Jag tar mig för pannan och baxnar. Dom beställd så klart, ska bli synnerligen intressant att läsa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17970656.ab
WTF???
Va fan e de som händer?
Jag tar mig för pannan och baxnar. Dom beställd så klart, ska bli synnerligen intressant att läsa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17970656.ab
Läs och begrunda. Körkortsåterkallelsen är ett straff. Därför avvisas åtal. Betyder detta att den som redan fått körkortet indraget för rattfylla kan fortsätta att köra berusad utan någon som helst påföljd? Betyder det att fordon inte kan förverkas om du fortsätter att köra på fyllan dag efter dag om du redan blivit av med körkortet?
Domslutet skapar fler frågor än svar, helt klart.
Det är djupt beklagligt att människor som inte SER ordentligt över huvud taget får vistas i trafiken!
Hampe skriver
"Och, drar vi ut resonemanget lite längre så kan man fråga sig vad man skall ta sig till med de åldringar som tappar synskskärpan och inte kan köra bil längre: skall körkortet vara en livslång "rättighet" så snart det är det ju närmast så att staten måste ställa upp med en slags fullgod ersättning i form av 24/7 privatchaufför. Det är ju 'straff' nog att börja se lite illa..."
Förstår inte riktigt hur du menar, men jag antar att du liksom jag förespråkar att införa synkoll för "äldre" trafikanter. Det är djupt beklagligt att människor som inte SER ordentligt över huvud taget får vistas i trafiken!
Men fattar jag galet om detta enbart är till för att få till ett prejudikat?
nja, det är nog mer en reflektion över den underliga bedömningen att man nu tyx ha "rätt" till sitt körkort, och att en återkallelse skall se som ett "straff". Jag tycker som du att det är det är vansinnigt att man inte låter de tyngre behörigheternas läkarkontroll omfatta alla körkortsklasser, men eftersom det inte finns någon plattform någonstans i åldersstegen där körkortsinnehavet prövas på medicinsk grund så uppstår ett intressant dilemma:
Halvblind förare skall alltså kunna köra ihjäl en medtrafikant utan annat straff än att körkortet dras in...? "f'låt", typ? Jag skall inte göra om det igen...
Jag har svårt att se alla konsekvenser detta kommer att föra med sig, och skall jag vara ärlig tror jag myndigheter och politiker har samma problem.
"mayham" är min första tanke, men det kan så klart bli värre än så också...
Nej, det tror jag absolut inte. Eu har sagt sitt, och sverige står förlamat.
Kombinationen skattebrott -> straff+skattetillägg har ju varit grundbulten för rättsskipning i skattelagstiftningen sedan gustav vasa gick i kortbyxor.
Vilket han förövrigt gjorde tills han dog, men ändå.
Jag vill minnas att lattjade med att byta namn på det där med "skattetillägg" för att kanske kunna köra på som vanligt, men under ny flagg - men med eu hängades över axeln så är det nog inte mycket nytta.
Jag tror vi har ett jätteproblem här.
Hampe
Sverige i ett nötskal: Folk som skadar staten tas på blodigt allvar, folk som skadar andra/riskerar att skada andra medborgare tas inte på allvar.
Körkortslös? Obesiktigad bil? Oförsäkrat? Du får ett inbetalningskort, men kan köra vidare när polisen är utom synhåll.
Restförd skatt sedan mer än 3 månader? Sla-bam! Det enda brottet som polisen får plocka av skyltarna på plats för.
Statens finansfingrar är långa, hårda, och orättvisa!
H
Vad kan man lära sig av det här?
Olika länder, olika regler. Det är nog det hela egentligen.
Om man får körkortet indraget så är det färdigstraffat? Jaha?
Igår startade rättegången mot en 21-årig kille som körde ihjäl en 11-årig flicka som gick på en trottoar i Lillhärdal. Åklagaren har åtalat den 21-årige man som körde motorcykeln för grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till annans död och olovlig körning eftersom han saknade körkort för motorcykel. Men familjens advokat anser att åklagaren lagt sig på en för låg nivå när det kommer till brottrubriceringen och menar att det handlar om dråp. Läs mer här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5704244
Tingsrätten fann att 60 timmars samhällstjänst var lagom påföljd.
http://ltz.se/nyheter/harjedalen/1.6584876-domen-har-fallit-for-dodsolyckan
H