biltemas nya mc produkter

Marie

Banned
En ganska intetsägande artikel... Snygga bilder kanske.

Hur skall man tolka frågan "Vill du krocka i en Fiat eller en Hummer?" till valet av hjälm? En stor och tung hjälm?

Den som kan något om tillverkningsindustrin inser snart också att det är dyrare tillverka en hjälm som bara är stark på de ställen provningen utföres. Fler moment och förberedelser i produktionen så att säga. Skall jag då välja en billig hjälm?

Jag har inga svar.

Jag för min del tror ju inte heller att en Hummer (i varje fall inte H1) är den optimala bilen att sitta i om det smäller. Den är visserligen TUNG men å andra sidan har den inga bra deformationszoner heller....

Jag skulle nog hellre välja en stor modern lyxbil t.ex. Mercedes W211....

Att inte ens VW Phaeton är perfekt bevisade ju allas vår älskade Landeshauptmann Jörg Haider.
 

P-O Noren

New member
En ganska intetsägande artikel... Snygga bilder kanske.

Hur skall man tolka frågan "Vill du krocka i en Fiat eller en Hummer?" till valet av hjälm? En stor och tung hjälm?

Den som kan något om tillverkningsindustrin inser snart också att det är dyrare tillverka en hjälm som bara är stark på de ställen provningen utföres. Fler moment och förberedelser i produktionen så att säga. Skall jag då välja en billig hjälm?

Jag har inga svar.

Ja, både intetsägande och rätt så vinklad.
Använder man tre leverantörer/tillverkare av hjälmar som faktaunderlag så kan man förvänta sig vad som sägs:
Vad är det då som säger att en dyr hjälm är bättre? Tja, egentligen kan man nog inte säga att det är så rent generellt, men det mesta tyder på att de mer påkostade hjälmarna från de större tillverkarna är säkrare.
Vet inte om jag håller med, åtminstone om man kollar på SHARP-tester i england så finns inget tydligt stöd för detta. Finns exempel på mycket dyra hjälmar som får dåliga omdömen likväl som det finns billiga hjälmar med toppbetyg.


Solklart är dock att man absolut inte ska snåla på hjälmen eftersom den verkligen är det viktigaste, och i Sverige det enda lagstadgade skyddet man har vid MC-körning
Solklart är snarare att man skall noggrant välja hjälm efter testresultat och omdömen, knappast priset. Att vägleda en konsument med argumentet att det bör vara dyrt är ju rätt så korkat. Det finns väl rimligen mer kriterier då man bedömer en hjälm?


Där hjälmarna färgsätts arbetar bara tjejer. Enligt företagsledningen är de säkrare på hand och kan få färgen från dekalerna att sitta där de ska.

Okeeejj, så det är så dom arbetar när dom forskar på Arai. Kan bara män sätta ihop hjälminredningarna då? Skulle överhuvudtaget inte köpa en produkt från en tillverkare med så fullständigt inkompetent företagsledning.
Nolan, skärp er för helsike! Vi lever i 2000-talet nu...

På det hela taget håller jag med Roberth
En mycket intetsägande artikel som knappast tillför något i sak.
Möjligtvis kanske man på MC-folket skulle testa det journalistiska knepet att i sitt artikelmaterial välja oberoende experter som får stå för sakinformationen.

Min fundering är bara: Fick MC-folket betalt av Nolan, AllrightMC och Arai för att föra in denna artikel?
 

-ah

New member
-o då kommer jag igen med mitt tjat; Biltemas hjälmar finns enbart i svart.

Varför envisas svenska motorcyklister med att kamouflera sig på vägarna, när de samtidigt skriker på mer uppmärksamhet??? ;)
 

Molgan

New member
Jag skulle nog hellre välja en stor modern lyxbil t.ex. Mercedes W211....
Jag skulle hellre sitta i en pansarvagn. Med nonsensresonemang kommer man ingen vart. :rolleyes:

Dyrt är inte alltid bättre och vi har lättare att förlåta dyra märken. Nån nämnde innan att det var krångligt att få tillbaks visiret på biltemas hjälm, det är det även på min shoei som kostar 5 ggr mer men det hindrade inte mig från att hosta upp. På samma sätt fortsätter folk att hävda att mercedes är en kvalitetsbil trots att de välter, rostar ihop och har passform i karossen motsvarande en trabant.

Tycker det är bra att biltema mfl hjälper till att hålla priserna på en acceptabelt fånigt nivå, även om jag säkert kommer att dumhandla dyra prylar i fortsättningen ändå. Tror föresten jag ska testa deras ledade knäskydd för en hunka..
 

Roma55

New member
Tack för länkarna...:)

Här ska läsas på.

Innan du bestämmer dig så se till att du provkör hjälmarna du tänkt köpa.
Detta vet jag inte om Bitema tillåter men dom flesta seriösa Mc-handlare tillåter detta.
Du kan ju t.ex. inte testa ljudnivån i butiken. Detta varierar också beroende på om du har kåpa eller inte på hojen och hur högt kåpglaset är.

Tänk också på ventilationen, det är ytterligare ett problem som jag har med mina "billiga" hjälmar. Skall man ligga å köra 50-70 mil i 30 graders värme så är dom som att ha en tryck-kokare på huvudet.
 
Last edited:

glider

New member
Jag köpte biltemas kabinväska med hjul 2005 för 350 kr, den har hittills tjänat mig i ur och skur minst en gång i veckan sedan dess, många gånger överpackad utan att nåt har pajat. Snacka om att ha tjänat in sin kostnad!

Och håll i er Biltema-motståndare; gissa vart jag köpte olja och filter sist....och än har den inte skurit! Det faktum att jag kan göra 2 olje/filter byten för samma pris som ett om jag hade köpt det på lokala MC handlaren tycker jag rättfärdigar ett köp på Biltema. Oljekvalitet hit och dit, är den inom rätt SAE område och man istället byter den dubbelt så ofta, så tror jag det är bättre för motorn.

Som allting annat har väl Biltema bra och dåliga saker, men jag är faktiskt generellt mycket imponerad över deras kvalitet och sortiment.

Ha det!
 

Roberth

New member
Ja, både intetsägande och rätt så vinklad.
Använder man tre leverantörer/tillverkare av hjälmar som faktaunderlag så kan man förvänta sig vad som sägs:

Vet inte om jag håller med, åtminstone om man kollar på SHARP-tester i england så finns inget tydligt stöd för detta. Finns exempel på mycket dyra hjälmar som får dåliga omdömen likväl som det finns billiga hjälmar med toppbetyg.



Solklart är snarare att man skall noggrant välja hjälm efter testresultat och omdömen, knappast priset. Att vägleda en konsument med argumentet att det bör vara dyrt är ju rätt så korkat. Det finns väl rimligen mer kriterier då man bedömer en hjälm?




Okeeejj, så det är så dom arbetar när dom forskar på Arai. Kan bara män sätta ihop hjälminredningarna då? Skulle överhuvudtaget inte köpa en produkt från en tillverkare med så fullständigt inkompetent företagsledning.
Nolan, skärp er för helsike! Vi lever i 2000-talet nu...

På det hela taget håller jag med Roberth
En mycket intetsägande artikel som knappast tillför något i sak.
Möjligtvis kanske man på MC-folket skulle testa det journalistiska knepet att i sitt artikelmaterial välja oberoende experter som får stå för sakinformationen.

Min fundering är bara: Fick MC-folket betalt av Nolan, AllrightMC och Arai för att föra in denna artikel?

Mycket bra sammanfattat. Skriver också under på din fundering.

Roberth
 

Goffen

New member
Många åsikter i denna tråden.... bla funderar jag på dom som byter olja dubbelt så ofta för att dom kör med biltema olja o filter.... Miljön då? Visst är det kanske bättre för motorn men hur är det med miljön? Nån skrev att shoei hjälmen har krångligt visir byte.. Shoein är i min uppfattning den lättaste hjälmen att byta visir på överlägset alla hjälmar jag sett... Sen va det där med att japanska bilar och kvalite.... men det tänker jag inte kommentera. Allt för många har sitt huvud i sin plånbok därmed påstår jag inte att allt på biltema är bra eller dåligt. Köp det som är bäst i test så slipper ni dividera om saken.. mvh
 

glider

New member
bla funderar jag på dom som byter olja dubbelt så ofta för att dom kör med biltema olja o filter.... Miljön då?

Miljön har man väl lämnat vid dörren redan när man sätter sig på motorcykeln....Min bil som tar dubbelt så många människor och bagage på det, drar mindre än någon av mina hojar! Och de 2.5 liter olja per byte som jag deponerar i miljöstation, ja det ser jag som försumbart faktiskt. Mina miljöinsatser blir på hemmaplan med noggrann källsortering, lågenergilampor osv.
 

glider

New member
En annan fråga:
Är det någon som köpt och testat Biltemas MCställ? Enligt hemsidan kostar jackan 1000 kr, men jag kan inte se något om byxor. Ingår de eller vad kostar dem?

Har läst någonstans på nätet att någon provat dem, och var mkt nöjd med kvalitén och regnskydd. Vore kul att höra om fler har testat det.

Länk till MC jackan: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1682&iItemId=136020
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Jag köpte förra året hela sättet plus deras kängor. Jag tycker att det har funkat bra och jag tror att jag betalade 2400 kr för allt.

Hälsningar,

Amir
 

mc-ist

New member
Jula

Även lågpriskjedjan Jula gjorde ett kort inhopp och sålde(slut ? ) på både jacka (röd/grå och svarta byxor). Hoppas de återkommer med ett större parti, samt att MCfolket gör en test av olika lågpris tillbh. både personliga och till hojen.
 

P-O Noren

New member
Jag köpte förra året hela sättet plus deras kängor. Jag tycker att det har funkat bra och jag tror att jag betalade 2400 kr för allt.

Hälsningar,

Amir

Även lågpriskjedjan Jula gjorde ett kort inhopp och sålde(slut ? ) på både jacka (röd/grå och svarta byxor). Hoppas de återkommer med ett större parti, samt att MCfolket gör en test av olika lågpris tillbh. både personliga och till hojen.
Jag kan minnas fel, men var det inte julas kläder som saknade slitskydd och godkända ce-skydd?

Har för mig att dom drog tillbaka dom...

Någon som minns?
 

Tyrannosaurus

New member
Några personliga åsikter om Biltema och deras produkter.

Det är inget snack om att vissa av Biltemas produkter är helt ok och kan t.o.m. betecknas som riktigt bra. Några av dessa är deras verktyg med 10 års garanti. Men sen ska det inte stickas under stol med att dom även säljer riktigt skräp.

Vad det gäller bil- och hojgrejer så kan det vara bra grejer i vissa fall, men sånt som ska vara i motorn, främst i hojen, handlas inte på Biltema.
Vet inte varför men det är delvis en känsla och delvis annat, bl.a. har jag noterat att deras olja luktar bränd spillolja och då spelar det ingen roll hur bra den är, den kommer inte in i min hojmotor, så enkelt är det ;)

Nästa avdelning är hojtutrustning. Det är väl generellt svårt att säga om det är bra eller dåliga grejer. Vi lär nog få höra om någon som t.ex. har köpt deras regnställ har blivit lika blöt som om han inte hade haft regnställ efter ett ordentligt regnväder :rolleyes:

Däremot vad det gäller hjälmar så säger jag nog direkt "nej tack" av två anledningar.
1. Jag tvivlar på att Biltema kan sälja fina fiberhjälmar får 600 spänn (dom skriver iofs att det är glasfiber, men jag tvivlar, inte för det priset) och jag tar inte på mig en plasthink av två anledningar.
2a. Dom studsar bra och funkar nog bra att spela fotboll med, men säkerhetskänslan är noll och intet.
2b. Dom ekar och sånt pallar jag bara inte med :p

Låt säga så här. Nolan har ett lågprismärke som heter Grex som är plasthinkar och dyrare än Biltemas "glasfiber"hjälmar. Faktum är att jag inte ens skulle ta på en riktig Nolan-hjälm utan enbart deras prestigemärke Xlite. Nu använder jag inte dom ändå, men det är av andra anledningar.
 

P-O Noren

New member
Så du undviker Biltema för att du tvekar, ingen kunskap, annat än att oljan luktar bränd spillolja?

Sedan kan jag garantera att det är fiberhjälmar, och att dom uppfyller kraven.
Själv tycker jag Nolan-hjälmarna passar mitt huvud dåligt, men det är mer en smaksak. Du får betala mycket för reklamen och målningen på många hjälmar. som sagt läs gärna denna information. Den är lite svår om man inte är duktig på engelska, men mycket bra.

Motorcycle Helmet Performance: Blowing the Lid Off
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Länk till översättare, klipp in texten och översätt. Fungerar inte perfekt men kan vara en hjälp.
http://translate.google.se/translate_t#
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Låt säga så här. Nolan har ett lågprismärke som heter Grex som är plasthinkar och dyrare än Biltemas "glasfiber"hjälmar. Faktum är att jag inte ens skulle ta på en riktig Nolan-hjälm utan enbart deras prestigemärke Xlite. Nu använder jag inte dom ändå, men det är av andra anledningar.

Rätt så konstiga slutsatser.
Alla Nolanhjälmar testade i Sharp får 4 stjärnor av 5.
Alla Grexhjälmar testade i Sharp får 4 stjärnor av 5.
Alla Xlitehjälmar testade i Sharp får 4 stjärnor av 5.

Spår du i inälvor då du påstår att Grexhjälmarna är skit?
;)
 
Last edited:

Petra

Super Moderator
Intressant debatt här!
Hjälmar och annan säkerhetsutrustning är viktiga frågor som det finns många olika åsikter och svar på.
Med hänvisning till artikeln http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/...jälmar_web.pdf om stora hjälmtillverkare, som citeras, så har de citerade missat några rader.

Först ska jag säga att jag borde kanske ha tydliggjort det Larsen menar med Fiat v.s Hummer: är att en stor bil har bättre stötupptagningsförmåga än en liten bil. Ju mer material som tar emot krockvåldet desto lindrigare skada tar innehållet (föraren i en bil, huvudet/hjärnan i en hjälm).

J
Solklart är snarare att man skall noggrant välja hjälm efter testresultat och omdömen, knappast priset. Att vägleda en konsument med argumentet att det bör vara dyrt är ju rätt så korkat. Det finns väl rimligen mer kriterier då man bedömer en hjälm?

Ja det finns massor av kriterier. Om du läser raderna ovanför det du citerar så står det ” I diskussionen om vilken hjälm som är
säkrast finns tyvärr inget, eller kanske
snarare allt för många facit, beroende på
vem man frågar”
Efter citatet beskrivs exempelvis den testmetod som våra svenska hjälmar måste klara, som heter ECE 2205. Dessförinnan beskrivs och olika märkningar, J, P och NP, för öppna-, heltäckande- respektive öppningsbara hjälmar. En godkänd hjälm märkt med J är alltså godkänd som öppen hjälm, vare sig den har något som går att fälla ner framför hakan eller ej.
Senare nämns olika testmetoder.

Vidare kan du läsa:

”Dock kan man inte vara helt säker på
att alla dyra hjälmar är de bästa på marknaden,
liksom att alla som fått godkänt i test är
lika säkra. Så enkelt är det tyvärr inte! Vissa
hjälmar kan vara förstärkta just på de ställen
som utsätts vid testerna som krävs för
godkännande i respektive försäljningsområde. Exempelvis innebär den standard som
krävs för godkännande i Sverige att hjälmen
utsätts för smällar på förutbestämda punkter.
En integralhjälm utsätts för smällar mot
en punkt mitt på hakpartiet, en ovanför visiret,
en mitt på huvudet, en baktill och en på
sidan. Vilken sida får hjälmtillverkaren själv
bestämma…”

Att köpa produkter som klarar sig bra i tester är klokt. Att köpa en produkt som klarar sig i flera testmetoder än en är nog ännu klokare. Därför kan det vara smart att köpa en hjälm som godkänts på flera marknader än den svenska/europeiska.


Vet inte om jag håller med, åtminstone om man kollar på SHARP-tester i england så finns inget tydligt stöd för detta. Finns exempel på mycket dyra hjälmar som får dåliga omdömen likväl som det finns billiga hjälmar med toppbetyg.


Ett hett tips här är att inte stirra sig blind på Sharp:s tester eftersom de utförs på ungefär samma sätt som testerna inom ECE 2205. Alltså testas hjälmarna på samma förutbestämda ställen, utan någon som helst slumpmässighet.

PO Noren skriver i inlägg 7 ”Sätt er ner och försök förstå de olika testlabben och metoderna. Kolla på testresultaten och ni inser hur små skillnaderna är ibland. Priset är INGEN måttstock på hur bra hjälmen är, det är testresultaten.”

Helt rätt! Se till testmetoderna och testresultaten. Resultaten skiljer inte speciellt mycket, men det gör testmetoderna. Dock inte Sharp och ECE 2205.
 
Last edited:

Petra

Super Moderator
Även lågpriskjedjan Jula gjorde ett kort inhopp och sålde(slut ? ) på både jacka (röd/grå och svarta byxor). Hoppas de återkommer med ett större parti, samt att MCfolket gör en test av olika lågpris tillbh. både personliga och till hojen.


Det har vi gjort och kommer att göra igen. Ibland visar det sig att de billiga produkterna är bland de bästa. I senaste numret lät vi ett labb testa Biltemas MC-handskar enligt CE metoden.

Personligen kan jag uttala mej om Lidl´s tankväska. Jag stannade en ggn och köpte en sån när ryggsäcken pajade. Den tankväskan funkar kanonbra och är ganska vattentät även utan det medföljande regnskyddet (som tyvärr blåste av).
 

P-O Noren

New member
Med anledning av svaret så undrar jag mer konkret, eftersom du väljer att inte svara på detta:
Fick ni betalt för att föra in artikeln?


När man använder sig uteslutande av Nolan och Arai samt en leverantör av Arai som källa, inga oberoende experter. Måste ju frågan ställas


Det stämmer att det fanns mer i artikeln, men följande är ju ingen felcitering:
Solklart är dock att man absolut inte ska snåla på hjälmen eftersom den verkligen är det viktigaste, och i Sverige det enda lagstadgade skyddet man har vid MC-körning

Detta är ju solklart, enligt artikeln


Angående den kritiken som ligger för Sharp/ece 22.05 så är det inte alla gånger lätt att förstå. Att vissa förutbestämda punkter testas har ju att göra med att detta är en standardisering. Finns det över huvudtaget några belägg för att en tillverkare skulle ha förstärkt endast dessa punkter och medvetet gjort de andra delarna av hjälmen svaga? Att ta in bilder på uppskurna hjälmar och antyda att de förmodligen skulle klara ece 22.05/sharp-normen är ju bara förtal och spekulation gentemot farmförallt sharp. Inte seriöst enligt mig. Vilka drivkrafter och motiv ligger bakom att peka ut sharp som dåliga tester?
 
Last edited:

Petra

Super Moderator
Med anledning av svaret så undrar jag mer konkret, eftersom du väljer att inte svara på detta:
Fick ni betalt för att föra in artikeln?


När man använder sig uteslutande av Nolan och Arai samt en leverantör av Arai som källa, inga oberoende experter. Måste ju frågan ställas


Det stämmer att det fanns mer i artikeln, men följande är ju ingen felcitering:
Solklart är dock att man absolut inte ska snåla på hjälmen eftersom den verkligen är det viktigaste, och i Sverige det enda lagstadgade skyddet man har vid MC-körning

Detta är ju solklart, enligt artikeln


Angående den kritiken som ligger för Sharp/ece 22.05 så är det inte alla gånger lätt att förstå. Att vissa förutbestämda punkter testas har ju att göra med att detta är en standardisering. Finns det över huvudtaget några belägg för att en tillverkare skulle ha förstärkt endast dessa punkter och medvetet gjort de andra delarna av hjälmen svaga? Att ta in bilder på uppskurna hjälmar och antyda att de förmodligen skulle klara ece 22.05/sharp-normen är ju bara förtal och spekulation gentemot farmförallt sharp. Inte seriöst enligt mig. Vilka drivkrafter och motiv ligger bakom att peka ut sharp som dåliga tester?

Jag svarade inte därför att jag trodde att du skämtade... Nej, självklart inte!

Nej, du har inte felciterat, bara valt att ta med ett halvt påstående som ett fullständigt citat.

Drivkrafterna som ligger bakom att jag vill upplysa om att ECE 2205 och Sharp enligt en metod med förutbestämda punkter är att jag vill att folk är medvetna om att en hjälm som fått godkändstämpel kanske inte är den bästa.
Tex:http://www.mcnytt.se/content/image.php?id=658 (från MC-Nytt)
 
Top