Problemet med hjälmarna och tester är att det finns olika testmetoder och för att förvärra ännu mer så finns det olika bedömningar på hur hårt skalet skall vara kontra hur mycket krafter inredningen skall dämpa.
Rent fysiskt/medicinskt är det rätt så begränsat hur mycket krafter en hjärna och kroppen kan ta. Så om hjälmens ytterskal pallar för en smäll motsvarande bergvägg i 90km/h är egentligen inte relevant. Du klarar det inte. Så om man då begränsar frågeställningen till att hjälmar som klarar testkraven enligt ECE 22:05 ligger inom överlevnadsfönstret för de smällar din kropp kan ta blir nästa fråga:
Hur mycket krafter skall inredningen dämpa?
Här är testerna olika utformade, vissa testmetoder sätter större värde än andra på denna punkten. Men realistiskt, spelar det någon roll om hjälmens ytterskal tar smällarna om din hjärna har förvandlats till mos eftersom inredningen inte dämpade smällen? Många utländska experter menar att de hellre ser utveckling mot bra inredningar än hårdare ytterskal.
Kontentan blir hru du än vrider och vänder på allt att du får inte alltid bättre skydd för att du lägger mer pengar. Däremot oftast snyggare målning och kanske möjlighet att köpa till mer häftiga spegelvisir.
Det är väldigt svårt att som kund/köpare få en inblick i testmetoderna. Men hjälmförsäljning är "big business", så här finns det många lobbyorganisationer och "tankesmedjor" som ska hjälpa oss att förstå att det är bara hjälmar som kostar + 3.000 kr som man kan överleva i.
Läs följande för att förstå skillnaden mallan usa europa
http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/ece-22-05.htm
Här kan du följa SHARP-test, syns tydligt att priset inte ger ledtrådar om placering inom testet. Går även att söka på hjälmar här...
http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...jun1208-sharp-motorcycle-helmet-test-results/
Själva sökmotorn:
http://sharp.direct.gov.uk/
En av artiklarna som jag själv har funderat mycketr över. Läs noggrannt, gärna 2 ggr
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html
1
Halloj, ny på smc.. har gjort inlägg på bike, läst på sporthoj o mcnytt online ang hjälmtester, men på detta forum är folk faktiskt intresserade av att diskutera säkerhet på riktigt.
jag tänker köpa ny hjälm innan säsongen drar igång igen, då jag blivit "lurad" av handelsboden i karlstad att köpa en hjälm, som efter 20 mil "blev" för stor och den var ju ece-godkänd.. Det jag fått reda på i efterhand är att den har märkningen E13 som betyder luxemburg va ? o de har ju inte ens ett testinstitut !!
så ist för huvudkruka,kommer den att bli blomkruka i garaget. Till saken:
har ägnat dagar o många timmar åt detta då jag vill ha en hjälm som är perfekt till mitt huvuds passform o då gärna oxå tystare än den vindtunnel jag använt idag.har läst denna länk
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html som tagit in en bit av vägen o utfört tester som är realistiska, fall mot platt underlag.
Mkt läsvärt, spec svaret från snell.läs artikeln som är lång o på engelska.
ang snell godkända hjälmar, de har tydligen massivare innanmäte då den ska ta upp kraften TVÅ ggr på samma slagpunkt o ändå inte deformeras helt.
Vilket innebär att eps:et är hårdare för ljust skallen även i lägre farter.
som utsätts för mer skada än ett mjukare, då det framkommit att ca 75 % av olyckorna sker i lägre farter o att i de flesta fall handlar om att i princip så är fallhöjden från sittande på hojen ner i asfalten den samma som i högre farter.
appråpå deformations zoner: visst är det bra att ha olika skalstorlekar,speciellt för de med stort huvud, men borde inte säg en lr 2 storlekar vara bra för den med ett litet huvud som mig, xs-s, då avståndet mellan ytterskal o mitt huvud är större o därmed tjockare eps/frigolit används vilket ger mig en mkt större zon. dock så ser det väl ut som jag kört upp huvudet i Globen.
ang pruta inte på säkerheten: jag kan tänka mig att lägga upp till dryga 5000 kr på nästa hjälm, men inte ute efter det.jag vill som sagt ha den bästa passformen och bästa möjliga säkerhet.ska jag gå på sharps lista o välja en av de högst värderade hjälmar med bästa passformen för mig ??
och sen kolla vilken som är mest prisvärd.
jo ett krav till är dubbel d-ring då jag vill gå en bli-bättre-motorcyklist-förar-utbildning med smc på bana i sommar.
en sista sak i detta lååånga ( ursäkta ) inlägget handlar om sharp,de är säkert så bra de kan va för tillfället, förhoppningsvis efter alla foruminlägg som visar att hojåkare verkligen tar säkerhetstänket på allvar själva o inte bara har hjälm för att lagen säger det.
Det här med att 5 stjärnor är det bästa du kan ha: Man ska väl alltid eftersträva att vara/ha det bästa o då kan man väl inte begränsa det till 5 stjärnor bara, det är ju saksamma som att endera ha 1 st eller ingen, godkänd eller icke godkänd, de borde ha t.ex. 20 eller 50 stjärnor som toppbetyg.Först då skulle man verkligen se vilken som var bäst/säkrast.för som det är nu får man inte se hur många G som slag gett på de olika ställena,
Och det finns både plast o fiber o systemhjälmar som får 5 stjärnor, jag tror inte alla är lika bra.
Jag vill ha den säkraste hjälmen o samtidigt få förklarat för mig hur o varför den är det.
Tack så mkt för mig.. kunde faen skrivit en bok ist. o tjänat en hacka ist för låta er läsa allt detta.
mc-nytt
http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=704