Min fundering/fråga var mer allmän än specifiK..i och för sig.
Lite OT men jag är verkligen intresserad av hur du framför din hoj och förmodligen andra fordon också. Alltså, jag undrar verkligen hur det ser ut och hur det går till? För med mina referensramar så jag har jag något svårt att få ihop det...
Det är för mig inte helt enkelt att se hur någon håller även inom lagens ramar en "vanlig" hastighet och är så säker på sin sak som du verkar vara. Jag önskar att jag själv kunde vara det. Jag tillhör inte direkt den riskbenägna typen men känner mig helt plötsligt väldigt våghalsig...det är lite ovant, minst sagt.
Så, som sagt jag undrar!
Vad är extremt trafikbeteende på mc för dig?
Kör du eller har du kört extremt? Så som du menar är extremt beteende?
Jag har, och jag inser att det var riktigt jävla idiotiskt. Men just då kändes det som jag hade koll. I efterhand framgår det med all tydlighet att det enda jag hade koll på var min egna körförmåga och motgorcykelns begränsningar.
Scenario:
Landvettersjön (70 km/h). Utmed norra sidan löper en krokig nyasfalterad väg som är lätt kuperad. Utmed vägens ena sida finns ett par hus (vägen är ett par km lång och det finns ca. 4-5 fastigheter utmed vägen). Vägens sträckning löper mellan Mölnlycke - Landvetter.
För ca. 7-8 år sedan. Sensommar, kl. är 22:30 och det är mörkt ute. Torrt på vägen. Jag och en kompis är på väg hem efter att ha kört en längre tur med ett par andra vänner.
Kör man vägen i riktning Mölnlycke => Landvetter ser man alla utfarter från fastigheterna i god tid. Kör man i andra färdritkningen (Landvetter => Mölndlycke) ligger flera av dem dolda bakom skarpa kurvor med bergssidor som döljer sikten.
Vägen är skyltad 70km/h. En oerfaren förare har kul med ok marginaler i 100 km/h. Har man kört mycket hoj kan det gå ända upp till 140 km/h och man har, i dagsljus i riktning mot Landvetter marginaler men dem är små.
Vid just detta tillfället körde jag och kompisen i "fel" riktning och det var mörkt. Jag kör först, i början av vägen, och väljer en hastighet av 100 km/h. Efter ett fåtal hundra meter kör kompisen om mig och ökar markant hastigheten. Jag beslutar mig för att haka på (ca. 50-100 m bakom). Vi är snabbt uppe i en hastighet som pendlar mellan 140 - 160 km/h i fel riktning med dolda utfarter i mörker.
Vilken djävla idioti! Det är ju bara 100% TUR att det gick bra. Totalt hänsynslöst mot allt och alla. Visst klockan var halvsent en vardagskväll dvs. lite trafik. Men lik förbannat hade det räckt med en enda trafikant som rullat på i laglig hastighet bakom ett av de dolda krönen.
Varken jag är kompisen körde rent körtekniskt fel och det fanns förhållandevis goda marginaler kvar att plocka ur vad hojarna klarade av och inte fullt lika mycket marginaler av vad vi som förare rent körteknisk klarade av. MEN vad hjälper det när det finns en hel hög med andra omständigheter som ingen av oss kan påverka eller ännu mindre ha koll på?
Sätter man nu andra händelser jag varit med om under alla mil i mc-sadeln (många har det blivit) finns det många beteenden som i förhållande till den här typen av händelse inte borde ses som extrema. Trots det skulle några av mina klubbkamrater anse att det ÄR extremt.
Har jag gjort fler liknande dåliga beslut? Jo, längre baks i tiden än 7-8 år. Vad har jag lärt mig av detta då? Tja, att flera av mina andra beteenden som är mycket mindre extrema inte är att anse som extrema om jag jämför med mina sämsta beslut.
Livet har också lärt mig att trots detta kan andra anse att ett beteende är extremt som jag anser bara är mindre bra. Vi är alla olika. Vi har alla olika erfarenheter/referenser och så kommer det alltid vara oavsett vad du/jag tycker.
När jag kör med kompisar observerar jag bla. deras körning. Anser jag att någon kör för dem farligt säger jag till (genom att coacha). Det brukar uppskattas, beroende lite på hur man framför det samt när och var. Väldigt ofta förändrar de sitt sätt att köra till det bättre. Jag gör lika dant med förare som jag känner som med förare som jag känner mindre bra. Detta är mitt sätt att bidra.