Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

cleaner

New member
Det där är verkligen ingen rolig lista...

Nej och det är bara dom som man får tag i, hur stort är mörkertalet?

Alldeles på tok för högt.

Men det är klart, kör du 40 för fort så tas hojen i beslag på plats...

Någon som fortfarande tror på det?


Not sent from an iProduct...
 

GS1000E

New member
Extrema beteenden

Kul att höra!
Det är många som hört av sig till kansliet idag och sagt samma sak. Vanliga hojåkare tar verkligen avstånd från extrema beteenden.

PS. Om du råkat lyfta på framhjulet när du varit ensam på vägen, i normal hastighet, så är det nog ingen som anser att du är extrem Hampe. Men... man ska ha två hjul i backen! :tummenupp

Transportstyrelsen kan föregå med gott exempel och börja med att avskaffa "cirkustestet" vid uppkörning.:D
 

Hampe

Skriver massor!
Lovar!
Jag har försökt att hålla mig lugn i ämnet nu i två veckor, men det är fan omöjligt!

Vi kan ta avstamp här:


Sex av sju som dött i motorcykelolyckor i Västra Götaland i år saknade mc-körkort.

– Mot det här hjälper ingen utbildning, säger trafikpolischefen Peter Thuresson.

Thuresson har arbetat 20 år som trafikpolis.

- Många som är inblandade i mc-olyckor är kriminellt belastade och de saknar ofta körkort. Många gånger kör de också oförnuftigt. Stulna motorcyklar som körs av obehöriga påverkar också olycksstatistiken negativt liksom ungdomar som kör trimmade mopeder.

Läs hela artikeln: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1849145-allt-fler-kor-motorcykel-utan-korkort

Thuresson som kommenterar är insiktsfull, men uppgiven.


Fundera gärna lite extra på denna godbiten:

Den senaste olyckan med dödlig utgång i länet inträffade i Kållered i onsdags. (Onsdag vecka 29, jag har byggt upp tryck ett tag här.../Hampe)

- Den omkomne och hans passagerare var spekulanter på en mc som de var ute och provkörde när de körde vält. Föraren som dog saknade behörighet att köra mc, säger Peter Thuresson, biträdande trafikpolischef i Göteborg.

Inget körkort, inga vettiga kläder, ovan vid hojen, utlånad - alla boxar tickade, typ.
Fylla/påverkan är inte tillkännagivet, men det kan ju mer eller mindre kvitta - resultatet avskräcker ändå...


Och katastrofen tillåts rulla på, obehindrat, dag efter dag:


Föraren, en man född 62, har fått lindriga skador och förs till sjukhus, enligt polisen. Mannen saknar körkort, och misstänks även ha varit narkotikapåverkad. Han misstänks nu för grov olovlig körning och drograttfylleri

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1867743-motorcyklist-fordes-till-sjukhus-efter-olycka



Är det någon som av en händelse råkar lagföras innan han omkommit så verkar det mest bara vara en slump som gör att det tillfälligtvis finns en polis i närheten när Darwin awards-aspiranterna slår sina kloka huvuden ihop:

Färden gick rakt genom en häck, ut på en grusplan och slutade i en krasch mot en parkerad bil.
– Polispatrullen följde efter och när de kom fram låg båda killarna på marken, en av dem delvis under bilen. Motorcykeln hade hamnat uppe på bilhuven, säger Ivan Åslund, befäl vid polisens länskommunikationscentral.

Männen var talbara när de fördes i ambulans till sjukhus. Under natten beskrev polisen deras skador som allvarliga. Föraren blåste positivt i polisens mätare och misstänks för rattfylleri

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2161514-korde-ifran-polisen-pa-bakhjulet-kraschade


Jag är förbannad och frustrerad, känner mig faktiskt riktigt jävla sviken.

Jag hörde till dom som verkligen trodde på det här!
Det är vi motorcyklister som identifierar problemet, belyser det och föreslår åtgärder mot en företeelse vi själva inte kan påverka.

Myndigheterna svarar med - ingenting alls.
Jo, man skickar fram de största fommarna som tänkas kan, som konfrontativt deklarerar att man minsan skall ligga i buskarna och spionera på hojåkare som tar av sig hjälmen vid korvkiosken för att senare ha bildbevis som visar... ...vadå?

Att skjuta sig själv i foten är inte nog beskrivning för just det framträdandet. Det var ett genuint grundskott mot motorcyklisternas förtroende inför det som höll på att växa fram: En front emot de kriminella som förstör för oss alla. Vad blev det av det istället? Misstro, irritation, splittring, svekdebatt. Bra jobbat, polisen!

Meanwhile in Sovi... ...Sweden så syns det tydligt hur myndigheterna fullständigt tappat greppet på det som händer ute på vägarna. Inför den här säsongen var jag bara inställd på att äntligen få visa mitt körkort. Äntligen få chansen att bevisa att jag är en riktig motorcyklist som har behörighet att framföra mina hojar. I våras så tog jag tillochmed och stuvade om i mina jackfickor så körkortet skulle ligga lätt tillgängligt och gå snabbt att få fram vid alla de kontroller jag väntade mig.

Lång näsa. Det finns väl ingen som är intresserad av att veta om jag har kort eller ej? Inga kontroller, ingen som orkar stanna mig, ingen som bryr sig. Men idiotolyckorna tillåts rulla på.

"Sex av sju omkomna saknar körkort" Låt det sjunka in lite...


Vad vi ser nu är resultatet av en serie med olika skeenden. Låt mig lista några av dem:

# Genomförandet av helt vansinnig körkortsreform som myndigheterna hoppades skulle stöta bort folk från företeelsen "motorcyklar".
Så blev det nu inte. Istället så stöter körkortsreformen bort folk från MC-körkortet, och framför allt från den nödvändiga utbildningen till motorcyklist. Men motorcykel kör dom ändå. Ett tag...

# Ett slappt och oengagerat polisväsende som inte bryr sig om vem som kör motorcykel i trafiken, om dom har behörighet, äger sitt fordon, är klädda för uppdraget eller är nyktra. Hastighet däremot, det kan man mäta.

# Slappa föräldrar som tillåter illegaliteter på två hjul redan från unga år. Köra "cross" är bra. Att däremot köra ungen till crossbanan, engagera sig i föreningsverksamhet och göra saker och ting på rätt sätt är jobbigt. "Gräv där du står" blev i nutida upplaga "Kör där du bor". Att man sedan väljer att inte se när att den lilla fiddyn plötsligt blir en fullfjädrad 250 och inte ifrågasätter vart ens tonåriga barn som borde vara i skolan har fått en vuxen crosshoj ifrån är bara en av alla byggstenar som skapar normlösheten vi ser omkring oss.

# Slappa kringboende som accepterar att huliganer, knappt en tvärhand höga terroriserar ett helt bostadområde med oreggade motorcyklar i alla dess former, färger och utföranden - där vissa av dem vandrar runt mellan olika brukare och är så uppenbart stulna att Ray Charles hade sett det. Med solglasögon! Men ingen bryr sig, ingen agerar.

# Att billig Kinaskit tilläts bli "lekfordon" har en mycket stor del i den situation vi befinner oss i nu. Motorcykeln har inte längre något värde, tas inte på allvar och kräver ingen behörighet. Åtminstone i vissas vridna världsbild... Motorcykeln är inte längre ett fordon, ett fortskaffningsmedel - det är en ball grej man bränner runt på utan att ha något egentligt mål med. Cheap thrills, och helt klart slit och släng. Självklart följer denna "lekfordonsinställning" med när man växer ur låghjulingarna och vill ha en ball KTM istället.
Men oj!, dom kostar pengar? Enklare att stjäla en istället. Ingen bryr sig ju ändå.

# Och även polisen tittar åt ett annat håll. Dom har tappat greppet, och är inte så sugna på att bli ifrånkörda igen och igen och igen. Bättre att låtsas som om det finns andra och större problem någon annanstans. Som att smyga i busken och hoppas att dom som verkligen har körkort och äger sina hojar kanske, kanske kommer att ta av sig hjälmen så man kan ta ett foto.
Kan ju vara bra att ha, eller hur? Om han med körkort skulle råka köra för fort någon gång i framtiden.



Hampe
 
Last edited:

powerglide

New member
Till polisens försvar så är det inte så jävla kul för dem när folk de jagar kör ihjäl sig oxå :glömdet
 

Hampe

Skriver massor!
Till polisens försvar så är det inte så jävla kul för dem när folk de jagar kör ihjäl sig oxå :glömdet

Som situationen är nu så tvingas enstaka polismän skörda den den draksådd (polis)myndigheter sått under 10 - 15 år genom att man negligerat problemet med unga som kört trimmad moppe och gud vet vad, på fyllan, utan förarbevis, utan sans och balans.

Den som under unga år lär sig att snuten skiter i vad, var och hur du kör med en tvåhjuling kommer att ta med sig detta beteende in i vuxenlivet. Detta visste snutarna när jag växte upp - dom var på oss som hökar, och fick oss att förstå att det var ALLVAR det vi höll på med.

Jobbigt för dom att hålla på att traggla med småglin stora delar av dagen? Säkert! Men där måste funnits en vetskap och en insikt att om man lägger ner kraft och resurser tidigt så blir det enklare sedan. Man bäddade rent och snyggt för nästa generation kollegor - och för sig själva. Det måste vara förbannat tröstlöst att haffa samma kille gång på gång för allt grövre brott.

Jag anser inte att man i första steget behöver "jaga". Börja med att bara rutinkolla körkort. Visa lite intresse! Ut med MC-poliserna som närmast verkar vara avvecklade idag, stanna hojar, tjôta lite och visa att staten är bekymrade över samma saker som vi.

Vissa smiter. Låt dem gör det i ett inledningskede. Var ute, kolla behörighet och nykterhet. Det kommer att ge ringar på vattnet! Sådana som kör hoj på bilbehörighet, som har kvar åtminstone en fot i det ordnade samhället och kan räknas till de "bärande" kommer absolut att tänka sig för. Kanske drar man ner på körande och börjar sätta av pengar till ett körkort - om man nu tycker att motorcykelåka är så viktigt. Eller också växlar man över till något enklare - vattenscooter eller vad tusan som helst.

Det viktiga är att samhället visar att man inte accepterar herrarnas fria åkning där inte ett enda papper är i ordning!



Hampe
 
Last edited:

powerglide

New member
Word :)

Vi har haft besök vid enstaka tillfällen av farbror blå innan körningar.
Fast å andra sidan håller vi själva efter att folk har skydd och KK på våra gruppkörningar :tummenupp

Tyvärr så är det alltför lätt att hitta sköna vägar som är upplagda på nätet med GPS på egen hand. Så incitamentet för att köra med de som kan sina vägar har minskat de senaste åren.
 

jan-olovj

Active member
Jag har kört hoj i tio år nu och endast blivit stoppad en gång för koll, det är så lite att det inte räknas.
 

VBK

New member
Min känsla för årets statistik säger att fokus för att hindra MC-DÖDEN kommer att kräva att fokus flyttas från där den är nu och landar i kromsläde/touringsegmenten.

Nån som har säkrare fakta kan ju gärna lägga upp dom här och döda min känsla.
 

cleaner

New member
Fokus måste flyttas till att få bukt med körkortslösa och påverkade förare, då kan man sen jobba med andra grupper.

Not sent from an iProduct...
 

Hampe

Skriver massor!
Min känsla för årets statistik säger att fokus för att hindra MC-DÖDEN kommer att kräva att fokus flyttas från där den är nu och landar i kromsläde/touringsegmenten.

Nån som har säkrare fakta kan ju gärna lägga upp dom här och döda min känsla.

Var anser du att fokus ligger nu då?

Frågar du mig så var det ungefär 5 år sedan som gruppen körkortslösa fyllskallar på stulna hojar utan hjälm började stiga från det sura bottensedimentet och börja flyta uppåt, drivna av sin egen inre förruttnelse, kan tänka...

Dom tar en allt större kaka av cirkeldiagrammen av 2 anledningar:

# Räknat i absoluta tal ökar dödsfallen med denna typ av förare

# Räknat som 'del av' den totala olyckstatisiken ökar dom ännu mer - eftersom övriga, riktiga motorcyklisters olyckor minskar, i just absoluta tal.

För snart två år sedan förde SMC upp denna grupp på agendan och påpekade för myndigheter och media att här har vi ett samhällsproblem mer än ett motorcykelproblem. Vi kan inte nå denna grupp med information, resonemang eller utbildning.
Vi definierade, paketerade och belyste denna grupp för vi anser inte att vi motorcyklister har att ta ansvar för dem och det helvete dom ställer till med. På våra hojar!

Myndigheterna har hittills inte direkt tagit lyra, om man säger...
Man vet helt enkelt inte hur man skall hantera situationen med total laglöshet på hjul, så man väljer att se någon annanstans.

Du med?

Det finns dom som anser att det är givande att dela in motorcyklister i färgade stapeldiagram. Senast jag tittade på ett sådant så kallades de två största just 'Custom' (innehöll knappt några custombyggda hojar alls) och 'touring' (varav de absolut flesta inte användes till att toura på, eller ens rullade speciellt många mil).
Kommer jag ihåg trenden rätt så minskade 'custom' och något helt nytt som kallades 'adventure' var på uppsegling. (som om inte varje motorcykel någonsin tillverkad skulle vara just en äventyrsmaskin...)

Du vill alltså att vi istället skall lägga resurserna på de två största segmenten bland riktiga motorcyklister istället?
Spännande! Visst, dom är många - och uträttar trots allt ett förhållandevis stort trafikarbete så logiskt sett borde det finnas en del dödsfall att arbeta med inom gruppen.
Men nedbrutet på antal trafikerade mil? Är det verkligen ett bra bang for buck-ratio på en sådan operation?
...och vad skall vi göra med de kriminella som stjäl våra hojar, kör skiten ur dem på gångbanor, gator och torg och lämnar dem blodiga? Skall vi göra som myndigheterna och bara skita i det?

Ditt resonemang låter inte helt fullgånget - men vänta!
Är du kanske den där "VBK" från Sporthoj som har en signatur i stil med "Enfaldigt enkelspårig" eller något...?
Då fattar jag vart du vill vända skutan med detta inlägget här. Lycka till med det, hörru!

Här försöker vi arbeta för motorcyklismens framtid, inte instigera konflikt mellan olika typer av motorcyklister.


Hampe
 
Last edited:

VBK

New member
Tack för ett långt svar.

Och jag börjar med att säga att ja det är samma VBK men utan din förminskande förändring av signaturen.
Och av ren artighet så presenterar du säkert vilket nick du bor under på SH?

Vad menade jag då med min känsla, har kört mycket hoj i många år nu och då kan man inte låta bli att följa olycksrapporteringen.

Och just i år har jag fått känslan att plastraketerna inte varit lika representerade som tidigare år, det finns säkert statistik hos någon här så därav frågan.

Som sagt en helt ärlig fråga.

Krille.
Otrevligt ifrågasättande. (Så har vi i alla fall rättat till det)

Edit: jag gillar din argumenattionsteknik iaf, att subtilt hänvisa till SH med ickefakta är lysande:).
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Nu har jag haft förmånen att spåna kring och diskutera MC-frågor med både den (inte alls så) otrevligt ifrågasättande VBK så väl som min långfärdsåkande guru Hampe, jag både hoppas tror och är rätt övertygad om bägges brinnande intresse och goda intentioner för hojåka och motorcyklisternas villkor.

När det gäller olyckor och statistik tror jag personligen att det är olyckligt att klassificera orsak och samband via förarens val av hojtyp. En vårdslös förare ser nog till att göra sig farlig på glidare så väl som på motard eller sporthoj, en ansvarsfull förare är dennes motsats.

Däremot, om jag försöker analysera Dina inlägg VBK, tror jag att Du pekar på den statistiken då den används av både försäkringsbolag såväl som vissa myndigheter när man sätter premier och överväger ytterligare restriktioner och inskränkningar. Och därmed är den relevant att förhålla sig till, det är inte vi motorcyklister tar upp frågan men vi motorcyklister bör kunna besvara frågeställningen och lämna våra synpunkter.

Och - jag tror därför vi ska försöka peka på att hojtyper i sig själv inte är farliga, det är de människor som grenslar hojen som avgör om ekipaget utgör en blindgångare eller ej i trafikmiljön. Jag följer rapporteringen av mc-olyckor så gott det går och tycker mig hitintills i år kunna se en trend att de extrema inslagen så väl som andelen sporthojar reduceras när det gäller dödsolyckorna. Det är positivt och kanske i någon liten mån har en tidvis intensiv debatt bidragit till utfallet?

Jag gjorde en liten snabb analys före semestern på de då strax under 15 inrapporterade dödsolyckorna och tyckte mig däremot ana att mötes- och korsningsolyckor ökat i andel. Konsekvens av att bilisterna inte vant sig att se oss i trafiken?

Så - jag tror vi ska driva frågan om trafiksäkerheten genom att söka identifiera egenskaper hos föraren som ökar risken för allvarliga olyckor. Och min förhoppning är att framför allt inslag av extrem fart som enda faktor kan minskas, det är något som vi hojåkare själva väljer att utsätta oss för. Minskar även andelen sporthojar är det positivt, det bekräftar vår tes om att vissa hojtyper i sig själv inte är mer olycksbenägna, dessutom att vi själva tar ansvar för vår säkerhet.

Mina 2p - kör med insidan aktiv allihopa :)
 
Last edited:

VBK

New member
Nu har jag haft förmånen att spåna kring och diskutera MC-frågor med både den (inte alls så) otrevligt ifrågasättande VBK så väl som min långfärdsåkande guru Hampe, jag både hoppas tror och är rätt övertygad om bägges brinnande intresse och goda intentioner för hojåka och motorcyklisternas villkor.

När det gäller olyckor och statistik tror jag personligen att det är olyckligt att klassificera orsak och samband via förarens val av hojtyp. En vårdslös förare ser nog till att göra sig farlig på glidare så väl som på motard eller sporthoj, en ansvarsfull förare är dennes motsats.

Däremot, om jag försöker analysera Dina inlägg VBK, tror jag att Du pekar på den statistiken då den används av både försäkringsbolag såväl som vissa myndigheter när man sätter premier och överväger ytterligare restriktioner och inskränkningar. Och därmed är den relevant att förhålla sig till, det är inte vi motorcyklister tar upp frågan men vi motorcyklister bör kunna besvara frågeställningen och lämna våra synpunkter.

Och - jag tror därför vi ska försöka peka på att hojtyper i sig själv inte är farliga, det är de människor som grenslar hojen som avgör om ekipaget utgör en blindgångare eller ej i trafikmiljön. Jag följer rapporteringen av mc-olyckor så gott det går och tycker mig hitintills i år kunna se en trend att de extrema inslagen så väl som andelen sporthojar reduceras när det gäller dödsolyckorna. Det är positivt och kanske i någon liten mån har en tidvis intensiv debatt bidragit till utfallet?

Jag gjorde en liten snabb analys före semestern på de då strax under 15 inrapporterade dödsolyckorna och tyckte mig däremot ana att mötes- och korsningsolyckor ökat i andel. Konsekvens av att bilisterna inte vant sig att se oss i trafiken?

Så - jag tror vi ska driva frågan om trafiksäkerheten genom att söka identifiera egenskaper hos föraren som ökar risken för allvarliga olyckor. Och min förhoppning är att framför allt inslag av extrem fart som enda faktor kan minskas, det är något som vi hojåkare själva väljer att utsätta oss för. Minskar även andelen sporthojar är det positivt, det bekräftar vår tes om att vissa hojtyper i sig själv inte är mer olycksbenägna, dessutom att vi själva tar ansvar för vår säkerhet.

Mina 2p - kör med insidan aktiv allihopa :)

Som jag sagt några gånger till dig, du är en av dom få som ser varför jag är en tråkig människa i denna fråga.

Jag lever nästan mer på banan än på gatan just nu, jag kör dock inte på bana eftersom det med mitt hojåkande inte passar in.
Däremot så har jag styrt många av mina kamrater mot banan och det känns bra att kunna se dom blomstra där dom hör hemma.

EXTREMER inom vårt kollektiv skall bort.... Men jag tror man siktar fel.
Att polisen i vår by kör förbi och fotar oss och våra nummerplåtar innan vi kör ut på våra Tisdagsturer tror jag är helt förkastligt, vi har alltid sett till att sköta oss och helt ärligt,,,, tror dom att vi härbärgerar dräggen på hoj?

Ponera att 95% av alla stulna, rattfulla, kriminella på hoj blir stoppade hjälper verkligen extrempolisyn till att hålla dom borta från trafiken?? Jag tror inte det, för dom skiter helt ärligt i vilket och stjäl bara en ny hoj.

Men jag gör tyvärr likadant med detta forumet som jag gjorde med SMC, lämnar det pga en enda sakfråga som jag inte gillar.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Ett par snabba och spontana comments från mobilen:

Ska se om vi kan få tag i fördelningen av MC typer i årets dödsolyckor

Vi är redan där vart myndigheterna vett om att det inte är hojen som är farlig, men en given förare kan göra den farlig.

Försäkringsbolagen, beräknar sina tariffer absolut primärt efter egna skadedata - enligt min erfarenhet baseret på flera års aktive möten

Hampe: jag kommer sannolikt att ge länken till tråden och specifikt ett av dina inlägg till RPS

VBK - hoppas du stannar kvar iallafall på forumet. Du gör en skillnad och påvärker mera än du tror med dina inlägg som jag tycker är kloka.

Själv har jag inte fått visa körkort eller blåsa i år, trots av en del mil.


T' bax på hojen och vidare mot Borlänge
 

gundj

New member
Alla hojtyper har sina riskgrupper bland förarna.
Rejsputte köper en plastraket av värsta sorten och vurpar.
Glidarkalle har aldrig tagit A-kort, det fick han på köpet en gång, och vurpar med sin kalleankashopper.
Återfallsrune kör som han gjorde i sin glans dagar och vurpar eftersom kropp och hjärna inte är i sin glans dagar längre.
Osv osv.
Men som tur är så är dessa förare i minoritet i sina resp grupper, men får man ut dessa på övningar och aktiviteter så kan några räddas.
Tyvärr så blir den minskningen av olyckor endast en krusning på MC-havets yta så länge inte buset röjs undan, och dessa rår inte SMC på tyvärr.
Men att kasta sten i glashus och peka på enskilda hojtyper som värre än andra utan absolut statistik tycker jag man ska undvika på forum som detta.
 

Diversion

New member
Nu fattar jag inte, vad tjänar man på att plåta nummerskyltar i förväg? Om det kommer in en anmälan från någon som har regnummret så gör det väl varken till eller från att man har tagit kort på den hojen för 6 timmar sedan? Har den som anmäler inte regnummret så är det ju samma sak.
 
Top