Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

HkanB

New member
I princip håller jag med om allt det du säger - men det du nu förordar är i princip det vi hade i mitten av förra århundradet. Av alla trafikanter där ute på vägarna finns det för många idioter med dåligt omdöme för att detta skulle kunna fungera idag utan en avsevärd försämrad olycksstatistik. Därför är det en föga framgångsrik strategi att jobba i den riktningen.

Det finns medel och metoder för att hitta de som absolut inte skall ha körkort.
Ex. "Defense Mechanism Test (DMT) ad modum Neuman"
Fast det går väl fetbort när den första som får frågan "Varför har inte du något körkort?" och borde svara, "För att jag är olämplig som förare" senare gråter ut i pressen.
Plocka bort de uppenbart olämpliga och vi skulle få en mycket trevligare trafiksituation.
Vore ju förstås öken om man själv skulle kvala in där!?:slagen:

Det vi bör jobba för är att få bort de uppenbarligt orimligt låga hastighetsgränser som satts upp på några ställen. Att detta kraftigt försämrar trafikanternas moral är uppenbart och leder till ökad hastighet generellt. Detta är obra där hastighetsbegränser är särskilt påkallade, t.ex. vid skolor. Detta är ett hållbart argument emot dessa.
Exaktemente...anpassning till det allmänna rättsmedvetandet.

Justerbara elektroniska hastighetsskyltar får motsatt en positiv effekt. Dessa följs bättre och ger en förbättrad trafikmoral. Ersätt vanliga plåtskyltar med dessa så mycket som möjligt.
Vore mycket trevligt framförallt vintertid!

Något som särskilt irriterar mig är kraftigt nedsatta hastighetsgränser vid planerade eller pågående vägarbeten där det i månader inte finns någon som jobbar vi vägen. Det enda som finns är avspärrningar. Bättre planering borde krävas.
Jag har alltid undrat om det är ett medvetet trick och letar ofta efter en kameravagn eller någon med laser...
 

VBK

New member
Läs nu detta med lite öppna ögon och en liten känsla för att jag har en förkärlek till i bland poppulistiska liknelser och är frispråkig.

Den där dagen man tar på sig brynjan för att stå där och försvara de svagare stånden så krävs det att brynjan inte är av tenn och att svärdet är dubbelslipat så att man kan svinga bladet för dom spetälska också.

Min kritik i detta är inte enbart för att man i inledningsskedet glömde bort oss med pucklar och fokuserade så mycket på allt blankt, vilket givetvis är förståeligt då dom är så många och vi så få, men det här är en inriktning som kan slå hårt mot oss med lite snabbare hojar, inte för att vi är uslare mäniskor utan för att media och Dingvall så gärna vill hitta nått att peka på.

Inte ens en liten perentes nämner att (enligt mig) dom flesta fatala och allvarliga olyckorna fr.o.m. Sent 2012 inte är i SH segmentet.

Jag gjorde ett uppehåll i att stötta SMC i år, inte för att det betyder någonting utöver att jag mår bra.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Något som borde gå hand i hand med tuffare behandling av trafikbrottslingar som uppvisar "extremt beteende" är tydligare konsekvenser för den yrkesmässiga trafiken. Här har Sverige länge varit ett skämt med bristande polisbevakning och ofta helt uteblivna straff för rapporterade förseelser.

De få polistjänster som är satta att övervaka den tunga trafiken ledsnade tidigt på att dividera med chaufförer som (låtsas) inte förstå vare sig svenska, engelska eller tyska. Eftersom man inte har maktmedel att verkligen göra något eller chans att följa upp så att utskrivna böter i slutändan betalas så har verksamheten allt mer kommit att inriktas på att övervaka den inhemska trafiken - den som man kan prata med och som lydigt betalar sina böter.
Jag kan till viss del förstå det - vem fan vill gå hela dagarna på sin arbetsplats och se ut som ett fån, och dessutom veta att sekunden efter att dörren dragits igen så gapflabbas det rakt ut och böteslappen arkiveras i samma sopepåse som alla andra likadana tidigare.

Men det är fel! Polisens brist på verktyg skapar en förtroendebrist för just polisen själva, bidrar till nedbusningen av trafikmiljön och snedvrider dessutom konkurrensen ytterligare ute på vägarna.

Men, det kan bli förändring! Det ligger redan valfläsk ute och puttrar i pannorna: Sossarna vill ge Polisen möjlighet att klampa bötfällda lastbilar till pengar ligger på bordet:

Lastbilar som bötfälls skall, föreslår S, klampas. Åkaren får inte tillgång till sin lastbil förrän böterna är betalda. Polisens grupp för kontroll av tunga fordon måste stärkas. En kilometerskatt som träffar alla lastbilar, beroende på bland annat längd, vikt och miljökrav.
http://www.gp.se/ekonomi/1.2113484-s-kraver-hardare-tag-mot-utlandska-akare

Gud vad jag skulle vilja se just det! Stoppade, blockade och fastlåsta bilar som inte kan flyttas förrän dom har fixat riktiga däck och betalt sina böter. Och bett om ursäkt också! Det har varit vilda västern alldeles för länge på de svenska vägarna.

Hampe


Jag har postat denna förut - men den håller en gång till:


Två ryska bizznizzgangsters blir stoppade i grannlandet Ukraina och tror att dom kan köra över landortssnuten med att snacka KalleAnka-engelska. "Ägd" är ett utryck som kanske inte tillhör min generation, men jag kommer inte på något bättre här.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Igår startade rättegången mot en 21-årig kille som körde ihjäl en 11-årig flicka som gick på en trottoar i Lillhärdal. Åklagaren har åtalat den 21-årige man som körde motorcykeln för grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till annans död och olovlig körning eftersom han saknade körkort för motorcykel. Men familjens advokat anser att åklagaren lagt sig på en för låg nivå när det kommer till brottrubriceringen och menar att det handlar om dråp. Läs mer här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5704244
 

Marie

Banned
Jag personligen anser att den typen av fall borde rubriceras minst som dråp, liksom rattfylleriolyckor där någon avlidit. Det hade liksom blivit en rimligare straffskala då.
 

Reese

New member
Jag personligen anser att den typen av fall borde rubriceras minst som dråp, liksom rattfylleriolyckor där någon avlidit. Det hade liksom blivit en rimligare straffskala då.

Håller med. Ett fordon är lika dödligt som ett gevär. Och skjuter du av misstag ett för dig okänd människa på trottoaren. Med ett gevär som du saknar licens på så blir det inte böter du får. Du får gratis mat och husrum en tid framöver......
 

VBK

New member
Nu när vi tydligen har ett så uselt rättsystem där vållande till kroppsskada, vållande till annandag död, dråp, mord, med möjlighet att lägga till grov till många av dom tydligen inte är funktionella.

Är det rätt väg att gå att ens väga in ett nytt begrepp som extrembeteende i det? Är det inte bättre att se till att de tidigare nämnda används eller iaf justeras så att vi slipper en en nödlösning för just oss?
 
Jag personligen anser att den typen av fall borde rubriceras minst som dråp, liksom rattfylleriolyckor där någon avlidit. Det hade liksom blivit en rimligare straffskala då.

Dråp kräver ett bevisat uppsåt att döda, annars blir det förmodligen vållande till annans död...
 

challe

Member
:confused: Är det inte mord det heter då?

Mord:
Du önskar t.ex. livet ur svärmor för att få tillgång till hennes pengar och dödar henne med arsenik. Det är ett planerat dråp.

Dråp:
Du kommer t.ex. på en person som just ska våldta din flickvän/fru och dödar honom med en serie knytnävsslag. Detta är ett oplanerat dråp.

Grovt vållande till annans död:
Du kör t.ex. din motorcykel på bakhjulet i 70 knutar förbi dagiset, tappar kontrollen och kör ihjäl ett 4-åring vid vägkanten. Det är tur att du aldrig tappar kontrollen vid bakhjulskörning.

Vållande till annans död:
Du kör t.ex. din bil och kommer till en korsning. Du ser ingen komma och kör ut. Tyvärr kom det en motorcyklist.
 

roffe_s

Active member
...Är det rätt väg att gå att ens väga in ett nytt begrepp som extrembeteende i det? Är det inte bättre att se till att de tidigare nämnda används...
Njae, Du ska nog akta Dig för att blanda in brottsrubriceringar som vållande till xxx, dråp mord etc med EB, som är en beteckning på ett antal orsaker som leder fram till en brottsrubricering! Avsikten är inte och har aldrig varit att uppfinna en ny brottsrubricering, alla de handlingar som nämns i EB har redan en av lagstiftaren tilltänkt påföljd!

Drogfylla, vårdslös körning, avsaknad av körkort och avsaknad av hjälm är olycksorsaker som har en brottsrubricering och påföljd i lagtexten. SMC hävdar bestämt att den som svårt skadar eller dödar sig själv eller andra på grund av någon, några eller samtliga dessa orsaker inte ska blandas ihop med motorcyklisterna, det är till en övervägande majoritet flåbusar (framgår om man djupstuderar olyckorna var för sig) som inte har något gemensamt med motorcyklisterna.

Väljer någon att medvetet använda en mc som redskap för ett dråp har mc:n samma status som en yxa, kniv, pistol eller vilket annat tillhygge som helst och inte det minsta med motorcyklism att göra.

Så tänker i a f jag :)
 

challe

Member
Ser man på - man lär sig något varje dag:

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17878920.ab

Det går alltså att bli dömd för 'vållande till annans död' utan att först passera 'gå':
det vill säga göra sig skyldig till vårdslöshet i trafik.

Lite intressant, tycker jag.


Hampe

Hmmmm, uppenbarligen är jag inte tillräckligt juridiskt utbildad för att första att det inte är vårdslöshet i trafik att köra på någon på ett övergångsställe. :-(
 

Hampe

Skriver massor!
Mer ändå!

Åklagare Mats Svensson har verkligen ansträngt sig, och gått omvägar för att få upp Ranelid-målet i rätten igen.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17887212.ab


...och att Ranelid själv försatt sig i en trafikfarlig situation som han inte behärskat. Det handlar om en kombination av för hög hastighet och bristande uppmärksamhet.

I like!
Inte just att det är Ranelid som grillas, inte att han råkar åka Jaguar - inte ens att han enligt tidningen åkt fast för fortkörning 7(!) gånger de senaste åren, utan helt enkelt för att han väjt åt fel håll och riskerat den mötande trafikens säkerhet.
Att han "inte har en aning" hur han hamnade i mötande körfält och det faktum att han inte har ögonen med sig nog i trafiken eftersom han torskat 7 gånger i fartfällor är bara ett kvitto på att karlen är fel på det.

Nej, jag gillar det för att det känns som om synen på vårdslöshet i trafik börja skärpas lite grann igen här och var i landet.
En åklagare som i detta fallet verkligen lagt mer än två strån i kors för att städa upp lite i trafiken skall ha en eloge.



Hampe
 

Reese

New member
En åklagare som i detta fallet verkligen lagt mer än två strån i kors för att städa upp lite i trafiken skall ha en eloge.
Instämmer till fullo. Dax böter för grövre trafikförseelser vore också bra. Trafik brotts bötesbelopp. Är ju växelpengar för höginkomsttagare. Medan en undersköterska får käka nudlar i en månad eller två.
 

Hampe

Skriver massor!
Snart första advent - man skulle kunna tro att vettlösheterna klingar av så här års...

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2291223-dodsolycka-pa-mc

...men somligt rullar på ändå.
Oreggad crosshoj, ingen hjälm.
Hur kommunicerar man med sådana här människor? Hur kan man belysa det olämpliga i sådant beteende?
Killen hann inte riktigt fylla 40 år, det går inte ens att skylla på ungdomligt oförstånd och knappast ens bristande utvecklad konsekvensanalys.

Det är så sorgligt och onödigt på alla vis.



Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Undersöker om olyckan i Norrtälje skedde på väg eller i terräng. Det är bara olyckor på väg som räknas in i döds- och olyckstalen.
 
Top