Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

jan-olovj

Active member
Att på ett markant sätt bryta mot den hastighet som medtrafikanterna kör, att på medvetet sätt riskera sitt eget eller andras liv eller hälsa, att medvetet störar med buller eller uppträde sina medtrafikanter eller dom som bor utefter vägen. Detta anser jag är extremt beteende.
 

Hampe

Skriver massor!
Att på ett markant sätt bryta mot den hastighet som medtrafikanterna kör, att på medvetet sätt riskera sitt eget eller andras liv eller hälsa, att medvetet störar med buller eller uppträde sina medtrafikanter eller dom som bor utefter vägen. Detta anser jag är extremt beteende.

Hallå? Talar vi om det "extrema beteende" som skall möjliggöra för myndigheterna att beslagta och förverka det fordon man kör...?

Isf behöver vi nog ha vääldigt precisa definitioner...


Att på ett markant sätt bryta mot den hastighet som medtrafikanterna kör

Om "medtrafikanerna" är lastbilar med släp som kör i lagenliga 80 km/h (fet chans, men - ändå...) och du själv drar förbi i lagliga 120km/h på ett av de få motorvägsavsnitt man faktiskt får köra så vansinnigt fort. Extremt beteende?

att på medvetet sätt riskera sitt eget eller andras liv eller hälsa,
Om vi låtsas att vissa myndigheters påstående att dubbdäck och "partiklar" är livsavgörande och du är medveten om att det sitter dubbdäck på bilen du kör. På Friggagatan dessutom, för att faktiskt göra ett brott av det hela - Extremt beteende?
Edit:
Eller - om talar om buskörning; är det bara dom som är medvetna om riskerna med sin framfart som skall få sitt fordon beslagtaget?
Dumskallarna som inte har en aning om vad dom håller på med kan köra vidare? Kanske en förmaning eller rent av en böteslapp - men bilen får dom behålla. Eftersom dom inte var "medvetna" om att dom riskerade andras hälsa när dom bredsladdade genom Byhåla?


att medvetet störar med buller eller uppträde sina medtrafikanter eller dom som bor utefter vägen. Detta anser jag är extremt beteende.

En äldre hoj som löper under det gamla schablonvärdet 103 dB(A) bullrar defacto mer än en nyare helfordonsgodkänd.
Är det extremt beteende att köra äldre hoj? Eller är det bara extremt om du medveten om att din gamla hoj är bullrigare än en ny?
Eller, om man kör på en aldrig så tyst ny, helfordonsgodkänd hoj med täta pipor - men väljer att ligga en växel lägre än nödvändigt?
Extremt beteende? Eller bara om du är medveten om att det bullrar mer...?


Det här är en viktig och angelägen diskussion. Vad skall egentligen vara "extremt beteende" i trafiken?
Är det något som redan är fixerat och definerat av myndigheter? Räknar man med att winga det allt eftersom, skapa lite prejudikat här och där? Kommer myndigheterna att låta begreppet "extremt beteende" vara statiskt, eller kommer vi att se en glidning över tid...?



Hampe
 
Last edited:

Paerhc

New member
Extremt beteende är när man riskerar sitt eget eller andras liv. Själv har jag kört ifrån polisen på en extremt trimmad moped flera gånger när jag var ung och dum. Då körde jag även moped full. Och när jag fick min första hoj, en 250, så körde jag som en idiot. Det var extremt beteende eftersom det hade kostat både mig själv och kanske andras liv om jag hade fått möte. Det var direkt livsfarligt för både mig och andra trafikanter.

Nu håller jag slaviskt alla hastighetsbegränsningar och jag håller inte högre hastighet än att jag kan stanna om det skulle springa ut någon framför MC:n.

Det man lär sig på trafikskolan bör man hålla sig till, för att ens eget och andras liv är värt mer än nöjet att få köra för fort eller trafikfarligt på annat sätt. Att köra extremt, både som bilist och motorcyklist, får ju till följd att det kommer fram ännu fler farthinder och mer och mer skyltar över allt.

Min definition av extremt beteende är att kanske lite stramt, men att köra onödigt fort oavsett tid på dygnet och oavsett hur lite trafik det är ser jag som extremt - i synnerhet om man inte känner vägen tillräckligt bra och vet exakt vad som kommer. Att köra för fort i vanlig trafik och i kurvor där man inte ser vad som är bakom kurvan är extremt. Att köra för fort där sikten är skymd på annat sätt är extremt beteende. Att mitt i den vanliga trafiken köra på bakhjulet är extremt. Att köra på bakhjulet där det inte finns någon risk för att skada sig själv och andra och där det inte är någon annan trafik behöver inte vara extremt.

Att köra påverkad av alkohol och droger är extremt beteende. Att köra ifrån polisen är extremt beteende. Att fullt medvetet riskera sitt eget och andras liv är extremt beteende. Det är därför vi har trafikregler! Varje farthinder har ett syfte. De finns där för att vi inte ska köra extremt. Hade vi trafikanter inte kört extremt så hade vi kanske sluppit många av de där vägbulorna.

Smitning från en olycka är extremt beteende. Att bland fotgängare, till exempel på en gågata eller gångfartsområde, framföra sin motorcykel eller annat fordon på ett sätt som riskerar att skada andra är extremt beteende. Att köra utan hjälm är extremt beteende. Att framföra sin MC i trafiken utan några som helst skydd är extremt beteende. Särskilt om det går fort!

Jag skulle nog kunna fortsätta att räkna upp saker som är extrema, men det här får räcka. Min syn på extremt beteende är kanske, som jag nämnde, lite stram. Men det är viktigt att ta hänsyn och skydda framför allt andra från olyckor och en för tidig död.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Min syn på extremt beteende är kanske, som jag nämnde, lite stram.

...men om du sätter det i relation till beslagtagande av det fordon man kör? Förverkandet av det samma...?

Vi har en burk mask framför oss. Vem förmår överblicka konsekvensen av att börja röra runt i den?



H
 

HkanB

New member
Betydelseglidning och omdefinition gagnar inte vår sak...

Att på ett markant sätt bryta mot den hastighet som medtrafikanterna kör, att på medvetet sätt riskera sitt eget eller andras liv eller hälsa, att medvetet störar med buller eller uppträde sina medtrafikanter eller dom som bor utefter vägen. Detta anser jag är extremt beteende.
Jag tror nog att du och tankepoliserna på Transportstyrelsen så smått behöver fundera på att kontakta Svenska Akademien och tala om för dem att det inte vet vad extremt är!

Det ger dessutom dåligt rykte åt riktiga extremister!

SAOL skriver om om ytterlighet, ytterligheter, ytterst långtgående.

Med undantag möjligen för att på medvetet sätt riskera [sitt eget(vem bryr sig? egentligen)] eller andras liv eller hälsa så är inget du nämnt ovan utfrån min horisont något som vare sig kan eller bör klassas som extremt.
Korkat, osmidigt och ev. olagligt men inte extremt.

Extremt blir till slut ett värdelöst ord om det ständigt används som etikett på obehagliga, störande och som sagt korkade beteenden.

Det finns en hel räcka med beteenden i både i trafiken och annorstädes som bättre etiketteras som extrema!
De flesta innefattar droger både lagliga som olagliga, avsaknad av formell behörighet, klen respekt för andras egendom och börjar allt som oftast med att "den extreme" redan från början är mentalt disponerad på ett synnerligen ofördelaktigt och för långsiktig överlevnad mycket olyckligt sätt. Kan man bocka av alla på den listan på en gång så är det verkligen gånget till ytterlighet! Extremt m.a.o!
 

Skye

Kör Mycket!
Vi får väl börja köra med prickar på körkorten. Efter ett visst antal prickar under en period förverkas både körkort och fordon. Föraren är för extrem för att hållas i trafik. Skulle denna förare också köra olovligt förverkas fordonet.

Drabbar de första hårdast men sen kanske ungdomar/extremister lär sig att det kostar.
 

Bob Sweden

New member
*klipp*
Att köra på bakhjulet där det inte finns någon risk för att skada sig själv
*klipp mitt i mening*

Var finns sådana djur?
Om du gör bedömningen att du är osårbar är det ändå "vi alla" som betalar din sjukhusräkning.
Är det extremt?


Allt relaterat till "extremt" är med andra ord en tolkningsfråga.
Och som allt tolkningsbart är det en flytande gräns.

Enligt SAOL är "extrem" följande:
View attachment 5586

Den stora frågan blir således vem som har tolkningsföreträde...



/B
 

HkanB

New member
Se till att ha tilläckligt många stora bokstäver kvar tills de verkligen behövs...

En hel del undomssynder bortklippta!...

Nu håller jag slaviskt alla hastighetsbegränsningar och jag håller inte högre hastighet än att jag kan stanna om det skulle springa ut någon framför MC:n.

Ännu mer bortklippt....

Jag skulle nog kunna fortsätta att räkna upp saker som är extrema, men det här får räcka. Min syn på extremt beteende är kanske, som jag nämnde, lite stram. Men det är viktigt att ta hänsyn och skydda framför allt andra från olyckor och en för tidig död.

Du vet väl att "kan stanna om det skulle springa ut någon framför MC:n" gör att du nog har din hoj på någon sorts fundament eller framför den på ett för mig okänt sätt och vis. Det är stora ord som ingen kan på några villkors vis kan vara säker på att hålla! Försöka, visst men hålla? Tillåt mig tvivla.

Lite stram! Eerhrm...kalla saker och ting vid dess rätta namn...jag tycker att det vore trevligt...nej förresten, det vore väldigt bra att ha det ordet extrem(t) kvar att ta till när något händer som gått eller tagits till ytterlighetens gräns.
 

Paerhc

New member
@Hampe: Jag ser det inte som att vi ska ha en så stram lagstiftning som jag kanske ger sken av i mitt inlägg. Det där är inget jag vill röra om i någon maskburk om.

De regler vi har idag räcker mer än väl. Att köra för fort bör inte ge ett straff som att förverka något fordon. Inte heller att köra lite på bakhjulet. Förverkande av fordon kommer först ifråga om grov olovlig körning eller om man kör rattfull och orsakar svåra skador. Däremot om man kör rattfull så bör man tvingas gå till någon som kan se om det finns ett missbruk bakom det hela och i så fall ge den personen den hjälp han eller hon behöver men kanske inte vill ha.

Straffet måste stå i proportion till den skada man gör skyldig till. Och de regler som vi har idag är som sagt helt tillräckliga. Mitt inlägg är mer menat som en gräns för mig själv och kanske andra som känner att de vill ha det som en personlig trafikmoral.
 

HkanB

New member
Vi får väl börja köra med prickar på körkorten. Efter ett visst antal prickar under en period förverkas både körkort och fordon. Föraren är för extrem för att hållas i trafik. Skulle denna förare också köra olovligt förverkas fordonet.

Drabbar de första hårdast men sen kanske ungdomar/extremister lär sig att det kostar.

Med den rådande trenden när det gäller omdefiniering av extrem(t) så lär väl de flesta av oss rätt kvickt få full uppsättning prickar!
Det vore enklare om vår polis såg till att den befintliga lagstiftningen efterlevdes och att man gav begreppet "vårdslöshet i trafik" sitt innehåll och värde tillbaka!
 

Paerhc

New member
HkanB: Tack för ditt inlägg! Nja, man kan hålla en hastighet så att man inte behöver riskera att skada någon som springer ut framför en. Dessutom kan man framföra MC:n så att man är handlingsberedd och girar så att man missar den som hoppar fram där.

Det där gäller ju inte precis på motorvägen utan mer i områden där det finns risk för att barn hoppar fram eller där sikten är skymd så att man omöjligt kan se vad som kommer framför en.

Som sagt så vore det extremt att köra ihjäl någon annan. Det är tillräckligt extremt för mig.
 

Paerhc

New member
Jag kan ju tillägga att jag inte är ute efter att ändra någon lagstiftning. Det inlägget där jag skriver om min strama syn på saker och ting är min personliga trafikmoral. Och kanske andras om någon gillar det.
 

Paerhc

New member
@Bob Sweden: Att alla bidrar till varandras välfärd efter bärkraft är bra. Men osårbar är ingen så klart. Och du har rätt i att de kostnaderna kommer på skattsedeln om något händer. Men jag skriver också att det där med att köra på bakhjulet bara ska ske om det inte finns någon trafik där det sker.

Om man kör på bakhjulet under färd i 120 på 70-väg bör man nog ta sig en funderare på om man ska ha MC!
 

HkanB

New member
HkanB: Tack för ditt inlägg! Nja, man kan hålla en hastighet så att man inte behöver riskera att skada någon som springer ut framför en. Dessutom kan man framföra MC:n så att man är handlingsberedd och girar så att man missar den som hoppar fram där.

Det där gäller ju inte precis på motorvägen utan mer i områden där det finns risk för att barn hoppar fram eller där sikten är skymd så att man omöjligt kan se vad som kommer framför en.

Som sagt så vore det extremt att köra ihjäl någon annan. Det är tillräckligt extremt för mig.

Min fundering/fråga var mer allmän än specifiK..i och för sig.

Lite OT men jag är verkligen intresserad av hur du framför din hoj och förmodligen andra fordon också. Alltså, jag undrar verkligen hur det ser ut och hur det går till? För med mina referensramar så jag har jag något svårt att få ihop det...
Det är för mig inte helt enkelt att se hur någon håller även inom lagens ramar en "vanlig" hastighet och är så säker på sin sak som du verkar vara. Jag önskar att jag själv kunde vara det. Jag tillhör inte direkt den riskbenägna typen men känner mig helt plötsligt väldigt våghalsig...det är lite ovant, minst sagt.

Så, som sagt jag undrar!
 
Last edited:

Paerhc

New member
@HkanB: Jag tror inte att jag framför fordon på så annorlunda sätt än andra. Jag är bara medveten om vad jag har runt mig och vad jag ska titta efter för att upptäcka faror. Finns det ett vägmärke med lekande barn så ser jag mig för och håller den hastighet jag kan för att kunna stanna i tid. Det innebär inte att jag krypkör, men jag är beredd på att det kan komma ut lekande barn just där.

Att planera körningen, ha fokus på det man gör (ingen mobiltelefon i handen), och att se sig för, tar man sig fram rätt bra på. Och det är en del i säkerhetstänkandet.

Ingen, inte heller jag, kan förhindra alla skador och olyckor i trafiken. Men jag chansar inte och tänker att oj nu är det 70 här och då kör jag vanligen 70, men inte om det är i ett område där det finns en massa skyltar om till exempel barn eller övergångsställen. Finns det en skola eller dagis i närheten måste man ju vara beredd på att det kan komma ut någon mitt framför en.

Däremot följer jag den rekommenderade hastigheten. Om den är 30 fast det är en 50-väg så håller jag 30. Bara för att det är 70 på en väg innebär ju inte att jag håller 70 bara för att det är en skylt om det just där. Då får man titta på hur det ser ut. Många kurvor där man inte ser? Många hus vid vägen med öppna grindar? Skyltar med diverse upplysningar etc?

Men olyckor händer ju trots allt. Jag har haft turen att undgå det hittills. Men man vet ju aldrig. Ingen är perfekt!
 

Skye

Kör Mycket!
@HKanB

Jag håller med dig att den gamla länstrafik gruppen inom polisen saknas. Det var liksom lite mer lag och ordning som efterföljdes då.
Medveten om att systemet med prickar blir svårt i början när vi inte vet vilka ramar som ska följas. Så fort vi vet hur bedömningen görs vet vi oxå hur mycket prickar det kostar att busa. Vårdslösheten i trafik finns ju kvar och 300 blås ut från Stockholm är väl en sådan bedömning.

Prickar på lastbilsekipage på 60 ton med kanske lite överlast och 13 km/h överskridande av hastighet. Det kostar bara böter idag, nån prick i körkortet skulle nog få ner de hastigheterna. Hur det än är så är den kombon om det blir olycka bara mos av en oskyldig personbil eller mc. Först då blir det vårdslöshet när det väl har hänt och färdskrivar bladet gås igenom.
 

Avarage

New member
Det är bra att utmana för att få svar... men det är rätt ofta som det är just du som gör det. ;)

Well, debatten var ju död efter diskussionen om de 20-åringar som körde ihjäl sig. Och ingen annan SHI "drog ju i snöret" så...


Jag anser inte att en person som kör ifrån sin kompis i en fart som kompisen inte klarar är den som kör extremt... däremot om kompisen hänger på i högre fart än den klarar då blir det farligt men jag skulle nog inte klandra förste föraren för det, var man gör sitt eget val.

Och vad jag menade (skrev) var om du VET att han/hon kör över sin förmåga och du fortsätter köra "lagom fort" för att de skall hänga med men dock över deras förmåga.

Japp, rent juridiskt är det inget att tveka på vem som bär ansvar, det gör föraren. Så du/jag kan aldrig bli anklagad/åtalad eller fälld för något brott om vi guidar någon in i döden.

Jag anser, och här komme rmånga reagera (igen), att om jag VET att jag triggar någon att göra något dumt som riskerar deras liv KANSKE jag skall tänka en gång till innan jag fortsätter. JAG anser det hänsynslöst att fortsätta trigga när jag KAN välja att göra annat.

Att guida någon att köra för fort (dvs. när det börjar bli farligt för dem) är inte något som normalt sett klassas som extremt. Men jag anser att det är extremt att med berått mod fortsätta trigga någon till att göra saker som riskerar deras liv.

Ex. I denna tråden/forumet diskuterar vi enbart motorcykelkörning. Men det finns mängder med andra situationer i livet som direkt kan jämställas med att trigga en annan motorcyklist till att utsätta sig själv för livsfara.

Att hetsa/trigga någon till att på mycket kort tid dricka större mängder alkohol. Att trigga någon, med kraftigt begränsad kunskap, att klättra på berg/broar/byggnader etc. utan säkerhetslina. Att hesta någon, kanske med mindre intelekt, att köra kicken race mot varandra i hög fart. osv. osv.

På samma sätt anser jag att vi motorcyklister bär ansvar för hur vi påverkar våra medtrafikanter (ofta känner vi dem mer eller mindre bra dessutom).

Har du ALDRIG backat av (ute på gatan) för att du ser att om du fortsätter finns en påtaglig risk för att personen du ligger bakom eller framför kommer krascha? Det har hänt mig flera gånger och jag är inte ensam i vår mc-klubb om att ha agerat så, långt ifrån. Men även där finns de som slaviskt anser att vad andra gör rör inte dem.
 

Avarage

New member
Hallå? Talar vi om det "extrema beteende" som skall möjliggöra för myndigheterna att beslagta och förverka det fordon man kör...?


Hampe

Nej, vi talar om beteenden som DU anser är extremt i trafiken med mc.

Och genom att först ransaka sig själv för att förstå vad man själv anser är extremt kan man börja förändra...om man anser att man behöver det. Och genom att förändra sig själv kan man påverka andra.

Så, vad anser du är extremt beteende?
 

Avarage

New member
Extremt beteende är när man riskerar sitt eget eller andras liv. Själv har jag kört ifrån polisen på en extremt trimmad moped flera gånger när jag var ung och dum. Då körde jag även moped full. Och när jag fick min första hoj, en 250, så körde jag som en idiot. Det var extremt beteende eftersom det hade kostat både mig själv och kanske andras liv om jag hade fått möte. Det var direkt livsfarligt för både mig och andra trafikanter.

Nu håller jag slaviskt alla hastighetsbegränsningar och jag håller inte högre hastighet än att jag kan stanna om det skulle springa ut någon framför MC:n.

Det man lär sig på trafikskolan bör man hålla sig till, för att ens eget och andras liv är värt mer än nöjet att få köra för fort eller trafikfarligt på annat sätt. Att köra extremt, både som bilist och motorcyklist, får ju till följd att det kommer fram ännu fler farthinder och mer och mer skyltar över allt.

Min definition av extremt beteende är att kanske lite stramt, men att köra onödigt fort oavsett tid på dygnet och oavsett hur lite trafik det är ser jag som extremt - i synnerhet om man inte känner vägen tillräckligt bra och vet exakt vad som kommer. Att köra för fort i vanlig trafik och i kurvor där man inte ser vad som är bakom kurvan är extremt. Att köra för fort där sikten är skymd på annat sätt är extremt beteende. Att mitt i den vanliga trafiken köra på bakhjulet är extremt. Att köra på bakhjulet där det inte finns någon risk för att skada sig själv och andra och där det inte är någon annan trafik behöver inte vara extremt.

Att köra påverkad av alkohol och droger är extremt beteende. Att köra ifrån polisen är extremt beteende. Att fullt medvetet riskera sitt eget och andras liv är extremt beteende. Det är därför vi har trafikregler! Varje farthinder har ett syfte. De finns där för att vi inte ska köra extremt. Hade vi trafikanter inte kört extremt så hade vi kanske sluppit många av de där vägbulorna.

Smitning från en olycka är extremt beteende. Att bland fotgängare, till exempel på en gågata eller gångfartsområde, framföra sin motorcykel eller annat fordon på ett sätt som riskerar att skada andra är extremt beteende. Att köra utan hjälm är extremt beteende. Att framföra sin MC i trafiken utan några som helst skydd är extremt beteende. Särskilt om det går fort!

Jag skulle nog kunna fortsätta att räkna upp saker som är extrema, men det här får räcka. Min syn på extremt beteende är kanske, som jag nämnde, lite stram. Men det är viktigt att ta hänsyn och skydda framför allt andra från olyckor och en för tidig död.

Snacka om förändring!
Är det enbart en egen analys som påverkat dig till förändring eller har du blivit påverkad av andra i din närhet som fått dig att reflektera och förändra?

Jag har inte blivit påverkad speciellt mycket av folk i min närhet men så har jag heller inte ändrat mitt sätt att köra mc på speciellt mycket heller. En viss förändring har dock skett men mest tack vare egna analyser och insikter när man har bekanta som kanske råkat illa ut (jag har som tur är VÄLDIGT få) och till sist en gnutta livserfarenhet/ålder spelar in.

Nu är jag en rätt lugn människa i botten så amplituden på mina bästa/sämsta beteenden flexar inte så mycket. Trots det vet jag att det nog är en och annan som i vissa avseenden kanske skulle anse mitt körbeteende som extremt medan jag själv tycker att jag har ganska goda marginaler. Allt handlar ju om vilka referenser man väljer att se det utifrån. Och här varierar min innre referens för vad jag anser vara farligt beroende på omständigheterna.
 

Avarage

New member
Min fundering/fråga var mer allmän än specifiK..i och för sig.

Lite OT men jag är verkligen intresserad av hur du framför din hoj och förmodligen andra fordon också. Alltså, jag undrar verkligen hur det ser ut och hur det går till? För med mina referensramar så jag har jag något svårt att få ihop det...
Det är för mig inte helt enkelt att se hur någon håller även inom lagens ramar en "vanlig" hastighet och är så säker på sin sak som du verkar vara. Jag önskar att jag själv kunde vara det. Jag tillhör inte direkt den riskbenägna typen men känner mig helt plötsligt väldigt våghalsig...det är lite ovant, minst sagt.

Så, som sagt jag undrar!

Vad är extremt trafikbeteende på mc för dig?
Kör du eller har du kört extremt? Så som du menar är extremt beteende?

Jag har, och jag inser att det var riktigt jävla idiotiskt. Men just då kändes det som jag hade koll. I efterhand framgår det med all tydlighet att det enda jag hade koll på var min egna körförmåga och motgorcykelns begränsningar.

Scenario:
Landvettersjön (70 km/h). Utmed norra sidan löper en krokig nyasfalterad väg som är lätt kuperad. Utmed vägens ena sida finns ett par hus (vägen är ett par km lång och det finns ca. 4-5 fastigheter utmed vägen). Vägens sträckning löper mellan Mölnlycke - Landvetter.

För ca. 7-8 år sedan. Sensommar, kl. är 22:30 och det är mörkt ute. Torrt på vägen. Jag och en kompis är på väg hem efter att ha kört en längre tur med ett par andra vänner.

Kör man vägen i riktning Mölnlycke => Landvetter ser man alla utfarter från fastigheterna i god tid. Kör man i andra färdritkningen (Landvetter => Mölndlycke) ligger flera av dem dolda bakom skarpa kurvor med bergssidor som döljer sikten.

Vägen är skyltad 70km/h. En oerfaren förare har kul med ok marginaler i 100 km/h. Har man kört mycket hoj kan det gå ända upp till 140 km/h och man har, i dagsljus i riktning mot Landvetter marginaler men dem är små.

Vid just detta tillfället körde jag och kompisen i "fel" riktning och det var mörkt. Jag kör först, i början av vägen, och väljer en hastighet av 100 km/h. Efter ett fåtal hundra meter kör kompisen om mig och ökar markant hastigheten. Jag beslutar mig för att haka på (ca. 50-100 m bakom). Vi är snabbt uppe i en hastighet som pendlar mellan 140 - 160 km/h i fel riktning med dolda utfarter i mörker.

Vilken djävla idioti! Det är ju bara 100% TUR att det gick bra. Totalt hänsynslöst mot allt och alla. Visst klockan var halvsent en vardagskväll dvs. lite trafik. Men lik förbannat hade det räckt med en enda trafikant som rullat på i laglig hastighet bakom ett av de dolda krönen.

Varken jag är kompisen körde rent körtekniskt fel och det fanns förhållandevis goda marginaler kvar att plocka ur vad hojarna klarade av och inte fullt lika mycket marginaler av vad vi som förare rent körteknisk klarade av. MEN vad hjälper det när det finns en hel hög med andra omständigheter som ingen av oss kan påverka eller ännu mindre ha koll på?

Sätter man nu andra händelser jag varit med om under alla mil i mc-sadeln (många har det blivit) finns det många beteenden som i förhållande till den här typen av händelse inte borde ses som extrema. Trots det skulle några av mina klubbkamrater anse att det ÄR extremt.

Har jag gjort fler liknande dåliga beslut? Jo, längre baks i tiden än 7-8 år. Vad har jag lärt mig av detta då? Tja, att flera av mina andra beteenden som är mycket mindre extrema inte är att anse som extrema om jag jämför med mina sämsta beslut.

Livet har också lärt mig att trots detta kan andra anse att ett beteende är extremt som jag anser bara är mindre bra. Vi är alla olika. Vi har alla olika erfarenheter/referenser och så kommer det alltid vara oavsett vad du/jag tycker.

När jag kör med kompisar observerar jag bla. deras körning. Anser jag att någon kör för dem farligt säger jag till (genom att coacha). Det brukar uppskattas, beroende lite på hur man framför det samt när och var. Väldigt ofta förändrar de sitt sätt att köra till det bättre. Jag gör lika dant med förare som jag känner som med förare som jag känner mindre bra. Detta är mitt sätt att bidra.
 
Top