Extrema beteenden i trafiken måste stoppas.

Avarage

New member
Ja de var människor, troligen älskade av sina anhöriga.

MEN

Den som orsakade deras död var ENBART den av dem som körde bilen. INGEN ANNAN.
Att skylla på polisen, taskig uppväxt och allt annat banditkramare älskar att dra till med, är uteslutande rent snömos.

Vem skyller deras död på någon annan än bilföraren?
 

Avarage

New member
Du verkar envist skylla den på polisen, eller har jag missuppfattat dina utläggningar?

Då har du fullständigt missuppfattat mina inlägg. Jag tjatar envist om att polisen förmodligen kan läsa sig något av detta för att...i framtiden...göra ett ännu bättre jobb. För till skillnad mot en del andra i denna tråden anser jag att det var ett misslyckande att 2 personer dör vid ett efterföljande OAVSETT vem som bär ansvar. För HELT ansvarsbefriade ÄR inte polisen. Och inte ens polisen försöker påstå det heller.

Flera i denna tråden bör läsa på lite om sk. förbättringsarbete. Det BÖR förekomma över allt jämnt och ständigt och definitivt inom yrken som direkt påverkar människors hälsa.

Ett förbättringsarbete skall fortgå kontinuerligt ända tills processen är perfekt och inte KAN förbättras mer. Men det är klart, har man den syniska inställningen som vissa i denna tråden att det var perfekt att 2 unga avled så finns ju inget att förbättra.
 
Last edited:

Marie

Banned
Vem skyller deras död på någon annan än bilföraren?

Då har du fullständigt missuppfattat mina inlägg. Jag tjatar envist om att polisen förmodligen kan läsa sig något av detta för att...i framtiden...göra ett ännu bättre jobb. För till skillnad mot en del andra i denna tråden anser jag att det var ett misslyckande att 2 personer dör vid ett efterföljande OAVSETT vem som bär ansvar. För HELT ansvarsbefriade ÄR inte polisen.

Ser du nu då?

Först undrar du vem som skyller på någon annan än bilföraren.
Sen backar du igen och anser att trots allt är polisen delaktig i skulden...

Alltså står jag fast vid att du med en **** envishet håller fast vid att polisen visst har skuld i det inträffade.

Och jag hör till dem som lika envist hävdar att det förvisso är tråkigt att två unga omkom vid det här tillfället, men att det knappast finns någon förbättringspotential vad avser polisens agerande, utan att man i så fall totalt åsidosätter polisens viktigaste uppgifter i samhället.

Den som ställer sig utanför samhället och tydligt visar att man ignorerar polisens anvisningar SKALL jagas och tas fast. Om sedan den jagade under jakten begår dumheter som kostar dennes och ev. medbrottslings liv, så är detta förvisso beklagligt, men ENBART den jagades eget fel och ansvar. Ansvaret åvilar HELT brottslingen.

Varje annat synsätt innefattas i det jag kallar för "banditkramande". Och för din information, för ett antal år sedan kunde en av personerna i bilen i en sådan här situation varit en av mina söner, men detta faktum ändrar inte mitt synsätt i sakfrågan. Jag kan älska brottslingen men ändå fördöma brottet, och inse att brott kan få konsekvenser som står helt utanför all proportion till brottets svårighetsgrad, utan att för den sakens skull kritisera polisen när den gör sitt jobb.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Vackert och utlämnande skrivet, Marie.

Jag kände redan från start att det ligger otroligt mycket mer bakom det inträffade än vad Polisen kan och vill säga just nu.
Dels med hänsyn till anhöriga till de omkomna, men också vad gäller hur pressade de olika distrikten är när kommenderingar annorstädes suger resurser.

Att det ena mycket väl kan vara sant har vi sett i vår nya sköna värld av sociala medier där man kan sprida obegränsade mängder med skit utan annan påföljd att kanske, eventuellt, möjligen blir bannad från ett av sina nick några veckor...

Den andra, mycket viktigare saken diskuteras inte alls. Vi har bilder på näthinnan från amerikanska filmer där mmäännggddeerr av poliser bildar "spärrar" som skulle kunna stoppa en armé.
Sådana spärrar finns inte i sinnevärlden - även om USA, Tyskland och de flesta civiliserade samhällen har betydligt mycket tydligare närvaro av fler polispatruller ute på rull, även på "obekväm arbetstid", bland folket dom tjänar...

DET är något som borde diskuteras - varför avtecknar sig inte polisens ökade anslag i fler lösta brott och en större uniformerad och civilklädd närvaro? Inte bara på gator och torg, utan även i småstäder och landsbygd?

Jag är övertygdad att man på LKC gjort det bästa tänkbara av en omöjlig situation - tyvärr.
Tyvärr för att poliser kanske inte alltid skall vara dumlojala med en ledning som inte förmår allokera resurser.
"Fuck this shit!" och ett uppror över att inte kunna jobba optimalt kanske hade varit en bättre lösning än att vara kreativ och säga "Fäll bommarna, sväng bron!" I en utopisk värld...

Samhället gläfser nu i förvånande hög grad på polisen, och detta ärendet har skapat mycket mer diskussioner här hos oss än den förre bombombaren som faktiskt satt på en motorcykel. Utan körkort. Utan nummerskylt. Reggad på någon annan. Ändå är det denna incidenten som upprör känslor.

Avarage vill att polisen skall dra lärdom. Detta kommer inte att ske så länge man jagar enskild syndabock i nivå vakthavande befäl. Felet ligger såå mycket högre upp - fisken ruttnar alltid från huvudet.
Det skall fan vara polis om man varken har stöd uppifrån eller utifrån - det är ingen tillfällighet att Uppsalapolisen gick ut på nätet och tackade för det support som medborgare trots allt visat.


Hampe
 
Last edited:

Avarage

New member
Ser du nu då?

Först undrar du vem som skyller på någon annan än bilföraren.
Sen backar du igen och anser att trots allt är polisen delaktig i skulden...

Alltså står jag fast vid att du med en **** envishet håller fast vid att polisen visst har skuld i det inträffade.

Och jag hör till dem som lika envist hävdar att det förvisso är tråkigt att två unga omkom vid det här tillfället, men att det knappast finns någon förbättringspotential vad avser polisens agerande, utan att man i så fall totalt åsidosätter polisens viktigaste uppgifter i samhället.

Den som ställer sig utanför samhället och tydligt visar att man ignorerar polisens anvisningar SKALL jagas och tas fast. Om sedan den jagade under jakten begår dumheter som kostar dennes och ev. medbrottslings liv, så är detta förvisso beklagligt, men ENBART den jagades eget fel och ansvar. Ansvaret åvilar HELT brottslingen.

Varje annat synsätt innefattas i det jag kallar för "banditkramande". Och för din information, för ett antal år sedan kunde en av personerna i bilen i en sådan här situation varit en av mina söner, men detta faktum ändrar inte mitt synsätt i sakfrågan. Jag kan älska brottslingen men ändå fördöma brottet, och inse att brott kan få konsekvenser som står helt utanför all proportion till brottets svårighetsgrad, utan att för den sakens skull kritisera polisen när den gör sitt jobb.

Om polisen kan anses ha ansvar för olyckan återstår ju att se. Ärendet ligger just nu hos åklagaren. Men inte ens du kan nog påstå att polisens arbete inte kan bli bättre!?

Eller anser du att man skall sluta utveckla arbetssätten och metoderna?

Ansvarig för olyckan är/var föraren av bilen. Jag anser ingen annan ansvarig, sedan får du tolka mitt inlägg som du vill. Parallellt med detta ser jag dock att det med all tydlighet finns förbättringspotential i polisens arbetssätt/metoder för att i framtiden kunna undvika en lika tragisk utgång. Kort och gott rent förbättringsarbete...fast du anser att det handlar om att jag lägger ansvaret för utgången av denna olyckan på polisen. Hur du kan dra den slutsatsen förstår jag inte.
 

Avarage

New member
Avarage vill att polisen skall dra lärdom. Detta kommer inte att ske så länge man jagar enskild syndabock i nivå vakthavande befäl. Felet ligger såå mycket högre upp - fisken ruttnar alltid från huvudet.
Det skall fan vara polis om man varken har stöd uppifrån eller utifrån - det är ingen tillfällighet att Uppsalapolisen gick ut på nätet och tackade för det support som medborgare trots allt visat.


Hampe

Japanerna är rätt duktiga på den här typen av arbetssätt. Vi har en del att läsa...oftast!
 

Marie

Banned
Jag för min del tror att det är just så här mycket av de tillförda resurserna försvinner.

Man håller på att utreda sådana här oväsentligheter - och det slukar åtskillig kraft och energi - som hellre borde satsas på att ge sig ut och tjäna allmänheten genom att lösa och utreda brott.

I en ideal värld där polisen har obegränsade resurser kan sådant här "förbättringsarbete" ha ett klart berättigande, men i den reella situationen är det rent och skärt slöseri med de knappa resurserna.

mvh Batongmormor
 
Last edited:

stefan.

New member

Avarage

New member
I en ideal värld där polisen har obegränsade resurser kan sådant här "förbättringsarbete" ha ett klart berättigande, men i den reella situationen är det rent och skärt slöseri med de knappa resurserna.

mvh Batongmormor

Eller så satsar man på förbättringsarbete för att bli effektivare = mer tid över till det man idag anser att man inte hinner med!
 

Marie

Banned
Eller så satsar man på förbättringsarbete för att bli effektivare = mer tid över till det man idag anser att man inte hinner med!

Att öppna bron var sannolikt det resurseffektivaste sättet att stoppa de här båda banditerna. Att sen bilföraren kunde vara så förbålt korkad att han hellre körde i spat, är knappst något som man skall behöva kalkylera med.
 
Last edited:

stefan.

New member
Kan de bli bättre/skickligare/effektivare...eller är de perfekta?

Det var väl inte det jag kommenterade, eller hur?

Men visst. Som jag ser det så har Marie i princip besvarat det nu i inlägg #252.
Men utöver det tycker jag du nu generaliserar för mycket; Frågan är om du avser polisens arbete generellt, eller just den här händelsen. Om vi pratar generellt, så kan de givetvis bli bättre/effektivare osv, det kan alla oavsett vad det gäller. Tror inte jag träffat på någon fullärd/perfekt människa ännu.
Om du däremot avser den här händelsen, så tycker jag inte de kan bli mycket effektivare eller bättre. Som Marie skrev; Att öppna bron var förmodligen det effektivaste och även resurssnålaste sättet att få stopp på dem.
 

Avarage

New member
Att öppna bron var sannolikt det resurseffektivaste sättet att stoppa de här båda banditerna. Att sen bilföraren kunde vara så förbålt korkad att han hellre körde i spat, är knappst något som man skall behöva kalkylera med.

Så tror inte jag poliserna tänkte (ekonomi).
 

Avarage

New member
Det var väl inte det jag kommenterade, eller hur?

Men visst. Som jag ser det så har Marie i princip besvarat det nu i inlägg #252.
Men utöver det tycker jag du nu generaliserar för mycket; Frågan är om du avser polisens arbete generellt, eller just den här händelsen. Om vi pratar generellt, så kan de givetvis bli bättre/effektivare osv, det kan alla oavsett vad det gäller. Tror inte jag träffat på någon fullärd/perfekt människa ännu.
Om du däremot avser den här händelsen, så tycker jag inte de kan bli mycket effektivare eller bättre. Som Marie skrev; Att öppna bron var förmodligen det effektivaste och även resurssnålaste sättet att få stopp på dem.

Du kommenterade då inte det jag skrivit i flera inlägg i alla fall.

Och jag avsåg just denna händelse eller rättare sagt liknande händelser i framtiden, för denna går ju inte att göra mycket åt, den har ju hänt redan, som bekant.

Det är just här du/andra och jag har så helt olika synsätt på vår omgivning/medmänniskor. Medan du tyckte det som hände var bra och inte kan bli bättre i framtiden anser jag att unga människors död är ett misslyckande och stor anledning till att se om man inte kan läsa sig något av det (de som jobbar professionellt) som gör att det kanske går att undvika död nästa gång.

Fast det står ju dig fritt att anse att det är bra!
 

Avarage

New member
Tråden rör sig om att stoppa extreme beteenden..

Jag noterade denna artikel i DN:http://www.dn.se/sthlm/poliser-doms-for-tjanstefel-efter-jakt-pa-motorcykel


En diskussion om vilken verktygslåda polisen ska ha i dessa samband - tror jag kommer upp under året....

Dilemmat, som polis, är ju bedömningen. Är det för farligt för omgivningen eller den som jagas (att bedömma sin egen situation är nog lättare).

Det lär vara svårt att ta fram ett regelverk med facit (i situation a gäller... och i b...). Däremot kanske utökad upplevelsebaserad inlärning och längre praktik...kanske?

Man använder sig ju av datorsimulering i riskutbildning för mc/bil. En motsvarighet för polisutbildningen (kanske finns redan?)?

// Niklas
 

Maru

New member
Intressant läsning.

Vad är egentligen extremt beteende? Enligt de inlägg jag läst är definitionen varierande.
Är det upp till polisen att avgöra? Gör de skillnad på en förare som sedan tidigare är känd för förseelser i trafiken och en som begår brottet för första gången?

Ett fall av extremt beteende uppvisades av en hojåkare som för några år sedan rejsade mellan Stockholm och Södertälje. Det slutade med av han körde in i en nedfälld bom och dog. Man visade upp en video från polisbilen där den ena klantiga kommentaren löste av den andra. Men samtidigt ställer jag mig frågande till varför inte hojåkaren stannade?
Polis ska tydligen avbryta jakt om den anses med risk för trafikfara. Men om man märker att man inte kan hänga av snuten... borde man inte parkera och ta sitt straff då..? Låter ju mer sunt än att köra över sin egen förmåga.
 

Maru

New member
Marie menar nog att de inte hade räknat med det... ingen ekonomi i den betydelsen av kalkylera... ;)
 

Avarage

New member
Intressant läsning.

Vad är egentligen extremt beteende? Enligt de inlägg jag läst är definitionen varierande.
Är det upp till polisen att avgöra? Gör de skillnad på en förare som sedan tidigare är känd för förseelser i trafiken och en som begår brottet för första gången?

Ett fall av extremt beteende uppvisades av en hojåkare som för några år sedan rejsade mellan Stockholm och Södertälje. Det slutade med av han körde in i en nedfälld bom och dog. Man visade upp en video från polisbilen där den ena klantiga kommentaren löste av den andra. Men samtidigt ställer jag mig frågande till varför inte hojåkaren stannade?
Polis ska tydligen avbryta jakt om den anses med risk för trafikfara. Men om man märker att man inte kan hänga av snuten... borde man inte parkera och ta sitt straff då..? Låter ju mer sunt än att köra över sin egen förmåga.

Vad anser DU är extremt beteende?

Jag tror att det finns rätt många olika svar och det kan till och med vara så att beroende på din/min ålder/sociala situation osv. anser vi gränsen för extremt beteende olika.

Är det extremt beteende att köra för fort? Över allt? Oberoende av situation (övrig trafik, sikt/väglag/personlig status/status på hoj)?
Ex.
Du kör 90 km/h på 70-sträcka. Skogen är tät och det finns dolda utfarter de närmaste 300m framför dig. 500m senare öppnar det upp med kalhygge och en o annan utfart för att 1,5km senare är du ute på Skaraslättens åkrar och vägen är spikrak. I scenario 2 regnar det ch är mörkt!

Är det självklart NÄR det är extremt beteende?

Är man extrem i sitt sätt att köra när man kör på bakhjulet? Mitt i industriområdet en tidig söndagmorgon? Ute på motortrafikleden, kl. 7 samma söndag jämfört med infartsleden (E20) fredag em. i juni?

Alla situationer är inte extrema, kan jag tycka. Medan kanske du/andra tycker att alla ovanstående scenarion ÄR extremt beteende.

Var går DIN gräns?
 
Top