Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Läs och begrunda. Körkortsåterkallelsen är ett straff. Därför avvisas åtal. Betyder detta att den som redan fått körkortet indraget för rattfylla kan fortsätta att köra berusad utan någon som helst påföljd? Betyder det att fordon inte kan förverkas om du fortsätter att köra på fyllan dag efter dag om du redan blivit av med körkortet?
Domslutet skapar fler frågor än svar, helt klart.

Hampe

Skriver massor!
Intressant om man skulle kunna bli straffimmun efter första vändan. Krockar ganska så stenhårt med strävandena de senaste åren att försöka komma åt de som bara glider genom maskorna i näten. I och med denna tolkningen så är det ingen ide att ens tråla längre eftersom det man eventuellt får upp måste kastas tillbaka i havet igen.

Tycker med se en logisk lucka här: man har fastslagit att körkortsindragning är ett straff. Då måste man också intagit positionen att körkortet är en slags personlig ägodel och att det finns en slags rättighet att framföra körkortspliktiga motorfordon.

Så har jag aldrig sett på det hela. Körkort är för mig något jag måste kvalificera mig för, omfattas av regler för användandet och min tillåtelse att framföra de fordon som listas på körkortet är avhängigt att jag följer reglerna. Gör jag inte det så kan min rätt att köra körkortspliktigt fordon dras in på kortare eller längre tid. Skulle det vara ett 'straff' ?

Jo visst - det upplevs som ett straff, men borde väl egentligen kunna tolkas som att den tillfälliga tillåtelsen att framföra körkortspliktigt körkort återkallats? På grund av fel som jag själv har gjort...

Och, drar vi ut resonemanget lite längre så kan man fråga sig vad man skall ta sig till med de åldringar som tappar synskskärpan och inte kan köra bil längre: skall körkortet vara en livslång "rättighet" så snart det är det ju närmast så att staten måste ställa upp med en slags fullgod ersättning i form av 24/7 privatchaufför. Det är ju 'straff' nog att börja se lite illa...

Hampe

Last edited:

Bob Sweden

New member
Läs och begrunda. Körkortsåterkallelsen är ett straff. Därför avvisas åtal. Betyder detta att den som redan fått körkortet indraget för rattfylla kan fortsätta att köra berusad utan någon som helst påföljd? Betyder det att fordon inte kan förverkas om du fortsätter att köra på fyllan dag efter dag om du redan blivit av med körkortet?
Domslutet skapar fler frågor än svar, helt klart.

Men vänta nu.
Att återkalla körkortet är väl bara ett sätt att "förhindra fortsatt brottslig verksamhet"? :tomte:

Tänker mig att det fungerar på samma sätt som jag antar att polisen omedelbart tar hand om t.ex. ett skjutvapen i väntan på att åtal om olaga vapeninnehav (eller vad det nu kan heta) ska mala klart i de juridiska kvarnarna.

Så länge det är olika instanser som beslutar om "påföljd" (skatteverket / länsstyrelsen / polisen / domstol) så kommer det självklart fortsätta vara problem.
Men egentligen krävs det bara att man definierar vad som är "påföljd" och vad som är "straff".

Oavsett vilket, det känns just nu som om vissa delar av det juridiska systemet drabbats av kollektiv :very_drunk: :very_drunk: :tomte: :very_drunk: :tomte: :very_drunk: .....

Hojkul!

New member
Hampe skriver
"Och, drar vi ut resonemanget lite längre så kan man fråga sig vad man skall ta sig till med de åldringar som tappar synskskärpan och inte kan köra bil längre: skall körkortet vara en livslång "rättighet" så snart det är det ju närmast så att staten måste ställa upp med en slags fullgod ersättning i form av 24/7 privatchaufför. Det är ju 'straff' nog att börja se lite illa..."

Förstår inte riktigt hur du menar, men jag antar att du liksom jag förespråkar att införa synkoll för "äldre" trafikanter. Det är djupt beklagligt att människor som inte SER ordentligt över huvud taget får vistas i trafiken!

Hampe

Skriver massor!
Hampe skriver
"Och, drar vi ut resonemanget lite längre så kan man fråga sig vad man skall ta sig till med de åldringar som tappar synskskärpan och inte kan köra bil längre: skall körkortet vara en livslång "rättighet" så snart det är det ju närmast så att staten måste ställa upp med en slags fullgod ersättning i form av 24/7 privatchaufför. Det är ju 'straff' nog att börja se lite illa..."

Förstår inte riktigt hur du menar, men jag antar att du liksom jag förespråkar att införa synkoll för "äldre" trafikanter. Det är djupt beklagligt att människor som inte SER ordentligt över huvud taget får vistas i trafiken!

Nja, det är nog mer en reflektion över den underliga bedömningen att man nu tyx ha "rätt" till sitt körkort, och att en återkallelse skall se som ett "straff". Jag tycker som du att det är det är vansinnigt att man inte låter de tyngre behörigheternas läkarkontroll omfatta alla körkortsklasser, men eftersom det inte finns någon plattform någonstans i åldersstegen där körkortsinnehavet prövas på medicinsk grund så uppstår ett intressant dilemma:

Halvblind förare skall alltså kunna köra ihjäl en medtrafikant utan annat straff än att körkortet dras in...? "F'låt", typ? Jag skall inte göra om det igen...
Jag har svårt att se alla konsekvenser detta kommer att föra med sig, och skall jag vara ärlig tror jag myndigheter och politiker har samma problem.
"Mayham" är min första tanke, men det kan så klart bli värre än så också...

Men fattar jag galet om detta enbart är till för att få till ett prejudikat?

Nej, det tror jag absolut inte. EU har sagt sitt, och Sverige står förlamat.
Kombinationen skattebrott -> straff+skattetillägg har ju varit grundbulten för rättsskipning i skattelagstiftningen sedan Gustav Vasa gick i kortbyxor.
Vilket han förövrigt gjorde tills han dog, men ändå.
Jag vill minnas att lattjade med att byta namn på det där med "skattetillägg" för att kanske kunna köra på som vanligt, men under ny flagg - men med EU hängades över axeln så är det nog inte mycket nytta.

Jag tror vi har ett jätteproblem här.

Hampe

VBK

New member
nja, det är nog mer en reflektion över den underliga bedömningen att man nu tyx ha "rätt" till sitt körkort, och att en återkallelse skall se som ett "straff". Jag tycker som du att det är det är vansinnigt att man inte låter de tyngre behörigheternas läkarkontroll omfatta alla körkortsklasser, men eftersom det inte finns någon plattform någonstans i åldersstegen där körkortsinnehavet prövas på medicinsk grund så uppstår ett intressant dilemma:

Halvblind förare skall alltså kunna köra ihjäl en medtrafikant utan annat straff än att körkortet dras in...? "f'låt", typ? Jag skall inte göra om det igen...
Jag har svårt att se alla konsekvenser detta kommer att föra med sig, och skall jag vara ärlig tror jag myndigheter och politiker har samma problem.
"mayham" är min första tanke, men det kan så klart bli värre än så också...

Nej, det tror jag absolut inte. Eu har sagt sitt, och sverige står förlamat.
Kombinationen skattebrott -> straff+skattetillägg har ju varit grundbulten för rättsskipning i skattelagstiftningen sedan gustav vasa gick i kortbyxor.
Vilket han förövrigt gjorde tills han dog, men ändå.
Jag vill minnas att lattjade med att byta namn på det där med "skattetillägg" för att kanske kunna köra på som vanligt, men under ny flagg - men med eu hängades över axeln så är det nog inte mycket nytta.

Jag tror vi har ett jätteproblem här.

Hampe

huvva.......

Cyborg

New member
Det är intressant att läsa hur Sverige försöker att bygga upp en genväg så man ändå ska kunna dubbelbestraffa skattebrottslingar men på denna front angående rattfyllerister finns inget sådan, Sverige i ett nötskal: Folk som skadar staten tas på blodigt allvar, folk som skadar andra/riskerar att skada andra medborgare tas inte på allvar.

Hampe

Skriver massor!
Sverige i ett nötskal: Folk som skadar staten tas på blodigt allvar, folk som skadar andra/riskerar att skada andra medborgare tas inte på allvar.

Körkortslös? Obesiktigad bil? Oförsäkrat? Du får ett inbetalningskort, men kan köra vidare när polisen är utom synhåll.
Restförd skatt sedan mer än 3 månader? Sla-bam! Det enda brottet som polisen får plocka av skyltarna på plats för.

Statens finansfingrar är långa, hårda, och orättvisa! :D

H

Bob Sweden

New member
Körkortslös? Obesiktigad bil? Oförsäkrat? Du får ett inbetalningskort, men kan köra vidare när polisen är utom synhåll.
Restförd skatt sedan mer än 3 månader? Sla-bam! Det enda brottet som polisen får plocka av skyltarna på plats för.

Statens finansfingrar är långa, hårda, och orättvisa! :D

H

Just hemkommen från en jobbresa till Italien, fick med mig en episod därifrån.

Ung bilförare, kör hårt, känd för det.
Kör mot rött ljus ett par gånger, omkörning vid dubbelt heldraget och för fort.
Stoppas av civilpolis, dragna vapen, handbojor på.

Straffet?
Indraget körkort i två år och förverkad bil.

Sant?
Jo jag litar på den som berättade historien, särskilt som han var med som passagerare när det hände och vittnade vid rättegången...

Vad kan man lära sig av det här?
Olika länder, olika regler. Det är nog det hela egentligen.

Hampe

Skriver massor!
Vad kan man lära sig av det här?
Olika länder, olika regler. Det är nog det hela egentligen.

Nej nej nej - man kan lära massor!

Italien har ett härligt vildvuxet polisväsende:

Det man oftast kommer i kontakt med är Polizia Stradale; vägpolisen

PoliziaStradale.jpg

Coola killar som aldrig har lång till stoppspaden: här nedstoppad i stövelskaftet. Ser ut att vara en lite mer Milanoelegant variant av den gamla Malungska "WM-kängan" som helt ägde världen en gång i tiden.

Polizia Stradale jobbar brett, om man säger - det är svårt att missa dem när man är ute och kör i Italien

polizia-stradale.jpg

4691396363_abcaee842f_z.jpg

Och med ett historiskt arv man vårdar:

67CW1875%20Moto%20Guzzi%20Polizia%20Stradale.jpg

Men, i Italien får man hålla ögonen öppna efter Polizia di Stato också!

3598174177_07e4c3135b_o.jpg

Nej nej - det är ingen gaypolisparad. Så ser det ut där nere - uniformerna balanserar på en fin gräns mellan det fräcka och det anstötliga. Ofta är det den enskilda individens accessoarer eller utstrålning som skickar hela anrättningen "over the top" eller kanske faktiskt lyckas med att slå en frivolt i luften och ändå landa i balans...

De olika poliskårerna finns självklart representerade inom motorsport

senzanome47wt.png

corse2090pl.jpg

och startnumret är ju så klart... ...larmnumret till just Polizia di Stato. Häpp!

Sedan har vi Polizia Locale:

img_4_5569.jpg

polizia_moto.jpg

Endast lapplisebetonade lokalpoliser...?
Bara glöm!

MOTO_620.jpg

Specialbyggd skåpbil med travers i taket för att hämta in hojar som tagits i beslag av olika anledningar!
...å har man inga kängor att stoppa ner stoppspaden i så få man strappa fast den på benet. :lol

forts

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Poliza Municipale är nästan samma sak som Polizia Locale - men ändå inte riktigt...

Polizia_Municipale.jpg

800px-BMW_Motorcycles_Polizia_Municipale_02_%28raboe%29.jpg

797px-Polizia.municipale.motorcycle.arp.jpg

3691942180_f326c19b27_z.jpg

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
De olika formerna av italienska poliskårer nämnda ovan, dem kan man oftast föra ett resonomang med. Ofta ha lite skoj och tjôta lite innan man gemensamt kommer fram till något båda kan leva med.

Polizia Penitenziaria ser man ibland ute på vägarna, men det är sällan dom ingriper vid enkla trafiköverträdelser.

4691424963_ec0fd581dd_z.jpg

Det är helt enkelt Kriminalvården som är ute och åker. Syns ofta i städerna i samband med högprofilerade rättegångar, och ute på landsvägen vid fångförflyttningar och knalltransporter. Dom är alltså vanligtvis upptagna med annat när man ser dom - men kanske inte så lämpliga att köra upp jämsides med. Av olika anledningar...
Och - dom är verkligen poliser. Tro inget annat.

3609286164_5390e12a31_z.jpg

Paramilitära Carabinieri å andra sidan - det är sannerligen inget man snackar bort en stund med...

3609582515_c9287ef87e_z.jpg

Puts och studs, visst - men

4705754314_1818e09f07_z.jpg

absolut stenhårda vid eskortkörning av potentater och dignitärer.
Det finns ingen av Italiens alla olika motorcykelburna polisvarianter som är något annat än bra på att hantera sina hojar - men Carbinieris är överjävliga. Att följa med i kölvattnet och se hur dom jobbar vi eskortkörning är facinerande - notera visselpipan i munnen. Tips från coachen: häng på ett kvarter som absolut max. Dom har järnkoll på vad som händer 360 grader omkring dem, och det verkar som deras pistolhölster är väldigt lättöppnade - så dom plockar gärna upp puffran och håller den i handen. Om man säger... Ni fattar? Bra, det gjorde nämligen inte jag första gången. :)

Carbinieris uppträder som dom alltid har något viktigare att göra någon annanstans, och stannar ogärna någon för ett simpelt trafikbrott. Däremot upplever jag dem som påtagligt griniga när dom väl tvingas att ingripa i något dom tycks anse vara under deras värdighet. Det är inget utrymme för diskussion, och eventuella språkkunskaper döljs väl. Det är pang på med italienskan och bötesblocket fram. Pengar på plats eller förstärkning kommer ut för att hämta dig. Eftersom dom är så viktiga... Kompetenta och korrekta. Men helt jävla omöjliga att försöka charma.

Men, Capo di tutti capi - om man får vara så vanvördig, i Italiensk trafikövervakning är trots allt
Guardia di Finanza.

4689560234_fd0e7b1056_z.jpg

4688935307_88aac357ec_z.jpg

Nej, jag skojar inte - detta är en militär organisation med arbetsuppgifter och befogenheter som är häpnadsväckande.
Och anslag...

Dom opererar de ballaste båtarna

foto_guardia_di_finanza.jpg

800px-Venice_police_boats%2C_Guardia_di_Finanza.jpg

har dom elakaste hundarna och har spaningsflyg för gränsövervakningen längs kusterna.

Guardia%20di%20Finanza%20ATR%2042%20MP.jpg

Guardia di Finanza är på sätt och vis fakiskt delaktiga i "trafikövervakningen" eftersom dom är ytterst aktiva längs vägar just innanför gränserna och finner intresse i att stoppa och kontrollera utländska motorcyklister.

Så -varför denna långa utläggning, i just denna tråden...?
Ja, dels var det ju den "lärorika" bollen som Bob Sweden bjussade på. Man kan lära massor.
Sedan är det så att man som svensk motorcyklist på resa Italien - van vid nästan helt polisbefriade vägar i Sverige närmast sitter med andan i halsen i början. Det är poliser öövveerraalllltt, och innan man lyckats dechiffrera de olika sorterna och hur deras olika överlappande uppdrag ser ut så kan man tro att man är mitt uppe i ett terroristdrama.

Sedan, för att knyta ihop säcken så är det så tydligt hur "statens långa och hårda finansfingrar" öser resurser över de som skall casha in just skattemedel - även om Guardia di Finanza i sanningens namn har många andra uppgifter också.
Tuffa är dom i vart fall!

Hampe

Va? Varför jag sitter och bildgooglar Europas alla polisstyrkor...?
Ja jisses - säg det, säg det...

Last edited:

Ove 60+

Active member
:confused: Om man får körkortet indraget så är det färdigstraffat? Jaha? Om en jägare blir lite irriterad och går ut och skjuter på folk omkring sig så kommer hans vapenlicenser att dras in och vapnen hämtas. I konsekvensens namn kan han inte straffas för de mord, dråp och skador som han åstadkommer för han är ju redan straffad en gång.

Oavsett vilken kroppsdel jag försöker tänka med så verkar det bara helt stolligt att slippa straff bara för att körkortet är indraget. Tänk va många det finns i landet som kan begära kompensation från staten p.g.a. dubbelbestraffning. :very_drunk:

:very_drunk: Fult tänkt men någon liten aning säger att domstolens ledarmöter kan ha vissa problem som gör att man har en liberal inställning till alkohol. :very_drunk:

Hampe

Skriver massor!
:confused: Om man får körkortet indraget så är det färdigstraffat? Jaha?

Det är Helsingborgs Tingsrätt som kommit till detta beslutet.
Tingsrätt är tingsrätt, och dom är i full färd att flytta till Ankeborg allihopa i hela landet, verkar det som - Tingsrätternas beslut har i allt större och accelererande takt blivit mer och mer bisarra och Hovrätterna har fullt upp att göra med att ställa saker och ting till rätta igen.

Domen kommer att överklagas. Blir det annat domslut? Det kan man fråga sig - men en sak är säker: fort kommer det att gå!
Ingen vill dra detta ärendet i långbänk...

Bra läsning i ämnet: http://www.svd.se/naringsliv/motor/...ffning-hindrar-atal-for-rattfylla_8802100.svd

Hampe

Hampe

Skriver massor!
Igår startade rättegången mot en 21-årig kille som körde ihjäl en 11-årig flicka som gick på en trottoar i Lillhärdal. Åklagaren har åtalat den 21-årige man som körde motorcykeln för grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till annans död och olovlig körning eftersom han saknade körkort för motorcykel. Men familjens advokat anser att åklagaren lagt sig på en för låg nivå när det kommer till brottrubriceringen och menar att det handlar om dråp. Läs mer här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5704244

Tingsrätten fann att 60 timmars samhällstjänst var lagom påföljd.
http://ltz.se/nyheter/harjedalen/1.6584876-domen-har-fallit-for-dodsolyckan

H

Baggen

Member
Sånn fungerer det i Norge.
Riktignok ikke et EU-land, men som EØS-land skal vi følge EU-regler i disse tilfeller.

View attachment 6585

Reglene om forbud mot dobbeltstraff følges i Norge hva angår skatt. Man kan ikke gi straffeskatt i tillegg til annen straff.

Hampe

Skriver massor!
Tingsrätten fann att 60 timmars samhällstjänst var lagom påföljd.
http://ltz.se/nyheter/harjedalen/1.6584876-domen-har-fallit-for-dodsolyckan

H

...ingen som tyckte att en och en halv veckas samhällstjänst var en oväntad påföljd?

Då skall vi se vad ni tycker om det här:

Inled kvällen med alkohol, sup dig full, fortsätt med diverse preparat, toppa med sömnmedel och hävda "black-out" när du hittas i en snödriva med bilen.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18003831.ab

Då slipper man också påföljd. Konstigt?

H