HkanB
New member
I princip håller jag med om allt det du säger - men det du nu förordar är i princip det vi hade i mitten av förra århundradet. Av alla trafikanter där ute på vägarna finns det för många idioter med dåligt omdöme för att detta skulle kunna fungera idag utan en avsevärd försämrad olycksstatistik. Därför är det en föga framgångsrik strategi att jobba i den riktningen.
Det finns medel och metoder för att hitta de som absolut inte skall ha körkort.
Ex. "Defense Mechanism Test (DMT) ad modum Neuman"
Fast det går väl fetbort när den första som får frågan "Varför har inte du något körkort?" och borde svara, "För att jag är olämplig som förare" senare gråter ut i pressen.
Plocka bort de uppenbart olämpliga och vi skulle få en mycket trevligare trafiksituation.
Vore ju förstås öken om man själv skulle kvala in där!?:slagen:
Exaktemente...anpassning till det allmänna rättsmedvetandet.Det vi bör jobba för är att få bort de uppenbarligt orimligt låga hastighetsgränser som satts upp på några ställen. Att detta kraftigt försämrar trafikanternas moral är uppenbart och leder till ökad hastighet generellt. Detta är obra där hastighetsbegränser är särskilt påkallade, t.ex. vid skolor. Detta är ett hållbart argument emot dessa.
Vore mycket trevligt framförallt vintertid!Justerbara elektroniska hastighetsskyltar får motsatt en positiv effekt. Dessa följs bättre och ger en förbättrad trafikmoral. Ersätt vanliga plåtskyltar med dessa så mycket som möjligt.
Jag har alltid undrat om det är ett medvetet trick och letar ofta efter en kameravagn eller någon med laser...Något som särskilt irriterar mig är kraftigt nedsatta hastighetsgränser vid planerade eller pågående vägarbeten där det i månader inte finns någon som jobbar vi vägen. Det enda som finns är avspärrningar. Bättre planering borde krävas.