Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

challe

Member
Det är en stor skillnad på någon som gör en korrekt omkörning på 90 väg och är uppe i 121 men som efter omkörningen genast går ned till laglig fart och någon som kör en bombingrepa eller gör en idiotomkörning mot mötande trafik.

Det håller jag med om - och man kan bli tvungen att göra en sådan omkörning när den utvecklar sig på ett sätt som man inte kunde förutse. Och då kan man i undantagsfall få viss förståelse från polisen. Som grundregel gäller dock att detta är vårdslöst. Beror mycket på den enskilde polismannen.
 

Carnivore

New member
Men detta är väl undantaget som bekräftar regeln?

Att köra på bakhjulet är inte klassat som Extremt Beteende... att göra det bland folk däremot.

Fattar inte riktigt hur så många alltid väljer att alltid tolka det så oerhört svart/vitt... tycker själv att det är skitenkelt, kör jag så att jag är en uppenbar fara för andra så är det extremt, konstigare än så är det inte.
 

challe

Member
Att köra på bakhjulet är inte klassat som Extremt Beteende... att göra det bland folk däremot.

Fattar inte riktigt hur så många alltid väljer att alltid tolka det så oerhört svart/vitt... tycker själv att det är skitenkelt, kör jag så att jag är en uppenbar fara för andra så är det extremt, konstigare än så är det inte.

Allt är ju en definitionsfråga. Jag menar nog att köra på bakhjulet bland folk är detsamma som att köra på bakhjulet på allmän väg. Givetvis har jag inga invändningar mot att köra så på enskild mark, bana, eller annan för allmän trafik avstängd vägbana.

Under förutsättning att du aldrig gör några misstag i trafiken så kanske jag kan ha en mjukare inställning till bakhjulskörningen. Själv gör jag misstag då och då, men då jag brukar köra med föredömliga säkerhetsavstånd har dit hitintills rett upp sig.
 

Diversion

New member
Det håller jag med om - och man kan bli tvungen att göra en sådan omkörning när den utvecklar sig på ett sätt som man inte kunde förutse. Och då kan man i undantagsfall få viss förståelse från polisen. Som grundregel gäller dock att detta är vårdslöst. Beror mycket på den enskilde polismannen.

Om det är SMCs officiella hållning att det är vårdslöst så måste jag överväga mitt medlemskap. Vårdslös som jag ser det är när man tar stora risker och/eller inte har full kontroll över sitt fordon, antingen på grund av risktagandet eller för att man helt enkelt suger på att köra.
 

Diversion

New member
Jo det säger polisen visst, i alla fall den som figurerar i senaste MC-folket, om det är polisens officiella hållning vet jag dock inte.
 

SuperRetard

New member
Allt är ju en definitionsfråga. Jag menar nog att köra på bakhjulet bland folk är detsamma som att köra på bakhjulet på allmän väg. Givetvis har jag inga invändningar mot att köra så på enskild mark, bana, eller annan för allmän trafik avstängd vägbana.



Jag bjuder härmed in dig till E4an på valfri sträcka mellan Gnesta och Ödeshög en söndagnatt, 209:an en tisdag lunch eller valfritt industriområde en helgdag.

Jag bjuder på kaffet, så kan vi föra statistik över hur mkt "folk" det är där, på allmän väg.
 

Bob Sweden

New member
Vanlig sista replik i livet:
"-Det är ingen fara, jag har kontroll och vet vad jag pysslar med!"

Alternativ variant:
"-Det brukar funka."

Grejen med det oväntade och oförutsägbara är just att det är oväntat och oförutsägbart.
Utan att någon ska behöva känna sig träffad eller påhoppad kan jag bara konstatera välkänt faktum:
Den genomsnittlige föraren bedömer sig som en bättre förare än genomsnittet... ;-)
 

challe

Member
Om det är SMCs officiella hållning att det är vårdslöst så måste jag överväga mitt medlemskap.

Nej, det var min åsikt att det i allmänhet betraktas som vårdslöst att köra på bara bakhjulet på allmän väg.

Om något oförutsett inträffar och du kör på bakhjulet förlorar du kanske sekunder = åtskilliga tiotals meter innan du kan påbörja undanmanöver. Denna skillnad kan innebära trafikolycka som du annars kanske kunnat undvika med en undanmanöver. Det är därför _MIN_ åsikt att detta är vårdslöst.

Förvisso finns det nog många sträckor där du vissa tider på dygnet kan ägna dig åt bakhjulskörning utan större risk. Men risken blir aldrig obefintlig.
 

challe

Member
Jag bjuder härmed in dig till E4an på valfri sträcka mellan Gnesta och Ödeshög en söndagnatt, 209:an en tisdag lunch eller valfritt industriområde en helgdag.

Jag bjuder på kaffet, så kan vi föra statistik över hur mkt "folk" det är där, på allmän väg.

Det går säkert lätt att hitta en sträcka som uppfyller din definition som folktom.

Tackar för inbjudan, men kan vi inte i alla fall bara vara överens om att vi inte är överens om vad som är vårdslöst/extremt beteende? Jag hävdar inte att min åsikt är den rätta - bara att det är min åsikt.
 

Diversion

New member
Nej, det var min åsikt att det i allmänhet betraktas som vårdslöst att köra på bara bakhjulet på allmän väg.

Om något oförutsett inträffar och du kör på bakhjulet förlorar du kanske sekunder = åtskilliga tiotals meter innan du kan påbörja undanmanöver. Denna skillnad kan innebära trafikolycka som du annars kanske kunnat undvika med en undanmanöver. Det är därför _MIN_ åsikt att detta är vårdslöst.

Förvisso finns det nog många sträckor där du vissa tider på dygnet kan ägna dig åt bakhjulskörning utan större risk. Men risken blir aldrig obefintlig.

För att förtydliga så pratar jag inte om att balansera på bakhjulet i flera kilometer där det finns gott om annan trafik utan att lufta framhjulet några meter när man svänger ut från macken t.ex. om förhållandena i övrigt tillåter det. Jag tolkar det som skrivits här att en del ser detta som extremt.
 

Bob Sweden

New member
För att förtydliga så pratar jag inte om att balansera på bakhjulet i flera kilometer där det finns gott om annan trafik utan att lufta framhjulet några meter när man svänger ut från macken t.ex. om förhållandena i övrigt tillåter det. Jag tolkar det som skrivits här att en del ser detta som extremt.

Citat från den här källan:
Risktagandet med motorfordon är en viktig del i skapandet av en raggarperson, en ”någon” i samhällets sociala ungdomsgeografi.
*klipp*
– Det är också ett sätt att manifestera maskulinitet. Att ha en orädd körstil och full kontroll över bilen, sig själv, sina känsloyttringar och sin omvärld kan kopplas till manlighet.

För den som önskar mera info finns det på den här länken.

Nej jag värderar inte, bara observerar och tycker mig se vissa likheter med en del av formuleringarna i den här tråden och den där avhandligen... ;)
 

Diversion

New member
Det jag beskrev är knappast extremt risktagande. Problemet är okunskap om motorfordon hos allmänheten för det är den enda förklaringen jag kan se till att det anses som extremt att dra upp framhjulet några meter under kontrollerade former och i rätt situation men inte att sitta och babbla/texta/kolla på film i telefonen.
 

Marie

Banned
att lufta framhjulet några meter när man svänger ut från macken t.ex. om förhållandena i övrigt tillåter det. Jag tolkar det som skrivits här att en del ser detta som extremt.


Jo det gör jag ju förvisso.

Jag ser inte NÅGOT skäl att inte behålla markkontakten med BÅDA hjulen...
 

Diversion

New member
Jo det gör jag ju förvisso.

Jag ser inte NÅGOT skäl att inte behålla markkontakten med BÅDA hjulen...

Fast det är ju inte väsentligt, det viktiga är ju om man rent objektivt kan säga att detta utgör en större fara för medtrafikanterna än om du sitter i en bil och twittrar döv och blind för omvärlden. Hur är det med prostatakryssarna (Goldwings och liknande) som har GPS, stereo etc, utgör det inte en ökad säkerhetsrisk att sitta och titta på displayer och fippla med knappar istället för att koncentrera sig på körningen?
 

challe

Member
....om förhållandena i övrigt tillåter det.....

Just det. Med citerade brasklappen kan man naturligtvis göra allt det där som somliga anser vara "extremt" på ett säkert sätt.

Vad är det som säger att du är en oskicklig MC-förare för att du saknar körkort? Du kanske har årtiondens körvana och har haft MC-kort, men blivit av med det för att du nyligen missade en ny ologiskt placerad 40-skylt där förhållandena i övrigt kanske inbjuder till 70 eller mer. Under sådana omständigheter är det då extremt att köra MC utan körkort om du bara är på väg till din förbetalade kontrollbesiktning? Olagligt ja, extremt? kanske det. Trafikfarligt? Troligtvis inte.

Om det ska vara meningsfullt att definiera ett begrepp "extremt beteende" så måste man ha några absoluta gränser att sätta.
 

Paerhc

New member
Jag tänkte tillåta mig att citera från en annan tråd och dessutom vad en annan person har skrivit, nämligen ett mycket vettigt uttryck av Agile i tråden - Allmänna diskussioner, Inte så bra av SMC-Skånes Facebook. Det som Agile skrev där kan jag skriva under på: "... de som kör påverkade, utan körkort och totalt omdömeslöst - de som i huvudsak kör ihjäl sig!" Det där är väl en bra beteckning på extremt beteende som de allra flesta kan ställa sig bakom?

Sedan kan man säkert bygga på det med annat man kan tycka är extremt, men då kanske inte använda just ordet extremt, utan något annat eftertryckligt uttryck eller invektiv i stället.

Jag har själv skrivit om extremt beteende och en del av det inläggen om min personliga trafikmoral och vad jag själv försöker uppnå i min körning, och då varit lite väl snäv i formuleringarna, samt använt mig av ordet extremt. Men det får jag nog ta tillbaka. Uttrycket extremt ska kanske inte användas på det snäva sätt som jag har använt det. För kraftigare uttryck än så kan man nog svårligen finna.

Det är i alla fall vad jag kommit till insikt om när jag läser vad som skrivs på forumet i den här frågan.

Om man kan enas om ett maximiuttryck för vad som är extremt så finns det andra väldigt fina uttryck för det som inte är extremt men som en del finner onödigt att göra i trafiken etc.

Jag tycker att Agiles definition av extremt beteende är något som alla borde kunna ställa sig bakom, och då använda uttryck som farligt eller onödigt eller något annat till att beskriva något som inte exakt går under den definitionen. Om det nu finns intresse av konsensus i frågan om uttrycket extremt beteende.
 

challe

Member
"... de som kör påverkade, utan körkort och totalt omdömeslöst - de som i huvudsak kör ihjäl sig!" Det där är väl en bra beteckning på extremt beteende som de allra flesta kan ställa sig bakom?

Jag kan ställa mig bakom definitionen. Varför inte då kalla konceptet "oacceptabelt beteende (i trafiken)"? Tycks mig vara mer passande.
 

Cyborg

New member
Nej, det var min åsikt att det i allmänhet betraktas som vårdslöst att köra på bara bakhjulet på allmän väg.

Om något oförutsett inträffar och du kör på bakhjulet förlorar du kanske sekunder = åtskilliga tiotals meter innan du kan påbörja undanmanöver. Denna skillnad kan innebära trafikolycka som du annars kanske kunnat undvika med en undanmanöver. Det är därför _MIN_ åsikt att detta är vårdslöst.

Förvisso finns det nog många sträckor där du vissa tider på dygnet kan ägna dig åt bakhjulskörning utan större risk. Men risken blir aldrig obefintlig.

Det är samma sak då som att köra när det är halt ute, ser du det också som ett vårdslöst beteende??
 

challe

Member
Det är samma sak då som att köra när det är halt ute, ser du det också som ett vårdslöst beteende??

Nej, det är väl inte samma sak. Det är ju inte något som föraren medvetet orsakat själv. Men om man kör som om det vore sommarväglag när man väl upptäckt att det är halt väglag, då är det väl ändå vårdslöst beteende?
 
Top