Maria Nordqvist
Super Moderator
Tragisk MC-olycka där passageraren dog får konsekvenser för full MC-förare: http://www.metro.se/nyheter/korde-a...ks-ha-vallat-annans-dod/EVHmhA!X2nKwJo6kzkZk/
...Mina passagerares reaktion på denna icke ovanliga händelse stärker mig i min uppfattning att kraftigt överskridande av skyltat hastighet måste finnas med i en definition av extremt beteende.
Javisst! Det Du beskriver låter ju som att det utan tvekan skulle falla under vårdslöshet-begreppet varför det skulle kunna fungera även i allmänhetens ögon, eller hur?
Nja... Vårdslöshet skulle som du säger i teorin vara ett bra rättesnöre, men problemet är ju att det är så subjektivt. Motorcyklisten som körde om mig tyckte förmodligen inte att han körde vårdslöst, i varje fall inte just då. Så här kanske:
MC-föraren: "Det där var väl inget. Jag hade full kontroll".
Bilföraren: "I den hastigheten har du inga möjligheter att hantera något oväntat, t.ex. vilt på vägen"
Passagerarna: "Vilken fullkomlig idiot. Hans körkort borde dras in för tid och evighet!"
En definition kräver objektiva mätbara parametrar om den ska bli bra.
En definition kräver objektiva mätbara parametrar om den ska bli bra.
Jo, vi är överens om att begreppet är komplext. Men att köra t ex 160 km/h på 110 km/h-skyltad väg en ljus sommarkväll då man är helt ensam på vägen kan ibland likväl i min värld vara mindre vårdslöst än att köra 50 km/h framför ett dagis i rusningstrafik kl 07.30 en kall och disig höstmorgon där begränsningen är 30 km/h. Eller tänker jag fel nu?
Det är helt riktigt domstolen som i slutänden avgör om jag som individ agerat vårdslöst eller ej. Men jag förväntas som trafikant ha någon form av känsla för vilken nivå av överträdelse jag gör mig skyldig till.
Därför känner jag en olust i att SMC som intresseorganisation ska utsätta sina medlemmar för hårdare bedömningar än vad som gäller samhället i övrigt och därför tror jag att förseelser som faller under lag om straff för vissa trafikbrott är en bra (och hyfsat mätbar) gräns för definitionen om extremt beteende när det gäller hastighet, fylla och olovlig körning. Läser jag Ditt inlägg var mc-föraren knappast ensam på vägen och passerade Er i duktigt mycket högre hastighet, därav min subjektiva bedömning att omkörningen och framfarten var vårdslös. I min bok.
Men det är min personliga åsikt, finns en bättre tanke lyssnar jag gärna på den
Jag håller med till 100%, men det är just här jag anser att faran med polis, åklagare och nämndemän är som störst.
Tom du blev påverkad av dina passagerares åsikter och du satt ändå i bilen vilket faktiskt gör dig till en av subjektiva åsikter påverkad åskådare, ger man extrembeteendeverktyget till ovanstående så kan det slå tillbaka på ett sätt som vi inte förväntar oss.
Eller är det nu jag som tänker fel??
Att på allmän väg köra 100 km/t eller mera snabbare än skyltad hastighet måste nog ändå anses vara extremt - även när/om det inte nödvändigtvis är vårdslöst.
Ja för det mesta men inte per automatik enligt mig, men det jag menar är att det aldrig får bli ett domslut pga "anala" myndighetspersoner med en subjektiv åsikt.
Jo, visst är det så. Men om MC-kollektivet aldrig skulle ifrågasätta sådana här hastighetsöverträdelser tappar vi också våra möjligheter att influera beslutsfattarna och blir i deras ögon alla dragna över en kam. SMC går balansgång här och vi behöver komma fram till hur vi ska ställa oss till begreppet.
Att på allmän väg köra 100 km/t eller mera snabbare än skyltad hastighet måste nog ändå anses vara extremt - även när/om det inte nödvändigtvis är vårdslöst.
Då är vi illa ute. Icke-anala myndighetspersoner med en objektiv åsikt är ju lika sällsynta som vita tigrar.
Om skyltad fart vore rimlig givet omständigheterna så kanske.
Det finns förvånansvärt många ställen där det nog är fullt möjligt att hålla tre och ibland snudd på 4 gånger skyltad hastighet utan att det skulle kännas vare sig särskilt krokigt eller smalt. Och då inte heller extremt...
Sedan finns det som flera skrivit i denna tråd, tror jag, vägavsnitt där det är snudd på extremt att ens hålla skyltad hastighet.
Där vägen är så smal och sikten så skymd att det är en överlevnadsövnings var gång vissa avsnitt skall passeras...men man håller hastigheten.
Jag skulle säga enhörningar��
Jag kan hålla med om att det på många ställen är mycket för lågt skyltat.
Det har jag svårt att tro på.
skyltat 30 där snudd på 120 inte är olämpligt?
skyltat 50 där snudd på 200 inte är olämpligt?
skyltat 70 där snudd på 280 inte är olämpligt?
Jodå, jag har stött på en del vägavsnitt där det är rätt skyltat - faktiskt.
Men man måste inte bara för att det går...
....
Olämpligt eller inte avgörs först och främst av omständigheterna.
....
Till sist: Olämpligt är precis som extremt något relativt och inte alls något absolut.