Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Carnivore

New member
Har du ALDRIG backat av (ute på gatan) för att du ser att om du fortsätter finns en påtaglig risk för att personen du ligger bakom eller framför kommer krascha? Det har hänt mig flera gånger och jag är inte ensam i vår mc-klubb om att ha agerat så, långt ifrån. Men även där finns de som slaviskt anser att vad andra gör rör inte dem.

Visst har jag det... men att inte göra det skulle jag inte klassa som extremt.
Hänsynslöst kanske men inte extremt.

Vad jag menar är precis som någon här innan skrev, vi får inte urvattna betydelsen av extremt likt media gjort med t.ex. Extremkyla / Snökanon / snökaos osv osv osv.
 

Avarage

New member
Visst har jag det... men att inte göra det skulle jag inte klassa som extremt.
Hänsynslöst kanske men inte extremt.

Vad jag menar är precis som någon här innan skrev, vi får inte urvattna betydelsen av extremt likt media gjort med t.ex. Extremkyla / Snökanon / snökaos osv osv osv.

Här har vi olika uppfattning om vad som är extremt.
 

HkanB

New member
Vad är extremt trafikbeteende på mc för dig?
Kör du eller har du kört extremt? Så som du menar är extremt beteende?

Jag har, och jag inser att det var riktigt jävla idiotiskt. Men just då kändes det som jag hade koll. I efterhand framgår det med all tydlighet att det enda jag hade koll på var min egna körförmåga och motgorcykelns begränsningar.

En hel del bortklippt...


Livet har också lärt mig att trots detta kan andra anse att ett beteende är extremt som jag anser bara är mindre bra. Vi är alla olika. Vi har alla olika erfarenheter/referenser och så kommer det alltid vara oavsett vad du/jag tycker.

När jag kör med kompisar observerar jag bla. deras körning. Anser jag att någon kör för dem farligt säger jag till (genom att coacha). Det brukar uppskattas, beroende lite på hur man framför det samt när och var. Väldigt ofta förändrar de sitt sätt att köra till det bättre. Jag gör lika dant med förare som jag känner som med förare som jag känner mindre bra. Detta är mitt sätt att bidra.

Låt säga så här:

Jag kör inte likadant idag som när jag var 16. Det gick av flera förklarliga skäl mycket långsammare men var trots det inte ett dugg säkrare, snarare tvärtom.
Den stora skillnaden mellan nu och då är först och främst en tilltagande insikt om allt och livets förgänglighet. Jag känner mig inte fullt så övertygad om min odödlighet nu som då. Om jag nu ens funderade över det när jag var i slutet på tonåren.

Jag har yrkesmässigt tagit och varit beredd på en och annan kalkylerad risk under åren och är alltid lika fascinerad över de som säger sig "ha koll på läget". Hyfsat medveten om hur lite koll man egentligen har.
Det man kan skaffa sig genom långt och trist nötande och övande är ett bra improvisationsunderlag, bra ryggmärgsreflexer att använda när kontrollen på läget brister. Det gör den förr eller senare med eller utan hjälp från omgivningen.

Det du citerade handlar nog egentligen inte så mycket om något extremt beteende i sig utan mer om reflektioner om mekanismerna bakom resonemang som gör att somliga anser sig ha koll på läget.

Klassiska argument är som det brukar vara; alltid hålla hastighetsgränserna, jag är alltid extra uppmärksam etc.

Jag tror mig ha rätt god grund för att inte känna mig särskilt riskbenägen och blir som sagt alltid förvånad över de som säger sig lägga sina marginaler så mycket på rätt sida att de skall vara "snudd på riskfria". Självupplevd kontroll är ett inte helt ovanligt tecken på om inte motsatsen så...

Jag börjar känna igen det här spåret och hittade just något som jag skrev i den här tråden för snart ett år sedan...

Det verkar som om oroväckande många vill omdefiniera "Extremt beteende" eller i vilket fall utvidga det till att omfatta allt...-inkl. överstigande av de oftast helt godtyckligt satta hastighetsgränserna- som ens kan påminna om att vara politiskt kontroversiellt. Det förtar liksom värdet på hela begreppet! Extremt är relativt vill jag hävda, inte absolut...min kursivering och fetning i efterhand

En hel del bortklippt...

Det är bara att hoppa dit och läsa färdigt...om andan faller på.

Den största skillnaden mellan nu och då är att jag väljer mina tillfällen med mycket större finess och urskiljning nu än när jag var 16. 125:an gjorde en bra dag med vinden och solen i ryggen och med lite nedförsbacke kanske 110-115 riktiga km/h. Det jag åker på nu är kapabelt till mycket högre hastigheter...och har löjligt mycket bättre bromsar, väghållning, lyse o.s.v men det är inte i högerhanden problemet eller lösningen sitter vare sig hos de som gasar för mycket och urskiljningslöst eller de som gasar för lite; det sitter i huvudet!

Det finns inget tvärsäkert i det här mer än att vad som är en helt OK handling vid ett tillfälle kan vara helt förkastlig under andra omständigheter.

Jag skall inte trötta ev. läsare med någon, även om kort drapa om mina tidigare tillkortakommande som förare...jag har som de flesta en och annan sak i trafikbagaget som jag inte är så stolt över.

Och som sagt, jag är fortfarande fascinerad över en försiktighet, beskriven på ett sätt som jag har svårt att förstå hur man kan omsätta till fungerande körning! Kontroll på läget är mer eller mindre alltid en illusion. Den onda kusinen riskmedveten är en annan femma. De kan se likadana ut på ytan men är som absolut och relativt inte heller samma sak.
 
Last edited:

Paerhc

New member
@Avarage: Ja, jag har förändrat mig och min körning väldigt mycket. Men jag tror att det handlar om mognad för min egen del och att tänka mer på konsekvenser. Jag var så omogen på den tiden. Och det är därför jag ibland tjatar om att förändringen mot ett större konsekvenstänk måste ske genom en inre resa redan när man är mycket ung. Och det är kanske till en del andra som står för den utvecklingen hos mig själv, men mest är det en egen inre utveckling.
 

Hampe

Skriver massor!
Nej, vi talar om beteenden som DU anser är extremt i trafiken med mc.

Och genom att först ransaka sig själv för att förstå vad man själv anser är extremt kan man börja förändra...om man anser att man behöver det. Och genom att förändra sig själv kan man påverka andra.

Så, vad anser du är extremt beteende?

Meh! Jobbig du är. Skall man behöva ransaka sig själv nu också...? Räcker det inte att peka finger åt andra?

Det kanske inte var det som vi diskuterade från början, men låt gå. Vad tycker Hampe är "extremt" på MC?


Först och främst: Stryk "extremt". Använder vi det ordet för ofta så hamnar vi snart nog i situationen att vi måste ta till "jätteextremt" för att komma vidare.

Sedan: Inte mycket.

Det är förbannat onödigt att stunta i stan, men problemet med stuntande är att de som trixar gärna vill bli bekräftade.
Bekräftelse från vanliga människor (läs: brewdar) är bristvara i helgstängda industriområden.
Men, stuntarna får fan ingen bekräftelse i stan heller. Dom bara tror det för att folk automatiiskt vänder på huvudet när det dånar satan just brevid. Dom ser inte att folk skakar på huvudena när dom dragit förbi

Inget fel i att stunta - men man skall kunna tappa hojen utan att slakta människor, skapa oro eller störande buller. Bebyggelse går bort alltså.

Föräldrar som köper "dirt bike" åt sina barn och sedan glömmer bort hela saken retar gallfeber på mig. Och andra. Men alltför många av dessa "andra" projicerar sin ilska på MC-världen istället för på slappa föräldrar.

Förare som är så fantasilösa att det enda dom kan hitta till är Bogan och Bulten är patetiska på sin höjd, men när dom bombar dessa sträckor i vad dom tror är bantempo så blir det tragiskt. Tragiskt för att dom bygger så mycket antipatier mot MC-världen som vi alla måste lida för. Själva slutar dom köra efter några år och sysslar med annat istället, men vi livetutare måste skörda den draksådd dom skickat på oss. Årskull efter årskull...

Fyllkörning/Dopedriving är... ...så långt bort från mig att jag inte kan relatera till det. Det är förbjudet. Alla vet det, och alla vet att det går åt helvete förr eller senare. På det ena eller andra sättet. Så att ändå köra? "Extremt...?"
Extremt korkat, kanske - men vadå? Är man så blåst att man gör det så kan man lika gärna köra ihjäl sig också. Jag gråter inte.
Det är ohyggligt beklagligt när dessa idioter tar andra av daga, men sorry - påverkad, pedofili och phyllkörning fajlas alla under "P" i mitt kartotek. They can go phuck themselves.

Att köra på ett sådant sätt att polisen vill stanna en är illa, men att då inte stanna och ta snacket eller i värsta fall böterna är ynkligt. Regler är regler. Du väljer om du vill bryta mot dem, men det gäller att kunna ta konsekvenserna. Bara moppekillar berättar sagor om hur dom lurade in snuten mellan två betongsuggor och hur BMWn knäckte cylindrarna och yadayadayada.
Även om jag och polisen stått på varsin sida om ett bötesblock alltför många gånger så tillhör vi ändå samma lag i grund och botten. Det är väl inget svårt att lämna snuten bakom sig, om man vill det? Men det är bara fega stackare som försöker.


Där någonstans är det. Jag vill försöka omvända dom som skapar negativ uppmärksamhet åt oss riktiga motorcyklister.
Vi som vill åka längre än bara några år, "som en kul grej". Vi som klarar av att reglera vår adrenalinutsöndring "med förnuft" och utan att uppröra andra människor. ...och vill fortsätta med det utan att the Central Scrutinizer skall ha för mycket med det hela att göra.


Men åkay! Jag tycker det är extremt med folk som köper så dyra hojar att dom inte har råd att köra dom.
Det vojas än hit och än dit om värdeminskning och servicekostnade och gud vet allt.
Gå och köp en Hauptbyrå istället! Den blir ståendes där du ställt den, går att putsa när lusten faller på och kan rent av stiga i värde också om man inte ropat in den på auktion.


Hampe
 

Bansaie

New member
Det är f*n inte många som tar hojen från Stockholm till Helsingfors runt Bottenviken på vintern med -20 på termometern. Du är extrem hur du än vänder dig Hampe ;)
 

Hampe

Skriver massor!
Äsch! Den köran låg kring nollan hela varvet runt, give or take. Säkert extremt ändå för vissa, men jag hoppas i vart fall få behålla hojen...

Ingen är perfekt. Jag har gjort dundertabbar i min MC-körning genom livet, men jag har fått behålla det. Och körkortet.
Jag vill att så många som möjligt skall få chans att göra det samma.

Mina lärospån kommer huvudsakligen från eget lärande, en god portion tur och förmågan att dra erfarenheter av de tabbar jag gjort.
För det är mina tabbar. Varenda en. Min hittills enda krasch med bil klarade jag av redan som 125;a-slyngel.
Självklart var det mitt fel. Självklart blev bilisten dömd som vållande. Självklart dröjde det 5 år eller så innan jag insåg att det verkligen var mitt fel. Förmodligen var just de 5 åren de farligaste i mitt MC-liv...


Det finns en massa beteenden man kan klistra "extremt" på, men det är enskilda individer som begår dessa extrema fel.
Vad skall man egentligen säga om ett helt samhälle som kollektivt sätter upp staket avsedda att trasa sönder motorcyklister?
Eller - f'låt; trasar sönder motorcylister som en bieffekt i försöken att skapa ökad säkerhet åt redan skyddade bilister på oskyddade motorcyklisters bekostnad?

Barnfamiljer som sätter sina barn i högsätet så till den milda grad att dom för att skydda lilla Johan från att bli kinkig även mörklägger föraren när dom sätter upp solskydd i sidorutan fram, och ibland till och med i själva vindrutan...?

Äldre som kör bil med läsglasögon på sig för att kunna se hastighetsmätaren, men där allt annat utanför bilen blir ett suddigt töcken?

Bilister som smaffar upp sin GPS i vindrutan snett brevid "blickfånget", så högt upp som sladden räcker - precis där en motorcykel som kör på den korsande vägen hamnar och följer med tills det plötsligt sker en "olycka"?


Jag ser så förbannat mycket underligt, hänsynslöst och ogenomtänkt i trafiken. Ytterst lite av det genereras av motorcyklister.


H
 
Last edited:

gundj

New member
Det är så bra att du skriver inlägg Hampe, så slipper jag. Du gör det så mycket bättre.
 

Hampe

Skriver massor!
Ouch! Den sved.
Visst, jag fattar att det är en komplimang, men det är förödande om en enda stöddig typ skall lägga sig som en fet smet över all debatt.

F'låt! Jag måste säga att jag är imponerad att någon orkar läsa mina textsjok.
Oneliners, däremot - det är svårt att få till...


H
 
Last edited:

Marie

Banned
Jag kan bara instämma med gundj. När du har skrivit, Hampe, så kan jag sällan hitta något att säga utan att behöva skämmas för att jag själv antingen bara upprepar vad du redan skrivit, eller uttrycker i princip samma sak, fast bra mycket klumpigare.
 

Skye

Kör Mycket!
One-liners är lätta att missuppfatta om den som läser inte känner skribenten i sättet att uttrycka sig.

Hampe har förmågan att göra en text till mer än bara en text och få oss att reflektera. Det beror helt enkelt på en trygghet och ett sätt som bara Hampe kan förmedla. Han vet hur vi tänker och hur vi förhåller oss till två hjul och hur vi känner igen oss. Hur vi angriper massan helt enkelt.

Detta kräver visdom och självklart erfarenhet. Vi har alla en mening att uttrycka oss men att förmedla kan kväva oss..

Well done och när Marie håller med. Då fäller jag nästan en tår..

Extrema är vi alla men hur uttrycker vi det...
 

Avarage

New member
Meh! Jobbig du är. Skall man behöva ransaka sig själv nu också...? Räcker det inte att peka finger åt andra?

Visst är det mycket...enklare Då slipper an ju riskera att någon tycker något... om en själv. Kanske därför så många skriver nedvärderande om människor de inte vet ett skvatt om på Internets alla forum men så sällan vågar bjuda på sig själva.

Av rädsla för vaddå, att någon skall tycka något...hujedamej!

Först och främst: Stryk "extremt". Använder vi det ordet för ofta så hamnar vi snart nog i situationen att vi måste ta till "jätteextremt" för att komma vidare.

Ja för det används ju på tok för mycket i mc-samanhang. Till vanligt folk som kör...till och från jobbet bara lite för fort. Of folk som kanske till och med struntar i ett rödljus när de stått och väntat kl. 2 på natten i 4 mnuter.

Vi formligen bombarderas av ordet "extremt" i mc- samnhang. Det känner alla till som kört mc mer än 25 säsonger och rullat mer än 30 000 mil att det formlgen ... missbrukas.

Fast...nä, inte riktigt...kanke...ändå. För vi vågar väl sticka ut. Vi VÅGAR väl ha en egen uppfattning?

När jag började köra hoj fanns det dem som susade omkring på E6:an på sina KR1 or på fulla skaft. Hojarna gjorde närmare 200 blås och jag tyckte det var extremt av ett enda skäl. Hastighetsskillnaden.

Inte mot mig (jag bev också omkörd såväl på gata som på tävlingsbanan a samma hojar) men mot alla "svensson" med barn i bilen. Mot tant Agda som visserligen hade körkort och som kompenserade för sin något långsammare reaktion på flera sätt (körde andra tider på dygnet, körde andra vägar, körde lite långsammare och med mycket större avstånd). Inte satan var hon förberedd på hastighetsskillnader på +100 km/h. Inte kunde hon förutse det, när hon svängde ut på E6:an med en hastighetsbegränsning på 90km/h!!!

Innan jag/du/någon annan kan svara på frågan vad som är extremt mc-beteende måste du/vi/jag först reda ut vad du själv/jag själv har för uppfattning.

Tycker jag inget av det som görs ÄR extremt skall du/jag självklart inte skriva eller säga det. Men att påstå att ordet "extremt" används i tid och otid i mc-sammangang så till den milda grad att ordet missbrukas är nog mest en egen oro för att själv ibland hamna i grupperingen "extrema motorcyklister" utan att riktigt offentligt våga stå för det!


Det är förbannat onödigt att stunta i stan, men problemet med stuntande är att de som trixar gärna vill bli bekräftade.
Bekräftelse från vanliga människor (läs: brewdar) är bristvara i helgstängda industriområden.
Men, stuntarna får fan ingen bekräftelse i stan heller. Dom bara tror det för att folk automatiiskt vänder på huvudet när det dånar satan just brevid. Dom ser inte att folk skakar på huvudena när dom dragit förbi

Finns nog dem som i 1:a hand söker bekräftelse från människor de inte vet ett skvatt om dvs. okända "svensson". Majoriteten av oss söker dock bekräftelse från i 1:a hand människor vi ser upp till på ett eller annat sätt. Inte sällan brukar de finnas i den egna bekantskapskretsen eller till och med i familjen. Så för de flesta "duger det" ut bekräftelsesynpunkt att stunta i industriområden eller på annan mer lämpad plats än bland lekande barn (som man kanske skulle våga sig på att kalla extremt... fast ändå inte...typ!)


Föräldrar som köper "dirt bike" åt sina barn och sedan glömmer bort hela saken retar gallfeber på mig. Och andra. Men alltför många av dessa "andra" projicerar sin ilska på MC-världen istället för på slappa föräldrar.

Håller med. Extremt oansvariga! ;-)

Förare som är så fantasilösa att det enda dom kan hitta till är Bogan och Bulten är patetiska på sin höjd, men när dom bombar dessa sträckor i vad dom tror är bantempo så blir det tragiskt. Tragiskt för att dom bygger så mycket antipatier mot MC-världen som vi alla måste lida för. Själva slutar dom köra efter några år och sysslar med annat istället, men vi livetutare måste skörda den draksådd dom skickat på oss. Årskull efter årskull...

En del av dem dör när de utövar sin bekräftelsefarscism, fast det är kanske inte så extremt att man skulle våga sig på att kalla det...extremt med risk för att missbruka ordet och behöva ta till jätteextremt när...vadå? Att dö eller dödas när man har det beteendet vågar ju tydligen inte anses som extremt!?

För övrigt kör en del av dem i bantempo...på allmän väg. Vem vet, de kanske rent av kör ifrån...någon...mig tex....ujujuj! En del av dem kanske rent utav är väldigt skickliga på att köra hoj! Trots det saknas ändå något.


Fyllkörning/Dopedriving är... Extremt korkat, kanske - men vadå? Är man så blåst att man gör det så kan man lika gärna köra ihjäl sig också. Jag gråter inte.

Jag ids inte föra denna diskussionen igen men den är så urbota dumt formulerad OCH enkelspårigt egoistisk att jag är frörvånad över att den kommer från dig Hampe! Fast visst är det oerhört enkelt att resonera så! Alla som jag inte vill förstå eller som gud bevars kanske kräver visst engagemang vid NÅGOT tillfälle i livet...får helt enkelt skylla sig själva...för det är änna enklast...för mig...

Det är ohyggligt beklagligt när dessa idioter tar andra av daga, men sorry - påverkad, pedofili och phyllkörning fajlas alla under "P" i mitt kartotek. They can go phuck themselves.

Men att kalla beteendet extremt nä DET går inte för sig för vet du vad. Då kanske vi måste hitta på ett nytt ord!

Japp, jag raljerar över inte bara dina försök att låta bli att använda ordet "extremt" utan samtliga som skrivit i tråden men som hävdat att ordet missbrukas som ett sorts försvar för att inte själv våga ha egna åsikter. Men det blir LITE löjligt när man inte ens anser (vågar anse) att ett beteende som leder tll döden (sin egen eller andras) framförandes en mc är extremt. Vad är det då om inte extremt???

Och kom inte med ordet "dumt" det blir bara löjlgt! "Det är dumt att köra mc så jag kör ihjäl Lisa 3 år. Ja OJ vad dumt det var! O så dumt det blev sen då!"

Det är väl inget svårt att lämna snuten bakom sig, om man vill det? Men det är bara fega stackare som försöker.

Den här klyschan är ju minst lika vanlig "Jag kör ifrån polisen...om jag bara vill!" Den är ju lätt att kläcka ur sig när man samtidigt säger att människor som du själv anser är mindre värda då du förminskar dem genom att kalla dem "moppe..."

Fega, modiga, unga, outbildade, påverkade, nyktra, who cares? Det är beslut som ofta fattas för stunden utan att vara speciellt genomtänkta. Precis som om du/jag alltid fattar kloka beslut här i livet? Och ändå har vi överlevt...märkligt!


Jag vill försöka omvända dom som skapar negativ uppmärksamhet åt oss riktiga motorcyklister.

Det här är rktigt bra! Tips, försök vara lite ödmjuk inför uppdraget och respektera individen. Annars kommer du aldrig "innanför pannbenet" vilket du måste om du skall lyckas.

Vi som vill åka längre än bara några år, "som en kul grej". Vi som klarar av att reglera vår adrenalinutsöndring "med förnuft" och utan att uppröra andra människor. ...och vill fortsätta med det utan att the Central Scrutinizer skall ha för mycket med det hela att göra.

Fast det här visste vi ju inte när VI började köra hoj. Vi visste bara att vi tyckte det var kul eller vi kanske skall våga oss på att kalla det extremt kul...kanske...eller... ;-)

Vi hade också polare som tyckte det var lika kul som oss. Polare som slutade efter ett fåtal år. Så...vilka av "bombarna" på Bogan som har för avsikt att bli en "lågkörare" bland oss "riktiga" motorcyklister (som om de yngre nyblivna inte skulle vara riktiga) har du och jag inte den blekaste aning om. Så respektera dem allihop så riskerar du inte att missa din själsfrände!

// Niklas
 
Last edited:

HkanB

New member
Måste vi hålla med för att du skall bli nöjd?

Visst är det mycket...enklare Då slipper an ju riskera att någon tycker något... om en själv. Kanske därför så många skriver nedvärderande om människor de inte vet ett skvatt om på Internets alla forum men så sällan vågar bjuda på sig själva.

Av rädsla för vaddå, att någon skall tycka något...hujedamej!

Kan det möjligen vara så att det inte är lika svartvitt för andra som för dig?
Nedvärderande om andra människor?
Då måste vi väl också rimligen dra slutsatsen att du skriver "uppvärderande" om människor som du inte känner? Eller har jag/vi missförstått det du skrivit om att du inte har några "personliga kopplingar"?


Ja för det används ju på tok för mycket i mc-samanhang. Till vanligt folk som kör...till och från jobbet bara lite för fort. Of folk som kanske till och med struntar i ett rödljus när de stått och väntat kl. 2 på natten i 4 mnuter.

Vi formligen bombarderas av ordet "extremt" i mc- samnhang. Det känner alla till som kört mc mer än 25 säsonger och rullat mer än 30 000 mil att det formlgen ... missbrukas.

Fast...nä, inte riktigt...kanke...ändå. För vi vågar väl sticka ut. Vi VÅGAR väl ha en egen uppfattning?

Ja och jo, jag vågar ha en uppfattning. Problemet för dig framförallt verkar vara att -oräknat min obekväma människosyn- att det inte är samma uppfattning som du har. Jag har, kommer att fortsätta att hävda att det inte finns något absolut i detta sammanhang. Alla dessa exempel med kmh hit och dit blir bara någon sorts sifferexercis. Hastighet ex. kan vara en faktor i vad som helt korrekt skulle kunna beskrivas som ett extremt beteende, det är bara det att den måste inte vara det!
Den sannolikt bakomliggande problematiken vid ett korrekt benämnt extremt beteende är tyvärr av sådan art vi andra skulle undra vad för positivt du trots allt skulle kunna vaska fram?

Tycker jag inget av det som görs ÄR extremt skall du/jag självklart inte skriva eller säga det. Men att påstå att ordet "extremt" används i tid och otid i mc-sammangang så till den milda grad att ordet missbrukas är nog mest en egen oro för att själv ibland hamna i grupperingen "extrema motorcyklister" utan att riktigt offentligt våga stå för det!

Nöt inte ut de ord vi har. Förflacka inte och bidra inte till en alltmer tilltagande nyanslöshet av vårt "gemensamma" språk. Det finns en begynnande? moralpanik i vårt land som jag inte vet riktigt vart den kommer ifrån. Att ta till krigsrubriker för skitsaker när bara denna otäcka våg av tilltagande förväntad självcensur.

Jag ids inte föra denna diskussionen igen men den är så urbota dumt formulerad OCH enkelspårigt egoistisk att jag är frörvånad över att den kommer från dig Hampe! Fast visst är det oerhört enkelt att resonera så! Alla som jag inte vill förstå eller som gud bevars kanske kräver visst engagemang vid NÅGOT tillfälle i livet...får helt enkelt skylla sig själva...för det är änna enklast...för mig...

Men att kalla beteendet extremt nä DET går inte för sig för vet du vad. Då kanske vi måste hitta på ett nytt ord!

Japp, jag raljerar över inte bara dina försök att låta bli att använda ordet "extremt" utan samtliga som skrivit i tråden men som hävdat att ordet missbrukas som ett sorts försvar för att inte själv våga ha egna åsikter. Men det blir LITE löjligt när man inte ens anser (vågar anse) att ett beteende som leder tll döden (sin egen eller andras) framförandes en mc är extremt. Vad är det då om inte extremt???

Och kom inte med ordet "dumt" det blir bara löjlgt! "Det är dumt att köra mc så jag kör ihjäl Lisa 3 år. Ja OJ vad dumt det var! O så dumt det blev sen då!"

Se ovan!

Den här klyschan är ju minst lika vanlig "Jag kör ifrån polisen...om jag bara vill!" Den är ju lätt att kläcka ur sig när man samtidigt säger att människor som du själv anser är mindre värda då du förminskar dem genom att kalla dem "moppe..."

Fega, modiga, unga, outbildade, påverkade, nyktra, who cares? Det är beslut som ofta fattas för stunden utan att vara speciellt genomtänkta. Precis som om du/jag alltid fattar kloka beslut här i livet? Och ändå har vi överlevt...märkligt!

De förminskar sig själva, alldeles själva utan assistans. Det var underligt att du inte bryr dig om huruvida...
Fega, modiga, unga, outbildade, påverkade, nyktra, who cares? Min fetning
Kloka beslut eller inte...det finns magnituder av skillnad i de allra flestas beslut jämfört med ex. just majoriteten av "moppe..." Många vardagsdåliga beslut till mans kan för ett "moppe..." vara ett riktigt bra beslut

Fast det här visste vi ju inte när VI började köra hoj. Vi visste bara att vi tyckte det var kul eller vi kanske skall våga oss på att kalla det extremt kul...kanske...eller... ;-)

Vi hade också polare som tyckte det var lika kul som oss. Polare som slutade efter ett fåtal år. Så...vilka av "bombarna" på Bogan som har för avsikt att bli en "lågkörare" bland oss "riktiga" motorcyklister (som om de yngre nyblivna inte skulle vara riktiga) har du och jag inte den blekaste aning om. Så respektera dem allihop så riskerar du inte att missa din själsfrände!
// Niklas

Jag tycker inte att det varit särskilt svårt att förutse/gissa vilka som ganska kvickt kommer att lägga av och vilka som skulle bli mer långvariga...i den riktigt kortvariga änden fanns det dessutom nästan alltid en dödsannons...
Respekt skall och måste förtjänas...inget annat.
 
Last edited:

Avarage

New member
Nej du/ni måste inte hålla med! Men jag tycker detär lite märkligt att det är så många av er som tycks ha så svårt att vilka/kunna/våga ha en egen åsikt vad gäller vad ni själva anser är extremt beteende.

Frågan är ställd utiftrån att alla var och en oavsett vad jag/myndigheterna eller grannen tycker ändå skall KUNNA ha en åsikt. Men det är tydligen ett eneormt motstånd till att vilja eller kunna svara på frågan.

"Respekt måste förtjänas"! Jag håller med men skillnaden är vilka krav som måste uppfyllas och här skiljer vi oss åt, kan vi ju konstatera för 50-11 gången. Kalle 2 år har förtjänat min respekt, anser jag. Lisa 4 år också. Och faktum är att den gamla damen jag möter på övergångsstället har också förtjänat min respekt...ända tills hon sårar mig eller någon jag står nära.

Din slutsat ang. "uppvärderande/nedvärderande" är fel. Svaret du söker står att finna, om du läser mellan raderna, i stycket ovan.

Men vi är alla olika!
 

jan-olovj

Active member
Att ha en egen åsikt är viktigt och att lyssna och försöka förstå vad andra menar är lika viktigt, men när åsikterna göms i en faslig massa ordbajseri så att många inte orkar ta till sig vad som menas, då biter sig den som gör så själv i tummen.
 

HkanB

New member
Det är dags lämna denna tråd ifred efter det korta inhoppet.

Till sist och det blir verkligen till sist så om det verkligen vore så enkelt att mätandet av ett "extremt beteende" alltid gjordes i kilometer per timme så hade den här tråden sannolikt varit mycket kortare.
 
Last edited:

challe

Member
Men jag tycker detär lite märkligt att det är så många av er som tycks ha så svårt att vilka/kunna/våga ha en egen åsikt vad gäller vad ni själva anser är extremt beteende.

Okejdå! Kanske kan vi trots allt bli överens om några definitioner...

Extremt Beteende. Här avses Extremt Beteende i trafiken och inte t.ex. stenkastning på polisen.

Extremt = Något som kraftigt avviker från vad som är normalt.
Beteende = Vad någon har för vana att medvetet och regelbundet göra.

Min åikt: Det är inte extremt beteende att köra förbi skolan i 45 km/t trots att där är hastighetsbegränsat till 30 km/t då detta tyvärr är alltför vanligt. Däremot om du håller 70 km/t är det extremt då detta är ytterst ovanligt. Okej, hoppa nu inte på mig för denna definition. Jag tycker att man aldrig ska överskrida några hastighetsgränser där barn befinner sig.

Skulle nu klockan vara 2 på natten är det inte ovanligt att fordon passerar skolan med betydligt högre hastighet varför 70 km/t inte nödvändigtvis behöver vara extremt.

Om du efter några mils motorvägskörning i hög hastighet blivit fartblind, kör av motorvägen och råkar missa en 50 skylt och därför kör alldeles för fort är det inte extremt beteende eftersom det inte var medvetet. Konsekvenserna blir förmodligen desamma om polisen råkar stå där med laserpistolen och i andras ögon kan det dock ändå ses som extremt beteende.

Alltså, vad som är extremt beteende beror väldigt mycket på omständigheterna och för hög hastighet är en viktig ingående parameter. Dock kan man enligt min mening inte sätta ett visst värde på hastighetsöverskridandet när en körstil är extrem, men alla borde själva kunna inse när ens körstil är extrem. Kan man inte det är man inte lämplig som förare av fordon på allmän väg.

Är det nu någon som kan hålla med om ovanstående? Ja eller nej räcker. Avarage??

challe
 

Avarage

New member
Okejdå! Kanske kan vi trots allt bli överens om några definitioner...

Extremt Beteende. Här avses Extremt Beteende i trafiken och inte t.ex. stenkastning på polisen.

Extremt = Något som kraftigt avviker från vad som är normalt.
Beteende = Vad någon har för vana att medvetet och regelbundet göra.

Min åikt: Det är inte extremt beteende att köra förbi skolan i 45 km/t trots att där är hastighetsbegränsat till 30 km/t då detta tyvärr är alltför vanligt. Däremot om du håller 70 km/t är det extremt då detta är ytterst ovanligt. Okej, hoppa nu inte på mig för denna definition. Jag tycker att man aldrig ska överskrida några hastighetsgränser där barn befinner sig.

Skulle nu klockan vara 2 på natten är det inte ovanligt att fordon passerar skolan med betydligt högre hastighet varför 70 km/t inte nödvändigtvis behöver vara extremt.

Om du efter några mils motorvägskörning i hög hastighet blivit fartblind, kör av motorvägen och råkar missa en 50 skylt och därför kör alldeles för fort är det inte extremt beteende eftersom det inte var medvetet. Konsekvenserna blir förmodligen desamma om polisen råkar stå där med laserpistolen och i andras ögon kan det dock ändå ses som extremt beteende.

Alltså, vad som är extremt beteende beror väldigt mycket på omständigheterna och för hög hastighet är en viktig ingående parameter. Dock kan man enligt min mening inte sätta ett visst värde på hastighetsöverskridandet när en körstil är extrem, men alla borde själva kunna inse när ens körstil är extrem. Kan man inte det är man inte lämplig som förare av fordon på allmän väg.

Är det nu någon som kan hålla med om ovanstående? Ja eller nej räcker. Avarage??

challe

Ja!
 

Avarage

New member
Att vara omedveten om hur man uppfattas av omgivningen, exempelvis vid extremt trafikbeteende, kan ju handla om en så enkel åtgärd som information/utbildning eller ännu enklare att den som uppfattar det extremt pratar med vederbörande för att han/hon skall förändra sig.

Det kan också vara frågan om att man har olika referenser om vad som är farligt där den ena parten inte anser att han kör vårdslöst/farligt/extremt. Här kan jag se många olika scenarion när det skulle kunna inträffa. Ta exemplet med hastighet framför skolan. Jag tror många skulle anse det farligt eller till och med extremt om någon körde förbi i 70 km/h oavsett när på dygnet det sker medan andra (ex. jag) nog skulle tycka att det förmodligen inte spelade någon större roll (lite beroend epå övriga omständigheter).
 
Top