Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

roffe_s

Active member
Tackar för det, däremot ska Du inte vara så snarstucken utan stanna kvar här (beskriver man sig själv som otrevligt ifrågasättande kan man tvingas utstå en del... ;) ) - jag hoppas fortfarande att Du blir medlem 2014 i alla fall. Oavsett intresse, diskussioner och skriverier görs nämligen verkliga förändringar inifrån:)

Ditt engagemang för kompisarna är glädjande att följa, det värmer. Jag förstår också att OM polisen regelmässigt fotar Era plåtar (eller var det bara ett exempel?) så uppfattas det kränkande och möjligen som ett led i att polisen samlar bevis mot regelmässig grov hastighetsöverträdelse. Men jag måste säga att jag höjer lite på ögonbrynet om Du vouchar för samtliga deltagare i Era körningar, inte har vi t ex körkortskontroll i alla sällskap jag kör med?

Är det nu så att Ni upplever att Ni karteras (har inte hört det från någon annan) som ett led i polisens arbete att förebygga höghastighetsjakter genom mer traditionellt spaningsarbete skulle jag bjuda in till en träff där ett hanterbart antal personer deltar, Ni är ju en välrenommerad sammanslutning hojåkare om jag förstått det rätt.

Jag tror inte definitionen "extrem" i sig stoppar buset, men jag hoppas fortfarande att definitionen hjälper oss hojåkare att kräva åtgärder mot de som dödar sig själv och andra i "vårt" namn. Definitionen är färsk men ge oss lite tid att vaska fram resultat och vässa argumenten innan Du dömer ut debatten. SMC kommer att tycka till kring både Trafikverkets och Polismyndighetens åtgärdsplaner med anledning av tillgänglig statistik, det behöver Du inte tveka en sekund på! När vi började diskussionen på ett annat forum i höstas var ju ett av Dina egna argument att vi inte skulle ställa hojåkare mot hojåkare, försök att undvika den fällan själv nu, okej?

Avslutningsvis hoppas jag Du fortsätter att engagera Dig i trafiksäkerhet IRL, det är ju där den egentliga insatsen görs. Och att Du fortsätter att delta i debatten genom att skriva både här och på andra forum!

Som jag sagt några gånger till dig, du är en av dom få som ser varför jag är en tråkig människa i denna fråga.

...Däremot så har jag styrt många av mina kamrater mot banan och det känns bra att kunna se dom blomstra där dom hör hemma.

EXTREMER inom vårt kollektiv skall bort.... Men jag tror man siktar fel.
Att polisen i vår by kör förbi och fotar oss och våra nummerplåtar innan vi kör ut på våra Tisdagsturer tror jag är helt förkastligt, vi har alltid sett till att sköta oss och helt ärligt,,,, tror dom att vi härbärgerar dräggen på hoj?

Ponera att 95% av alla stulna, rattfulla, kriminella på hoj blir stoppade hjälper verkligen extrempolisyn till att hålla dom borta från trafiken?? Jag tror inte det, för dom skiter helt ärligt i vilket och stjäl bara en ny hoj.

Men jag gör tyvärr likadant med detta forumet som jag gjorde med SMC, lämnar det pga en enda sakfråga som jag inte gillar.
 
Last edited:

challe

Member
Men jag gör tyvärr likadant med detta forumet som jag gjorde med SMC, lämnar det pga en enda sakfråga som jag inte gillar.

Mycket tråkigt.

Alla inlägg i debatten uppskattas, även sådana som man kanske inte till fullo håller med om. Det är den öppna debatten med många olika synpunkter som leder till den bästa förståelsen för problemet. Många inlägg är med avsikt lite provocerande, vilket inte alla debattörer kan hantera.

Bra om du stannar kvar i debatten. Dina inlägg uppskattas i alla fall av mig.
 

Herr Fuggle

New member
Det behövs fler med "fel" åsikter! När forumet blir PK och alla klappar varandra på axeln kommer det att stelna och dö. Det gynnar bara MC-hatarna. :mad:

Om vi istället argumenterar med, och försöker förstå, andra människors olika åsikter kan vi komma vidare och faktiskt lära något. Jättejobbigt för en Messerschmidt men givande för oss andra! :tummenupp

Nu känner jag inte VBK men gillar när det rörs om i grytan! Så stanna kvar och ge inte upp bara för du får mothugg! :)
 

Hampe

Skriver massor!
Och jag börjar med att säga att ja det är samma VBK men utan din förminskande förändring av signaturen.
Och av ren artighet så presenterar du säkert vilket nick du bor under på SH?

Japp, det var en ful provokation - bra att du inte lackade ur på den i vart fall.
På SH hittar du mig ytterst sällan under "notrightrider". Jag försöker i det längsta undvika att posta något där inne - dels har jag inte där att göra, och dessutom passar inte tonen på forumet mig - men när det blir för jävla dumt, fel och larvigt så kan det hända att jag fräser ifrån. Men det är inget som gör någon speciellt mycket gladare, så jag håller mig därifrån allt vad jag orkar.

Däremot läser jag SH frekvent - ibland känns det som jag läser mer än en del av dom som postar på samma forum...

Hela skutan "Extremt beteende i trafiken" kantrade på ett tidigt skede. En av många anledningar var att vissa högljudda tyckare låste in på "ta i beslag" och ansåg detta vara slutet för mänskligheten som vi känner den.
Underligt. Att beslagta ett fordon sker i Sverige - om inte varje dag så åtminstone flera gånger i månaden och av tusen olika anledningar. Det kan handla om att man vill utreda vad som gått snett vid en spektakulär olycka eller när en förare hävdar att "bromsarna inte tog" efter en smäll vilkensomhelst, misstanke om grövre brott och sökande efter DNA-spår i bilar, narkotikabrott eller simpla utredningar kring vem som egentligen äger ett fordon. Beslut om beslag fattas på en låg nivå inom polisväsendet, och ett beslag hävs i det allra flesta fall, och fordonet återlämnas till ägaren.

Att förverka ett fordon däremot - det är en helt annan sak. Det innebär att ägaren blir av med bilen eller hojen och att det antingen skrotas eller möjligen auktioneras bort, utan att slagsumman kommer den tidigare ägaren tillgodo. Att ett fordonsbeslag blir förverkat är mycket ovanligt, och beslutet skall fattas av domstol, och det har historiskt varit mycket lång väg till sådana beslut.

Nu kommer det tråkiga: en falang står och hoppar jämfota och menar att SMC bestämt att alla trafikbrottslingars hojar skall brännas på rituella bål. Dessa verkar också tro att det är bestämt att dessa bål endast skall bestå av just sporthojar. Jag kan nu avslöja att detta faktiskt inte är helt sant - tro det eller ej.
Sanningen är att påföljden "förverkad" faktiskt finns med i lagen sedan urminnes tider, men att ingen vill använda sig av det - av återigen olika anledningar.

En av anledningarna är att det är rättsosäkert, orättvist och strider mot svensk rättsuppfattning.
En annan är att det är sagoligt tungadministrerat i alla led, och en stat som väljer att pruta bort åtalspunkten "Vårdslöshet i trafik" för att den anses vara resurskrävande och inte kan utredas rättssäkert är sannerligen inte ute efter att uppfinna hjulet igen genom att börja knåda "förverkanden" på lösa grunder genom alla instanser i rättsväsendet.

Lagen har - de få gånger den verkligen använts, varit riktad mot samhällets svaga som inte kan, vill eller orkar slåss mot ett förverkande. Staten har använt detta verktyg mot missbrukare och kroniskt körkortslösa som färdats i obesiktigade rishögar utan egentligt värde. Den åtalade har oftast hunnit köpa en ny rishög redan innan förverkandet av den gamla och om han överhuvudtaget dyker upp till förhandlingen i rätten så kör han inte sällan dit sitt nyförvärv. Staten har visat handlingskraft och för den enskilde är det business as usual. Alla nöjda och glada.

Skulle vi få för oss att använda detta mycket kraftfulla, repressiva instrument mot den bärande delen av befolkningen som kan lagen och är beredda att slåss för sin sak så tar det hus i helsike.
Och var är jämlikheten inför lagen? Beslagtagen skrotbil från missbrukare är inte samma sak som beslagtagen leasingbil med restskuld från ensamstående mamma.

Men, hur lätt är det egentligen att bli av med bilen? Är det inte mer än rätt att en återfallsförbrytare blir av med sitt mordredskap? Eh... ...jo, när man lägger fram det så. Men låt mig berätta en annan historia för att illustrera hur befängt detta med förverkande av fordon är:
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Hampe en liten pausunderhållning skrev:
Säljarkille med tjänstebil i jobbet missar med sin privata entusiastbil en stolpe mitt ute i natten och blir blixtrad på hastighet över körkortsindragning. Though luck.
Men, han vågar inte säga något om detta på jobbet. Han är utesäljare, med tung provisionsdel i lönen dessutom. Det finns inga andra arbetsuppgifter för honom på jobbet, och han vågar inte låta någon annan sköta distriktet.
Han kör vidare, försiktigt, och hoppas på en kort spärrtid.

Hur många kan ärligt säga att dom har svårt att identifiera sig med Mr X så här långt?
Men, Mr X befinner sig i ett sjok av otur - landets årliga rutinkontroll av körkort och nykterhet råkar ligga i hans väg och han blir rapporterad för olovlig körning. Grov olovlig körning, faktiskt - eftersom han gått i körskola, lärt sig trafikregler och en gång i tiden klarat sin uppkörning. Då blir brottsrubriceringen "grov" olovlig körning. Hade han varit 16 år, helt oerfaren i trafiken och buslånat föräldrarnas bil så hade det stannat vid "olovlig körning"...
Logiskt...? :)

Hur som helst - Mr Xs otur är inte slut. Fylld av ny oro med hur det skall gå med förlängd spärrtid, rättegång och jobbet tillsammanans med gammal, mörknad oro så blir den stackaren påkörd bakifrån i en kökrock. 100 % motpartens fel, men polis hinner till platsen innan pappren är skrivna och Mr X befinns vara en three time loser.

Frågan är nu: vilken bil skall tas i beslag? Hans arbetsgivares leasingbil som han disponerar? Det ursprungliga brottsverktyget från körkortsindragningen: entusiastbilen, eller kanske någon annan, billigare bil som killen äger?
Skall han bli av med den iofs betalda entusiastbilen som han ändå investerat tusentals timmar av renoveringsarbete och tiotusentals kronor i delar och externa jobb - samt inte minst själ och hjärta, eller skall han bli av med hustruns bil som råkar stå skriven på honom? Èller skall myndigheten lägga vantarna på det sist använda fordonet: firmabilen och lämna Mr X i en skuldställning till sin arbetsgivare om sisådär 7,5 basbelopp...?

Det finns alltså INGET sätt att få in "beslagtagande och förverkande av fordon" som en bred åtgärd mot buskörning om hänsyn skall tas till likhet inför lagen, proportionalitet eller svensk rättspraxis.

Att yappa om det och skälla på SMC för än det ena och än det andra är inte speciellt konstruktivt - det som de mest högljudda står och hoppar upp och ner över finns inte på kartan. Ain't gonna happen.

Detta vet myndigheterna, och därför står vi nu i detta dödläge: SMC pekar på statens tillkortakommande, staten har ingenstans att ta vägen. Den tillsynes käcka lösningen med "förverkande" är en papperstiger målad i vattenfärger utställd på en gräsmatta under en vattenspridare. Pulp, redan innan den ens fått tillfälle att ryta. http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/96-aring-far-behalla-bil-efter-olovlig-korning/

Vad värre är - den som skall exekvera steg ett i denna myndigheternas charad med "Extremt beteende" - övervakning, gripande, rapportering och rent fysiskt lägga vantarna på fordonet och låsa in detta på ett säkert ställe inför utredning vill INTE veta av hanteringen. Det finns inte resurser, utarbetat tillvägagångsätt, plats att ställa fordonen eller ens intresse att sätta av personal till detta. Om möjligt ännu mindre vill man stå och tjafsa med ägare hur man lyfter motorcyklar på rätt sätt, bli filmad medans det sker, se sig själv upplagd som enskild polisman på Youtube i pressade och upprörda situationer och sedan efteråt när bilen skall lämnas tillbaka behöva svara för repor som fanns eller inte fanns innan bilen togs i beslag.

Ingen från myndigheternas sida vill bli påmind om att möjligheten teoretiskt finns att storskaligt ta fordon i beslag för trafikbrott. SMC har pekat på en grupp av olycksfåglar som skapar död med motorcyklar utan att vara motorcyklister. Vi har inget sätt att påverka dessa. Samhället synes också vara utan hävstång om man inte vill nagga på rättssäkerheten och ändå riskera att mangla fel sorts medborgare.

Så vad återstår?
Mycket hårt arbete! Det är 15 förlorade år där hastighetstalibaner fick råda, där man trodde att en ensam stolpe i skogen skulle göra samma jobb som patrullerande poliser. Nolltolerans mot småglin som åker oreggade lekfordon. Ökade insatser mot stulna motorcyklar, och bekväma sig med att hämta in dem när dom anmäls som upphittade av allmänheten. Massor av rutinkontroller i positiv anda. Försöka få med sig de som har körkort för MC så att dessa i sin tur kan vända över dom som inte har det - smitarna som polisen sällan får tala med, och som man näppeligen kan jaga runt stan utan att det får trista konsekvenser.

För vår del - vi som vill köra motorcykel även i framtiden krävs att vi mycket mer än tidigare intresserar oss för vem vi kör med. Det är inte den resandes ensak om han eller hon har giltigt körkort och rätt körkortsbehörighet när man skall ut på gruppkörning. Skämmigt att leka polis och vilja se på någons körkort? Absolut! Men gör så här istället:

DSC_0394.JPG

Foto: Skye

Just med anledning av "Extremt beteende-debatten" så beslöt vi under årets 125-a körning att vi skulle langa fram körkorten och visa deltagaren brevid under förarmötet. Det var lite ovant ibörjan - men det är just detta det handlar om: vi som har körkort, vi som är motorcyklister är en grupp. Vi hör ihop, vi utsätts för problem och svårigheter utifrån, men vi håller ihop. En snubbe utan MC-kort hade inte platsat på en IBA-körning - inte enligt våra uttalade regler, och abslout inte enligt vår outtalade umgängeskod. ...och heller inte enligt lagen.

Jag tycker det är logiskt - kompisar som aldrig tidigare ifrågasatt varandras behörighet kollar så grannen verkligen kan vara med på körningen. Det är längs den vägen vi måste vandra, vi som vill fortsätta köra hoj utan alltför mycket inskränkningar. Vi måste själva hålla rent i våra egna led. Den som är utan körkort får leka själv.
Om sedan myndigheterna någon gång i framtiden vaknar ur sin Törnrosasömn så är det väl bra med det, men dom skall inte hitta något på oss riktiga motorcyklister! Det har vi själva sett till. Gemensamt, utan att ställa olika gaffelvinklar mot hur mycket plastkåpor man omgärdas av, eller om man har släpkärra efter hojen eller en extra omgång knottriga däck i garaget.
Har man behörighet och hoj så är man motorcyklist. Vi har nog med fiender utan att slåss sinsemellan.


Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Och jo! Jag vill klaga på SMC jag också:

Begränsande, kväver uttrycksfriheten och detaljstyr sina medlemmar ner på sekundnivå!


Följande fel inträffade när detta meddelande skickades
1. Texten som du har skrivit in är för lång (10662 tecken). Var vänlig och korta ner den till maximalt 10000 tecken


Fel
Följande fel inträffade när detta meddelande skickades
1. Det här forumet kräver att du väntar 30 sekunder mellan postning av inlägg. Vänligen försök igen om 7 sekunder.


Så det så!


Hampe
 

VBK

New member
Fan nu lurade du in mig i nätet igen.

Givetvis så tycker jag att det som nu betraktas som extremt skall gå i fängelse utan att passera gå.
MEN inte till vilket pris som helst.

Och jag orkar inte gå in i polemik med ditt inlägg det är för långt, polemik är egentligen fel ord för jag förstår precis vad du menar, och läser du vad jag egentligen skriver så är vi faktiskt inte så långt ifrån varandra.

Som någon vis skrev så är öppenhet och ifrågasättande viktigt när det skall beslutas eller kanske bara läggas en väg inför framtiden.

Jag har skrivit spaltmeter av min åsikt på SH som du säkert läst och för min egen del så räcker det.

Något gott har ju iaf detta gett, en viss Roffe har nog omedvetet gjort att VBK numera får uttala sig i dessa frågor då jag återigen kan kalla mig medlem, iofs fortfarande väldigt skeptisk i just denna fråga!!! Och den är viktig för mig då jag snittar runt 2000 mil på ren nöjesåkning ofta i grupp och hör och häpna ibland när tillfällen ges kan råka överskrida hastigheten med både 50 och ibland 60 km/h.:angel:
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Bra att du är med på forumet. Bra att du är medlem igen och kan driva utvecklingen dithän du vill ha den.
Jag har läst mycket av det du skrivit, men lyckats hålla mig från att skriva. Faktiskt!

Jag tycker det är beklagligt att frågan tagit så mycket kraft och fokus från det som egentligen behöver göras, men så är det ibland - allt kan inte gå precis som man vill från start, utan man måste backa lite, ta ny fart och försöka igen.

Jag tycker att det är förbannat trist att frågan splittrat olika motorcyklister och att man lagt kraft på att peka ut varandra som än det ena och än det andra. Ja, det finns killar på sporthojar som är stela som lik och inte kan svänga, likaväl som att det finns cruiserbrudar som gasar som svin mellan stillastående bilköer och skapar irritation med öppna avgassystem.

Men det är individer. Individerna inom kollektivet som bär sig illa åt formar vi bäst om själva. Det håller inte att klistra etiketter på förare av en speciell typ av hojar och säga att alla som kör en sådan hoj är på ett visst vis. Vad tusan skall man kalla en sådan som mig som gladeligen kör vad jag kommer över om det bara har två hjul och ett styre...? Inte fan paddlar jag igång mig själv bara för att jag lånar en customhoj? Inte har jag en fransjacka hängades i garderoben att dra på mig när jag kör H-D? Inte bombar jag satan bara för att jag sätter mig på en sporthoj? Inte tycker jag att det räcker med parkas och gabardinbyxor för att jag kör scooter?

Vi har bara att förlora på att tjafsa sinsemellan. Ljuset måste sättas på "extremt beteende i trafiken" oavsett antal hjul på åkdonet.
Jag skulle kunna smaffa upp trettio hyftsat aktuella länkar till nyhetsrapportering kring vad som måste klassas som "extremt beteende" med bilar, men knappast ens 10 för samma period vad gäller motorcyklar - trots att vi är så otroligt mycket hårdare bevakade.

Myndigheterna måste bringas att förstå att dom har ett jätteproblem på halsen, som måste hanteras helt annorlunda än under de senaste decennierna. Det räcker inte med hastighetskameror här och var - det krävs polisiär närvaro ute på våra vägar, och dom har chans att hitta så otorligt mycket mer än bara några stackare som missat att fälla ner sitt solskydd.



Hampe

Edit:


Nä, jag kan inte undanhålla er denna:

http://www.mitti.se/?p=51956

Jag kan känna ett sting av ömhet inför en liten alfa-valp, knappt könsmogen, som går till sådana excesser för att få chans att kanske sprida sina gener långt innan han borde - men det är fel. Jättejätte-fel. En solklar exponent för "extremt beteende" - men på 4 hjul, och då diskuteras det inte på samma sätt. Sätt spotlighten på företeelsen med total laglöshet i trafiken och skit i hur många hjul som råkar vara inblandade.

H
 
Last edited:

VBK

New member
SMC var för hastiga med att gå ut med det när det begav sig.

För oss dårar i sporthojssegmentet så var skrivningen +30=extrem helt galen och det var här Krille klev in och började skriva av sig.

Och oavsett vad som skett sedan dess med skrivelser tillbaka till RPS så ligger ändå det ursprungliga pressmeddelanden och gnager, för det visade att man missade många.

Givetvis är 30+ olagligt och skall bötfällas och kanske i bland gå till åtal om det är mer än så men i min värld så blev vi totalt bortglömda i en hybris att få bort extremerna, men det första man gick ut med kan man inte bara sparka under mattan och se som ogjort. För jag är helt övertygad att ni var många som satt i alla möten om detta och faktiskt tyckte det lät som en bra idé.

Jag kan på rak arm lägga upp ett antal faktorer som jag vet skulle rädda liv redan i morgon.

Krav på att däck inte får vara totalt skitgamla oavsett om man bara tar ut hojen vart 4e år när solen väl visar sig på semestern.

Krav på att om man aldrig kört hoj innan men har det sas gratis så borde ett körprov ingå innan man köper hjälmen.

Krav på att priset för att ta ett kort måste ner för att få bort alla körkortslösa, inget enkelt problem men...

Att SMC går tillbaka till att fokusera på BKK som den var och släpper allt som har med racing, licens och tävling, för oavsett vad som sägs så tar det körtid och energi från steg 1-3 som så väl behöver den.

Ja jag är en med många tankar.

Edit:Och som vanligt har jag nog fel nånstans men vafan.
 
Last edited:

Diversion

New member
Just när det gäller BKK så kan VBK ha en poäng. Jag har bara varit på en kurs men även där kändes det som att det blev lite mycket racingfokus trots att det inte var någon licenskurs.

Nu tycker jag själv racing är skoj att se på men det finns ju redan klubbar som man kan gå med i om man vill ta licens, träna och tävla.

Risken är att de som mest behöver träning skräms bort när "storfräsarna" i form av grabbar i 20-30 årsåldern som inte ens kör sina gathojar utan kommer med dedikerade banhojar på släp dyker upp. Faran är att det delvis kan bli en lekstuga för de som redan är duktiga förare istället för att höja kompetensen på de som är lite osäkrare på sina hojar.

Jag såg på en del av minas kurskamrater att de blev lite tveksamma på morgonen när banhojarna lastades av, och partytältet sattes upp.
 
Last edited:

VBK

New member
Just när det gäller BKK så kan VBK ha en poäng. Jag har bara varit på en kurs men även där kändes det som att det blev lite mycket racingfokus trots att det inte var någon licenskurs.

Nu tycker jag själv racing är skoj att se på men det finns ju redan klubbar som man kan gå med i om man vill ta licens, träna och tävla.

Risken är att de som mest behöver träning skräms bort när "storfräsarna" i form av grabbar i 20-30 årsåldern som inte ens kör sina gathojar utan kommer med dedikerade banhojar på släp dyker upp. Faran är att det delvis kan bli en lekstuga för de som redan är duktiga förare istället för att höja kompetensen på de som är lite osäkrare på sina hojar.

Jag såg på en del av minas kurskamrater att de blev lite tveksamma på morgonen när banhojarna lastades av, och partytältet sattes upp.


Mmmmmm.

Lite förvånande att det första svaret blev just detta, jag trodde faktiskt just detta skulle sågas totalt.

Edit: Men jag ber om ursäkt för att jag smutsade ner tråden med detta och vi tar det i en annan mer lämplig, jag har tyvärr en ovana att göra såhär.. Sorry.
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Och jag säger inte att Du har fel (för det vet ingen av oss än, först om något år ser vi facit). Men - det var varken fel eller undfallande! Efter att SMC under förmodligen en avsevärd tid fått i nyllet att vi utbildar fartdårar på storbana, att vi förmedlar färdighet men inte riskmedvetenhet eller att vi inte talar ur skägget när var fjärde omkommen suttit på en hoj som framförts i warp speed hade naturligtvis den enkla lösningen varit att mumla i skägget, skrapa lite generat med foten och stamma fram någon floskel om att det minsann är ett polisiärt problem och att det är en fråga för individer, inte för en organisation (Du har använt Motormännen som referens tidigare).

I stället tar SMC debatten ut till medlemmarna och låter oss diskutera vad gränsen ska gå för när just endast hastigheten är extremt. Är det vid 30+, som andra vidhöll? Hur stämmer det med rättspraxis i Sverige? Hur ska problematiken i så fall hanteras - se Hampes utmärkta essä när det gäller beslagtagande?

Vad vi själva då tycktes komma fram till (att döma av debatten) var att:
- MC-förarna har inget att invända mot körkortskrav
- MC-förarna välkomnar nykterhetskontroller
- MC-förarna applåderar godkänd skyddsutrustning
- MC-förarna anser att hastigheter som tangerar och överskrider vårdslöshet ska bedömas som de ovanstående förseelserna enligt samma lagrum.

Detta kostade godwill och ett antal medlemmar. Fördelen är att mc-förarna klarade den interna debatten. Visar nu årets statistik dessutom att inslaget av extrem hastighet som enda faktor reducerats avsevärt till och med att vi kanske påverkat?

Det är vad som brukar kallas att "sopa framför egen dörr" i mina trakter. Det brukar innebära att man även kan börja ställa krav på att andra utför sitt jobb.

Men som sagt - facit får vi först senare...
SMC var för hastiga med att gå ut med det när det begav sig.

För oss dårar i sporthojssegmentet så var skrivningen +30=extrem helt galen och det var här Krille klev in och började skriva av sig...

...Givetvis är 30+ olagligt och skall bötfällas och kanske i bland gå till åtal om det är mer än så men i min värld så blev vi totalt bortglömda i en hybris att få bort extremerna, men det första man gick ut med kan man inte bara sparka under mattan och se som ogjort. För jag är helt övertygad att ni var många som satt i alla möten om detta och faktiskt tyckte det lät som en bra idé...

Jag kan på rak arm lägga upp ett antal faktorer som jag vet skulle rädda liv redan i morgon.

Krav på att däck inte får vara totalt skitgamla oavsett om man bara tar ut hojen vart 4e år när solen väl visar sig på semestern.

Krav på att om man aldrig kört hoj innan men har det sas gratis så borde ett körprov ingå innan man köper hjälmen.

Krav på att priset för att ta ett kort måste ner för att få bort alla körkortslösa, inget enkelt problem men...

Att SMC går tillbaka till att fokusera på BKK som den var och släpper allt som har med racing, licens och tävling, för oavsett vad som sägs så tar det körtid och energi från steg 1-3 som så väl behöver den.

...Edit:Och som vanligt har jag nog fel nånstans men vafan.

Mmm, problemet är att de befintliga klubbarna och arrangörerna inte lyckas särskilt bra (generellt sett) med att locka över de förare som är sugna på att ta steget från gata till bana. Ett litet antal förare abonnerar på pallplatserna, skickliga killar som borde tävla i elitklasser och dessutom krävs rätt omfattande modifieringar av hojarna. Det hindrar inte att Din iakttagelse inte är riktig för Dig, och Du är nog inte ensam...

SMC har därför idag steg 5 och 6, för att erbjuda deltagare så väl som instruktörer en instegsmöjlighet till tävlingsvärlden. Detta understöds av försäkringsbolagens inskränkningar i antalet kurser en deltagare kan köra under försäkringsskydd.

För att öka fokus på trafiksäkerhet i steg 1-4 har samtliga aktiva instruktörer dessutom genomgått en pedagogikutbildning inför denna säsong.

Jag hoppas att dessa åtgärder gett avsett resultat, under de kurser jag deltagit i under året tror jag personligen det. Viktigt är att steg 6 presenteras som en enskild grupp under vanliga kursdagar, för att inspirera, locka och få dessa deltagare att se sig själva i det sammanhanget.

Men det kanske var tidigare Du deltog i kursen? Det vore intressant att höra om någon tycker sig märka någon skillnad mellan "förr och nu"?

Just när det gäller BKK så kan VBK ha en poäng. Jag har bara varit på en kurs men även där kändes det som att det blev lite mycket racingfokus trots att det inte var någon licenskurs.

Nu tycker jag själv racing är skoj att se på men det finns ju redan klubbar som man kan gå med i om man vill ta licens, träna och tävla.

Risken är att de som mest behöver träning skräms bort när "storfräsarna" i form av grabbar i 20-30 årsåldern som inte ens kör sina gathojar utan kommer med dedikerade banhojar på släp dyker upp. Faran är att det delvis kan bli en lekstuga för de som redan är duktiga förare...
 
Last edited:

VBK

New member
Jag släpper detta och låter er som sitter inne med årets statistik ta detta vidare.

För mig känns det som ett moment 22 iaf, att införa ett tänkesätt där ett beslagtagande ligger som en grundsten och sen säga att det inte finns lagrum för det, förutom det som alltid funnits!

Jag har sagt mitt så det räcker i denna fråga dags att dra vidare till OT delen på SH.
 

roffe_s

Active member
Vi väntar på Jespers statistik - välkommen åter :)
Jag släpper detta och låter er som sitter inne med årets statistik ta detta vidare.

För mig känns det som ett moment 22 iaf, att införa ett tänkesätt där ett beslagtagande ligger som en grundsten och sen säga att det inte finns lagrum för det, förutom det som alltid funnits!

Jag har sagt mitt så det räcker i denna fråga dags att dra vidare till OT delen på SH.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Och jo! Jag vill klaga på SMC jag också:
Begränsande, kväver uttrycksfriheten och detaljstyr sina medlemmar ner på sekundnivå!

Hampe - Du och jag får lära oss att skriva i två inlägg i taget!

SMC var för hastiga med att gå ut med det när det begav sig.
För oss dårar i sporthojssegmentet så var skrivningen +30=extrem helt galen och det var här Krille klev in och började skriva av sig.
....

JA.. det blev fel.


Just när det gäller BKK så kan VBK ha en poäng. Jag har bara varit på en kurs men även där kändes det som att det blev lite mycket racingfokus trots att det inte var någon licenskurs.
...
Jag såg på en del av minas kurskamrater att de blev lite tveksamma på morgonen när banhojarna lastades av, och partytältet sattes upp.

Ja.
Jag tror att det blev fel när man demokratisk valde att slå BKK och gamla Sporthojskurserna samman till Avancerade kurser.
Man får ha med att att det finns nästan 800 ideella som är aktiva med att skapa kurserna. Till Mälaren Runt, som är Nordeuropas största MC event, har vi idag 2 som vill hjälpa med dirigera 6-8.000 MCs på stoppet i Enköping, vi behöver endast 25!
Det jag vill ha fram är att det är dom ideella krafter som driver stora delar av verksamheten.
Målet är att SMC SPORT ska samla raceputterna, och därmed ge "BKK" det lugn som är önskvärdigt.
Jag tror vi är på rätt väg tillbaka och verkligen ger nått till sporthojsföraren som vill gassa (på bana.)

... I stället tar SMC debatten ut till medlemmarna och låter oss diskutera vad gränsen ska gå för när just endast hastigheten är extremt. Är det vid 30+, som andra vidhöll? Hur stämmer det med rättspraxis i Sverige? Hur ska problematiken i så fall hanteras - se Hampes utmärkta essä när det gäller beslagtagande?

Vad vi själva då tycktes komma fram till (att döma av debatten) var att:
- MC-förarna har inget att invända mot körkortskrav
- MC-förarna välkomnar nykterhetskontroller
- MC-förarna applåderar godkänd skyddsutrustning
- MC-förarna anser att hastigheter som tangerar och överskrider vårdslöshet ska bedömas som de ovanstående förseelserna enligt samma lagrum.

JA, vi fick verkligen en debatt - och det känns som flera har ändrat sina hållningar.
SMC har talat om för myndigheterna under våren, att det översyn av definitionerna av Extremt Beteende som var avtalat sku ses över till hösten - kommer vi inte att godta "30+" men, önskar en koppling till vårdslöshet. Flera har varit förstående, och enstaka negative på att SMC backar. Men, det är medlemmen som styr organisationen.

Vi väntar på Jespers statistik - välkommen åter :)

Jag har inga färsk bild, i min dator. Anledningen kan vara att rapporterings systemen numera är från Transportstyrelsen och inte Trafikverket. Bifogar dock en bild som har 2012 inkl. - MC kategorier i dödsolyckor 2006-2012..
 

gundj

New member
Sedan tråden fick fart igen har jag noterat lite extra vad som händer på vägen utanför mitt hus.
Det är en inbjudande sträcka med hastighetsbegränsningsbyte 70 / 90.

Danskens diagram skulle kunna visa hur fördelningen ser ut förbi mig beträffande hastigheter över skyltat.
Alla kommer i högre fart än skyltat från 70-hållet och få sänker farten från 90-hållet, men där är glidare, touring och äventyrshojar övervägande.
I särklass högst marginal över angiven hastighet har sporthojar, ofta på bakhjulet ur första kurvan.
Medan jag skrivit nu har ca 10 hojar passerat, en i fart som fick mig att titta upp, såg ut att vara en ducati-kollega.

För att snygga till anseendet hos allmänheten är det alltså rätt klart vilken grupp hojåkare som bör fås att besinna sig lite.
Att då på ett forum utan grund ge sig på andra typer av hojåkare och samtidigt klaga på att polisen ger fortåkargrupperna extra uppmärksamhet känns väldigt konstigt.

Jag tycker det är rätt enkelt om man vill slippa gråta över att polisen uppmärksammar ens körning, kör som folk och sluta reta Svensson.

Och, jodå jag kör oxå för fort ibland, men 50-60 över skyltat, då är det bana som gäller.
 

Hampe

Skriver massor!
...och jag fortsätter att hävda att det är onödigt i detta läget att peka ut särskilda grupper av motorcyklister.
Fanns det ett enkelt sätt att se vilka av dom som passerar utanför kåken som saknar körkort så hade det däremot varit hyperintressant - för att tala Ducatispråk...

"Chockdiagrammet" här ovan skulle nog behöva ett litet förtydligande: handlar det om absoluta tal, eller är kurvorna satta i relation till något som årlig körsträcka, bedömd andel hojar i kollektivet, eller något annat...?



Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej, chockdiagrammet handlar om andelen dödade i respektive MC-typ. Det finns inga kända körsträckor per MC-typ. Så här ser beståndet ut enligt Michael Foreds studie där han gått igenom hela MC-beståndet i Sverige. Supersport står för 5 % av beståndet, mer än var fjärde svensk motorcykel är en customhoj (se tabell på denna sida: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/)


MC-typ antal %
Custom/cruiser 82 562 / 27
Basic/standard 53 939 / 17
Classic (före 1980) 34 710 / 11
Sport/sporttouriing 34 088 / 11
Allroad/offroad 22 350 / 7
Scooter 19 076 / 6
Supermotard/Motorcross/enduro/trial 15 780 / 5
Supersport 14 164 / 5
Touring 8 972 / 3
Övrig 1 027 / 0,3
Oklassificerbar 7 452 / 2
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Fick info i min "chokoladhörebollesnigel" att tråden plötsligt var "stängd"
Vi beklagar det tekniska felet
- och hoppas att det igen är öppet för en trevlig växling av åsikter, goda förslag, etc..
 
Top