Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

challe

Member
... som har GPS, stereo etc, utgör det inte en ökad säkerhetsrisk att sitta och titta på displayer och fippla med knappar istället för att koncentrera sig på körningen?

Att fippla med knappar under körningen är förvissa en källa till ouppmärksamhet och därför en ökad olycksrisk. Å andra sidan ger en GPS ovärderlig information om skymda skarpa kurvor, anslutande småvägar osv, vilket ju minskar olycksrisken. Men varför skulle man fippla med GPS:ens knappar under färd? Man stannar väl om man behöver ställa om den?
 

Diversion

New member
Att fippla med knappar under körningen är förvissa en källa till ouppmärksamhet och därför en ökad olycksrisk. Å andra sidan ger en GPS ovärderlig information om skymda skarpa kurvor, anslutande småvägar osv, vilket ju minskar olycksrisken. Men varför skulle man fippla med GPS:ens knappar under färd? Man stannar väl om man behöver ställa om den?

Jag ser ofta folk som är koncentrerade på allt utom själva körningen, de stannar heller inte för att ringa, sms:a eller liknande. När en MC blir mer lik en bil så tror jag att beteendet åtminstone delvis förs över.

Att GPSen skulle ge en säkerhetsmässig vinst i form ovärderlig information om tvära kurvor köper jag inte. Jag tror nämligen att uppmärksamheten på verkligheten alla gånger slår uppmärksamheten på en skärm.
 

Marie

Banned
Att GPSen skulle ge en säkerhetsmässig vinst i form ovärderlig information om tvära kurvor köper jag inte. Jag tror nämligen att uppmärksamheten på verkligheten alla gånger slår uppmärksamheten på en skärm.

Det håller jag med om.

Att veta hur vägen ser ut bakom skymda kurvor kan väl kanske ha ett visst värde, men den där apparaten berättar då inte om det kommer någon mötande i bra fart och (delvis) på fel sida. Risken är snarare att man kör fortare eftersom man TROR sig ha koll på läget, i stället för att sakta in och vara beredd att stanna inom den vägsträcka man kan överblicka...

Jag har aldrig haft någon GPS och tänker inte skaffa någon heller eftersom jag betraktar den som en uppmärksamhetstjuv som helt borde förbjudas i trafiken.
 

Avarage

New member
Det håller jag med om.

Att veta hur vägen ser ut bakom skymda kurvor kan väl kanske ha ett visst värde, men den där apparaten berättar då inte om det kommer någon mötande i bra fart och (delvis) på fel sida. Risken är snarare att man kör fortare eftersom man TROR sig ha koll på läget, i stället för att sakta in och vara beredd att stanna inom den vägsträcka man kan överblicka...

Jag har aldrig haft någon GPS och tänker inte skaffa någon heller eftersom jag betraktar den som en uppmärksamhetstjuv som helt borde förbjudas i trafiken.

Vilsekommna och irrande bilister/trafikanter som plötsligt trycker på bromsen och i samma manöver vrider på ratten för att svänga av på en väg de inte sett i tid så de kan planera sin körning är också en trafikfara. Ännu värre blir det när de backar på motorvägen för att de missat en avfart (och hur många gånger såg vi inte det för 20 år sedan!? Idag händer det knappast.)

Och här hjälper GPS:en till att öka trafiksäkerheten för oss övriga.
 
Last edited:

Triumph int

New member
Det håller jag med om.

Att veta hur vägen ser ut bakom skymda kurvor kan väl kanske ha ett visst värde, men den där apparaten berättar då inte om det kommer någon mötande i bra fart och (delvis) på fel sida. Risken är snarare att man kör fortare eftersom man TROR sig ha koll på läget, i stället för att sakta in och vara beredd att stanna inom den vägsträcka man kan överblicka...

Jag har aldrig haft någon GPS och tänker inte skaffa någon heller eftersom jag betraktar den som en uppmärksamhetstjuv som helt borde förbjudas i trafiken.

Om GPSen är monterad ovanför instrumenten så är det inga problem att vid rätt inzoomning se vart vägen svänger.
Att det skulle vara en trafikfara att veta vart vägen tar vägen, hmmm.

På vissa ställen är det inte självklart åt vilket håll det ska svänga men om GPSen kan visa mig så vet jag ju.
 

Hampe

Skriver massor!
Köra hoj efter hur vägen ser ut i GPSen...? *disneydockehårhorror*
Wow, det är djärvt. Nåja, förslaget ligger i rätt tråd i vart fall...

Jag ser hur många felkällor som helst, allt från kassa kartor över yxig grafik till laggande uppdatering.
Nä, inget för mig!

H
 
Last edited:

Triumph int

New member
Jag har använt GPS som "kartläsare" dvs att få en förvarning om vart det svänger

Funkar så här: kort raksträcka, sänker blicken en sekund, placerar mc på rätt ställe inför svängen

Som sagt jag har GPS väldigt högt och långt fram
 

challe

Member
Nä, inget för mig!

Var och en får vara salig på sin tro. För egen del har jag konstaterat att den hjälper mig köra säkrare på vägar jag aldrig kört tidigare. Men tro nu inte att jag sitter och stirrar på GPS:en istället för på vägen och trafikläget.
 

Bob Sweden

New member
Var och en får vara salig på sin tro. För egen del har jag konstaterat att den hjälper mig köra säkrare på vägar jag aldrig kört tidigare. Men tro nu inte att jag sitter och stirrar på GPS:en istället för på vägen och trafikläget.

Minns när min GPS informerade mig om att det var 3 km till nästa korsning (där jag ska svänga av), alltså har den zoomat ut ett par steg.
Två kurvor (en höger och en vänster) i snabb följd inne i ett samhälle syns då inte på kartan...
Mittemellan var det dessutom en korsning.

"Lurad av GPS" hade varit en lämplig tidningsrubrik på den incidenten.
"Här är ingen sväng på ett tag" byttes snabbt till "här svänger det som FASEN och är en KORSNING också!!".

Lite på samma sätt som ett mötande fordon kan döljas i en svacka i vägen.
Tacka vet jag talade instruktioner från GPS som navigationshjälpmedel, inte som framåtriktad back-kamera...

Men som sagt, var och en osv.

/B
 

Carnivore

New member
Jag har använt GPS som "kartläsare" dvs att få en förvarning om vart det svänger

Funkar så här: kort raksträcka, sänker blicken en sekund, placerar mc på rätt ställe inför svängen

Som sagt jag har GPS väldigt högt och långt fram

Var väl en pilot på RIB-båt som gjorde något liknande för några år sedan och slog runt mot en stor boj/ljusprick varpå en eller två dog.
Visst, ute på sjön är det lite andra faktorer men den där GPSen har garanterat inte med rådjuren, döda grävlingar, gruset på vägen eller den trasiga bilen eller vad man nu kan tänkas råka ut för.
Att ha GPS på hoj för att få väganvisningar är en sak, att ha den för att se hur vägen ser ut ser jag som direkt farligt.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Att fippla med knappar under körningen är förvissa en källa till ouppmärksamhet och därför en ökad olycksrisk. Å andra sidan ger en GPS ovärderlig information om skymda skarpa kurvor, anslutande småvägar osv, vilket ju minskar olycksrisken. Men varför skulle man fippla med GPS:ens knappar under färd? Man stannar väl om man behöver ställa om den?

Tycker man kan byta ut ovärderlig mot värdelös

Kan man inte bedöma kurvor och lämplig hastighet med blicken har man inte på motorcykel att göra. Är kurvan skymd så kör man med marginal. Spelar ingen roll om den är skarp eller inte, kör man tillräckligt mycket är det bara en tidsfråga innan man råkar på en traktor med bred skördetröska bakom som tar upp hela vägen. Eller något annat som kan vara knepigt att hantera när man kör hoj.

Samma sak med anslutande småvägar, inte alls säkert att dom finns med på kartan eller att det inte puttrar upp en traktor rakt från åkern. Rådjur och vildsvin är ett kapitel för sig...

Håll ögonen på vägen istället...
 

challe

Member
Kan man inte bedöma kurvor och lämplig hastighet med blicken har man inte på motorcykel att göra. Är kurvan skymd så kör man med marginal.

Jag tycker nog att det är en klar fördel att få klart för sig att en kommande kurva är skarp eller mycket skarp mycket tidigare än man kan se det med blotta ögat. Jag kör inte oförsiktigare för att GPS:en inte indikerar en skarp kurva än jag skulle ha gjort om jag inte haft GPS.
 

powerglide

New member
När övergick tråden från att handla om Extremt Beteende till det mer omfattande ämnet Trafikfarligt Beteende? :va

Borde inte kärnfrågan i en tråd med denna rubrik vara; vilka omfattas och hur når vi de som ligger i gränslandet (dvs. icke knarkarna som inte stulit hojen de kör på)?
 

challe

Member
När övergick tråden från att handla om Extremt Beteende till det mer omfattande ämnet Trafikfarligt Beteende? :va

Borde inte kärnfrågan i en tråd med denna rubrik vara; vilka omfattas och hur når vi de som ligger i gränslandet (dvs. icke knarkarna som inte stulit hojen de kör på)?

Vid halt väglag i tråden kan man ju lätt hamna i diket. :confused:

Kanske vi kan bli överens att köra wheelie mellan stillastående bilköer i rusningstraffiken är extremt beteende?

Att göra detta på motorvägen när den är helt fri från övrig trafik - är det extremt beteende? Inte enligt min mening. Kan vi bli överens om detta? Men då kommer genast följdfrågan.... Hur mycket övrig trafik får det finnas innan det blir extremt beteende?
 
Top