Meh! Du petar i en sårskorpa som just börjat läka! Byt nick till Infant Terrible från Ruda, hörru.
"Extremt"-debatten var ett jävla trauma bland hojåkare, and it ain't over yet.
Problemet är att parterna står så ohyggligt långt från varandra, och att "extremt" definierades så förbannat dumt.
Vi har tappat minst 5 års bra trafiksäkerhetsarbete på dessa år av käbbel, och har sprickor i enigheten att ta hand om innan vi kan gå vidare med något praktiskt arbete.
"Bakhjulsåk" är brännmärkt. Men, ett glädjeres på en decimeter under växling från tvåan till trean i laglig fart är per definition "bakhjulsåk" på samma sätt som den som 12 o'clockar på huvudgatan klocka 20 en lördagkväll. Lätt att tappa seriositeten i debatten när man blandar äpplen och päron.
Vidare så är hastighetsfokuseringen larvig och snävt bilorienterad. Med moderna bilar mellan räcken så kan man faktiskt gaffla fram något som borde kunna vara en "säker hastighet".
För motorcykel finns ingen "säker hastighet". Inte ens 50 knyck är säkert, och speciellt inte mellan dödsräcken.
Vi vet om detta. Trafiksäkerhetsforskarna har ingen aning.
Alltså uppstår ett glapp där inget av det som sägs tränger fram därför att de som håller i megafonen och anser sig ha tolkningsföreträde med fog ses som larviga utopiker i bästa fall - eller världsfrånvända dumskallar i sämsta fall.
Man har missat det viktigaste: att vi är beredda att dö för vår sak.
Så viktigt är det att få köra hoj för oss.
Vi är mer riskmedvetna än någon annan trafikgrupp, vi håller bättre ordning på våra fordon än någon annan trafikantgrupp, vi vidareutbildar oss, vi har en helhetssyn eftersom vi oftast är mer än bara motorcyklister, vi tar konsekvenserna av andras tillkortakommanden i trafiken - vi vet vad vi håller på med och vi vill fortsätta med det. Länge.
Jag var den förste att applådera initiativet "Extremt beteende i trafiken måste bekämpas" men glädjen har fantamig fastnat som en skit på tvären.
Detta goda initiativ lyckades myndigheterna fucka upp å det grövsta med totalt idiotfokus på hastighet och därtill provokativa uttalanden från polistalesmän.
Var är åtgärderna mot MC-stölder? Var är tillslagen mot hojar utan nummerskylt? Var är drog- och nykterhetskontrollerna? Var är samverkan och dialog med de riktiga motorcyklisterna - som har körkort och uppför sig?
Var är informationskampanjerna som riktar sig till dem som orsakar MC -olyckorna: bilisterna?
Var är räckena som är säkra även för motorcyklister?
Att utmåla oss som problemet och låta en 30-gräns vara vattendelare när vi dör i vilket fall som helst mot Trafikverkets dödsräcken och kriminella dessutom tillåts dansa runt, vecka efter vecka utan hjälm, kläder, sans eller balans inom samma sketna kvadratkilometer på våra stulna hojar utan att myndigheterna gör ett endaste smack åt saken...?
Nä nä nä - "Extremt beteende" är dött för mig. Världens bästa idé för att sätta fokus på det som är galet i motorcyklismens periferi, men tyvärr ödelagt av enögda hastighetstalibaner.
Någon får komma på något bättre - och se till att verklighetsförankra motparten.
Börja med att visa mig en "säker hastighet" för oss motorcyklister så kan vi börja snacka därifrån.
Hampe