Lovar!
Jag har försökt att hålla mig lugn i ämnet nu i två veckor, men det är fan omöjligt!
Vi kan ta avstamp här:
Sex av sju som dött i motorcykelolyckor i Västra Götaland i år saknade mc-körkort.
– Mot det här hjälper ingen utbildning, säger trafikpolischefen Peter Thuresson.
Thuresson har arbetat 20 år som trafikpolis.
- Många som är inblandade i mc-olyckor är kriminellt belastade och de saknar ofta körkort. Många gånger kör de också oförnuftigt. Stulna motorcyklar som körs av obehöriga påverkar också olycksstatistiken negativt liksom ungdomar som kör trimmade mopeder.
Läs hela artikeln:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1849145-allt-fler-kor-motorcykel-utan-korkort
Thuresson som kommenterar är insiktsfull, men uppgiven.
Fundera gärna lite extra på denna godbiten:
Den senaste olyckan med dödlig utgång i länet inträffade i Kållered i onsdags. (Onsdag vecka 29, jag har byggt upp tryck ett tag här.../Hampe)
- Den omkomne och hans passagerare var spekulanter på en mc som de var ute och provkörde när de körde vält. Föraren som dog saknade behörighet att köra mc, säger Peter Thuresson, biträdande trafikpolischef i Göteborg.
Inget körkort, inga vettiga kläder, ovan vid hojen, utlånad - alla boxar tickade, typ.
Fylla/påverkan är inte tillkännagivet, men det kan ju mer eller mindre kvitta - resultatet avskräcker ändå...
Och katastrofen tillåts rulla på, obehindrat, dag efter dag:
Föraren, en man född 62, har fått lindriga skador och förs till sjukhus, enligt polisen. Mannen saknar körkort, och misstänks även ha varit narkotikapåverkad. Han misstänks nu för grov olovlig körning och drograttfylleri
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1867743-motorcyklist-fordes-till-sjukhus-efter-olycka
Är det någon som av en händelse råkar lagföras innan han omkommit så verkar det mest bara vara en slump som gör att det tillfälligtvis finns en polis i närheten när Darwin awards-aspiranterna slår sina kloka huvuden ihop:
Färden gick rakt genom en häck, ut på en grusplan och slutade i en krasch mot en parkerad bil.
– Polispatrullen följde efter och när de kom fram låg båda killarna på marken, en av dem delvis under bilen. Motorcykeln hade hamnat uppe på bilhuven, säger Ivan Åslund, befäl vid polisens länskommunikationscentral.
Männen var talbara när de fördes i ambulans till sjukhus. Under natten beskrev polisen deras skador som allvarliga. Föraren blåste positivt i polisens mätare och misstänks för rattfylleri
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2161514-korde-ifran-polisen-pa-bakhjulet-kraschade
Jag är förbannad och frustrerad, känner mig faktiskt riktigt jävla
sviken.
Jag hörde till dom som verkligen trodde på det här!
Det är vi motorcyklister som identifierar problemet, belyser det och föreslår åtgärder mot en företeelse vi själva inte kan påverka.
Myndigheterna svarar med - ingenting alls.
Jo, man skickar fram de största fommarna som tänkas kan, som konfrontativt deklarerar att man minsan skall ligga i buskarna och spionera på hojåkare som tar av sig hjälmen vid korvkiosken för att senare ha bildbevis som visar... ...vadå?
Att skjuta sig själv i foten är inte nog beskrivning för just det framträdandet. Det var ett genuint grundskott mot motorcyklisternas förtroende inför det som höll på att växa fram: En front emot de kriminella som förstör för oss alla. Vad blev det av det istället? Misstro, irritation, splittring, svekdebatt. Bra jobbat, polisen!
Meanwhile in Sovi... ...Sweden så syns det tydligt hur myndigheterna fullständigt tappat greppet på det som händer ute på vägarna. Inför den här säsongen var jag bara
så inställd på att äntligen få visa mitt körkort. Äntligen få chansen att bevisa att jag är en riktig motorcyklist som har behörighet att framföra mina hojar. I våras så tog jag tillochmed och stuvade om i mina jackfickor så körkortet skulle ligga lätt tillgängligt och gå snabbt att få fram vid alla de kontroller jag väntade mig.
Lång näsa. Det finns väl ingen som är intresserad av att veta om jag har kort eller ej? Inga kontroller, ingen som orkar stanna mig, ingen som bryr sig. Men idiotolyckorna tillåts rulla på.
"Sex av sju omkomna saknar körkort" Låt det sjunka in lite...
Vad vi ser nu är resultatet av en serie med olika skeenden. Låt mig lista några av dem:
# Genomförandet av helt vansinnig körkortsreform som myndigheterna hoppades skulle stöta bort folk från företeelsen "motorcyklar".
Så blev det nu inte. Istället så stöter körkortsreformen bort folk från
MC-körkortet, och framför allt från den nödvändiga utbildningen till motorcyklist. Men motorcykel kör dom ändå. Ett tag...
# Ett slappt och oengagerat polisväsende som inte bryr sig om vem som kör motorcykel i trafiken, om dom har behörighet, äger sitt fordon, är klädda för uppdraget eller är nyktra. Hastighet däremot, det kan man mäta.
# Slappa föräldrar som tillåter illegaliteter på två hjul redan från unga år. Köra "cross" är bra. Att däremot köra ungen till crossbanan, engagera sig i föreningsverksamhet och göra saker och ting på
rätt sätt är jobbigt. "Gräv där du står" blev i nutida upplaga "Kör där du bor". Att man sedan väljer att inte se när att den lilla fiddyn plötsligt blir en fullfjädrad 250 och inte ifrågasätter vart ens tonåriga barn som borde vara i skolan har fått en vuxen crosshoj ifrån är bara en av alla byggstenar som skapar normlösheten vi ser omkring oss.
# Slappa kringboende som accepterar att huliganer, knappt en tvärhand höga terroriserar ett helt bostadområde med oreggade motorcyklar i alla dess former, färger och utföranden - där vissa av dem vandrar runt mellan olika brukare och är så uppenbart stulna att Ray Charles hade sett det. Med solglasögon! Men ingen bryr sig, ingen agerar.
# Att billig Kinaskit tilläts bli "lekfordon" har en mycket stor del i den situation vi befinner oss i nu. Motorcykeln har inte längre något värde, tas inte på allvar och kräver ingen behörighet. Åtminstone i vissas vridna världsbild... Motorcykeln är inte längre ett fordon, ett fortskaffningsmedel - det är en ball grej man bränner runt på utan att ha något egentligt mål med. Cheap thrills, och helt klart slit och släng. Självklart följer denna "lekfordonsinställning" med när man växer ur låghjulingarna och vill ha en ball KTM istället.
Men oj!, dom kostar pengar? Enklare att stjäla en istället. Ingen bryr sig ju ändå.
# Och även polisen tittar åt ett annat håll. Dom har tappat greppet, och är inte så sugna på att bli ifrånkörda igen och igen och igen. Bättre att låtsas som om det finns andra och större problem någon annanstans. Som att smyga i busken och hoppas att dom som verkligen har körkort och äger sina hojar kanske, kanske kommer att ta av sig hjälmen så man kan ta ett foto.
Kan ju vara bra att ha, eller hur? Om han med körkort skulle råka köra för fort någon gång i framtiden.
Hampe