Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

powerglide

New member
Räcker ju att en bilist skiter ner sig när någon kommer dundrande förbi för att det ska kunna uppfattas som extremt av många.

Grundregeln borde väl gå att applicera fullt ut för den som känner att man vill töja på gränserna lite?

T2.2.1 Grundregler
Det finns vissa grundregler för alla i trafiken

o För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

o Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

o En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

o En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

[...]

o Fordon får inte framföras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

[...]

Exempel på praktisk tillämpning av grundreglernas innebörd

o Du ska anpassa din hastighet när det är kraftig nederbörd och dålig sikt fast en väg har en given hastighetsgräns.

o Du ska anpassa din hastighet när du kommer in i ett bostadsområde med många barn så att du lättare kan reagera på deras spontana agerande.

o Du får inte utan anledning tvärbromsa på en motorväg eller utan anledning växla fil eftersom det kan leda till olyckor.

o Du ska inte störa de som bor vid sidan av vägen genom att i onödan tuta och köra fort.

[...]

En förare som är påverkad av t.ex. akohol, uttröttning, bedövande ämnen eller sjukdom kan ha ett sämre omdömme, nedsatt syn eller dylikt, vilket kan föranleda större risk för olyckor.

[...]
Editerade bort terrängkörning och utryckning.
 
Last edited:

challe

Member
Räcker ju att en bilist skiter ner sig när någon kommer dundrande förbi för att det ska kunna uppfattas som extremt av många.

Grundregeln borde väl gå att applicera fullt ut för den som känner att man vill töja på gränserna lite?

T2.2.1 Grundregler

Editerade bort terrängkörning och utryckning.

Just det! Detta är ju egentligen den rätta definitionen av extremt beteende, men problemet är att den är ospecifik och måste tolkas i varje enskilt fall. Därför blir det olika svar beroende på vem som tolkar. Om det ska finnas en gångbar definition av extremt beteende måste det till ett majoritetsbeslut.

Det vore bra om smc kunde sätta upp en webbenkät där man kunde få en sammanställning av t.ex. hur mycket över olika hastighetsgränser som vi i allmänhet tycker är extremt.
 

challe

Member
SMC har redan en definition.
Men det gäller oavsett omständighet som den är skriven.

Men hur har man kommit fram till den definitionen? Har denna definition stöd av en majoritet av smc:s medlemmar? Baserat på foruminlägg tycks det mig som om många medlemmar inte håller med om definitionen.
 

Diversion

New member
Men hur har man kommit fram till den definitionen? Har denna definition stöd av en majoritet av smc:s medlemmar? Baserat på foruminlägg tycks det mig som om många medlemmar inte håller med om definitionen.

Jag tror åsikterna liknar en normalfördelningskurva. Det finns de som ser 80 på en 70-väg som extremt men de är få och det finns de som ser 190 på en 110 väg som icke extremt men de är också få. I mitten finns en stor grupp som anser att 80 på en 70-väg inte är så farligt om omständigheterna i övrigt är gynnsamma t.ex. lite trafik, ingen bebyggelse etc.
 

challe

Member
Jag tror åsikterna liknar en normalfördelningskurva. Det finns de som ser 80 på en 70-väg som extremt men de är få och det finns de som ser 190 på en 110 väg som icke extremt men de är också få. I mitten finns en stor grupp som anser att 80 på en 70-väg inte är så farligt om omständigheterna i övrigt är gynnsamma t.ex. lite trafik, ingen bebyggelse etc.

Du har säkert rätt. Med andra ord är det inte alldeles osannolikt att en majoritet av medlemmarnas åsikt är att 30+ eller mer är den hastighet där extremt beteende kan tänkas definieras, givetvis med hänsyn till normala omständigheter. Att just denna gräns matchar risken för körkortsindragning är kanske ingen tillfällighet.
 

powerglide

New member
Men hur har man kommit fram till den definitionen? Har denna definition stöd av en majoritet av smc:s medlemmar? Baserat på foruminlägg tycks det mig som om många medlemmar inte håller med om definitionen.

Tror inte att Sporthojar utgör en majoritet av SMC:s medlemmar :glömdet
 

SuperRetard

New member
Ni har fel allihop.

Det är extremt att köra hoj i trafik överhuvudtaget, folk dör ju som flugor. Förbjud dem helt och hållet!

Motorcyklar ska framföras på anlagd räserbana eller i skogen, puNgkT.
 

Diversion

New member
Du har säkert rätt. Med andra ord är det inte alldeles osannolikt att en majoritet av medlemmarnas åsikt är att 30+ eller mer är den hastighet där extremt beteende kan tänkas definieras, givetvis med hänsyn till normala omständigheter. Att just denna gräns matchar risken för körkortsindragning är kanske ingen tillfällighet.

Jag kör sporthoj men jag räknar inte in mig i de "extremas" grupp. Jag kör inte på bakhjulet eller gör bombingrepor. Ibland ligger jag väl på 110-120 på en 100 väg om det är lite trafik, bra sikt etc. Jag tycker SMC generellt gör ett bra jobb och jag är inte emot trafiksäkerhetsarbete men ibland blir det väl mycket bror duktig attityd från medlemmarna. Man får känslan att en del vill förvandla hojen till någon sorts bil på två hjul komplett med abs, esp och deformationszoner. Det är inte något jag själv eftersträvar.
 

Hagbard

New member
Vilken hastighet som är "extrem" tycker inte jag har att göra med den gällande hastighetsbegränsningen utan med de yttre omständigheterna på plats. 50Km/h kan vara på tok för fort på 70-väg samtidigt som 150Km/h på 70-väg inte behöver vara extremt enligt min åsikt.
 

challe

Member
Vilken hastighet som är "extrem" tycker inte jag har att göra med den gällande hastighetsbegränsningen utan med de yttre omständigheterna på plats. 50Km/h kan vara på tok för fort på 70-väg samtidigt som 150Km/h på 70-väg inte behöver vara extremt enligt min åsikt.

Tja, under normala omständigheter var ju frågan. Men om jag tolkar dig rätt menar du att det inte går att definiera en sådan gräns då yttre omständigheter är helt avgörande. Jag kan köpa resonemanget i princip. Dock tror jag inte att ett flertal kan tänka sig att 150 km/h på en 70-väg kan vara acceptabelt annat än vid ytterst speciella omständigheter.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
1. Men hur har man kommit fram till den definitionen?
2. Att just denna gräns matchar risken för körkortsindragning är kanske ingen tillfällighet.
3. Har denna definition stöd av en majoritet av smc:s medlemmar?
4. Baserat på foruminlägg tycks det mig som om många medlemmar inte håller med om definitionen.

1. Genom tuffa förhandlingar med alla aktörer i MC & Moped Strategin. Up-sidan var att vi fick en MC & Moped Strategi, down-sidan var en formulering - som även forum skribenterna har olika åsikter om - och så är det givet vist också bland deltagarna i strategin.

2. Rätt - det var då under förhandlingarna det man resonerade / forhandlade fram.
SMC har undertecknad strategin, och därför är det inte fair att sedan beklaga sig över att man inte fick som man ville. Så därför gör vi inte det!

SMC har informeret tydligt under våren till parterna i strategin, att vi idet arbeta med uppdatering av strategin, som påbörjas under hösten - Vill SMC ändra i definitionen runt hastighet för extremt beteende. For att lyckas med detta, krävs självfallet att vi kan ändra åsikt hos övriga parter i arbetat. I strategin framgår att definitionen av extremt Beteende ska ses över, så det är i princip en vanlig process.
Vi har i perioden haft tid att tänka till, lyssna på medlem, läsa flera på forums, sociala medier och mött mycket medlem.
Det som ett flertal lutar åt är att den befintliga definition av vårdslöshet i trafik, kan vara en klok lösning. Fast, det är också några som vill ha en sådär fyrkantig lösning, med ett antal km/t..

3. Bra fråga!
Jag kan endast gissa - så det gör jag! Jag tror en stor del medlem tycker att definitionen med 30+ inte är bra. Man kommer fort över på en modern MC, utan att man generellt kör som en dåre! Jag tror också att majoriteten förstår att SMC, som seriös MC politisk intresse organisation, inte bara kan ge grönt ljus for uppenbart att ignorera lagstiftning. Men, att straff proportionerna ska stå i rimlig relation till "brottet"
Med 65.000 medlem, finns det åsikter åt alla håll - och som vanligt är det mycket komplicerat att hitta lösningar som gör alla glada.
- Det sku ju vara roligt att alla hade en smartphone lösning, och vi inom ett dygn ku få en röst från alla medlem elektronisk. Forumet här har för övrigt en "Poll / Röstnings funktion" - så det är bara att köra på - alla som är registrerade här kan skapa poll´s.

4. Kom ihåg att forumet har 10.800 medlem, vart av 440 har varit aktiva senaste 30 dagarna - dvs inloggade.
Just nu i skrivande stund är 69 medlem inloggat och det är 407 gäster.

Så vi saknar ca. 64.000 för att få en bild - även om vi gör en poll...


Hoppas det diskuteras vidare om vad som kan anses som extremt beteende..
 

SuperRetard

New member
2. Rätt - det var då under förhandlingarna det man resonerade / forhandlade fram.
SMC har undertecknad strategin, och därför är det inte fair att sedan beklaga sig över att man inte fick som man ville. Så därför gör vi inte det!

SMC har informeret tydligt under våren till parterna i strategin, att vi idet arbeta med uppdatering av strategin, som påbörjas under hösten - Vill SMC ändra i definitionen runt hastighet för extremt beteende. For att lyckas med detta, krävs självfallet att vi kan ändra åsikt hos övriga parter i arbetat. I strategin framgår att definitionen av extremt Beteende ska ses över, så det är i princip en vanlig process.
Vi har i perioden haft tid att tänka till, lyssna på medlem, läsa flera på forums, sociala medier och mött mycket medlem.
Det som ett flertal lutar åt är att den befintliga definition av vårdslöshet i trafik, kan vara en klok lösning. Fast, det är också några som vill ha en sådär fyrkantig lösning, med ett antal km/t..

Vilket innebär att den insats SMC bidragit med är en straffhöjning från indraget körkort till beslagtaget fordon?

Bra jobbat!

[Irony mode: off]


Kärnproblemet var knappast fortkörningar på 30+, det rymdes redan inom lagen. Om inte jag helt missat debatten så var det dödsbommen på Årstalänken och andra liknande vansinnesfärder upptakten till hela diskussionen. Att då landa i 30+ är i mina ögon inget annat än ett fail.

Sorry Jesper ;)

Mina 0,5
 
Last edited:

SGM

Moderator
Ni har fel allihop.

Det är extremt att köra hoj i trafik överhuvudtaget, folk dör ju som flugor. Förbjud dem helt och hållet!

Motorcyklar ska framföras på anlagd räserbana eller i skogen, puNgkT.

...i SKOGEN? Är du inte klok, då dör ju träden. DireCkt. ;)
 

powerglide

New member
Vilket innebär att den insats SMC bidragit med är en straffhöjning från indraget körkort till beslagtaget fordon?

Möjlighet till beslag har polisen haft länge men i princip aldrig utnyttjat (för mkt kostnader och administration?).
Men om fordonet varit värt för mkt så har det tidigare alltid återlämnats vid överklagan i domstol.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC har aldrig bidragit med straffhöjning i form av beslagtaget fordon. Tvärtom. Dessa rader i strategin skrevs av RPS, inte av SMC:
I en remiss från Justitiedepartementet är lagstiftarens syn på saken glasklar: man vill att fordon ska beslagtas för den som kör berusad /olovlig körning ett antal tillfällen. Fordon ska kunna förverkas. Det har SMC inget emot.
I samband med remissrundan kontaktades RPS för att få en förklaring till när en hastighetsöverträdelse är så grov att den kan föranleda beslag av fordon. Vi efterlyste också den information som RPS ska skicka ut till åklagare och polis som beskrivs i strategin. Brevet skickades 29 januari - vi har inte fått svar. I en artikel i MC-Folkets 5/13 säger Bengt Svensson, RPS, att man inte kommer att besvara SMC:s brev. Jag har träffat Bengt som sagt att ett svar är på väg, så jag hoppas fortfarande. Annars kommer vi att kontakta Justitiedepartementet.
SMC:s brev till RPS: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Remissvar/2013/Brev till RPS.pdf
Remissvar angående förverkan av fordon: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Remissvar/2013/Remissvar förverkade fordon.pdf
 

Diversion

New member
Jag tycker det var dåligt när han sist inte ville svara med motiveringen att det ändå rörde sig om folk som inte hörde hemma inom smc. Jag antar att han trodde att det var folk som sysslade med bombingrepor ala Ghost Rider.

Så behöver inte vara fallet. Anta att jag gör en omkörning på en 70 väg med god sikt Alla vet ju att ju mindre tid man behöver vara på fel sida desto bättre. Anta också att jag under ett ögonblick är upp i 102 men går ned till laglig hastighet så fort omkörningen är slutförd och jag svänger över i mitt körfält. Är det extremt beteende och skall straffas med beslagtagen cykel förutom körkortsindragningen? Det är det folk ville veta.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
....jag gör en omkörning på en 70 väg med god sikt Alla vet ju att ju mindre tid man behöver vara på fel sida desto bättre. Anta också att jag under ett ögonblick är upp i 102 men går ned till laglig hastighet så fort omkörningen är slutförd och jag svänger över i mitt körfält. Är det extremt beteende och skall straffas med beslagtagen cykel förutom körkortsindragningen? Det är det folk ville veta.

Det är absolut inte det som är syftet, och det är inte så det kommer bli. Enligt Rikspolismannen i fråga - som jag ställt samma fråga på ett möte - var "extremt tydlig" med att det inte är fallet.
Läs gärna mina tidigare inlägg.
 
Top