powerglide
New member
Jag redogjorde för ett kliniskt, obehagligt kostnad-/nyttaperspektiv. Om vi nu skall tala om grupper i schabloner så är det viktigare att de unga får ett långt och hälsosamt liv.
Nja. Det där lär väl knappast vara SMC:s syn.
Rent samhällsekonomiskt stämmer det säkert men SMC företräder ju sina medlemmar.
Det är naturligtvis lättast att få gehör hos de som bestämmer och håller i pengarna för det som ger mest Bang-for-the-buck.
Men nu när fokus skiftar då vi inte kommer längre så lätt med utbildning för unga sporthojsåkare (mfl.),
Vilket är nästa område som ska bearbetas?
Vilka är det mer som inte påverkas trafiksäkerhetsmässigt av nuvarande insatser (utöver de klart kriminella)?
Kanske SMC-utbildning för de som på eget bevåg leder grupper?
o Hur ser man riskbeteenden,
o Vilka praktiska regler är vettiga att ha på en körning
o Hur snackar man med folk så tipsen går fram,
o När ska man neka ngn att köra med,
o Hur ger man HLR
o Hur undviker man utmattning
o Vilka hjälpmedel finns för ruttplanering
o Hur får man snabbast hjälp till en plats när man inte riktigt vet var man är
o etc.
Last edited: