Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

challe

Member
Igår kväll när jag färdades med bil norrut från Motala blev jag omkörd av en motorcyklist.

Skyltad maxhastighet var 80 km/t. Min uppskattning av motorcykelns hastighet är 180 km/t.

Själv hade jag upptäckt motorcykeln i backspegeln, men mina två passagerare reagerade på ett inte oväntat sätt med upprörda kommentarer refererande till förarens ensiffriga eller möjligtvis tvåsiffriga intelligenskvot. Kommentarerna lämpar sig föga för publicering i icke barnförbjudna forum. :-(

Mina passagerares reaktion på denna icke ovanliga händelse stärker mig i min uppfattning att kraftigt överskridande av skyltat hastighet måste finnas med i en definition av extremt beteende.
 

roffe_s

Active member
Javisst! Det Du beskriver låter ju som att det utan tvekan skulle falla under vårdslöshet-begreppet varför det skulle kunna fungera även i allmänhetens ögon, eller hur?
...Mina passagerares reaktion på denna icke ovanliga händelse stärker mig i min uppfattning att kraftigt överskridande av skyltat hastighet måste finnas med i en definition av extremt beteende.
 

challe

Member
Javisst! Det Du beskriver låter ju som att det utan tvekan skulle falla under vårdslöshet-begreppet varför det skulle kunna fungera även i allmänhetens ögon, eller hur?

Nja... Vårdslöshet skulle som du säger i teorin vara ett bra rättesnöre, men problemet är ju att det är så subjektivt. Motorcyklisten som körde om mig tyckte förmodligen inte att han körde vårdslöst, i varje fall inte just då. Så här kanske:

MC-föraren: "Det där var väl inget. Jag hade full kontroll".
Bilföraren: "I den hastigheten har du inga möjligheter att hantera något oväntat, t.ex. vilt på vägen"
Passagerarna: "Vilken fullkomlig idiot. Hans körkort borde dras in för tid och evighet!"

En definition kräver objektiva mätbara parametrar om den ska bli bra.
 

roffe_s

Active member
Jo, vi är överens om att begreppet är komplext. Men att köra t ex 160 km/h på 110 km/h-skyltad väg en ljus sommarkväll då man är helt ensam på vägen kan ibland likväl i min värld vara mindre vårdslöst än att köra 50 km/h framför ett dagis i rusningstrafik kl 07.30 en kall och disig höstmorgon där begränsningen är 30 km/h. Eller tänker jag fel nu?

Det är helt riktigt domstolen som i slutänden avgör om jag som individ agerat vårdslöst eller ej. Men jag förväntas som trafikant ha någon form av känsla för vilken nivå av överträdelse jag gör mig skyldig till.

Därför känner jag en olust i att SMC som intresseorganisation ska utsätta sina medlemmar för hårdare bedömningar än vad som gäller samhället i övrigt och därför tror jag att förseelser som faller under lag om straff för vissa trafikbrott är en bra (och hyfsat mätbar) gräns för definitionen om extremt beteende när det gäller hastighet, fylla och olovlig körning. Läser jag Ditt inlägg var mc-föraren knappast ensam på vägen och passerade Er i duktigt mycket högre hastighet, därav min subjektiva bedömning att omkörningen och framfarten var vårdslös. I min bok.

Men det är min personliga åsikt, finns en bättre tanke lyssnar jag gärna på den :)

Nja... Vårdslöshet skulle som du säger i teorin vara ett bra rättesnöre, men problemet är ju att det är så subjektivt. Motorcyklisten som körde om mig tyckte förmodligen inte att han körde vårdslöst, i varje fall inte just då. Så här kanske:

MC-föraren: "Det där var väl inget. Jag hade full kontroll".
Bilföraren: "I den hastigheten har du inga möjligheter att hantera något oväntat, t.ex. vilt på vägen"
Passagerarna: "Vilken fullkomlig idiot. Hans körkort borde dras in för tid och evighet!"

En definition kräver objektiva mätbara parametrar om den ska bli bra.
 
Last edited:

VBK

New member
En definition kräver objektiva mätbara parametrar om den ska bli bra.

Jag håller med till 100%, men det är just här jag anser att faran med polis, åklagare och nämndemän är som störst.

Tom du blev påverkad av dina passagerares åsikter och du satt ändå i bilen vilket faktiskt gör dig till en av subjektiva åsikter påverkad åskådare, ger man extrembeteendeverktyget till ovanstående så kan det slå tillbaka på ett sätt som vi inte förväntar oss.
 

challe

Member
Jo, vi är överens om att begreppet är komplext. Men att köra t ex 160 km/h på 110 km/h-skyltad väg en ljus sommarkväll då man är helt ensam på vägen kan ibland likväl i min värld vara mindre vårdslöst än att köra 50 km/h framför ett dagis i rusningstrafik kl 07.30 en kall och disig höstmorgon där begränsningen är 30 km/h. Eller tänker jag fel nu?

Nej, du tänker rätt. Jag håller absolut med.

I det här fallet såg jag inte till några andra bilar, det var på en raksträcka och det fanns ett mitträcke. Inga fotgängare eller cyklister. Dock var det i skymningen, solen hade gått ner för en bra stund sedan, alltså risk för vilt på vägen och MC-föraren kunde ju inte förvissa sig om eller ens förvänta sig att jag skulle ha sett honom när han dyker upp med så kort varsel.

Jag konstaterar att det var dumdristigt av MC-föraren att köra så här fort. Om det var extremt beteende eller inte är frågan.

Det är helt riktigt domstolen som i slutänden avgör om jag som individ agerat vårdslöst eller ej. Men jag förväntas som trafikant ha någon form av känsla för vilken nivå av överträdelse jag gör mig skyldig till.

Precis!

Därför känner jag en olust i att SMC som intresseorganisation ska utsätta sina medlemmar för hårdare bedömningar än vad som gäller samhället i övrigt och därför tror jag att förseelser som faller under lag om straff för vissa trafikbrott är en bra (och hyfsat mätbar) gräns för definitionen om extremt beteende när det gäller hastighet, fylla och olovlig körning. Läser jag Ditt inlägg var mc-föraren knappast ensam på vägen och passerade Er i duktigt mycket högre hastighet, därav min subjektiva bedömning att omkörningen och framfarten var vårdslös. I min bok.

Men det är min personliga åsikt, finns en bättre tanke lyssnar jag gärna på den :)

Det som jag upplevde och vill framföra i den här tråden är hur icke-motorcyklister upplever sådana här stora hastighetsöverträdelser. Vi är ju en minoritet i trafiken och majoritetens åsikter i frågan är det som tillför ammunitionen till nya restriktioner för MC i trafiken. Eller är det nu jag som tänker fel??
 

challe

Member
Jag håller med till 100%, men det är just här jag anser att faran med polis, åklagare och nämndemän är som störst.

Tom du blev påverkad av dina passagerares åsikter och du satt ändå i bilen vilket faktiskt gör dig till en av subjektiva åsikter påverkad åskådare, ger man extrembeteendeverktyget till ovanstående så kan det slå tillbaka på ett sätt som vi inte förväntar oss.

Jo, visst är det så. Men om MC-kollektivet aldrig skulle ifrågasätta sådana här hastighetsöverträdelser tappar vi också våra möjligheter att influera beslutsfattarna och blir i deras ögon alla dragna över en kam. SMC går balansgång här och vi behöver komma fram till hur vi ska ställa oss till begreppet.

Att på allmän väg köra 100 km/t eller mera snabbare än skyltad hastighet måste nog ändå anses vara extremt - även när/om det inte nödvändigtvis är vårdslöst.
 

VBK

New member
Att på allmän väg köra 100 km/t eller mera snabbare än skyltad hastighet måste nog ändå anses vara extremt - även när/om det inte nödvändigtvis är vårdslöst.

Ja för det mesta men inte per automatik enligt mig, men det jag menar är att det aldrig får bli ett domslut pga "anala" myndighetspersoner med en subjektiv åsikt.
 

challe

Member
Ja för det mesta men inte per automatik enligt mig, men det jag menar är att det aldrig får bli ett domslut pga "anala" myndighetspersoner med en subjektiv åsikt.

Då är vi illa ute. Icke-anala myndighetspersoner med en objektiv åsikt är ju lika sällsynta som vita tigrar. :(
 

HkanB

New member
Jo, visst är det så. Men om MC-kollektivet aldrig skulle ifrågasätta sådana här hastighetsöverträdelser tappar vi också våra möjligheter att influera beslutsfattarna och blir i deras ögon alla dragna över en kam. SMC går balansgång här och vi behöver komma fram till hur vi ska ställa oss till begreppet.

Att på allmän väg köra 100 km/t eller mera snabbare än skyltad hastighet måste nog ändå anses vara extremt - även när/om det inte nödvändigtvis är vårdslöst.

Om skyltad fart vore rimlig givet omständigheterna så kanske.
Det finns förvånansvärt många ställen där det nog är fullt möjligt att hålla tre och ibland snudd på 4 gånger skyltad hastighet utan att det skulle kännas vare sig särskilt krokigt eller smalt. Och då inte heller extremt...

Sedan finns det som flera skrivit i denna tråd, tror jag, vägavsnitt där det är snudd på extremt att ens hålla skyltad hastighet.
Där vägen är så smal och sikten så skymd att det är en överlevnadsövnings var gång vissa avsnitt skall passeras...men man håller hastigheten.
 

challe

Member
Om skyltad fart vore rimlig givet omständigheterna så kanske.

Jag kan hålla med om att det på många ställen är mycket för lågt skyltat.

Det finns förvånansvärt många ställen där det nog är fullt möjligt att hålla tre och ibland snudd på 4 gånger skyltad hastighet utan att det skulle kännas vare sig särskilt krokigt eller smalt. Och då inte heller extremt...

Det har jag svårt att tro på.
skyltat 30 där snudd på 120 inte är olämpligt?
skyltat 50 där snudd på 200 inte är olämpligt?
skyltat 70 där snudd på 280 inte är olämpligt?

Sedan finns det som flera skrivit i denna tråd, tror jag, vägavsnitt där det är snudd på extremt att ens hålla skyltad hastighet.
Där vägen är så smal och sikten så skymd att det är en överlevnadsövnings var gång vissa avsnitt skall passeras...men man håller hastigheten.

Jodå, jag har stött på en del vägavsnitt där det är rätt skyltat - faktiskt.
 

HkanB

New member
Måste man bara för att det går?

Jag kan hålla med om att det på många ställen är mycket för lågt skyltat.



Det har jag svårt att tro på.
skyltat 30 där snudd på 120 inte är olämpligt?
skyltat 50 där snudd på 200 inte är olämpligt?
skyltat 70 där snudd på 280 inte är olämpligt?



Jodå, jag har stött på en del vägavsnitt där det är rätt skyltat - faktiskt.

Men man måste inte bara för att det går...:p

Helt klart finns det vägavsnitt där skyltningen känns helt rätt men det är väl inte det detta handlar om utan alla de andra vägarna där ingen kan begripa vilken sorts tombola eller slumpgenerator de använt sig av för att välja hastighet.

Jag har passerat vägavsnitt nedskyltade från 90 till 50 eller varför inte den drygt 3 km långa raksträckan med fri sikt runt om, skyltad till 70, utan en enda avfart eller korsande väg. Dryga Gelleråsen på en raksträcka! Det finns flera sådana och en del längre. Gamla beredskapsflygfält skyltade med 60-70...hur kul är det...och hur ser motiveringen ut.

Eller varför inte 4-filiga genomfarter nedskyltade från 70, om jag inte minns fel, till 50. Det finns otaliga exempel på liknande märkliga skyltningsövningar...

Olämpligt eller inte avgörs först och främst av omständigheterna.
30-skyltning har jag med några sällsynta få undantag snudd på bara stött på runt skolor, dagis och liknande. Att hålla eller åtminstone försöka hålla 30 känns då både meningsfullt och angeläget även om jag blir tvungen att åka på 1:an med allt vad det medför av osmidigt.

Olämpligt beror på om man är ensam eller om man befinner i trängsel t.ex inför midsommar. Oavsett vägen så är omständigheterna så olika att vad som är möjligt och oproblematiskt vid ena tillfället är direkt olämpligt vid det andra.

Olämpligt är avhängigt situationsanpassningen och funkar inte den alls, blir det snabbt olämpligt oavsett vad det står på skylten.

De flesta om inte alla våra medtrafikanter skulle verkligen behöva börja köra sin bil eller vad det nu är och inte bara åka! Köra innehåller i alla fall i min värld att ta ett aktivt intresse för sin framfart med allt vad det innebär. Åka verkar för de flesta innehålla ett passivt framförande utan någon eller bara väldigt lite medveten reflektion över omständigheterna där och då...

Det är nog så vill jag påstå, väldigt lätt att göra olämpligt när man bara åker utan att tro sig bryta mot en enda regel!

Till sist: Olämpligt är precis som extremt något relativt och inte alls något absolut.
 
Last edited:

challe

Member
Men man måste inte bara för att det går...:p
....
Olämpligt eller inte avgörs först och främst av omständigheterna.
....
Till sist: Olämpligt är precis som extremt något relativt och inte alls något absolut.

I princip håller jag med om allt det du säger - men det du nu förordar är i princip det vi hade i mitten av förra århundradet. Av alla trafikanter där ute på vägarna finns det för många idioter med dåligt omdöme för att detta skulle kunna fungera idag utan en avsevärd försämrad olycksstatistik. Därför är det en föga framgångsrik strategi att jobba i den riktningen.

Det vi bör jobba för är att få bort de uppenbarligt orimligt låga hastighetsgränser som satts upp på några ställen. Att detta kraftigt försämrar trafikanternas moral är uppenbart och leder till ökad hastighet generellt. Detta är obra där hastighetsbegränser är särskilt påkallade, t.ex. vid skolor. Detta är ett hållbart argument emot dessa.

Justerbara elektroniska hastighetsskyltar får motsatt en positiv effekt. Dessa följs bättre och ger en förbättrad trafikmoral. Ersätt vanliga plåtskyltar med dessa så mycket som möjligt.

Något som särskilt irriterar mig är kraftigt nedsatta hastighetsgränser vid planerade eller pågående vägarbeten där det i månader inte finns någon som jobbar vi vägen. Det enda som finns är avspärrningar. Bättre planering borde krävas.
 

VBK

New member
Det är ju lätt att säga att förarens omdöme och egna referensramar skall funka.
Lagar, regler och andra medborgarstyrningar finns där av en orsak det förstår ju tom jag och dom är där för att få samhället att fungera.

I den nu så uttjatade extremfrågan så har min åsikt hela tiden varit att den blir godtycklig IOM att mycket i den är en bedömningsfråga. Den dagen vi börjar lita på att Polis, åklagare och i slutändan nämndemän och en domare skall kunna gärna en korrekt bedömning baserad på så mycket egna värderingar så tror jag att vi är kokta i bajs.

Givetvis så skall man göra allt för att det riktiga buset skall bort från våra vägar men inte till vilket pris som helst, när jag kör så vet jag att 110 km på en skön 70 väg innebär att jag får ta bussen till jobb några månader om man står där och skjuter, och handen på hjärtat så händer det i bland.

Jag är ingen bakhjulsåkare men om jag skulle få ett frispel och lätta på framhjulet någon gång vilket i bland händer så gör jag det med vetskapen att det tom kan bli dagsböter tillsammans med bussåka.

Verktyget man är beredd att lämna till våra dömande parter bland det skevaste jag varit med om, att faktiskt ha möjligheten att beslagta egendom baserat på dagsformen på Polis, Åklagare, och en politiskt tillsatt tingsrätt är för mig helt galen.

Och jag vet att det går att överklaga men sånt kostar mycket pengar och tar tid och kraft.
Ett prejudikat är ju näst intill omöjligt att komma fram till då luddigheten i hela saken är så just luddig så att man blir yr.

Men jag håller tummarna, duckar och hoppas ärligt på att mina farhågor är fel.

Krille.
 
Top