Hoppsan. Vilken sida av sängen vaknade du på när du gjorde inlägget?
SMC har under lång tid trummat ut statistik baserat på hojtyper själv. Är det konstigt att man då använder detsamma som bas i ett inlägg om trafiksäkerhet? :va
Men oavsett hur du väljer att dela upp riskgrupperna så:
1) Det är ju konstaterat att SMC inte ska lägga resurser på kriminella
2) Var håller alla som kör "Custom" hus på utbildningarna?
Jag brukar se en större hög en gång på året vid avrostningen. Sedan är det bara ngn enstaka som behagar dyka upp på övriga arrangemang.
Det är en oerhört stor grupp som SMC inte verkar nå fram till.
Vad är planen för dessa?
Alla sidor på en gång!
Jag är bara tacksam att jag inte var
ändå tyknare än jag var mot VBK när han gjorde vad jag trodde skulle bli ett rare guest appearence. Jag trodde att implikationen av det VBK förde fram skulle resultera i det sedvanliga "NÄHÄ" <-> "JOHO" man ser inne på SH, kryddat med skitslängande mellan olika typer av motorcyklister och tillmälen som "organdonator" och "fransfåne" som bara förstör.
Jag är hemskt tacksam att det inte blev så, och få kan vara gladare än jag att vi nu har en meningsfull debatt här inne. Jag vill be forumet förbehållslöst om ursäkt för mitt buffliga sätt mot VBK i det inlägget. Det kommer säkert att upprepas någon gång men då skall jag se till att ha anledning till det, okay?
Det är absolut inte fel att spalta upp olycksstatistiken på hojtyp, men det är på sätt och vis ett skört underlag. Det är i vissa fall ett fåtal hojar/olyckor det handlar om, där naturliga fluktuationer över åren kan få diagramstaplarna att piska rätt rejält upp och ner om bara ett par, tre stycken råkar köra ihjäl sig mer än vanligt.
Jag vet att man även tittar på ålder bland de som omkommer, tidigare motorcykelerfarenhet osv osv - alla dessa separata diagram behöver läggas på varandra för att helheten skall komma i dagen. Det ÄR inte sporthojar som är farliga. Det vore helt befängt att tro att en R1a skulle glida upp brevid dig på gågatan, fatta livtag och vräka ombord dig och sedan ta dig med på den åktur som skall bli din sista medans du själv bara gallskriker och vill kliva av. Det är mer intressant att titta på
vem som kör ihjäl sig, än vad dom satt på för hoj just den dagen det hände.
Planen för customåkare? Wow!
Bra tillfälle att skaffa lite nya ovänner:
Customåkare är generellt sett äldre än sporthojspiloter.
En customåkare har kanske 10 år eller så kvar som motorcyklist innan han eller hon lägger av.
En sporthojsägare kan tänkas köra motorcykel i ytterligare 30 eller 40 år - kanske inte på sporthoj hela tiden, men...
Om vi kan hålla liv i dem! Om intresset håller i sig.
Därav följer att sporthojsförare är mer intressant för kollektivet. Det är viktigare för oss att hålla dessa individer kvar i aktiv MC-tjänst än customåkare som är på väg att lägga av ändå.
Ser man det ur ett strikt samhällsekonomiskt perspektiv så blir det ändå tydligare:
Custommänniskor ligger på plus i samhället och kan dö undan utan att staten går back.
Sporthojsförare har mycket att bidra med, och det är samhällsekonomiskt angeläget att ha dem kvar i livet ett tag till.
Därför skall vi lägga resurserna på sporthojsförarna, och därför har vi enklare att få gehör för satsningar i det segementet.
Någon som vill kommentera...?
Hampe