biltemas nya mc produkter

B

Batman

Guest
LIDL:s mc vecka

För att få läsa lite mera "intressanta" inlägg om olika produkter, vet ni väl att LIDL börjar sin MC vecka nästa måndag den 23/3, själv är jag sugen på Lidl:s mc kängor.

P-O Noren

New member
Har läst flertal inlägg om biltemas hjälmar, men är ändå tveksam till kvaliteten.
det billiga priset måste ju märkas nånstans.Kanske man kan läsa om en test i mc-folket framöver,om biltemas produkter för hojåkare.

Varför måste det märkas?

På engelska/tyska marknaden finns gott om hjälmar som gett bra resultat i tester för 600-700 kr. Jag har frågat biltemas huvudkontor om ett test på hjälmarna. Dom svarade att dom säkert kan tänka sig det, samtidigt så har deras hjälmar testats enligt alla de standarder som alla andra hjälmar på svenska marknaden. Hjälmarna har klarat dessa tester med god marginal.

Man kan ju ödmjukt fråga sig om man måste kräva fler tester av Biltema än vad du kräver av alla andra aktörer?

Biltema köper direkt från tillverkaren, inga mellanhänder. Dom har inga försäljare i butiken som ska "hjälpa" dig till rätt val...

Försäljare, omfattande reklam, låga volymer ger högre priser.

P-O Noren

New member
För att få läsa lite mera "intressanta" inlägg om olika produkter, vet ni väl att LIDL börjar sin MC vecka nästa måndag den 23/3, själv är jag sugen på Lidl:s mc kängor.

tack för tipset!
LÄNK

Av alla 25 erbjudanden så känns det som ett skall bort...
(5 myror är fler än 4 elefanter):D

Göran Persson

New member
Våffeljärn för MC åkare

tack för tipset!
LÄNK

Av alla 25 erbjudanden så känns det som ett skall bort...
(5 myror är fler än 4 elefanter):D

Hej P_O tror du inte man skulle bli poppis bland kompisarna om man bjuder
på våfflor när man kommer fram till mc träffar och andra utflykter :D
(men det kanske inte funkar på 12volt :))
hälsningar Göran P

glider

New member
Jag har nu prövat Biltemas MC ställ under ca 100 mil de senaste fina vårdagarna! Stället är kanon, precis lika bra som mitt gamla Jofama. Så räds icke, ni som går i tankarna att skaffa nytt ställ. Värt en koll.

Zopilote

New member
Jag har nu prövat Biltemas MC ställ under ca 100 mil de senaste fina vårdagarna! Stället är kanon, precis lika bra som mitt gamla Jofama. Så räds icke, ni som går i tankarna att skaffa nytt ställ. Värt en koll.

Har du vurpat i det ännu? ;)
Jag säger inte att det är dåligt, men jag är lite allmänt skeptisk till textilställ över huvud taget när det gäller nötningsstyrka och förmågan att glida fint på asfalten, men personligen känner jag mig säkrare i skinnstället än med textilkläderna. (Mycket subjektivt...)

glider

New member
Nej jag har inte vurpat, hoppas jag slipper. Det är möjligt att skinn är bättre om man glider på asfalt. Jag återkommer med rapport om det blir aktuellt...!

P-O Noren

New member
Har du vurpat i det ännu? ;)
Jag säger inte att det är dåligt, men jag är lite allmänt skeptisk till textilställ över huvud taget när det gäller nötningsstyrka och förmågan att glida fint på asfalten, men personligen känner jag mig säkrare i skinnstället än med textilkläderna. (Mycket subjektivt...)

Just det stället har Cordura på utsatta ställen, något som du finner på alla ställ med hög kvalitet. Jofama kör väl egen cordura-variant dock, som jag tror dom kallar hi-art.

Skinn eller textil är alltid diskuterat, men man ska komma ihåg att det är stor skillnad på skinnmaterialen. Det är förmodligen ingen väsentlig skillnad i skydd mellan vanligt skinnställ och ett textilställ med bra material på utsatta ställen.
Har kommit material som har mycket högre nötningsskydd än skinn.

Mycket tro och tyckande i dessa frågor tyvärr.

glider

New member
och alla resonemang bygger på att man hasar på asfalt...kör man in i ett träd spelar det ingen roll om du har tyg eller skinn.

-ah

New member
Just det stället har Cordura på utsatta ställen, något som du finner på alla ställ med hög kvalitet. Jofama kör väl egen cordura-variant dock, som jag tror dom kallar hi-art.

Skinn eller textil är alltid diskuterat, men man ska komma ihåg att det är stor skillnad på skinnmaterialen. Det är förmodligen ingen väsentlig skillnad i skydd mellan vanligt skinnställ och ett textilställ med bra material på utsatta ställen.
Har kommit material som har mycket högre nötningsskydd än skinn.

Mycket tro och tyckande i dessa frågor tyvärr.

Ohh vad jag hatar att känna mig tvungen att kommentera, men oljetrådar i alla skepnader är som honung för ett bi...... :D

Hi-art är inte detsamma som cordura, utan ett frotté-liknande syntetmaterial, som på nå't förunderligt vis är väldigt nötningståligt. Det lär vara Jofamas egen uppfinning, och är i sin tjocka version godkänt i EC skyddsklass 2, dvs för yrkesbruk.
När det gäller skinn handlar det numera mycket mer om garvningsprocesser än vilket djur som har fått lämna överrocken. Fast getskinn är lättare än kossa, vilket ju kan vara en fördel.
Själv föredrar jag skinn därför att det är mindre fladdrigt och bulkigt än de textilställ jag har provat.

och alla resonemang bygger på att man hasar på asfalt...kör man in i ett träd spelar det ingen roll om du har tyg eller skinn.

-fast asfalterna är många fler än vägträden......

Inte behöver Biltemas prylar vara dåliga. Vad jag personligen reagerar väldigt starkt på - det kanske jag skrivit tidigare? - är att alla deras prylar är i någon nyans av svart.
Medan Vi&SMC skriker "SE OSS" klär de flesta av oss i färger och mönster som smältar väl in i skuggor och vägbanor.
Är behovet att se ut som vassa o farliga typer större än behovet av att verkligen bli sedda?
Tydligen.

Last edited:

trollevik

New member
Ohh vad jag hatar att känna mig tvungen att kommentera, men oljetrådar i alla skepnader är som honung för ett bi...... :D

Hi-art är inte detsamma som cordura, utan ett frotté-liknande syntetmaterial, som på nå't förunderligt vis är väldigt nötningståligt. Det lär vara Jofamas egen uppfinning, och är i sin tjocka version godkänt i EC skyddsklass 2, dvs för yrkesbruk.
När det gäller skinn handlar det numera mycket mer om garvningsprocesser än vilket djur som har fått lämna överrocken. Fast getskinn är lättare än kossa, vilket ju kan vara en fördel.
Själv föredrar jag skinn därför att det är mindre fladdrigt och bulkigt än de textilställ jag har provat.

-fast asfalterna är många fler än vägträden......

Inte behöver Biltemas prylar vara dåliga. Vad jag personligen reagerar väldigt starkt på - det kanske jag skrivit tidigare? - är att alla deras prylar är i någon nyans av svart.
Medan Vi&SMC skriker "SE OSS" klär de flesta av oss i färger och mönster som smältar väl in i skuggor och vägbanor.
Är behovet att se ut som vassa o farliga typer större än behovet av att verkligen bli sedda?
Tydligen.

frågan är om vi syns bättre klädda i signalfärger det är en modefärg varenda människa går ju klädd i signalgrön färg jag tror att du ser det du vill se:)

Zopilote

New member
Jag har inte heller påstått att Biltemas kläder är dåliga, bara att jag personligen föredrar att klä mig i döda djur när jag skall åka hoj. Det är ju, i fall av hasande på asfalten, inte BARA nötningsstyrkan som är avgörande. En annan, i mina ögon, ganska viktig faktor är ju vad materialet ger för friktion mot asfalten och hur passformen är. Ett ställ som låter skydden flytta sig från avsedda platser och dessutom lätt hakar i asfalten är ganska värdelöst i mina ögon. Jag glider hellre fint på skinnet och får brännskador / skrapsår, än jag börjar rulla och bryter av alla utstickande delar. :eek:

P-O Noren

New member
Jag har inte heller påstått att Biltemas kläder är dåliga, bara att jag personligen föredrar att klä mig i döda djur när jag skall åka hoj. Det är ju, i fall av hasande på asfalten, inte BARA nötningsstyrkan som är avgörande. En annan, i mina ögon, ganska viktig faktor är ju vad materialet ger för friktion mot asfalten och hur passformen är. Ett ställ som låter skydden flytta sig från avsedda platser och dessutom lätt hakar i asfalten är ganska värdelöst i mina ögon. Jag glider hellre fint på skinnet och får brännskador / skrapsår, än jag börjar rulla och bryter av alla utstickande delar. :eek:

De flesta resonemang är antingen svart eller vitt, men när det gäller kläder så kommer förmodligen ingenting rädda mig. Möjligtvis kan det lindra de värsta skadorna. Glida och rotera i 40 km/h kontra börja rotera i 60 km/h vid tester käns väldigt teoretisk för mig.

Mina kläder skall vara praktiska, sköna och ge visst skydd. Läder är i många avseenden det mest opraktiska material man kan klä sig med en varm sommardag eller när det är spridda regnskurar.

När fabrikanterna hävdar att du kommer att räddas av deras kläder vill jag anta att dom egentligen vill ha dina pengar mer än något.

P-O Noren

New member

Inget skinnplagg mig veterligen har klarat av att nå den skyddsklassen. Om det så vore gjort ett bältdjurs ryggplattor
:eek:

-ah

New member
Inget skinnplagg mig veterligen har klarat av att nå den skyddsklassen. Om det så vore gjort ett bältdjurs ryggplattor
:eek:

Du har så rätt så !!
Men det är ändå mitt val.
Jag tycker nämligen att skinn är bättre i värme än textil. Åtminstone tycker jag att MINA skinnkläder fungerar bättre i värme. Dom tål en skur också. Dessutom - och det är för mig den springande punkten, har jag ännu inte provat textil som inte KÄNNS bulkigt. Det är även en komfortfråga, se.

Egenktligen - som det heter numera - borde man diskutera aktiv säkerhet, dvs sån't som ska hindra en olycka att inträffa - och passiv säkerhet, dvs det som skyddar om en olycka ändå inträffar.

Last edited:

Fransson

New member
För att ta denna tråd tillbaka till vad skaparen hadde tänkt sig
Köpte ett par handskar på Biltema idag dom fodrade körde 7,5 mil utan frysa lite hala vad dom dock men inbillar mig att det fixar sig efter ett tags användande Så dom får klart godkänt av mig
Ps. dom har börjat att ta bort Biltemamärket på sina mc-produkter så att man slipper skammärket:cool:

mikekop

New member
Ramlade över en hemsida där jag såg något bekant.
Kolla här: http://www.exustar-motor.com/products_detail.php?type2_sn=67&data_sn=447&pic_sn=806

Med andra ord, tillverkaren av Biltemas racingstövlar.
Efter lite googlande hittade jag en prisuppgift på dessa Exustar-stövlar, en onlineshop i Australien begär ca 200 AUS$, det blir ca 1100 SEK.

RonAyers i Australien är en stor grossist i Australien, de importerar Exustars sortiment. Man kan säga att RonAyers motsvarar Duells i Sverige.