Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Bansaie

New member
Extremt = Något som kraftigt avviker från vad som är normalt.
Beteende = Vad någon har för vana att medvetet och regelbundet göra.
Eftersom det är normalt bland Svennar i gemen att inte åka/köra MC och att merparten på detta forum kör/åker just MC medvetet och regelbundet är det bara att konstatera att vi alla här är extrema hur än vi försöker definiera extremt.

"Här kommer en självmordspilot" fick jag som kommentar den dag jag klev in på fritids i MC-stället och skulle lämna över en grej som dottern inte fick med sig direkt på morgonen. Ganska signifikant för hur väldigt många ser på oss MC-förare.

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Det här med "Extremt beteende", det är tydligen bara något som skall riktas mot hojar med svenska skyltar, medans utlandsreggade bilar...

– Vansinnesbeteende, men vi står maktlösa, säger Rolf Högberg, trafikpolis i Jönköping
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article16797683.ab

Trots att det sker avkörningar på raka vägen:
I dag körs racet Gumball 3000 på E4 i Sverige.En av bilarna har kört av vägen i Mjölby.

– Vi kan stå och mäta hastigheten med laser men blir de rapporterade får de kanske böter på 4 000 kronor. De summorna betyder ingenting för de som kör, säger Mikael Wäneus vid trafikpolisen i Stockholm.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16803716.ab

...gör som dom alltid gjort: som dom själva vill och behagar.

I Sverige, alltså.
I Finland tar man sitt jobb på mer allvar och arbetar med en samsyn inom lagvårdande myndigheter:

Den finländska polisen storsatsar mot Gumball 3000 just nu. Över 60 poliser övervakar lyxracet. Enligt Ilta-Sanomat har så många som 20 Gumball-förare blivit av med körkortet under förmiddagen. För dem väntar nu sannolikt rekordhöga böter.

I Finland finns det inget maxbelopp för trafikböter. Bötesbeloppet sätts efter hur hög inkomst föraren har. För några år sedan dömdes en svensk miljonär till 200 000 kronor i böter för fortkörning i Finland.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16808315.ab

Fuck "Extremt beteende!"
Det hade kunnat bli så bra, en grund för en allmän skärpning av trafikmoralen i Sverige, men när det bara blir snack och allt ljus riktas mot motorcyklismen medans bilarna ges fri lejd, så förstår jag om folk lackar ur och vägrar ställa upp på den (nödvändiga) saneringen av hur vi uppträder mot varandra i trafiken.

För mig börjar kampanjen "extremt beteende" allt mer anta konturerna av en död häst. Jag antar att myndigheterna ännu inte svarat på hur man tänker hantera detta med beslag av motorfordon - när, hur, varför...?

Så går det när man biter av mer än man kan tugga, när man tar stora ord i munnen men inte har en aning om hur man skall effektuera det man inte ens har beslutat om.
Typiskt svenskt myndighetsklanteri! Tänk om man hade gjort detta rätt.

Hampe

Cyborg

New member
För mig börjar kampanjen "extremt beteende" allt mer anta konturerna av en död häst. Jag antar att myndigheterna ännu inte svarat på hur man tänker hantera detta med beslag av motorfordon - när, hur, varför...?
Hampe

Enligt senaste numret av MC-folket har inte ens vi SMC-medlemmar rätt att veta vart gränsen går när polisen ska beslagta en motorcykel enligt Bengt Svensson vid RPS. Vidare anser Bengt att sådana som undrar inte borde vara med i SMC och att SMC inte borde ha sådana medlemmar, detta luktar unket! Så både du och jag är nu medlemmar som inte borde vara med i SMC eller att SMC borde utesluta oss!?

powerglide

New member
Vidare anser Bengt att sådana som undrar inte borde vara med i SMC och att SMC inte borde ha sådana medlemmar, detta luktar unket!
Oh, vad han får en att tänka om, not.

Vår fråga är berättigad med tanke på hur många vägavsnitt i Sverige som är märkligt hastighetsskyltade.
Det är väldigt lätt glida över "gränsen" på vissa 70-vägar när solen skiner och man är glad i sinnet och livet rullar på när man sitter på sin hoj.

gundj

New member
Jag tycker att några är lite överkänsliga.
Det är väl rätt uppenbart vilka vägavsnitt polisen har för avsikt att kolla extra noga, du som kör din lilla krokvägsrunda då och då behöver inte vara mer orolig än vanligt, men kör du någon av de berömda vägarna i sthlm´s utkanter ihop med hundratalet andra var och varannan kväll då är det en annan femma.
Likaså när det kommer till beslag av fordonet.
Polisen tar inte din hoj för att du kört 15kmh för fort, en gång, dom tar den kanske när det är upprepade grova förseelser, dvs droger, fylleri, vårdslöshet osv osv. Och då är det i min värld helt rätt. Den möjligheten finns ju redan idag och används då och då.

Beträffande Gumball 3000 så är det märkligt att inte polisen gjorde kraftfullare insatser, men vi vet ju inte hur resurser prioriteras, det händer ju andra saker i landet, särskilt just denna helgen. Det visste nog gummibollsförarna om.

Diversion

New member
Det är väl rätt uppenbart vilka vägavsnitt polisen har för avsikt att kolla extra noga, du som kör din lilla krokvägsrunda då och då behöver inte vara mer orolig än vanligt, men kör du någon av de berömda vägarna i sthlm´s utkanter ihop med hundratalet andra var och varannan kväll då är det en annan femma.
Polisen tar inte din hoj för att du kört 15kmh för fort, en gång, dom tar den kanske när det är upprepade grova förseelser, dvs droger, fylleri, vårdslöshet osv osv. Och då är det i min värld helt rätt. Den möjligheten finns ju redan idag och används då och då.

Beträffande Gumball 3000 så är det märkligt att inte polisen gjorde kraftfullare insatser, men vi vet ju inte hur resurser prioriteras, det händer ju andra saker i landet, särskilt just denna helgen. Det visste nog gummibollsförarna om.

Det är viktigt att veta kriterierna för beslag, det får inte bli godtyckligt och just därför finns det ingen anledning att inte gå ut med koncis information.

powerglide

New member

Aha, är det så polisen gör? :rolleyes
Trodde inte de ville/kunde komma till skott med ngt av det?

Diversion

New member
Ja det är väl det minsta man kan begära i ett land som vill låtsas vara en rättsstat.... :mad:

Farhågan är ju att vi snart får se en artikel i pressen där en helt vanlig kille blir av med hojen för att han körde 30 för fort på motorväg eller luftade framhjulet i tio meter medan "KnarkarAnton" med en diger meritlista slipper undan.

Avarage

New member
"Ni" begär något av polisen som ni själva inte kan leva upp till. Nämligen att vara konkreta. Frågan är tidigare ställd där ni blev tillfrågade om vad ni TYCKER är extremt beteende men ingen av er klarade av att svara.

Det säger väl sig självklart att polisen inte kan räkna upp alla möjliga och omöjliga scenarion som i tingsrätt/hovrätt KAN bedömmas som vårdslöshet/grov vårdslöshet. Att polis beslagtar ett fordon är i sig inte en dom som vunnit laga kraft för än tingsrätt (motsv.) har fastställt domen.

Orsak: För många variabler finns med att bedömma varför varje situation är unik.

gundj

New member
"KnarkarAnton" kommer undan redan i dag...
View attachment 5845

Mer info finns här.

Saknar ord, känner med de drabbade men vad hjälper det...

/B

Åter igen ett fall där daltandet med idioter drabbar oskyldiga.
Hur kan samhället förklara för den drabbade och dennes anhöriga att en sådan galning tillåts vandra lös?
Det är så otroligt synd om de drabbade så det finns knappt ord, hoppas verkligen den påkörda kommer på fötter igen.

På tal om extremt beteende så kom det ett gäng på 7-8 motardliknande hojar förbi mig i lördags, lång raksträcka som slutar med en lurig skymd kurva.
Hälften av hojarna på bakhjulet, 2 av dessa i mötande körfält och kör om en bil dessutom. Den som sist satte ner framhjulet gjorde det precis i ingången till kurvan.
Hade det kommit ett möte så hade även dessa förarna sällat sig till samma skara som föraren vi talar om här ovan. Ett mötande fordon hade inte haft en chans.
Saknas konsekvenstänkande hos dessa personer eller är dom helt enkelt bara ointelligenta?

challe

Member
"Frågan är tidigare ställd där ni blev tillfrågade om vad ni TYCKER är extremt beteende men ingen av er klarade av att svara.

Jag tycker nog att många svar här har varit alldeles tillräckligt konkreta. Till exempel att göra en "wheelie" på allmän väg betraktar jag alltid som extremt beteende. Myndigheterna anser förmodligen att det är vårdslöshet i trafik, kanske rent av grov vårdslöshet i trafik. Kan vi vara mer konkreta än så?

powerglide

New member
Jag tycker nog att många svar här har varit alldeles tillräckligt konkreta. Till exempel att göra en "wheelie" på allmän väg betraktar jag alltid som extremt beteende. Myndigheterna anser förmodligen att det är vårdslöshet i trafik, kanske rent av grov vårdslöshet i trafik. Kan vi vara mer konkreta än så?

Det finns domslut på att en wheelie på allmän väg inte behöver innebära vårdslöshet :fakta

Avarage

New member

Det var konkret (bra). Men också ett undantag från tidigare inlägg!

Diversion

New member
"Ni" begär något av polisen som ni själva inte kan leva upp till. Nämligen att vara konkreta. Frågan är tidigare ställd där ni blev tillfrågade om vad ni TYCKER är extremt beteende men ingen av er klarade av att svara.

Det säger väl sig självklart att polisen inte kan räkna upp alla möjliga och omöjliga scenarion som i tingsrätt/hovrätt KAN bedömmas som vårdslöshet/grov vårdslöshet. Att polis beslagtar ett fordon är i sig inte en dom som vunnit laga kraft för än tingsrätt (motsv.) har fastställt domen.

Orsak: För många variabler finns med att bedömma varför varje situation är unik.

Polisen säger att det inte spelar någon roll vem som kör 31 över gränsen, själv anser jag att det gör det. Det är en stor skillnad på någon som gör en korrekt omkörning på 90 väg och är uppe i 121 men som efter omkörningen genast går ned till laglig fart och någon som kör en bombingrepa eller gör en idiotomkörning mot mötande trafik. Polisen jämställer dessa ur trafiksäkerhetssynpunkt vilket är fel.

Carnivore

New member
Polisen säger att det inte spelar någon roll vem som kör 31 över gränsen, själv anser jag att det gör det. Det är en stor skillnad på någon som gör en korrekt omkörning på 90 väg och är uppe i 121 men som efter omkörningen genast går ned till laglig fart och någon som kör en bombingrepa eller gör en idiotomkörning mot mötande trafik. Polisen jämställer dessa ur trafiksäkerhetssynpunkt vilket är fel.

Nej, det gör inte polisen, de tittar på det från fall till fall.