biltemas nya mc produkter

P-O Noren

New member
Det är bara skönt att få det klargjort tack!
:eek:

Jag menar såhär för att försöka göra mig förstådd:
Arai har klarat sig dåligt i Sharp, rent av uselt på exempelvis condor hjälmen för ca 2300kr. tre hjälmar i prislägen över 3000kr får bara tre stjärnor.
http://sharp.direct.gov.uk/search/r...del=0&type=0&rating=0&size=0&price=0&x=31&y=2

Det kanske inte är en slump att den massiva kritiken mot sharp kommer i det läget. Som oberoende observatör för skånska myllan, så funderar jag bara:
Är det mer bakom kulisserna i denna fråga. Shoei har på motsvarande sätt ett visst problem med hjälmar i prisklasserna 3000-40000kr som inte får mer än 3 stjärnor.

När jag sitter på balkongen och stoppar min pipa funderar jag då eftertänksamt: Vad är det jag inte förstår? Varför är vissa hjälmtillverkare mot sharp och andra inte?:confused:

Det är ju inte det man tror sig veta som är intressant, det är ju det som man inte förstår och det som man tror sig veta vara sant, som faktiskt är falskt som gör livet intressant.
 

Petra

Super Moderator
Det är bara skönt att få det klargjort tack!
:eek:

Jag menar såhär för att försöka göra mig förstådd:
Arai har klarat sig dåligt i Sharp, rent av uselt på exempelvis condor hjälmen för ca 2300kr. tre hjälmar i prislägen över 3000kr får bara tre stjärnor.
http://sharp.direct.gov.uk/search/r...del=0&type=0&rating=0&size=0&price=0&x=31&y=2

Det kanske inte är en slump att den massiva kritiken mot sharp kommer i det läget. Som oberoende observatör för skånska myllan, så funderar jag bara:
Är det mer bakom kulisserna i denna fråga. Shoei har på motsvarande sätt ett visst problem med hjälmar i prisklasserna 3000-40000kr som inte får mer än 3 stjärnor.

När jag sitter på balkongen och stoppar min pipa funderar jag då eftertänksamt: Vad är det jag inte förstår? Varför är vissa hjälmtillverkare mot sharp och andra inte?:confused:

Det är ju inte det man tror sig veta som är intressant, det är ju det som man inte förstår och det som man tror sig veta vara sant, som faktiskt är falskt som gör livet intressant.

När jag skrev artikeln hade inga hjälmtester publicerats av Sharp. Jag ringde Sharp och fick muntlig uppgift att de dittills testat ett antal och att de billigare hjälmar de då testat klarat sig sämst.
Detta står att läsa i artikeln/artiklarna vi snackar om.

Sharp, Safet y H e lm e t A s sessment
and Rating Programme, är e t t ny t t
ob e roende testinstitu t som drivs av
trafikmyndigheten i England. Under
våren ska Sharp publicera en enkel och
lättläst guide på internet för att hjälpa
köpare att välja rätt. Anledningen till
Sharps grundande är att man ser kritiskt
till befintliga normer som handlar om
minimikrav för godkännande. Sharp
uppger att man kombinerat, förfinat och
utökat testmetoder främst från de två gällande standarderna i England, ECE 2205 och BS
6658:1985. Sharp kommer att betygsätta de godkända hjälmarna i en femgradig skala för
att skilja sämre från bättre bland de som godkänts enligt gällande standard.
Målet är att testa alla hjälmar på brittiska marknaden. I dagsläget finns inga hjälmtester
publicerade. Enligt uppgift visat testresultaten hittills att bland de testade hjälmarna verkar
de dyraste ha klarat testerna bäst. På hemsidan finns även massor av tips på hur man ska
sköta sin hjälm, hur man väljer rätt storlek och annat bra att veta om hjälmar. Se mer på:
http://sharp.direct.gov.uk/


Syftet med Sharp är skitbra, men jag vidhåller att de inte bara ska kolla hur bra de godkända hjälmarna klarar det test de redan genomgått. Sharp borde testa hjälmarna med andra en hel drös andra metoder också.

Det är en sund och klok inställning att vara kritisk som du är och att vilja veta bakomliggande orsaker. Mitt syfte med artiklarna var att berätta lite om hur ett par stora hjälmtillverkare gör sina produkter och att upplysa om testmetoden som hjälmar testas med innan de släpps i våra svenska butiker.

Nu ska jag klicka in mej på Sharps sida och se hur de betygsatt olika ECE 2205-godkända hjälmar. =)
 

P-O Noren

New member
Nej, jag håller med dig. Men jag är säker på att de kommer att höja standarden med tiden.

Men å andra sidan: tyddligen är kraven redan idag för hårda för Arai och Shoei...

Annars hade dom ju haft 5 stjärnor på alla hjälmar.
Att klara endast 2 av 5 stjärnor i ett test som anses ligga i nivå med ece 22.05 för en hjälm som kostar drygt 2000kr är ju inte acceptabelt.
Då skjuter man hellre pianisten än att erkänna att dom har misslyckats.
 

Tyrannosaurus

New member
Så du undviker Biltema för att du tvekar, ingen kunskap, annat än att oljan luktar bränd spillolja?
Det är det klassiska skämtet. Om något ser ut som skit, luktar som skit och smakar som skit (blä :p ) så kan man nästa vara säker på att det är skit, men bara nästan, det kanske är bäst att göra labbtest på det :D

En olja som inte luktar färsk utan bränt som det man häller ut ur gamla bilar (spilloljan som jag häller ut ur hojen luktar bättre) litar jag helt enkelt inte på oavsett hur bra API-klassning den har. Men frågan är hur länge. När den luktar spillolja så utgår jag ifrån att det är rekonditionerad spillolja och inte färskt olja för då hade den luktat som färsk olja. Jag säger inte att rekonditionerad spillolja behöver vara skit, man oavsett hur mycket man än filtrerar den och tillsätter nya tillsatser så är molekylerna i basoljan fortfarande slitna och/eller brända och då luktar den inte färsk.
Det är precis som med tigern, ränderna går aldrig ur ;)

Sedan kan jag garantera att det är fiberhjälmar, och att dom uppfyller kraven.
Jag ifrågasatte inte om dom uppfyller kraven, även plasthinkar uppfyller kraven. Det låter nästan som om du jobbar på Biltema ;)
Sen handlar det om vikt också. Jag vet inte vad Biltemas hjälmar väger, men ligger dom närmare 3 kg så diskvalificerar dom sig själva. Som sagt, jag vet inte, men nästa gång jag åker till Biltema så ska jag titta lite närmare på deras hjälmar. Det blev tyvärr inte av på mässan.

Rätt så konstiga slutsatser.
Alla Nolanhjälmar testade i Sharp får 4 stjärnor av 5.
Alla Grexhjälmar testade i Sharp får 4 stjärnor av 5.
Alla Xlitehjälmar testade i Sharp får 4 stjärnor av 5.

Spår du i inälvor då du påstår att Grexhjälmarna är skit?
;)
Som sagt, se mitt svar ovan. Jag sa inte tar Grex är skit, men att det är Nolans lågprismärke som marknadsförs som mopedhjälmar och att Xlite är prestigemärket. Det är samma sak som att Toyota marknadsför sina prestigebilar under namnet Lexus.

Att Grex och Nolan är plasthinkar är ett känt faktum. Jag sa inte att dom inte uppfyller kraven men det måste finnas någon anledning till det olika prissättningen och att fiberhjälmar alltid är dyrare, utom hos Biltema.

Vad det gäller plasthjälmar så står jag för att dom inte känns säkra, sen kan det få vara en hur subjektiv åsikt du vill.
Men faktum är att dom ekar, gå till en handlare och ta på dig en sån hjälm och knacka på skalet så får du se, ta sen en fiberhjälm och göra samma sak så lär du märka skillnaden.
 
Last edited:

Roberth

New member
Först ska jag säga att jag borde kanske ha tydliggjort det Larsen menar med Fiat v.s Hummer: är att en stor bil har bättre stötupptagningsförmåga än en liten bil. Ju mer material som tar emot krockvåldet desto lindrigare skada tar innehållet (föraren i en bil, huvudet/hjärnan i en hjälm).

Annledningen till att man ofta klarar sig bättre i en större(tyngre) bil än den man krockar med, är den högre vikten. En Hummer är förutom att vara tung väldigt hård, vilket gör att en krock mellan två Hummrar troligen är värre än mellan två Volvo V50.

Så vad är det egentligen Larsen säger? Vilken hjälm skall jag köpa?
Det är ju inte så att de hjälmar som placerar sig högt i oberoende tester är nämnvärt större i omfång än de som placerar sig längre ner på skalan. Eller?
 

-ah

New member
Men å andra sidan: tyddligen är kraven redan idag för hårda för Arai och Shoei...

Annars hade dom ju haft 5 stjärnor på alla hjälmar.

Nja, jo och nej.
Som du ser är det en vis skillnad på klapphjälmar ("System helmets") och integralhjälmar. Klapphjälmar klarar uppenbart inte samma påfrestningar som en helgjuten sak. Vilket ligger i sakens natur.

Det får nog bli en individuell sak att avgöra var nånstans på skalan man vill lägga ribban.

Som gubbe och glasögonbärare har jag gjort mitt val och föredrar en öppningsbar Shoei, även om jag vet att det finns säkrare alternativ. Det är bara det att om dom var enda alternativet vete tusan vad jag skulle ta mig till - avstå helt?

Dö lär jag göra i alla fall. Förr eller sen. Fast helst snyggt, såklart.

Fö bor jag mycket närmare bron än du gör.
hitit.gif
 

Petra

Super Moderator
Annledningen till att man ofta klarar sig bättre i en större(tyngre) bil än den man krockar med, är den högre vikten. En Hummer är förutom att vara tung väldigt hård, vilket gör att en krock mellan två Hummrar troligen är värre än mellan två Volvo V50.

Så vad är det egentligen Larsen säger? Vilken hjälm skall jag köpa?
Det är ju inte så att de hjälmar som placerar sig högt i oberoende tester är nämnvärt större i omfång än de som placerar sig längre ner på skalan. Eller?


Nej Robert, det handlar inte om storleken... inte om tyngden heller.....

Jag upprepar det jag skrev i inlägg 37:

"Först ska jag säga att jag borde kanske ha tydliggjort det Larsen menar med Fiat v.s Hummer: är att en stor bil har bättre stötupptagningsförmåga än en liten bil. Ju mer material som tar emot krockvåldet desto lindrigare skada tar innehållet (föraren i en bil, huvudet/hjärnan i en hjälm)."

Så på frågan om vilken hjälm du ska köpa - välj en som är betydligt lättare och smidigare än en Hummer. ;)
 

Marie

Banned
det Larsen menar med Fiat v.s Hummer: är att en stor bil har bättre stötupptagningsförmåga än en liten bil.

Med tanke på hur Hummer H1 är byggd (så stabil att den knappast tar upp något krockvåld alls), så är den ett synnerligen illa valt exempel.
 

Tyrannosaurus

New member
Med tanke på hur Hummer H1 är byggd (så stabil att den knappast tar upp något krockvåld alls), så är den ett synnerligen illa valt exempel.
Det beror på hur man ser på saken. En Hummer krockar inte med t.ex. en Volvo V50, den kör över och plattar till Volvon. I det läget skulle jag därför hellre sitta i Hummern. Förklaring: Hummern är en stridsvagn på gummidäck.

Ska man däremot köra "chickenrace" med en Hummer mot en Scania 144 så tror jag inte att jag vill sitta i någon av dom :rolleyes: ;)

För övrigt håller jag med Petra på den punkten: "Så på frågan om vilken hjälm du ska köpa - välj en som är betydligt lättare och smidigare än en Hummer." :D
 

P-O Noren

New member
Nja, jo och nej.
Som du ser är det en vis skillnad på klapphjälmar ("System helmets") och integralhjälmar. Klapphjälmar klarar uppenbart inte samma påfrestningar som en helgjuten sak. Vilket ligger i sakens natur.

Fö bor jag mycket närmare bron än du gör.
hitit.gif
Tror inte det är därför, shark testar nämligen inte hakpartiet vad jag vet. En av bristerna i testet. Dom har även integralhjälmar som får dåligt betyg.

Största problemet för mig med öppningsbara är vikten, dom ligger en bra bit upp mot 1700g, jämfört med 1300g ung för min shoei xr1000. När jag vägde hjälmarna i handen på Biltema så uppfattade jag vikten på biltemas hjälm som lika mot min Shoei. Vet inte hur det påverkar nacken vid en kollision, men jag tycker egentligen mest att det är obekvämt. Kan man leva med det så är ju öppningsbara jättebra och praktiska.
 

P-O Noren

New member
Tyrannosaurus:
Att Grex och Nolan är plasthinkar är ett känt faktum. Jag sa inte att dom inte uppfyller kraven men det måste finnas någon anledning till det olika prissättningen och att fiberhjälmar alltid är dyrare, utom hos Biltema.

Om det är ett faktum vågar inte jag säga, tycker själv att dom ser likadana ut i finish.

Fenomenet är väl enkelt, Nolans moderbolag tillverkar en djävla massa hjälmar, marknadsandelarna i dom olika prissegmenten är begränsat.
Lösningen är att ändra lite i hjälmarnas färg och utseende och sedan sätta olika priser så man kan få sin del ur varje segment på marknaden.
Testerna på Shark perkar mot att det är lika hög säkerhet i alla de olika modellerna. Skulle inte förvåna mig om dessa är gjorda i samma fabriker.
 

V-ström1000

New member
Hej,

Ni som var på mcmässan, vad tyckte Ni om biltemas nya mcprodukter?

Själv blev jag glad över att de har börjat sälja topbox, värmehandtag,mcklocka, packrulle, toppväska.

Hoppas att de pressa ner priser ordentligt hos konkurrenterna :)


Hälsningar,

Amir
Hej

Har Biltema värmehandtag? Jag hittar inga på deras hemsida. De kanske inte har hunnit få in dem där än?

Ulf
 

Smartswede

New member
Marie har så rätt :) En Hummer är då inget under av trafiksäkerhet.

Fiat mot Hummer så vill jag sitta i hummern. En Leopardtank mot en hummer så väljer jag tanken.

Det blir lite av terrorbalans i trafiken. SUVs gör livet mer osäkert för de mindre bilarna. Precis som bilarna ökar risken för oss hojjåkare.

Men säg istället Hummer och Fiat mot varsin klippvägg... eller bara köra av vägen... tror Fiaten är ett bättre val då :)

Om reklam och hjälmar
Så är det självklart så att en tidning som lever på annonser från företag är beroende och vill inte skriva ned någon produkt för då uteblir annonser därefter. De företag som annonserar mest är de med högsta priserna ut till kund. Så alltså slipper de negativa artiklar mer än t.ex. Biltema :)
 

Marie

Banned
Men säg istället Hummer och Fiat mot varsin klippvägg... eller bara köra av vägen... tror Fiaten är ett bättre val då :)


Du fattade precis hur jag menar!
För det är väl precis så det skulle vara om man gör liknelsen mellan bilmärken och mc-hjälmar? Testet går ju knappast ut på att två hjälmar krockar med varandra? :rolleyes:
 

fredda78

New member
Problemet med hjälmarna och tester är att det finns olika testmetoder och för att förvärra ännu mer så finns det olika bedömningar på hur hårt skalet skall vara kontra hur mycket krafter inredningen skall dämpa.

Rent fysiskt/medicinskt är det rätt så begränsat hur mycket krafter en hjärna och kroppen kan ta. Så om hjälmens ytterskal pallar för en smäll motsvarande bergvägg i 90km/h är egentligen inte relevant. Du klarar det inte. Så om man då begränsar frågeställningen till att hjälmar som klarar testkraven enligt ECE 22:05 ligger inom överlevnadsfönstret för de smällar din kropp kan ta blir nästa fråga:
Hur mycket krafter skall inredningen dämpa?
Här är testerna olika utformade, vissa testmetoder sätter större värde än andra på denna punkten. Men realistiskt, spelar det någon roll om hjälmens ytterskal tar smällarna om din hjärna har förvandlats till mos eftersom inredningen inte dämpade smällen? Många utländska experter menar att de hellre ser utveckling mot bra inredningar än hårdare ytterskal.

Kontentan blir hru du än vrider och vänder på allt att du får inte alltid bättre skydd för att du lägger mer pengar. Däremot oftast snyggare målning och kanske möjlighet att köpa till mer häftiga spegelvisir.

Det är väldigt svårt att som kund/köpare få en inblick i testmetoderna. Men hjälmförsäljning är "big business", så här finns det många lobbyorganisationer och "tankesmedjor" som ska hjälpa oss att förstå att det är bara hjälmar som kostar + 3.000 kr som man kan överleva i.

Läs följande för att förstå skillnaden mallan usa europa
http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/ece-22-05.htm

Här kan du följa SHARP-test, syns tydligt att priset inte ger ledtrådar om placering inom testet. Går även att söka på hjälmar här...
http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...jun1208-sharp-motorcycle-helmet-test-results/

Själva sökmotorn:
http://sharp.direct.gov.uk/

En av artiklarna som jag själv har funderat mycketr över. Läs noggrannt, gärna 2 ggr
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html


1

Halloj, ny på smc.. har gjort inlägg på bike, läst på sporthoj o mcnytt online ang hjälmtester, men på detta forum är folk faktiskt intresserade av att diskutera säkerhet på riktigt.

jag tänker köpa ny hjälm innan säsongen drar igång igen, då jag blivit "lurad" av handelsboden i karlstad att köpa en hjälm, som efter 20 mil "blev" för stor och den var ju ece-godkänd.. Det jag fått reda på i efterhand är att den har märkningen E13 som betyder luxemburg va ? o de har ju inte ens ett testinstitut !!

så ist för huvudkruka,kommer den att bli blomkruka i garaget. Till saken:

har ägnat dagar o många timmar åt detta då jag vill ha en hjälm som är perfekt till mitt huvuds passform o då gärna oxå tystare än den vindtunnel jag använt idag.har läst denna länk http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html som tagit in en bit av vägen o utfört tester som är realistiska, fall mot platt underlag.

Mkt läsvärt, spec svaret från snell.läs artikeln som är lång o på engelska.

ang snell godkända hjälmar, de har tydligen massivare innanmäte då den ska ta upp kraften TVÅ ggr på samma slagpunkt o ändå inte deformeras helt.
Vilket innebär att eps:et är hårdare för ljust skallen även i lägre farter.
som utsätts för mer skada än ett mjukare, då det framkommit att ca 75 % av olyckorna sker i lägre farter o att i de flesta fall handlar om att i princip så är fallhöjden från sittande på hojen ner i asfalten den samma som i högre farter.

appråpå deformations zoner: visst är det bra att ha olika skalstorlekar,speciellt för de med stort huvud, men borde inte säg en lr 2 storlekar vara bra för den med ett litet huvud som mig, xs-s, då avståndet mellan ytterskal o mitt huvud är större o därmed tjockare eps/frigolit används vilket ger mig en mkt större zon. dock så ser det väl ut som jag kört upp huvudet i Globen.

ang pruta inte på säkerheten: jag kan tänka mig att lägga upp till dryga 5000 kr på nästa hjälm, men inte ute efter det.jag vill som sagt ha den bästa passformen och bästa möjliga säkerhet.ska jag gå på sharps lista o välja en av de högst värderade hjälmar med bästa passformen för mig ??
och sen kolla vilken som är mest prisvärd.

jo ett krav till är dubbel d-ring då jag vill gå en bli-bättre-motorcyklist-förar-utbildning med smc på bana i sommar.

en sista sak i detta lååånga ( ursäkta ) inlägget handlar om sharp,de är säkert så bra de kan va för tillfället, förhoppningsvis efter alla foruminlägg som visar att hojåkare verkligen tar säkerhetstänket på allvar själva o inte bara har hjälm för att lagen säger det.
Det här med att 5 stjärnor är det bästa du kan ha: Man ska väl alltid eftersträva att vara/ha det bästa o då kan man väl inte begränsa det till 5 stjärnor bara, det är ju saksamma som att endera ha 1 st eller ingen, godkänd eller icke godkänd, de borde ha t.ex. 20 eller 50 stjärnor som toppbetyg.Först då skulle man verkligen se vilken som var bäst/säkrast.för som det är nu får man inte se hur många G som slag gett på de olika ställena,
Och det finns både plast o fiber o systemhjälmar som får 5 stjärnor, jag tror inte alla är lika bra.

Jag vill ha den säkraste hjälmen o samtidigt få förklarat för mig hur o varför den är det.
Tack så mkt för mig.. kunde faen skrivit en bok ist. o tjänat en hacka ist för låta er läsa allt detta.

mc-nytt http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=704
 

Roberth

New member
Nej Robert, det handlar inte om storleken... inte om tyngden heller.....

Jag upprepar det jag skrev i inlägg 37:

"Först ska jag säga att jag borde kanske ha tydliggjort det Larsen menar med Fiat v.s Hummer: är att en stor bil har bättre stötupptagningsförmåga än en liten bil. Ju mer material som tar emot krockvåldet desto lindrigare skada tar innehållet (föraren i en bil, huvudet/hjärnan i en hjälm)."

Så på frågan om vilken hjälm du ska köpa - välj en som är betydligt lättare och smidigare än en Hummer. ;)

Jag begriper inte artikeln för det. Larsen säger att man skall sitta i något stort och tungt medan du säger något annat. Det är det jag inte fattar när man blandar ihop bilar och hjälmar i artikeln.

Möjligen kan jag begripa om han menar att man skall köpa en dyr hjälm(Hummer) istället för en billig(Fiat). Fast testerna visar att det inte är någon garanti heller.
 

Spiff

New member
Halloj, ny på smc..

jo ett krav till är dubbel d-ring då jag vill gå en bli-bättre-motorcyklist-förar-utbildning med smc på bana i sommar.

mc-nytt http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=704

Man behöver ingen dubbel D-ring för att gå SMC-kurs.

Jag skulle ta den hjälmen som ECE har godkänt och som får bra i Sharp-testen. Jag skulle undvika alla hjälmar som är godkända av Snell, de ger för högt krockvåld vid de typer av olyckor vi råkar ut för. Behövs det så styv hjälm som Snell ger har nog huvudet ingen kropp att leva med.

Men det är mina 2C
 

mc-ist

New member
Jula

För kännedom Jula kommer med sin vår/sommar katalog i slutet på Feb. och den innehåller mc prylar/kläder !:confused:
 
Hej

Har Biltema värmehandtag? Jag hittar inga på deras hemsida. De kanske inte har hunnit få in dem där än?

Ulf

Jodå det har de. Ska passa alla 22,2 mm (7/8") styren. Jag såg dem på mässan och tyckte att de såg lie tjocka ut men det beror ju förstås på hur stora händer man har. Pris 269 kronor.
Magnus
 
Top