Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Hampe

Skriver massor!
Nu börjar det röra på sig!

I dag fattar regeringen beslut om att ge polis och åklagare en gemensam bakläxa. Anledning: man använder inte trafikbrottslagen på ett bra sätt. Rikspolisstyrelsen och Åklagarmyndigheten får nu ett halvår på sig att ta fram riktlinjer som ska göra att lagen används mer effektivt. Det handlar om den del av trafikbrottslagen som säger att en bil ska tas ifrån en person som dömts för exempelvis rattfylla, om det finns risk för att brottet upprepas.

– Det kan handla om personer som återkommande kör vårdslöst eller onyktert, men som använder bilen. Den kanske dessutom är skriven på någon annan, det kan tydligen bli knepigt för rättsväsendet att ta ifrån personen bilen då, säger justitieminister Beatrice Ask.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17996022.ab


Bra? Dåligt?




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Den var riktigt plågsam att läsa!
När staten frivilligt drar sig undan och inte anser sig ha råd att bevaka glesbygd längre, så öppnar man upp för Judge Dredd i form av medborgargarden eller nattlig rättsskipning på individuell nivå.

När staten sedan fortsätter att backa hem polisen och dessutom ger upp först förorten, sedan villasamhällena och dessutom allt löst och fast även i stadskärnorna så är samhället slut. Every man for himself...
Vem tror dom skall sköta vardagsbevakningen? Fartkameror i skogsbrynet?

Denna killen har tydligen varit ett jävla eksem på orten länge nog, och trots polisanmälningar så har ingen orkat engagera sig.
Känns det igen?
Det känns igen från en jäddra massa småorter - på alltför många ställen sladdar det omkring en hel massa potentiella dräpare på oreggade hojar som inte är deras egna, utan körkort, utan hänsyn och utan konsekvensanalys.

60 timmar samhällstjänst. Ett hån mot de anhöriga - speciellt om man redan tidigare försökt att komma tillrätta med problemet.
Att sedan själv bli utlarmad...

Orden tryter!



Hampe

Edit:

Läs mer i ämnet: http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/1.5515832-11-ariga-emma-ihjalkord-de-vill-ha-bort-buskorningen
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Polisväsendet i UK är mer uppsplittrat än i Sverige - det finns ett lite större spelrum för vad olika polisdistrikt väljer att lägga kraft på.
Polisen i Staffordshire


är tydligen helt terrierettriga när det gäller börnisar.
£220 i böter och 3 prickar på kortet för att glömma att släppa på parkeringbromsen när man skall iväg...?
£100 i böter och likaså 3 prickar för att elda upp sitt gamla slutkörda däck på en bakgata.
£485 i böter för att pröva fyrhjulsdriften i snön (nåja...)

Tuffa straff. Speciellt som ingen polisman verkligen sett det inräffade hända:
Myndigheterna har hittat filmerna ute på nätet och senare åtalat med endast just dessa filmer som grund! Whoa?!?

Överdrivet att rapportera dem? Eller handlar det verkligen om det vi i Sverige börjat kalla för extremt beteende...?



Hampe
 

påK-en

New member
Polisväsendet i UK är mer uppsplittrat än i Sverige - det finns ett lite större spelrum för vad olika polisdistrikt väljer att lägga kraft på.
Polisen i Staffordshire


är tydligen helt terrierettriga när det gäller börnisar.
£220 i böter och 3 prickar på kortet för att glömma att släppa på parkeringbromsen när man skall iväg...?
£100 i böter och likaså 3 prickar för att elda upp sitt gamla slutkörda däck på en bakgata.
£485 i böter för att pröva fyrhjulsdriften i snön (nåja...)

Tuffa straff. Speciellt som ingen polisman verkligen sett det inräffade hända:
Myndigheterna har hittat filmerna ute på nätet och senare åtalat med endast just dessa filmer som grund! Whoa?!?

Överdrivet att rapportera dem? Eller handlar det verkligen om det vi i Sverige börjat kalla för extremt beteende...?



Hampe

I min värld känns de här tre händelsena som ganska harmlösa (speciellt när man ser på vilken omgivningen är).
 

gundj

New member
Det är rätt ofta här längs E4 som det kommer upp förare på fel sida av vägen och kör mot trafiken.
Ibland förbi flera möjliga avfarter.
Och det är alltid förare +75.
Nu när vi nästan fått förbud att tala i mobilen handhållet under färd kanske vi nästan kan få ett beslut om omprövning av körkort och läkarkontroll efter t ex 65.
Det får väl utses okänsliga och omutliga läkare länsvis som gör testerna. Trafikverket har ju redan den typen av personal på uppkörningarna. (OBS inte alla.)

Innan den yngre gruppen börjar skrika om inskränkningar i deras frihet så kan jag meddela att jag kommer att drabbas av en sådan inskränkning lååååångt före.
 

Marie

Banned
Nu när vi nästan fått förbud att tala i mobilen handhållet under färd kanske vi nästan kan få ett beslut om omprövning av körkort och läkarkontroll efter t ex 65.

Eftersom jag har "många bokstäver" på körkortet ingår det redan i min verklighet, och det ända sedan jag fyllde 45.
Det skulle då inte skada med ett läkarintyg vart 10:e år från 65 även för A och B.
Dementa och blindstyren är ingen tillgång i trafiken (annat än som krydda för att göra den lite mer spännande, kanske)
 
Last edited:

gundj

New member
Eftersom jag har "många bokstäver" på körkortet ingår det redan i min verklighet, och det ända sedan jag fyllde 45.
Det skulle då inte skada med ett läkarintyg vart 10:e år från 65 även för A och B.
Dementa och blindstyren är ingen tillgång i trafiken (annat än som krydda för att göra den lite mer spännande, kanske)

Precis, jag får också bevisa att jag är hyfsat frisk för att behålla tyngre behörigheter.
Nu tycker jag väl inte att det ställs så stora krav på den kontrollen, men någon avstår säkert sin behörighet för att slippa bli underkänd.
Men förutom läkarintyg kan man gott ha ett förenklat förarprov med någon form av teoriprov, kanske muntligt 10 frågor i samband med körprov.
Bara att behöva passa tiden för provet rensar väl ut de värst dementa.
Lagom att börja med sådant efter 67 års ålder.
 

Fredrik-s

New member
Som info kan nämnas att nu mer så skall man på läkarundersökning var femte år för förnyelse av körkort med de högre behörigheterna.
Gäller som tidigare efter man fyllt 45.
 

Hampe

Skriver massor!
Då skall vi se vad ni tycker om det här:

Inled kvällen med alkohol, sup dig full, fortsätt med diverse preparat, toppa med sömnmedel och hävda "black-out" när du hittas i en snödriva med bilen.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18003831.ab

Då slipper man också påföljd. Konstigt?



H

Här är en till som menar på att det är myycket mer troligt att olyckan beror på somnambulism än det faktum att man råkat supa sig några få promille över gränsen...
http://www.falkopingstidning.se/artikel/54015/rejalt-packad-pa-moppen

H
 

Marie

Banned
Vad är nytt??
Redan 1928 var det förmildrande att köra onykter. Klart man inte kan styra då.
View attachment 6598


På den olyckan var farfar ute med sin bårförsedda Dodge-droska och skjutsade några av de insyltade till plåsterhotellet i Ängelholm sådär 3-4 mil från olycksplatsen. Far berättade hur han på väg från skolan såg hur gubben rundade "pengalösa hörna" mitt i byn med Dodgen uppe på två hjul på väg till plåsterhotellet....
 

gundj

New member
På den olyckan var farfar ute med sin bårförsedda Dodge-droska och skjutsade några av de insyltade till plåsterhotellet i Ängelholm sådär 3-4 mil från olycksplatsen. Far berättade hur han på väg från skolan såg hur gubben rundade "pengalösa hörna" mitt i byn med Dodgen uppe på två hjul på väg till plåsterhotellet....

Skyll inte på farfar, det var nog du själv som körde, på två hjul, fast du inte gillar det.
 

Hampe

Skriver massor!
På den olyckan var farfar ute med sin bårförsedda Dodge-droska och skjutsade några av de insyltade till plåsterhotellet i Ängelholm sådär 3-4 mil från olycksplatsen. Far berättade hur han på väg från skolan såg hur gubben rundade "pengalösa hörna" mitt i byn med Dodgen uppe på två hjul på väg till plåsterhotellet....

Liten värld!
Gillar spåren från den intensiva hästskjutstrafiken förbi olycksplatsen. Kan tänka mig att det var åtskilliga kuskar som flinade skadeglatt åt vad dom såg.


H
 

Hampe

Skriver massor!
Det hinner knappt sluta innan det börjar igen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18431046.ab

Polisen vill ha kontakt med vittnen och föraren av den andra motorcykeln.

– En vit mc lämnade platsen i riktning mot Orminge,

"Krocka med" eller kroka ihop eller vad som nu har skett - och sticka utan att ta hand om den andre, det är hur jäkla extremt som helst.
Sedan får det vara som det vill med körkort och sådant, men man lämnar inte. Tönt!



Hampe
 

gundj

New member
Det hinner knappt sluta innan det börjar igen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18431046.ab



"Krocka med" eller kroka ihop eller vad som nu har skett - och sticka utan att ta hand om den andre, det är hur jäkla extremt som helst.
Sedan får det vara som det vill med körkort och sådant, men man lämnar inte. Tönt!



Hampe

Man kan väl misstänka att den skadade vet vem den andre är.
Frågan är väl om han vill berätta.
Om nu polisen hade lite resurser så vore det väl inte så svårt att sätta ett span på den skadade efter utskrivning, så dyker nog den vita hojen upp.
Den föraren kommer ju säkert att figurera i fler olyckor om han inte stoppas.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC har fått nya uppgifter om körkortsinnehav bland dem som dog på MC 2011-2012. Det visade sig att vi hade fel uppgifter på tre personer, p g a att de tagits bort ur Körkortsregistret. Dessutom hade undertecknat missat två personer, jag skäms och erkänner mitt misstag. Texten på hemsidan är ändrad och rapporten uppdaterad. Andelen utan körkort bland dem som dödades var 34 %.
Men, i och med de nya uppgifterna sticker gruppen ut ännu mer då det gäller ägarandel, antalet olagliga MC, andelen påverkade av alkohol och/eller droger.
Ny rapport och ny artikel: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...t-beteende/Olovlig-korning-ett-stort-problem/
 

challe

Member
SMC har fått nya uppgifter ....

Får inte detta att stämma riktigt. Om 34% av de dödade inte hade körkort och 56% hade körkort - vad gäller då för de resterande 10 procenten?

Jag är också tveksam till slutsatsen hur mycket olyckstalet skulle minskas. Detta är ju en ren gissning. Olyckorna orsakas väl inte av brist på körkort utan av misstag i trafiken.
 
Top