Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

CB_Tobbe

New member
Ett förslag som är värt att prova, är att sänka åldern för a2 övningskörining från 17.5 år till 17 år om eleven har ett am eller a1 körkort. Det ger ett rättvist system där alla ungdomar kan få en säsong på mc innan 18 årsdagen oavsett födelsemånad.
 

Ove 60+

Active member
Två tredjedelar av dem som dog på MC i Västra Götaland under 2013 saknade körkort. Inslag i TV4: http://www.tv4play.se/program/nyheterna-väst?video_id=2585943

Ett tecken på att det är för dyrt och krångligt att ta MC-kort kanske? Jag tror att det är en kraftigt bidragande orsak till att folk kör utan + att det finns nästan ingen polis på vägarna som det gjorde förr.

PS. Då preskribtionstiden har gått ut så kan jag erkänna att mina absolut livsfarligaste åk gjorde jag innan jag hade någon form av körkort. Inget vett, ingen kunskap, inga spärrar överhuvudtaget - ett under att man inte dog ung... Skyddsänglarna har haft jobb :angel: :angel: :angel: DS.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Två tredjedelar av dem som god på MC i Västra Götaland under 2013 saknade körkort. Inslag i TV4: http://www.tv4play.se/program/nyheterna-väst?video_id=2585943
Nu kanske man inte skall dra några större slutsatser av ett län och ett år. En tragisk olycka med en laglig touringmc mot lastbil eller bergvägg kan ge två döda och förändra statestiken helt. Då blir nog siffrorna riksnivå mer intressanta eftersom dom innerhåller ett större underlag.
 

Marie

Banned
Ett säkert vårtecken.

Idag på väg hem från kyrkan så kom det på mitträckesväg (Rv41) mellan Varberg N och Derome en motard och körde om fem bilar inkl en långtradare, och försvann framåt. Hela tiden enbart på bakhjulet.
Vid sådana tillfällen är det skönt att sitta i en bil och inte kunna bli identifierad av omgivningen som motorcyklist. Jag kommer nog inte att skaffa något exemplar av den nya SMC-bakrutedekal som är under framtagning. :mad:
 
Last edited:

GS1000E

New member
Transportstyrelsen bör föregå med gott exempel och slopa "Cirkustestet" vid uppkörning. Dessa "Ap-konster" är ett lysande exempel på extremt beteende i trafiken.
 

CB_Tobbe

New member
Ett säkert vårtecken.

Idag på väg hem från kyrkan så kom det på mitträckesväg (Rv41) mellan Varberg N och Derome en motard och körde om fem bilar inkl en långtradare, och försvann framåt. Hela tiden enbart på bakhjulet.
Vid sådana tillfällen är det skönt att sitta i en bil och inte kunna bli identifierad av omgivningen som motorcyklist. Jag kommer nog inte att skaffa något exemplar av den nya SMC-bakrutedekal som är under framtagning. :mad:
Det är ju en anledningarna till att folk köper motard. Att kunna styla på bakhjulet, verkar det som
 

challe

Member
Igår hade jag anledning att köra bil E4 norrut mot Märsta och passerade hastighetsbegränsade (70 km/t) brobygget vid Rotebro noterade jag att samtliga bilar i alla tre filerna körde förbi i vanliga 110-120 km/t. "Har jag någon gång kört mer än 30 km/t för fort" - jodå, och jag är inte ensam.

För förbättrad laglighet kanske det inte bara är förare av fordon som ska anpassa hastigheten till omständigheterna utan även skyltuppsättare? Även de som arbetar vid vägbyggen skulle nog föredra detta. Hastighetsgränser som upplevs som rimliga av fordonsförarna efterlevs av majoriteten - idioter undantagna.
 

GS1000E

New member
Det är "tanken" som räknas

:mad:
Hur tänkte du nu? :)

Jag har kört hoj i mer än 40 år och aldrig haft någon nytta av de cirkuskonster som jag var tvungen att visa i samband med uppkörningen. De flesta olyckor med MC är dessvärre relaterade till hög hastighet, olovlig körning samt fylla och mot detta hjälper inga cirkuskonster. :tummenupp
 

SGM

Moderator
:mad:

Jag har kört hoj i mer än 40 år och aldrig haft någon nytta av de cirkuskonster som jag var tvungen att visa i samband med uppkörningen. De flesta olyckor med MC är dessvärre relaterade till hög hastighet, olovlig körning samt fylla och mot detta hjälper inga cirkuskonster. :tummenupp

Lik förbaskat är det en bra tanke att lära sig krypa innan man skall gå...och det är inget unikt för att det handlar om en motorcykel. :)
Kan man inte hantera en mc i gångfart, undanmanöver i 50, eller inbromsning från normala hastigheter - vad säger då att man är redo att släppas ut i trafiken?

Det är rätt gott om vingliga äldre förare som sparkar sig fram på sina kromslädar när man iakktar dem på hojfikens parkeringar...så nog verkar det saknas träning/kunskap allt även om många säkerligen åkt hoj betydligt längre än en annan.

Ser inte riktigt hur det kopplas ihop med extremt beteende bara?
 
Last edited:

nir_scorpio

New member
It's all fun and games until someone gets hurt...

En liten söndagstur med polarna? Lite drygt två minuter av lätt "inspirerad" körning på en liten krokig väg sen tröt visst tålamodet och ...
http://www.youtube.com/watch?v=NYkuYg5qvPI

Det är till synes någonstans ifrån de brittiska öarna men med spirande vårkänslor och lite hojabstinens från vinteruppehållet så är det nog lätt hänt att några försätter sig i liknande situationer även här...
 

Hampe

Skriver massor!
Squid! Järnkoll på kameran, not so much på hoj och körning...
Det är märkligt, på många av dessa youtubeklipp så kan man höra att det kommer att gå åt pipan.


Bra "hur man inte skall göra-film".
Undrar om det var därför han lade upp den...?

Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Tre spektakulära bilolyckor i västsverige under senaste veckan:


Herrljunga:

Vid olycksplatsen är det en T-korsning där bilen i hög fart "flugit" över ett dubbelräcke.
Träd var avklippta på hög höjd. Bilen landade svårtillgängligt cirka 40-50 meter ut i terrängen.
Föraren var ensam i bilen och under denna påträffades mannens kropp. Han var hemmahörande i trakten
http://www.expressen.se/gt/korde-rakt-fram-i-t-korsning--dog/
Rakt fram i ett T-korse, rätt genom räcken och ut i skogen.
Hastighet?
Bälte?


Svenljunga:
Smällen var så kraftig att den 30-40 centimeter tjocka trädstammen gick av 10-15 meter upp. Motorn låg 15 meter från bilen.
Föraren hittades död, utslungad ur bilen.
http://www.expressen.se/gt/bilforaren-kastades-ut-ur-bil-efter-krock--dog/

Hastighet?
Bälte?



Viskafors:
Bilen har medan den kraschat ut från vägen voltat och låg på högkant när räddningstjänsten kom till platsen.

– Men föraren stod upp inne i vraket så han är ju troligtvis inte allvarligt skadad, säger Niklas Ignell, jourhavande befäl på räddningstjänsten i Borås.

"Han har haft en jävla tur den här killen"
http://www.expressen.se/gt/foraren-stod-upp-inne-i-sin-totalkraschade-bil/



Tre krascher i samma landsända, inom kort tidsperiod och som vid en första anblick har mycket gemensamt med det som vi motorcyklister rubricerar som "extremt beteende":
Förmodat höga hastigheter, frågetecken kring grundläggande säkerhetsdetaljer som bältesanvändning och spektakulär utgång.

...men ingen verkar ifrågasätta varför sådant här händer. "Carry on" liksom. "Finns inget att se här, cirkulera" "En olycka bara"



"Han har haft en jävla tur den här killen"
Hade det hetat likadant om det vore en motorcykel som winchades fram mellan träden?



Hampe
 

Sälen

New member
Det är intressant att se, när sådana här diskussioner dyker upp, hur många det är även i SMC som genast går i försvarsställning och försvarar att deras beteende inte är extremt. För de som försvarar kör ju bara lite olagligt. "Det är ju dom idioterna som gör exakt samma sak som vi gör fast de är inte smarta nog att göra det när det inte finns vittnen runt omkring, och det förstör ryktet för alla oss motorcyklister!"

Ni får hålla med om att det är lite hycklarfasoner när en människa som "bara" brukar köra 20km/h för fort och bara kör på bakhjulet när de är ensamma på vägen att säga att det är oförlåtligt att köra 30km/h för fort och köra på bakhjulet när det finns bilar omkring.
Ni är väldigt snabba med att särskilja "inspirerad körning" som ni håller på med från "riktigt" extremt beteende.
 
Top