Intressant debatt här!
Hjälmar och annan säkerhetsutrustning är viktiga frågor som det finns många olika åsikter och svar på.
Med hänvisning till artikeln
http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/...jälmar_web.pdf om stora hjälmtillverkare, som citeras, så har de citerade missat några rader.
Först ska jag säga att jag borde kanske ha tydliggjort det Larsen menar med Fiat v.s Hummer: är att en stor bil har bättre stötupptagningsförmåga än en liten bil. Ju mer material som tar emot krockvåldet desto lindrigare skada tar innehållet (föraren i en bil, huvudet/hjärnan i en hjälm).
J
Solklart är snarare att man skall noggrant välja hjälm efter testresultat och omdömen, knappast priset. Att vägleda en konsument med argumentet att det bör vara dyrt är ju rätt så korkat. Det finns väl rimligen mer kriterier då man bedömer en hjälm?
Ja det finns massor av kriterier. Om du läser raderna ovanför det du citerar så står det ” I diskussionen om vilken hjälm som är
säkrast finns tyvärr inget, eller kanske
snarare allt för många facit, beroende på
vem man frågar”
Efter citatet beskrivs exempelvis den testmetod som våra svenska hjälmar måste klara, som heter ECE 2205. Dessförinnan beskrivs och olika märkningar, J, P och NP, för öppna-, heltäckande- respektive öppningsbara hjälmar. En godkänd hjälm märkt med J är alltså godkänd som öppen hjälm, vare sig den har något som går att fälla ner framför hakan eller ej.
Senare nämns olika testmetoder.
Vidare kan du läsa:
”Dock kan man inte vara helt säker på
att alla dyra hjälmar är de bästa på marknaden,
liksom att alla som fått godkänt i test är
lika säkra. Så enkelt är det tyvärr inte! Vissa
hjälmar kan vara förstärkta just på de ställen
som utsätts vid testerna som krävs för
godkännande i respektive försäljningsområde. Exempelvis innebär den standard som
krävs för godkännande i Sverige att hjälmen
utsätts för smällar på förutbestämda punkter.
En integralhjälm utsätts för smällar mot
en punkt mitt på hakpartiet, en ovanför visiret,
en mitt på huvudet, en baktill och en på
sidan. Vilken sida får hjälmtillverkaren själv
bestämma…”
Att köpa produkter som klarar sig bra i tester är klokt. Att köpa en produkt som klarar sig i flera testmetoder än en är nog ännu klokare. Därför kan det vara smart att köpa en hjälm som godkänts på flera marknader än den svenska/europeiska.
Vet inte om jag håller med, åtminstone om man kollar på SHARP-tester i england så finns inget tydligt stöd för detta. Finns exempel på mycket dyra hjälmar som får dåliga omdömen likväl som det finns billiga hjälmar med toppbetyg.
Ett hett tips här är att inte stirra sig blind på Sharp:s tester eftersom de utförs på ungefär samma sätt som testerna inom ECE 2205. Alltså testas hjälmarna på samma förutbestämda ställen, utan någon som helst slumpmässighet.
PO Noren skriver i inlägg 7
”Sätt er ner och försök förstå de olika testlabben och metoderna. Kolla på testresultaten och ni inser hur små skillnaderna är ibland. Priset är INGEN måttstock på hur bra hjälmen är, det är testresultaten.”
Helt rätt! Se till testmetoderna och testresultaten. Resultaten skiljer inte speciellt mycket, men det gör testmetoderna. Dock inte Sharp och ECE 2205.