Hur såg det ut idag då?
Jovars, ungefär som väntat...
Polisens leksakstriangel låg både kvarglömd och omkullvält på vägen, men jag är inte överraskad. Ytterst få tänker på / bryr sig om att gå de extra stegen som behövs för att plocka in en varningstriangel efter det att man fått liv i bilen.
Men vänta...? Vad är det där?
Står biljäveln kvar?
Ja, ta mig tusan!
Själva dragbilen är kvar. Polisen har varit där, kopplat isär och kört fram dragbilen tillräckligt mycket för att en annan dragbil skall kunna koppla trailern och dra iväg.
Men varför lät man bilen stå kvar ute på vägen? Nu är det bara en tredjedel av körbanan som den blockerar, men den står där. Mitt i natten, mörklagd och utan någon (fungerande) varningstriangel. Ungefär lika illa som för ett dygn sedan, alltså. Längre remsor på dörren, men vad gör det för nytta...?
Ny påringning till 11414. "Vad hette orten, sade du?" "Frillesås...? Var ligger det?"
Jag försöker hålla det kort, men hon har 1000 frågor om sådant som jag antingen redan berättat eller förklarat.
Allt vad jag säger verkar tolkas aningens aningens fel, och när det skall förtydligas så blir felförståelsen bara större och större.
"Men lugn - bara ring LKC Halmstad och berätta att det gäller en övergiven lastbil på N905. Dom vet vad det är, och dom vet vem jag är. Jag talade med dem igår om precis samma sak."
Det blir en evighetsväntan i en tyst telefon. 11414 ringer LKC Halmstad, och dom vill ju såklart inte tala med mig nu igen. Inte när bilen står kvar ute på vägen för tredje dygnet eller så.
...och mycket riktigt. "Jag har talat med LKC, och dom har jätte-jätte mycket att göra, men dom ber mig hälsa att dom gjort bedömningen att bilen står bra där den gör och att inget behöver åtgärdas."
Nähäpp...?
...hade någon annan än jag sagt.
Jag tänder till och blir irriterad samt säger att hon skall be LKC ringa upp mig när det blir lite lugnare. Närsomhelst innan midnatt går bra.
"Eh...?"
"Ja...? Jag måste få höra med den som fattat beslutet hur han eller hon tänker. Alternativet är att jag tvingas polisanmäla polisen, och det känns ju lite underligt - och onödigt framförallt, om det går att lösa med lite samtal"
"Jag skall se vad jag kan göra"
Yeah right...
En timme senare ringer jag igen för att påminna. Ny förmåga i luren. "Trillesås, var ligger det?"
"Inte 'Trillesås', utan
Frillesås,med ett 'F'. Norra Halland"
Efter mycket tjafs blir jag framkopplad, och svaret är lakoniskt.
Polisen har haft patrull på plats, och dom har gjort bedömningen att bilen står bra där den gör,
"På vägen?"
"Ja, jag måste lita på dom patruller vi har ute, och deras bedömningar"
"Men dom har fel! Bilen tar upp en tredjedel av körfältet, och är fortfarande mörklagd."
"Tja...."
"Men tänk så här då - om jag har bilar som jag inte får plats med hemma på gårdsplanen, inte kan väl jag bara köra ut och parkera dem ute på en 70-väg - utan belysning eller något"
"Nä, det så klart att man inte kan."
"Så att...?"
"Ja, alltså, vi har fattat ett beslut - vi gör inget mer i saken."
"Okay, en annan fråga. Om ni nu har haft folk ute ute idag och låtit speditören komma åt trailern, varför ställde ni då inte undan dragbilen på pendelparkeringen på andra sidan motorvägen?"
"Jag har ingen notering om det"
...eller körde upp den på någon av refugerna i den omedelbara närheten - dom som polisen själva står på när när det är hastighetskontroll ute på E6?"
"Ah! Dom där refugerna.
...jag vet inte"
"Eller körde in den i Rya industriområde där den lätt kunde stå uppställd några dagar utan att störa speciellt mycket?
"Jag vet inte"
"Okay, bilen fick stå kvar ute på vägen. Varför satte man inte på varningsblinkern?"
"Jag vet faktiskt inte"
"Okay, det hade kanske laddat ur batterierna på ett dygn eller tvp, men varningsblinkers får väl ändå sägas vara ganska grundläggande när det gäller fordon som hindrar trafiken...?"
"Jag vet inte"
"Vet du inte?"
"Alltså, jag vet inte varför man inte satt på dem"
"Lastbilar i internationell trafik brukar alltid ha en batteridriven blinklampa med sig eftersom det är lagkrav i många länder. Hur kom det sig att ni inte använde den för att säkra bilens bakre yttre hörn...?
"Jag vet inte"
"Okay, och bilens egen varningstrianglar var inget att sätta upp för dubblera er egen som hela tiden blåser omkull...?
Ja, ni kan tänka er? Dom har tagit beslut på att inget mer skall göras, och då är det så.
Vad skall jag göra? Blir förbannad, gapa och polisanmäla polisen på fläcken?
Det hela slutar med att jag min dumme fan säger till dem att jag själv åker ut och kompletterar med egna grejer för att det skall likna något i vart fall. Vi avslutar i en civiliserad ton.
För att jag gillar poliser så mycket?
För att jag gillar polacker så mycket?
För att jag gillar mig själv så mycket och vill känna mig redig?
För att jag är en oegennyttig altruist?
Nope, nope, nope - och fuck altruismen. Den är en chimär.
Helt enkelt för att jag med alla mina år på vägen sett och identifierat risken - främst för oskyddade trafikanter som oss: mopedister och motorcyklister, men även cyklister, faktiskt.
Jag har sett risken, men inte lyckat övertyga den som är ansvarig. Kan jag då sova gott i natt? Kan jag se mig själv i spegeln om någon slaskar in i den kolsvarta lastbilen i natt och skadar sig eller dör ihjäl sig på fläcken?
Nu står det i vart fall en riktig gammal hederlig trebening med tunga järntassar där polisens lättviktssegel med spindelben förut låg och simmade.
"Lightversionen" står nu istället i vindskugga bakom lastbilen och får stöd av stänklappen, och kring vänster baklampa sitter ett löparslap-band med 4 röda blinkade dioder.
Nu har jag gjort det jobb polisen borde gjort - när dom nu är förbjudna att bärga bort övergivna fordon.
Jag gjorde det för min egen skull i första hand, men det kommer en prislapp på jobbet i morgon; ett surt mail till polisen i Halland med en länk hit till denna tråden. Jag förväntar mig ett svar.
Kul om ni hinner in och kommentera vad ni anser om Polisens syn på trafiksäkerhet i sådan här fall innan dess, och gärna lägger till eventuellt egna erfarenheter från hur polisen hanterar övergivna fordon på andra ställen i landet. "Flärpar" har jag sett är ett populärt sätt att slippa ta ansvar för skit längs vägen...
Imorgon skall jag också försöka nysta i hur det kommer sig att en hel lastbil lämnas övergiven på vägen och hur speditören och kanske även varuägaren samt godsmottagaren ser på det inträffade.
Hampe
Fotnot:
Resonemanget med 11414 och LKC samt mina repliker står inom citattecken.
Det är dock inte några ordagranna citat, eftersom jag varken spelat in eller skrivit ner samtalet. Det är mer en beskrivning kring hur snacket gick, okay...?