Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Challe, jag har haft ett totalt hjärnsläpp. Självklart ska procenttalen vara annorlunda. Jag ber om ursäkt och rättar till detta igen. Rodnar.

Ingen vet hur mycket olyckstalen skulle minska. Men, att icke-körkortsinnehavare sticker ut kan vi inte bortse ifrån, inte heller att de gjort mängder av misstag vid dödstillfället, som t ex att köra berusad och utan hjälm. Att olycka efter olycka finns det personer som inte har körkort inblandade, dessutom sällan på en MC de äger. SMC representerar svenska motorcyklister, d v s de som äger en hoj och skaffar sig det som krävs för att köra motorcykeln, d v s ett körkort.
Ser man på kollisionerna drabbas de som har körkort i högre utsträckning av andras misstag.
 

VBK

New member
Challe, jag har haft ett totalt hjärnsläpp. Självklart ska procenttalen vara annorlunda. Jag ber om ursäkt och rättar till detta igen. Rodnar.

Ingen vet hur mycket olyckstalen skulle minska. Men, att icke-körkortsinnehavare sticker ut kan vi inte bortse ifrån, inte heller att de gjort mängder av misstag vid dödstillfället, som t ex att köra berusad och utan hjälm. Att olycka efter olycka finns det personer som inte har körkort inblandade, dessutom sällan på en MC de äger. SMC representerar svenska motorcyklister, d v s de som äger en hoj och skaffar sig det som krävs för att köra motorcykeln, d v s ett körkort.
Ser man på kollisionerna drabbas de som har körkort i högre utsträckning av andras misstag.

Helt så där från hjärtat,,, Fastän du är på den plats du är så är det vackert att se att inte bara vi vanliga människor gör lite tankevurpor i bland på vägen till det vi ser som viktigt.
 

Hampe

Skriver massor!
Som sagt tidigare: "Extremt beteende" är inte bara en MC-grej.


Skövde Nyheter skrev:
Det var i måndags kväll vid 18-tiden som en 16-åring körde om en polisbil mellan Hällekis och Götene på länsväg 2727.
En epa-traktor får max framföras i 30 kilometer i timmen. Men när polisen fick stopp på epa-traktorn visade det sig att växellådan inte var spärrad. Polisen tog epa-traktorn i beslag och den 16-årige föraren är nu misstänkt för grov olovlig körning.
http://www.skovdenyheter.se/artikel/70669/korde-om-polisbil-med-epa-traktor

Ospärrad låda på en EPA-traktor, hur allvarligt är det egentligen? Vi kan nog dra lite grann på smilbanden allihop åt det inträffade - och om det verkligen handlar om en riktig EPA-traktor så är den reggad före 1976 och lär har rullat ospärrad sedan generationer tillbaka.

Men, bränner man om en snutbil så får man stå sitt kast. Så enkelt är det.


Åh, vad jag önskar att få läsa liite färre idiothistorier i tidningarna denna säsongen.
Upptakten är just kring hörnet, att be oss som finns här inne tänka sig för är väl inte så meningsfullt - men man önskar att man nådde dom som verkligen behöver lära sig lite naturlagar i teorin innan dom ger sig ut och brutalpraktiserar.


Hampe
 

Hudik-Lars

New member
Har inte läst hela tråden, så jag kanske säger det folk rätt har sagt men

Har SMC eller någon annan organisation pratat med någon av dom som verkligen kör extremt?
Har man frågat vad som skulle få dom att ändra sitt beteende?
Har det pratas med någon fd extrem som nu tar sitt ansvar, om vad som fick den personen att ändra sig?


För precis som Hampe här ovan säger, så läre varken statestik eller text på den här sidan påverka dessa "extremer"
 

jan-olovj

Active member
Har det pratas med någon fd extrem som nu tar sitt ansvar, om vad som fick den personen att ändra sig?

Min egen historia,Nytt körkort egen bil. Jag och en kompis lekte i trafiken vi körde ikapp på allmän väg. Allt gick väl men när jag kom i säng på kvällen så tänkte jag på vad vi gjort och kom i håg att det satt två småflickor på trottoarkanten som lekte,och jag blev skiträdd för vad som kunde hänt. Sedan den dagen har jag aldrig betett mig på detta sätt utan försökt att tänka efter innan jag betett mig dumt i trafiken.
 

Skye

Kör Mycket!
Ungdom tror de är odödliga tills de blir varseblivna som i ditt case Jan-OlovJ

Det har sagts många gånger förr och just i denna tråd att extremt beteende når inte ut till de som skulle ha informationen i första hand. En transportstyrelse åtgärd är åtminstone att lägga en varning i anslagstavlan men också den har försvunnit i mainstream media.

Att bli varnad av en film om vad som kan ske, eller att nya regler för körkortsinnehavare har försvunnit. Staten måste jobba tydligare om de vill nå ut med sina mål. SMC är tyvärr en piss i missisippi då det bara når medelålders A-korts innehavare som är medlemmar. Facebook i all ära men inte de man når. Att satsa på en vettig reklamfilm typ BBC når ut..

Har en film i åtanke men hittar den inte just för tillfället. Det handlar om upplysning och når man åtminstone föräldrarna så är det mycket värt
 

jan-olovj

Active member
Allt kanske grundläggs i grundskolan. Vad jag vet så förekommer det inte att polisen numer besöker skolorna för att prata trafik så barnen får inte den undervisning som vi fick som barn. I dag ser man både barn och vuxna cykla på trottoarer och på fel sida om vägen kanske den bristande respekten för farorna som uppstår när man inte uppträder rätt.
 

CB_Tobbe

New member
Smc m.fl har ofta väldigt svårt att få kontakt med denna grupp eftersom den tycker illa organisationer som ser ut som myndyghet eller storebror. Det blir mycket enklare stila för kompisarna och lägga ut buset på yuotube för beundran och gillande när leken gick bra.

Det är så enkelt idag att med en go pro sportkamera på hjälmen lägga ut 200 km/h repan på bulten eller bakhjulsåkning över götaälvbron med motard på youtube.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Jag mötte senast idag en 150 cc? barncross i full fart på en gc -bana. Den tonåringen körde definitivt inte lagligt trots hjälm o glasögon. Undra var han hade ''hittat'' den ?
 

Hampe

Skriver massor!
Jag mötte senast idag en 150 cc? barncross i full fart på en gc -bana. Den tonåringen körde definitivt inte lagligt trots hjälm o glasögon. Undra var han hade ''hittat'' den ?

...och lika illa är det när idioterna ger sig ut och skall köra i skogen.

G-P skrev:
Delar av upprustningsarbetet längs Vildmarksleden har förstörts. – Det finns inte en chans att klara oss med de pengar vi fått, säger projektledaren Janne Höglund.

Upprustningen av den numera 42 kilometer långa vandringsleden mellan Hindås och Skatås i Göteborg fick härom året EU-stöd på 1,1 miljoner kronor. Som motprestation krävdes cirka 600 000 kronor i ideellt arbete från olika föreningar längs leden. Så här långt har omkring 1 000 timmar lagts ned. Till liten nytta.

– Vi ska precis starta upp efter vintern, men när jag kollade av vissa sträckor i förra veckan så upptäckte jag att motorcyklister kört sönder spåret på många sträckor, säger Janne Höglund.

Sedan dess har han fått rapporter från flera av de 82 markägarna längs leden som observerat mc och fyrhjulingar på olika platser mellan Hindås och Partillegränsen mot Göteborg. Utkört grus har hamnat vid sidan av leden och ersatts av stenar och rötter, dessutom har flera spångar förstörts.

http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.2318210-vildmarksleden-sonderkord


Nej, det är inga "motorcyklister" som är ute och bränner vandringsleder.
Det är fantasilösa ligister som inte klarar av att hitta riktiga slingor att köra på, som inte orkar engagera sig i en klubb och göra saker och ting på rätt sätt.
Det är huliganer som inte äger cykeln dom dammar omkring på - och dom vet heller inte vems den är om man skulle fråga.
Dom har inget körkort, dom har inget vett, dom har ingen hyfs och dom bryr sig inte att dom förstör för både samhälle och riktiga motorcyklister.

Dom kör för sitt eget höga nöjes skull - men dom gör det på vår bekostnad!

Därför ligger det faktiskt i vårt intresse att sådant här upphör!
Genom polisens försorg...? Kommer knappast att hända.
Vi, vi själva - dom av oss som vill köra hoj även nästa decennie måste ta oss tid att snacka med ligisterna och förklara skadorna dom ställer till med.
Att dom förstör för oss alla.

Meningslöst? Kanske.
Men, är det någon dom eventuellt lyssnar på så är det väl oss...?

Det är inte okay att köra hoj på fel ställe. Sverige är ett så gigantiskt stort land - det finns ställen man kan köra grus på utan att störa en kotte, och faktiskt rent av bli välkomnad och hejad på. Att då köra där man är oönskad är bara så korkat.


Hampe


Artikeln först uppmärksammad på www.adventureriders.se
 

CB_Tobbe

New member
Helt naturligt beteende för vissa. Att gå med i en crossklubb och skaffa full utrustning kostar en massa pengar och KRÄVER engagerade föräldrar som ställer upp skjutsar umgdomarna samt hjälper till. Den andra varianten kräver bara föräldrar som inte bryr sig så länge ungen har hjälm eller vill veta var ungen har lånat crossen någonstans. Samtidigt har ungen lika roligt lhop med kompisarna som på crossbanan.
Leden som beskrivs går genom ganska ödsliga områden norr om Lanvetter samhälle.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Dagsens sanning

Precis - det är därför det är så viktigt att hamra in i folks medvetande att denna typ av "MC-problem" inte är relaterade till "motorcyklister" i första hand utan är ett växande samhällsproblem.
...som ingen verkar ta på allvar, och som motorcyklister får sota för.


Hampe
Återbruk är bra! Det spar bokstäver. :)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Imorgon är SMC åter värdar för riksdagens MC-sällskap, nu ett två timmar långt lunchmöte. Ämne: Extrema konsekvenser av MC-körkortsdirektivet. Vi återkommer såklart med info om detta!
 

CB_Tobbe

New member
Det finns tyvärr ett problem med körkortsdirektivet.
Förändringar kräver tyvärr att samtliga medlemsstater deltar förändringsarbetet. Förutum dom delarna där varje medlemsstat kan besluta själv t.ex ålderskrav för a 1 och a 2 samt am där medlemsstater kan ha mindre skillnader i ålder.
En sak som hade varit positiv är att sänka 24 år till 22 år för A. (Direkt tillträde) Samtidigt kan värdet av körkortsinnehav a2 diskuteras eftersom det inte finns något krav på dukumenterad körmängd ( lnom flyget skall piloten ha dokumenterade antal flygtimmar innan cert utökningar m.m.) Den sammanlagda körmängden kan bestå av några mil övningskörning på den tunga mc under sista månaden innan 20 årsdagen teoretiskt.
Å
Man kan även fundera på om inte 125 cc skulle slopas och att man som 18 åring får köra 35 kw a2 som första mc med övningskörning från 17 år. Då får man ett mer likartat regelverk som för bil. Under 18 år enbart kk för långsamma vägfordon typ eu 45 moppe ,traktor m.m. där kk åldern kan vara 15 år. En 125 cc täcker alla lagliga hastigheter upp till 110 km/h.

Eu 45 moppen har idag tagit över flertalet undomars transportbehov från 125 cc eftersom den passar vägkörning betydligt bättre än 30 moppen. Dom ungdomar som har ett året runt transportbehov p.g.a avsaknad av kollektivtrafik (glesbygd) väljer istället a-traktor eller moped bil.

Ett Am eller b körkort borde vara ett krav för att få övningsköra med mc. Detta eftersom eleven framför fordonet helt självständigt trots lärarens uppsikt. Det är samma krav som för ttung lastbil där eleven skall ha bilkörkort vid övningskörning.
 
Last edited:

Hudik-Lars

New member
Läste det som stod i länken ovan, och kan hålla med

Körskola fokuserade på att klara uppkörningen, speciellt lågfartsdelen med konor.

Kurvtagningen var inte man pratat speciellt mycket om, nästan noll.

Och är det något jag känner att jag behöver träna för att bli bättre förare så är det just kurvtagning.
Att köra i lågfart och inte sätt ner fötterna är något jag sällan eller aldrig har behövt använda.

Kort kan man säga så här
På körskolan lär man sig ta körkort, efter man har tagit körkortet får man lära sig själv att köra motorcykel
 

HkanB

New member
Det finns hjälp runt hörnet

Läste det som stod i länken ovan, och kan hålla med

Körskola fokuserade på att klara uppkörningen, speciellt lågfartsdelen med konor.

Kurvtagningen var inte man pratat speciellt mycket om, nästan noll.

Och är det något jag känner att jag behöver träna för att bli bättre förare så är det just kurvtagning.
Att köra i lågfart och inte sätt ner fötterna är något jag sällan eller aldrig har behövt använda.

Kort kan man säga så här
På körskolan lär man sig ta körkort, efter man har tagit körkortet får man lära sig själv att köra motorcykel

Nja, lära sig själv måste man inte, inte helt i alla fall, viss hjälp, förresten en hel del hjälp finns att få.
Om du nu inte redan kommit till insikt på egen hand, så kan jag och flera med mig rekommendera att gå på någon av SMCs Kurser. Det finns något som passar alla, nå, de flesta i alla fall. Många har fått nya kunskaper och insikter, den vägen. :tummenupp Och känner sig mer självklara i sadeln efteråt.:)
 
Last edited:

Hudik-Lars

New member
Jo jag vet om att SMC har kurser, och har tankar på att gå nån också.

Men det jag menade vara att körskolan lär ut för att klara körkort.
Sedan får man på egen hand lära sig, alltså gå kurser osv

Grunderna borde man ha lärt sig på körskolan
 

HkanB

New member
Jo jag vet om att SMC har kurser, och har tankar på att gå nån också.

Men det jag menade vara att körskolan lär ut för att klara körkort.
Sedan får man på egen hand lära sig, alltså gå kurser osv

Grunderna borde man ha lärt sig på körskolan
Jag förstod/tog det lite mer bokstavligt än du förmodligen? hade i tankarna. Inte första gången i så fall.
Vad gäller grunderna så har du helt och alldeles rätt. Körskolan och körkort lämnar en halvfärdig på gatan.
 
Top