Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Chopperbyggarn

New member
Tre spektakulära bilolyckor i västsverige under senaste veckan:


Herrljunga:


http://www.expressen.se/gt/korde-rakt-fram-i-t-korsning--dog/
Rakt fram i ett T-korse, rätt genom räcken och ut i skogen.
Hastighet?
Bälte?

Hampe

Har hänt ett flertal likadana olyckor i just denna korsning genom åren. Behöver absolut inte vara något "extremt beteende" för att det ska sluta så just i denna korsning. Lång rak och sövande väg som plötsligt slutar i T-kors. Mycket lömsk korsning vid mörker, trötthet, hög hastighet, fartblindhet, ouppmärksamhet.

Anders.J
 

Maru

New member
Det är intressant att se, när sådana här diskussioner dyker upp, hur många det är även i SMC som genast går i försvarsställning och försvarar att deras beteende inte är extremt. För de som försvarar kör ju bara lite olagligt. "Det är ju dom idioterna som gör exakt samma sak som vi gör fast de är inte smarta nog att göra det när det inte finns vittnen runt omkring, och det förstör ryktet för alla oss motorcyklister!"

Ni får hålla med om att det är lite hycklarfasoner när en människa som "bara" brukar köra 20km/h för fort och bara kör på bakhjulet när de är ensamma på vägen att säga att det är oförlåtligt att köra 30km/h för fort och köra på bakhjulet när det finns bilar omkring.
Ni är väldigt snabba med att särskilja "inspirerad körning" som ni håller på med från "riktigt" extremt beteende.

Det är sant.
Tror det hänger mycket på hur duktig man anser sig själv vara. Då tycker man kanske att man genomför en inspirerad körning, medans den man möter undrar vart man lämnade innehållet i hjälmen någonstans...

En sak jag dock kan svära mig fri ifrån är trimpipor. Har aldrig förstått mig på att det ska låta så in i helvete. Okej ett dovare muller utan förändring av antalet decibel. Men ni som lövar trän med hojen... vad är nöjet i det?
Såg en jeppe som körde allén i Göteborg fram och tillbaka på en glidare i söndags. Ett jävla oväsen förde han. Han fick folks uppmärksamhet, men kanske inte på det sättet han önskade...
 

HkanB

New member
Hyckleri är något annat och ser annorlunda ut....

Det är intressant att se, när sådana här diskussioner dyker upp, hur många det är även i SMC som genast går i försvarsställning och försvarar att deras beteende inte är extremt. För de som försvarar kör ju bara lite olagligt. "Det är ju dom idioterna som gör exakt samma sak som vi gör fast de är inte smarta nog att göra det när det inte finns vittnen runt omkring, och det förstör ryktet för alla oss motorcyklister!"

Ni får hålla med om att det är lite hycklarfasoner när en människa som "bara" brukar köra 20km/h för fort och bara kör på bakhjulet när de är ensamma på vägen att säga att det är oförlåtligt att köra 30km/h för fort och köra på bakhjulet när det finns bilar omkring.
Ni är väldigt snabba med att särskilja "inspirerad körning" som ni håller på med från "riktigt" extremt beteende.

Du blandar ihop lag, moral och förmodligen en del annat på en gång. Rosa Parks dags igen...
Hyckleri och dubbelmoral är snudd på två sidor av samma mynt...

Hyckla knappast, dubbelmoral inte det heller, för att gå helskinnad genom det politiskt korrekta Sverige räcker inte dubbel moral...trippel eller kvadruppel gör att man slinker genom det offentliga som smord i teflon...

Varför skriva allt en gång till...jag har redan skrivit det jag vill skriva...i det här inlägget...

En hel del bortklippt...
En annan sak i någras resonemang ovan som jag undrar något över är den -på allvar eller inte, det är svårt att veta vilket-koppling som en del verkar göra mellan lagligt och moraliskt och underförstått god!
Det finns ett flertal -allt för många för att radas upp här men googla på t.ex Rosa Parks- exempel både nutida, historiska, inhemska och utländska på att så inte nödvändigtvis är fallet. Det leder då till att det enligt min mening är fullt möjligt att både tänja på och ibland bryta mot både det ena och det andra och med personlig etik och övertygelse intakt efteråt. En lag är inte per automatik god! Andra har ovan mycket väl, tycker jag i alla fall argumenterat för att omständigheterna måste från gång till avgöra vad som är extremt. Framför ett dagis vid 7.30 en måndag ligger man sannolikt närmare "extremt" tidigare än ensam på en 13-metersväg en söndagmorgon! Det är helt enkelt inte samma sak. Om nu omdefinitionsivern är driven av politisk korrelerad anpasslighet eller begynnande preventiv? moralpanik är för mig förstås inte möjligt att veta men det inte så lite tråkigt att se vad jag svårt att tolka som annat än begynnande tecken på preventiv självcensur...
Vart i hela friden namn är vi på väg? Erich Mielke bor inte här!

"Um sicher zu sein muss man alles wissen."
 
Last edited:

Sälen

New member
Du blandar ihop lag, moral och förmodligen en del annat på en gång. Rosa Parks dags igen...
Hyckleri och dubbelmoral är snudd på två sidor av samma mynt...

Hyckla knappast, dubbelmoral inte det heller, för att gå helskinnad genom det politiskt korrekta Sverige räcker inte dubbel moral...trippel eller kvadruppel gör att man slinker genom det offentliga som smord i teflon...

Varför skriva allt en gång till...jag har redan skrivit det jag vill skriva...i det här inlägget...
DU har helt rätt i att moral och lag inte nödvändigtvis är samma sak, sen kan ju moralen diskuteras när någon försvarar sin rätt att bryta mot lagen samtidigt som den fördömer andra som gör det. Speciellt med tanke på att de säkert har precis samma argument för att försvara sitt beteende.

Nu har jag visserligen bara haft körkort i 4 år, men jag har fortfarande inte stött på någon situation i trafiken som tvingat mig att göra något olagligt för att komma helskinnad ur den situationen. Du får gärna ge mig exempel.

Sen inledde jag med att påpeka att jag tyckte det var intressant att det var så många SMC:are som genast gick i försvarsställning så fort extremt beteende kom på tal. Att du kände dig manad att försvara igen trots att du som du påpekar redan skrivit det du ville ha sagt, visar att det kanske ligger lite sanning i det trots allt, eller hur?
 

Hampe

Skriver massor!
Meh! Du petar i en sårskorpa som just börjat läka! Byt nick till Infant Terrible från Ruda, hörru. :)


"Extremt"-debatten var ett jävla trauma bland hojåkare, and it ain't over yet.

Problemet är att parterna står så ohyggligt långt från varandra, och att "extremt" definierades så förbannat dumt.

Vi har tappat minst 5 års bra trafiksäkerhetsarbete på dessa år av käbbel, och har sprickor i enigheten att ta hand om innan vi kan gå vidare med något praktiskt arbete.

"Bakhjulsåk" är brännmärkt. Men, ett glädjeres på en decimeter under växling från tvåan till trean i laglig fart är per definition "bakhjulsåk" på samma sätt som den som 12 o'clockar på huvudgatan klocka 20 en lördagkväll. Lätt att tappa seriositeten i debatten när man blandar äpplen och päron.

Vidare så är hastighetsfokuseringen larvig och snävt bilorienterad. Med moderna bilar mellan räcken så kan man faktiskt gaffla fram något som borde kunna vara en "säker hastighet".

För motorcykel finns ingen "säker hastighet". Inte ens 50 knyck är säkert, och speciellt inte mellan dödsräcken.

Vi vet om detta. Trafiksäkerhetsforskarna har ingen aning.
Alltså uppstår ett glapp där inget av det som sägs tränger fram därför att de som håller i megafonen och anser sig ha tolkningsföreträde med fog ses som larviga utopiker i bästa fall - eller världsfrånvända dumskallar i sämsta fall.

Man har missat det viktigaste: att vi är beredda att dö för vår sak.
Så viktigt är det att få köra hoj för oss.
Vi är mer riskmedvetna än någon annan trafikgrupp, vi håller bättre ordning på våra fordon än någon annan trafikantgrupp, vi vidareutbildar oss, vi har en helhetssyn eftersom vi oftast är mer än bara motorcyklister, vi tar konsekvenserna av andras tillkortakommanden i trafiken - vi vet vad vi håller på med och vi vill fortsätta med det. Länge.

Jag var den förste att applådera initiativet "Extremt beteende i trafiken måste bekämpas" men glädjen har fantamig fastnat som en skit på tvären.

Detta goda initiativ lyckades myndigheterna fucka upp å det grövsta med totalt idiotfokus på hastighet och därtill provokativa uttalanden från polistalesmän.
Var är åtgärderna mot MC-stölder? Var är tillslagen mot hojar utan nummerskylt? Var är drog- och nykterhetskontrollerna? Var är samverkan och dialog med de riktiga motorcyklisterna - som har körkort och uppför sig?
Var är informationskampanjerna som riktar sig till dem som orsakar MC -olyckorna: bilisterna?
Var är räckena som är säkra även för motorcyklister?

Att utmåla oss som problemet och låta en 30-gräns vara vattendelare när vi dör i vilket fall som helst mot Trafikverkets dödsräcken och kriminella dessutom tillåts dansa runt, vecka efter vecka utan hjälm, kläder, sans eller balans inom samma sketna kvadratkilometer på våra stulna hojar utan att myndigheterna gör ett endaste smack åt saken...?

Nä nä nä - "Extremt beteende" är dött för mig. Världens bästa idé för att sätta fokus på det som är galet i motorcyklismens periferi, men tyvärr ödelagt av enögda hastighetstalibaner.

Någon får komma på något bättre - och se till att verklighetsförankra motparten.
Börja med att visa mig en "säker hastighet" för oss motorcyklister så kan vi börja snacka därifrån.



Hampe
 
Last edited:

Sälen

New member
Då har jag blivit tillrättavisad. Vi håller hastighet och inspirerad körning utanför diskussionen. Det är lätt att hänga upp sig på hastigheten då den är lätt att mäta och sätta gränser vilket underlättar för beslutsfattare så de slipper gå på djupet. Det är också om just hastighet som den mesta forskningen inom trafiksäkerhet verkar fokusera på.

Moving on.

Andra förslag kan kanske vara att höja straffet för de som kör påverkade och tvinga dom att installera alkohollås i deras fordon om de åkt fast en gång.
Göra det enklare för polisen att beslagta motorcyklar som används vid riktigt vårdslös körning, även om föraren inte själv äger fordonet.
Hårdare straff på de som kör utan körkort samtidigt som körkortstagandet reformeras till för att se till att en större andel av trafikanterna faktiskt tar körkort och att de får ännu bättre kunskaper än i dagsläget. Ändra kraven på uppkörningsfordon så att fler kan köra upp med den motorcykeln de faktiskt kommer använda i trafiken.
Införa en straffskala som ökar vid varje återfallande företeelse.
Det är ett par möjliga åtgärder som jag kommer på på rak arm.
En annan åtgärd, som kanske är svår att genomföra och frågan är hur mycket hjälp den skulle vara, men det skulle kunna läggas mer resurser på att spåra stulna fordon.

Sen skulle ett bättre samarbete mellan trafikmyndigheterna, SMC och polisen kunna leda till säkrare vägar utan att det inskränker på vi motorcyklister vill använda dom.
 

HkanB

New member
DU har helt rätt i att moral och lag inte nödvändigtvis är samma sak, sen kan ju moralen diskuteras när någon försvarar sin rätt att bryta mot lagen samtidigt som den fördömer andra som gör det. Speciellt med tanke på att de säkert har precis samma argument för att försvara sitt beteende.

Nu har jag visserligen bara haft körkort i 4 år, men jag har fortfarande inte stött på någon situation i trafiken som tvingat mig att göra något olagligt för att komma helskinnad ur den situationen. Du får gärna ge mig exempel.

Sen inledde jag med att påpeka att jag tyckte det var intressant att det var så många SMC:are som genast gick i försvarsställning så fort extremt beteende kom på tal. Att du kände dig manad att försvara igen trots att du som du påpekar redan skrivit det du ville ha sagt, visar att det kanske ligger lite sanning i det trots allt, eller hur?

Nja, försvara vet jag inte. Jag håller inte med om den officiella och förvridna versionen av vad som skulle vara extremt, helt enkelt.
Olagligt...jag har tvingats åka på fel sida av vägen ett antal gånger, mot körriktningen. Ta fel sida om refuger. Dra till varvstopp på mer än en växel för att undvika att bli mosad mellan bilar och långtradare...för att ta några exempel.
För mig som i jobbet under många år till vardags gjorde sådant som andra tyckte var extremt är det här snacket/debatten om extremt beteende och vad den utvecklats till minst sagt befängd. Stupet som tydligen uppenbarar sig vid 30 kmh över skyltad hastighet...är lika rationellt som torgskräck eller tro på häxor. Extremt om man nu ens skall prata i såna termer är relativt...inte absolut.

Så jag har blandat, brutit mot både hastighetsgränser, trafikregler och förmodligen en och annan självutnämnd moralpolis bisarra uppfattning om rätt och riktigt. Och hade jag inte gjort det så hade jag inte skrivit detta.
Om det förekommer hyckleri så är det bland moralens väktare...där det tänjs lite hit och dit....
Som vår vän Hampe ungefär skrev i en tråd någonstans...."samma bilister man momsar förbi på sommaren blir man omkörd av på vintern, de kör lika fort året om utan någon som helst hänsyn till väder och vind". Eller varför inte den yngre förmåga som mitt i vintern drog rätt ut i terrängen i en nittogradersböj...och efteråt ifrågasatte väghållningen. Han hade ju hållit skyltad hastighet så hur kunde något dylikt bara inträffa?
Det är bara två exempel på beteenden som utifrån mitt perspektiv är mycket mer extrema beteenden än att helt ensam åka aldrig så fort eller att för en kortare sträck färdas med framhjulet lyft några decimeter över backen. Den största skillnaden är att de flesta "moraliskt förträffliga" har så lågt riskmedvetande att faktiskt inte ens verkar förstå att de tar ibland väldigt stora risker. Risker är just risker och skall närmas överlagt och kalkylerat och inte bara för att "det råkade bli så". Lite som skillnaden mellan köra och åka om man så vill. Att ta eget ansvar eller att utifrån något sorts kvasi-religiöst perspektiv på tillvaron hoppas på att Tingvall skall komma till undsättning i nödens stund.

Att det sen finns ett relativt litet antal individer som verkligen gör skäl för benämningen extremt beteende gör inte debatten i allmänhet mer vederhäftig. Det satsas allt för mycket på billiga politiska poäng!

Moral behöver man för det mesta inte diskutera om det inte handlar om människor som förfäktar någon annans ståndpunkt. Där det finns en egen övertänkt, väl grundad ståndpunkt så finns det sällan så mycket att orda om. Men där tabloidmoralen frodas och man rasar över både det ena och det andra är det lätt att extremt förlorar både sin betydelse och sitt värde.
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Herregud var är den här debatten på väg?

Jag körde 25 km/h över skyltad 130 km/h hastighet i Danmark i helgen och var beredd på att ta böterna och hade även koll bakåt. Det gick bättre i högerfil än att de danskar som ska kolla in husbilarna i deras fart och försöka köra om i en hastighet 1 km/h under den de ska passera. Så jag kryssade mellan filerna, körde om på insidan men ändå anser jag mig inte mig själv som extrem på något sätt.

Pratade med en polis på mc-mässan i Göteborg. Han såg också problemet men bilister liggandes i vänster fil körandes i 90 på 100 väg men tyvärr såg han bara beteendet när han själv var inte var i tjänst i min undran varför så få bötfälls för att hindra trafikrytm och lägga sig i fel fil för att en lastbil analkas 2 km bort.

Extremt beteende har med mognad att göra. Vi vanliga tar hänsyn när vi närmar oss hästar på väg, kör inte vårdslöst förbi tätbebyggt område, kör inte sladdandes på privata vägar utan tar hänsyn till området och vad vi kan göra för att inte få dåligt rykte så att fler kan använda vägnätet. Planerar körningen i möjligaste mån. Vad är det som är så svårt att förstå? Rak väg som motorväg eller felskyltade pga av miljökrav på en tidigare väg som nu sänkts med 30 km/h från 90 till 60 utan nån som helst anledning

Det är OK att köra för fort med bil med lite moms utan att kallas extrem. När det gäller motorcykel är jag tydligen extrem med samma väg och förutsättningar. Extrema är dom som skiter i vilket, visar ett omoget beteende. stannar inte för polismans tecken och inte visar en sån enkel sak som hänsyn i trafiken och det är där vi hamnar. Likaväl som jag håller upp en dörr i en butik för att jag vill vara artig samma respekt vill jag ha i trafiken. Backspeglar är för jävla dåligt använt i Sverige då blicken hellre ligger på en mobiltelefon och i Danmark är det ännu värre.

Ska jag dra en annan klyscha som faktiskt är sann så är de jag passerar med annat fokus än på att ha uppmärksamhet bakåt så är det oftast kvinnor som inte sett mig eller har fokus på nåt helt annat. Jag kan på förhand tala om att den jag passerar är en multitaskande kvinna som tydligt litar på sin egna förmåga att ha fokus på allt annat än bakomvarande. 5000 mil på vägen per år har talat om sitt tydliga språk och vem är då egentligen Extrem?

Övertro på sin egna förmåga är vad extremt beteende egentligen bevisar.
 

Maru

New member
Herregud var är den här debatten på väg?

Jag körde 25 km/h över skyltad 130 km/h hastighet i Danmark i helgen och var beredd på att ta böterna och hade även koll bakåt. Det gick bättre i högerfil än att de danskar som ska kolla in husbilarna i deras fart och försöka köra om i en hastighet 1 km/h under den de ska passera. Så jag kryssade mellan filerna, körde om på insidan men ändå anser jag mig inte mig själv som extrem på något sätt.

Pratade med en polis på mc-mässan i Göteborg. Han såg också problemet men bilister liggandes i vänster fil körandes i 90 på 100 väg men tyvärr såg han bara beteendet när han själv var inte var i tjänst i min undran varför så få bötfälls för att hindra trafikrytm och lägga sig i fel fil för att en lastbil analkas 2 km bort.

Extremt beteende har med mognad att göra. Vi vanliga tar hänsyn när vi närmar oss hästar på väg, kör inte vårdslöst förbi tätbebyggt område, kör inte sladdandes på privata vägar utan tar hänsyn till området och vad vi kan göra för att inte få dåligt rykte så att fler kan använda vägnätet. Planerar körningen i möjligaste mån. Vad är det som är så svårt att förstå? Rak väg som motorväg eller felskyltade pga av miljökrav på en tidigare väg som nu sänkts med 30 km/h från 90 till 60 utan nån som helst anledning

Det är OK att köra för fort med bil med lite moms utan att kallas extrem. När det gäller motorcykel är jag tydligen extrem med samma väg och förutsättningar. Extrema är dom som skiter i vilket, visar ett omoget beteende. stannar inte för polismans tecken och inte visar en sån enkel sak som hänsyn i trafiken och det är där vi hamnar. Likaväl som jag håller upp en dörr i en butik för att jag vill vara artig samma respekt vill jag ha i trafiken. Backspeglar är för jävla dåligt använt i Sverige då blicken hellre ligger på en mobiltelefon och i Danmark är det ännu värre.

Ska jag dra en annan klyscha som faktiskt är sann så är de jag passerar med annat fokus än på att ha uppmärksamhet bakåt så är det oftast kvinnor som inte sett mig eller har fokus på nåt helt annat. Jag kan på förhand tala om att den jag passerar är en multitaskande kvinna som tydligt litar på sin egna förmåga att ha fokus på allt annat än bakomvarande. 5000 mil på vägen per år har talat om sitt tydliga språk och vem är då egentligen Extrem?

Övertro på sin egna förmåga är vad extremt beteende egentligen bevisar.

Det är just det jag belyser i mitt inlägg ovan.
Att du är trygg i din körning är en sak men den du möter vet inte hur mycket erfarenhet du besitter och kan därför uppfatta det som otryggt.
Hur kan vi kräva att den vi möter ska kunna bedömma våran erfarenhet och ställa det i paritet med hur fort vi kör och sedan avgöra om vårat beteende var extremt eller ej?
 

HkanB

New member
Herregud var är den här debatten på väg?
En väldig massa bortklippt...

Övertro på sin egna förmåga är vad extremt beteende egentligen bevisar.

Att debattera detta här, är med undantag för något enstaka troll eller i den välvilliga änden debattglada som kastar ut brandfacklor bara för att kolla om det tar sig eller ej, ungefär som att predika för kyrkokören och fallskärmshopparklubben på en gång.
Den ena skaran är så förträfflig och övertygad om att förträffligheten i sig kommer att vara skydd nog -om nu Tingvall inte hinner dit i tid- att de knappt går att resonera med och den andra säger på en gång något i stil med; vill man göra det här mer än en gång så får man inte ta några onödiga risker.

För sakens skull jag har inte hoppat fallskärm, det skulle dessutom aldrig falla mig in att göra det men fallskärmshoppning är ett väldigt bra exempel på kontrollerat och överlagt riskhanterande. Man måste om man verkligen vill kunna göra det igen och igen, vara nogrann, försiktig och en hel massa saker som kyrkokören inte alls förknippar med fallskärmshoppare.

Från filmen Heartbreak Ridge 1986 (Clint Eastwood), apropå varför jag inte vill hoppa fallskärm, om jag inte blir väldigt tvungen:

"Swede Johanson: Gunny, I'm afraid of heights. Highway: So am I.
Swede Johanson: You are?
Highway: Jumping out of a perfectly good aircraft is not a natural act. So let's do it right, enjoy the view. Come on."

Jag har iofs gjort annat som förmodligen är ungefär lika motiverat och meningsfullt...men inte det.

Tillbaka på spåret...igen.

Det finns alltså i huvudsak två läger...gruppen "mitt emellan" är rätt liten och svårövertygad. Den ena förefaller svälja med hull och hår allt som produceras i Borlänge på Trafikverket och idisslas i kvällspressen, utan minsta antydan till källkritik. Den andra utmålas rätt kvickt som moraliskt förkastliga och ifrågasättbara enbart utifrån ståndpunkten att "Ni knäböjer inte åt rätt håll och inte tillräckligt mycket!" För att forsätta med en religiös analogi en gång till...ni är inte rätttroende!

Ja, herregud vart är debatten på väg...en "Nollvision" som inte går att diskutera och ifrågasätta, ett omotiverat fokus på hastigheter och övervakning av dessa. Och vid minsta lilla antydan om ena avvikelse från den rätta vägen så plockas kortleken fram...den ur vilken man drar "Tänka på barnenkort" m.fl som alla syftar till att punktera diskussionen, för vem vill inte tänka på barnen, vem vill inte att det skall vara säkrare i trafiken...problemet är att man verkar inte kunna diskutera hur eller varför, det finns bara ett rätt sätt.

Debatten är på väg dit den är genom ett aktivt användande av nyspråk, medvetet betydelseglidande m.m. Var för sig små saker som tillsammans kommer att överraska många. Jag väntar bara på att det ansvariga verket inom en inte allt för avlägsen framtid låter meddela att man nog börjat kunna se tecken på sönderfall av vävnad och atrofier hos de som för mycket överskrider de av verket fastlagda hastighetsgränserna.

Och visst ja, övertron. den är väl bara andra sidan av myntet brist på insikt och kunskap. Det finns rätt så mycket studier som visar på att det finns ett omvänt samband mellan tron på den egna förmågan och faktiskt innehavda kunskaper och förmågor! Och att rätta till det är en grannlaga uppgift! Om ens möjlig.

Ni som till äventyrs råkar vara religiösa. på riktigt...det är inte er jag är ute efter...det är bara det att religion innehåller och lånar sig till bra metaforer och har ett intressant symbolspråk.
 
Last edited:

Diversion

New member
Det ligger något i det HkanB säger. Jag brukar hänga på forum som tar upp aktuella ämnen bl.a. klimat och genus. jag ser samma tendenser där när det gäller attityd. Klimatalarmister drar gärna upp barnen kortet och hemfaller åt auktoritetsargument. När man visar på forskningsrapporter som indikerar att IPCC har fel gällande sensitiviteten viftas det bort och man vägrar i sten att ens överväga att sanningen kanske ligger någonstans mittemellan. Jag anklagas för att få checkar av big oil samtidigt som alarmisterna inte ser att WWF och Greenpeace är pengamaskiner som lyckats dölja sin odemokratiska agenda bakom skicklig PR.

När det gäller genus är alla som inte håller med stolpskott som Sveland och Fanny Åström högerextremister i samma anda som Breivik, jo det är en populär strategi hos miljöfanatiker och genusanhängare. Man utmålar de som har annan åsikt som förkastliga människor så försöker man vinna debatten innan den ens startat.

Som sagt vitt skilda ämnen men mekanismerna verkar närbesläktade.
 

Bansaie

New member
...
Och visst ja, övertron. den är väl bara andra sidan av myntet brist på insikt och kunskap. Det finns rätt så mycket studier som visar på att det finns ett omvänt samband mellan tron på den egna förmågan och faktiskt innehavda kunskaper och förmågor! Och att rätta till det är en grannlaga uppgift! Om ens möjlig.
...
Intressant att det finns studier som stöder ett av mina favorituttryck.
"Desto mer man vet, desto mer vet man att man inte vet"
 

HkanB

New member
Intressant att det finns studier som stöder ett av mina favorituttryck.
"Desto mer man vet, desto mer vet man att man inte vet"

Någon jag stötte på utryckte det som "Med ökad kunskap kommer en oroväckande och tilltagande insikt om just bristen på kunskap!"
Men bägge är väl stöd för tesen om att "det är lätt att vara så okunnig att man inte ens förstår det!"
 

Herr Fuggle

New member
Meh! Du petar i en sårskorpa som just börjat läka! Byt nick till Infant Terrible från Ruda, hörru. :)


"Extremt"-debatten var ett jävla trauma bland hojåkare, and it ain't over yet.

Problemet är att parterna står så ohyggligt långt från varandra, och att "extremt" definierades så förbannat dumt.

Vi har tappat minst 5 års bra trafiksäkerhetsarbete på dessa år av käbbel, och har sprickor i enigheten att ta hand om innan vi kan gå vidare med något praktiskt arbete.

"Bakhjulsåk" är brännmärkt. Men, ett glädjeres på en decimeter under växling från tvåan till trean i laglig fart är per definition "bakhjulsåk" på samma sätt som den som 12 o'clockar på huvudgatan klocka 20 en lördagkväll. Lätt att tappa seriositeten i debatten när man blandar äpplen och päron.

Vidare så är hastighetsfokuseringen larvig och snävt bilorienterad. Med moderna bilar mellan räcken så kan man faktiskt gaffla fram något som borde kunna vara en "säker hastighet".

För motorcykel finns ingen "säker hastighet". Inte ens 50 knyck är säkert, och speciellt inte mellan dödsräcken.

Vi vet om detta. Trafiksäkerhetsforskarna har ingen aning.
Alltså uppstår ett glapp där inget av det som sägs tränger fram därför att de som håller i megafonen och anser sig ha tolkningsföreträde med fog ses som larviga utopiker i bästa fall - eller världsfrånvända dumskallar i sämsta fall.

Man har missat det viktigaste: att vi är beredda att dö för vår sak.
Så viktigt är det att få köra hoj för oss.
Vi är mer riskmedvetna än någon annan trafikgrupp, vi håller bättre ordning på våra fordon än någon annan trafikantgrupp, vi vidareutbildar oss, vi har en helhetssyn eftersom vi oftast är mer än bara motorcyklister, vi tar konsekvenserna av andras tillkortakommanden i trafiken - vi vet vad vi håller på med och vi vill fortsätta med det. Länge.

Jag var den förste att applådera initiativet "Extremt beteende i trafiken måste bekämpas" men glädjen har fantamig fastnat som en skit på tvären.

Detta goda initiativ lyckades myndigheterna fucka upp å det grövsta med totalt idiotfokus på hastighet och därtill provokativa uttalanden från polistalesmän.
Var är åtgärderna mot MC-stölder? Var är tillslagen mot hojar utan nummerskylt? Var är drog- och nykterhetskontrollerna? Var är samverkan och dialog med de riktiga motorcyklisterna - som har körkort och uppför sig?
Var är informationskampanjerna som riktar sig till dem som orsakar MC -olyckorna: bilisterna?
Var är räckena som är säkra även för motorcyklister?

Att utmåla oss som problemet och låta en 30-gräns vara vattendelare när vi dör i vilket fall som helst mot Trafikverkets dödsräcken och kriminella dessutom tillåts dansa runt, vecka efter vecka utan hjälm, kläder, sans eller balans inom samma sketna kvadratkilometer på våra stulna hojar utan att myndigheterna gör ett endaste smack åt saken...?

Nä nä nä - "Extremt beteende" är dött för mig. Världens bästa idé för att sätta fokus på det som är galet i motorcyklismens periferi, men tyvärr ödelagt av enögda hastighetstalibaner.

Någon får komma på något bättre - och se till att verklighetsförankra motparten.
Börja med att visa mig en "säker hastighet" för oss motorcyklister så kan vi börja snacka därifrån.



Hampe

Helt underbart skrivet och sammanfattar väldigt bra vårt problem med "säkerhet". :tummenupp

Jag känner samma frustration, de utanför vår lilla sfär himlar med ögonen och tycker vi är dumma i huvudet.
När jag hade fyra år i sadeln på motorcykel var jag ganska "duktig" tyckte jag själv och hade inga större problem med hastighetsgränser. Det var visserligen mer än 30 år sedan och då var över lag tillåtna hastigheter högre på våra vägar.
Då som nu förväntades vi trafikanter anpassa farten efter omständigheterna men det var ibland farligt att alltid köra så fort som skyltarna visade. En 90-skylt betydde inte frånvaro av kurvor, alla vägar var inte rätade och breddade än...

Med den erfarenhet jag har nu vet jag att jag inte var så duktig som jag trodde. :eek: Men hade jag lärt mig köra på dagens raka, breda vägar i låg, säker hastighet hade jag varit väldigt, väldigt mycket sämre. Det hade dessutom varit jobbigt att komma utomlands där det går att köra lagligt fort runt 100 på krokiga vägar.

1 km över i Tyskland är 31 km över i Sverige med risk för indraget körkort. Var gränsen går i Tyskland vet jag inte men eftersom jag inte bombar utan bara momsar är jag inte orolig.

I UK är det 10% påslag så gränsen på en vanlig krokig väg med 60 mph är 66 mph, 105kph, utan att bli bötfälld.
Däremot kan du få en bot på £1 000 om du pillar på telefonen när du står still i en bilkö. Parkerad och avstängd motor är det som gäller! :tummenupp

Men så har de inte Noll Vision heller...:wink:
 

Hampe

Skriver massor!
I torsdags (8/5) blev en fransk kollega stoppad på E4 söder om Linköping (120 km/tim) vid 8 tiden på morgonen.
Han körde för fort, 136 km/tim 2400:- fattigare, inget att säga om, han körde för fort, inget snack om saken.


Hade det hänt mitt i högsommartrafiken hade ... inget hänt... Eller?
http://www.corren.se/ostergotland/lanet-utan-trafikpolis-i-sommar-6958663-artikel.aspx Prioritering?





Bra. Fransmän skall fan bara ha det!
Ett utmärkt Judge Hood agerande mot den nation som bär sig underligast åt av alla mot gäster och turister i hela den civilserade världen. Fuck France!

Polis-pilot, antar jag? Hur reglerades böterna? Cash på vägkanten, kortdragare i handsfacket eller bara en böteslapp med i handen?
En sådan som heter "slip" på amerikanska och "slipp" på svenska...?


Tar mig friheten att saxa lite från artikeln Corren som du länkar till:


Bilisterna kan blåsa genom länet i sommar. Trafikpolisen i Östergötland tar sommarlov i nio veckor – under den mest trafikintensiva perioden.

Serri-jöst?
Inte bara den mest "trafikintensiva perioden " utan också den mest mest dödliga tiden på året där folk är mer distraherade, mer ofokuserade, fullare och galnare än annars. När folk kör hemmaupplåsta gummibåtar inne i bilen för att slippa böka på stranden, binder gräsklipparen med snören på taket för att slippa lukt inne i bilen, drar runt med upptagningsvagnar överlastade med daycruisers på motorvägen och vinglar omkring med baklastade husvagnar fulla av fulsprit.
Fullmånen skiner varje natt över landet på sommaren!
Då skall alltså vägarna lämnas för fäfot och djungelns lag tillåtas råda...?

Du som utdelade detta Alexanderhugg för att få sommarens schema att gå ihop:
Se oss i ögonen och säg att detta med "extremt beteende" verkligen betyder något hos myndigheterna...



Hampe
 
Last edited:

gundj

New member
Dessutom stängs fartkamerorna av i hela Östergötland f r o m på måndag.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Skojade bara ;-)
 

Bansaie

New member
.....
Se oss i ögonen och säg att detta med "extremt beteende" verkligen betyder något hos myndigheterna...
Känns som det tyvärr bara betyder nått när de kan peka finger åt oss MC åkare och sätta sätta dit oss för ev. framhjulsres på 3 cm och förfasas över våra tämligen moderata hastighetsöverträdelser.
 

Hampe

Skriver massor!
Precis!
"Extremt beteende" är bara snack, en ny larvig kollektion av Kejsarens nya kläder;
"Nu i revolutionerade Nanoteknik, man måste verkligen tro på dem för att kunna se dem."


Så länge inte två strån läggs i kors för att göra något åt buslivet på vägarna - oavsett antalet hjul på fordonet, så är pratet om "extremt beteende" bara just prat.
...å snack är fortfarande alldeles för billigt.



Hampe
 
Top