Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

powerglide

New member
Jag redogjorde för ett kliniskt, obehagligt kostnad-/nyttaperspektiv. Om vi nu skall tala om grupper i schabloner så är det viktigare att de unga får ett långt och hälsosamt liv.

Nja. Det där lär väl knappast vara SMC:s syn.
Rent samhällsekonomiskt stämmer det säkert men SMC företräder ju sina medlemmar.

Det är naturligtvis lättast att få gehör hos de som bestämmer och håller i pengarna för det som ger mest Bang-for-the-buck.

Men nu när fokus skiftar då vi inte kommer längre så lätt med utbildning för unga sporthojsåkare (mfl.),
Vilket är nästa område som ska bearbetas?

Vilka är det mer som inte påverkas trafiksäkerhetsmässigt av nuvarande insatser (utöver de klart kriminella)?

Kanske SMC-utbildning för de som på eget bevåg leder grupper?

o Hur ser man riskbeteenden,
o Vilka praktiska regler är vettiga att ha på en körning
o Hur snackar man med folk så tipsen går fram,
o När ska man neka ngn att köra med,
o Hur ger man HLR
o Hur undviker man utmattning
o Vilka hjälpmedel finns för ruttplanering
o Hur får man snabbast hjälp till en plats när man inte riktigt vet var man är
o etc.

Last edited:

VBK

New member
Rent samhällsekonomiskt stämmer det säkert men SMC företräder ju sina medlemmar.

Det är naturligtvis lättast att få gehör hos de som bestämmer och håller i pengarna för det som ger mest Bang-for-the-buck.

Men nu när fokus skiftar då vi inte kommer längre så lätt med utbildning för unga sporthojsåkare (mfl.),
Vilket är nästa område som ska bearbetas?

Vilka är det mer som inte påverkas trafiksäkerhetsmässigt av nuvarande insatser (utöver de klart kriminella)?

Kanske SMC-utbildning för de som på eget bevåg leder grupper?

o Hur ser man riskbeteenden,
o Vilka praktiska regler är vettiga att ha på en körning
o Hur snackar man med folk så tipsen går fram,
o När ska man neka ngn att köra med,
o Hur ger man HLR
o Hur undviker man utmattning
o Vilka hjälpmedel finns för ruttplanering
o Hur får man snabbast hjälp till en plats när man inte riktigt vet var man är
o etc.

Både du och jag är ju notoriska när det gäller gruppkörningar.

Redan förra sommaren hade jag intentionerna att ha en heldagsträff med mycket av det du tar upp.

Som det såg ut innan jag släppte idén så hade jag representanter från Polis, räddningstjänst, MC-företag, SMC och SSEMSE som var beredda att tillföra det dom kunde för att vi skulle få kunskap i att överleva de underbara oförlåtande skånska vägarna.

Om du är intresserad att försöka igen så är min höst ganska lugn för att ta tag i det igen.

powerglide

New member
Jag är definitivt på Krille :)
Är dock i Spanien under hela September :brinnerupp
och nästa vecka är jag en runda i USA.

Fast det är ju inget som hindrar att vi sitter och spånar under några mörka höstkvällar och sedan drar igång ngt mot vårkanten :tummenupp

challe

Member
Dragit med familjen till lappland med månghjulingen och tog tillfället i akt att kolla lite extra på alla tvåhjulingar jag såg längs E4. De var inte alltför många, kanske ett femtital.

Ingen av de 50 körde på något sätt ens i närheten av vad som kan anses vara extremt beteende. Då formar sig frågan - är extremt beteende något av ett (stor-)stadsfenomen?

VBK

New member
Dragit med familjen till lappland med månghjulingen och tog tillfället i akt att kolla lite extra på alla tvåhjulingar jag såg längs E4. De var inte alltför många, kanske ett femtital.

Ingen av de 50 körde på något sätt ens i närheten av vad som kan anses vara extremt beteende. Då formar sig frågan - är extremt beteende något av ett (stor-)stadsfenomen?

Jag mötte nog fler än så i fredags och ingen av dom körde extremt heller.

Massan sköter sig.

VBK

New member
Det är inte vid korvkiosken dom man vill komma åt bor på kvällarna, en vanlig villfarelse.

Dom man vill åt är riktigt ljusskygga och står sällan still på allmänna platser.

Diversion

New member
Det är nog riktigt. Vi brukade hänga vid korvkiosken med våra 142:eek:r. Visst blev det en och annan burnout (eller åtminstone ett tappert försök) När vi skulle impa på tjejerna och visa upp våra Wunderbaumparfymerade åk men ingen där var tungt kriminellt belastad villet både politiker och folk över 50 tycks tro.

Bob Sweden

New member
Det är inte vid korvkiosken dom man vill komma åt bor på kvällarna, en vanlig villfarelse.

Dom man vill åt är riktigt ljusskygga och står sällan still på allmänna platser.

Sant.

Genom åren har jag i staden där jag bor observerat ett flertal "motorburen ungdom", ofta på "lekhoj" eller "cross".
Verkar gå i cykler om 2-3 år det där.
Dyker upp ett par stycken ungefär samtidigt och så kör dom en månad eller tre, sedan är det lugnt ett par år!

Vände vid ett tillfälle när jag mitt i staden (13 000 invånare i centralorten) mötte två 15-åringar på crosshoj, självklart båda utan hjälm.
Föraren höll på att köra bort sig direkt, for iväg över en gräsmatta (vid stadens mest välbesökta lekpark...) och drog iväg.
Självklart följde jag inte efter och jag har svårt att tro att en erfaren polisman gjort en annan bedömning...
Hur illa jag än tycker om tvåhjulingsbombare är jag inte beredd att få deras liv på mitt samvete.

Dom "riktigt ljusskygga" tror jag man kan dela in i två grundkategorier.
(inte någon djupare tanke bakom detta, fortsätt resonemanget, eller krossa det :)

1: Transportbehov. Kör det som för dagen finns tillgängligt.
2: Självhävdelse. Se mig!! Kicksökare?

Hur nå dessa båda kategorier?

Diversion

New member
Du glömde kriminella och/eller missbrukare där fordonsstölder och olovlig körning bara utgör en liten del av deras totala meritlista. Dessa når varken SMC, polisen eller någon annan och jag tycker inte heller det är SMCs uppgift. SMC bör lägga krutet på de grupper där det finns en realistisk chans att åtminstone en del lyssnar.

Last edited:

VBK

New member
Lägger den här med.

Jag vet inte om jag är paranoid men..

På ett annat forum där jag också bor så dör inläggen från initierade ut när massutskicket kommer från högre ort att inte föda infektionen, men så är det väl inte här.

Bob Sweden

New member
Lägger den här med.

På ett annat forum där jag också bor så dör inläggen från initierade ut när massutskicket kommer från högre ort att inte föda infektionen, men så är det väl inte här.

Den här tråden har levt upp med ojämna mellanrum sedan april 2012.
Tror nog det är ont om trådar som upplevt konstant tillströmning av nya inlägg under så lång tid, oavsett forum.
Min gissning är att det bara rör sig om en tillfällig svacka.

/B

gundj

New member
Lägger den här med.

Du är paranoid.

HkanB

New member
På rikitgt eller...

Lägger den här med.

Jag har uppenbarligen missat något, igen!

Glöm inte bort att även paranoida människor har emellanåt verkliga fiender.:wink:
Det är vad det verkar något massutskick som jag bommat på något sätt?
Kanske någon, du t.ex kan bringa lite ljus över det hela så att jag också kan få känna något av dessa paranoians vindar svepa förbi!

roffe_s

Active member
Kanske också kan vara så enkelt att för många av oss är semestern slut och ingen har gjort jobbet medan vi varit borta...? ;)
Lägger den här med.

Hampe

Skriver massor!

Inte...? *fniss*
Det var ett försök att hetsa de intetsägande att ge sig in i debatten. Gick la' så där...

Här är ett bra exempel till varför myndigheterna helst vill slippa ta grejer i beslag:

Polisen lämnade ut motorcykel till fel person

I maj i fjol stoppades en Finspångsbo på en misstänkt stulen motorcykel. Motorcykeln togs i beslag, misstankar om häleri väcktes och en annan man gjorde anspråk på motorcykeln. I januari lades åtalet ned och motorcykeln bedömdes tillhöra Finspångsbon. Trots det lämnade polisen i Norrköping en dryg vecka senare ut motorcykeln till mannen som i stället hävdade att motorcykeln var hans.

Finspångsbon yrkar därför ersättning för motorcykeln på 16 000 kronor vilket han också beviljas. Utredningen klargör inte vad som orsakat felhanteringen i ärendet

http://www.folkbladet.se/nyheter/default.aspx?articleid=6457790

Att dom inte har resurser visste vi sedan tidigare, men uppenbarligen har man inte kompetensen heller...

H

VBK

New member
Skitdrygt med folk som har saker att göra utanför hojandet, för att få detta att funka rent praktiskt så måste ju alla som har åsikter här uppenbarligen inse allvaret och lägga allt andra petitesser som ett liv åt sidan!!!!

Hampe

Skriver massor!
Ursäkta - tryckte fel! Menade inte att jag "gillar" olyckor.... Hur tar man bort en feltryckt "gilla"??
Det går inte! Moahahaha! Klicka "Gilla" på ett inlägg, sedan så går upphovsmannen in och ändrar inlägget till att handla om pedofilers rätt att bli respekterade i samhället, att Göring egentligen var en Go Gubbe och att noll vision är bra för motorcyklister - å du gillart'
Gillar som i "gisslan!"

...å om ett år eller så är dessa kriminellas åkturer inbakade i statistiken som "MC-olyckor" och ligger till grund när "motorcyklisters uppträdande i trafiken" skall diskuteras och lag om airbag och säkerhetsbälte skall beslutas. Tvi vale!

Hampe

Edit:

Ursäkta - tryckte fel! Menade inte att jag "gillar" olyckor...

Inte? Det är kanske du som är TedMax500...?

olyckan_146569875_148844331.jpg

Last edited: