Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

gundj

New member
...och jag fortsätter att hävda att det är onödigt i detta läget att peka ut särskilda grupper av motorcyklister.
Fanns det ett enkelt sätt att se vilka av dom som passerar utanför kåken som saknar körkort så hade det däremot varit hyperintressant - för att tala Ducatispråk...

"Chockdiagrammet" här ovan skulle nog behöva ett litet förtydligande: handlar det om absoluta tal, eller är kurvorna satta i relation till något som årlig körsträcka, bedömd andel hojar i kollektivet, eller något annat...?



Hampe

Min mening med senaste inlägget var just att man nog inte ska kasta glas i stenhus.
 

gundj

New member
En insändare i Tidningen Ångermanland idag om motorcyklisters hastighet på fin hojväg: http://allehanda.se/opinion/ordetfrittochdebatt/1.6145616-mc-akare-svart-att-halla-hastigheten

Precis vad jag menar, varför skapa ovilja mot MC-åkare mer än nödvändigt?
Kör som folk på vägen, oavsett hojtyp och kör fort på bana, plättlätt.
Att polisen fotar hojar och förare på dom mest frekventerade vägarna är helt säkert ett resultat av de kringboendes klagomål.
 

VBK

New member
Sedan tråden fick fart igen har jag noterat lite extra vad som händer på vägen utanför mitt hus.
Det är en inbjudande sträcka med hastighetsbegränsningsbyte 70 / 90.

Danskens diagram skulle kunna visa hur fördelningen ser ut förbi mig beträffande hastigheter över skyltat.
Alla kommer i högre fart än skyltat från 70-hållet och få sänker farten från 90-hållet, men där är glidare, touring och äventyrshojar övervägande.
I särklass högst marginal över angiven hastighet har sporthojar, ofta på bakhjulet ur första kurvan.
Medan jag skrivit nu har ca 10 hojar passerat, en i fart som fick mig att titta upp, såg ut att vara en ducati-kollega.

För att snygga till anseendet hos allmänheten är det alltså rätt klart vilken grupp hojåkare som bör fås att besinna sig lite.
Att då på ett forum utan grund ge sig på andra typer av hojåkare och samtidigt klaga på att polisen ger fortåkargrupperna extra uppmärksamhet känns väldigt konstigt.

Jag tycker det är rätt enkelt om man vill slippa gråta över att polisen uppmärksammar ens körning, kör som folk och sluta reta Svensson.

Och, jodå jag kör oxå för fort ibland, men 50-60 över skyltat, då är det bana som gäller.

Anseendet bland dom boende har inget med denna tråden att göra egentligen, men är en viktig fråga som man bör tänka på när man är ute och kör.

Jag med flera spretar i tråden då det har glidit ifrån extrembeteende mot att ställa hojtyper mot varandra vilket nog jag får ta på mig att ha startat tyvärr.

Att köra fort hör hemma på bana är en fin tanke som jag givetvis stöttar, men verkligheten för många är inte så enkel.
Vi i HBG tex har 3 banor inom 1 timmes omkrets, så ser det inte ut för många andra där en bandag kanske kräver 2 semesterdagar för att kunna genomföra.

Att säga att man någon gång kört i 160 på motorväg är ju som att svära i kyrkan, det finns många skenheliga på forumen som måste vara PK och dra fram bankortet direkt och idiotförklara. Och då menar jag faktiskt inte dig utan i ren allmänhet. Jag är ny i detta forumet men har varit mycket aktiv på SH i dom trådar som det diskuterats i där så jag är van.

Vi i vår lilla by jobbar aktivt med att plocka upp så många förskingar vi kan för att få in dom i gemenskapen där många gamla rävar kan se till att få dom säkrare på gata Och jag tror vi lyckas väldigt bra med att knuffa in dom till SMC,s BKK och SSEMSE,s bandagar.

Och jag gråter inte för att polisen filmade oss innan vi körde den där tisdagen, men då vi alla har kort och kör med gatlagliga hojar och alltid startar från samma ställe, och faktiskt har en bra dialog med polis sedan innan blev iaf jag lite förvånad.

NU har ju RoH anordnat gruppkörningar på tisdagarna i så många år att vi hittat guldkornen av fina vägar där skyltad hastighet ofta räcker för att ha en trevlig tisdagskväll.

Edit: Mitt första inlägg där jag ville få min känsla bekräftad eller dementerad har ju ingenting med extremfrågan att göra utan skulle nog ha postats i en 0-visions tråd.
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Ja, Du är inte ensam om Din åsikt, långt därifrån.

Jag upplever att det i Sporthojskretsar ändå är väldigt accepterat att hålla ner farten runt bebyggelse i allmänhet och 30-50-sträckor i synnerhet. Det kan ju vara en läpparnas bekännelse att döma av Dina och insändarens erfarenheter vilket gör mig lite besviken. Att inte störa trafikmiljö och närboende tillhör inte bara god ton, det säkerställer även våra framtida villkor i trafiken.

Som motorcyklist bör vi köra med "insidan", d v s inte fortare än att vi behåller en rimlig marginal mot oförutsedda händelser. Att däremot ange en fix plushastighet i f t skyltad fart när detta är uppfyllt vågar jag mig inte på, det skulle nämligen förutsätta att väghållaren alltid gjort jämförbar och korrekt bedömning av skyltad hastighet, därutöver att omständigheterna i övrigt ej förändras.

Jag vill påstå att jag personligen och som individ är ansvarig för att min hastigheten inte är vårdslös och har att svara för den bedömningen inför samhället. En krasch eller incident innebär att jag fallerat. Samma förväntar jag mig av andra.

Men visst finns det tillfällen och omständigheter när jag släpper blicken från hastighetsmätaren och fokuserar på att köra aktivt utefter de förhållanden som råder...

View attachment 6351
Precis vad jag menar, varför skapa ovilja mot MC-åkare mer än nödvändigt?
Kör som folk på vägen, oavsett hojtyp och kör fort på bana, plättlätt.
Att polisen fotar hojar och förare på dom mest frekventerade vägarna är helt säkert ett resultat av de kringboendes klagomål.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Fräsche siffer estimat 2013..

Bifogat det som vi kan få fram - notera vänliga att allt inte 100% konfirmerat, och det kan vara mindre fel - men, det är mest noggranna vi ku få fram..

VBK´s värdering med minskning av supersports representationen ser definitivt ut att hålla...
Sporthojer utgör 5% av MC beståndet, Custom 27% till sammanlikning..

Även om vi väldig gärna skulle villa veta andelen av Extremt Beteende; alko/droger, inga körkort, etc.. - går det inte att få fram detta. Ganska enkelt för att "olyckorna inte är klara" - dvs. slut giltiga domslut etc., är pågående..
 

VBK

New member
Bifogat det som vi kan få fram - notera vänliga att allt inte 100% konfirmerat, och det kan vara mindre fel - men, det är mest noggranna vi ku få fram..

VBK´s värdering med minskning av supersports representationen ser definitivt ut att hålla...
Sporthojer utgör 5% av MC beståndet, Custom 27% till sammanlikning..

Även om vi väldig gärna skulle villa veta andelen av Extremt Beteende; alko/droger, inga körkort, etc.. - går det inte att få fram detta. Ganska enkelt för att "olyckorna inte är klara" - dvs. slut giltiga domslut etc., är pågående..


Ok, lite förvånad faktiskt... Att det minskat i supersportsegmentet kan ju ingen medveten hojåkare ha missat...men så mycket..
Att man känt en attitydskillnad runtomkring sig men att dom "preliminära" siffrorna visar att vi i "självmordspiloterbubblan" tydligen nästan halverat vår dödlighet är ju riktigt bra.

Om jag inte missat någonting så är antalet registrerade i supersportsegmentet jämförbart med tex förra året?

Som ny på forumet och för att inte skita ner extremtråden mer, finns det en 0-visionstråd jag kan tråka runt i?
För om jag har åsikter här så är det inget mot vad jag har om det finns en sån tråd..
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Även om underlaget numerisk är litet, är indikationen mycket glädjande, tycker jag.
Kan inte heller se några ändringar i beståndet, jmf m tidigare.

Vad jag vett finns det inte en 0-Visions tråd här på forumet - det var en bra ide att ha en sådan. Jag ser för mig en saftig lista över det INTE är 0-Vision för MC, och kanske även en lista över vad som är Bra!
Egentligen lite konstigt att en sådan inte har skapats..
(Vi sku nog ha bra användning av en sådan i det politiska arbetet)

Forumet är tänkt som Medlemmens diskussions ställe - och vi anställda försöker hålla oss till primärt att ge fakta svar (fast i bland går det inget bra, och vi råker diskutera med..)

Kör på..
 

roffe_s

Active member
Ja, noterade med glädje för några dagar sedan att det inte skapats en enda ny tråd i minneslunden på Sporthoj.com under säsongen 2013 - bara en sån sak!

Jag tycker att Du hedrar Dig själv och lägger upp en ny och fräsch tråd angående nollvisionen, tror nog att Du kan komma att känna igen några nick från denna tråd i replikerna rätt snart... ;)

Ok, lite förvånad faktiskt... Att det minskat i supersportsegmentet kan ju ingen medveten hojåkare ha missat...men så mycket..
Att man känt en attitydskillnad runtomkring sig men att dom "preliminära" siffrorna visar att vi i "självmordspiloterbubblan" tydligen nästan halverat vår dödlighet är ju riktigt bra.

Om jag inte missat någonting så är antalet registrerade i supersportsegmentet jämförbart med tex förra året?

Som ny på forumet och för att inte skita ner extremtråden mer, finns det en 0-visionstråd jag kan tråka runt i?
För om jag har åsikter här så är det inget mot vad jag har om det finns en sån tråd..
 

powerglide

New member
Ditt resonemang låter inte helt fullgånget - men vänta!
Är du kanske den där "VBK" från Sporthoj som har en signatur i stil med "Enfaldigt enkelspårig" eller något...?
Då fattar jag vart du vill vända skutan med detta inlägget här. Lycka till med det, hörru!

Här försöker vi arbeta för motorcyklismens framtid, inte instigera konflikt mellan olika typer av motorcyklister.


Hampe
Hoppsan. Vilken sida av sängen vaknade du på när du gjorde inlägget?

SMC har under lång tid trummat ut statistik baserat på hojtyper själv. Är det konstigt att man då använder detsamma som bas i ett inlägg om trafiksäkerhet? :va

Men oavsett hur du väljer att dela upp riskgrupperna så:
1) Det är ju konstaterat att SMC inte ska lägga resurser på kriminella
2) Var håller alla som kör "Custom" hus på utbildningarna?

Jag brukar se en större hög en gång på året vid avrostningen. Sedan är det bara ngn enstaka som behagar dyka upp på övriga arrangemang.

Det är en oerhört stor grupp som SMC inte verkar nå fram till.

Vad är planen för dessa?
 

powerglide

New member
Myndigheterna måste bringas att förstå att dom har ett jätteproblem på halsen, som måste hanteras helt annorlunda än under de senaste decennierna. Det räcker inte med hastighetskameror här och var - det krävs polisiär närvaro ute på våra vägar, och dom har chans att hitta så otorligt mycket mer än bara några stackare som missat att fälla ner sitt solskydd.
Word :)
En stolpe med kamera kan inte påverka hur man tänker.
Människor kan.
 

Hampe

Skriver massor!
Hoppsan. Vilken sida av sängen vaknade du på när du gjorde inlägget?

SMC har under lång tid trummat ut statistik baserat på hojtyper själv. Är det konstigt att man då använder detsamma som bas i ett inlägg om trafiksäkerhet? :va

Men oavsett hur du väljer att dela upp riskgrupperna så:
1) Det är ju konstaterat att SMC inte ska lägga resurser på kriminella
2) Var håller alla som kör "Custom" hus på utbildningarna?

Jag brukar se en större hög en gång på året vid avrostningen. Sedan är det bara ngn enstaka som behagar dyka upp på övriga arrangemang.

Det är en oerhört stor grupp som SMC inte verkar nå fram till.

Vad är planen för dessa?

Alla sidor på en gång!
Jag är bara tacksam att jag inte var ändå tyknare än jag var mot VBK när han gjorde vad jag trodde skulle bli ett rare guest appearence. Jag trodde att implikationen av det VBK förde fram skulle resultera i det sedvanliga "NÄHÄ" <-> "JOHO" man ser inne på SH, kryddat med skitslängande mellan olika typer av motorcyklister och tillmälen som "organdonator" och "fransfåne" som bara förstör.

Jag är hemskt tacksam att det inte blev så, och få kan vara gladare än jag att vi nu har en meningsfull debatt här inne. Jag vill be forumet förbehållslöst om ursäkt för mitt buffliga sätt mot VBK i det inlägget. Det kommer säkert att upprepas någon gång men då skall jag se till att ha anledning till det, okay? :)


Det är absolut inte fel att spalta upp olycksstatistiken på hojtyp, men det är på sätt och vis ett skört underlag. Det är i vissa fall ett fåtal hojar/olyckor det handlar om, där naturliga fluktuationer över åren kan få diagramstaplarna att piska rätt rejält upp och ner om bara ett par, tre stycken råkar köra ihjäl sig mer än vanligt.

Jag vet att man även tittar på ålder bland de som omkommer, tidigare motorcykelerfarenhet osv osv - alla dessa separata diagram behöver läggas på varandra för att helheten skall komma i dagen. Det ÄR inte sporthojar som är farliga. Det vore helt befängt att tro att en R1a skulle glida upp brevid dig på gågatan, fatta livtag och vräka ombord dig och sedan ta dig med på den åktur som skall bli din sista medans du själv bara gallskriker och vill kliva av. Det är mer intressant att titta på vem som kör ihjäl sig, än vad dom satt på för hoj just den dagen det hände.

Planen för customåkare? Wow!
Bra tillfälle att skaffa lite nya ovänner:

Customåkare är generellt sett äldre än sporthojspiloter.

En customåkare har kanske 10 år eller så kvar som motorcyklist innan han eller hon lägger av.

En sporthojsägare kan tänkas köra motorcykel i ytterligare 30 eller 40 år - kanske inte på sporthoj hela tiden, men...
Om vi kan hålla liv i dem! Om intresset håller i sig.

Därav följer att sporthojsförare är mer intressant för kollektivet. Det är viktigare för oss att hålla dessa individer kvar i aktiv MC-tjänst än customåkare som är på väg att lägga av ändå.

Ser man det ur ett strikt samhällsekonomiskt perspektiv så blir det ändå tydligare:
Custommänniskor ligger på plus i samhället och kan dö undan utan att staten går back.
Sporthojsförare har mycket att bidra med, och det är samhällsekonomiskt angeläget att ha dem kvar i livet ett tag till.

Därför skall vi lägga resurserna på sporthojsförarna, och därför har vi enklare att få gehör för satsningar i det segementet.

Någon som vill kommentera...? :)



Hampe
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hoppsan. ...
Det är en oerhört stor grupp som SMC inte verkar nå fram till.
Vad är planen för dessa?

Kort erfarenhets historik först:
Sporthojsprojektet som SMC drog igång för typ 7 år sedan - var en smärre revolution" inom organisationen. Mål: Reducera andelen av dödade på supersporthojer, som då var +60%. Medlet som blev poppis var kurser på bana. Efter typ 2 år var andelen reducerad t. 25%. Utbildnings konceptet gick in i SMCs vanliga verksamhet, och körningar på bana exploderade i Sverige.. Sedan gick "andelen" upp igen..

Det vi gjorda var att endast plocka folk från sporthojs kollektivet - SMCs befintliga instruktörer (på sporthoj) fick även dom söka om att få vara med. Allt hanterades via sporthoj.com som kommunikations plattform. Succés parameter no. 1 var att det blev "målgruppen själva" som definierade vad som sku till.

Custom,
SMC har med olika erfarenhet arrangerad Custom dagar på storbana, KNIX och Grundkurser. Det har varit båda nationella och lokala initiativ. Vi har i samarbeta med några av dom stora märkesklubbar, utbildad ett antal instruktörer i klubbarna. Syftet att man sedan kan arrangera klubb/märkes kurser själva. Vi i samband med detta erbjudit SMC:s smörgås bord, vart man kan plocka det som känns bra, vi har sökt att motivera till egen utveckling - excakt som vi gjorda i sporthojsprojektet. Det är målgruppen själva som vett vad man vill ha eller göra.
Vi står altid till förfogande båda för custom, och självfallet för alla andra också.

Va´ gör vi nu?
"SMC Holland" aka KNMV.nl är på besök om några veckor. Syftet är att utbilda en antal SMC Instruktörs Utbildare, så vi 2014 kan testa KNMV´s koncept med kurser på landsväg. Dessa har haft bra genomslag i Holland, och har en bevislig trafiksäkerhets höjande effekt. (mycket intressant tycker jag, specifikt för att det inte har nått insslag som kan skrämma, ex. bankörning!)

- Det kanske är en sådan typ av kurser, som gör att flera vill delta, oavsett hojtyp, eller kanske det blir detta som t. ex. custom ägarna kommer tycka om.
---

Sorry jag lämnade trådens ämne - men, jag tyckte det var Ok att svara på en konkret fråga..
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
"Customåkare är generellt sett äldre än sporthojspiloter. En customåkare har kanske 10 år eller så kvar som motorcyklist innan han eller hon lägger av. Custommänniskor ligger på plus i samhället och kan dö undan utan att staten går back."
Hej Hampe - nu sket du i det blå skåpet. Jag började köra custom vid 25 då jag tog körkort. Är idag 53 och håller ff på med stort nöje! Hoppas jag lever och kan köra customhojar mer än 10 år till! Det går t o m att göra en Ironbutt, köra grusvägar och alppass på en sådan maskin. Det finns nästan inga begränsningar för vad en customhoj klarar av! Jag gillar dig trots detta Hampe!

Powerglide: Var håller alla som kör "Custom" hus på utbildningarna?
Customåkare vill ofta ha ut andra saker av sitt SMC-medlemsskap än SMC:s kurser. Åtminstone är det min erfarenhet från 13 års jobb på SMC. Man är intresserad av fordonsfrågor, frihetsfrågor, rättvisefrågor, vad som händer i EU på dessa områden, konsumentfrågor och SMC:s politiska arbete kring dessa frågor. Men det finns undantag, jag är ett levande exempel på att customåkare går på kurser som KNIX, AKK och CSS. Tyvärr är customknuttarna en minoritet med tanke på att customhojarna är den vanligaste hojen i Sverige, 27 % av beståndet.
 

Diversion

New member
Va´ gör vi nu?
"SMC Holland" aka KNMV.nl är på besök om några veckor. Syftet är att utbilda en antal SMC Instruktörs Utbildare, så vi 2014 kan testa KNMV´s koncept med kurser på landsväg. Dessa har haft bra genomslag i Holland, och har en bevislig trafiksäkerhets höjande effekt. (mycket intressant tycker jag, specifikt för att det inte har nått insslag som kan skrämma, ex. bankörning!)

- Det kanske är en sådan typ av kurser, som gör att flera vill delta, oavsett hojtyp, eller kanske det blir detta som t. ex. custom ägarna kommer tycka om.
---

Sorry jag lämnade trådens ämne - men, jag tyckte det var Ok att svara på en konkret fråga..

Med anledning av mitt tidigare inlägg vill jag förtydliga att det inte var bankörningen i sig som fick folk att vara tveksamma, den tyckte alla var rolig. Det var mer racingfaktorn. De flesta ville bara inte ta det som långt som till knäskrap tror jag.
 

Hampe

Skriver massor!
Hej Hampe - nu sket du i det blå skåpet.
Japp! *varggrin*

Jag vet fuller väl att det inte är hojen i sig som är begränsande.
Det finns customförare som kör åttor kring andra typer av hojar, och det finns äldre förare på sporthojar som kör ihjäl sig. Med kraft! Det är fortfarande individen som framför fordonet som är avgörande för hur det slutar.

Jag redogjorde för ett kliniskt, obehagligt kostnad-/nyttaperspektiv. Om vi nu skall tala om grupper i schabloner så är det viktigare att de unga får ett långt och hälsosamt liv.


H
 

VBK

New member
Hoppsan. Vilken sida av sängen vaknade du på när du gjorde inlägget?

SMC har under lång tid trummat ut statistik baserat på hojtyper själv. Är det konstigt att man då använder detsamma som bas i ett inlägg om trafiksäkerhet? :va

Men oavsett hur du väljer att dela upp riskgrupperna så:
1) Det är ju konstaterat att SMC inte ska lägga resurser på kriminella
2) Var håller alla som kör "Custom" hus på utbildningarna?

Jag brukar se en större hög en gång på året vid avrostningen. Sedan är det bara ngn enstaka som behagar dyka upp på övriga arrangemang.

Det är en oerhört stor grupp som SMC inte verkar nå fram till.

Vad är planen för dessa?

Hejsan, Jag hade inte väntat mig ett varmt välkomnande när jag gav mig in här.

Men nu uttrycker jag mig ju ofta drastiskt, rakt på och uppfattas ofta som provocerande.

Men jag tror att det behövs att någon går in och törs rumla om lite för att få igång en vettig debatt, och tonen här är helt ok utan en massa personliga påhopp.

Och Hampe bad ju om ursäkt så då är ju all ok, jag tog iofs inte illa vid mig heller.
 
Top