Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Hojkul!

New member
Ett förbättringsarbete skall fortgå kontinuerligt ända tills processen är perfekt och inte KAN förbättras mer.

Men du, när är en process perfekt? Allting förändras ständigt, och det som är perfekt idag är inte perfekt imorgon.
Det finns en anledning till att t.ex. ett företag inom tillverkningsindustrin har som mål att genomföra "ständiga förbättringar" i sitt miljöarbete. Det är alltså inte möjligt att sätta målet till "Tills det är perfekt och inte kan förbättras mer".

Min slutsats av inläggen i denna tråd, om den tragiska "bomolyckan" häromveckan, är att det handlar om politik; vi tycker olika - så enkelt är det.

Och ju mer vi försöker att "övertyga" andra om att just vår egen åsikt är den rätta, så förstärker vi tydligen enbart den andras åsikter om att dennes åsikter är de rätta.

Avarage

New member
Men du, när är en process perfekt? Allting förändras ständigt, och det som är perfekt idag är inte perfekt imorgon.
Det finns en anledning till att t.ex. ett företag inom tillverkningsindustrin har som mål att genomföra "ständiga förbättringar" i sitt miljöarbete. Det är alltså inte möjligt att sätta målet till "Tills det är perfekt och inte kan förbättras mer".

Yes, jag är väl medveten om detta faktum men vad hjälper det om jag talar om hur det fungerar jämfört med att läsaren själv kommer fram till samma sak?

Allt kan alltid förbättras. Och precis som du skriver så tillkommer ny teknik, nya arbetssätt etc. som gör att vi ständigt kan förbättra det vi gör. Ordet "ständiga" är rätt talande.

Tja, man kan kanske se det som politik (vissa gör kanske det). Personligen såg jag mest debatten som vilken människosyn olika skribenter har vs. den jag försökte redogjöra för. Rätt eller fel få var och en avgöra men jag tyckte jag var rätt tydlig med att förklara att vi människor har alla samma värde...anser jag!

Avarage

New member
Inget svar! Ingen som vågar sticka ut hakan och ha en högst personlig åsikt?

Är det extremt beteende att köra för fort?

Skye

Kör Mycket!
Att hålla 40 utanför ett dagis där det är skyltat 30 är väl inte så extremt, men att hålla 220 då finns det inte en chans att väja om det dyker upp en boll..

Det extrema är att inte visa hänsyn alls.

Carnivore

New member
Inget svar! Ingen som vågar sticka ut hakan och ha en högst personlig åsikt?

Är det extremt beteende att köra för fort?

Jag sticker ut hakan och säger, nej.
För att (i alla fall jag) skall klassa det som extremt så är det beroende på rådande omständigheter och hur mycket för fort.

Själv då, vad säger du? För du kommer ofta med dessa frågor där man skall sticka ut hakan men inte allt för ofta med några svar själv. ;)

challe

Member
En enkel definition på extremt beteende:

Du utövar extremt beteende när trafikanter i gemen tycker att du är en idiot!

För några år sedan blev jag omkörd i 120 km/t av någon på bakhjulet där hastigheten var 70 km/t. Det var extremet beteende.

Last edited:

Lotek

#82 Superbike
Extremt beteende är i min bok inte alls nödvändigtvis att köra för fort utan kan lika gärna vara att SMS:a i stadstrafik även om man ligger 10-20-30 km/h under.
Eller att ignorera rött trafikljus vid tider när det förekommer annan trafik.(Jodå, jag har smugit förbi ljus som vägrat slå om på natten)
Av någon anledning fokuseras hela tiden på hastigheten. Begriper inte riktigt varför faktiskt. Hastigheten påverkar helt riktigt utgången, men har i mycket få fall med olycksanledningen att göra.

Det tjatas så om att vi måste få ner hastigheten mer och mer. Snart står det då helt stilla. Varför verkar det vara en rättighet att ha körkort? Alla skall visst få vara med, oavsett om de är halvblinda, halvdöva eller bara allmänt olämpliga. Varför inte inse att alla är inte lämpliga till allt. Jag kanske vill bli astronaut? Inte tusan blir jag det bara för att jag vill...

>250 km/h på en tom motorväg? Helt ok om omständigheterna tillåter det.
Stressad förälder motsv. med barn i bilen på väg till skola/dagis, whatever som har uppmärksamheten på barnen istället för trafiken? Inte ok.

Nu håller jag dessutom med Carnivore.. Berätta Avarage.. Vad anser du vara extremt?

Avarage

New member
Jag sticker ut hakan och säger, nej.
För att (i alla fall jag) skall klassa det som extremt så är det beroende på rådande omständigheter och hur mycket för fort.

Själv då, vad säger du? För du kommer ofta med dessa frågor där man skall sticka ut hakan men inte allt för ofta med några svar själv. ;)

Det är inte sant. Jag skriver ofta vad jag anser/tycker därför blir det iblabd också debatter. Nu skenade debatten iväg från ämnet så jag försökte fasa tillbaks till huvudämnet men det var ingen som nappade med annat än att jag fick utmana (igen).

Tja, 100 km/h på 70-väg är väl ok OFTAST. Jag håller nämligen med dig, det är omständigheterna som avgör. Det finns ställen jag enbart utsätter mig själv för fara och därför kan köra ännu fortare utan att man borde kalla det extremt beteende. MEN jag skiter ju då i mina efterlevande och det är ju respektlöst det med.

En 70-väg inne i skog med utfarter om vart annat är det extremt att flåsa på i 120 km/h. Medan samma väg ute på öppna fält med nyklippt gräs utan utfarter i dagsljus inte torde anses som extremt ens om det går fortare än så.

Att köra mellan bilar som rullar i bra fart framåt med hastighetsskillnader större än 10km/h anser jag extremt. Slanga i tät trafik likaså. Medan jag anser det i stort sätt ofarligt (förutom utövaren själv) att slanga på en enslig väg (ex. industriområde) en söndag eftermiddag. Eller på större parkeringar, vem stör det?

Att försöka köra ifrån polis som påkallar min uppmärksamhet (om det nu skulle hända) är också extremt beteende. Likaså när jag kör fortare än va dkompisen som ligge rbakom klarar när jag är medveten om att jag utsätter honom/henne för fara. Även det anser jag är extremt beteende.

Så, fortsätt nu o stick ut hakan ni andra så kanske vi till slut kan bilda oss en uppfattning om varandra. För jag är övertygad om att vi alla har olika referenser om vad vi anser är extremt.

Är det extremt att köra i +200km/h på en helt tom & torr motorväg tidigt en helgmorgon i dagsljus?

// Niklas

Avarage

New member
En enkel definition på extremt beteende:

Du utövar extremt beteende när trafikanter i gemen tycker att du är en idiot!

För några år sedan blev jag omkörd i 120 km/t av någon på bakhjulet där hastigheten var 70 km/t. Det var extremet beteende.

Då vi också är trafikanter i gemen så har vi således en uppfattning. Så sätt igång och bli konkret! ;-)

challe

Member
Då vi också är trafikanter i gemen så har vi således en uppfattning. Så sätt igång och bli konkret! ;-)

Om antalet "trafikanter i gemen" är lika med noll finns det ingen som kan tycka att du är en idiot. Därför är det väl inte extremt beteende vad f-n du än gör om du är ensam på vägen. Inte konkret nog?

Skye

Kör Mycket!
Då måste jag ju gå upp mitt i natten för att ta mig dit och då kommer inte jag upp istället. :eek::eek::p

Avarage

New member
Om antalet "trafikanter i gemen" är lika med noll finns det ingen som kan tycka att du är en idiot. Därför är det väl inte extremt beteende vad f-n du än gör om du är ensam på vägen. Inte konkret nog?

Jo, det var konkret nog! Så hur konkret blir du när det är trafik på vägen då (mycket, lite, skitlite, ibland eller rent av kompisar)?

Räknas utfarter som tomt på gemene man för dig?

Räknas krön som "gemene man" eller räcker det att du tror dig veta att ingen står där bakom?

Jag chansar ibland! Gör du?
Är jag beredd att ta konsekvenserna? Säkert inte men... tänke rman på dem just där och då? Skulle inte tro det.

Men ingen är ju sämre än att man kan bättra sig!

Last edited:

Carnivore

New member
Det är inte sant. Jag skriver ofta vad jag anser/tycker därför blir det iblabd också debatter. Nu skenade debatten iväg från ämnet så jag försökte fasa tillbaks till huvudämnet men det var ingen som nappade med annat än att jag fick utmana (igen).

Det är bra att utmana för att få svar... men det är rätt ofta som det är just du som gör det. ;)

Tja, 100 km/h på 70-väg är väl ok OFTAST. Jag håller nämligen med dig, det är omständigheterna som avgör. Det finns ställen jag enbart utsätter mig själv för fara och därför kan köra ännu fortare utan att man borde kalla det extremt beteende. MEN jag skiter ju då i mina efterlevande och det är ju respektlöst det med.

En 70-väg inne i skog med utfarter om vart annat är det extremt att flåsa på i 120 km/h. Medan samma väg ute på öppna fält med nyklippt gräs utan utfarter i dagsljus inte torde anses som extremt ens om det går fortare än så.

Jag väljer att aldrig använda konkreta siffror i min bedömning huruvida det skulle kunna vara extremt eller inte...

Att köra mellan bilar som rullar i bra fart framåt med hastighetsskillnader större än 10km/h anser jag extremt. Slanga i tät trafik likaså. Medan jag anser det i stort sätt ofarligt (förutom utövaren själv) att slanga på en enslig väg (ex. industriområde) en söndag eftermiddag. Eller på större parkeringar, vem stör det?

Att försöka köra ifrån polis som påkallar min uppmärksamhet (om det nu skulle hända) är också extremt beteende. Likaså när jag kör fortare än va dkompisen som ligge rbakom klarar när jag är medveten om att jag utsätter honom/henne för fara. Även det anser jag är extremt beteende.

Här skiljer vi oss markant.

Att kryssa mellan bilar görs hela tiden i sthlmstrafiken och även här väljer jag att inte använda mig av några siffror... men att dundra igenom en sakta rullande kö är sällan smart, än mindre om det rör på sig i hyffsat tempo redan.
Sen för kuriosa kan jag nämna att Holland (tror jag det var) har lagstadgat att motorcyklar får köra mellan köerna men då max 20km/h snabbare än resten av trafiken. ;)

Jag anser inte att en person som kör ifrån sin kompis i en fart som kompisen inte klarar är den som kör extremt... däremot om kompisen hänger på i högre fart än den klarar då blir det farligt men jag skulle nog inte klandra förste föraren för det, var man gör sitt eget val.

Så, fortsätt nu o stick ut hakan ni andra så kanske vi till slut kan bilda oss en uppfattning om varandra. För jag är övertygad om att vi alla har olika referenser om vad vi anser är extremt.

Är det extremt att köra i +200km/h på en helt tom & torr motorväg tidigt en helgmorgon i dagsljus?

// Niklas

På det sista så anser jag att det finns platser och tillfällen då jag förmodligen inte skulle klassa det som extremt även om 200km/h är något som väldigt många aldrig ens har upplevt.
Men jämför med Gelleråsen på rakan där man kommer upp i 240-250km/h i slutet på rakan och bromsar ned till 70 på 100m och den är inte jättebred... här utanför jobbet har vi E4:an med 4-5 filer i vardera riktning (alltså ca 40m bred) med god sikt, jag skulle nog inte anse att 200km/h där är särskilt extremt under de bästa förhållandena.
Nu är ju inte det något jag skulle rekommendera någon... men sett i perspektiv till var vi bankörare annars kommer upp i de farterna så finns det gott om platser i det svenska vägnätet som är klart säkrare än där vi annars tycker det är ok. ;)