" (Läs: ifrågsatt) polisen, och under i vart fall 10 år har jag försökt intressera någon tidning att skriva om problemen. Antingen när det funnits något konkret fall där en bil stått på tvärsen dagar och nätter - eller rent allmänt försökt förklara problematiken och farorna med polisens flathet när man råkat träffa en mediamänniska i något annat sammanhang.

Noll intresse. Jag når inte fram, det går inte att engagera folk i frågan.
Jag är övertygad om att det måste dö folk först, innan något händer.
En barnfamilj. Några skumögda pensionärer. En överlycklig 15-åring på väg hem efter att för första gången i sitt liv kommit till andra bas med en tjej. Dö DÖ! DÖÖÖÖ!
Då jävlar blir det fart.

Men inte på min gata. Inte om jag har någon chans att påverka i det lilla som jag råder över.
Hur jag skall komma åt det stora vet jag inte.

Infon finns i tråden. Tror ni att ni har en bättre väg in till media än vad jag har så maila till denne och länka till detta skeendet.
Så här ser en länk ut som leder rakt till första posten i just detta trista ämne.
http://forum.svmc.se/showthread.php...%E5ste-stoppas&p=122041&viewfull=1#post122041


Hur ser det ut i verkligheten idag då?


001_zpsddf7fa4e.jpg

Still standing! Trots en jäkla blåst i natt.


002_zps2be00f8a.jpg

Still standing - och diodbandet blinkade banne mig fortfarande!
Starkt eller svagt går inte att säga i dagljuset, men jag stängde av det och tog med det i bilen.
Hoppas verkligen att jag slipper testa det i kväll igen...




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Fan, nu skall jag citera mig själv. Så patetiskt...



Men det är inte bara så enkelt som att "tipsa media".

I mer än 15 år har jag retat mig på polisens undfallenhet mot övergivna bilar och den utländska yrkestrafiken.
Under hela den tiden har jag "bråkat med" (Läs: ifrågsatt) polisen, och under i vart fall 10 år har jag försökt intressera någon tidning att skriva om problemen. Antingen när det funnits något konkret fall där en bil stått på tvärsen dagar och nätter - eller rent allmänt försökt förklara problematiken och farorna med polisens flathet när man råkat träffa en mediamänniska i något annat sammanhang.

Varenda branschtidning har under samma period uppmärksammat problemen gång på gång, åkeriföreningen lobbar allt vad dom kan.
Åkarna drabbas ju liksom dubbelt - förutom den snedvridna konkurrensen så har dom ju medlemsföretag som gärna skulle vilja bärga både bilarna som är övergivna och vittrar sönder, samt lastbilarna som (fusk)repareras i dagar på vägkanten.
Men hos allmänmedia är det släckt och mörkt.



Jag har precis kommit upp från Österrike och så får jag se detta...

Jag har god lust att vända på stubinen, för i det här rövarnästet vågar ju inte ens fan själv längre vistas på vägarna....


Precis - det är ju vi som kör mycket på kontinenten som först noterar den vådsamma diskrepansen mellan hanteringen i utlandet och här.
Varför skall vi vara dörrmatta och offra vår trafiksäkerhet för att andra skall kunna köra nästintill gratis utan konsekvenser genom Sverige?


Den svenska polisens flathet mot den utländska trafiken för med sig ytterligare en tragisk effekt:
De allra sämsta bilarna dirigeras över till Sverigetrafik.
Dom bilarna som är i ett sådant skick att dom riskerar att stoppas för fordonsbrister i vilket civilserat land som helst ges en trailer till Sverige. Sverige, eller rent av Norge - där man byter dragbil vid gränsen...

Och inte bara "tekniskt sämre" utan även miljömässigt sämre - äldre miljöklassning, bullrigare, oljeläckande: allt sådant som är dyrt eller omöjligt att köra på kontinenten funkar fint i Sverige eftersom inga krav ställs, ingen kollar bilarna och eventuella böter inte behöver betalas.

Och nu till 10.000-kronors frågan: Vilka chaufförer får köra de sämsta bilarna?
Precis - de sämsta chaufförena. De med flest fuck-ups på sitt wrap sheet, de med dom sämst förfalskade körkorten, dom med alkohol- eller aggressionsproblem.

Polisens agerande - eller snarare brist på agerade binder alltså ris till vår egen rygg. Inte bara förstör för den seriösa yrkestrafiken, alltså - utan för oss alla som färdas på Sveriges vägar. Vår resa blir farligare för att Polisen inte sköter sitt jobb, ser mellan fingrarna, anvisar parkingsplatser mitt på vägen och curlar åkare som egentligen borde tacklas upp i sargen.



Hampe



...å innan någon slår fast att jag är en bitter gammal utlandschaufför som blivit arbetslös i omställningen så kan jag säga att det är ett uns av sanning i det. Jag har jobbat hela mitt liv i transportbranschens närhet, jag är utbildad speditör och jag ser på det som sker med förvåning.
Inte förändringen i sig - den är oundviklig och kunde varit hur bra som helst. Det som förvånar mig är hur förändringen hanteras.

Jag jobbar tack ock lov utanför branschen sedan nästan 15 år, men fortfarande kant i kant, och med rejäla titthål in till det innersta.
Hemskt tacksam att kunna ha det på armlängds avstånd, men alltför engerad i trafik, trafiksäkerhet och vanlig jävla omsorg om människor som far illa för att inte bli förbannad.



H
 

Skye

Kör Mycket!
Är det nån som inte har en blekaste aning om trafik, regler och körkortsfrågor så är det väl de körkortslösa journalisterna från Söder i Stockholm som jobbar på slasktidningarna Aftonlögnen och Sexpressen. Är det någon som borde bli kontaktad om detta scoop så är det GP's Ulf Nyström. Han är ju i alla fall lite insatt hur saker och ting fungerar i Trafikverkets och Transportstyrelsens totala frånvaro om uppföljning och även beslutande myndighet där inom väg området polis är ansvarig.

Fotnot; Inom järnvägen jobbar det två personer som ska se till att säkerhet och arbetstider som exempel följs..
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Ja, du Skye: Ulf Nyström var också den förste jag tänkte på.
Jag vet att han inte nyhetsrapporterar längre, eller skriver på daglig basis - men ändå.
Den enda jag kände kunde ha förståelse för något sådant här.

Jag slängde iväg en rad, mest för att kolla om han kunde ha en ingång till någon journalist med lite horisont.
Det kom ett trevligt svar, snabbt som ögat: Ingen riktig ledtråd, och tyvärr ingen tid själv just nu att ta lyra själv.
Så kan det vara. Jag mailade runt lite, och tänkte på hur mycket jag saknade Lennart Öjesten.
Han lär ha varit mindre kul att ha att göra med sägs det, men han var orädd, yvig och kul att läsa.
Han hade huggt på det här - jädrar i det. Räkna med en dubbelsida i Expressen, och han hade absolut bränt upp för att själv plåta på plats om han bara varit hemma i Båstad.

Men det var då och nu är nu. Öjesten skrev på den tiden vi fortfarande hade länstrafikgrupper som håll ordning på vägarna, och ironiskt nog så dog han i ungefär samma veva som de sista hjältarna ur länstrafikgrupperna försvann bort ur de ombildade "trafikavdelningarna" runt om i landet: för 10 år sedan ungefär.

Well well - jag mailade snubben som författat den här artikeln också: http://hn.se/nyheter/halland/1.3482435-lastbilschauffor-misstankt-for-rattfylleri
för att kolla om han ville författa en uppföljare på sin story.

Inget svar.

Inte så konstigt kanske. Svårt att förklara hur "Varberg Nord" i verkligheten kunnat bli "Frillesås" två avfarter norrut, och att "parkerades vid sidan av vägen" egentligen betydde "parkerades på vägen" .

"Ingen människa skadades" stämmer dock - så länge Polacken fick köra. Tusan vet vad som hade kunnat bli resultatet av polisens vårdslösa hantering efter stoppet....?

Nå, just detta är inget att bekymra sig över längre. Problemet är numer ett ickeproblem, tack och lov.

001_zps2a040d22.jpg


Vägen är rensad, polisen har varit där och släppt iväg dragbilen.'

Polisen har också städat ur hytten

003_zps25b89ee0.jpg


och slängt resterna efter festen som Grrzgozi... ...Gregzgzr... killen som körde hade på jobbet rakt ner i diket bredvid där bilen stod tidigare.
Antar att flaket med danska tomburkar inte var bevismaterial längre.

Vidare så har polisen

002_zps54738e89.jpg


rafsat ihop sina avspärrningsband och slängt dem i diket bredvid partyresterna.

Lite underligt, man kunde tro att dom skulle vara mer angelägna över att sådant inte hamnar i orätta händer - men det klart:
dom var väl stressade att serva den polske åkaren så han snabbt kunde komma iväg och ta en ny körning nu när han fått loss en ny chaufför och skickat upp honom.


Slutet gott, allting gott...?




Hampe
 

Marie

Banned
Nu är jag dock så obotlig optimist att jag TROR att polisen inte haft fingrarna med i det sista steget mer än att de möjligen lämnat ut nycklarna, "städnigen" har nog den nye chauffören skött. Eventuellt hade han också med sig reservnycklarna från Polen, och bara "befriade" bilen.
 

Avarage

New member
Skall media vara intresserad krävs, i de flesta fall, ärendet vara aktuellt vilket inte är faller längre.

Sedan ser inte jag problem med att "bara" kontakta media. I "ditt" fall hade det varit hur ekelt som helst. Mail med kort beskrivning av problemet samt länk till tråden och sidan i tråden med bilderna. Vill de sedan ta sig an ärendet gör de det. Om inte = status quo. Du behöver i vilket fall inte göra något mer.

Svårigheten är att få dem intresserad vilket krävs väldigt kort och konkret info. initialt och att de har ett intresse av det (dvs. personligt). Så hittar man rätt person är det aningen lättare.
 

Hampe

Skriver massor!
Nu är jag dock så obotlig optimist...

Japp - det är så vi uppfattar dig: vår egen lilla solstråleoptimist här inne på forumet. :slagen:
...och självklart har du rätt. Jag spetsade till det jag skrev mest för att peka på hur polisen verkligen har brett ut sina pingvinvingar över detta fallet och svävat i skyn med full koll på händelseutvecklingen. In i det sista...

Det mesta av polisens plastband har blåst iväg i nattens stormande och har väl hamnat på något gärde där dom i sinom tid kommer att hamna i någon ensilagebal och kanske ha ihjäl en eller flera kossor om man har otur.
Well well - man får väl antar att "spårbarheten" är rätt god på en avspärrningsremsa om någon nu får för sig att sprätta upp kossan för att se vad som gick galet den här gången...





Skall media vara intresserad krävs, i de flesta fall, ärendet vara aktuellt vilket inte är faller längre.

Sedan ser inte jag problem med att "bara" kontakta media. I "ditt" fall hade det varit hur ekelt som helst. Mail med kort beskrivning av problemet samt länk till tråden och sidan i tråden med bilderna. Vill de sedan ta sig an ärendet gör de det. Om inte = status quo. Du behöver i vilket fall inte göra något mer.

Svårigheten är att få dem intresserad vilket krävs väldigt kort och konkret info. initialt och att de har ett intresse av det (dvs. personligt). Så hittar man rätt person är det aningen lättare.

Precis - aktuellt är det sannerligen inte när bilen är borta. Som att försöka göra ett bra reportage om nattdimma över en lunchrast... Alltså ungefär lika omöjligt som det är för mig att hålla mig kort och konkret. Det vill sig inte riktigt...


Jag är i vart fall medveten om att jag har för mycket ord på lager och försöker verkligen ransonera dem.
I mycket av det jag skrivit till redaktioner i ärendet har jag verkligen ansträngt mig att hålla mig kring kärnan, men det har aldrig blivit något publicerat. Jag får medhåll när man talar med journalister direkt, eller på telefon - men det är medhåll av typen: "Ja,ja - kan du sluta tjôta nu så jag kan kolla Twitter igen" så det klickar liksom aldrig.

Återigen - folk måste dö först innan ämnet kommer upp på agendan.
Jag tycker bara det är så fruktansvärt onödigt.




Hampe
 
Top