Jag tänkte tillåta mig att citera från en annan tråd och dessutom vad en annan person har skrivit, nämligen ett mycket vettigt uttryck av Agile i tråden - Allmänna diskussioner, Inte så bra av SMC-Skånes Facebook. Det som Agile skrev där kan jag skriva under på: "... de som kör påverkade, utan körkort och totalt omdömeslöst - de som i huvudsak kör ihjäl sig!" Det där är väl en bra beteckning på extremt beteende som de allra flesta kan ställa sig bakom?
Sedan kan man säkert bygga på det med annat man kan tycka är extremt, men då kanske inte använda just ordet extremt, utan något annat eftertryckligt uttryck eller invektiv i stället.
Jag har själv skrivit om extremt beteende och en del av det inläggen om min personliga trafikmoral och vad jag själv försöker uppnå i min körning, och då varit lite väl snäv i formuleringarna, samt använt mig av ordet extremt. Men det får jag nog ta tillbaka. Uttrycket extremt ska kanske inte användas på det snäva sätt som jag har använt det. För kraftigare uttryck än så kan man nog svårligen finna.
Det är i alla fall vad jag kommit till insikt om när jag läser vad som skrivs på forumet i den här frågan.
Om man kan enas om ett maximiuttryck för vad som är extremt så finns det andra väldigt fina uttryck för det som inte är extremt men som en del finner onödigt att göra i trafiken etc.
Jag tycker att Agiles definition av extremt beteende är något som alla borde kunna ställa sig bakom, och då använda uttryck som farligt eller onödigt eller något annat till att beskriva något som inte exakt går under den definitionen. Om det nu finns intresse av konsensus i frågan om uttrycket extremt beteende.